abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103198122
Na in diverse antikraakwoningen te hebben gewoond en al het verhuizen zat was, heb ik toen ik te horen kreeg dat ik 1 november a.s. uit mijn huidige woning moet zijn de stap gewaagd en een huis gekocht. Ik had al 13 jaar een vaste baan, en de hypotheeksom valt zeer ruim binnen de marge, dus geen vuiltje aan de lucht om een hypotheek aan te vragen tegen prima voorwaarden, zo leek het.

Helaas pindakaas, terwijl de koopcontracten al getekend zijn en de hypotheekaanvraag de deur uit is, besluit mijn baas gisteren de stekker uit het bedrijf te trekken. Vandaag is het faillissement van mijn werkgever aangevraagd. Het slechtst denkbare moment voor mij, ik zit nu dus flink met de gebakken peren lijkt het. Zonder vaste baan kan ik immers geen hypotheek krijgen.

De complete aanvraag met alle benodigde bescheiden is al de deur uit echter, dus ik heb nog een piepkleine hoop dat de hypotheek rond zou kunnen komen als ik heel veel mazzel heb. Zijn er fokkers die uit ervaring inzicht hebben in de manier van verwerken van een hypotheekaanvraag door de bank? Ik wil heel graag weten hoe groot de kans is dat ik deze hypotheek alsnog krijg toegewezen van de bank. Het zou mijn redding zijn, want als deze nu niet doorgaat kan ik immers zolang ik niet weer een vaste baan heb de aankoop van een huis wel vergeten in de komende jaren.

Om een duidelijk inzicht te geven, hierbij de belangrijkste data:

3 oktober: akkoord bereikt met verkoper, aankoopbedrag circa 150.000. Ontbindende voorwaarden wb financiering lopen tot 8 november.
5 oktober: hypotheekofferte aangevraagd voor 150.000 euro. Het betreft een bankspaarhypotheek met 100% aflossing, waarin ik bij afsluiten direct bijna 10.000 euro inleg in de spaarpot, om de maandlasten te drukken. Het geheel is ruimschoots binnen mijn salaris en spaargeldmogelijkheden.
7 oktober: De hyoptheekofferte was onverwacht snel binnen, en de hypotheekaanvraag wordt vandaag getekend ingediend, voorzien van veel maar niet alle benodigde bescheiden. O.a. werkgeversverklaring ontbreekt nog.
12 oktober: de hypotheekverstrekker heeft alle benodigde bescheiden van mijn kant, waaronder o.a. loonstrookjes en rekeningoverzichten, werkgeversverklaring etc.

De verzekeringsmaatschappij van de bijbehorende verzekering heeft echter nog wat vraagjes.

15 oktober: ik stuur per mail het formulier met resterende vragen terug aan de verzekeringsmaatschappij (dit is een zaterdag, eergisteren). Alles is ingevuld en ingeleverd. Voor de hypotheekaanvraag hoef ik nu verder niets meer te doen dan afwachten.
Inmiddels heb ik van de notaris een uitnodiging voor het tekenen van de koopakte op 22 november (ik zou dat liefst veel eerder hebben, want ik moet per 1 november uit mijn huis zijn), waarbij de waarborgsom 15 november aanwezig moet zijn.

Tot hiertoe was ik in de wolken. Lag ik niet op schema voor een verhuizing per 1 november, dan toch zeker kort daarna. Huis staat al leeg en verkoper stelt zich vriendelijk op tav een eventueel eerder intrekken, als de bankgarantie/waarborgsom dan maar rond is. Ik hoop dat nog steeds de laatste week van november rond te kunnen hebben (met eigen storting van de waarborgsom, want de bankgarantie gaat vast niet zo snel lukken).

Maar dan slaat het noodlot toe!

Maandag 17 oktober (vandaag!) slaat het noodlot toe. Mijn werkgever vraagt vandaag het faillisement aan. En plots ben ik doodsbang dat ik mijn hypotheek niet meer krijg, die kans lijkt me enorm groot, en daarmee ligt echt mijn toekomst aan diggelen. Huren gaat beslist duurder uitpakken dan kopen, dus ik ben er aan alle kanten mee gebaat als ik die hypotheek toch rond krijg. Ik heb voldoende buffer om enkele jaren werkloosheid door te komen bij aankoop. Maar vertel dat de bank maar eens. De vraag is nu, gaat de bank genoegen nemen met de reeds geleverde bescheiden mbt mijn salaris en werkgever (die heb ik immers correct aangeleverd), of gaat de bank nog verder in het traject de werkgever napluizen, en ben ik het haasje als ze ontdekken dat het bedrijf failliet is? (Zoals ons verteld is, zal dat faillissement binnen een dag of 2 a 3 nu rond zijn, na de aanvraag vandaag.)

Wie oh wie heeft ervaring van binnenuit de bank met betrekking tot een hypotheekaanvraag? Maak ik een goede kans dat mijn hypotheek alsnog wordt goedgekeurd, of kan ik het echt wel schudden na de aanvraag van het fallissement vandaag?

Ongetwijfeld gaan er ook speculatieve reacties volgen, maar ik hoop dat er ook fokkers zijn die vanuit de verstrekkerskant ervaring hebben met het beoordelen van hypotheekaanvragen. Zet het alsjeblieft bij je reactie, als je vanuit de kant van de bank ervaring hebt, want zulke reacties zijn natuurlijk de best geïnformeerde.

Ik bid en duim me suf dat het alsnog rondkomt, want als dat niet zo is zit ik compleet in de problemen. Geen werk en geen woning, wat een ramp! Gisteren om deze tijd was ik nog gewoon tevreden aan het genieten van het verloop van mijn aankoop.... en nu ben ik volkomen depressief. Baan kwijt, huis kwijt, alles kwijt, zo lijkt het.:-(

Mocht er nadere info nodig zijn voor een reële voorspelling,, dan geef ik die liever per PM. Voor deze post heb ik een kloon aangemaakt, en ik vind het al knap kut dat ik zoveel details moet prijsgeven om een goed antwoord te kunnen verwachten, ik ben bij wijze van spreke nu al doodsbang dat de bank hier mee leest, ook al is dat natuurlijk nonsens welbeschouwd...
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:37:00 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103198531
Ik ben niet deskundig, maar ik vraag me af hoe je de aflossing wilt gaan betalen als je zo ineens geen werk meer hebt?

(Wel erg klote voor je, dat het zo gaat.)
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:42:55 #3
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_103198718
Ik neem aan dat als het al doorgang vindt jij een groot probleem hebt met de bank omdat je ze niet hebt ingelicht dat je je baan kwijt bent voor het definitief maken van de koop?
pi_103198756
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:37 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben niet deskundig, maar ik vraag me af hoe je de aflossing wilt gaan betalen als je zo ineens geen werk meer hebt?

(Wel erg klote voor je, dat het zo gaat.)
Het is geen hoge hypotheek, elk huurhuis waar ik voor in aanmerking kan komen kost meer vaste lasten. Dus het is juist het alternatief dat ik als werkloze niet zou kunnen betalen. Zelfs op 70% van mijn maandlasten (die ik nog minimaal een jaar heb zonder baan te vinden) kan ik de maandelijkse lasten prima aan.

Het enige voor mij haalbare en betaalbare alternatief, is om te blijven anti-kraken. (Maar ik ben het vele verhuizen zat, en de huizen waar je niet in kunt/wilt investeren evenzeer). Kopen is de meest verstandige en betaalbare optie, zeker omdat ik ook nog spaargeldbuffer heb om lange tijd mee door te komen.
pi_103198789
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:42 schreef Yozzz het volgende:
Ik neem aan dat als het al doorgang vindt jij een groot probleem hebt met de bank omdat je ze niet hebt ingelicht dat je je baan kwijt bent voor het definitief maken van de koop?
Ik heb op geen moment een onwaarheid gesproken, en alles volledig naar waarheid ingeleverd. En de bank zal echt geen problemen meer zoeken als ik eenmaal braaf betaal.
pi_103198835
zolang het niet gepasseerd is, moet je het melden en ben je gewoon genept
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:50:13 #7
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_103198940
Volgens mij hoef je dat faillissement niet te melden, wel als je arbeidsovereenkomst (door de curator) wordt opgezegd. Daar kan nog wat tijd overheen gaan, maar ik zou wel proberen om koste wat het kost de akte eerder te passeren.
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:58:54 #8
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_103199174
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:45 schreef katinhetnauw het volgende:

[..]

Ik heb op geen moment een onwaarheid gesproken, en alles volledig naar waarheid ingeleverd. En de bank zal echt geen problemen meer zoeken als ik eenmaal braaf betaal.
Als je vreemd gaat en je vertelt je vriendin niets, is het dan prima? Reken maar op ellende als ze er later achter komt! Bij de bank zal ongeveer eenzelfde situatie ontstaan, maar dan in de financiële sfeer.
pi_103199234
Je zou ook even de JuroFoon kunnen bellen.
pi_103199262
Jij moet niet eens een hypotheek meer willen man. :|W

Count your losses, lik je wonden en bel die antikraaktoko gewoon weer op. Die hebben vast nog wel wat voor je.
pi_103199394
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:02 schreef asfyxiaatje123 het volgende: bel die antikraaktoko gewoon weer op. Die hebben vast nog wel wat voor je.
Zonder (vast) inkomen..?
dag
pi_103199488
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:07 schreef Peter het volgende:

[..]

Zonder (vast) inkomen..?
Een uitkering is al genoeg voor een antikraaktoko.
pi_103199828
hoeveel buffer heb je? Als je een hypotheek neemt van 75% van de executiewaarde is de bank vaak een stuk soepeler. Ik heb geen vast contract, vriendin ook niet, maar we kunnen door geld te lenen van mijn ouders wel een hypotheek krijgen.
pi_103199906
De huizenprijzen gaan de komende jaren alleen nog maar verder zakken. Minstens 30% gaat er nog vanaf.

Tegen dergelijke verliezen valt echt niet tegenop te werken. Je kunt nog beter in een (goedkoop) hotelletje gaan zitten, dan nú een huis kopen.
pi_103202217
Als de bank alle nodige papieren binnen heeft om de hypotheek te kunnen laten passeren dan zou ik ze niet melden dat je onverwacht werkloos geworden bent.
Dus gewoon bij de notaris laten passeren en ondertussen een andere job zoeken ;)
-weg, zie banmeldtopic-
pi_103204896
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
De huizenprijzen gaan de komende jaren alleen nog maar verder zakken. Minstens 30% gaat er nog vanaf.

Tegen dergelijke verliezen valt echt niet tegenop te werken. Je kunt nog beter in een (goedkoop) hotelletje gaan zitten, dan nú een huis kopen.
Bron?
pi_103205080
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

Tja, maar mensen kopen nu eenmaal huizen omdat ze ergens moeten wonen. Je kunt niet niet een huis kopen omdat de verwachting is dat de prijzen gaan dalen. Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_103207283
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:17 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Tja, maar mensen kopen nu eenmaal huizen omdat ze ergens moeten wonen. Je kunt niet niet een huis kopen omdat de verwachting is dat de prijzen gaan dalen. Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.
Gewoon even doorbijten en nog eventjes afwachten. Scheelt je uiteindelijk 30k ofzo. Die je aan het einde van de rit overhoudt om heel veel leuke dingen mee te doen. :P
pi_103210862
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:53 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Gewoon even doorbijten en nog eventjes afwachten. Scheelt je uiteindelijk 30k ofzo. Die je aan het einde van de rit overhoudt om heel veel leuke dingen mee te doen. :P
Ow, krijg je straks 30k contant dan?
pi_103211486
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:44 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ow, krijg je straks 30k contant dan?
Nee, veel meer, want de inflatie een lagere rentebetaling doet ook z'n werk. Maar inderdaad, aan het eind van de rit hou je flink meer geld over. Contant. Als je je hut verkoopt bijvoorbeeld.

Je kunt zelf toch ook rekenen, mag ik aannemen?
pi_103212765
Ik mis die bron Asfyxiatie.
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:33:05 #22
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_103214238
* aluhoedjes uitdeelt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_103219892
Het is een risico die je neemt.

Volgens mij ben je wel verplicht de bank te vertellen dat je werkgever failliet is. De bank checkt dit ook zelf op een gegeven moment. Als alles akkoord is, kan je er vanuit gaan dat deze check al is geweest. Vanaf nu ligt het dus eraan of je werkgever groot/bekend is en of iemand die bij de bank werkt en jouw dossier behandelt toevallig de werkgever kent. Als ze erachter komen ben jij natuurlijk wel de pineut.

Maar, kort gezegd beoordeelt de bank alles alleen maar aan de hand van de overhandigde informatie en dus kan je gewoon een hypotheek krijgen. Als ze er wel achter komen krijg je meer problemen dan alleen geen hypotheek want hypotheekverstrekkende banken hebben onderling een systeem waarin ze dit soort dingen doorvertellen aan elkaar.
pi_103220559
Volgens mij is er formeel niets aan de hand zolang je niet ontslagen bent door de currator. Je kan bijvoorbeeld overgenomen worden of het bedrijf kan een doorstart maken.

Er zou misschien weleens een probleem als ze nu de werkgeversverklaring gaan checken dmv bijv KVK informatie opvragen oid.
.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:51:19 #25
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103220990
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:17 schreef pussywillow het volgende:

[..]
Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.
Gelukkig maar dat TS zo lekker dicht bij zijn werk woont en gewoon lekker met de fiets naar... oh... wacht even.... :7
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')