Ontslaan wegens werkweigering.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 12:18 schreef CoenvdVen het volgende:
wat vinden jullie van weigerambtenaren?
Dit dus. Gewoon rekruteren met de nieuwe vereisten en de weigerambtenaren raken vanzelf uiteindelijk op.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:00 schreef D-FENS het volgende:
Kan nog een beetje begrip opbrengen voor iemand die in dienst was voordat een bepaalde wet werd aangenomen. Maar als je nu nog ambtenaar wil worden in de wetenschap dat je een deel van je taken zal gaan weigeren heb je natuurlijk een dik probleem.
Tussen huwelijk en dood zit wel een groot verschil qua gewetensbezwarenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:46 schreef Dutchnative het volgende:
Moeilijke kwestie, in principe ben ik voor het homohuwelijk en zou ik zeggen 'weg met deze ambtenaren'. Aan de andere kant zijn er genoeg ambtenaren die wél homostellen willen trouwen. En, als we weigerambtenaren gaan ontslaan, wat doen we dan met artsen die euthanasie weigeren wegens dezelfde redenen?
Voor jou wel(voor mij ook), maar je weet niet hoe dat bij iemand anders zitquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:49 schreef JoaC het volgende:
[..]
Tussen huwelijk en dood zit wel een groot verschil qua gewetensbezwaren
Niet vanuit het christelijke gedachtengoed (voor meer mensen dan je zou denken in Nederland).quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:49 schreef JoaC het volgende:
[..]
Tussen huwelijk en dood zit wel een groot verschil qua gewetensbezwaren
Artsen zijn geen ambtenaren in dienst van een strikt neutrale staat.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:46 schreef Dutchnative het volgende:
En, als we weigerambtenaren gaan ontslaan, wat doen we dan met artsen die euthanasie weigeren wegens dezelfde redenen?
Sja. Je weet bij voorbaat dat wetgeving nooit statisch is.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:00 schreef D-FENS het volgende:
Kan nog een beetje begrip opbrengen voor iemand die in dienst was voordat een bepaalde wet werd aangenomen.
Nee, die politieagent legt een boete op, dat doet een weigerambtenaar niet.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:08 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Je weet bij voorbaat dat wetgeving nooit statisch is.
Dit is hetzelfde als wanneer een politieagent iedereen nu nog steeds consequent zou bekeuren op stukken waar je nu 130 mag, omdat de beste man vanuit zijn persoonlijke levensvisie er nu eenmaal rotsvast van overtuigd is dat 120 een betere snelheidslimiet is.
Irrelevant. In beide gevalen draagt iemand immers zijn persoonlijke hobby uit waar de taak echter het uitvoeren van overheidsbeleid is.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, die politieagent legt een boete op, dat doet een weigerambtenaar niet.
Daar heb je gelijk in, neemt niet weg dat er verschillende persoonlijke normen en waarden, ervaringen ed. kunnen zijn bij beide groepenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:06 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Artsen zijn geen ambtenaren in dienst van een strikt neutrale staat.
Uiteraard.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:31 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, neemt niet weg dat er verschillende persoonlijke normen en waarden, ervaringen ed. kunnen zijn bij beide groepen
Normen en waarden waar je de keuze van je werkgever natuurlijk op kan aanpassen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:31 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, neemt niet weg dat er verschillende persoonlijke normen en waarden, ervaringen ed. kunnen zijn bij beide groepen
Daar heb je zeer zeker gelijk in.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:37 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Normen en waarden waar je de keuze van je werkgever natuurlijk op kan aanpassen.
Een moslim die boer wil worden kan wellicht beter bij een koeienstal dan een varkensstal gaan werken; een principele veganist kan misschien beter een carriere als bakker dan als slager overwegen en een christen die het huwelijk als heilig ritueel in plaats van een burgerlijke zaak ziet kan misschien toch beter aan de slag in de Katholieke kerk ipv bij de Staat.
En als je 10 jaar de tijd hebt gehad om iets nieuws te zoeken is je werkgever best wel coulant geweest...
Eigenlijk is het beter vergelijkbaar met een agent die weigert te cotroleren op 130-kilometer-wegen, zodat op die wegen andere agenten de snelheid moeten handhaven.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:08 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Je weet bij voorbaat dat wetgeving nooit statisch is.
Dit is hetzelfde als wanneer een politieagent iedereen nu nog steeds consequent zou bekeuren op stukken waar je nu 130 mag, omdat de beste man vanuit zijn persoonlijke levensvisie er nu eenmaal rotsvast van overtuigd is dat 120 een betere snelheidslimiet is.
Mooi voorbeeld. Op mijn blog maakte ik de vergelijking tussen het niet trouwen van getinte mensen en het trouwen van homo's. Misschien dat jouw vergelijking beter opgaat.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:46 schreef Dutchnative het volgende:
Moeilijke kwestie, in principe ben ik voor het homohuwelijk en zou ik zeggen 'weg met deze ambtenaren'. Aan de andere kant zijn er genoeg ambtenaren die wél homostellen willen trouwen. En, als we weigerambtenaren gaan ontslaan, wat doen we dan met artsen die euthanasie weigeren wegens dezelfde redenen?
Ik kan me voorstellen dat een homohuwelijk 20 jaar geleden zo ver uit ieders belevingswereld bevond, dat de nieuwe wetgeving lijnrecht ingaat tegen de overtuiging van iemand die naar eer en geweten zijn beroep uit wil oefenen. Je kunt ze met recht bekrompen kloothommels vinden, maar ik kan nog wel enig begrip voor ze opbrengen. Minder begrip heb ik voor de gemeentes die ze niet willen ontslaan.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:54 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Eigenlijk is het beter vergelijkbaar met een agent die weigert te cotroleren op 130-kilometer-wegen, zodat op die wegen andere agenten de snelheid moeten handhaven.
Hoe verklaar je dan dat het huwelijk in meerdere culturen (waaronder degenen waaruit onze voort is gekomen) oorspronkelijk polygaam en - zeker in de elitelagen van de bevolking - liefst met een naast familielid was "zodat de bloedlijn puur bleef"quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik begrijp niet waarom homos beslist willen trouwen.
Trouwen is lang geleden bij bijna alle volken ingesteld om de nakomelingen van twee hetero mensen die de genen van beide ouders hadden, erfrecht, hun bloedlijn en genetische aanleg te garanderen. Ook zorgde de trouwerij ervoor dat inteelt werd tegengegaan.
Als dat een gemeente is in de bible belt dan is het niet zo vreemd.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:41 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat een homohuwelijk 20 jaar geleden zo ver uit ieders belevingswereld bevond, dat de nieuwe wetgeving lijnrecht ingaat tegen de overtuiging van iemand die naar eer en geweten zijn beroep uit wil oefenen. Je kunt ze met recht bekrompen kloothommels vinden, maar ik kan nog wel enig begrip voor ze opbrengen. Minder begrip heb ik voor de gemeentes die ze niet willen ontslaan.
Wat heeft dit te maken met scheiding van kerk en staat? Alsof deze ambtenaren in dienst zijn van de kerk. Dit zijn gewoon echte ambtenaren, dude.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 20:48 schreef Kandijfijn het volgende:
En als ik nu geen Moslims of Joden wil trouwen? Vanwege gewetensbezwaren?
Tijd een voor veel striktere scheiden van kerk en staat.
Persoonlijk zou ik er geen enkele behoefte aan hebben dat een ambtenaar op mijn huwelijk een ceremonie opvoert. Dat laat ik graag over aan vrienden, familie en eventueel een spiritueel/religieus vertegenwoordiger als ik die op dat moment heb op een aparte viering. De ambtenaar mag zich beperken tot het opmaken van de trouwakte; wat mij betreft in een kantoortje.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:05 schreef LangeTabbetje het volgende:
Zou je als homostel blij zijn, dat je huwelijk gesloten wordt door een ambtenaar die je in de echt verbind omdat ie anders ontslagen wordt ?
Of zou je als homostel blij zijn, dat je huwelijk gesloten wordt door een ambtenaar die het leuk en een eer vind je te mogen trouwen ?
Maar ze denken blijkbaar dat ze in dienst zijn van de kerk - wat ze zien het verschil tussen een kerkelijk huwelijk (wat alleen mag tussen man en vrouw) en een burgerlijk huwelijk (wat dus ook tussen mensen met hetzelfde geslacht is toegestaan) nietquote:Op zondag 16 oktober 2011 11:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat heeft dit te maken met scheiding van kerk en staat? Alsof deze ambtenaren in dienst zijn van de kerk. Dit zijn gewoon echte ambtenaren, dude.
Ik denk dat deze mensen zichzelf eerder "in dienst" van hun geloof zien. Een geloof waar sodomie een dood-zonde is. Ze zien zichzelf als redders van deze zieltjes. Of in ieder geval van zichzelf. Zodat ze Petrus een goed verhaal kunnen vertellen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:12 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar ze denken blijkbaar dat ze in dienst zijn van de kerk - wat ze zien het verschil tussen een kerkelijk huwelijk (wat alleen mag tussen man en vrouw) en een burgerlijk huwelijk (wat dus ook tussen mensen met hetzelfde geslacht is toegestaan) niet
Ja vooral omdat trouwen door ambtenaren een vrijwillig iets is, dus als ze 'weigeren' kunnen ze het gewoon niet doen en is er niets aan de hand.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:36 schreef Reya het volgende:
Dit is toch wel een bijzonder urgent thema.
Dat ook - maar ze beseffen werkelijk niet dat het woord huwelijk voor de kerk en de staat verschillende dingen omschrijft...quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat deze mensen zichzelf eerder "in dienst" van hun geloof zien. Een geloof waar sodomie een dood-zonde is. Ze zien zichzelf als redders van deze zieltjes. Of in ieder geval van zichzelf. Zodat ze Petrus een goed verhaal kunnen vertellen.
Je kunt toch niet van iemand vragen om uit te wijken naar een andere plaats, omdat men in hun eigen woonplaats weigert om homohuwelijken te sluitenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 22:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als dat een gemeente is in de bible belt dan is het niet zo vreemd.
Een SGP/CU/CDA gemeenteraad gaat echt geen stappen ondernemen om een weigerambtenaar te ontslaan.
En gezien de samenstelling van de gemeente is daar in principe ook helemaal geen reden toe.
Daarbij ben je niet verplicht om in je woonplaats te trouwen, dus ook iemand die homoseksueel is en op Urk woont kan gewoon trouwen, het is niet alsof hem een recht ontnomen wordt.
In elke gemeente in Nederland kunnen homo's trouwen. Er is geen enkele gemeente die volledig uit weigerambtenaren bestaat, zelfs niet in biblebelt gemeentes.quote:Op zondag 16 oktober 2011 16:28 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Je kunt toch niet van iemand vragen om uit te wijken naar een andere plaats, omdat men in hun eigen woonplaats weigert om homohuwelijken te sluiten![]()
Ik hoor gewoon in mijn eigen gemeente terecht te kunnen als ik wil trouwen.
Ik begrijp best dat men in Urk geen probleem maakt van een weigerambtenaar zolang als de wet die ruimte biedt, maar ze hebben er ook daar gewoon voor te zorgen dat ook homo's kunnen trouwen. Ze zorgen maar voor een niet-weigerambtenaar.
Uiteraard. Dat zijn ze verplicht.quote:Op zondag 16 oktober 2011 16:35 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In elke gemeente in Nederland kunnen homo's trouwen. Er is geen enkele gemeente die volledig uit weigerambtenaren bestaat, zelfs niet in biblebelt gemeentes.
Probleem opgelost. Homo's kunnen overal trouwen en ambtenaren kunnen overal weigeren.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:00 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Uiteraard. Dat zijn ze verplicht.
Bij mijn weten heb je de trouwambtenaar niet voor het kiezen. Ik zie dus geen probleem.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 12:18 schreef CoenvdVen het volgende:
In Nederland zijn er nog 104 ambtenaren die het weigeren om homo's te trouwen vanwege gewetensbezwaren.
Volgens Christenen en moet er voor deze ambtenaren de vrijheid zijn om te trouwen wie ze willen. Ik vind van niet!
Trouwambtenaren worden door ons allemaal betaald om mensen te huwen, doe dat dan ook!
Edit: spam.
< Verzoek aan TS om de tekst neer te zetten, anders dicht >
In een hoop gemeentes kun je gewoon kiezen door wie je getrouwd wilt worden (mits beschikbaar).quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Bij mijn weten heb je de trouwambtenaar niet voor het kiezen. Ik zie dus geen probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |