Na in diverse antikraakwoningen te hebben gewoond en al het verhuizen zat was, heb ik toen ik te horen kreeg dat ik 1 november a.s. uit mijn huidige woning moet zijn de stap gewaagd en een huis gekocht. Ik had al 13 jaar een vaste baan, en de hypotheeksom valt zeer ruim binnen de marge, dus geen vuiltje aan de lucht om een hypotheek aan te vragen tegen prima voorwaarden, zo leek het.
Helaas pindakaas, terwijl de koopcontracten al getekend zijn en de hypotheekaanvraag de deur uit is, besluit mijn baas gisteren de stekker uit het bedrijf te trekken. Vandaag is het faillissement van mijn werkgever aangevraagd. Het slechtst denkbare moment voor mij, ik zit nu dus flink met de gebakken peren lijkt het. Zonder vaste baan kan ik immers geen hypotheek krijgen.
De complete aanvraag met alle benodigde bescheiden is al de deur uit echter, dus ik heb nog een piepkleine hoop dat de hypotheek rond zou kunnen komen als ik heel veel mazzel heb. Zijn er fokkers die uit ervaring inzicht hebben in de manier van verwerken van een hypotheekaanvraag door de bank? Ik wil heel graag weten hoe groot de kans is dat ik deze hypotheek alsnog krijg toegewezen van de bank. Het zou mijn redding zijn, want als deze nu niet doorgaat kan ik immers zolang ik niet weer een vaste baan heb de aankoop van een huis wel vergeten in de komende jaren.
Om een duidelijk inzicht te geven, hierbij de belangrijkste data:
3 oktober: akkoord bereikt met verkoper, aankoopbedrag circa 150.000. Ontbindende voorwaarden wb financiering lopen tot 8 november.
5 oktober: hypotheekofferte aangevraagd voor 150.000 euro. Het betreft een bankspaarhypotheek met 100% aflossing, waarin ik bij afsluiten direct bijna 10.000 euro inleg in de spaarpot, om de maandlasten te drukken. Het geheel is ruimschoots binnen mijn salaris en spaargeldmogelijkheden.
7 oktober: De hyoptheekofferte was onverwacht snel binnen, en de hypotheekaanvraag wordt vandaag getekend ingediend, voorzien van veel maar niet alle benodigde bescheiden. O.a. werkgeversverklaring ontbreekt nog.
12 oktober: de hypotheekverstrekker heeft alle benodigde bescheiden van mijn kant, waaronder o.a. loonstrookjes en rekeningoverzichten, werkgeversverklaring etc.
De verzekeringsmaatschappij van de bijbehorende verzekering heeft echter nog wat vraagjes.
15 oktober: ik stuur per mail het formulier met resterende vragen terug aan de verzekeringsmaatschappij (dit is een zaterdag, eergisteren). Alles is ingevuld en ingeleverd. Voor de hypotheekaanvraag hoef ik nu verder niets meer te doen dan afwachten.
Inmiddels heb ik van de notaris een uitnodiging voor het tekenen van de koopakte op 22 november (ik zou dat liefst veel eerder hebben, want ik moet per 1 november uit mijn huis zijn), waarbij de waarborgsom 15 november aanwezig moet zijn.
Tot hiertoe was ik in de wolken. Lag ik niet op schema voor een verhuizing per 1 november, dan toch zeker kort daarna. Huis staat al leeg en verkoper stelt zich vriendelijk op tav een eventueel eerder intrekken, als de bankgarantie/waarborgsom dan maar rond is. Ik hoop dat nog steeds de laatste week van november rond te kunnen hebben (met eigen storting van de waarborgsom, want de bankgarantie gaat vast niet zo snel lukken).
Maar dan slaat het noodlot toe!
Maandag 17 oktober (vandaag!) slaat het noodlot toe. Mijn werkgever vraagt vandaag het faillisement aan. En plots ben ik doodsbang dat ik mijn hypotheek niet meer krijg, die kans lijkt me enorm groot, en daarmee ligt echt mijn toekomst aan diggelen. Huren gaat beslist duurder uitpakken dan kopen, dus ik ben er aan alle kanten mee gebaat als ik die hypotheek toch rond krijg. Ik heb voldoende buffer om enkele jaren werkloosheid door te komen bij aankoop. Maar vertel dat de bank maar eens. De vraag is nu, gaat de bank genoegen nemen met de reeds geleverde bescheiden mbt mijn salaris en werkgever (die heb ik immers correct aangeleverd), of gaat de bank nog verder in het traject de werkgever napluizen, en ben ik het haasje als ze ontdekken dat het bedrijf failliet is? (Zoals ons verteld is, zal dat faillissement binnen een dag of 2 a 3 nu rond zijn, na de aanvraag vandaag.)
Wie oh wie heeft ervaring van binnenuit de bank met betrekking tot een hypotheekaanvraag? Maak ik een goede kans dat mijn hypotheek alsnog wordt goedgekeurd, of kan ik het echt wel schudden na de aanvraag van het fallissement vandaag?
Ongetwijfeld gaan er ook speculatieve reacties volgen, maar ik hoop dat er ook fokkers zijn die vanuit de verstrekkerskant ervaring hebben met het beoordelen van hypotheekaanvragen. Zet het alsjeblieft bij je reactie, als je vanuit de kant van de bank ervaring hebt, want zulke reacties zijn natuurlijk de best geïnformeerde.
Ik bid en duim me suf dat het alsnog rondkomt, want als dat niet zo is zit ik compleet in de problemen. Geen werk en geen woning, wat een ramp! Gisteren om deze tijd was ik nog gewoon tevreden aan het genieten van het verloop van mijn aankoop.... en nu ben ik volkomen depressief. Baan kwijt, huis kwijt, alles kwijt, zo lijkt het.:-(
Mocht er nadere info nodig zijn voor een reële voorspelling,, dan geef ik die liever per PM. Voor deze post heb ik een kloon aangemaakt, en ik vind het al knap kut dat ik zoveel details moet prijsgeven om een goed antwoord te kunnen verwachten, ik ben bij wijze van spreke nu al doodsbang dat de bank hier mee leest, ook al is dat natuurlijk nonsens welbeschouwd...