Jullie hebben die 1,80 natuurlijk netjes verdeeld zoals het hoortquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:28 schreef Anno2012 het volgende:
Afgelopen weekend met wat ''vrienden'' een terasje gaan pakken.
Hele avond daar gedronken bij het caffee, kwam de rekening. iets van 68,20 euro dacht ik. Nou, zou je denken van iedereen betaald gewoon 20 euro. Niks aan de hand. Dat gebeurde ook. Maar vervolgens kwam de hele discussie bij ze, we moeten wel die 1,80 terug krijgen.
Ik als enige weer plijten om dat gewoon als fooi te geven,is wel zo netjes,en vooral als je goed behandeld en tevreden bent over de service.
Maar nee, ze gaan 1,80 terug vragen aan de desbetreffende ober. . . . . . .
Nou, daar zat ik dan, als ik door de grond kon zakken,dan had ik dat gedaan. Dan schaam je je toch kapot als je daarover gaat zeuren![]()
Ja,ik moet echt nieuwe vrienden gaan zoeken
Ja,dat wilden ze doen. Ik zo van, flikker opquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:31 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jullie hebben die 1,80 natuurlijk netjes verdeeld zoals het hoort![]()
Wat een droeftoeterij
Nee, serveersters moeten het vaak wel van de fooi hebben. Daarbij verdienen ze ook best wat extra's als ze je goed behandeld hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:32 schreef eQuaL het volgende:
Ik vraag me dan altijd af he, in de prijzen van drank & eten zit toch allang het loon verwerkt? Die mensen krijgen toch betaald? Geef jij de verkoopster van V&D ook een fooi al ze je goed helpt? Fooi is gewoon zo iets idioots...
Verder:
Scherpquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:33 schreef Silverdigger2 het volgende:
als ieder 20 neertelt dan krijg je 11,80 terug?
Eigenlijk niet zo, fooi is nog een reden om voor horeca te kiezen. Zo veel verdient dat standaard niet voor die zware werkdagen op rare tijden.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:32 schreef eQuaL het volgende:
Ik vraag me dan altijd af he, in de prijzen van drank & eten zit toch allang het loon verwerkt? Die mensen krijgen toch betaald? Geef jij de verkoopster van V&D ook een fooi al ze je goed helpt? Fooi is gewoon zo iets idioots...
Verder:
Welke planeet kom jij vandaan zeg... zo`n bedrag rond je toch af naar 70 euro... pfftquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:30 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Groot gelijk die vrienden van je. Met een rekening van 68,20 verdient zo'n zaak genoeg. Opbokken met die fooi.
En daarbij : dat terugvragen is nooit nodig. Gewoon niks zeggen, dan krijg je het vanzelf terug. Hoef je je ook neit te schamen.
Ik zeg toch ook, ''iets van 68,20'' . Ik weet het bedrag niet meer zeker, maar het komt op hetzelfde neer.quote:
Ja ontzettend zielig, geef jij je vuilnisman ook fooi? Of de postbode?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:34 schreef Adames het volgende:
[..]
Eigenlijk niet zo, fooi is nog een reden om voor horeca te kiezen. Zo veel verdient dat standaard niet voor die zware werkdagen op rare tijden.
Iets van 68,20 is nog een heel verschil met EUR 80,- die jullie gezamenlijk neer gelegd zouden hebben als een ieder EUR 20 neer zou leggen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook, ''iets van 68,20'' . Ik weet het bedrag niet meer zeker, maar het komt op hetzelfde neer.
Kijk Reservoir Dogs, eerste scene meteenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Kan iemand uitleggen wat de filosofie achter obers tippen is? Altijd een mysterie geweest..
Als je tevreden bent over de service en bediening, dan geeft je de ober wat extra's om je waardering te laten blijken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Kan iemand uitleggen wat de filosofie achter obers tippen is? Altijd een mysterie geweest..
In veel tenten krijgen mensen in de horeca een karig minimumloontje en moeten ze het hebben van de fooien.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
In de VS krijgen de obers/barpersoneel helemaal niks uit betaald, dan is het de bedoeling dat hun hele inkomen bestaat uit de 'tips'. Denk dat het daar van uit komt waaien.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Of je kijkt naar post 8quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:37 schreef Markster het volgende:
[..]
Kijk Reservoir Dogs, eerste scene meteen
Misschien waren ze wel met zijn 5en en hebben ze 100 euro ingelegd!quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:37 schreef Ikhebtrek het volgende:
[..]
Iets van 68,20 is nog een heel verschil met EUR 80,- die jullie gezamenlijk neer gelegd zouden hebben als een ieder EUR 20 neer zou leggen.
TS
In de betere horecagelegenheden betaal je alles op het eind dus dan weten ze dat dus nog niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef xibalba het volgende:
Service in Nederland is meestal best slecht --> geen fooi
Maar Nederlanders zijn ook gierige vrekken --> geen fooi --> slechte service
Horeca is vaak bikkelen: hard werken, lange dagen, feestdagen/weekend, slecht salaris. Voor een leuke fooi doe je net dat beetje extra.
Je hoeft geen fooi te geven, maar verwacht dan ook niet dat iemand je geduldig te woord staat, je bestelling zonder probleem drie keer aanpast, terugloopt voor een ijsklontje, een biertje aanbeveelt op basis van je voorkeuren....etc....etc...en dit alles met een glimlach.
Als je vind dat ze gewoon betaald krijgen voor hun werk, moet je het ook niet vreemd vinden dat ze alleen maar je eten/drinken komen brengen en weer weglopen.
Dat dus. Het fabeltje dat serveersters "te" weinig verdienen geloof ik niet. In Nederland heb je gewoon een minimumloon wat net zoveel is als het minimumloon van een vuilnisman, postbode, secretaresse etc. The end.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef Byte_Me het volgende:
ik geef in principe geen fooi. is iets wat over is komen waaien uit amerika, waar het minimumloon lager is dan hier. ik sluit me aan bij reservoir dogs, als een ober vindt dat hij te weinig verdiend, moet hij dat met zijn baas bespreken. ik sta daar buiten.
Ga nu niet bijdehand doen. Het ging om een fooi bedrag van 1,80. Rekening weet ik dus niet meer.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:37 schreef Ikhebtrek het volgende:
[..]
Iets van 68,20 is nog een heel verschil met EUR 80,- die jullie gezamenlijk neer gelegd zouden hebben als een ieder EUR 20 neer zou leggen.
TS
Is voor die mensen een eigen keuze om dit werk te doen voor een bepaald salaris. Daar horen alle nadelen bij. Bij mijn saaie kantoorbaan krijg ik toch ook geen fooiquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef xibalba het volgende:
Horeca is vaak bikkelen: hard werken, lange dagen, feestdagen/weekend, slecht salaris. Voor een leuke fooi doe je net dat beetje extra.
Je hoeft geen fooi te geven, maar verwacht dan ook niet dat iemand je geduldig te woord staat, je bestelling zonder probleem drie keer aanpast, terugloopt voor een ijsklontje, een biertje aanbeveelt op basis van je voorkeuren....etc....etc...en dit alles met een glimlach.
Als je vind dat ze gewoon betaald krijgen voor hun werk, moet je het ook niet vreemd vinden dat ze alleen maar je eten/drinken komen brengen en weer weglopen.
Gast, dat is toch gewoon de service die je krijgt in een winkel? Waarom is dat dan niet vanzelfsprekend als het gaat om horeca?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef xibalba het volgende:
Fooi geven is slim als je ergens vaker komt, dan krijg je gewoon meer gedaan. Ik heb jaren in de horeca gewerkt. En je loopt gewoon harder voor mensen als je weet dat ze fooi geven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:36 schreef Bananenshake het volgende:
Het gaat dus absoluut niet om gierigheid. Als die serveerster het nodig zou hebben dan zou ik er niet eens over twijfelen om het haar te geven.quote:
Dus als er niemand fooi geeft zal de service minder zijn dan wanneer er geregeld fooi gegeven wordt. Bovendien heb je vaak te maken met vaste klanten waarvan je wel of niet weet of ze je waarderen (Het hoeft ook niet altijd in geld uitgedrukt te worden: een goede verstandhouding/vriendelijke toon wordt ook door het personeel gewaardeerd).quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:40 schreef Caland het volgende:
[..]
In de betere horecagelegenheden betaal je alles op het eind dus dan weten ze dat dus nog niet.
Dat is toch achterlijk als je er met volle verstand over nadenkt... Hetzelfde geldt ook voor andere banen. Je tipt toch ook geen cassiere omdat ze je artikelen snel afreken? En ze krijgen toch al gewoon betaald..quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Als je tevreden bent over de service en bediening, dan geeft je de ober wat extra's om je waardering te laten blijken.
Helaas lijkt het er soms op dat sommige horken er standaard vanuit gaan dat ze een fooi krijgen, hoe slecht ze ook bedienen.
Nou dat is nou ook weer niet waar. Ze krijgen weldegelijk loon echter ligt het minimum loon voor mensen die vaak fooi krijgen lager dan het normale minimum loon (Minimum wage for Tipped workers). Zij zijn dus echt afhankelijk van fooi.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:38 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
In de VS krijgen de obers/barpersoneel helemaal niks uit betaald, dan is het de bedoeling dat hun hele inkomen bestaat uit de 'tips'. Denk dat het daar van uit komt waaien.
quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:39 schreef Id_do_her het volgende:
Misschien zijn het ook wel allemaal vrienden, alleen TS niet.
Als je goed geholpen bent is 1,80 nog steeds gewoon gierig op 70 euro. Doe niet alsof je zelf een haar beter bentquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:40 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Ga nu niet bijdehand doen. Het ging om een fooi bedrag van 1,80. Rekening weet ik dus niet meer.
En daarnaast,als je zelf zou werken in de horeca zou je ook blij zijn als je wat extra's zou krijgen. En die paar centjes kun je echt wel missen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |