Bron:http://www.elsevier.nl/we(...)ar-niet-ontslaan.htmquote:'Natuurlijk moeten gemeenten alle personen trouwen. Maar je kunt iemand die om geloofsredenen moeite heeft met het homohuwelijk niet dwingen dit wel te voltrekken. Daar ruimte aan geven noem ik ook emancipatie.'
Minister van Bijsterveldt voelt er niets voor weigerambtenaren te ontslaan
Dat zegt minister Marja van Bijsterveldt (CDA, homo-emancipatie) tegen NRC Handelsblad.
Voor eind oktober komt het kabinet met een officiele reactie op een advies van de Commissie Gelijke Behandeling, die in 2008 oordeelde dat het systeem van weigerambtenaren discriminerend is.
Weigeren
Sommige gemeenten, zoals Amsterdam, willen geen ambtenaren die weigeren stellen van hetzelfde geslacht te trouwen. Sinds 2007 worden geen ambtenaren van de burgerlijke stand meer aangenomen als zij weigeren homostellen te trouwen.
Van Bijsterveldt voelt ook weinig voor verplichte voorlichting over homoseksualiteit op scholen. ‘In Nederland leggen wij scholen niet op deze wijze op wat zij moeten doen,’ zegt de CDA’er. Wel vindt de minister dat er op alle scholen aandacht moet zijn voor ‘anders-zijn’.
Ondertussen 'laten' we de banken ons leegstelen ( tot op heden weinig demonstranten bij Nederlandse banken gezien die achter 'witte boorden' aangingenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ondertussen stelen de banken ons arm.
't Zou wat zijn als flitsagenten iedereen die 130km/h rijdt op wegen waar je 130 mag gaan bekeuren, ,omdat ze het er niet mee eens zijn en zij immers al flitsagent waren toen de limiet nog 120 was. Aan dergelijke veranderingen heb je je gewoon aan te passen, anders opzouten.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:28 schreef Casos het volgende:
Naja, als hij ambtenaar geworden is, voor het homo-huwelijk in het leven werd geroepen, valt er iets voor te zeggen. Dan zijn de voorwaarden tijdens zijn dienst aangepast.
"Een ambtenaar [statutair] is een natuurlijk persoon die is aangesteld in een openbare betrekking om een deel van de overheidstaak te verrichten"quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:28 schreef Casos het volgende:
Naja, als hij ambtenaar geworden is, voor het homo-huwelijk in het leven werd geroepen, valt er iets voor te zeggen. Dan zijn de voorwaarden tijdens zijn dienst aangepast.
Terecht dat daar nu dan wel op geselecteerd wordt, want het is onderdeel van de functie geworden.
Maar als ze nu instellen dat mensen die te hard, direct een kogel door de kop krijgen van Oom Agent of dat we de laser wat krachtiger instellen en de auto direct laten omsmelten tot een hoopje ellende, zijn er vast wat agenten die daar gewetensbezwaren bij hebben.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
't Zou wat zijn als flitsagenten iedereen die 130km/h rijdt op wegen waar je 130 mag gaan bekeuren, ,omdat ze het er niet mee eens zijn en zij immers al flitsagent waren toen de limiet nog 120 was. Aan dergelijke veranderingen heb je je gewoon aan te passen, anders opzouten.
Dan kunnen ze ontslag nemen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:45 schreef Casos het volgende:
[..]
Maar als ze nu instellen dat mensen die te hard, direct een kogel door de kop krijgen van Oom Agent of dat we de laser wat krachtiger instellen en de auto direct laten omsmelten tot een hoopje ellende, zijn er vast wat agenten die daar gewetensbezwaren bij hebben.
Maar we kunnen wel moslims die vanwege geloofsreden hun gezicht willen bedekken dwingen om dat niet te mogen te doen. WTF stelletje hypocriete cda'ers.quote:Maar je kunt iemand die om geloofsredenen moeite heeft met het homohuwelijk niet dwingen dit wel te voltrekken. Daar ruimte aan geven noem ik ook emancipatie.'
Het zijn krokodillentranen van gelovigen die nog denken dat NL een christelijk land is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:04 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ik zie eigenlijk niet in waarom de ambtenaren uberhaupt gewetensbezwaren hebben. We hebben het hier over een burgerlijk huwelijk - een zakelijk contract dat bepaalde belastingtechnische en juridische voordelen biedt. Niet over een kerkelijk huwelijk dat "ontheiligt" wordt ofzo.
Nee, dat noemen ze anders:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef Elfletterig het volgende:
In dit land hebben gelovigen het recht om werk te weigeren op grond van hun geloof. Er is hier sprake van loepzuivere discriminatie.
quote:Daar ruimte aan geven noem ik ook emancipatie
Dat ook inderdaadquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef Elfletterig het volgende:
In dit land hebben gelovigen het recht om werk te weigeren op grond van hun geloof. Er is hier sprake van loepzuivere discriminatie.
Wel als het common sense wordt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:57 schreef Mylene het volgende:
Ik wil brandweervrouw worden, maar alleen grote branden blussen.
Zo werkt het niet hè?
Wat een zeer zeer slechte vergelijking. Hoe zou jij het vinden als een gemeenteambtenaar (kunnen veel functies zijn) je vrouw (als die een hoofddoek zou hebben) weigert omdat ze vindt dat de hoofddoek voor haar gewetensbezwaren oproept (onderdrukking vrouw etc.). Dan zou je hier moord en brand schreeuwen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:54 schreef BansheeBoy het volgende:
Netjes, zo kan het dus ook. Als zo'n stel toch wil doorzetten kiezen ze maar voor een andere ambtenaar. Ik ga aan de paus ook niet vragen of hij de holocaust wil ontkennen.²
Waarom ? Een burgerlijk huwelijk heeft geen enkele religieuze betekenis.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:03 schreef BansheeBoy het volgende:
Je hebt gelijk hoor Capi, alleen gaat het hier om een homohuwelijk, dan heb ik toch meer begrip voor de tegenstanders.
Echt zó niet hypocriet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:03 schreef BansheeBoy het volgende:
Je hebt gelijk hoor Capi, alleen gaat het hier om een homohuwelijk, dan heb ik toch meer begrip voor de tegenstanders.²
Het huwelijk is natuurlijk een instituut, voornamelijk een vermogensrechtelijk instituut met het oog op voorplanting, maar wel een dat eeuwenlang uitsluitend man en vrouw betrof. Als je daar een dramatische verandering in doorvoert dan raakt dat iedereen getrouwd is, daar is het een instituut voor.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:04 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ik zie eigenlijk niet in waarom de ambtenaren uberhaupt gewetensbezwaren hebben. We hebben het hier over een burgerlijk huwelijk - een zakelijk contract dat bepaalde belastingtechnische en juridische voordelen biedt. Niet over een kerkelijk huwelijk dat "ontheiligd" wordt ofzo.
Dat laatste hoeft ook niet aangezien de meeste ambtenaren dit doen als nevenactiviteit, het enige wat hoeft te gebeuren is de betreffende taak overhevelen naar niet-weigerende ambtenaren en voor een andere invulling zorgen die de weigerambtenaren hebben als nevenactiviteit.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het huwelijk is natuurlijk een instituut, voornamelijk een vermogensrechtelijk instituut met het oog op voorplanting, maar wel een dat eeuwenlang uitsluitend man en vrouw betrof. Als je daar een dramatische verandering in doorvoert dan raakt dat iedereen getrouwd is, daar is het een instituut voor.
Dus ik snap dat wel, mensen willen niet dat het instituut waar zij zelf ook betrokkenheid bij hebben te grabbel wordt gegooid. Voor hen is het huwelijk niet meer wat het was, en als ze zelf getrouwd zijn of willen trouwen, net zoals het elke academicus aangaat dat er tegenwoordig met titels wordt gestrooid.
Maar ambtenaren hebben q.q. geen recht op een eigen mening, die hebben ze maar in hun vrije tijd. Dus geen nieuwe weigerambtenaren aannemen en geen tijdelijke contracten verlengen. Ontslaan van iemand die al jaren in dienst is en die het homohuwelijk echt niet kon zien aankomen vind ik wel te ver gaan.
Je zou maar moslim zijn en in het leger werken, je moet ineens naar Afghanisan om andere moslims te doden, wat tegen je overtuiging ingaat, moet men deze militair ( waar men weinig aan heeft ) in dienst houden en blijven uit betalen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het huwelijk is natuurlijk een instituut, voornamelijk een vermogensrechtelijk instituut met het oog op voorplanting, maar wel een dat eeuwenlang uitsluitend man en vrouw betrof. Als je daar een dramatische verandering in doorvoert dan raakt dat iedereen getrouwd is, daar is het een instituut voor.
Dus ik snap dat wel, mensen willen niet dat het instituut waar zij zelf ook betrokkenheid bij hebben te grabbel wordt gegooid. Voor hen is het huwelijk niet meer wat het was, en als ze zelf getrouwd zijn of willen trouwen, net zoals het elke academicus aangaat dat er tegenwoordig met titels wordt gestrooid.
Maar ambtenaren hebben q.q. geen recht op een eigen mening, die hebben ze maar in hun vrije tijd. Dus geen nieuwe weigerambtenaren aannemen en geen tijdelijke contracten verlengen. Ontslaan van iemand die al jaren in dienst is en die het homohuwelijk echt niet kon zien aankomen vind ik wel te ver gaan.
Het homohuwelijk bestaat inmiddels al meer dan 10 jaar in Nederland. Genoeg tijd gehad om iets anders te zoeken lijkt mij. Het "insitituut huwelijk" is inmiddels immers toch al "besmet" - of de weigerambtenaar daar nu aan meewerkt of niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:46 schreef Clan het volgende:
[..]
Ontslaan van iemand die al jaren in dienst is en die het homohuwelijk echt niet kon zien aankomen vind ik wel te ver gaan.
Ja, emancipatie van gelovigen is ook dringend nodig in dit land. Ze hebben anderen ook maar 1.960 jaar hun mening opgelegd.quote:
Ten eerste waren er al vormen van het huwelijk voordat religie een claim legde op het fenomeen. Het is dus geen religieuze vinding, dus is er geen enkele reden om geloofsopvattingen als uitgangspunt te nemen voor de inrichting van het huwelijk. Bovendien is het burgerlijk huwelijk toegankelijk voor iedereen, ook voor niet-gelovigen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Sommigen vonden (en vinden) dat maar niets.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Wat ik nooit begrepen heb zijn de homo's zelf.
Homo's hebben zich jaar en dag verzet tegen de burgerman en het huwelijk. Zo'n stom gezapig leven, man, vrouw en 2,3 kinderen, vonden ze, terecht, maar niets.
Inderdaad. En ik vraag me ook af wat er feitelijk nog van die portefeuille overblijft. Geen voorlichting op scholen, weigerambtenaren mogen blijven weigeren... - wat doet deze minister eigenlijk nog wel?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:46 schreef Capi het volgende:
Ook zie ik nu pas dat Bijsterveldt ook de portefeuille homo-emancipatie heeft, de ironie spat er vanaf.
De homo bestaat niet. Je hebt alleen mensen die voor gelijke rechten opkomen. En dat is hun goed recht. Geen enkele homo (of hetero) hoeft te trouwen, drie kinderen op te voeden of in een slechte Japanse auto te rijden. Allemaal keuzes. Waar het om gaat, is dat iedereen dezelfde keuzes kan maken; bijvoorbeeld om te trouwen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Wat ik nooit begrepen heb zijn de homo's zelf.
Homo's hebben zich jaar en dag verzet tegen de burgerman en het huwelijk. Zo'n stom gezapig leven, man, vrouw en 2,3 kinderen, vonden ze, terecht, maar niets.
Jaar en dag schopte de homobeweging tegen de truttige en burgerlijke samenleving aan. Geweldig.
En nu? Nu willen toch maar liever ook trouwen en een partner en soms ook nog die 2,3 kinderen en een duffe baan in een saai en grijs kantoor, achterlijk drie delig kostuum, waardoor je op een aap gaat lijken, hypotheek en uiteraard een debiel Japans autootje voor de deur. Kleinburgerlijker kan het bijna niet.
Waar zijn de homo's van weleer? Waar zijn de homo's die het avontuur zochten, die tegen de burgerlijke samenleving aanschopten? De homo bestaat niet meer, zij is weggeknuffeld door de burgermaatschappij.
Geen rezpect voor saaie burgermannetjes en burgervrouwtjes van mijn kant, brotha.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:04 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Sommigen vonden (en vinden) dat maar niets.
Maar het leeuwendeel kan eigenlijk idd omschreven worden als "saaie burgermannetjes en vrouwtjes". En die zijn er blij mee.
Van mij mogen ze trouwen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Inderdaad. En ik vraag me ook af wat er feitelijk nog van die portefeuille overblijft. Geen voorlichting op scholen, weigerambtenaren mogen blijven weigeren... - wat doet deze minister eigenlijk nog wel?
[..]
De homo bestaat niet. Je hebt alleen mensen die voor gelijke rechten opkomen. En dat is hun goed recht. Geen enkele homo (of hetero) hoeft te trouwen, drie kinderen op te voeden of in een slechte Japanse auto te rijden. Allemaal keuzes. Waar het om gaat, is dat iedereen dezelfde keuzes kan maken; bijvoorbeeld om te trouwen.
Dat was niet mijn quote, maar kwam uit de quote waarop ik reageerdequote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:51 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het homohuwelijk bestaat inmiddels al meer dan 10 jaar in Nederland. Genoeg tijd gehad om iets anders te zoeken lijkt mij. Het "insitituut huwelijk" is inmiddels immers toch al "besmet" - of de weigerambtenaar daar nu aan meewerkt of niet.
Daarnaast blijft een kerk/staat issue
Precies, het huwelijk is een religieus instituut. Als ze daar zoveel waarde aan het hechten zouden ze in de first place al geen homo zijn geweest.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:18 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Oh en de homo die het echt begrepen heeft, die roept op tot een massaal boycotten van het huwelijk.
Sinds wanneer ?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Precies, het huwelijk is een religieus instituut.
Dat religies het huwelijk promoten wil nog niet zeggen dat het huwelijk een 'religieus instituut' is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Precies, het huwelijk is een religieus instituut.²
Een bizar standpunt. Zelfs als het huwelijk een volledig heteroseksuele aangelegenheid was, wat zou je er dan in vredesnaam op tegen moeten hebben dat mensen elkaar trouw willen beloven?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:18 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Oh en de homo die het echt begrepen heeft, die roept op tot een massaal boycotten van het huwelijk.
Kom op zeg, serieus?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Als ze daar zoveel waarde aan het hechten zouden ze in de first place al geen homo zijn geweest.
Het is inmiddels wel duidelijk hoe jij het absoluut niet had aangepakt als je homo was, maar dat is het hele punt in dit topic niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:18 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Zou dit een van de gedoogeisen van de SGP zijn geweest ?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:11 schreef Harlon het volgende:
Tja, incompetent op onderwijs, incompetent op emancipatie. Dit wijf moet je ergens op zetten waarvan je wil dat het totaal verneukt wordt, dat kan ze tenminste echt goed.
Niks mis met rasechte racisten, criminelen en terroristen dus, die moeten we allemaal gedogen en hun gang laten gaan, mits ze dat al waren voordat er wetgeving tegen was.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:28 schreef Casos het volgende:
Terecht dat daar nu dan wel op geselecteerd wordt, want het is onderdeel van de functie geworden.
Uiteraard.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:38 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ach, aangezien ik met mijn avatar af en toe ook advocaat van de Duivel hoor te spelen...
Stel dat men volgend jaar besluit dat het burgerlijk huwelijk ook opengesteld moet worden tussen volwassenen en kinderen van 9 of ouder. Uit respect voor de Sharia enzo
Moeten ambtenaren die dit soort huwelijken uit principe weigeren te voltrekken ook op staande ontslagen worden ?
Je bent in elk geval consequent. En daar heb ik oprecht rezpect voor!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:47 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Uiteraard.
De functie omschrijft dat het verbinden in echt / trouwen een onderdeel van de taken is. Wat de mogelijkheden en bijkomende details zijn bij een trouwerij, is helemaal niet iets waar die ambtenaar over gaat.
Kan je dit ook over -kom, doe eens een gokje- aan een ambtenaar vertellen die in de toekomst problemen heeft met polygamische huwelijken of huwelijken vanaf 14 jaar? Je weet nooit wat er in de toekomst kan veranderen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:34 schreef Sicstus het volgende:
Keihard aanpakken die haatambtenaren. Ontslaan zonder vergoeding en zonder recht op uitkering.
De "Christelijk/traditionele" betekenis zoals jij het omschrijft betreft een man die een of meerdere vrouwen van rond de 12 koopt van haar vader om ze als spermacontainer en broedmachine te gebruiken. Het hele liefde, trouw en respect voor elkaar gebeuren is nadrukkelijk NIET Christelijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 23:50 schreef StarmanFR het volgende:
Daarom was ik nooit zo'n voorstander van het homohuwelijk. Het heeft zolang moeilijk gelegen en ligt zelfs nu gedeeltelijk nog steeds moeilijk doordat het zo tegen de christelijke/traditionele betekenis inging, en nog steeds ingaat.
Alleen voor ambtenaren overigens ?quote:wat betreft weigerambtenaren; ik vind dat als er zo'n behoorlijke nieuwe verandering plaatsvond op ethisch vlak (voor sommige personen dan, vooral religieuze) in 2001, dat het indertijd van geen respect en begrip getoog om zo'n persoon zomaar te ontslaan
Wanneer pleur jij eens mijn land uit met je achterlijke gedachte goed, snap je dan niet dat 90 procent van de mensen in dit land jou helemaal beu zijn, als je zo lief je achterlijke gedachte goed wilt uitdragen, dan is dit land geen plek voor jou en kan je beter naar Iran vertrekken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:54 schreef BansheeBoy het volgende:
Netjes, zo kan het dus ook. Als zo'n stel toch wil doorzetten kiezen ze maar voor een andere ambtenaar. Ik ga aan de paus ook niet vragen of hij de holocaust wil ontkennen.²
Ja. Als we in dit land democratisch zouden beslissen dat zulke huwelijken mogen plaatsvinden, dan hebben ambtenaren de wet na te leven. Nu is je voorbeeld redelijk absurd, omdat je dan eerst allerlei andere wetgeving moet aanpassen, zodat kinderen van 9 jaar als wilsbekwaam worden aangemerkt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:38 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ach, aangezien ik met mijn avatar af en toe ook advocaat van de Duivel hoor te spelen...
Stel dat men volgend jaar besluit dat het burgerlijk huwelijk ook opengesteld moet worden tussen volwassenen en kinderen van 9 of ouder. Uit respect voor de Sharia enzo
Moeten ambtenaren die dit soort huwelijken uit principe weigeren te voltrekken ook op staande ontslagen worden?
Waar je argumentatie hopeloos de mist in gaat, is bij de opmerking dat het indruist tegen de christelijke betekenis. Totaal niet relevant, want de ambtenaar van de burgerlijke stand handelt niet uit naam van het christendom of een kerk, maar uit naam van de Nederlandse overheid. En in dit land hebben we scheiding van kerk en staat. Je hebt als ambtenaar dus je persoonlijke geloofsovertuiging opzij te zetten tijdens je werk. Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen dat je als moslima niet met een hoofddoekje om aan de receptiebalie mag zitten. Kun je daar niet mee leven, dan zoek je ander werk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 23:50 schreef StarmanFR het volgende:
Daarom was ik nooit zo'n voorstander van het homohuwelijk. Het heeft zolang moeilijk gelegen en ligt zelfs nu gedeeltelijk nog steeds moeilijk doordat het zo tegen de christelijke/traditionele betekenis inging, en nog steeds ingaat. Een gelijkwaardig partnerschap voor twee mannen of twee vrouwen was naar mijn inziens goed genoeg geweest.
Dat kon ze best weten. Aan de politieke besluitvorming is een jarenlange maatschappelijke discussie vooraf gegaan over verruiming van homorechten. Uiteindelijk kwam er een politieke discussie die tot besluitvorming heeft geleid, waarna ook nog een bepaalde termijn volgt voordat de wet in werking treedt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 23:50 schreef StarmanFR het volgende:
wat betreft weigerambtenaren; ik vind dat als er zo'n behoorlijke nieuwe verandering plaatsvond op ethisch vlak (voor sommige personen dan, vooral religieuze) in 2001, dat het indertijd van geen respect en begrip getoog om zo'n persoon zomaar te ontslaan, ik had het toen over de fameuze Friese trouwambtenaar Nynke Eringa-Boomgaardt. Zij kon niet weten dat het homohuwelijk ooit zou kunnen bestaan, voordat het werd ingevoerd.
Je draait om de hete brij heen. Of je als man met een man kunt trouwen, moet niet afhangen van de gemeente waarin je woonachtig bent. Je recht om te trouwen geldt net zo zeer in Urk als in Amsterdam. De wet is klip en klaar op dat punt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 23:50 schreef StarmanFR het volgende:
Aan de andere kant, de ambtenaren die nu anno 2011 nog steeds weigeren, ik vind het logisch dat mensen zeggen; misschien kunnen die mensen ook met een ander beroep beginnen. Maar in sommige gemeentes komen misschien bijna nooit homohuwelijken voor, en als een ambtenaar daarop tegen zou zijn vormt het daar bijna een onbestaand probleem. Maar in de grote steden is dat natuurlijk anders.
Ik vind dat helemaal geen goede zaak. Scheiding van kerk en staat is op elke gemeente van toepassing. Wat de plaatselijke kerk wel of niet tolereert, moeten ze zelf weten, maar de overheid is neutraal en ambtenaren moeten de wet uitvoeren, of ze nou in Rotterdam of in Rijssen werken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 23:50 schreef StarmanFR het volgende:
Ik vind het wel een goede zaak dat de nationale overheid het aan de gemeenten overlaat. Zolang in elke gemeente, elk koppel maar kan trouwen.
Wie is JK?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:59 schreef Louis22 het volgende:
Kan ze JK nog recht in de ogen kijken?
Maar als we in dit land Christelijke partijen hebben is het toch logisch dat deze partijen opkomen voor hun belangen en voor hun mensen ? Het CDA is van 2002 tot de verkiezingen van vorig jaar altijd de grootste partij geweest, ik vind het dus normaal dat deze partij voorstander is van dit beleid rondom de 'weigerambtenaren', aangezien deze ambtenaren vaak Christelijke ambtenaren zijn.quote:Waar je argumentatie hopeloos de mist in gaat, is bij de opmerking dat het indruist tegen de christelijke betekenis. Totaal niet relevant, want de ambtenaar van de burgerlijke stand handelt niet uit naam van het christendom of een kerk, maar uit naam van de Nederlandse overheid. En in dit land hebben we scheiding van kerk en staat. Je hebt als ambtenaar dus je persoonlijke geloofsovertuiging opzij te zetten tijdens je werk. Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen dat je als moslima niet met een hoofddoekje om aan de receptiebalie mag zitten. Kun je daar niet mee leven, dan zoek je ander werk.
Wat in jouw optiek of in de optiek van de weigerambtenaar 'goed genoeg' was geweest, is ook totaal niet relevant. De wet, die al sinds 2001 van kracht is, is leidend.
Daar valt iets over te zeggen, maar iemand die bijvoorbeeld 25 jaar ambtenaar was voor 2001, die kon in die tijd echt niet weten dat er in de toekomst zo'n regeling als een homohuwelijk zou kunnen bestaan.quote:Dat kon ze best weten. Aan de politieke besluitvorming is een jarenlange maatschappelijke discussie vooraf gegaan over verruiming van homorechten. Uiteindelijk kwam er een politieke discussie die tot besluitvorming heeft geleid, waarna ook nog een bepaalde termijn volgt voordat de wet in werking treedt. Het wetvoorstel is op 8 juli 1999 ingediend. Het voorstel is op 12 september 2000 aangenomen door de Tweede Kamer en op 19 december 2000 door de Eerste Kamer.
Daar heb je een punt, en ik begrijp dat veel mensen dit ook zo vinden. Een persoon die nu voor deze functie wordt aangenomen moet wat mij betreft ook alle huwelijke sluiten.quote:Je draait om de hete brij heen. Of je als man met een man kunt trouwen, moet niet afhangen van de gemeente waarin je woonachtig bent. Je recht om te trouwen geldt net zo zeer in Urk als in Amsterdam. De wet is klip en klaar op dat punt.
Uit 'humaan' oogpunt valt er iets te zeggen voor een 'gewenningsperiode' voor weigerambtenaren, zodat ze OF naar ander werk kunnen zoeken, OF besluiten om onvoorwaardelijk huwelijken te sluiten (lees: hun werk doen). Maar zo onderhand, ruim 10 jaar nadat de wet van kracht werd, mag het geduld met deze werkweigeraars wel eens een keertje op zijn.
Scheiding van kerk en staat is wat anders dan scheiding van religie en politiek. Bij mij weten is het niet een priester of dominee die de ambtenaar van de Burgerlijke Stand speelt.quote:Ik vind dat helemaal geen goede zaak. Scheiding van kerk en staat is op elke gemeente van toepassing. Wat de plaatselijke kerk wel of niet tolereert, moeten ze zelf weten, maar de overheid is neutraal en ambtenaren moeten de wet uitvoeren, of ze nou in Rotterdam of in Rijssen werken.
Oke, en wat heeft Jan Kees de Jager met dit onderwerp te maken ?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:21 schreef Louis22 het volgende:
[..]
JeeKaa de Jee de MinFin
AKA
Jan-Kees de Jager
AKA
Mr. Coca cola
Die is homo. En partijgenoot van mw. Bijsterveldt.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:30 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Oke, en wat heeft Jan Kees de Jager met dit onderwerp te maken ?
De grootte van de partij is niet relevant. En mocht je dat toch vinden, dan wijs ik je erop dat de christen-politiek in Nederland momenteel maar 28 zetels in de Tweede Kamer bezet: een historisch dieptepunt. En volgens de peilingen zou het aantal nog verder dalen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:28 schreef StarmanFR het volgende:
Maar als we in dit land Christelijke partijen hebben is het toch logisch dat deze partijen opkomen voor hun belangen en voor hun mensen ? Het CDA is van 2002 tot de verkiezingen van vorig jaar altijd de grootste partij geweest, ik vind het dus normaal dat deze partij voorstander is van dit beleid rondom de 'weigerambtenaren', aangezien deze ambtenaren vaak Christelijke ambtenaren zijn.
Iemand die in 1990 in een gloeilampenfabriek werkte, kon ook niet weten dat de gloeilamp anno 2011 door spaarlampen en LED-lampen zou zijn vervangen. Beroepen krijgen na verloop van tijd een andere inhoud, sommige functies worden overbodig en er komen ook nieuwe functies bij. Zo heb je tegenwoordig bedrijven maar medewerkers zich specifiek met social media bezighouden. Dat was vroeger niet..quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:28 schreef StarmanFR het volgende:
Daar valt iets over te zeggen, maar iemand die bijvoorbeeld 25 jaar ambtenaar was voor 2001, die kon in die tijd echt niet weten dat er in de toekomst zo'n regeling als een homohuwelijk zou kunnen bestaan.
In Nederland wordt niemand tegen zijn zin gedwongen om ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn. Wie om geloofsredenen geen huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht wil sluiten, hoeft dat niet te doen. Je kunt gewoon ontslag nemen en ander werk zoeken. Wie werkelijk principes heeft, handelt daarnaar.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:28 schreef StarmanFR het volgende:
Scheiding van kerk en staat is wat anders dan scheiding van religie en politiek. Bij mij weten is het niet een priester of dominee die de ambtenaar van de Burgerlijke Stand speelt.
Ik heb dat soort vergelijkingen al vaker gehoord van andere mensen, maar ik vind het geen goede vergelijkingen. Nee, ik kan begrijpen dat huwelijken tussen twee personen van hetzelfde geslacht een ethisch dilemma is voor de ambtenaar vanwege de betekenis van het huwelijk die het Christendom en de traditie eraan geeft, en dat is in de meeste kerken en religies nou eenmaal tussen man en vrouw. Ik ben er ook op tegen, omdat ik niet vind dat de ene overtuiging de andere mag overheersen. Een ambtenaar heeft evenveel recht om gelovig en zijn eigen mening te hebben, voor zover dit wettelijk en moreel gezien mogelijk is. Het homohuwelijk is zelfs in de gehele Westerse Wereld geen algemeen geaccepteerd fenomeen, in tegenstelling tot bv. het handen schudden en overal hoofddoekjes willen dragen. Islamieten die geen handen willen schudden en overal hoofddoekjes willen dragen, vallen in elke Westers land buiten de norm.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 07:41 schreef MisterSqueaky het volgende:
Alleen voor ambtenaren overigens ?
Stel - je werkt bij een bank. Plots moet je van je baas ook hypotheken oid gaan verstrekken aan getrouwde homostellen. Mag je dat weigeren en eisen dat een collega het doet zonder dat je baas je mag ontslaan ?
Je werkt bij een dierentuin die korting op de toegang geeft aan gezinnen. Er komt een
homostel met 2 geadopteerde kinderen aan de poort. Mag je weigeren het kortingskaartje te printen en doorverwijzen naar je collega ?
etc![]()
Dat wist ik niet. Ik wist wel dat Joop Wijn en Gerda Verburg homoseksueel en lesbisch zijn, en die hadden in 2001 voor het homohuwelijk gestemd.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:32 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Die is homo. En partijgenoot van mw. Bijsterveldt.
Is recent vrij uitgebreid in het nieuws geweest. Inclusief foto van zijn partner.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:46 schreef StarmanFR het volgende:
Dat wist ik niet. Ik wist wel dat Joop Wijn en Gerda Verburg homoseksueel en lesbisch zijn, en die hadden in 2001 voor het homohuwelijk gestemd.
De gegeven vergelijkingen zijn prima. Je wilt alleen geen antwoord geven.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:45 schreef StarmanFR het volgende:
Ik heb dat soort vergelijkingen al vaker gehoord van andere mensen, maar ik vind het geen goede vergelijkingen.
Ik begrijp dat ethische dillemma van de ambtenaar ook prima. Maar de ambtenaar voltrekt geen huwelijk in de betekenis die het christendom (en zoiets wazigs als de traditie) eraan geeft. De ambtenaar voltrekt een burgerlijk huwelijk. Wat daarmee wordt verstaan, is wettelijk en democratisch geregeld. Het omvat onder meer dat partners van hetzelfde geslacht met elkaar kunnen trouwen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:45 schreef StarmanFR het volgende:
Nee, ik kan begrijpen dat huwelijken tussen twee personen van hetzelfde geslacht een ethisch dilemma is voor de ambtenaar vanwege de betekenis van het huwelijk die het Christendom en de traditie eraan geeft, en dat is in de meeste kerken en religies nou eenmaal tussen man en vrouw.
Niemand tornt aan het recht van de ambtenaar om gelovig te zijn en zijn mening te hebben. Stel dat het mijn mening is dat een slanke man niet met een moddervet mokkel zou moeten trouwen, omdat -ie wat beters verdient, mag ik dan als ambtenaar weigeren om het huwelijk te voltrekken. Dacht het niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:45 schreef StarmanFR het volgende:
Een ambtenaar heeft evenveel recht om gelovig en zijn eigen mening te hebben, voor zover dit wettelijk en moreel gezien mogelijk is. Het homohuwelijk is zelfs in de gehele Westerse Wereld geen algemeen geaccepteerd fenomeen, in tegenstelling tot bv. het handen schudden en overal hoofddoekjes willen dragen. Islamieten die geen handen willen schudden en overal hoofddoekjes willen dragen, vallen in elke Westers land buiten de norm.
Waarom de ambtenaar van de burgerlijke stand WEL en een notaris niet? Stel dat ik zo homofoob als de pest ben en ik krijg twee ongetrouwde nichten in mijn toko, mag ik die dan wegsturen van jou? Dacht het niet....quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:45 schreef StarmanFR het volgende:
Maar ik vind niet dat een notaris bv. een gehuwd homopaar mag weigeren. Moeten accepteren dat iets bestaat, is een iets andere orde dan verplicht daaraan moeten meewerken.
Nee, want hiermee ontzeg je de moslim de toegang tot de supermarkt, en dit is beledigend en discriminerend jegens de moslim. Als een koppel door ambtenaar B i.p.v. ambtenaar A wordt getrouwd, dan zou het koppel daar niks van moeten en mogen merken, en kan daar dan ook geen last van hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:44 schreef Elfletterig het volgende:
[quote]De grootte van de partij is niet relevant. En mocht je dat toch vinden, dan wijs ik je erop dat de christen-politiek in Nederland momenteel maar 28 zetels in de Tweede Kamer bezet: een historisch dieptepunt. En volgens de peilingen zou het aantal nog verder dalen.
De vraag is niet of christelijke partijen mogen opkomen voor de belangen van christenen. De vraag is hier of christenen andere mensen hun rechten mogen ontzeggen, cq. mogen weigeren om mee te werken aan de invulling van andermans rechten. Stel dat ik een supermarkt run en ik plaats een groot bord op de deur: verboden voor moslims. Sta ik dan in mijn recht, wat jou betreft?
Daar heb je ook een punt, maar jou aangehaald voorbeeld is geen groot ethisch probleem voor welke bevolkingsgroep dan ook. Bij huwelijken tussen personen van hetzelfde gelacht ligt dit anders. Daarom gelden gewetensbezwaren alleen voor een beperkt aantal zaken, en niet voor alles. je kan niet alles weigeren wat je wilt.quote:Iemand die in 1990 in een gloeilampenfabriek werkte, kon ook niet weten dat de gloeilamp anno 2011 door spaarlampen en LED-lampen zou zijn vervangen. Beroepen krijgen na verloop van tijd een andere inhoud, sommige functies worden overbodig en er komen ook nieuwe functies bij. Zo heb je tegenwoordig bedrijven maar medewerkers zich specifiek met social media bezighouden. Dat was vroeger niet..
Het punt dat ik wil maken: een werknemer heeft zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Kun of wil je dat niet, dan zoek je ander werk. Werkweigering is niet de oplossing.
Maar in een landelijke, traditionele gemeente waar wellicht niet veel homo's wonen en het homohuwelijk zelden voorkomt vind ik dat niet nodig, en een non-issue. Bovendien vind ik dat de gemeenten tot op zekere hoogte hun eigen beleid mogen bepalen. De raadsleden van Staphorst denken hier in meerderheid anders over dan in Rotterdam en Amsterdam. Anders toont dit aan dat de mensen die voor de gemeenten van Amsterdam en Rotterdam wel hun eigen meningen moge hebben, en die van de streng christelijke gemeenten zoals Staphorst niet. En dat kan niet vind ik, ondanks dat ik zelf nooit in een streng christelijke gemeente zou willen wonen. Ieder koppel moet in iedere gemeente kunnen trouwen, en daarmee is het goed. En de nationale politiek vind van ook.quote:In Nederland wordt niemand tegen zijn zin gedwongen om ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn. Wie om geloofsredenen geen huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht wil sluiten, hoeft dat niet te doen. Je kunt gewoon ontslag nemen en ander werk zoeken. Wie werkelijk principes heeft, handelt daarnaar.
Lafjes je functie (willen) behouden en ondertussen schijt hebben aan de wet, getuigt daar niet van. In een land waar kerk en staat zijn gescheiden, hoort OOK een CDA-minister de wet te handhaven en in te grijpen als ambtenaren werk weigeren. Zelfs als ze de sentimenten begrijpt. Door daar toch voor te zwichten, maak je duidelijk dat kerk en staat niet zijn gescheiden in dit land.
De moslim kan elders in het dorp naar een supermarkt waar hij wél welkom is. Ik zie het probleem niet. De moslim kan toch gewoon zijn boodschappen doen? Alleen niet bij zijn favoriete winkel, maar ja... sommige homo's kunnen ook niet bij hun 'favoriete' ambtenaar terecht.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:05 schreef StarmanFR het volgende:
Nee, want hiermee ontzeg je de moslim de toegang tot de supermarkt, en dit is beledigend en discriminerend jegens de moslim.
Als de moslim bij supermarkt A wordt geweigerd, doet hij zijn boodschappen bij supermarkt B. Daar merkt de moslim verder weinig van. Hij doet zijn boodschappen en zijn kindertjes komen niet om van de honger. De grote vraag is nu of we het maatschappelijk acceptabel vinden dat supermarkt A hem de toegang ontzegt.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:05 schreef StarmanFR het volgende:
Als een koppel door ambtenaar B i.p.v. ambtenaar A wordt getrouwd, dan zou het koppel daar niks van moeten en mogen merken, en kan daar dan ook geen last van hebben.
En het is zeker logisch dat een partij zijn eigen standpunten en beleid voert, en het is normaal dat het CDA hier anders over denkt dan bv. de VVD en de PvdA.
Mijn punt is niet dat mensen gewetensbezwaren hebben. Mijn punt is dat persoon A wél die gewetensbezwaren kan opvoeren, omdat hij toevallig christen is. Terwijl persoon B, die op een andere manier gewetensbezwaren heeft, zich niet kan beroepen op zoiets schimmigs als godsdienstvrijheid. Het effect is rechtsongelijkheid. Ik ben er fel op tegen dat gelovigen (of ze nou ambtenaar van de burgerlijke stand zijn, fabrieksarbeiders of banketbakker) meer rechten hebben dan niet-gelovigen. Dat is waar de schoen wringt; niet bij dat homostel, want dat vindt wel een geschikte ambtenaar. Het is hier een prinicpediscussie.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:05 schreef StarmanFR het volgende:
Daar heb je ook een punt, maar jou aangehaald voorbeeld is geen groot ethisch probleem voor welke bevolkingsgroep dan ook. Bij huwelijken tussen personen van hetzelfde gelacht ligt dit anders. Daarom gelden gewetensbezwaren alleen voor een beperkt aantal zaken, en niet voor alles. je kan niet alles weigeren wat je wilt.
Ik vind dat zeer nodig. Het gaat hier om landelijke wetgeving die overal op dezelfde manier moet worden uitgevoerd. Als ik in Urk een man van 30 vermoord en ik vermoord in Rotterdam een man van 30 (beiden onder precies dezelfde omstandigheden), dan moeten de straffen identiek zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:05 schreef StarmanFR het volgende:
Maar in een landelijke, traditionele gemeente waar wellicht niet veel homo's wonen en het homohuwelijk zelden voorkomt vind ik dat niet nodig, en een non-issue.
Niet op dit terrein. Dat een raadslid in Staphorst het homohuwelijk niet ziet zitten, is nul komma nul relevant. Erg ligt een landelijk, democratisch besluit en dat is klip en klaar wat de definitie van het burgerlijk huwelijk betreft. Gemeenten hebben dat uit te voeren, ambtenaren dus ook.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:05 schreef StarmanFR het volgende:
Bovendien vind ik dat de gemeenten tot op zekere hoogte hun eigen beleid mogen bepalen. De raadsleden van Staphorst denken hier in meerderheid anders over dan in Rotterdam en Amsterdam.
Mensen mogen altijd een mening hebben. De vraag is hier of ze concreet werk mogen weigeren. Stel dat een rechtgeaarde atheïst en christen-hater toevallig ambtenaar van de burgerlijke stand is in Amsterdam, dan heeft hij evenmin het recht om een zwaar gereformeerd koppeltje te weigeren. Hij hoort zijn taak als ambtenaar van de burgerlijke stand uit te voeren; dat is zijn werk. Zijn persoonlijke mening (homo's, dunne man & dikke vrouw of grevo-koppel) doet daarbij totaal niet ter zake.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:05 schreef StarmanFR het volgende:
Anders toont dit aan dat de mensen die voor de gemeenten van Amsterdam en Rotterdam wel hun eigen meningen moge hebben, en die van de streng christelijke gemeenten zoals Staphorst niet. En dat kan niet vind ik, ondanks dat ik zelf nooit in een streng christelijke gemeente zou willen wonen. Ieder koppel moet in iedere gemeente kunnen trouwen, en daarmee is het goed. En de nationale politiek vind van ook.
Neen, het zijn geen goede vergelijkingen. Deze vergelijkingen zijn voor de benadeelde personen zichtbaar, beledigend en niet conflictvrij, daarom kan het niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:04 schreef Elfletterig het volgende:
De gegeven vergelijkingen zijn prima. Je wilt alleen geen antwoord geven.
Daarom mogen nieuwe ambtenaren van mij ook niet weigeren. Maar voor de oude ambtenaren van de Burgerlijke Stand hoeft het voor mij niet zo rigide als het niet nodig is, en zeker niet als homohuwelijken in de betreffende gemeente nauwelijks voorkomen, dan is dit echt gewoon een non-issue.quote:Ik begrijp dat ethische dillemma van de ambtenaar ook prima. Maar de ambtenaar voltrekt geen huwelijk in de betekenis die het christendom (en zoiets wazigs als de traditie) eraan geeft. De ambtenaar voltrekt een burgerlijk huwelijk. Wat daarmee wordt verstaan, is wettelijk en democratisch geregeld. Het omvat onder meer dat partners van hetzelfde geslacht met elkaar kunnen trouwen.
Dat de kerk daar anders over denkt, is prima. Kerken hoeven dergelijke huwelijken niet in te zegenen. De ambtenaar hoeft ze ook niet te voltrekken, maar de inhoud van zijn functie eist dat wel van hem. Kun je niet leven met de inhoud van je functie? Neem ontslag, zoek ander werk.
Toch wel, want hier wordt geimpliceerd dat het recht van de homo om homoseksueel te zijn, primeert boven het recht van een persoon om zijn geloof te volgen en hierop tegen te zijn.quote:Niemand tornt aan het recht van de ambtenaar om gelovig te zijn en zijn mening te hebben. Stel dat het mijn mening is dat een slanke man niet met een moddervet mokkel zou moeten trouwen, omdat -ie wat beters verdient, mag ik dan als ambtenaar weigeren om het huwelijk te voltrekken. Dacht het niet.
Het gaat er in de meeste gevallen niet om dan deze ambtenaar perse een hekel heeft aan homo's, maar hij kan het homohuwelijk niet accepteren omdat het tegen zijn ideeen ingaat hoe hij het huwelijk ziet. Een notaris heeft hier geen reden voor, dat kan alleen maar zijn omdat hij de mensen echt veracht. In het geval van de notaris en de andere voorbeelden gelden de gewetensbezwaren dus niet.quote:Waarom de ambtenaar van de burgerlijke stand WEL en een notaris niet? Stel dat ik zo homofoob als de pest ben en ik krijg twee ongetrouwde nichten in mijn toko, mag ik die dan wegsturen van jou? Dacht het niet....
Je gaat aan de essentie voorbij. Goed, omdat je je wat lafjes verschuilt achter termen als 'zichtbaarheid' en 'conflictvrij', pas ik het voorbeeld wat aan. We vervangen de supermarkt door de kaascorner in de supermarkt. De overduidelijke relnicht (voor het gemak maar even van een handtas voorzien, om de laatste twijfels weg te nemen) vraagt aan de balie om een halve kilo komijnenkaas. De medewerkster zegt: 'momentje alstublieft'. Ze loopt weg, gaat naar achteren en vraagt haar collega: "Wil jij die homo bedienen? Ik ben tegen homo's en ik wil die klant niet helpen". De CAO van de medewerkster schrijft echter heel wat anders voor.... - De collega loopt naar voren, snijdt het stuk kaas af. De klant merkt niet of nauwelijks iets.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:25 schreef StarmanFR het volgende:
Neen, het zijn geen goede vergelijkingen. Deze vergelijkingen zijn voor de benadeelde personen zichtbaar, beledigend en niet conflictvrij, daarom kan het niet. Een andere ambtenaar het homohuwelijk laten inzegenen, daar moet het stel in kwestie geen last van hebben of iets van merken. Het gebeurt achter de schermen.
In deze kwestie is het recht van de homo om homoseksueel te zijn, helemaal niet aan de orde. Het gaat hier om diens wens om te trouwen met een partner van hetzelfde geslacht. Er wordt niet getornd aan het recht om gelovig te zijn of een mening over homo's (cq. homohuwelijk) te hebben. De ambtenaar mag net zo gelovig zijn als hij wil. En hij mag het homohuwelijk ook net zo sterk verafschuwen en veroordelen als hij wil. Hij mag alleen niet weigeren om twee homo's in de echt te verbinden. Dat is namelijk zijn taak als ambtenaar van de burgerlijke stand.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:25 schreef StarmanFR het volgende:
Toch wel, want hier wordt geimpliceerd dat het recht van de homo om homoseksueel te zijn, primeert boven het recht van een persoon om zijn geloof te volgen en hierop tegen te zijn.
Grondrechten als verbod van discriminatie, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst botsen hier met elkaar.
Vreemd. Je zegt met het grootste gemak een notatis "geen reden" heeft om mensen verschillend te behandelen of ze dienstverlening te weigeren, terwijl je ambtenaren van de burgerlijke stand met het grootste gemak wel die rechten toekent. Alleen dat is al discriminerend: de ambtenaar mag een beroep doen op gewetensbezwaren, de notaris niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:25 schreef StarmanFR het volgende:
Het gaat er in de meeste gevallen niet om dan deze ambtenaar perse een hekel heeft aan homo's, maar hij kan het homohuwelijk niet accepteren omdat het tegen zijn ideeen ingaat hoe hij het huwelijk ziet. Een notaris heeft hier geen reden voor, dat kan alleen maar zijn omdat hij de mensen echt veracht. In het geval van de notaris en de andere voorbeelden gelden de gewetensbezwaren dus niet.
De kwaliteiten van de winkels en supermarkten verschillen van elkaar, maar welke ambtenaar je huwelijk inzegend moet niet uit kunnen maken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:22 schreef Elfletterig het volgende:
De moslim kan elders in het dorp naar een supermarkt waar hij wél welkom is. Ik zie het probleem niet. De moslim kan toch gewoon zijn boodschappen doen? Alleen niet bij zijn favoriete winkel, maar ja... sommige homo's kunnen ook niet bij hun 'favoriete' ambtenaar terecht.
Je houdt er een vreemde, dubbele moraal op na.
Daar heb je grotendeels gelijk in, maar ik kan me niet voorstellen dat de situatie van de weigerambtenaren zo verschrikkelijk veel problemen geeft. Ik vind dat het erg wordt opgeblazen.quote:Als de moslim bij supermarkt A wordt geweigerd, doet hij zijn boodschappen bij supermarkt B. Daar merkt de moslim verder weinig van. Hij doet zijn boodschappen en zijn kindertjes komen niet om van de honger. De grote vraag is nu of we het maatschappelijk acceptabel vinden dat supermarkt A hem de toegang ontzegt.
Wat de politieke partijen betreft: dat klopt. Maar de openstelling van het huwelijk is in dit land democratisch en met een vrij ruime meerderheid besloten. Het gaat hier niet meer om beleid (dat is er allang en het is kraakhelder) het gaat om werkweigeraars die om religieuze redenen uit de wind worden gehouden. Het is zeer onwenselijk dat ambtenaren werk weigeren. Het zou een grote puinhoop worden in dit land als allerlei ambtenaren om uiteenlopende redenen werk gaan weigeren. Daar moet dus tegen worden opgetreden; ZELFS als jij toevallig CDA-minister bent en de sentimenten begrijpt. Het overkoepelende belang - een goed functionerende overheid - is veel belangrijker.
Ik vind het ergens ook moreel verwerpelijk dat de ene overtuiging, de andere mag overheersen. Zeker als het over een overtuiging gaat die vroeger de norm was, als je daar teveel tegenin gaat vind ik dat een beetje je eigen erfernis verchoochelt. Daarom moet er ook een verschil bestaan tussen de manier waarop je het Christelijk erfgoed behandeld, en dat het geimporteerde islamitische geloof niet zijn normen/waarden aan dit land mag opdringen. Ik vind dat logica.quote:Mijn punt is niet dat mensen gewetensbezwaren hebben. Mijn punt is dat persoon A wél die gewetensbezwaren kan opvoeren, omdat hij toevallig christen is. Terwijl persoon B, die op een andere manier gewetensbezwaren heeft, zich niet kan beroepen op zoiets schimmigs als godsdienstvrijheid. Het effect is rechtsongelijkheid. Ik ben er fel op tegen dat gelovigen (of ze nou ambtenaar van de burgerlijke stand zijn, fabrieksarbeiders of banketbakker) meer rechten hebben dan niet-gelovigen. Dat is waar de schoen wringt; niet bij dat homostel, want dat vindt wel een geschikte ambtenaar. Het is hier een prinicpediscussie.
De mensen in Staphorst die in de gemeentelijke verkiezingen voor hun raadsleden stemmen, hebben het recht om in meerderheid voor SGP, ChristenUnie en CDA te stemmen. En de raadsleden en College van B&W in deze gemeenten hebben het recht om hun eigen beleid te voeren, en als ze vinden dat een ambtenaar een homohuwelijk moet kunnen weigeren, dan is dat zo. Maar wat nou als in zo'n gemeente niemand een homohuwelijk wilt sluiten, dan kom je misschien wel met een probleem, dat klopt. Maar daarom zegt de landelijke regering ook dat in elke gemeente, minimaal 1 ambtenaar alle huwelijken moet kunnen sluiten.quote:Niet op dit terrein. Dat een raadslid in Staphorst het homohuwelijk niet ziet zitten, is nul komma nul relevant. Erg ligt een landelijk, democratisch besluit en dat is klip en klaar wat de definitie van het burgerlijk huwelijk betreft. Gemeenten hebben dat uit te voeren, ambtenaren dus ook.
Een atheist en christen-hater heeft altijd al geweten dat hij ook een zwaar gelovig koppel zou kunnen en moeten trouwen. Voor de ambtenaar van de Burgerlijke Stand die in de jaren 70/80 is aangenomen, die kon dat niet van tevoren weten omdat huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht destijds niet bestonden.quote:Mensen mogen altijd een mening hebben. De vraag is hier of ze concreet werk mogen weigeren. Stel dat een rechtgeaarde atheïst en christen-hater toevallig ambtenaar van de burgerlijke stand is in Amsterdam, dan heeft hij evenmin het recht om een zwaar gereformeerd koppeltje te weigeren. Hij hoort zijn taak als ambtenaar van de burgerlijke stand uit te voeren; dat is zijn werk. Zijn persoonlijke mening (homo's, dunne man & dikke vrouw of grevo-koppel) doet daarbij totaal niet ter zake.
Hier ben ik dus mee akkoord.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:01 schreef Leandra het volgende:
Ik snap niet waarom je je huwelijk zou willen laten voltrekken door iemand die een probleem heeft met jouw huwelijk.
Ik zou als hetero niet eens door een weigerambtenaar getrouwd willen worden, maar ik vind niet dat je degenen die al voor het homohuwelijk in dienst waren moet ontslaan of verplichten het te voltrekken.
Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld in Urk weinig waarde wordt gehecht aan het feit dat mensen bereid zijn homo's te trouwen, maar ik gok dat daar zo weinig homohuwelijken zijn dat een of twee bereidwilligen genoeg is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |