stbabylon | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:32 | |
De laatste paar dagen wordt ik doodgegooid met rekenquizjes op FB. Dingen als: 5+5x5 = 30? 50? Ik als 30+er weet gewoon dat dit 30 is (Meneer Van Dale). Nou onstond hier een gesprek over. Wat blijkt, tegenwoordig leert men op de basisschool van voor naar achteren te rekenen. Dus 5+5 = 10 10*5 = 50 Als ze 30 willen hebben, wordt het als 5+(5*5)geschreven. Leuk bedacht, op papier! Als je aan het hoofdrekenen bent, heb je geen haakjes! Voorrangsregels bij het rekenen zorgde er juist voor dat je geen haakjes nodig had! | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:34 | |
Meneer van Dale wacht op antwoord, vermenigvuldigen gaat voor optellen. | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:34 | |
Rekenen is niet voor mij Met nummertjes voel ik mij niet vrij Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht En ik tok het systeem neer als een echte specht Dus beter draai jij je om Want ik kom En dan kom ik hard 1 2 3 start Ik ga nu bossen | ||
Casos | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:34 | |
Leuk leesvoer: http://staff.science.uva.nl/~craats/zwartboek.pdf En dat nieuwe rekenen is een grote "fail". | ||
Broodjekipkorn | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:35 | |
... ![]() | ||
Ms.Wiggles | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:36 | |
Ik had nog nooit gehoord van dat nieuwe rekenen, dat werkt toch niet ![]() | ||
classpc | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:37 | |
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude volgorde. Tegenwoordig leer je het anders. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde [ Bericht 1% gewijzigd door classpc op 11-10-2011 15:42:54 ] | ||
dWc_RuffRyder | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:38 | |
Waarom de fuck zou je iets als 'het nieuwe rekenen' introduceren? Is het anders te ingewikkeld tegenwoordig? Toegegeven, de 'nieuwe' manier is wel logischer, maar waarom zou je een methode ineens veranderen ![]() | ||
vanBinsberge | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:38 | |
Onderwijs in NL ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:39 | |
1+1 boeit mij niet voor geen meter Maar Meloewa + argo klinkt al beter Liefde ja liefde is dan toch de uitkomst? En zij die zeggen dat het niet zo zijn die zijn het stomst. | ||
Ikhebtrek | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:40 | |
Dit topic is een HOAX!! Kinderen van tegenwoordig doen niet aan hoofdrekenen, maar pakken de rekenmachine op hun Iphone ![]() | ||
Dlocks | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:41 | |
Ja, dat weten wij 'ouderen'. Op de meeste scholen is Meneer van Dale wacht op antwoord ondertussen afgeschaft. Dus er is nu geen eenduidige methode meer. Overigens was het een jaar of 25 geleden ook al het geval dat sommige scholen wel en sommige niet de 'vermenigvuldigen gaat voor optellen' methode gebruikten. | ||
RTB | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:41 | |
The fuck? Zijn er serieus mensen die niet kunnen onthouden dat vermenigvuldigen en delen voor optellen en aftrekken gaat? Dit soort dingen moet je niet koesteren door regels te veranderen, dat moet je gewoon snoeihard afstraffen door een trap tegen zijn/haar hoofd te geven. Ze zien je al aankomen in het buitenland zeg, goeie genade. Ronduit debiel. | ||
ViezeFur | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:41 | |
harde lijnen matti | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:43 | |
Je weet toch heh! | ||
classpc | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:43 | |
Ik ben het helemaal met je eens. Waarom veranderen? | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:43 | |
![]() Rekensom voor de lagere school uit 1958 ![]() | ||
Afwazig | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:44 | |
Ik ben al een kwartier aan het rekenen om uit te vinden waar de x voor staat in:
| ||
Plantagehouder | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:45 | |
Ik als baas weet gewoon dat dit word ik is (Smurfen) | ||
Catch22- | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:47 | |
feitelijk is het hetzelfde toch, alleen zijn de bewerkingen van gelijke kracht gelijkwaardig geworden. Ik deed altijd al vermenigvuldigen en delen op gelijk hoogte stellen qua waardigheid. Ook optellen en aftrekken. Emancipatie in de wiskunde man | ||
arucard | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:47 | |
Zijn dit serieus de nieuwe regels? | ||
Dlocks | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:51 | |
Maar wacht eens even, ook met de nieuwe methode komt er 30 uit. Het is immers geen gelijkwaardige bewerking. Dus: oude methode: 5+5x5 = 30 nnieuwe methode: 5+5x5 = 30 Ook bij de nieuwe methode gaat vermenigvuldigen voor optellen/aftrekken: Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde Of is er nog een nieuwere nieuwe rekenmethode die zelfs nog niet op Wikipedia staat? ![]() Maar goed, lijkt mij dus dat 5+5x5 nooit 50 is. | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:51 | |
Prachtig...! ![]() ![]() | ||
BasEnAad | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:52 | |
Wat is het toch vreselijk dom om hierbij geen duidelijke regels te hebben zeg. | ||
Alex_Jef | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:52 | |
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd. | ||
vanBinsberge | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:52 | |
TI ![]() Bij ons in de brugklas had je óf casio of TI, maar de casio was voor paupers ![]() | ||
Dlocks | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:54 | |
Jij bent als 24 jarige dan ook nog relatief jong. ![]() | ||
Lord_Brett_Sinclair | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:56 | |
Bij meneer van Dale gaat Optellen voor Aftrekken. Bij de nieuwe methode zijn die gelijk aan elkaar en werk je bij dat soort gevallen van links naar rechts | ||
Yngwie | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:56 | |
Volgens deze site sinds ongeveer 1992 is dat compleet veranderd: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217 | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:57 | |
Nieuwe rekenen is dan ook rond 2002 ingevoerd op de meeste scholen. | ||
Dlocks | dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:58 | |
Het is dus helemaal niet 50. Zie rekenvoorbeeld van nieuwe methode: Bron: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217 Die mensen die op Facebook zeggen dat 5+5x5 = 50 zitten er dus naast. | ||
Lord_Brett_Sinclair | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:00 | |
Vooral van belang bij een rekensom als deze: 1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1*0 = 8 (correct) Met meneer van Dale is dit 2 | ||
Mr.117 | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:01 | |
Hoe de fuck verzin je het om complete rekenregels te veranderen, welke randdebiel heeft dat bedacht. Echt stelletje klapmongolen. | ||
arucard | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:03 | |
Oh dan heb ik het toch goed geleerd. | ||
Vaseline_ | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:05 | |
Daarom GR! | ||
Adames | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:06 | |
Wat is er dan veranderd? Een product gelijkstellen aan een quotiënt is niks vernieuwends, heeft namelijk geen invloed op de uitkomst. | ||
Parietale_kwab | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:08 | |
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ? Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is ![]() ![]() | ||
Lookbehind | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:12 | |
Wat is het probleem nu in dit topic? De rekenregels zijn nagenoeg niet veranderd in vergelijking met "Meneer van Dalen..." Het voorbeeld uit de OP klopt bijvoorbeeld al niet, want ook volgens de "nieuwe" regels, gaat vermenigvuldigen nog steeds voor optellen, zodat je ook op 30 uitkomt. De vermenigvuldigen en delen samengevoegd zijn, is niet meer dan logisch, omdat het eigenlijk dezelfde bewerking is. Hetzelfde geldt voor optellen en aftrekken, en machtsverheffen en worteltrekken. Dat mensen op Facebook problemen hebben met hele simpele rekensommen: is dat nu werkelijk zo verrassend? | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:12 | |
50%...! | ||
Adames | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:12 | |
Genoeg mensen die ook bullshitten bij dat soort dingen, waarom zou anders 14 ook zo hoog staan | ||
Casos | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:15 | |
![]() | ||
Adames | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:16 | |
Oh een minnetje staat ertussen, leuk. | ||
BasEnAad | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:17 | |
0 is het in ieder geval niet lijkt me inderdaad ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:18 | |
De TI heeft gelijk. | ||
Parietale_kwab | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:19 | |
Ja, geweldige garp... | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:24 | |
En welke TI nu? ![]() ![]() | ||
Vaseline_ | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:25 | |
TI 84! ![]() | ||
Yngwie | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:28 | |
Klopt, voor het voorbeeld in de OP maakt het niet uit. Maar zodra er zowel delen als vermenigvuldigen in een som zit scheelt dit dus wel... 12 / 6 x 2 levert bijvoorbeeld WEL een compleet andere uitkomst bij gebruik oude of nieuwe regels. Oude regels: 1 en volgens nieuwe regels: 4 | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:29 | |
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1? 6/2(1+2) 6/2(3) 6/6 1 Maar ik snap 9 dan ook wel. 6/2(1+2) 6/2*3 Van links naar rechts = 9. Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes ![]() Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet. | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:30 | |
Mijn TI-84+ geeft trouwens 9 aan. Het zou daarom ook gewoon als (6/2)(1+2) of 6/(2(1+2)) oid geschreven moeten worden. [ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2011 16:32:23 ] | ||
Adames | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:33 | |
Het is 9. Eigenlijk staat er dit: 6/2*(1+2) Dan zie je dat 1+2 wel eerst moet worden gedaan vanwege de haakjes dus krijg je dit: 6/2*3. Dan krijg je de volgorde van links naar rechts en heb je dus 9 | ||
MrBadGuy | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:33 | |
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord was ook gewoon een onlogisch Nederlands bedenksel die eigenlijk al vele decenia achterhaald was maar nog wel werd onderwezen. De internationale volgorde (haakjes, machten/wortels, vermedigvuldigen/delen, optellen/aftrekken) is ook veel logischer; waarom zou vermedigvuldigen voor worteltrekken en na machtsverheffen moeten (volgens MVDWOA), als worteltrekken gewoon een vorm van machtsverheffen is (tot de macht een half)? | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:33 | |
Mac Spotlight geeft 1. Google geeft 9 als resultaat. | ||
GuitarJJ | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:34 | |
Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen. Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op? | ||
stbabylon | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:36 | |
Ze gooien er een bom op. | ||
thenxero | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:36 | |
Die hele volgordediscussie gaat toch nergens over. Als je het fatsoenlijk noteert dan heb je: of Klaar. Waarom notaties gebruiken als 6/2(1+2) als het ook zo ^ kan. :S | ||
Adames | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:36 | |
Op hoogte van de ordes, zoals het hier dus ook gebeurt met het nieuwe rekenen. | ||
Adames | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:37 | |
Wist niet dat fok tex ondersteunde. Antwoord is natuurlijk vanwege het niveauverschil in wiskunde onder de bevolking. | ||
MrBadGuy | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:37 | |
Drie staat dan wel tussen haakjes, maar 2*(3) staat niet tussen haakjes. Aangezien delen en vermedigvuldigen op gelijke hoogte staat moet je gewoon van links naar rechts werken (en kom je dus inderdaad op 9 uit). | ||
Ra-z | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:38 | |
Dat is dus gewoon bullshit. Wie dat heeft verteld moet terug naar de basisschool | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:38 | |
Ik snap het nu wel, maar waarom dan zo'n debiele notatie. Dit is ronduit verwarrend. Vooral als je dan ook nog eens de regels veranderd. | ||
MrBadGuy | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:39 | |
De 'nieuwe' volgorde (die helemaal niet zo nieuw is), is de internationale volgorde. | ||
thenxero | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:40 | |
Leg uit. Wat heeft het niveauverschil van wiskunde (?) hiermee te maken. Aan mijn notatie is toch niks moeilijkers? Het enige verschil is dat je niet hoeft na te gaan denken wat je eerst moet gaan berekenen en welke conventies de auteur hanteert. | ||
MrBadGuy | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:42 | |
Nederland was de uitzondering wat dit betreft, de onlogische volgorde van MVDWOA werd niet internationaal gebruikt. | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:42 | |
![]() [ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2011 16:43:28 ] | ||
Adames | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:43 | |
Leg dat maar de kinderen uit, moet je dan gaan beginnen met de rekenregels of met de correcte notatie van rekensommen waarvan ze de uitkomst nog niet weten. Ik ben het met je eens dat ze het eigenlijk geleerd zouden moeten krijgen om het zo te noteren, echter gebeurt dat nog niet vaak genoeg. Gevolg is dat mensen die nooit wiskunde op de middelbare school heeft gehad (of nauwelijks) helemaal niet meer zo noteren. Voor hun wordt een rekensom dan weer genoteerd zoals in de rest van het topic wordt gedaan. | ||
Doctor_Neo_Cortex | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:43 | |
Flikker toch op met dat 'nieuwe rekenen'. Gewoon vermenigvuldigen voor optellen. Dat werkte altijd het beste. Sowieso krijg je nu toch foute antwoorden op sommen als je gaat 'nieuw rekenen'. | ||
Adames | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:44 | |
Dat is toch nieuw rekenen | ||
MrBadGuy | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:45 | |
En met welke methode moet vermenigvuldigen na optellen ![]() | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:46 | |
Misschien bedoelde hij vermenigvuldigen voor delen? | ||
Doctor_Neo_Cortex | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:47 | |
Haha, ik ben er ook maar half bij. Ik weet alleen dat ik de vraag in de OP goed beantwoord op mijn manier en dat het 'nieuwe rekenen' die vraag fout weet te beantwoorden. | ||
Ra-z | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:50 | |
Het 'Nieuwe rekenen' beantwoord de vraag ook prima. het zijn de personen(faalhazen) die het 'nieuwe rekenen' gewoon fout toepassen ![]() | ||
Doctor_Neo_Cortex | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:53 | |
Je hoeft niet meteen persoonlijk te worden en mij een faalhaas te noemen. | ||
Ra-z | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:55 | |
Is niet persoonlijk, er zijn een hoop ![]() ![]() Maar wel weer een typisch voorbeeld van gelijk roepen zonder goed te kijken | ||
Mr.Noodle | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:59 | |
Op de basisschool leren ze ook geen staartdelingen meer maken.. ![]() | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:59 | |
![]() ![]() Is dat echt een nummer of verzin je het? Als het laatste het geval is, hulde ![]() | ||
sinepedraap | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:00 | |
Jullie hebben het allemaal fout ![]() De regel is van links naar rechts dus gewoon in die volgorde. | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:00 | |
Al die ouwe lullen hier ook met hun "Meneer van Dalen wacht op antwoord" ![]() Echt, hoe kan "eerst machten/wortels, dan vermenigvuldigen/delen, dan optellen/aftrekken" zo'n ingewikkelde volgorde zijn dat je daar een fucking ezelsbruggetje voor nodig hebt? | ||
Mr_Belvedere | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:00 | |
Simpel ![]() 5+5x5 = 5 + 5x5 = 5+ 5 x 5 = 5 x 5 = -5 >> 5x5 = 5x + 5 = -5 5x = - 5 - 5 5 x = -10 x = -10/5 x = -2 >>> Mocht 5x5 = -5 niet hetzelfde zijn als 5x + 5 = -5, dan zal het waarschijnlijk 25x = -5 zijn, wat resulteerd in -1/5 | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:01 | |
Dat is gewoon een paupernotatie. | ||
Ra-z | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:01 | |
Nee maar met de nieuwe manier kom je op hetzelfde antwoord uit en gemiddeld snappen kinderen het beter, dus of dat nou zo slecht is | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:03 | |
Volgens mij lukt op die "nieuwe manier" het je niet om staartdelingen toe te passen op simpele formules, alleen als er enkel cijfers en geen variabelen instaan en dat lukt je wel als je het doet met de oude manier. Als dit het geval is (ken de nieuwe manier niet precies), dan is het dus slecht. | ||
Dlocks | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:04 | |
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die 1+1+1.... van Facebook pas na goed kijken zag dat er een min teken in het midden stond. Maar goed, zelfs als je die min teken niet ziet staan hoort er geen 0 uit te komen. | ||
Fleischmeister | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:05 | |
http://www.difranco.net/cop2220/op-prec.htm Klaar ![]() Ik vind het ook maar raar dat we zomaar internationaal door wiskundigen vastgelegde regels aan onze laars konden lappen met MVDWOA. Oh, en worteltrekken is gewoon een functie. waarbij alles wat onder het wortelteken staat eerst gedaan wordt. De wortel-operatie hoort in formules op een niet dubbelzinnige manier genoteerd te worden, zoals: ![]() Alles wat er niet onder staat hoort automatisch niet bij de worteltrekking. Simpel toch? lijkt me wel. En de x als vermenigvuldigingsteken gebruiken moet ook gewoon eruit geslagen worden, daar gebruik je geen letters voor. Er bestaat wel een teken dat erop lijkt, maar dat is een kruisproduct en dus weer iets anders. Het voortgezet en hoger onderwijs klaagt er steen en been over dat ze al die onzin er weer uit moeten stampen. | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:05 | |
![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:08 | |
Klopt, dat zei ik ook in de post erna. Maar bij 5+5*5 echt wordt gedacht dat er 50 uitkomt. Dat gaat er toch iets fout ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2011 17:09:17 ] | ||
Dlocks | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:08 | |
Wacht eens even, staat Meneer voor machtsverheffen en niet voor min ![]() Vandaar dat ik niet verder ben gekomen dan de basisschool. ![]() | ||
Ra-z | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:11 | |
Daarom zijn ze ook weer afgestapt van alleen maar de hapmethode te gebruiken. Voor simpele delingen is dat prima geschikt, zeker om inzicht in delen te krijgen. Als het goed is krijg je later op de basisschool weer staartdelingen zodra je met simpele formules gaat werken | ||
Dlocks | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:15 | |
Is vrij normaal hoor. De hersenen werken zo dat het bij patronen die zich herhalen sneller bepaalde zaken over het hoofd ziet en/of aannames maakt die er niet zijn. Bijvoorbeeld bij het bekende stukje tekst waarin je bepaalde letters uit het alfabet moet tellen. Of de tekst waarin geen enkel woord goed is geschreven, medeklinkers zijn weggelaten etc. maar toch goed te lezen is. In bepaalde gevallen zien je hersenen dingen die er niet zijn of zien ze juist dingen die er wel zijn juist niet. Heeft helemaal niets te maken met het hebben van slechte of goede ogen. | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:15 | |
Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant. Ik bedoel, die zegt MVDWOA Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken Waar het natuurlijk moet zijn: Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts) De M staat dus voor machtsverheffen ja, maar het ezelsbruggetje klopt niet én werkt verwarrend én er zit dus gewoon een dikke fout in. Maar bij zo'n Facebook poll zie je toch juist al aankomen dat ze je willen tricken en let je dus extra goed op en zie je dat meteen. | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:18 | |
Is dan ook alleen te gebruiken bij de oude methode. Bij de nieuwe klopt het inderdaad niet (meer). | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:19 | |
Wat houdt de oude methode dan in? Daar ben ik iets te jong voor denk ik. | ||
Aether | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:22 | |
Van Wikipedia:
| ||
icecreamfarmer_NL | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:24 | |
Vooral ook omdat het allebei het zelfde is: sq(x)= x^(1/2) | ||
Dlocks | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:28 | |
Mijn reactie daarop was niet serieus. ![]() Dat is waar ja. | ||
Fleischmeister | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:36 | |
Ook bij machtsverheffen zou het niet eens een vraag moeten zijn welke volgorde aangehouden moet worden. Iets met superscript ofzo. | ||
IPA | dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:46 | |
Daarom leerden wij (jaar of.. 6 terug denk ik): Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomen Haakjes, machtsverheffen, worteltrekken, vermenigvuldigen, delen, optellen, aftrekken. | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:04 | |
Ben ik nou de enige hier die nooit ergens een ezelsbruggetje is aangeleerd ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:22 | |
Terechte klacht, kinderen leren tegenwoordig niet meer hoofdrekenen. Delen en vermenigvuldiging moet toch ALTIJD voor optellen en aftrekken, en ook van links naar rechts? ![]() | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:28 | |
(6+3)/2 ![]() | ||
Democritus. | dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:33 | |
| ||
icecreamfarmer_NL | dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:12 | |
Maar je moet de haakjes toch gewoon uitwerken voordat je gaat delen? Vervang maar eens een van de getallen door x. | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:29 | |
MrBadGuy heeft gewoon gelijk, hij werkt de haakjes toch ook uit, hij maakt van (2+1), (3). Geen idee wat je punt is ![]() | ||
icecreamfarmer_NL | dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:44 | |
nee: 2(3+1) = zou ik als 2(4) = 8 lezen Het haakje is niet uitgewerkt totdat het cijfer ervoor ook is meegenomen. Want je zou het ook als (2+0)(3+1) kunnen lezen wat: 2*3+2*1+0*3+0*1 =8 inhoudt | ||
Incognita | dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:14 | |
En 25/5x5 dan? Edit: Hm.. nee dan kom je ook op twee verschillende antwoorden uit, ik maakte een denkfout | ||
Wereldgozer | dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:32 | |
Casio ![]() Texas Instruments ![]() | ||
Thas | dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:51 | |
Er staat 6/2(1+2) Waar haal je dan in godsnaam die (3+1) vandaan | ||
icecreamfarmer_NL | woensdag 12 oktober 2011 @ 00:24 | |
Anander voorbeeld met.andere getallen | ||
Man-Bear-Pig | woensdag 12 oktober 2011 @ 17:47 | |
In mijn ogen heb je gelijk. Ik heb altijd geleerd dat voordat je mag delen / vermenigvuldigen / optellen / aftrekken / etc. je eerst de haakjes MOET wegwerken (dat er geen haakjes meer in de som staan). 6/2(1+2)= wordt dan 6/2(3)= 6/6= 1 ![]() | ||
DigitalAge | woensdag 12 oktober 2011 @ 17:49 | |
Ik heb morgen een rekentoets en dit topic brengt mij in de war ![]() | ||
Hans_van_Baalen | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:14 | |
Ik heb geen flauw idee waar dit zogenaamd nieuwe rekenen op slaat, maar hier zijn de antwoorden + notatie; 5+5*5 = 30 5+(5*5) = 30 (5+5)*5 = 50 | ||
RemcoDelft | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:16 | |
Ik herinner me nog m'n wiskundeleraar: wiskundigen zijn lui! En alles wat niet nodig is, laten ze weg. Zoals die haakjes. Sterker nog, die * is op papier ook veel te veel werk, dat wordt gewoon 5+5.5=30 | ||
RemcoDelft | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:16 | |
Ik was er al langer achter, maar weet het nu zeker: ik wil m'n kinderen nooit in Nederland op school hebben. | ||
Hans_van_Baalen | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:19 | |
Mijnes vertelde precies hetzelfde ![]() | ||
RemcoDelft | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:24 | |
Wiki heeft ook wel een mooi plaatje:![]() De Casio heb ik meer vertrouwen in dan die TI die alle kinderen tegenwoordig op school gebruiken. Neemt niet weg dat dit verwarrend is, wiki heeft het ook over ongeveer een 50-50 verdeling. Google maakt hier trouwens dit van: (6 / 2) * (1 + 2) = 9 Voor de duidelijkheid zet Google er haakjes bij, dan klopt het, maar 't is niet wat ik verwachtte. Mijn HP48G doet het ook niet zoals verwacht.... Bij intypen in grafische modus wordt de / als deelstreep gezien: 6/2 komt netjes onder elkaar te staan. Zodra dat daarna echter op stack (zo heet dat bij dat apparaat) wordt gezet, staan er geen haakjes om de 6/2, maar wordt het nog wel zo behandeld. Aan de ene kant logisch, aan de andere kant niet, en om die reden reden om dit altijd te voorkomen... [ Bericht 25% gewijzigd door RemcoDelft op 15-10-2011 23:31:12 ] | ||
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:40 | |
Waarom vermenigvuldig je vóór het delen? Ze zijn gelijkwaardig. 9. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2011 23:41:20 ] | ||
MouzurX | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:40 | |
Dit wtf, hoe is dit ineens gebeurt? | ||
MouzurX | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:42 | |
Door dit topic weet ik nu gewoon niet meer welke manier ik aangeleerd heb gekregen ![]() Nieuwe spelling(berenklauw/bereklauw) all over again ![]() | ||
Wereldgozer | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:42 | |
Wat is de bron dan? Het zou wel echt de ultieme verpaupering van Nederland betekenen. Nog zoiets dat woorden als museums ook toegestaan zijn ![]() | ||
RemcoDelft | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:44 | |
Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde#Moderne_volgorde is dat herleidbaar in de geschiedenis: ooit ging vermenigvuldigen voor, en dat is internationaal nog steeds zo. | ||
MouzurX | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:46 | |
Wait wacht, wat boeit delen/vermenigvuldigen nou? Je komt toch op hetzelfde uit? | ||
RemcoDelft | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:47 | |
![]() | ||
MouzurX | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:49 | |
En wat is nou de internationale geaccepteerde manier? En wat heb ik (1991) aangeleerd gekregen? Im confusssed | ||
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:51 | |
![]() 6/2.3 (6/2).3 6/(2.3) | ||
Tijn | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:52 | |
Juist omdat het wèl uitmaakt, is het belangrijk dat we daar als mensheid iets over afspreken en nooit meer veranderen. | ||
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:54 | |
Wél. ![]() | ||
Tijn | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:55 | |
Nee, dat is een lange e ("weel"), in plaats van een korte, felle e. | ||
MouzurX | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:56 | |
Ik ben compleet in de war nu. Vermenigvuldigen moest altijd eerst maar nu moet je ineens van links naar rechts lezen en zelfs rekenmachines doen het zo?? Wtf? | ||
Filatelistfetisjist | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:57 | |
Ik geloof niets van de OP. | ||
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:58 | |
Klemtoon/nadruk. Accent aigu. Wél. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2011 00:04:22 ('Accent', met c's.) ] | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 00:00 | |
Hier mogen dan toch wel kamervragen over komen? Waarom is dit veranderd? Terwijl de rest van de wereld het nog steeds op de normale manier doet? | ||
Tijn | zondag 16 oktober 2011 @ 00:02 | |
Dus we rekenen tegenwoordig van links naar rechts en plaatsen een verlengend accent op een korte klinker?![]() | ||
Levolution | zondag 16 oktober 2011 @ 00:02 | |
![]() | ||
Tijn | zondag 16 oktober 2011 @ 00:05 | |
Ik heb dit serieus m'n hele leven gedacht en nooit heeft iemand me erop gewezen dat het niet zo is ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2011 @ 00:08 | |
TS moet niet zo uit de hoogte doen. Ik kom uit '92 en heb het op de manier geleerd waarop hij het ook heeft geleerd. Dat iedereen het fout doet heeft niks met leeftijd te maken maar met het feit het gros van de Nederlanders te achterlijk voor woorden is. | ||
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2011 @ 00:09 | |
En die onzin over het nieuwe rekenen is gewoon pertinent onwaar. Neem het maar van me aan, ik word onderwijzer. | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 00:09 | |
Mozy zo'n som als 5+5x5 is idd 30, voor iedereen. maar vermenigvuldigen en delen is nu blijkbaar wel ineens anders. | ||
RemcoDelft | zondag 16 oktober 2011 @ 00:11 | |
Ahhh doe mij een plezier, en maak eens een staartdeling! Doe deze maar: 37/384628387\... | ||
cvboer | zondag 16 oktober 2011 @ 00:34 | |
Veel logischer, donderop met die haakjes enzo. houd het simpel. | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 00:36 | |
Oude manier is veel logischer. | ||
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2011 @ 00:42 | |
Vermenigvuldigen staat boven delen, optellen staat boven aftrekken? Dat? | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 00:44 | |
Optellen aftrekken maakt toch niet uit op welke volgorde je het doet? | ||
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2011 @ 00:45 | |
Jawel. Wat is 2+5-2+5 volgens jou? | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 01:03 | |
10, altijd. | ||
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2011 @ 01:05 | |
Nou, nee. Optellen boven aftrekken: (2+5)-(2+5)=0. Optellen en aftrekken gelijkwaardig (links naar rechts): 2+5-5+2=10. | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 01:06 | |
En nu weet ik het dus totaal niet meer, wat ik geleerd heb gekregen en hoe het nou moet ![]() | ||
Gamesua | zondag 16 oktober 2011 @ 01:16 | |
NEE. ![]() Echt ongelooflijk dit. 6/2(1+2) = 6/2(3) = 6/2*3 = 3*3 = 9 Anders kan je toch net zo goed (6)/(2)*3 schrijven, of bijvoorbeeld 2*(8)/(2)*3*(61)? In feite hebben alle individuele cijfers haakjes eromheen, maar waar haakjes echt om gaan is dat de SOM tussen de haakjes voorgaat. Dus 2x(3+2) wordt 2x6 maar 2x(3)/1 is gewoon 2x3/1 en die extra haakjes voegen niets toe. In het bovenstaande voorbeeld is het dan ook gewoon 6/2*3. | ||
Gamesua | zondag 16 oktober 2011 @ 01:18 | |
Niemand leert dat optellen boven aftrekken komt, pipo. (Zelfs niet bij het nieuwe rekenen blijkbaar volgens Wikimaffia http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde) | ||
U.N.K.L.E. | zondag 16 oktober 2011 @ 01:27 | |
nou, ik heb hem voor de grap even door de wolframalpha rekenmachine gehaald (Volgens het beta wiskunde topic "de meest geavanceerde rekenmachine van het internet" en daar komt ook gewoon 10 uit. http://www.wolframalpha.com/input/?i=2%2B5-2%2B5 En ook andere rekenmachines online geven het antwoord 10. | ||
Daffodil31LE | zondag 16 oktober 2011 @ 01:29 | |
10? Als ik dit geintje van links naar rechts zou willen lezen kom ik toch echt op 4 uit... 2+5=7 7-5=2 2+2=4 En voor het overige: ik lees niet graag hele PDF'jes door, maar het stuk waarnaar de vierde post in dit topic verwijst heb ik bijna jankend zitten lezen. Dat het rekenonderwijs zo verneukt is in Nederland had ik nooit verwacht. Overigens is het taalonderwijs in Nederland ook enorm verslechterd, zeker na de taalverkrachtingen in 1996 en 2006. Ik houd mijn hart vast omtrent wat men ons over vijf jaar in de maag zal splitsen. [ Bericht 10% gewijzigd door Daffodil31LE op 16-10-2011 01:35:27 ] | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 01:46 | |
Na die veranderingen in taal weet ik écht niet meer hoe je alles nou moet schrijven. | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 01:48 | |
Hij zei eerst 2+5-2+5 Tweede keer zei hij (per ongeluk wrs) 2+5-5+2. | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 01:48 | |
Ik ben dus niet gek. | ||
Daffodil31LE | zondag 16 oktober 2011 @ 01:52 | |
Hier hetzelfde. Ik heb onderwijs genoten in de jaren '70. Boom-roos-vis-vuur-mus-Pim... Ik ken het nog uit m'n hoofd. Dictees? Laat maar komen; ik haalde steevast negens en tienen. Tegenwoordig zou me dat vermoedelijk niet meer lukken... Ah, mea culpa. | ||
RemcoDelft | zondag 16 oktober 2011 @ 09:39 | |
WTF? Waar gaat dit over? ?sknil raan sthcer nav koo jij seeL | ||
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2011 @ 10:16 | |
Tot hoeveel decimalen? Dan maar zonder. Uploaden is een hel dus wees dankbaar dat ik al die moeite gedaan heb. http://db.tt/6Q9Ido9W [ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2011 10:52:42 ] | ||
Hans_van_Baalen | zondag 16 oktober 2011 @ 10:24 | |
2+5-2+5=10 Als je dit echt niet kunt begrijpen, ben je gewoon te moeilijk aan het denken, of te beperkt in je denken. | ||
Newbie114 | zondag 16 oktober 2011 @ 11:27 | |
Ik zit op de middelbare, en bij mij is 5+5*5 nog altijd 30 hoor ![]() | ||
Dlocks | zondag 16 oktober 2011 @ 12:13 | |
Het is toch juist verander om beter aan te sluiten bij hoe de rest van de wereld het doet ![]() | ||
Zorax1 | zondag 16 oktober 2011 @ 13:30 | |
Hoe lang heb je hier over gedaan? ![]() On topic, ik zie dat m'n computer aangeeft dat het geen 1 april is, dus dat kan het niet zijn. Is dit de methode die gebruikt gaat worden om wereldwijd alle tekorten weg te administreren? | ||
RemcoDelft | zondag 16 oktober 2011 @ 13:33 | |
"rev" doet wonderen onder Tux ![]() Het geeft wel te denken he... Als 60% van de bevolking basis-rekenvaardigheden mist, is het niet zo gek dat hele landen de EU kapot frauderen. Toezicht? Hoezo toezicht? Alles is toch nul als we achteraan "+ 2 * 0" zetten? | ||
Eenskijken | zondag 16 oktober 2011 @ 13:43 | |
iets keer 0 is altijd 0 ![]() | ||
Newbie114 | zondag 16 oktober 2011 @ 14:09 | |
Je trollt. Moet wel. | ||
WH141 | zondag 16 oktober 2011 @ 14:14 | |
Lees die som nog eens een keer door. ![]() | ||
De_Dakgoot | zondag 16 oktober 2011 @ 14:22 | |
man dat mensen niet kunnen rekenen ![]() | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 14:53 | |
En 6/2(1+2) = 1 klaar. | ||
Eenskijken | zondag 16 oktober 2011 @ 17:38 | |
wat ik zeg klopt gewoon hoor. en vermenigvuldigen gaat voor optellen en aftrekken. | ||
Daffodil31LE | zondag 16 oktober 2011 @ 17:42 | |
Ja, maar WAT ga je vermenigvuldigen? Toch enkel die laatste 1 hoop ik. Anders heb je niet begrepen wat je zojuist hebt ingetikt. | ||
Piye | zondag 16 oktober 2011 @ 17:46 | |
Daarom is het juist geen 0 als optellen voor vermenigvuldigen ging was het juist 0, nu is het 4 (als ik goed geteld heb). | ||
Posucice | zondag 16 oktober 2011 @ 17:48 | |
![]() | ||
FF | zondag 16 oktober 2011 @ 21:07 | |
In het oude systeem was dit toch echt 0. Optellen ging voor aftrekken dus (2+5)-(2+5)=7-7=0. In het nieuwe systeem dus niet meer. Gelijkwaardig = van links naar rechts. | ||
Hans_van_Baalen | zondag 16 oktober 2011 @ 21:09 | |
Bron van dat oude en nieuwe systeem? Ik kan het afgezien van op dit forum nog nergens vinden. | ||
Yreal | zondag 16 oktober 2011 @ 21:19 | |
Dit is wel echt klacht waardig ![]() ![]() ![]() | ||
Aether | zondag 16 oktober 2011 @ 21:27 | |
Optellen en aftrekken hebben altijd dezelfde prioriteit gehad. | ||
Aether | zondag 16 oktober 2011 @ 21:28 | |
![]() | ||
Gamesua | zondag 16 oktober 2011 @ 21:37 | |
NEE RASMONGOOL. Lees mijn eerdere post dan. IETS SIMPELER VOOR JOU DAN. Wat tussen haakjes staat, moet je eerst uitrekenen. Vervolgens ga je vrolijk door met de som zoals je normaal zou doen. 6/2(1+2) moet je dus eerst 1+2 doen, is dus 3 = 6/2(3) IS PRECIES HETZELFDE ALS 6/2*3 en aangezien vermenigvuldigen niet voorgaat (want gelijkwaardig) is het gewoon 6 gedeeld door 2 is 3, keer 3 is 9. | ||
-J-D- | zondag 16 oktober 2011 @ 21:37 | |
Helemaal goed ![]() | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 21:38 | |
Nou weet ik het totaal niet meer, vermenigvuldigen ging toch voor? | ||
-J-D- | zondag 16 oktober 2011 @ 21:38 | |
Niet voor delen. | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 21:39 | |
In het oude systeem toch wel? | ||
Aether | zondag 16 oktober 2011 @ 21:42 | |
Klopt, dat was het geval tot midden jaren 90. Vanaf toen is men de gangbare methode (internationaal) gaan gebruiken waarbij vermenigvuldigen en delen gelijk zijn. | ||
Rezania | zondag 16 oktober 2011 @ 21:42 | |
| ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 21:46 | |
Hm oke ik ben van 1991. | ||
RemcoDelft | zondag 16 oktober 2011 @ 21:57 | |
Wat is het NUT ervan om een van de basis-standaarden van de wiskunde omver te gooien? Het resultaat is ongetwijfeld dat er nog zeker 100 jaar verwarring over blijft... Dit is echt heel erg... Er zijn voor kleinere rekenfouten miljoenen Pentium-CPU's teruggeroepen... | ||
-J-D- | zondag 16 oktober 2011 @ 21:59 | |
Wat is er mis het met internationaal afstemmen zodat internationaal er geen verwarring zal zijn? | ||
Aether | zondag 16 oktober 2011 @ 22:24 | |
Zie ook: http://knowyourmeme.com/memes/48293#.Tps9ByphiSM | ||
Gamesua | zondag 16 oktober 2011 @ 23:33 | |
Ik was zelf ook een beetje verward door al deze posts, maar volgens mij zit het zo: 1. Eerst had je het oude rekenen. 2. Rond 1990 hebben ze het iets aangepast, waardoor het meer internationaal afgestemd werd. Onder andere werden, terwijl eerst vermenigvuldigen voor delen ging, die twee op gelijke hoogte gezet. 3. Nu, recentelijk, hebben ze een "nieuwe rekenen" ingevoerd wat zwaar klote is en waarin ze oa. staartdelen hebben afgeschaft en opeens "happen" moeten nemen uit een som ofzoiets. Ik kom zelf uit 1990 en heb rekenen gehad van 1996-2002 dus. Ik kan wel staartdelen en ik heb ook de Van Dalen regel geleerd, ook is bij mij vermenigvuldigen gelijk aan delen. Iemand anders een toevoeging? | ||
MouzurX | zondag 16 oktober 2011 @ 23:36 | |
Dat nieuwe rekenen qua staartdelingen enz is echt belachelijk slecht. | ||
Merkie | maandag 17 oktober 2011 @ 00:02 | |
Mensen die niet weten dat vermenigvuldigen = delen, machtsverheffen = worteltrekken en optellen = aftrekken: ![]() | ||
Daffodil31LE | maandag 17 oktober 2011 @ 00:07 | |
Dit klopt taalkundig niet. Vermenigvuldigen is juist het tegenovergestelde van delen, niet gelijk aan delen. En hetzelfde voor de andere vergelijkingen. | ||
Merkie | maandag 17 oktober 2011 @ 00:08 | |
Het is dezelfde operatie, anders opgeschreven. | ||
Haifisch | maandag 17 oktober 2011 @ 00:50 | |
Hoe ik het heb geleerd Haakjes Machten en Wortels Vermenigvuldigen en delen Optellen en aftrekken En alles van links naar rechts | ||
Fleischmeister | maandag 17 oktober 2011 @ 07:54 | |
![]() | ||
Mr_Belvedere | maandag 17 oktober 2011 @ 09:06 | |
Computertechnisch gezien bestond in het begin alleen optellen. | ||
Piye | maandag 17 oktober 2011 @ 10:23 | |
Als je kan aangeven waarom dat fout is hoor ik het graag. | ||
Dlocks | maandag 17 oktober 2011 @ 10:59 | |
Er is al meerdere malen een bron gegeven. Bijvoorbeeld:
En nog een andere bron: http://www.google.nl/search?q=nieuwe+rekenen | ||
Parabolic | dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:11 | |
Er is geen centrale instantie die afspraken maakt over de bewerkingsvolgorde in Nederland, en rond 1990 is er geen afspraak veranderd. De opmerking op de website van beterrekenen ("ongeveer sinds 1992 geldt een andere regel voor de volgorde van bewerkingen") is onzin. In de praktijk is de regel altijd geweest dat je a:b*c moet vermijden omdat het verkeerd begrepen kan worden door lezers. In de computertalen bestaan er wel eenduidige afspraken over de betekenis van a:b*c, maar ook daar hoor je het te vermijden (d.w.z. haakjes te gebruiken), omdat die haakjes goedkoper zijn dan misverstanden bij collega's die je code later moeten onderhouden. | ||
Zorax1 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:33 | |
Aan alle misleide mensen die denken dat vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig aan elkaar zijn, leg mij eens uit waarom ik wel x 0 kan doen en niet : 0 ? | ||
Aether | dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:41 | |
![]() Ze hebben dezelfde prioriteit; niet gelijk. | ||
MrBadGuy | dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:44 | |
Omdat 0 geen inverse heeft misschien? | ||
Zorax1 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:47 | |
Waarom hebben ze dezelfde prioriteit (gekregen)? Dat het verschillen maakt, moet uit de plaatjes met rekenmachines alleen toch al duidelijk zijn. inverse nul = oneindig ? | ||
MrBadGuy | dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:49 | |
Het is eenzelfde soort bewerking. Maar welke volgorde is dan volgens jou het meest logisch? Nee, de inverse van nul bestaat niet. | ||
Zorax1 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:01 | |
Als het eenzelfde soort bewerking is, waarom gaat het in het geval van 0 dan niet op? Ik krijg dan toch de indruk dat het wellicht een hoop op elkaar lijkt, maar niet exact hetzelfde is, losstaand van de afspraken die gelden rondom oneindigheid en aanverwanten in de wiskunde. Voor mij is het meest logische, wijlen meneer van Dalen die kennelijk nooit meer antwoord gaat krijgen. Gezien met die methodiek systemen zijn opgebouwd (in NL), ben ik toch erg benieuwd wat voor gevolgen dit heeft. BTW berekening (of terugrekening) in administratieve software, om maar iets te noemen. Een Y2K achtige bug, maar nu op formulevlak of eigenlijk weer op notatievlak? | ||
Me_Wesley | dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:08 | |
Het is niet eenzelfde soort bewerking, het ligt wel op hetzelfde niveau en is de inverse van de andere bewerking. De uitkomsten zijn dus niet gelijk, tenzij je ook de inverse neemt van het invoergetal, wat zoals al gezegd niet mogelijk is bij 0. | ||
Ofyles2 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:11 | |
Met die verengelste woorden die Nederlandse synoniemen vervangen. | ||
Thas | woensdag 19 oktober 2011 @ 01:47 | |
Niks mis mee, maakt het alleen maar makkelijker voor kinderen om Engels te leren. En ja, er bestaan nog steeds jongeren die moeite hebben met Engels.
![]() ![]() Obvious troll is obvious, try again | ||
Thas | woensdag 19 oktober 2011 @ 01:49 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door Thas op 19-10-2011 01:49:14 ] | ||
Yngwie | woensdag 19 oktober 2011 @ 08:55 | |
En de veranderingen in de spelling.. zoals bijvoorbeeld pannenkoek, wat mijn inziens zelfs nergens op slaat, omdat ik zo'n ding in 1 pan bak en niet in meerdere ![]() | ||
dnbrainwash | woensdag 19 oktober 2011 @ 08:56 | |
Ik heb altijd geleerd dat je die haakjes er zelf bij moest denken. ![]() | ||
RemcoDelft | woensdag 19 oktober 2011 @ 11:57 | |
Een kleine test met een willekeurige 14-jarige geeft mij het idee dat ze een enorme Pavlovreactie aangeleerd hebben gekregen: zodra er "keer 0" staat, denken ze automatisch: "dan is het antwoord 0!"... Maar ik begin door te hebben hoe het brein van een dodo werkt! Voor de liefhebber: 2+2+2*0=0 2+2*0+2=2 0*2+2+2=4 (toevalstreffer) 2+0*2+2=6 2+2+0*2=8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Aether | woensdag 19 oktober 2011 @ 11:59 | |
Heb dat vaker gezien ![]() Gewoon van links naar rechts... | ||
Yngwie | woensdag 19 oktober 2011 @ 12:00 | |
En eigenlijk is dat wel het makkelijkst... gewoon alle regels overboord, elke bewerking is gelijkwaardig en simpelweg van links naar rechts elke bewerking achtereenvolgens uitvoeren ![]() | ||
RemcoDelft | woensdag 19 oktober 2011 @ 12:39 | |
Je vergeet dat "rekenen" geen doel is, maar een middel. En het middel wordt knap waardeloos als je die regels weglaat. | ||
superdrufus | woensdag 19 oktober 2011 @ 13:22 | |
Rekenkunde is weldegelijk van intrinsieke waarde voor de wiskunde en getaltheorie heeft als wiskundige discipline weinig nut aan praktische toepassingen. Dat het praktische toepassingen heeft is mooi maar zeker niet het doel van rekenkunde. | ||
RemcoDelft | vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:28 | |
Dit past eigenlijk ook wel in het rijtje totaal gebrek aan algemene kennis... Ik schat dat grofweg de helft (!) van de bevolking het verschil niet snapt tussen 0,25 euro en 0,25 cent... Tot aan telefoonmaatschappijen aan toe (0,25 cent per minuut)! Ook bij 0900-nummers kom ik dat regelmatig tegen. Pure misleiding en een enorm domme uitstraling. En natuurlijk plastic tasjes in supermarkten van 0,25 cent... | ||
Adames | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:32 | |
52 cent per stuk lijkt me erg veel voor een vormpje. | ||
Aether | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:34 | |
80 stuks voor een halve cent ![]() | ||
Adames | vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:17 | |
oh kut laat maar | ||
Captain_Maximum | vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:02 | |
Van wie heb je deze uitkomsten en waarom is bij de eerste '2+2*0+2' het antwoord '2' en bij de tweede '2+2*0+2' is het antwoord opeens '6'. Wat gaat er in hun hoofd om. ![]() | ||
Wereldgozer | vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:04 | |
Dat zijn gewoon de antwoorden als je van links naar rechts zou rekenen ![]() En wat dus totale onzin is (maar dat lijkt me duidelijk). | ||
Captain_Maximum | vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:08 | |
Zelf heb ik een Casio en bij '6/2(1+2)' geeft hij een andere uitkomst dat bij '6/2*(1+2)'. Die eerste ziet hij waarschijnlijk als een volledige breuk waarbij '6' de teller is en '2(1+2)' de noemer. | ||
Captain_Maximum | vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:10 | |
Oh, op die manier. ![]() | ||
RemcoDelft | vrijdag 21 oktober 2011 @ 19:14 | |
^^ Dat dus. | ||
Bram_van_Loon | donderdag 27 oktober 2011 @ 06:19 | |
Dit sommetje komt uit een boekje wat in die tijd werd gebruikt om je voor te bereiden op een toelatingsexamen voor de hoogste niveaus van het secundair onderwijs. Het is jammer dat ze zowel die toelatingsexamens als die oefeningen hebben afgeschaft, dit soort sommetjes zijn een leuke meesterproef voor een deel van de leerlingen en volgens mij kan je met een test die een hoger niveau heeft heel wat betrouwbaarder het kaf van het koren scheiden dan met de CITO-toets die van VMBO-niveau is. | ||
RemcoDelft | donderdag 27 oktober 2011 @ 10:16 | |
Even zonder controle op rekenfouten: 2 2/9 + 1/28 ![]() | ||
senderrr | vrijdag 28 oktober 2011 @ 01:26 | |
De TI84 plus heeft altijd gelijk | ||
BR040 | vrijdag 28 oktober 2011 @ 01:29 | |
Eerst vermenigvuldigen, dan delen, dan optellen, dan pagga slaan |