abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103116357
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 16:49 schreef ArnosL het volgende:
Dan zakken de huizenprijzen ook toch?
Ja, maar niet net zover. Zonder HRA wordt je maximaal te krijgen hypotheek onmiddelijk zo'n 30 tot 40% lager. Tegen de tijd dat de huizenprijzen dan zover gezakt zijn dat die dan weer evenver binnen bereik van de starters liggen als nu, kun je beter naar een woning voor gepensioneerden gaan zoeken.

Sterker nog: Ik denk dat als nu bekend zou worden gemaakt dat de HRA over 2 jaar verdwijnt, je maximale hypotheek morgen al gedaald is. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 16:54:37 #52
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_103116400
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 16:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Ik voorzie grote problemen als de HRA in 1 keer afgeschaft wordt.
Niemand is zo dom om de HRA in een keer af te schaffen. Doe het dan in 20 of 30 jaar.
pi_103116469
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 16:54 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Niemand is zo dom om de HRA in een keer af te schaffen. Doe het dan in 20 of 30 jaar.
En wat voor baat heeft een starter daarbij? (Bij in 1 x afschaffen helemaal niets, dat is duidelijk lijkt me, maar wat voor baat dan wel bij het afschaffen in 20 a 30 jaar?)
pi_103116576
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 16:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als de HRA wegvalt wordt het nog moeilijker voor starters om aan hypotheek te komen omdat je netto maandlasten dan stijgen waardoor je nog veel minder hypotheek kunt krijgen dan nu.
een aangezien iedereen dus een lagere hypotheeksom kan krijgen met de gelijk maandlasten zal hierdoor de vraag over de hele breedte met dat bedrag dalen en zal niemand zomaar je 'overbieden' omdat hij wél een hypotheek kan krijgen met lagere maandlasten wegens een belastingvoordeel...

het 'verlies' dat dan ontstaat zal gedragen worden door de mensen die hooguit zeer kort terug tegen de opgedreven prijzen een huis aanschafden met het idee 'datje vooral een aflossingsvrije tophypotheek moest nemen omdat je dan het meeste belastingvoordeel kreeg... best lullig voor hen, maar ook iets dat ze niet ook enkele jaren terug hàdden kunnen weten, ook toen is al meermaals duidelijk gesteld dat de HRA vroeger of later aangepast zou moeten worden en meerdere partijen waren daar ook realistisch in, die partij die bewerden 'niks aan de HRAte wllen doen waren een beetje kortzichtig populistisch bezig, maar kunnen ook niet doodleuk blijven liegen erover: vroeger of later moet de HRA aangepast worden en het 'uitstellen' maakt hooguit de schade ervan erger én de kans groter dat er gewoon harder en sneller in gesneden moet worden....

In plaats van populstisch te doen hadde politiek eigenlijk al enkele jaren terug een 'lane termijn-plan voor een stapsgewijze HRA-aanpassing moeten bedenken, maar dat was vooral electoraal ongunstig (een nadeel vane en democratie met een kiestermijn van 4 jaar... lange-termijns beleid en structurele hervormingen zijn dan vaak iets wat politici niet 'aandurven', omdat ze er impopulair van worden en altijd het risico bestaat dat hun opvolgers daarna hun veren mogen oppoetsen en het 'loon' van voorgaand beleid erven)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_103116863
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:01 schreef RM-rf het volgende:
een aangezien iedereen dus een lagere hypotheeksom kan krijgen met de gelijk maandlasten zal hierdoor de vraag over de hele breedte met dat bedrag dalen en zal niemand zomaar je 'overbieden' omdat hij wél een hypotheek kan krijgen met lagere maandlasten wegens een belastingvoordeel...
Dan zal dus het leeuwendeel van de huiseigenaren gewoon blijven zitten waar hij zit. (De gedwongen verkopen uitgezonderd, maar daar heb je als particuliere koper helemaal niets aan.)
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:18:50 #56
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_103117228
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 16:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

En wat voor baat heeft een starter daarbij? (Bij in 1 x afschaffen helemaal niets, dat is duidelijk lijkt me, maar wat voor baat dan wel bij het afschaffen in 20 a 30 jaar?)
Door de HRA geleidelijk af te schaffen kan er makkelijker rekening worden gehouden met ontwikkelingen op de huizenmarkt waardoor het een het ander ingepast kan worden. Als je de HRA in een keer afschaft, dan zijn natuurlijk de gevolgen niet te overzien. De starter zal waarschijnlijk wel kunnen profiteren van lagere huizenprijzen, maar helemaal zeker ben ik daar niet over. Voor de rest denk ik niet dat het verder iets uitmaakt voor de starter om de HRA in een keer of over 20 a 30 jaar uit te smeren, want er zijn andere dingen waarmee rekening gehouden moet worden.

Ik kijk meer naar het grotere plaatje. Ik kijk meer ook naar de economie, de schatkist, de belastingen en de huizeneigenaren. Het IMF heeft het nodige over de HRA gezegd. Zie deze link.
pi_103117474
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:18 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik kijk meer naar het grotere plaatje. Ik kijk meer ook naar de economie, de schatkist, de belastingen en de huizeneigenaren. Het IMF heeft het nodige over de HRA gezegd. Zie deze link.
Ik reageerde slechts op het hardnekkige onderbuik gevoel van vele vele starters die denken dat als de HRA in 1 keer wordt afgeschaft en de huizenprijzen dalen (dat geloof ik direct) dat ze dan wel ineens een koopwoning binnen bereik hebben. Mijn inziens zal dan juist voor die groep een koopwoning verder buiten bereik komen dan ooit tevoren.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:42:59 #58
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_103118092
De HRA (het afschaffen daarvan) bespreekbaar maken is politieke zelfmoord, zoals de laatste Tweede Kamerverkiezingen hebben laten zien. De huizenmarkt wordt nu om zeep geholpen door 'hervormingen op de arbeidsmarkt', een mooi eufemisme voor herinvoering van de slavernij. Afschaffen van vaste arbeidscontracten en allemaal naar het uitzendbureau, de droom van D66, maar geen enkele hypotheekverstrekker die nog geld gaat uitlenen dat misschien nooit meer terugkomt.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:58:29 #59
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_103118591
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik reageerde slechts op het hardnekkige onderbuik gevoel van vele vele starters die denken dat als de HRA in 1 keer wordt afgeschaft en de huizenprijzen dalen (dat geloof ik direct) dat ze dan wel ineens een koopwoning binnen bereik hebben. Mijn inziens zal dan juist voor die groep een koopwoning verder buiten bereik komen dan ooit tevoren.
neemt niet weg dat subsidies op lenen absoluut uit den boze zijn en volledig fout
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_103118862
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:58 schreef michaelmoore het volgende:
neemt niet weg dat subsidies op lenen absoluut uit den boze zijn en volledig fout
Onzin natuurlijk. Als ieder bedrijf zou stoppen met geld lenen om te investeren omdat die kosten niet meer aftrekbaar zijn kun je beter gelijk de stoeptegels uit je tuin trekken en een moestuin beginnen.
pi_103118914
Ik begrijp niet waarom iedereen zo bang is voor het afschaffen van de HRA. Je gaat dan heus niet ineens in koopkracht voor de helft achteruit hoor, daar komt heus wel iets tegenover, bijvoorbeeld daling van de belastingtarieven. En om als eerste stap alleen hypotheekschulden boven een half miljoen aan te pakken is een prima idee.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:11:49 #62
323876 michaelmoore
pi_103119048
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Als ieder bedrijf zou stoppen met geld lenen om te investeren omdat die kosten niet meer aftrekbaar zijn kun je beter gelijk de stoeptegels uit je tuin trekken en een moestuin beginnen.
Een bedrijf mag de kosten aftrekken die verband houden met inkomsten,dat is heel niets anders dan domweg lenen subsidiëren

jouw sollicitatiekosten zijn ook aftrekbaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_103119149
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:11 schreef michaelmoore het volgende:
Een bedrijf mag de kosten aftrekken die verband houden met inkomsten,dat is heel niets anders dan domweg lenen subsidiëren
Heel anders? Nee, niet echt. Ook gewoon een korting op de af te dragen belasting aan het eind van het jaar. Hoeft het bedrijf niet eens winst voor te maken, ook bij verlies is het aftrekbaar.
pi_103119157
quote:
Ik begrijp niet waarom iedereen zo bang is voor het afschaffen van de HRA. Je gaat dan heus niet ineens in koopkracht voor de helft achteruit hoor, daar komt heus wel iets tegenover, bijvoorbeeld daling van de belastingtarieven. En om als eerste stap alleen hypotheekschulden boven een half miljoen aan te pakken is een prima idee.
Ik heb er een beetje op gerekend bij de aanschaf van mijn huis. ik weet het "lousy excuse".
Maar ja, anderen nemen een kind en vewachten kinder bijslag.
pi_103119191
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Het heeft weinig zin om de HRA af te schaffen omdat het te duur wordt en dan datzelfde geld weg te geven als belastingverlaging. Als de HRA afgeschaft wordt zie je daar echt niets noemenswaardigs van terug hoor.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:17:08 #66
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103119192
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 16:49 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dan zakken de huizenprijzen ook toch?
Uiteraard. De grote klappen vallen dan bij de mensen met torenhoge leningen. Gek genoeg brengen ze het alsof ze het HRA uit goedheid voor starters willen behouden en niet voor zichzelf...
censuur :O
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:17:47 #67
323876 michaelmoore
pi_103119219
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Heel anders? Nee, niet echt. Ook gewoon een korting op de af te dragen belasting aan het eind van het jaar. Hoeft het bedrijf niet eens winst voor te maken, ook bij verlies is het aftrekbaar.
jouw WW- en pensioenpremies zijn ook aftrekbaar, dat heeft ook niets met subsidie op lenen te maken
pi_103119247
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:17 schreef RemcoDelft het volgende:
Uiteraard. De grote klappen vallen dan bij de mensen met torenhoge leningen. Gek genoeg brengen ze het alsof ze het HRA uit goedheid voor starters willen behouden en niet voor zichzelf...
Bron?

De mensen met torenhoge leningen hebben wel wat beters te doen dan Fok!ken schat ik zo, dus ik ben benieuwd waar je deze borrelpraat hebt opgeduikeld.
pi_103119281
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
jouw WW- en pensioenpremies zijn ook aftrekbaar, dat heeft ook niets met subsidie op lenen te maken
Nee, en de kosten voor een sollicitatiegesprek ook niet. Jij haalt er van alles bij wat geen reet met lenen te maken heeft, en ik weet bij God niet waarom je dat doet.
pi_103119355
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan zal dus het leeuwendeel van de huiseigenaren gewoon blijven zitten waar hij zit. (De gedwongen verkopen uitgezonderd, maar daar heb je als particuliere koper helemaal niets aan.)
mensen verkopen hun woning niet vanwege gigantische winsten die ze ermee hopen te maken (en gaan dan in een kartonnen doos wonen).... maar domweg omdat ze bv een verandering in hun leven dooormaken, soms ergens anders gaan wonen vanwege werk of persoonlijke omstandigheden en sommigen hebben ook andere wensen aan een woning...

en dàn zetten mensen gewoon hun woning te koop en zullen er uiteindelijk een prijs voor krijgen die vaak eigenlijk wat lager is dan ze éigenlijk ervoor zouden willen krijgen, maar door de kopers ook betaald kan worden.

En dus zullen er altijd woningen op de markt blijven komen, ook al dalen prijzen algemeen op de huizenmarkt, domweg omdat die mensen zélf ook minder hoeven te betalen voor een anderewoning waarnaar ze dan verhuizen

Het is juist belachelijk dat mensen denken dat een subsidie op leningen voor huizen de markt structureel 'beter' zou worden, er meeraanbod zou komen of mensen eerdereen woning zouden kunnen aanschaffen...
Punt is nu net dat dat iedere effect op de woningmarkt zichzelf ook snel genoeg opheft... kunnen mensen meer lenen voor minder maandlasten, gaat snel genoeg ook de huizenprijs domweg omhooog en moeten mensen meer betalen voor dezelfde woning
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_103119597
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:22 schreef RM-rf het volgende:
mensen verkopen hun woning niet vanwege gigantische winsten die ze ermee hopen te maken (en gaan dan in een kartonnen doos wonen).... maar domweg omdat ze bv een verandering in hun leven dooormaken, soms ergens anders gaan wonen vanwege werk of persoonlijke omstandigheden en sommigen hebben ook andere wensen aan een woning...
Jij denkt dat meer dan 10% van de woningen die nu op Funda te koop staat en nog bewoond zijn, nog steeds te koop staan als de huidige eigenaar er een restschuld aan over houdt van 40K? Dus dat daadwerkelijk de eigenaar de vraagprijs laat zakken tot 40K onder zijn huidige hypotheekschuld? Neh, die woning zal vast op Funda blijven staan, maar dan wel voor de prijs die de mensen kunnen incasseren en een restschuld van 40K hoort vaak niet tot de mogelijkheden.

Tuurlijk, er zijn mensen die moeten, maar iedere verkoper met gezond verstand zit gewoon de rit uit.
pi_103119919
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij denkt dat meer dan 10% van de woningen die nu op Funda te koop staat en nog bewoond zijn, nog steeds te koop staan als de huidige eigenaar er een restschuld aan over houdt van 40K?
ja die woningen blijven allemaal te koop staan en initieel zullen de eigenaren net zoals nu onredelijk hoge vraagprijzen hanteren., en de woning jarenlangte koop houden, als dat _nu_ het geval is.

enkel, het is beetje kortzichtig en dom te denken dat de woningmarkt wérkelijk gelijk is aan woningen die op funda te koop staan, en dat mensen enkel woningen verkopen omdat er altijd leuke winsten op boeken?

natuurlijk verdwijnt er net zoveel lucht en onterechte overwaarde uit de markt als die mensen voorheen er zélf ingebracht hebben, deels gesteund door opdrijvende belastingvoordelen..
enkel blijft de markt er gewoon eentje van woonruimte en zullen mensen altijd soms wel moeten verhuizen en een andere woning betrekken en dus ook nietaltijd de keuze is 'lekker te blijven zitten'....

mensen die slim zijn hebben ook voorheen geen domme risico's genomen en die die het wel deden zullen nu met verliezen geconfronteerdworden... maardat is gewoon economie....
pi_103120059
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:44 schreef RM-rf het volgende:
enkel, het is beetje kortzichtig en dom te denken dat de woningmarkt wérkelijk gelijk is aan woningen die op funda te koop staan, en dat mensen enkel woningen verkopen omdat er altijd leuke winsten op boeken?
Het is nog kortzichtiger om te denken dat het leeuwendeel wel zal moeten zakken. Het zal niemand ontgaan zijn dat de 'fundateller' steeds verder oploopt en het transactievolume omlaag zonder dat de vraagprijs ineenstort. Dat bewijst geheel zelfstandig al dat de meeste verkopers niet op de schopstoel zitten. Als ze nu al niet zakken met de prijs kun je natuurlijk hopen dat ze dat wel doen als ze daarbovenop nog 40K verder moeten zakken, maar of dat een realistische gedachte is mag je zelf bepalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 15-10-2011 18:54:35 ]
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:51:25 #74
323876 michaelmoore
pi_103120115
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, en de kosten voor een sollicitatiegesprek ook niet. Jij haalt er van alles bij wat geen reet met lenen te maken heeft, en ik weet bij God niet waarom je dat doet.
juist en aftrekbaarheid van geld lenen, is dus net zo dom als het kopen van drop of koffiemelk aftrekbaar maken
pi_103120165
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 18:51 schreef michaelmoore het volgende:
juist en aftrekbaarheid van geld lenen, is dus net zo dom als het kopen van drop of koffiemelk aftrekbaar maken
Dus voor bedrijven ook maar afschaffen dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')