abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103152473
quote:
2s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:13 schreef Jane het volgende:

[..]

Misschien even ter verduidelijking... het is (nog steeds) een reactie hier op:

[..]

fair enough, niets moet natuurlijk. Een potentiele koper hoeft niks, een potentiele verkoper hoeft ook niks. Willen doen we allemaal wat. :)
pi_103152508
quote:
2s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:17 schreef Jane het volgende:

[..]

Dat weet ik heel goed, m'n beste, en ik vind dat ook helemaal niet erg. Ik heb dat belachelijke hoge bedrag van toen namelijk helemaal nooit willen lenen. Ik ben juist hartstikke blij dat de maximale leenbedragen nu meer in de richting komen van wat ik en anderen daadwerkelijk kunnen (af)betalen. Snap dat dan! :D
Je moet het juist wel erg vinden dat de betaalbaarheid van huizen niet veranderd _O- dat is juist het punt, je kan wel als een debiel gaan juichen dat de prijzen omlaag gaan, maar je hebt er geen kloot aan als de betaalbaarheid niet toeneemt _O- en dat snappen sommige mensen hier dus niet. Beter ga je daar in verdiepen, want dat stukje is redelijk essentieel voor je toekomstige koophuis meid :*
pi_103152569
quote:
10s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je moet het juist wel erg vinden dat de betaalbaarheid van huizen niet veranderd _O- dat is juist het punt, je kan wel als een debiel gaan juichen dat de prijzen omlaag gaan, maar je hebt er geen kloot aan als de betaalbaarheid niet toeneemt _O- en dat snappen sommige mensen hier dus niet. Beter ga je daar in verdiepen, want dat stukje is redelijk essentieel voor je toekomstige koophuis meid :*
zowel debiel als kloot kunnen best aanwezig vinden, imho.

en mensen mogen prima een limiet hebben aan schuld waar ze zich senang mee voelen, da's heel gezond zelfs. Ook imho ;)

Da's weer wat anders dan dat ze dat niveau ook aan een ander willen opleggen :)
pi_103152660
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zowel debiel als kloot kunnen best aanwezig vinden, imho.

en mensen mogen prima een limiet hebben aan schuld waar ze zich senang mee voelen, da's heel gezond zelfs. Ook imho ;)

Da's weer wat anders dan dat ze dat niveau ook aan een ander willen opleggen :)
Tuurlijk, maar mensen die niet snappen dat een huizenprijs slechts een klein deel is van het totale plaatje heb ik weinig tot geen medelijden mee dat die geen huis kunnen kopen.
Die mensen worden tegen zichzelf in bescherming genomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2011 17:23:54 ]
pi_103153150
quote:

[..]

Nee, dat deel ik niet.

Stel je hebt een huis met een reële prijs van 200k. Naast deze reële prijs heb je de prijs in de slechte markt van 1982 (100k) en deze in een oververhitte markt van 2008 (400k). Zeg dat rente en prijs van het huis volledig samenhangen. Dan heb je drie opties:
100k @ 10% variabele rente
200k @ 5% variabele rente
400k @ 2,5% variabele rente.

Geen moeilijke keuze!
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_103153257
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:23 schreef Scorpie het volgende:
Tuurlijk, maar mensen die niet snappen dat een huizenprijs slechts een klein deel is van het totale plaatje heb ik weinig tot geen medelijden mee dat die geen huis kunnen kopen.
HOAX! Iedereen weet dat als de banken strengere regels stellen, de rente stijgt en de HRA wordt afgeschaft iedereen met > 22.000 bruto een (vrijstaand) huis kan kopen. c_/
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_103153258
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:36 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Nee, dat deel ik niet.

Stel je hebt een huis met een reële prijs van 200k. Naast deze reële prijs heb je de prijs in de slechte markt van 1982 (100k) en deze in een oververhitte markt van 2008 (400k). Zeg dat rente en prijs van het huis volledig samenhangen. Dan heb je drie opties:

Geen moeilijke keuze!
Leuk, maar de huizenprijzen van dertig jaar geleden vergelijken met huizenprijzen van nu is, puur al op inflatie Basis, geen optie, en pak dan als je bezig bent ook even de inkomensvrschillen van toen en nu mee in percentage van het inkomen uitgezet tegen de woon lasten per maand. En dan zie je gelijk waar het mis gaat.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2011 17:41:33 ]
pi_103153307
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:36 schreef iehlaak het volgende:
Dan heb je drie opties:

Geen moeilijke keuze!
Die keuze is inderdaad niet moeilijk:

optie 4: Wegblijven van die variabele rente.
pi_103153329
quote:
2s.gif Op zondag 16 oktober 2011 12:35 schreef Jane het volgende:

[..]

Net even gekeken. Best bizar dat in Nederland de discussie nog op deze manier gevoerd wordt en
zoveel mensen nog praten alsof het elk moment weer aan kan trekken als we er allemaal maar niet zo negatief over doen. Alsof wij het enige land zijn waar dit gebeurt. Alsof niet talloze landen ons voorgegaan zijn. Landen waar ook allerlei 'deskundigen', zoals dat mens van VEH, tot op het laatste moment bleven roepen dat het in hun land niet zou gebeuren, omdat hun situatie 'anders' was. En tegenwoordig gelukkig allemaal terug te kijken op YouTube.
Denk goed na voordat je durft te roepen dat Nederland 'anders' is. Tuurlijk, elk land heeft wel wat specifieke regelingetjes en omstandigheden die verschillen van de situatie in andere landen, maar het grote verhaal blijft hetzelfde.

Btw, niet zo lang geleden werd hier ook nog geroepen dat we maar naar Australië moesten kijken, als argument dat de huizenprijzen in Nederland niet te hoog waren. In Australië ging het ook nog 'goed'. And look what is happening Down Under now:

mei 2011

juli 2011

september 2011

oktober 2011
A propos dit, ik was ongetwijfeld degene die het in international verband heb getrokken.

Je mag best Gold Coast vergelijken met Het Gooi, maar Gold Coast is zo ongeveer de Costa Brava (maar dan ongeveer 100 zo groot).

Verder heb ik nooit gezegd dat prijzen in Oz gezond zijn, hey, ik vraag regelmatig aan de direct betrokkenen "who can actually pay for this?". Kennelijk genoeg mensen, als ik kijk naar prijsniveau en doorlooptijd.

Maar je moet imho wel appels met appels vergelijken. Dwz ontwikkeld stedelijk gebied met dito. Recente prijzen in bijv. Sydney voor units (appartementen) waar ik bekend mee ben zijn ongeveer 8.000 euro/m2. Da's het dubbele van prijzen in A'dam. Ik kan A'dam toch echt niet duur noemen dan, laat staan 30 kilometer daarbuiten . Over huurprijzen zullen we het maar niet hebben, want sociale huur heeft Oz niet. Laat staan huurbescherming. Overigens ook geen HRA.

Ga je 500 km (is maar een paar centimeter in de bosatlas, want Australia is ongeveer Europa tot aan Oekraine) naar het westen koop je voor een drie ton in Euri een nieuw huis met 500 hectare grond.... ook kun je voor $1 per week huizen huren waarbij je enkel het onderhoud voor je rekening hoeft te nemen. Toch is daar geen animo voor. Mensen betalen voor een mini-appartement in Sydney 500$ per week (huren gaan daar per week, je kan er immers ook zo uitgekicked worden). Keuzes, keuzes. Je hoeft immers ook niet in de Randstad te gaan wonen, in Almelo is ook altijd wat te doen (soms staat het stoplicht op rood, soms op groen, wel voor een fractie van de prijs).

Tegelijkertijd probeert een vriendin met een superleuk appartement met tuin op goede locatie in A'dam Oost haar 94m2 appartment met tuin (tijdelijk) te verhuren voor 850 euro excl. per maand. Te duur....
60m2 in Sydney met balkon kost je circa 600$ per week (=400 euro).

Dan neem ik inderdaad het prijsniveau in A'dam cq. Randstad cq. Nederland met een tikkeltje zout.

Ow, en 60 minutes is de Oz versie van Jambers. ;)

Geen persoonlijke diss, ik heb ook mijn twijfels bij wat er in Oz gebeurt, en de risico's en keuzes die mensen nemen, maar onroerend goed in Nederland is bepaald niet prijzig. Ik kan hier ook verhalen uit China of India neerkalken.....zelfde conclusie.
pi_103153374
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

ik denk dat je die mening toch ook in andere terminologie en daarmee effectiever kunt verwoorden :)
  zondag 16 oktober 2011 @ 17:45:05 #261
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_103153462
quote:

[..]

Ik weet 1 ding heel zeker en dat is dat jij helemaal niets weet van mijn financiele situatie en de betaalbaarheid voor mij.

Als jij veronderstelt dat ik denk dat mensen die eerst alleen een tweekamerappartement konden kopen, straks in een kasteel kunnen wonen, komt dat geheel voor jouw eigen rekening. Ik heb dat nergens beweert en dat is ook absoluut niet reeel.

Het enige dat ik beweer is dat als mensen minder kunnen lenen, de huizenprijzen zich daarop zullen aanpassen, zodat dezelfde mensen, onder dezelfde omstandigheden, straks nog precies hetzelfde huis kunnen kopen als eerst, alleen dan tegen een lagere prijs. Niet groter, niet mooier, maar precies hetzelfde. En inderdaad, als je eerst geen huis kon kopen, dan zal het dus straks ook niet kunnen, daar zijn we het over eens.

Ikzelf koop dat huis dan liever over een paar jaar, met een lagere lening, maar wat een ander doet moet hij natuurlijk voor zichzelf weten. Gelukkig heb ik geen haast.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_103153484
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik denk dat je die mening toch ook in andere terminologie en daarmee effectiever kunt verwoorden :)
Misschien wel, misschien niet. Wat dat betreft spiegel ik gewoon naar ratio van sommige mensen in dit topic :)
pi_103153596
quote:
2s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:45 schreef Jane het volgende:

[..]

Het enige dat ik beweer is dat als mensen minder kunnen lenen, de huizenprijzen zich daarop zullen aanpassen, zodat dezelfde mensen, onder dezelfde omstandigheden, straks nog precies hetzelfde huis kunnen kopen als eerst, alleen dan tegen een lagere prijs. Niet groter, niet mooier, maar precies hetzelfde. En inderdaad, als je eerst geen huis kon kopen, dan zal het dus straks ook niet kunnen, daar zijn we het over eens.

Ikzelf koop dat huis dan liever over een paar jaar, met een lagere lening, maar wat een ander doet moet hij natuurlijk voor zichzelf weten. Gelukkig heb ik geen haast.
En dit klopt dus gewoon niet, de betaalbaarheid gaat achteruit waardoor je niet precies hetzelfde kunt kopen als vorig jaar, dat is nu precies het probleem. Hypotheekverstrekkers worden strenger.
  zondag 16 oktober 2011 @ 17:50:49 #264
1986 Jane
pi_103153705
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En dit klopt dus gewoon niet, de betaalbaarheid gaat achteruit waardoor je niet precies hetzelfde kunt kopen als vorig jaar, dat is nu precies het probleem. Hypotheekverstrekkers worden strenger.
Waar wij volgens mij in mening over verschillen is dat ik denk dat de huizenprijzen zich er (op termijn!) op zullen aanpassen en dat jij denkt dat dat niet zo is. Is dat het niet gewoon?
pi_103153985
quote:
2s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:50 schreef Jane het volgende:

[..]

Waar wij volgens mij in mening over verschillen is dat ik denk dat de huizenprijzen zich er (op termijn!) op zullen aanpassen en dat jij denkt dat dat niet zo is. Is dat het niet gewoon?
Nee, ik denk dat het verschil hem zit in het feit dat jij de achteruitgang van de betaalbaarheid en financierbaarheid onderschat ten opzichte van de daling. Als je in een jaar tijd 30k minder kan lenen moeten de huizen van 250k bijna tien procent dalen wil je op hetzelfde niveau blijven qua financierbaarheid en betaalbaarheid. Uitzonderingen mbt salarisverhoging daargelaten.
pi_103154090
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat het verschil hem zit in het feit dat jij de achteruitgang van de betaalbaarheid en financierbaarheid onderschat ten opzichte van de daling. Als je in een jaar tijd 30k minder kan lenen moeten de huizen van 250k bijna tien procent dalen wil je op hetzelfde niveau blijven qua financierbaarheid en betaalbaarheid. Uitzonderingen mbt salarisverhoging daargelaten.
ongunstig, tenzij.... je eigen geld inbrengt..... toch?
pi_103154118
Daarnaast denk ik dat de huizenprijzen wel zullen dalen tot een niveau dat het net iets beter op te hoesten valt, maar een daling van 40% zie ik niet gebeuren.
pi_103154180
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:00 schreef Scorpie het volgende:
Daarnaast denk ik dat de huizenprijzen wel zullen dalen tot een niveau dat het net iets beter op te hoesten valt, maar een daling van 40% zie ik niet gebeuren.
behalve in Dronten :) Dat zie ik nog wel integraal gesloopt worden, behalve 1 specifieke woning ;)
  zondag 16 oktober 2011 @ 18:02:31 #269
1986 Jane
pi_103154201
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, dat ook nog.

Op de korte termijn heeft Scorpie trouwens wel gelijk, maar dat is ook precies waarom het nu zo op z'n gat ligt. Ik heb het echter over de langere termijn.
pi_103154216
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ligt eraan. Tegen een rente van 5.2% kan je ivm HRA beter een termijndeposito van 3.75% bij lease plan bank pakken voor je spaargeld en later aflossen. Wil je per se een huis dat je niet haalt zonder eigen geld mee te nemen, tja, niet verstandig denk ik.
pi_103154270
quote:
2s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:02 schreef Jane het volgende:

[..]

Ja, dat ook nog.

Op de korte termijn heeft Scorpie trouwens wel gelijk, maar dat is ook precies waarom het nu zo op z'n gat ligt. Ik heb het echter over de langere termijn.
Op de langere termijn zal inflatie ten tijden van hoogconjuctuur een hoop goed gaan maken voor de top kopers. Zolang ze maar blijven zitten....
pi_103154413
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:02 schreef Scorpie het volgende:
beter een termijndeposito van 3.75 4,6% bij lease plan bank pakken voor je spaargeld en later aflossen.
;)
pi_103154461
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ligt eraan. Tegen een rente van 5.2% kan je ivm HRA beter een termijndeposito van 3.75% bij lease plan bank pakken voor je spaargeld en later aflossen. Wil je per se een huis dat je niet haalt zonder eigen geld mee te nemen, tja, niet verstandig denk ik.
ik wil niet flauw zijn, maar 3,75 is tegen 1 jaar vast, en 5,2 is denk ik lang jarig vast, Bovendien is denk ik 5,2 met aftrek minus huurwaardeforfait ongunstiger dan 3,75 minus 1,2% vermogensrendement heffing.

Financiering die je niet hoeft te betalen is per defintie voordelig. Voordeliger, dat weet niemand :)
pi_103154526
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

;)
loop je nog steeds rente risico. :)

de marge die een hypotheekverstrekker pakt is in alle gevallen groter dan het belastingvoordeel. :)

geen oordeel over huizenprijzen, wel over de fundingstructuur van banken.
pi_103154557
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik wil niet flauw zijn, maar 3,75 is tegen 1 jaar vast, en 5,2 is denk ik lang jarig vast, Bovendien is denk ik 5,2 met aftrek minus huurwaardeforfait ongunstiger dan 3,75 minus 1,2% vermogensrendement heffing.

Financiering die je niet hoeft te betalen is per defintie voordelig. Voordeliger, dat weet niemand :)
De precieze prijzen weet ik niet, aangezien ik een andere constructie heb voor het grootste gedeelte van mijn spaargeld. Ik heb 15k weggezet tegen die 3.75% , vandaar dat ik daaraan refereerde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')