Nu heeft het geen zin meer, dit soort dingen gebeuren sinds de dageraad van de mens.quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:29 schreef Bastard het volgende:
Deze wereld is hard toe aan een verlosser.
Wie ik? in principe weinig, ik ken het meisje niet en ik was er niet bij.quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:32 schreef heiden6 het volgende:
Wat geef jij om een anoniem Chinees meisje van 2?
En dan?quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:29 schreef Bastard het volgende:
Volgens mij draait Marx zich om in zijn graf als hij hoort dat China zich communistisch durft te noemen. Er zijn veel landen die het etiketje communistisch opplakken, maar niet meer dan een schurkenstaat zijn helaas.quote:
Ook 1 van de armste landenquote:Cuba is momenteel eigenlijk de enige redelijk zuivere communistische staat
quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:36 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
China is beter dan de VS, zoals aids beter is dan kanker.
Jaquote:Op maandag 17 oktober 2011 19:28 schreef Maverick_tfd het volgende:
Op 3:22 zie je hetzelfde busje als die haar in de eerste instantie aanreed?
Jij ziet liever dat een miljard in walgelijke armoede leven dan een aantal miljoenen?quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:36 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
China is beter dan de VS, zoals aids beter is dan kanker. Maar China is zeker niet het paradijs op aarde.
Als je in Amerika iemand helpt en het gaat - buiten je schuld om - alsnog mis, dan word je gewoon keihard aangeklaagd.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:08 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
wow, dit is écht triest. Worden ze niet in de put gegooid, worden ze wel overreden
maar het komt ook in het westen voor dat mensen langslopen en niks doen
Ik vind 911 of 112 bellen wel het minste wat je dan kan doen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 21:32 schreef Chule het volgende:
Helaas zijn dit soort gevallen niet zo vreemd daar. Verhaal van een bejaarde vrouw die ten val was gekomen op straat, met z'n allen erom heen gestaan maar niemand schoot te hulp. Vrouw is uiteindelijk ter plaatse overleden.
Voorheen schoten omstanders wel te hulp, maar er zijn heeeeeel veel slachtoffers die hier misbruik van maken. In China hebben ze niet zo'n zorgstelsel als in Nederland, waardoor mensen ziekenhuiskosten e.d. dus uit eigen zak moeten betalen. Veel mensen kunnen net rondkomen en dan is zo'n rekening van het ziekenhuis iets waar ze niet aan kunnen voldoen. Om onder de ziekenhuiskosten uit te komen, doen ze alsof de toegeschoten personen het ongeluk hebben veroorzaakt. Ze worden aangeklaagd en moeten ook nog eens opdraaien voor de kosten. De schuld wordt dus gelegd bij de behulpzame mensen. Wat veel Chinezen nu dus denken: ik bemoei me er niet mee, dan kom ik zelf ook niet in de problemen.
Heeft dus niets te maken met drugskartels zoals hierboven wordt beweerd. Vraag me af waar Stokstaart dat vandaan heeft?
quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:22 schreef Mercer het volgende:
Gore kut chinezen!!Wat kots ik op dat volk! En dat moet dan een leidende rol in de wereld gaan innemen?! Moehahah!
Het is triest maar waarschijnlijk zou ik hetzelfde doen. Als ik ter plekke iemand voor m'n neus zie verongelukken dan bel ik wel het alarmnummer en blijf erbij staan. Maar als ik kom aanlopen en iemand ligt daar al dan doe ik niets in de veronderstelling dat iemand anders het al gedaan heeft.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:08 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
wow, dit is écht triest. Worden ze niet in de put gegooid, worden ze wel overreden
maar het komt ook in het westen voor dat mensen langslopen en niks doen
Je kunt altijd met het slachtoffer praten om hem/haar bij bewustzijn te houden. Als het slachtoffer nog bij bewustzijn is dan. Dat kan soms ook levens redden.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:31 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Het is triest maar waarschijnlijk zou ik hetzelfde doen. Als ik ter plekke iemand voor m'n neus zie verongelukken dan bel ik wel het alarmnummer en blijf erbij staan. Maar als ik kom aanlopen en iemand ligt daar al dan doe ik niets in de veronderstelling dat iemand anders het al gedaan heeft.
Verder weet ik van mezelf dat ik iemand die op straat ligt niet kan helpen (heb geen EHBO achtergrond oid) dus wat moet ik doen? Er een half uur voor jan doedel naast staan heeft 0,0 toegevoegde waarde.
Daarna komen de hulpdiensten die me vragen komen stellen die ik niet kan beantwoorden (hoe lang lag hij daar al? Wat is er gebeurd? Wat heb je allemaal al gedaan? => ik: 1) geen idee 2) geen idee 3) niks, ik sta hier gewoon al een half uur ernaast met m'n handen in m'n zakken op jullie te wachten, meer niet).
Als dat zo is dan verklaart dat héél veel en werkt zoiets natuurlijk natuurlijk zo'n situaties in de hand ...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 01:04 schreef SeLang het volgende:
In China hebben ze me een keer uitgelegd waarom daar zo veel mensen op straat sterven na een ongeluk. Als je het slachtoffer naar het ziekenhuis brengt en hij blijkt geen geld te hebben (of de familie heeft geen geld) dan draai jij voor de rekening op!
Kapitalisme is juist eerlijk omdat jij en ik zelf in de hand hebben wat rechtvaardig is, wanneer je vind dat iets onethisch is kan je besluiten een bedrijf te boycotten door geen producten meer af te nemen. Goed voorbeeld was de boycot tegen Shell, http://nl.wikipedia.org/wiki/Brent_Sparquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 03:48 schreef SemperSenseo het volgende:
Hmm, het snoeiharde kapitalistische systeem: kosten en baten doorgevoerd in het extreme![]()
![]()
Blijkbaar vinden Chinezen het leven van hun mede Chinezen het niet waard om geld aan te spenderen, wie zijn wij dan om ze daarop te veroordelen. Ik hoop dat ze lekker slapen 's avonds.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 08:53 schreef Hanoying het volgende:
Ik zie al wat posts die gaan uitleggen hoe dit kan gebeuren en waaromd e mensen niet helpen maar dat is met alle respect gewoon gelul. Er is namelijk geen enkel excuus om zo'n kind niet te helpen of toch op zijn minst het kind af te schermen van verder verkeer en de hulpdiensten te bellen. De enige verklaring is volledige lamlendigheid en apathie.
Natuurlijk is dat een goed teken. En je moet rekening houden dat China in feite een tweedeling is van het rijke kustgedeelte (bijna westers kwa leefomstandigheden) en de armere provincies.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik heb het filmpje niet gekeken, maar heb gelezen dat dit gebeuren in China voor veel opschudding heeft gezorgd. Dat is misschien een goed teken...
Dit dus. Ik heb er met een voormalige Chinese collega over geproken. Hij was er werkelijk kwaad en verontwaardigd over dat zoiets kan, en vertelde mij dat er op internet onder de Chinezen een fel debat over gaande is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik heb het filmpje niet gekeken, maar heb gelezen dat dit gebeuren in China voor veel opschudding heeft gezorgd. Dat is misschien een goed teken...
Ach schei toch uit, dit gebeurt echt niet in Nederland.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:34 schreef rashudo het volgende:
Dit gebeurt in Nederland ook gewoon hoor,
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)uter-leeft-nog.dhtmlquote:Het Chinese meisje dat vorige week twee keer werd overreden en daarna voor dood op straat bleef liggen zonder dat omstanders naar haar omkeken, is nog in leven. Eerder werd bericht dat de tweejarige peuter was overleden, maar de krant China Daily meldt nu dat het kind in het ziekenhuis ligt.
Het meisje ligt in coma. Haar ouders, migranten van het platteland die nu in de stad Foshan wonen, zijn bij haar.
Het gruwelijke ongeluk heeft in China een heftige discussie op gang gebracht. Omdat het voorval door een bewakingscamera werd geregistreerd en de beelden via een tv-station op internet terechtkwamen, kon heel China zien hoe het meisje werd overreden en passanten haar niet hielpen. In China is nu een discussie ontstaan over hoe het zover heeft kunnen komen met de samenleving.
Uit de beelden blijkt dat hoe eerst een vrachtwagen over het kind reed, en even later een andere truck hetzelfde deed. Achttien passanten hebben de peuter zien liggen. Sommigen bleven kijken, anderen liepen of fietsten langs, niemand schoot te hulp. Pas toen het meisje er al levenloos bij lag, kwam er een straatveegster, die haar van de weg haalde.
Vind dat eigenlijk wel een geheel andere situatie als ik heel eerlijk ben, er is dan ook gevaar voor eigen leven en met een grote groep heb je last van het Bystander effect.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:34 schreef rashudo het volgende:
Dit gebeurt in Nederland ook gewoon hoor, meisje dat op een zonnige dag om hulp schreeuwend in een meer verdrinkt terwijl niemand helpt, waarom denk je dat mensen die wel reageren helden worden genoemd? Omdat het merendeel van de mensen in een noodsituatie geen poot uitsteekt.
Dat ligt er een beetje aan of ze helemaal zal herstellen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 15:49 schreef Elfletterig het volgende:
Mooi dat het kind nog leeft, hopelijk overleeft ze het...
Haha.... ik heb wel eens de discussie gevoerd met een collega als b.v. 'Jezus' terug zou komen op aarde.... waarschijnlijk zouden we hem in het gesticht stoppen... "wat een idioot.... wat denkt zo'n mafketel wel dat hij ons even komt vertellen wat te doen!"quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:29 schreef Bastard het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |