Jullie hebben die 1,80 natuurlijk netjes verdeeld zoals het hoortquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:28 schreef Anno2012 het volgende:
Afgelopen weekend met wat ''vrienden'' een terasje gaan pakken.
Hele avond daar gedronken bij het caffee, kwam de rekening. iets van 68,20 euro dacht ik. Nou, zou je denken van iedereen betaald gewoon 20 euro. Niks aan de hand. Dat gebeurde ook. Maar vervolgens kwam de hele discussie bij ze, we moeten wel die 1,80 terug krijgen.
Ik als enige weer plijten om dat gewoon als fooi te geven,is wel zo netjes,en vooral als je goed behandeld en tevreden bent over de service.
Maar nee, ze gaan 1,80 terug vragen aan de desbetreffende ober. . . . . . .
Nou, daar zat ik dan, als ik door de grond kon zakken,dan had ik dat gedaan. Dan schaam je je toch kapot als je daarover gaat zeuren![]()
Ja,ik moet echt nieuwe vrienden gaan zoeken
Ja,dat wilden ze doen. Ik zo van, flikker opquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:31 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jullie hebben die 1,80 natuurlijk netjes verdeeld zoals het hoort![]()
Wat een droeftoeterij
Nee, serveersters moeten het vaak wel van de fooi hebben. Daarbij verdienen ze ook best wat extra's als ze je goed behandeld hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:32 schreef eQuaL het volgende:
Ik vraag me dan altijd af he, in de prijzen van drank & eten zit toch allang het loon verwerkt? Die mensen krijgen toch betaald? Geef jij de verkoopster van V&D ook een fooi al ze je goed helpt? Fooi is gewoon zo iets idioots...
Verder:
Scherpquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:33 schreef Silverdigger2 het volgende:
als ieder 20 neertelt dan krijg je 11,80 terug?
Eigenlijk niet zo, fooi is nog een reden om voor horeca te kiezen. Zo veel verdient dat standaard niet voor die zware werkdagen op rare tijden.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:32 schreef eQuaL het volgende:
Ik vraag me dan altijd af he, in de prijzen van drank & eten zit toch allang het loon verwerkt? Die mensen krijgen toch betaald? Geef jij de verkoopster van V&D ook een fooi al ze je goed helpt? Fooi is gewoon zo iets idioots...
Verder:
Welke planeet kom jij vandaan zeg... zo`n bedrag rond je toch af naar 70 euro... pfftquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:30 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Groot gelijk die vrienden van je. Met een rekening van 68,20 verdient zo'n zaak genoeg. Opbokken met die fooi.
En daarbij : dat terugvragen is nooit nodig. Gewoon niks zeggen, dan krijg je het vanzelf terug. Hoef je je ook neit te schamen.
Ik zeg toch ook, ''iets van 68,20'' . Ik weet het bedrag niet meer zeker, maar het komt op hetzelfde neer.quote:
Ja ontzettend zielig, geef jij je vuilnisman ook fooi? Of de postbode?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:34 schreef Adames het volgende:
[..]
Eigenlijk niet zo, fooi is nog een reden om voor horeca te kiezen. Zo veel verdient dat standaard niet voor die zware werkdagen op rare tijden.
Iets van 68,20 is nog een heel verschil met EUR 80,- die jullie gezamenlijk neer gelegd zouden hebben als een ieder EUR 20 neer zou leggen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook, ''iets van 68,20'' . Ik weet het bedrag niet meer zeker, maar het komt op hetzelfde neer.
Kijk Reservoir Dogs, eerste scene meteenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Kan iemand uitleggen wat de filosofie achter obers tippen is? Altijd een mysterie geweest..
Als je tevreden bent over de service en bediening, dan geeft je de ober wat extra's om je waardering te laten blijken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Kan iemand uitleggen wat de filosofie achter obers tippen is? Altijd een mysterie geweest..
In veel tenten krijgen mensen in de horeca een karig minimumloontje en moeten ze het hebben van de fooien.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
In de VS krijgen de obers/barpersoneel helemaal niks uit betaald, dan is het de bedoeling dat hun hele inkomen bestaat uit de 'tips'. Denk dat het daar van uit komt waaien.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Of je kijkt naar post 8quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:37 schreef Markster het volgende:
[..]
Kijk Reservoir Dogs, eerste scene meteen
Misschien waren ze wel met zijn 5en en hebben ze 100 euro ingelegd!quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:37 schreef Ikhebtrek het volgende:
[..]
Iets van 68,20 is nog een heel verschil met EUR 80,- die jullie gezamenlijk neer gelegd zouden hebben als een ieder EUR 20 neer zou leggen.
TS
In de betere horecagelegenheden betaal je alles op het eind dus dan weten ze dat dus nog niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef xibalba het volgende:
Service in Nederland is meestal best slecht --> geen fooi
Maar Nederlanders zijn ook gierige vrekken --> geen fooi --> slechte service
Horeca is vaak bikkelen: hard werken, lange dagen, feestdagen/weekend, slecht salaris. Voor een leuke fooi doe je net dat beetje extra.
Je hoeft geen fooi te geven, maar verwacht dan ook niet dat iemand je geduldig te woord staat, je bestelling zonder probleem drie keer aanpast, terugloopt voor een ijsklontje, een biertje aanbeveelt op basis van je voorkeuren....etc....etc...en dit alles met een glimlach.
Als je vind dat ze gewoon betaald krijgen voor hun werk, moet je het ook niet vreemd vinden dat ze alleen maar je eten/drinken komen brengen en weer weglopen.
Dat dus. Het fabeltje dat serveersters "te" weinig verdienen geloof ik niet. In Nederland heb je gewoon een minimumloon wat net zoveel is als het minimumloon van een vuilnisman, postbode, secretaresse etc. The end.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef Byte_Me het volgende:
ik geef in principe geen fooi. is iets wat over is komen waaien uit amerika, waar het minimumloon lager is dan hier. ik sluit me aan bij reservoir dogs, als een ober vindt dat hij te weinig verdiend, moet hij dat met zijn baas bespreken. ik sta daar buiten.
Ga nu niet bijdehand doen. Het ging om een fooi bedrag van 1,80. Rekening weet ik dus niet meer.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:37 schreef Ikhebtrek het volgende:
[..]
Iets van 68,20 is nog een heel verschil met EUR 80,- die jullie gezamenlijk neer gelegd zouden hebben als een ieder EUR 20 neer zou leggen.
TS
Is voor die mensen een eigen keuze om dit werk te doen voor een bepaald salaris. Daar horen alle nadelen bij. Bij mijn saaie kantoorbaan krijg ik toch ook geen fooiquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef xibalba het volgende:
Horeca is vaak bikkelen: hard werken, lange dagen, feestdagen/weekend, slecht salaris. Voor een leuke fooi doe je net dat beetje extra.
Je hoeft geen fooi te geven, maar verwacht dan ook niet dat iemand je geduldig te woord staat, je bestelling zonder probleem drie keer aanpast, terugloopt voor een ijsklontje, een biertje aanbeveelt op basis van je voorkeuren....etc....etc...en dit alles met een glimlach.
Als je vind dat ze gewoon betaald krijgen voor hun werk, moet je het ook niet vreemd vinden dat ze alleen maar je eten/drinken komen brengen en weer weglopen.
Gast, dat is toch gewoon de service die je krijgt in een winkel? Waarom is dat dan niet vanzelfsprekend als het gaat om horeca?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef xibalba het volgende:
Fooi geven is slim als je ergens vaker komt, dan krijg je gewoon meer gedaan. Ik heb jaren in de horeca gewerkt. En je loopt gewoon harder voor mensen als je weet dat ze fooi geven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Het gaat dus absoluut niet om gierigheid. Als die serveerster het nodig zou hebben dan zou ik er niet eens over twijfelen om het haar te geven.quote:
Dus als er niemand fooi geeft zal de service minder zijn dan wanneer er geregeld fooi gegeven wordt. Bovendien heb je vaak te maken met vaste klanten waarvan je wel of niet weet of ze je waarderen (Het hoeft ook niet altijd in geld uitgedrukt te worden: een goede verstandhouding/vriendelijke toon wordt ook door het personeel gewaardeerd).quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:40 schreef Caland het volgende:
[..]
In de betere horecagelegenheden betaal je alles op het eind dus dan weten ze dat dus nog niet.
Dat is toch achterlijk als je er met volle verstand over nadenkt... Hetzelfde geldt ook voor andere banen. Je tipt toch ook geen cassiere omdat ze je artikelen snel afreken? En ze krijgen toch al gewoon betaald..quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Als je tevreden bent over de service en bediening, dan geeft je de ober wat extra's om je waardering te laten blijken.
Helaas lijkt het er soms op dat sommige horken er standaard vanuit gaan dat ze een fooi krijgen, hoe slecht ze ook bedienen.
Nou dat is nou ook weer niet waar. Ze krijgen weldegelijk loon echter ligt het minimum loon voor mensen die vaak fooi krijgen lager dan het normale minimum loon (Minimum wage for Tipped workers). Zij zijn dus echt afhankelijk van fooi.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
In de VS krijgen de obers/barpersoneel helemaal niks uit betaald, dan is het de bedoeling dat hun hele inkomen bestaat uit de 'tips'. Denk dat het daar van uit komt waaien.
quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:39 schreef Id_do_her het volgende:
Misschien zijn het ook wel allemaal vrienden, alleen TS niet.
Als je goed geholpen bent is 1,80 nog steeds gewoon gierig op 70 euro. Doe niet alsof je zelf een haar beter bentquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:40 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Ga nu niet bijdehand doen. Het ging om een fooi bedrag van 1,80. Rekening weet ik dus niet meer.
En daarnaast,als je zelf zou werken in de horeca zou je ook blij zijn als je wat extra's zou krijgen. En die paar centjes kun je echt wel missen.
quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:43 schreef Bananenshake het volgende:
[..]
Dat is toch achterlijk als je er met volle verstand over nadenkt... Hetzelfde geldt ook voor andere banen. Je tipt toch ook geen cassiere omdat ze je artikelen snel afreken? En ze krijgen toch al gewoon betaald..
Vroeger, werd je bediend. Dan voerde je een gesprekje met een barman/ober/uitsmijter/serveerster, die mensen verdienden niet veel aan hun werk, en dan betaalde je voor de service.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Als de mensheid dit gedachte blijft aanhouden kOmt er nooit veranderingquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:43 schreef 9611Niels het volgende:
Ik wist gewoon dat er een aantal fokkers zou reageren dat het heel normaal is om die 1.80 terug te vragen
Bedelen voor 1.80. Waar is je gevoel van eigenwaarde?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:44 schreef Roellie80 het volgende:
TS, geef mij eens ¤1.80 gewoon omdat het kan.
niet? kan je niet eens 1.80 missen? stomme TS
Als je een hele avond mijn drinken en eten komt serveren krijg jij 1,80quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:44 schreef Roellie80 het volgende:
TS, geef mij eens ¤1.80 gewoon omdat het kan.
niet? kan je niet eens 1.80 missen? stomme TS
oké dat kan kloppen. toen ik in de VS was was het de bedoeling 20% extra te betalen als tip... wat een rare boel, kunnen ze niet gewoon een normaal salaris vragen aan de crew?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:43 schreef jeoff het volgende:
[..]
Nou dat is nou ook weer niet waar. Ze krijgen weldegelijk loon echter ligt het minimum loon voor mensen die vaak fooi krijgen lager dan het normale minimum loon (Minimum wage for Tipped workers). Zij zijn dus echt afhankelijk van fooi.
Een ober is toch een veredelde slaaf, een loopjongen. Een ander op z'n wenken bedienen qua eten, drinken en andere services. Een fooi vergoedt veel voor de ober qua waardigheid, een ook het schuldgevoel van de klant. Zo is het tenminste begonnen.. nu is het een gewoonte (en volgens sommigen zelfs een recht). Niets vervelender dan een ober/serveerster die recht dient te hebben op fooi en je kutservice geeft als je geen fooi geeftquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Heel verhelderend deze post. Maar in Nederland is dat dus niet zo? Of hebben serveersters/kelners toch andere afspraken met hun werkgever?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:43 schreef jeoff het volgende:
[..]
Nou dat is nou ook weer niet waar. Ze krijgen weldegelijk loon echter ligt het minimum loon voor mensen die vaak fooi krijgen lager dan het normale minimum loon (Minimum wage for Tipped workers). Zij zijn dus echt afhankelijk van fooi.
Die service krijg je echt niet in elke winkel hoor. Hoe meer minimumloontieners er werken, hoe minder de service. Bovendien kost het bij horecawerk meestal wat meer moeite om bijvoorbeeld op het einde van een lange slopende dag toch nog aardig, vriendelijk en snel te zijn. Voor een leuk extraatje doe je toch weer wat meer je best. Als het toch niets uitmaakt, raffel je het gewoon af (binnen de normale grenzen van service natuurlijk, maar niets extra).quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:41 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Gast, dat is toch gewoon de service die je krijgt in een winkel? Waarom is dat dan niet vanzelfsprekend als het gaat om horeca?
Je betaald genoeg en je bent een student. ik heb naast mijn studie vaak avondwerk en op een terras knal ik er zo 4 uur aan mijn eigen loon er doorheen. Dan wil ik wel mijn 1.80 terug.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:45 schreef Renesite het volgende:
[..]
Bedelen voor 1.80. Waar is je gevoel van eigenwaarde?
Ik weet hoe die mensen tegenover fooi geven staan, dus om dan nog meer geld bij elkaar te leggen heeft geen zin. Als ze al om 1,80 gaan zeurenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je goed geholpen bent is 1,80 nog steeds gewoon gierig op 70 euro. Doe niet alsof je zelf een haar beter bent
Ik probeer het een beetje om te draaien en daarmee mensen te laten nadenken wat ze doen; namelijk beslissingen maken over andermans geld.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:45 schreef Renesite het volgende:
Bedelen voor 1.80. Waar is je gevoel van eigenwaarde?
waarom is dat een onzinargument dan?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:43 schreef Otis2.0 het volgende:
Mensen die het argument gebruiken "je geeft de bakker toch ook niks extra's!!!11!1111!11".
1,80 / 5 = 36 cent per persoonquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Je betaald genoeg en je bent een student. ik heb naast mijn studie vaak avondwerk en op een terras knal ik er zo 4 uur aan mijn eigen loon er doorheen. Dan wil ik wel mijn 1.80 terug.
Wel grappig hoeveel Nederlanders bij dit soort onderwerpen dingen gaan roepen over hoe zuinig wij wel niet zijn. Alsof dit een puur Nederlands discussiepunt is. Denk je dat ze in Engeland hier nooit over discussieren? Of Amerika? Zie dat filmpje van Reservoir Dogs...quote:
Had die ober dan 1.80 gegeven als je dat zo belangrijk vind. Ga niet andere opleggen dat ze moeten meebetalen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:46 schreef Anno2012 het volgende:
Als je een hele avond mijn drinken en eten komt serveren krijg jij 1,80
In nederland heb je geen speciaal minimumloon voor tipped beroepen. In Amerika is het minimumloon voor normaal werk 7.31 dollar per uur, voor tipped werk (dus horeca) slechts 2.13 dollar per uur.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:47 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Heel verhelderend deze post. Maar in Nederland is dat dus niet zo? Of hebben serveersters/kelners toch andere afspraken met hun werkgever?
Tering, dat is 1/3e ofzo...quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:50 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
[..]
In nederland heb je geen speciaal minimumloon voor tipped beroepen. In America is het minimumloon voor normaal werk 7.31 dollar per uur, voor tipped werk (dus horeca) slechts 2.13 dollar per uur.
Bullshit, hij hoort me te bedienen, dat is nou eenmaal z'n baan, waar hij gewoon betaald voor krijgt. Of ie t nou leuk vindt ofniet, waarom zou je obers anders behandelenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:47 schreef xibalba het volgende:
[..]
Die service krijg je echt niet in elke
winkel hoor. Hoe meer minimumloontieners er werken, hoe minder de service. Bovendien kost het bij horecawerk meestal wat meer moeite om bijvoorbeeld op het einde van een lange slopende dag toch nog aardig, vriendelijk en snel te zijn. Voor een leuk extraatje doe je toch weer wat meer je best. Als het toch niets uitmaakt, raffel je het gewoon af (binnen de normale grenzen van service natuurlijk, maar niets extra).
Deze manquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:52 schreef Seam het volgende:
Fooien
Ik krijg toch ook geen extra geld als ik iemand laat leven op de operatiekamer
In Nederland krijgt iemand gewoon salaris, dus ik vind het ook wel een beetje overdreven. Of hij/zij moet echt goed gewerkt hebben, dan zou ik het nog overwegen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:50 schreef Boomlaars het volgende:
In Amerika wordt je uitgescholden wanneer je geen fooi geeft, aangezien dat daar vaak zo ongeveer de enige bron van inkomsten is voor serveersters.
Dat had ik gedaan, als statement.quote:
Dat had ik achteraf moeten doen ja.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:54 schreef Renesite het volgende:
[..]
Dat had ik gedaan, als statement.
'Hier, verdeel die 2 euro maar onder jullie vieren'
Omdat ze nou eenmaal wat harder werken dan in de andere sectoren.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:52 schreef Bananenshake het volgende:
[..]
Bullshit, hij hoort me te bedienen, dat is nou eenmaal z'n baan, waar hij gewoon betaald voor krijgt. Of ie t nou leuk vindt ofniet, waarom zou je obers anders behandelen
Tuurlijk, maar je hebt gradaties in 'bedienen'. Er wordt verwacht dat je elke klant 200% aandacht geeft, maar dat kan natuurlijk niet. Je betaalt voor een biertje, dus krijg je een biertje. Geef je fooi, krijg je ook nog betere service. Kijk, slecht bedienen als je geen fooi krijgt kan natuurlijk niet. Maar beter bedienen als je het wel krijgt, is logisch...quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:52 schreef Bananenshake het volgende:
[..]
Bullshit, hij hoort me te bedienen, dat is nou eenmaal z'n baan, waar hij gewoon betaald voor krijgt. Of ie t nou leuk vindt ofniet, waarom zou je obers anders behandelen
Ik was pas geleden in een discotheek.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:50 schreef Boomlaars het volgende:
In Amerika wordt je uitgescholden wanneer je geen fooi geeft, aangezien dat daar vaak zo ongeveer de enige bron van inkomsten is voor serveersters.
Wat is betere service bij het brengen van een biertje?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:57 schreef xibalba het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar je hebt gradaties in 'bedienen'. Er wordt verwacht dat je elke klant 200% aandacht geeft, maar dat kan natuurlijk niet. Je betaalt voor een biertje, dus krijg je een biertje. Geef je fooi, krijg je ook nog betere service. Kijk, slecht bedienen als je geen fooi krijgt kan natuurlijk niet. Maar beter bedienen als je het wel krijgt, is logisch...
quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:58 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Ik was pas geleden in een discotheek.
Zo rond een uur of 2 had ik het aan de stok met wat gasten en we kregen een beetje ruzie, waarop een van die jongens begon de dreigen en duwen. Ik zei gewoon beschaafd tegen heb dat ie wel normaal mocht doen, maar dat deerde niet. De beste man moest en zou een knokpartijtje aangaan. Ik had daar, vanzelfsprekend, weinig zin in. Daarom duwde ik de gast uit mijn weg en liep terug naar mijn vrienden, die inmiddels de uitsmijters hadden laten halen. Een van die gasten liep achter mij aan en begon mij te slaan (nauwelijks pijnlijk, maar toch), toen ik de jongen wegduwde en aan de uitsmijter vroeg of hij de beste man even wilde aanspreken zei hij "Dat zoek je zelf maar uit, niet mijn taak!". Dus ik geef de beste vechtbaas een hengst op zijn wang en hij laat het erbij zitten.
Die uitsmijter loopt weg, al kijkend naar de jongen die op de grond ligt, om weer rustig op zijn post te gaan zitten. Ik had geen zin meer in gezeik dus ik ga naar buiten om ervan af te zijn.
En nu komt het hoor: loop ik naar buiten, vraagt die vent om een fooi! Toen ging ik uit mijn pannetje. Boos, dat ik was. Die man heeft geweten dat ik uit Den Haag kom (verbaal dan, he).
Ik kom die discotheek nooit meer in volgens die vent.
Dat wil je toch ook nietquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:58 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Ik was pas geleden in een discotheek.
Zo rond een uur of 2 had ik het aan de stok met wat gasten en we kregen een beetje ruzie, waarop een van die jongens begon de dreigen en duwen. Ik zei gewoon beschaafd tegen heb dat ie wel normaal mocht doen, maar dat deerde niet. De beste man moest en zou een knokpartijtje aangaan. Ik had daar, vanzelfsprekend, weinig zin in. Daarom duwde ik de gast uit mijn weg en liep terug naar mijn vrienden, die inmiddels de uitsmijters hadden laten halen. Een van die gasten liep achter mij aan en begon mij te slaan (nauwelijks pijnlijk, maar toch), toen ik de jongen wegduwde en aan de uitsmijter vroeg of hij de beste man even wilde aanspreken zei hij "Dat zoek je zelf maar uit, niet mijn taak!". Dus ik geef de beste vechtbaas een hengst op zijn wang en hij laat het erbij zitten.
Die uitsmijter loopt weg, al kijkend naar de jongen die op de grond ligt, om weer rustig op zijn post te gaan zitten. Ik had geen zin meer in gezeik dus ik ga naar buiten om ervan af te zijn.
En nu komt het hoor: loop ik naar buiten, vraagt die vent om een fooi! Toen ging ik uit mijn pannetje. Boos, dat ik was. Die man heeft geweten dat ik uit Den Haag kom (verbaal dan, he).
ook al zou dat wel mogen zou ik alsnog niet gaan. Die gasten zitten daar voor de veiligheid. En dat werk deed die man niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:58 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Pleurt toch op! Alsof werken in de horeca zoveel zwaarder is als elke andere random baan.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:56 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Omdat ze nou eenmaal wat harder werken dan in de andere sectoren.
Horeca is een stuk zwaarder knul. Maar dat schijn jij, of niet te begrijpen, of je bent een trol. Ik gok dat 2e.
Goed getapt, snel gebracht, netjes neergezet (juiste drankje voor de juiste persoon, viltje, logo naar voren). Je kunt ook gewoon vier biertjes op tafel kwakken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:00 schreef MCH het volgende:
[..]
Wat is betere service bij het brengen van een biertje?
Wat heeft dat met elkaar te makenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:01 schreef Superslechterik het volgende:
Mensen die zeuren dat werken in de horeca zwaar is.
Soms wordt in de horeca het bonnetje nog wel eens handgeschreven.
Een slimmerik speelt hier natuurlijk op in en verhoogt alles met 20cent, bij elke gast, de hele dag.
Wanneer je daar bovenop fooi krijgt is dat voor de algemene fooienpot zodat je geen argwaan op wekt.
2 ipv 3 vingers schuimquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:00 schreef MCH het volgende:
[..]
Het is juist helemaal niet zwaarder werken ivm andere slechtbetaalde beroepen. In tegendeel.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:56 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Horeca is een stuk zwaarder knul. Maar dat schijn jij, of niet te begrijpen, of je bent een trol. Ik gok dat 2e.
Het bier smaakt er niet minder omquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:02 schreef xibalba het volgende:
[..]
Goed getapt, snel gebracht, netjes neergezet (juiste drankje voor de juiste persoon, viltje, logo naar voren). Je kunt ook gewoon vier biertjes op tafel kwakken.
Mensen die lopen te zeiken dat werken in de horeca zwaar is, maar er geen extra slaatje uit durven te slaan...quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:03 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Wat heeft dat met elkaar te maken
Je snapt het gewoon niet hé.
Horeca is over het algemeen wel zwaarder ja. Ik heb genoeg ervaring in een boel werkvelden om dat te kunnen bevestigen. Er zijn wel meer zware banen ja, maar over het algemeen verdien je daar ook beter mee.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:02 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Pleurt toch op! Alsof werken in de horeca zoveel zwaarder is als elke andere random baan.
Nee, die mensen denken dat ze de prijzen almaar op kunnen voeren en hun fooi kunnen behouden. Het geld groeit me niet op de rug!
Het is al belachelijk dat ik 3 fucking euro betaal voor een biertje. Daar mogen ze an sich al blij mee zijn.
Het gaat mij in dit geval buiten de prijzen om, ik geef toe dat die ook belachelijk hoog zijn. Maar het meeste geld daarvan gaat niet richting de werknemers maar naar het bedrijf zelf (onderhoud, schoonmaak e.d.).quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:02 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Pleurt toch op! Alsof werken in de horeca zoveel zwaarder is als elke andere random baan.
Nee, die mensen denken dat ze de prijzen almaar op kunnen voeren en hun fooi kunnen behouden. Het geld groeit me niet op de rug!
Het is al belachelijk dat ik 3 fucking euro betaal voor een biertje. Daar mogen ze an sich al blij mee zijn.
Dus ik moet (extra) fooi geven als de logo's de goede kant op staan? Wat een sneue bendequote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:02 schreef xibalba het volgende:
[..]
Goed getapt, snel gebracht, netjes neergezet (juiste drankje voor de juiste persoon, viltje, logo naar voren). Je kunt ook gewoon vier biertjes op tafel kwakken.
Nee je moet fooi geven omdat zij hun werk doen. Nou doe ik ook altijd gewoon mijn werk, maar ik krijg nooit een fooi als ik het goed doe.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:06 schreef MCH het volgende:
[..]
Dus ik moet (extra) fooi geven als de logo's de goede kant op staan? Wat een sneue bendeEn dat juiste drankje juiste persoon lijkt me ook nogal wiedes. Bovendien tapt bedienend personeel lang niet in alle gevallen zelf.
Grotendeels waar (snel gebracht = kouder en verser).quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:05 schreef Markster het volgende:
[..]
Het bier smaakt er niet minder om
achteraf is altijd lekker makkelijk praten hequote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:56 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Dat had ik achteraf moeten doen ja.
Wie profiteert er bij jou van wanneer je extra je best doet? Je baas? Dan is het ook niet gek om een opslag of een bonus te verwachten wanneer je extra moeite doet (die niet nodig is om je werk op acceptabel niveau uit te voeren).quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:06 schreef Markster het volgende:
[..]
Nee je moet fooi geven omdat zij hun werk doen. Nou doe ik ook altijd gewoon mijn werk, maar ik krijg nooit een fooi als ik het goed doe.
Nee, mensen die werken in de Horeca hebben daar toch passie voor? Tenminste, dat was vroeger zo, tegenwoordig werken er alleen nog maar 13-jarigen voor het allerminimaalste loon.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:06 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Het gaat mij in dit geval buiten de prijzen om, ik geef toe dat die ook belachelijk hoog zijn. Maar het meeste geld daarvan gaat niet richting de werknemers maar naar het bedrijf zelf (onderhoud, schoonmaak e.d.).
En het is wel degelijk een stuk zwaarder, je werkt vaak langere dagen, zeker in de zomer (als je in een restaurant werkt ook vaak in de winter), en je staat toch zeker 3/4 uur of langer extra op je poten dan iemand met een baan van 9 tot 5.
Mensen in de horeca werken toch ook voor een baas?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:11 schreef xibalba het volgende:
[..]
Wie profiteert er bij jou van wanneer je extra je best doet? Je baas? Dan is het ook niet gek om een opslag of een bonus te verwachten wanneer je extra moeite doet (die niet nodig is om je werk op acceptabel niveau uit te voeren).
Ben je freelancer? Dan probeer je ook extra je best te doen voor klanten om zo beter resultaat (=geld) te krijgen.
Geef thuisbezorgd.nl maar de schuld.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:12 schreef Hendroit het volgende:
ik heb, als pizzabezorger een KANKER HEKEL AAN MENSEN DIE GEEN FOOI GEVEN AAAAAAAH
Ik heb een HEKEL AAN PIZZABEZORGERS.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:12 schreef Hendroit het volgende:
ik heb, als pizzabezorger een KANKER HEKEL AAN MENSEN DIE GEEN FOOI GEVEN AAAAAAAH
quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:12 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Ik moest een keer mobiel bellen, maar had zelf geen telefoon, dus vroeg of ik even een mobiel van een vriend (eerder kennis ) mocht lenen. Natuurlijk mocht dat, maar of ik wel 20 cent bij me had![]()
En ja het was serieus...
Dus als je passie voor de horeca hebt mag je geen fooi krijgen?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:11 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nee, mensen die werken in de Horeca hebben daar toch passie voor? Tenminste, dat was vroeger zo, tegenwoordig werken er alleen nog maar 13-jarigen voor het allerminimaalste loon.
En als jij met passie je werk doet en ik wordt goed bedient, het eten is lekker, maak je dan vooral niet druk, dan krijg je een fooi.
Maar nee, geen 10%, misschien 5.
Voor 1 avond, met 4 personen, uitgebreid uit eten moet ik toch al gauw zo'n 12 uur werken. Dan kun je niet verwachten dat ik nog wel een uurtje extra ga werken zodat jij op vakantie kunt.
Ik kan me voorstellen dat je moest lachen. 20 cent in natuurlijk nooit genoeg om 1 minuut mobiel te kunnen bellen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:12 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Ik moest een keer mobiel bellen, maar had zelf geen telefoon, dus vroeg of ik even een mobiel van een vriend (eerder kennis ) mocht lenen. Natuurlijk mocht dat, maar of ik wel 20 cent bij me had![]()
En ja het was serieus...
Klopt.Een horecabaas mag ook best 'fooi' geven aan zijn personeel waneer dat extra zijn best doet. Dat gebeurd dan vaak in de vorm van gratis drankjesquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:13 schreef Markster het volgende:
[..]
Mensen in de horeca werken toch ook voor een baas?
Dat verschilt ook nogal extreem per horeca-gelegenheid.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:15 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Dus als je passie voor de horeca hebt mag je geen fooi krijgen?
Vaak gaat de fooi trouwens in een pot, en deze wordt eind van de maand verdeeld over alle werknemers, ook de koks en zo. Dus dan is de fooi niet alleen voor de serveersters.
Nee. Andersom. Als je passie hebt krijg je fooi. Als je daar met kauwgom in je bek staat te wachten tot dat ik aangeef dat ik wat wil bestellen en je mij volkomen negeert en snel naar binnen loopt om aan je pik te gaan sjorren heb ik geen zin om jou fooi te geven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:15 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Dus als je passie voor de horeca hebt mag je geen fooi krijgen?
Vaak gaat de fooi trouwens in een pot, en deze wordt eind van de maand verdeeld over alle werknemers, ook de koks en zo. Dus dan is de fooi niet alleen voor de serveersters.
Nu ben je gewoon puur aan het trollen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:19 schreef eQuaL het volgende:
Eventjes wat olie op het vuur. Vraagje, als die serveersters toch allemaal fooi krijgen, wordt het niet eens tijd om het minimumloon te verlagen zoals in Amerika? Wordt het meteen een stuk vanzelfsprekender om fooi te geven
Volgende dag, jij met factuur naar school, goed dat was dan 40 weken school, tweemaal per week, dat ik 80 keer heen en terug, is 160 ritjes, brandstof kosten totaal: 160 x 2,10 = 320,16 gedeeld door twee = 160,80. Morgen contant betalen ajb.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:18 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Wat het nog erger maakt, is dat die kill dat studiejaar zo' n 2 x per week met mij in de auto meereed naar het station en daar vroeg ik nooit geld voor![]()
Sommige mensen kennen echt geen schaamte
Maar ik zei het er wel eerlijk bijquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:20 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Nu ben je gewoon puur aan het trollen.
Geen goed idee dus.
En zo geweldig hard werken ze nou ook weer niet. Wordt nog wel eens overdreven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:20 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
nogmaals, bij het argument 'ze werken zo hard'. Ze kiezen hier toch zelf voor? je weet waar je aan begint en wat je werktijden zijn. en je weet je loon. onzin dat deze mensen 'extra' geld verdienen. en wie zegt dat ze die fooi in hun eigen zak kunnen steken?
Kan ik je geen ongelijk in geven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:18 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nee. Andersom. Als je passie hebt krijg je fooi. Als je daar met kauwgom in je bek staat te wachten tot dat ik aangeef dat ik wat wil bestellen en je mij volkomen negeert en snel naar binnen loopt om aan je pik te gaan sjorren heb ik geen zin om jou fooi te geven.
Waarom. Ik vind het een prima idee. Zet maar op de menukaart hoeveel van het bedrag dat ik voor een biertje betaal naar de serveerster gaat. Dan weten we dat ook, en op basis daarvan bepaal ik wel hoeveel fooi ik geef.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:20 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Nu ben je gewoon puur aan het trollen.
Geen goed idee dus.
Dat kun je makkelijk voelen aan de doos en tevens mogen wij niet bij mensen naar binnen, alleen als ze bijvoorbeeld gehandicapt zijn en dan moeten we de pizza even op de tafel zetten ofzoquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:14 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Ik heb een KANKER HEKEL AAN PIZZABEZORGERS.
serieus. Ik ga toch geen fooi geven als ik nog niet weet of me pizza uberhaupt warm is. Kom gerust binnen, dan controleer ik of de pizza warm (en lekker) is en dan krijg jij je fooi.
Ja oké dan, maar was het niet zo dat de fooi bij het betalen in Amerika al inbegrepen was? (20% of zo)quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:21 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Maar ik zei het er wel eerlijk bijMijn punt is meer dat het fooi systeem in Amerika dus een heel andere reden heeft dan het Nederlandse.
Ja kut thuisbezorgd inderdaad.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Geef thuisbezorgd.nl maar de schuld.
Maar ook bij normale service vind ik 10% nogal overdreven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:21 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Kan ik je geen ongelijk in geven.
Je kan ook gewoon krantjes rondbrengen ipv pizza'squote:
Haha en dan een beetje om 5 opstaan wil je een redelijk salaris krijgen, haha dikke lul!quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:23 schreef stevenmac26 het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon krantjes rondbrengen ipv pizza's
Precies, gelukkig kun je altijd nog zelf bepalen of, en hoeveel je fooi geeft.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:23 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar ook bij normale service vind ik 10% nogal overdreven.
haha zeik dan niet hahaquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:24 schreef Hendroit het volgende:
[..]
Haha en dan een beetje om 5 opstaan wil je een redelijk salaris krijgen, haha dikke lul!
10% is toch gewoon redelijk.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:23 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar ook bij normale service vind ik 10% nogal overdreven.
Het is een kwestie van gewenning.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:24 schreef Hendroit het volgende:
[..]
Haha en dan een beetje om 5 opstaan wil je een redelijk salaris krijgen, haha dikke lul!
Ja man horeca is echt het zwaarste beroep dat er is.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:56 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Ik bestel nooit pizza, maar je kiest er natuurlijk, net als met alle andere beroepen, zelf voor.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:22 schreef Hendroit het volgende:
[..]
Dat kun je makkelijk voelen aan de doos en tevens mogen wij niet bij mensen naar binnen, alleen als ze bijvoorbeeld gehandicapt zijn en dan moeten we de pizza even op de tafel zetten ofzo
nee.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:23 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Ja oké dan, maar was het niet zo dat de fooi bij het betalen in Amerika al inbegrepen was? (20% of zo)
eens. bij veel bars zit het barpersoneel een beetje te hangen met de stamgasten in de halve middag. Vergelijk dat eens met vakkenvullers van 15 die één minuut krijgen om een hele doos uit te pakken en te vullen voor 3 euro per uur. Die knulletjes zouden fooi mogen krijgen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:21 schreef Caland het volgende:
[..]
En zo geweldig hard werken ze nou ook weer niet. Wordt nog wel eens overdreven.
Dat niet eens. Maar ander onopgeleid werk is 9 van de 10 keer veel zwaarder. Daar waar de horeca nog redelijk gezellig en sociaal is.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:29 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
eens. bij veel bars zit het barpersoneel een beetje te hangen met de stamgasten in de halve middag
Even een berekening, stel: Ik verdien 10 euro per uur (dat is vrij veel voor een student). Ik ga uit eten, voorgerechten: +- 5 euro, hoofdgerechten beginnen bij +-15 euro en toetje: +- 5 euro, totaal eten: 25 euro. Dan drank. Biertje: 2,50. Stel ik drink 4 biertjes: 10 euro. Totaal per persoon 35 euro (minimaal!). 4 pers x 35 euro = 140 euro. Fooi: 10%. 140 euro * 0,10 = 14 euro. Dat is anderhalf uur werken. Bovenop de 14 uur die ik al moet werken om het eten alleen al te betalen.quote:
van mij wel ja. Fooi kun je krijgen, maar dan moet de service wel op de een of andere manier boven het gemiddelde( bedroevend lage) serviceniveau uitspringen..quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:28 schreef jankaas020 het volgende:
En al zijn het geen chagrijnige inspiratieloze mensen, dan krijgen ze wel fooi?
quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:28 schreef LolaLovesYou het volgende:
Jeetje discussie over fooi hoogte.
Als iemand die zelf in de catering heeft gewerkt,
als je uitgebreid hebt zitten drinken en eten laat gewoon een fooi achter van 2 euro/genoeg voor een drankje na het werk.
Heb je een drankje of 3 op, verwachten we echt niks van je tenzij je ons echt de meest nutteloze vermoeiende kut roddels hebt verteld. Waar een goeie ober/serveerster/bar personeel lid natuurlijk naar luistert en in mee praat alsof het hun persoonlijk aan gaat.
Van die passie loze kauwgum kauwende kut kooters mag je een anti fooi geven als er een goed team rondloopt![]()
Zeker mee eens.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:29 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
eens. bij veel bars zit het barpersoneel een beetje te hangen met de stamgasten in de halve middag. Vergelijk dat eens met vakkenvullers van 15 die één minuut krijgen om een hele doos uit te pakken en te vullen voor 3 euro per uur. Die knulletjes zouden fooi mogen krijgen.
3,50 per persoon ja. Wel de goede berekening maken he.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:30 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Even een berekening, stel: Ik verdien 10 euro per uur (dat is vrij veel voor een student). Ik ga uit eten, voorgerechten: +- 5 euro, hoofdgerechten beginnen bij +-15 euro en toetje: +- 5 euro, totaal eten: 25 euro. Dan drank. Biertje: 2,50. Stel ik drink 4 biertjes: 10 euro. Totaal per persoon 35 euro (minimaal!). 4 pers x 35 euro = 140 euro. Fooi: 10%. 140 euro * 0,10 = 14 euro. Dat is anderhalf uur werken. Bovenop de 14 uur die ik al moet werken om het eten alleen al te betalen.
Dat drankje na je werk haal je maar uit die belachelijk hoge prijzen die er gevraagd wordenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:28 schreef LolaLovesYou het volgende:
Jeetje discussie over fooi hoogte.
Als iemand die zelf in de catering heeft gewerkt,
als je uitgebreid hebt zitten drinken en eten laat gewoon een fooi achter van 2 euro/genoeg voor een drankje na het werk.
Heb je een drankje of 3 op, verwachten we echt niks van je tenzij je ons echt de meest nutteloze vermoeiende kut roddels hebt verteld. Waar een goeie ober/serveerster/bar personeel lid natuurlijk naar luistert en in mee praat alsof het hun persoonlijk aan gaat.
Van die passie loze kauwgum kauwende kut kooters mag je een anti fooi geven als er een goed team rondloopt![]()
Ja, een CEO van een bedrijf hoeft ook niet veel te verdienen. Hij heeft toch zelf voor dat werk gekozen?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:20 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
nogmaals, bij het argument 'ze werken zo hard'. Ze kiezen hier toch zelf voor? je weet waar je aan begint en wat je werktijden zijn. en je weet je loon. onzin dat deze mensen 'extra' geld verdienen. en wie zegt dat ze die fooi in hun eigen zak kunnen steken?
Daarom geef ik dus fooi, dat ik een betere service krijg. Als ik die niet krijg, ook geen fooi.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:31 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
van mij wel ja. Fooi kun je krijgen, maar dan moet de service wel op de een of andere manier boven het gemiddelde( bedroevend lage) serviceniveau uitspringen..
Wat doet een fucking pizzabezorger nou, rijdt levensgevaarlijk, vaak ook nog zonder licht met hun ipod in de oren over straat, staat kauwgumkauwend aan je deur, mompelt iets onverstaanbaars en geeft je wisselgeld. Tot op de 5 cent wil ik al mn wisselgeld terug, net als van taxichauffeurs..
U heeft geen wisselgeld terug? ik wacht wel even
Vuilnismannen krijgen vrij goed betaald, dat is namelijk ook fysiek zwaar en vies werk. Postbodes kregen goed betaald, tot die massaontslagen bij TNT. Nu is het naast horeca het favoriete studentenbaantje. En als ik moet kiezen tussen overdag post rondbrengen of elke keer in de avond/nacht en elke feestdag in zo'n dampende keuken staan, dan weet ik het wel.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:37 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Ja ontzettend zielig, geef jij je vuilnisman ook fooi? Of de postbode?
Dit dus. Een terrasje waar ik vaak zit heeft hele goede bediening. Loopt heel gesmeerd, je zit nooit lang zonder drankje en ze zijn heel vriendelijk.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:35 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Daarom geef ik dus fooi, dat ik een betere service krijg. Als ik die niet krijg, ook geen fooi.
+ alle winst die die mensen nog maken op het eten en drinken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:33 schreef Caland het volgende:
[..]
3,50 per persoon ja. Wel de goede berekening maken he.
Toen ik als afwasser werkte was een drankje na het werk gewoon gratis. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo uniek was.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:33 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Dat drankje na je werk haal je maar uit die belachelijk hoge prijzen die er gevraagd worden
Net alsof jullie het verschrikkelijk vinden dat die mensen bij jullie komen eten en drinken, er wordt schandalig veel verdiend op drank en eten...
Wat een stomme vergelijking.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:35 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, een CEO van een bedrijf hoeft ook niet veel te verdienen. Hij heeft toch zelf voor dat werk gekozen?
Jij eet/betaalt altijd voor vier?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:30 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Even een berekening, stel: Ik verdien 10 euro per uur (dat is vrij veel voor een student). Ik ga uit eten, voorgerechten: +- 5 euro, hoofdgerechten beginnen bij +-15 euro en toetje: +- 5 euro, totaal eten: 25 euro. Dan drank. Biertje: 2,50. Stel ik drink 4 biertjes: 10 euro. Totaal per persoon 35 euro (minimaal!). 4 pers x 35 euro = 140 euro. Fooi: 10%. 140 euro * 0,10 = 14 euro. Dat is anderhalf uur werken. Bovenop de 14 uur die ik al moet werken om het eten alleen al te betalen.
Je faalt. Terug naar de basisschool.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:36 schreef n00b13 het volgende:
[..]
+ alle winst die die mensen nog maken op het eten en drinken.
Tja, maar zelfs een ober die gewoon binnen de redelijke termijn van 5 minuten mijn drinken brengt en met een lache zegt : Alstublieft.. Leuk en aardig allemaal, maar hij krijgt betaald en ik vind het kunstje niet knap genoeg om dan fooi te geven ofzo...quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:35 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Daarom geef ik dus fooi, dat ik een betere service krijg. Als ik die niet krijg, ook geen fooi.
Dan moet je dus niet zeuren. Je krijgt kut betaalt en dan moeten je klanten het oplossen?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:35 schreef Adames het volgende:
[..]
Vuilnismannen krijgen vrij goed betaald, dat is namelijk ook fysiek zwaar en vies werk. Postbodes kregen goed betaald, tot die massaontslagen bij TNT. Nu is het naast horeca het favoriete studentenbaantje. En als ik moet kiezen tussen overdag post rondbrengen of elke keer in de avond/nacht en elke feestdag in zo'n dampende keuken staan, dan weet ik het wel.
Ik ga er van uit dat een drankje tussen de 2.50 en 4 euro is.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:33 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Dat drankje na je werk haal je maar uit die belachelijk hoge prijzen die er gevraagd worden
Je snapt het niet of wilt het niet snappen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:38 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Dan moet je dus niet zeuren. Je krijgt kut betaalt en dan moeten je klanten het oplossen?
Ik sluit me helemaal aan bij die serveerster hierboven, over fooi enzo.
Neuh. 3,50 euro is nog steeds 7,70 gulden. Dat soort fooi zou jij nooit geven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Je faalt. Terug naar de basisschool.
Na dit topic ga ik denk ik toch maar fooi geven, want het lijkt nu wel alsof heel weinig mensen dat doen, dat vind ik dan weer zielig.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:39 schreef CaptainCookie het volgende:
Wat een verzuurde, niksgunnende horken zitten er toch op FOK! zeg.
Waar neem jij je vriendin mee naartoe dan?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:38 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Als ik nou mn glas kapot laat flikkeren en er ligt een halve pot bier in de schoot van mn vriendin ligt, en hij gaat op EIGEN initiatief een doekje halen ofzo, dan kunnen ze fooi verwachten. Maar dat soort acties hoef je in 9 vd 10 toko' s niet eens te verwachten...
Lees haar post. Goddomme.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:39 schreef Adames het volgende:
[..]
Je snapt het niet of wilt het niet snappen.
Omrekenen naar guldensquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:40 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Neuh. 3,50 euro is nog steeds 7,70 gulden. Dat soort fooi zou jij nooit geven.
Ja, horeca is een stuk zwaarder dan andere beroepen. Werkdagen van 13 uur zijn geen uitzondering hoor, gewoon lekker van 12 tot 1 werken is me al enkele keren overkomen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:02 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Was van de zomer ergens op een terrasje bij een stelletje naast ons. Hij had een grote bier en zij een wijn ofzo, en het staat nog geen minuut op tafel of meneer sodemietert zijn goudgele rakker over de witte rok van zijn dame...(perongeluk uiteraardquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:40 schreef LolaLovesYou het volgende:
[..]
Waar neem jij je vriendin mee naartoe dan?
Het helpt als je het besef van de waarde van geld kwijt bent. Probeer het eens.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Omrekenen naar guldens![]()
![]()
![]()
De tering man, dat doet mijn oma niet eens meer. Scheer je weg vent.
Hoe weet ik dat nou man. Is bijna een decennium geledenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:43 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Het helpt als je het besef van de waarde van geld kwijt bent. Probeer het eens.
Is jouw salaris gestegen in 2002, bij de overgang van de gulden naar de euro?
En dat van je ouders?
Als jij 13 uur werkt is het aan je baas om je te belonen, niet aan mij.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:43 schreef Snuf. het volgende:
[..]
Ja, horeca is een stuk zwaarder dan andere beroepen. Werkdagen van 13 uur zijn geen uitzondering hoor, gewoon lekker van 12 tot 1 werken is me al enkele keren overkomen.
Iedereen moet zelf weten of hij fooi geeft, maar het zijn meestal van die ICT nerds die het niet geven
De Nederlandse horeca is om van te huilen. Werknemers krijgen geen ruimte om voor klanten te zorgen. Gewoon brengen en je bek houden.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:43 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Was van de zomer ergens op een terrasje bij een stelletje naast ons. Hij had een grote bier en zij een wijn ofzo, en het staat nog geen minuut op tafel of meneer sodemietert zijn goudgele rakker over de witte rok van zijn dame...
Ober ziet het maar wacht net zo lang tot die kerel aan hem vraagt of hij een doekje heeft. Die ging hij vervolgens wel braaf vragen, maar dan ben je bij mij je fooi dus al kwijt. Beetje eigen initiatief en net even anders dan anders, dan geef ik fooi...
Waarom is het zo populair dan als het zo kut is? Kijk ik geloof best dat horeca zwaar is hoor, maar kom alsjeblieft niet doen alsof het zoveel zwaarder is dan andere beroepen. Werken is sowieso kut, deal with it.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:43 schreef Snuf. het volgende:
[..]
Ja, horeca is een stuk zwaarder dan andere beroepen. Werkdagen van 13 uur zijn geen uitzondering hoor, gewoon lekker van 12 tot 1 werken is me al enkele keren overkomen.
Iedereen moet zelf weten of hij fooi geeft, maar het zijn meestal van die ICT nerds die het niet geven
Vreemd joh,quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:43 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Was van de zomer ergens op een terrasje bij een stelletje naast ons. Hij had een grote bier en zij een wijn ofzo, en het staat nog geen minuut op tafel of meneer sodemietert zijn goudgele rakker over de witte rok van zijn dame...
Ober ziet het maar wacht net zo lang tot die kerel aan hem vraagt of hij een doekje heeft. Die ging hij vervolgens wel braaf vragen, maar dan ben je bij mij je fooi dus al kwijt. Beetje eigen initiatief en net even anders dan anders, dan geef ik fooi...
Als je me ook maar een beetje zou kennen zou je dat niet zeggen. Bovendien rekende ik hier om naar guldens om jou te laten zien dat 3 euro PER persoon wel een boel geld is. want de gemiddelde serveerster helpt niet 1 iemand, die helpt wel 30 mensen op een dag. Dat is toch 90 euro, bijna meer als wat ze krijgt van haar baas.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Hoe weet ik dat nou man. Is bijna een decennium geleden![]()
Ga eens in het heden leven pauper.
Welke krant? Link?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:46 schreef Prenzlauer het volgende:
Stond vandaag nog een artikel over in de krant en ik kan het er niet meer mee eens zijn.
Daar heb je wel een punt,quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:46 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
De Nederlandse horeca is om van te huilen. Werknemers krijgen geen ruimte om voor klanten te zorgen.
Water krijg in de meeste landen wel gratis, maar je hebt gelijk: om de 5 minuten staat er iemand bij je om te vragen of alles naar wens is en of je nog iets wilt drinken. Dit zie je in NL nauwelijks terug, dan kan je een half uur met een leeg glas blijven zitten en pas als je iemand aanschiet kan je misschien wat krijgen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:46 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
De Nederlandse horeca is om van te huilen. Werknemers krijgen geen ruimte om voor klanten te zorgen. Gewoon brengen en je bek houden.
Stond vandaag nog een artikel over in de krant en ik kan het er niet meer mee eens zijn.
In Canada en Amerika is het gewoon een ervaring om uit eten te gaan, ze zijn supervriendelijk, je krijgt altijd een glas water aangeboden bij aankomst (van de zaak) en dit alles zorgt er voor dat je ook gewoon dat je sneller iets extra's besteld bij zo'n zaak. Intrinsiek gevoel van terugbetalen, algemeen bekend fenomeen, behalve in de Nederlandse horeca.
Drie euro pp op een bedrag van 140 euro is peanuts. Als je dat echt zo'n gigantisch bedrag vindt ben je iig wel in het juiste land geboren.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:48 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Als je me ook maar een beetje zou kennen zou je dat niet zeggen. Bovendien rekende ik hier om naar guldens om jou te laten zien dat 3 euro PER persoon wel een boel geld is. want de gemiddelde serveerster helpt niet 1 iemand, die helpt wel 30 mensen op een dag. Dat is toch 90 euro, bijna meer als wat ze krijgt van haar baas.
Schijtirritant is dat inderdaad.quote:[b]Op woensdag 12 oktober 2011 12:50 schreef jankaas020 het volgende:
maar je hebt gelijk: om de 5 minuten staat er iemand bij je om te vragen of alles naar wens is en of je nog iets wilt drinken.
Gezien de karige hoeveelheid fooi die wordt gegeven (bron: dit topic) lijkt me dat niet verstandigquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:19 schreef eQuaL het volgende:
Eventjes wat olie op het vuur. Vraagje, als die serveersters toch allemaal fooi krijgen, wordt het niet eens tijd om het minimumloon voor fooi-beroepen te verlagen zoals in Amerika? Wordt het meteen een stuk vanzelfsprekender om fooi te geven
Nu moet jij eerlijk rekenen. Het is dus in totaal 14 euro.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Drie euro pp op een bedrag van 140 euro is peanuts. Als je dat echt zo'n gigantisch bedrag vindt ben je iig wel in het juiste land geboren.
Die fooi is trouwens in de meeste restaurants voor alle 'afdelingen'. Dus van de afwasser tot de bediening.
Deze man heeft gelijk.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Drie euro pp op een bedrag van 140 euro is peanuts. Als je dat echt zo'n gigantisch bedrag vindt ben je iig wel in het juiste land geboren.
Die fooi is trouwens in de meeste restaurants voor alle 'afdelingen'. Dus van de afwasser tot de bediening.
Vind het persoonlijk ronduit vervelend als men constant naar je toe komt als je net je glas leeg hebt. Duitsland doet dit juist wel heel erg, als ik daar op een zomermiddag niet vaak genoeg 'nee' zeg, ben ik na 2 uur zat.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:50 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Water krijg in de meeste landen wel gratis, maar je hebt gelijk: om de 5 minuten staat er iemand bij je om te vragen of alles naar wens is en of je nog iets wilt drinken. Dit zie je in NL nauwelijks terug, dan kan je een half uur met een leeg glas blijven zitten en pas als je iemand aanschiet kan je misschien wat krijgen.
En dan nog rond ik de bedragen altijd naar boven af.
(Kraan)water is bij ons ook gratis, vind ik iets vanzelfsprekend.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:50 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Water krijg in de meeste landen wel gratis, maar je hebt gelijk: om de 5 minuten staat er iemand bij je om te vragen of alles naar wens is en of je nog iets wilt drinken. Dit zie je in NL nauwelijks terug, dan kan je een half uur met een leeg glas blijven zitten en pas als je iemand aanschiet kan je misschien wat krijgen.
En dan nog rond ik de bedragen altijd naar boven af.
Dus als ze de lonen en de prijzen van het eten/drinken omhoog gooien is het wel goed? Kunnen ze daarmee het extra loon betalenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:54 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nu moet jij eerlijk rekenen. Het is dus in totaal 14 euro.
Nee, het is an sich geen gigantisch bedrag, maar ik moet er wel anderhalf uur voor werken, dat is toch behoorlijk, en waarom? Omdat die restaurant eigenaar weigert zijn personeel een fatsoenlijk loon te betalen?
Ik bedoel, als ze van die 20 euro die ik betaal voor mijn eten niet eens een afwasser normaal kunnen betalen, dan is er toch echt iets mis met het business model van dat restaurant.
Kraanwater gratis zie je niet vaak, als je het uberhaupt al kan bestellen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:55 schreef yosander het volgende:
[..]
(Kraan)water is bij ons ook gratis, vind ik iets vanzelfsprekend.
Daarnaast is het wel leuk als de gasten fooi geven als blijk van waardering (al is het zonder fooi vaak ook al wel duidelijk). Daarnaast worden de fooien ook gedeeld met de bar/keuken/afwas van die avond, dus niet alleen de bediening strijkt fooien op.
Nee. Het is 3,50. Maar ik had idd 3,50 op een bedrag van 35 neer moeten zetten. Oh oh oh wat veelquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:54 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nu moet jij eerlijk rekenen. Het is dus in totaal 14 euro.
Nee, het is an sich geen gigantisch bedrag, maar ik moet er wel anderhalf uur voor werken, dat is toch behoorlijk, en waarom? Omdat die restaurant eigenaar weigert zijn personieel een fatsoenlijk loon te betalen?
Ik bedoel, als ze van die 20 euro die ik betaal voor mijn eten niet eens ee afwasser normaal kunnen betalen, dan is er toch echt iets mis met het business model van dat restaurant.
Mjah, vooral omdat FOK! de autisten en decadente kutusers die zich verheven voelen boven anderen over vertegenwoordigd zijn. Die voelen zichzelf te goed om fooi te gevenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:53 schreef Adames het volgende:
[..]
Gezien de karige hoeveelheid fooi die wordt gegeven (bron: dit topic) lijkt me dat niet verstandig
Of helemaal vrijgeven (ik betaal wat ik wil betalen), of helemaal vastleggen ja.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:56 schreef Adames het volgende:
[..]
Dus als ze de lonen en de prijzen van het eten/drinken omhoog gooien is het wel goed?
Het gaat er niet om of het veel is, het gaat erom of het terecht is. Als je voor 35 euro boodschappen hebt gedaan ga je toch ook geen 38,50 betalen?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee. Het is 3,50. Maar ik had idd 3,50 op een bedrag van 35 neer moeten zetten. Oh oh oh wat veel
Reageer dan op mijn punt, maar nee.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee. Het is 3,50. Maar ik had idd 3,50 op een bedrag van 35 neer moeten zetten. Oh oh oh wat veel
Klopt, maar is wel iets opkomend volgens mij. Zag een tijdje terug een sticker met iets van 'Water altijd gratis' bij een restaurant op de deur.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:57 schreef Adames het volgende:
[..]
Kraanwater gratis zie je niet vaak, als je het uberhaupt al kan bestellen.
Ik kon alleen dit vinden:quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:51 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Nrcnext, ik kan geen link vinden online.
quote:Wie lang in het buitenland heeft gewoond, ontkomt na terugkeer in Nederland niet aan vergelijken. Zoals nrc.next-redacteur Stéphane Alonso die acht jaar in Polen woonde. In veel opzichten is Nederland onverslaanbaar, schrijft Alonso vandaag in het coverartikel in de krant: de wegen hier hebben geen kraters, de bussen stoten geen giftige roetwolken uit, er zijn fietspaden. Nederland heeft naast hagelslag, drop en stroopwafels een jaloersmakende levensstandaard.
Op één terrein wint Polen volgens Alonso echter met afstand: gastvrijheid. Ik ga graag uit eten, schrijft hij.
Wie niet? Elk jaar stappen ruim elf miljoen Nederlanders wel eens een restaurant of eetcafé binnen. Maar opvallend vaak verandert wat een leuk avondje uit had moeten worden in een beproeving. Generaliseren is altijd onrechtvaardig. En in de Randstad is het vast erger dan in Limburg. Maar toch. Zelden zag Alonso in zo’n korte tijd zoveel kelners en serveersters die je bij binnenkomst negeren of een blik hebben van: oh nee, gasten! Die van grote groepen al helemaal chagrijnig worden. Die eindeloos, ja gebiologeerd in de weer zijn met notepads. Die niet mogen afrekenen en dus doorverwijzen naar collega’s die dat wel mogen, alsof ze in een stadhuis werken. Of die stilvallen van inhoudelijke vragen over gerechten en wijnen, met verschrikte ogen, alsof er een bom in het etablissement is afgegaan.
En dat terwijl Nederland in West-Europa ook al het allerduurste land is om buiten de deur uit eten te gaan. Ik bedoel, waarom zou je eigenlijk nog gaan?, zo vraagt Alonso zich af.
Wat vind jij? Heb je net zulke slechte ervaringen? En hoe zou het komen? Zit gastvrijheid gewoon niet in onze aard? Komt het misschien door de anti-autoritaire opvoeding van veel Nederlandse kinderen?
Als ik mijn boodschappenlijstje bij de ingang af kon geven, in de auto kon wachten totdat ze mijn kofferbak hadden volgeladen zou ik dat wel doen hoor.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:00 schreef Piye het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of het veel is, het gaat erom of het terecht is. Als je voor 35 euro boodschappen hebt gedaan ga je toch ook geen 38,50 betalen?
Wacht even, dit is anders horeca als in een simpel restaurant, he ;-)quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:01 schreef Phantomesse het volgende:
Het ligt er natuurlijk aan waar je werkt, maar het is fucking zwaar in de horecaWaar ik werk hebben we borrel na borrel, trouwerijen, belangrijke diners en alles door elkaar heen. Werkdagen varierend van 7 maar vaak ook makkelijk 10 of 12 uur (tenzij ik zeg van nee, zou tot zolaat werken dus ik stop zolaat, doe ik dat niet dan werk ik gewoon door tot sluit) waarin je continu alleen maar loopt, rent, tilt en zeult met vanalles en nogwat. Ik zweet me altijd helemaal de vinketering op mijn werk en enkele bedrijven zijn de makkelijkste klanten niet. Sommige mensen werkenje op de zenuwen door continu hun keuze te veranderen terwijl je voor zijn neus al ingeschonken hebt.
Zit geen moment stil, brap, 12 uur lang lopen. Gelukkig zijn onze klanten niet gierig en krijgen we soms wel 50 euro fooi (wat dat wel weer in de pot gaat tho).
Al met al vind ik het leuk om dit werk te doen ondanks dat mijn polsen er schraal van worden. Geweldige collega's, mijn baas is leuk en de tijd vliegt voorbij.
Een kassiére hoeft dan ook alleen maar achter haar kassa te zitten en heeft geen zere voeten en polsen de hele dag lang. Grote horecagelegenheden zijn KEIhard werken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:00 schreef Piye het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of het veel is, het gaat erom of het terecht is. Als je voor 35 euro boodschappen hebt gedaan ga je toch ook geen 38,50 betalen?
Daar, ben ik het inderdaad wel mee eens.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:58 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Of helemaal vrijgeven (ik betaal wat ik wil betalen), of helemaal vastleggen ja.
En je hoeft niet bang te zijn bij vrijgeven, in de meeste restaurants zou ik gewoon de menuprijs betalen. Maar fooi heb ik gewoon altijd iets geks gevonden.
Het is wel zwaar maar het blijft altijd leuk.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:01 schreef Phantomesse het volgende:
Het ligt er natuurlijk aan waar je werkt, maar het is fucking zwaar in de horecaWaar ik werk hebben we borrel na borrel, trouwerijen, belangrijke diners en alles door elkaar heen. Werkdagen varierend van 7 maar vaak ook makkelijk 10 of 12 uur (tenzij ik zeg van nee, zou tot zolaat werken dus ik stop zolaat, doe ik dat niet dan werk ik gewoon door tot sluit) waarin je continu alleen maar loopt, rent, tilt en zeult met vanalles en nogwat. Ik zweet me altijd helemaal de vinketering op mijn werk en enkele bedrijven zijn de makkelijkste klanten niet. Sommige mensen werkenje op de zenuwen door continu hun keuze te veranderen terwijl je voor zijn neus al ingeschonken hebt.
Zit geen moment stil, brap, 12 uur lang lopen. Gelukkig zijn onze klanten niet gierig en krijgen we soms wel 50 euro fooi (wat dat wel weer in de pot gaat tho).
Al met al vind ik het leuk om dit werk te doen ondanks dat mijn polsen er schraal van worden. Geweldige collega's, mijn baas is leuk en de tijd vliegt voorbij.
Als je dat kon waren de boodschappen wel duurder. Net zoals in de horeca dus.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Als ik mijn boodschappenlijstje bij de ingang af kon geven, in de auto kon wachten totdat ze mijn kofferbak hadden volgeladen zou ik dat wel doen hoor.
Klinkt gewoon als een normaal middelgroot restaurant.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:02 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Wacht even, dit is anders horeca als in een simpel restaurant, he ;-)
En die mensen dan? die het brood voor je bakken? die je vertellen waar iets ligt als je het niet kunt vinden? die je boodschappen over de band heen zeulen, i.p.v. je bij een zelfscankassa laten staan? Die zijn dat niet waard?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Als ik mijn boodschappenlijstje bij de ingang af kon geven, in de auto kon wachten totdat ze mijn kofferbak hadden volgeladen zou ik dat wel doen hoor.
je hebt bedrijven die van alles doen...quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:02 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Wacht even, dit is anders horeca als in een simpel restaurant, he ;-)
Waar mensen 50 euro aan fooi geven?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Klinkt gewoon als een normaal middelgroot restaurant.
Klinkt meer als een hotelrestaurant.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Klinkt gewoon als een normaal middelgroot restaurant.
Klinkt meer als een feestzalentent.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:05 schreef Piye het volgende:
[..]
Klinkt meer als een hotelrestaurant.
Toevallig scan en betaal ik bijna altijd mn boodschappen zelf.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:05 schreef n00b13 het volgende:
[..]
En die mensen dan? die het brood voor je bakken? die je vertellen waar iets ligt als je het niet kunt vinden? die je boodschappen over de band heen zeulen, i.p.v. je bij een zelfscankassa laten staan? Die zijn dat niet waard?
Ja. In een wat meer high class tent is dat de normaalste zaak van de wereld hoor.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:05 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Waar mensen 50 euro aan fooi geven?
Dat is dan toch geen gewoon middelgroot restaurant?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja. In een wat meer high class tent is dat de normaalste zaak van de wereld hoor.
Dat is jouw perceptie. Dat die mensen weinig service leveren. Omdat je dat niveau van service gewent bent!quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Toevallig scan en betaal ik bijna altijd mn boodschappen zelf.![]()
Maargoed. Die geef ik geen fooi omdat ik weet dat ze het toch niet zelf mogen houden en ze ook nauwelijks service leveren.
Waarom niet? De standaard hoeft toch niet bij en vreetschuur te liggen waar je 7 euro betaalt voor een hoofdgerechtquote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:10 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Dat is dan toch geen gewoon middelgroot restaurant?
Ah, dus als jij 14,70 betaalt in een winkel, dan rond jij het bedrag ook altijd af naar boven of verwacht je toch wisselgeld?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:35 schreef Demon_Hunter het volgende:
Welke planeet kom jij vandaan zeg... zo`n bedrag rond je toch af naar 70 euro... pfft
Wel een zere rug. Kijk ik geloof best dat horeca hard werken is hoor, maar jullie zetten het neer alsof het het zwaarste beroep ter wereld is. Elke baan die je zonder diploma kan doen is zwaar, het werk van een caissière is ook zwaar. Die heeft dan geen zere voeten en polsen maar wel een zere rug. En denk je dat vakkenvullen chill is? Of schoonmaken? Het is allemaal kut en ze werken allemaal voor minimumloon.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:03 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Een kassiére hoeft dan ook alleen maar achter haar kassa te zitten en heeft geen zere voeten en polsen de hele dag lang. Grote horecagelegenheden zijn KEIhard werken.
De standaard moet ergens tussenin liggen. Het is niet voor niets "high class" en een "vreetschuur". Geen van beiden zijn de norm.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Waarom niet? De standaard hoeft toch niet bij en vreetschuur te liggen waar je 7 euro betaalt voor een hoofdgerecht
Wat voor service dan? De massale afbak van brood? De ongeinspireerde blik van de cassiere of het slechte spiegelwerk van Mohammed?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:10 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Dat is jouw perceptie. Dat die mensen weinig service leveren. Omdat je dat niveau van service gewent bent!
Een zere rug? Toen ik 16 was en in de supermarkt werkte moest ik wel eens bijspringen achter de kassa. Dat was relaxed man, heerlijk zitten.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:14 schreef Piye het volgende:
[..]
Wel een zere rug. Kijk ik geloof best dat horeca hard werken is hoor, maar jullie zetten het neer alsof het het zwaarste beroep ter wereld is. Elke baan die je zonder diploma kan doen is zwaar, het werk van een caissière is ook zwaar. Die heeft dan geen zere voeten en polsen maar wel een zere rug. En denk je dat vakkenvullen chill is? Of schoonmaken? Het is allemaal kut en ze werken allemaal voor minimumloon.
Schoonmaken heb ik ooit gedaan en om eerlijk te zijn vond ik dat ook best wel chill ja. Natuurlijk krijg je op ten duur ook wel last van je schouders ervan maar dat gaat een stuk minder snel dan in de horecaquote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:14 schreef Piye het volgende:
[..]
Wel een zere rug. Kijk ik geloof best dat horeca hard werken is hoor, maar jullie zetten het neer alsof het het zwaarste beroep ter wereld is. Elke baan die je zonder diploma kan doen is zwaar, het werk van een caissière is ook zwaar. Die heeft dan geen zere voeten en polsen maar wel een zere rug. En denk je dat vakkenvullen chill is? Of schoonmaken?
Daarom ook: respect voor jou.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:19 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Schoonmaken heb ik ooit gedaan en om eerlijk te zijn vond ik dat ook best wel chill ja. Natuurlijk krijg je op ten duur ook wel last van je schouders ervan maar dat gaat een stuk minder snel dan in de horecaVolgeladen dienbladen met 20 volle glazen erop en duizend keer heen en weer lopen met 3 borden op je arm die bij ons best zwaar zijn.
Er is heus wel zwaarder werk, maar waar ik nu werk is het zwaarste wat ik tot nu toe gedaan heb. Ik ben na mijn werk helemaal uitgedroogd, nog grappiger, werk ik een week fulltime dan val ik gewoon makkelijk 2 kilo af in 1 week puur omdat er geen seconde voorbij gaat dat ik niet zweet en ren (en eten doe ik wel veel op het werk want ik moet de hele tijd dingen proeven van de koks)We moeten elk uur minstens een glas water drinken van de baas
Fulltime is bij ons dan ook geen 40 uur maar 60 gezien we altijd overwerken.
Niet elke horecagelegenheid is zo hard aanpoten natuurlijk, een restaurant is er niks bij en dat kan ik je stellen want ook daar heb ik gewerkt en dat was een luizenbaantje vergeleken met dit (dat restaurant was ook druk bezocht, maar alleen zweten tijdens de 'spits', nu is het continu spits en druk druk druk).
Die vinden best vaak muntjes die mensen hebben verloren volgens mij.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:23 schreef Trommeldaris het volgende:
Stratenmaker zijn is ook zwaar, maar hoeveel mensen geven die een fooi nadat ze een straat afhebben?
Stratenmakers krijgen zeer goed betaald hoor. Lekker veel bijbeunen ook. Jammer alleen dat op je 50e je rug helemaal naar de tyfus isquote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:23 schreef Trommeldaris het volgende:
Stratenmaker zijn is ook zwaar, maar hoeveel mensen geven die een fooi nadat ze een straat afhebben?
Dat komt ook door die ettelijke duizenden m2 die ze in het weekend nog even zwart wegstraten in tuintjes her en der.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:25 schreef Caland het volgende:
Stratenmakers krijgen zeer goed betaald hoor. Lekker veel bijbeunen ook. Jammer alleen dat op je 50e je rug helemaal naar de tyfus is
Ja. Dat zei ik inderdaad ook.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat komt ook door die ettelijke duizenden m2 die ze in het weekend nog even zwart wegstraten in tuintjes her en der.
Oke dan wil ik wel geloven dat wat jij doet één van de zwaardere banen is. Alleen ik denk niet dat dit voor de gemiddelde horecagelegenheden geldt en zeker niet voor een terrasje zoals in de OP.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:19 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Schoonmaken heb ik ooit gedaan en om eerlijk te zijn vond ik dat ook best wel chill ja. Natuurlijk krijg je op ten duur ook wel last van je schouders ervan maar dat gaat een stuk minder snel dan in de horecaVolgeladen dienbladen met 20 volle glazen erop en duizend keer heen en weer lopen met 3 borden op je arm die bij ons best zwaar zijn.
Er is heus wel zwaarder werk, maar waar ik nu werk is het zwaarste wat ik tot nu toe gedaan heb. Ik ben na mijn werk helemaal uitgedroogd, nog grappiger, werk ik een week fulltime dan val ik gewoon makkelijk 2 kilo af in 1 week puur omdat er geen seconde voorbij gaat dat ik niet zweet en ren (en eten doe ik wel veel op het werk want ik moet de hele tijd dingen proeven van de koks)We moeten elk uur minstens een glas water drinken van de baas
Fulltime is bij ons dan ook geen 40 uur maar 60 gezien we altijd overwerken.
Niet elke horecagelegenheid is zo hard aanpoten natuurlijk, een restaurant is er niks bij en dat kan ik je stellen want ook daar heb ik gewerkt en dat was een luizenbaantje vergeleken met dit (dat restaurant was ook druk bezocht, maar alleen zweten tijdens de 'spits', nu is het continu spits en druk druk druk).
Totdat ze gaan klagen dat je maar 20 euro fooi geeft.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:28 schreef Anno2012 het volgende:
Stratenmakers kun je niet hosselen, bedienmeisjes wel
En daar heb je mijn grootste bezwaar tegen dat hele fooiengedoe. Ze zeggen altijd dat het gaat om de service enzo, maar in werkelijkheid weten we allemaal dat als een mooi blond meisje een beetje lief lacht veel mannen dat al als topservice zien.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:28 schreef Anno2012 het volgende:
Mits er nog een beetje tiet zichtbaar is niet geheel onbillijk, dunkt me.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:32 schreef Piye het volgende:
En daar heb je mijn grootste bezwaar tegen dat hele fooiengedoe. Ze zeggen altijd dat het gaat om de service enzo, maar in werkelijkheid weten we allemaal dat als een mooi blond meisje een beetje lief lacht veel mannen dat al als topservice zien.
Ja duh. Waarom denk je dat veel kroegen/restaurants specifiek om vrouwen vragen in de bedieningquote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:32 schreef Piye het volgende:
[..]
En daar heb je mijn grootste bezwaar tegen dat hele fooiengedoe. Ze zeggen altijd dat het gaat om de service enzo, maar in werkelijkheid weten we allemaal dat als een mooi blond meisje een beetje lief lacht veel mannen dat al als topservice zien.
Gast, behalve het uitleggen wat de gerechten zijn, vragen beantwoorden van de klanten en heeft het gesmaakt tussen de gangen door hebben we echt geen tijd om met ze te lullen. Dat kan tijdens het eten/bijvullen van de karaffen/wijflessen alleen, mits ze daar behoefte aan hebben en na het diner als iedereen je komt bedanken voor wederom een goede service.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:28 schreef Anno2012 het volgende:
Vanaf een blowjob kan ze een fooi krijgen, of ik moet in een hele goeie bui zijn/net veel geld hebben verdiend.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mits er nog een beetje tiet zichtbaar is niet geheel onbillijk, dunkt me.
Omdat het motherfuckers zijn. Maar waarom dan heel de tijd dat gezeik van "het is zo zwaar", "hun loon is zo laag", "ze verdienen het omdat ze zo hun best doen" etc. terwijl dat hele fooien geven gewoon gereduceerd is tot je pik achterna lopen omdat een meisje een beetje lief lacht?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja duh. Waarom denk je dat veel kroegen/restaurants specifiek om vrouwen vragen in de bediening
En toch trek ik gozert van 24 vrijwel altijd meer fooi binnen dan 17jarige blonde huppelmutjes bij ons. Het zit echt wel wat dieper dan alleen mooi koppie+tieten. Behalve bij dronken gozers waarschijnlijkquote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:32 schreef Piye het volgende:
[..]
Een kennis van me kreeg 150 euro fooi toen hij een dronken zakenman na sluitingstijd even bij zijn hotel een paar straten verderop had afgezet. Hij stond erop.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:44 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En toch trek ik gozert van 24 vrijwel altijd meer fooi binnen dan 17jarige blonde huppelmutjes bij ons. Het zit echt wel wat dieper dan alleen mooi koppie+tieten. Behalve bij dronken gozers waarschijnlijk
Nee nee, het kán dieper zitten, dat is het punt. De reden dat jij veel fooi krijgt is waarschijnlijk dat je ook echt je best ervoor doet (of flirt met homo's). Echter de meeste horecagelegenheden zijn alleen gevuld met 17jarige huppelmutsjes die vinden dat ze wel een fikse fooi verdienen voor een beetje flirten met de klanten. Nou van mij kunnen ze lekker de tyfus krijgen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:44 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En toch trek ik gozert van 24 vrijwel altijd meer fooi binnen dan 17jarige blonde huppelmutjes bij ons. Het zit echt wel wat dieper dan alleen mooi koppie+tieten. Behalve bij dronken gozers waarschijnlijk
quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:47 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee nee, het kán dieper zitten, dat is het punt. De reden dat jij veel fooi krijgt is waarschijnlijk dat je ook echt je best ervoor doet (of flirt met homo's). Echter de meeste horecagelegenheden zijn alleen gevuld met 17jarige huppelmutsjes die vinden dat ze wel een fikse fooi verdienen voor een beetje flirten met de klanten. Nou van mij kunnen ze lekker de tyfus krijgen.
Ik zou gerust met homo's flirten als ze rijk zijnquote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:47 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee nee, het kán dieper zitten, dat is het punt. De reden dat jij veel fooi krijgt is waarschijnlijk dat je ook echt je best ervoor doet (of flirt met homo's). Echter de meeste horecagelegenheden zijn alleen gevuld met 17jarige huppelmutsjes die vinden dat ze wel een fikse fooi verdienen voor een beetje flirten met de klanten. Nou van mij kunnen ze lekker de tyfus krijgen.
Srsly. Niemand geeft een fuck.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:53 schreef Phantomesse het volgende:
Morgen weer 2 borrels en 3 diners(en nog meer borrels, en 2 andere diners maar die hoef ik niet te lopen gelukkig. Dat zijn aso mensen die krijgen de minst goede bedienden mhehehehe).
Deze discussie gaat inmiddels niet meer over 1,80. Het gaat om fooi geven, wat er wordt verwacht en de meningen over voor/tegen fooi geven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:53 schreef CoolGuy het volgende:
Deze hele discussie over 2 euro is priceless
Ik zat ook al te denken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:53 schreef CoolGuy het volgende:
Deze hele discussie over 2 euro is priceless
Daar zou ik juist fooi voor geven, daar heb je tenminste nog wat aan.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:10 schreef IPA het volgende:
Ik geef niet alleen fooi aan horeca personeel, maar soms ook aan goede taxichauffeurs. Niet aan de nietszeggende overhaaste nieuwe-Nederlandse die met 130 over een 80 weg knallen en ondertussen een paar rode stoplichten skippen. Wel aan taxichauffeurs die oprecht een leuk praatje maken, veilig rijden en je niet proberen op te lichten.
Ik zeg toch niet dat 'deze' discussie over 1,80 gaat? Ik las het topic en dat eerste gedeelte is lachwekkend. Sommige mensen in het 2e gedeelte zijn gewoon sneu. Wow, fooi geven, wat erg zeg.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:10 schreef IPA het volgende:
[..]
Deze discussie gaat inmiddels niet meer over 1,80. Het gaat om fooi geven, wat er wordt verwacht en de meningen over voor/tegen fooi geven.
Het blijkt wel weer dat de meerderheid van Fok toch echt autistische contact gestoorde idioten zijn. Wat is er mis om wat fooi te geven als de bediening goed is, kunnen ze eens een ander zijn dag goed maken is het weer niet goedquote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat 'deze' discussie over 1,80 gaat? Ik las het topic en dat eerste gedeelte is lachwekkend. Sommige mensen in het 2e gedeelte zijn gewoon sneu. Wow, fooi geven, wat erg zeg.
Dat je dat niet doet als je boodschappen gaat doen, prima, maar als ik ergens wat gegeten heb dan geef ik eigenlijk altijd fooi. Mijn vriendin en ik willen op zaterdagmiddag nog wel eens ergens een hapje gaan eten. De rekening is dan iets van 17 euro nog wat. Wij geven 20 euro en dan is 't wel goed zo.
Ja, bij het Holland casino zien ze je de deur uit met 1,80 euroquote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:22 schreef Casino.Bob het volgende:
Met ¤ 1,80 kan je wel 1,8 hamburger bij de Mac halen
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat je fooi geeft als de bediening goed is. De vraag is wmb vooral: Wanneer is de bediening goed?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:21 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het blijkt wel weer dat de meerderheid van Fok toch echt autistische contact gestoorde idioten zijn. Wat is er mis om wat fooi te geven als de bediening goed is, kunnen ze eens een ander zijn dag goed maken is het weer niet goed
Nou ja, dat heeft in mijn ogen niks te maken met contact gestoorde idioten, maar meer met (gebrek aan) bestedingsruimte, denk ik?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:21 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het blijkt wel weer dat de meerderheid van Fok toch echt autistische contact gestoorde idioten zijn. Wat is er mis om wat fooi te geven als de bediening goed is, kunnen ze eens een ander zijn dag goed maken is het weer niet goed
Nee dat is de vraag niet, want dat is subjectief. Die vraag heeft geen eenduidig antwoord want wat voor jou goede bediening is hoeft dat voor mij nog niet te zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:23 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat je fooi geeft als de bediening goed is. De vraag is wmb vooral: Wanneer is de bediening goed?
Onzin, bestedingsruimte heeft daar weinig mee te maken. Het is gewoon een bepaald type mens dat het vertikt om fooi te gevenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, dat heeft in mijn ogen niks te maken met contact gestoorde idioten, maar meer met (gebrek aan) bestedingsruimte, denk ik?
Jij praat over vertikken. Kijk, het kan ook zijn dat je het als heel normaal ziet dat als je meer geld geeft dan je verschuldigd bent, je dat overschot terug krijgt. Dat is ook normaal, maar in het geval van horeca vind ik dat niet normaal.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:25 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Onzin, bestedingsruimte heeft daar weinig mee te maken. Het is gewoon een bepaald type mens dat het vertikt om fooi te geven
En daarom verschillen de meningen dus zo over wel of geen fooi geven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee dat is de vraag niet, want dat is subjectief. Die vraag heeft geen eenduidig antwoord want wat voor jou goede bediening is hoeft dat voor mij nog niet te zijn.
En dat speelt ook mee natuurlijk, maar niet alleen dat. Ik vind het heel legitiem om je af te vragen of de bediening goed is alleen maar omdat je hebt gekregen wat je wilde hebben. Naar mijn mening zou dat de norm moeten zijn, dus is dat gewoon gemiddelde bediening.quote:Ik denk dat het vooral is dat mensen gewoon geen fooi willen geven, en dan iets bedenken om het niet geven van fooi te rechtvaardigen.
Neuh, ik denk dat dat een andere reden heeft. Jij wil net doen alsof je het wel of niet geven van een fooi laat afhangen van of de bediening goed was of niet. Met andere woorden, je doet net alsof je een leraar bent die een voldoende of een onvoldoende geeft en afhankelijk daarvan wel of geen fooi geeft.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:31 schreef Piye het volgende:
[..]
En daarom verschillen de meningen dus zo over wel of geen fooi geven.
Omdat hij betaald heeft ja.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:45 schreef Casino.Bob het volgende:
De eindbaas zegt op het eind waarom je fooi moet geven.
cough up a buck you cheap bastard
Het ging erom dat hij niet zo moest zeiken en gewoon moest meebetalen. Om zijn betoog kracht bij te zetten herinnerde hij de wanbetaler eraan dat hij heeft betaald.quote:
We hebben hier in Nederland gewoon een minimumloon, wat een bestaansminimum garandeert. Fooi=Extra, niemand hoeft het daar van te hebben.. Zoals Mr. Pink zegt: You don't tip at McDonalds, do you?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:34 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Nee, serveersters moeten het vaak wel van de fooi hebben. Daarbij verdienen ze ook best wat extra's als ze je goed behandeld hebben.
Nee hoor, ik laat of ik fooi geef niet afhangen van of de bediening goed is dat wil ik best toegeven. Ik ben ook niet principieel tegen fooi geven ofzo. Echter meestal geef ik geen fooi nee, om de simpele reden dat ik het niet wil missen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neuh, ik denk dat dat een andere reden heeft. Jij wil net doen alsof je het wel of niet geven van een fooi laat afhangen van of de bediening goed was of niet. Met andere woorden, je doet net alsof je een leraar bent die een voldoende of een onvoldoende geeft en afhankelijk daarvan wel of geen fooi geeft.
Maar het is niet zo dat je dat voor hun doet, dat doe je voor jezelf. Jij hebt al lang besloten dat je geen fooi wil geven, en als je dat per se niet wil, dan vind je altijd wel wat om mee te rechtvaardigen dat je geen fooi geeft.
Wat ik me dan afvraag is; waarom moet daar een reden voor opgediept worden? Waarom zeg je niet gewoon 'ik doe niet aan fooien geven', en dan klaar? Waarom moet daar een andere reden voor bedacht worden? Waarom kan het niet gewoon zijn van 'jullie doen gewoon je werk, en daar krijgen andere mensen in andere branches geen fooi voor, dus jullie ook niet'. Waarom moet daar iets bij bedacht worden van of de bediening goed is of niet? Omdat je dat niet wil zeggen, want je wil niet dat die mensen dan een bepaalde mening over je krijgen. Als je dat niet uitmaakte en het gewoon een principe kwestie was had je dat wel gezegd.
Want dat zogenaamd afhangen van de bediening vind ik een lulverhaal. Want wanneer krijgt iemand dan wel een fooi? Als hij/zij goed z'n werk heeft gedaan? en wat is goed dan? En wie beoordeeld dan of hij/zij daar aan voldaan heeft? Jij? Ja, das lekker makkelijk.
Nee, je wil gewoon geen fooi geven omdat je gewoon heel ordinair die 2 euro niet wilt missen.
ja, 9 van de 10 keer vind je dat je niet 'goed' bediend bent, en die 10e keer kun je het zeker net op dat moment ff niet betalen? maar je kunt wel precies het bedrag betalen dat je volgens de rekening moet betalen?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:19 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee hoor, ik laat of ik fooi geef niet afhangen van of de bediening goed is dat wil ik best toegeven. Ik ben ook niet principieel tegen fooi geven ofzo. Echter meestal geef ik geen fooi nee, om de simpele reden dat ik het niet wil missen.
Echter als iemand naar mijn mening me echt goed heeft bediend, vind ik een fooi vanzelfsprekend (tenzij ik het echt letterlijk niet zou kunnen betalen op dat moment). Het punt is alleen dat ik 9/10 keer niet vind dat iemand me echt goed heeft bediend. Want wat is er zo goed aan iemand brengen wat hij besteld heeft en een beetje beleefd zijn? Dat is gewoon het minimale wat je hoort te doen. Wmb hoort iedereen die aan het werk is beleefd te zijn.
Toch wordt er in dit topic heel de tijd beweerd dat je fooi moet geven als blijk van waardering voor het feit dat ze hun werk zo goed doen. Nou dan ga ik me afvragen: betekent het feit dat je een mooi blond meisje bent dat mij een lieve glimlach geeft dat jij je werk goed doet of betekent het dat je je werk gewoon doet?
Precies. En het staat je gewoon vrij hoor om gierig te zijn, geen enkel probleem. Maar ga dan niet allerlei drogredenen verzinnen om dat goed te praten voor jezelf.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, 9 van de 10 keer vind je dat je niet 'goed' bediend bent, en die 10e keer kun je het zeker net op dat moment ff niet betalen? maar je kunt wel precies het bedrag betalen dat je volgens de rekening moet betalen?![]()
Als je een fooi van 2,50 euro niet 'kunt betalen' dan heb je dermate gebrek aan geld dat ik me afvraag waarom je dan uberhaupt wel gaat uit eten, want dát kun je blijkbaar wel betalen, maar op een rekening van 80 euro zou je dan ineens geen 2,50 kunnen missen?![]()
Zoals je al zei, je wíl het niet missen en dat heeft helemaal niks met de bediening te maken, je wil 't gewoon niet missen.
Hij hoeft het niet goed te praten voor zichzelf, maar meer jegens de mensen die er vanuit gaan dat geen fooi=gierig.. Als je gierig bent ga je toch sowieso niet uit eten, of op een terrasje zitten zuipen? Thuis is veel goedkoper.. Buiten de deur kost het een veelvoud, deels omdat ook het salaris van de serveerster betaald moet worden, en toch zijn er een heleboel mensen die vinden dat je bovenop die rekening wat extra's hoort te geven..quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:30 schreef Caland het volgende:
[..]
Precies. En het staat je gewoon vrij hoor om gierig te zijn, geen enkel probleem. Maar ga dan niet allerlei drogredenen verzinnen om dat goed te praten voor jezelf.
Nee dat maak jij ervan, dat niet kunnen betalen was vooral bedoeld als een "stel dat", maar het zou op zich best voor kunnen komen ja. Restaurants zijn niet de enige horecagelegenheden. Er bestaat ook nog zoiets als een terrasje pakken en daarvoor heb ik echt niet altijd veel geld bij.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, 9 van de 10 keer vind je dat je niet 'goed' bediend bent, en die 10e keer kun je het zeker net op dat moment ff niet betalen? maar je kunt wel precies het bedrag betalen dat je volgens de rekening moet betalen?![]()
En tuurlijk wil ik het niet missen. Als ik in een restaurant ga eten zou ik liever die 80 euro ook niet missen, maar die ben je nou eenmaal verplicht te betalen.quote:Als je een fooi van 2,50 euro niet 'kunt betalen' dan heb je dermate gebrek aan geld dat ik me afvraag waarom je dan uberhaupt wel gaat uit eten, want dát kun je blijkbaar wel betalen, maar op een rekening van 80 euro zou je dan ineens geen 2,50 kunnen missen?![]()
Zoals je al zei, je wíl het niet missen en dat heeft helemaal niks met de bediening te maken, je wil 't gewoon niet missen.
Volgens mij hangt het niet van je bui af. Je geeft gewoon geen fooi, want als je onderbouwing is dat 'gewoon je werk doen' geen reden is voor extra geld, dan gaat die redenering dus altijd op, welke bui je ook hebt.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:37 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee dat maak jij ervan, dat niet kunnen betalen was vooral bedoeld als een "stel dat", maar het zou op zich best voor kunnen komen ja. Restaurants zijn niet de enige horecagelegenheden. Er bestaat ook nog zoiets als een terrasje pakken en daarvoor heb ik echt niet altijd veel geld bij.
[..]
En tuurlijk wil ik het niet missen. Als ik in een restaurant ga eten zou ik liever die 80 euro ook niet missen, maar die ben je nou eenmaal verplicht te betalen.Daar komt nog fooi bovenop en sommige mensen in dit topic vinden blijkbaar dat dat ook gewoon hoort als je bestelling niet verneukt is.
Ik vind van niet en daar geef ik zo mijn redenen voor, o.a. dat ik je werk gewoon doen niet beschouw als iets waar je extra geld voor verdient. Jij doet nu alsof ik het wil laten overkomen dat ik een lijstje opstel met waarom iemand wel of geen fooi verdient en dit allemaal ga afwegen. Dat is niet zo, voor mij is het heel simpel. Of je wel of geen fooi krijgt hangt van mijn bui af óf je moet echt iets hebben gedaan waarvan ik zeg "nou hij/zij doet wel echt zijn/haar best".
Dat vraag ik mij ook af.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:00 schreef MCH het volgende:
[..]
Betere service? Leuke glimlach, aardig, beleefd. Dat is al voldoende voor een fooi, we verwachten toch niet dat ze je broek uit doet en je toverstaf in haar mond neemt.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af.
En zoveel zwaarder is dat werk in de horeca helemaal niet.
Jij hebt duidelijk nog nooit op een terras in Thailand gezeten.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:39 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Betere service? Leuke glimlach, aardig, beleefd. Dat is al voldoende voor een fooi, we verwachten toch niet dat ze je broek uit doet en je toverstaf in haar mond neemt.
Nee, wat hebben we in Thailand wat we hier niet hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit op een terras in Thailand gezeten.
Ja, horeca werk is even zwaar als een kantoorbaan..quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af.
En zoveel zwaarder is dat werk in de horeca helemaal niet.
Dat zeg ik niet maar zoveel zwaarder dan werken in een winkel of magazijn is het niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:57 schreef Snuf. het volgende:
[..]
Ja, horeca werk is even zwaar als een kantoorbaan..
We hebben in Nederland gewoon een minimumloon hoor.. En bij mijn weten is dat nog altijd ietsje hoger dan 1000 euro voor fulltime.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:23 schreef Equites het volgende:
Een fulltime bediende krijgt misschien 1000 euro per maand en dan werkt hij veel uren. Hij moet het dus grotendeels van ze fooi hebben. Ze willen die fooi en verlenen dus extra goeie service om dat te bereiken. Krijgen ze standaard en 1600 euro per maand en bestaat fooi geven niet, dan gaat de service omlaag. Zo werkt het meestal.
Dat is wel veel jaquote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:18 schreef penny-wise het volgende:
Op vakantie hebben we altijd een pot, en een vriend van ons betaalt alles. Nu moesten we ¤115 betalen of zo, legt ie ¤150 neer.
Laat maar zitten zegt ie![]()
Nou, zó goed was het nou ook weer niet![]()
¤35 is wel een discussiepunt
Het minimumloon in Nederland is voor 23 jaar en ouder 8.28 per uur bij een 40 urige werkweek. Dat is dus ~1320 euro. Dus 1000 euro per maand gaat er iets goed mis.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:23 schreef Equites het volgende:
Een fulltime bediende krijgt misschien 1000 euro per maand en dan werkt hij veel uren. Hij moet het dus grotendeels van ze fooi hebben. Ze willen die fooi en verlenen dus extra goeie service om dat te bereiken. Krijgen ze standaard en 1600 euro per maand en bestaat fooi geven niet, dan gaat de service omlaag. Zo werkt het meestal.
Ja, als je de hele middag kan buizen, dan ga je niet moeilijk doen over een paar euries..quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:35 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat is wel veel ja. Maar een paar euro extra als je met een paar man een middagje op een terrasje hebt gezeten, hoe moeilijk kan je doen zeg.
Ha, ik heb een vriend die Bouke heet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:46 schreef boukelover het volgende:
haha wat een gezeur op dit topic om 1,80
Ja joh nou wordt ie mooi. Ga jij mij een beetje komen vertellen waarom ik iets doe?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Volgens mij hangt het niet van je bui af. Je geeft gewoon geen fooi, want als je onderbouwing is dat 'gewoon je werk doen' geen reden is voor extra geld, dan gaat die redenering dus altijd op, welke bui je ook hebt.
Dus, maw, jij wil 5 cent ook terug hebben, want als dát je onderbouwing is, dan is het dus gewoon een principekwestie. Nogmaals, dat is prima, maar zeg je dat ook zo als iemand je daar op dat moment mee confronteert? Of ga je dan een verhaaltje stamelen over dat de bediening niet je van het was? Met andere woorden, kom je uit voor je principes, onafhankelijk van wat de ander dan wellicht over je denkt, of hang je een lulverhaal op (zoals je hier in eerste instantie ook deed, want niks goede/niet goede bediening, het is gewoon principe + dat je dat geld niet kwijt wil).
Maar nogmaals, als je een rekening van 80 euro moet betalen en je betaald wel die 80 euro maar geen 2,50 fooi dan ben je in mijn ogen een beetje goedkoop.
Gewoon vragen dan, jonge.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 18:51 schreef spierbal het volgende:
Pleur op waarom extra geven ?
Is toch hun werk.
Toen ik in de supermarkt klantvriendelijk de groente zakjes had gehaald voor de klant als ze op waren, kreeg ik ook nooit fooit.
Daarom ben ik ook weg.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 18:52 schreef Justinn het volgende:
[..]
Gewoon vragen dan, jonge.![]()
Zal je baas blij mee zijn.![]()
![]()
Wat deze man zegt.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 18:51 schreef spierbal het volgende:
Pleur op waarom extra geven ?
Is toch hun werk.
Toen ik in de supermarkt klantvriendelijk de groente zakjes had gehaald voor de klant als ze op waren, kreeg ik ook nooit fooit.
Haha mijn paard heet zo!quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:49 schreef yosander het volgende:
[..]
Ha, ik heb een vriend die Bouke heet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |