abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102956200
De laatste paar dagen wordt ik doodgegooid met rekenquizjes op FB. Dingen als:
5+5x5 =
30?
50?

Ik als 30+er weet gewoon dat dit 30 is (Meneer Van Dale).

Nou onstond hier een gesprek over. Wat blijkt, tegenwoordig leert men op de basisschool van voor naar achteren te rekenen.

Dus 5+5 = 10
10*5 = 50

Als ze 30 willen hebben, wordt het als 5+(5*5)geschreven.

Leuk bedacht, op papier!

Als je aan het hoofdrekenen bent, heb je geen haakjes!

Voorrangsregels bij het rekenen zorgde er juist voor dat je geen haakjes nodig had!
pi_102956276
Meneer van Dale wacht op antwoord, vermenigvuldigen gaat voor optellen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_102956280
Rekenen is niet voor mij
Met nummertjes voel ik mij niet vrij
Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht
En ik tok het systeem neer als een echte specht

Dus beter draai jij je om
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start

Ik ga nu bossen
pi_102956313
Leuk leesvoer:
http://staff.science.uva.nl/~craats/zwartboek.pdf

En dat nieuwe rekenen is een grote "fail".
pi_102956355
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Met nummertjes voel ik mij niet vrij
Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht
En ik tok het systeem neer als een echte specht

Dus beter draai jij je om
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start

Ik ga nu bossen
... :')
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_102956371
Ik had nog nooit gehoord van dat nieuwe rekenen, dat werkt toch niet :') Gewoon zoals het hoort! Haakjes, wortels/machten, vermenigvuldigen/delen, optellen/aftrekken! BAAMMM
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:37:42 #7
78498 classpc
I don't like change
pi_102956442
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude volgorde. Tegenwoordig leer je het anders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde

[ Bericht 1% gewijzigd door classpc op 11-10-2011 15:42:54 ]
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_102956456
Waarom de fuck zou je iets als 'het nieuwe rekenen' introduceren? Is het anders te ingewikkeld tegenwoordig? Toegegeven, de 'nieuwe' manier is wel logischer, maar waarom zou je een methode ineens veranderen :?. Deed dat dan vroeger meteen, of blijf de 'oude' methode aanhouden.
pi_102956484
Onderwijs in NL :'):')
-referral verwijderd-
pi_102956509
quote:
13s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Meloewa het volgende:
Rekenen :r
1+1 boeit mij niet voor geen meter
Maar Meloewa + argo klinkt al beter
Liefde ja liefde is dan toch de uitkomst?
En zij die zeggen dat het niet zo zijn die zijn het stomst.
pi_102956548
Dit topic is een HOAX!! Kinderen van tegenwoordig doen niet aan hoofdrekenen, maar pakken de rekenmachine op hun Iphone :r
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:41:20 #12
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_102956585
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Meneer van Dale wacht op antwoord, vermenigvuldigen gaat voor optellen.
Ja, dat weten wij 'ouderen'. Op de meeste scholen is Meneer van Dale wacht op antwoord ondertussen afgeschaft. Dus er is nu geen eenduidige methode meer.

Overigens was het een jaar of 25 geleden ook al het geval dat sommige scholen wel en sommige niet de 'vermenigvuldigen gaat voor optellen' methode gebruikten.
pi_102956592
The fuck?

Zijn er serieus mensen die niet kunnen onthouden dat vermenigvuldigen en delen voor optellen en aftrekken gaat?

Dit soort dingen moet je niet koesteren door regels te veranderen, dat moet je gewoon snoeihard afstraffen door een trap tegen zijn/haar hoofd te geven.

Ze zien je al aankomen in het buitenland zeg, goeie genade. Ronduit debiel.
deal with it
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:41:29 #14
327582 ViezeFur
Represent die crackpijpjes
pi_102956599
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Met nummertjes voel ik mij niet vrij
Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht
En ik tok het systeem neer als een echte specht

Dus beter draai jij je om
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start

Ik ga nu bossen
harde lijnen matti
these are the words of the mighty mighty jah jah who sit up in zion inna sweet ethiopia
pi_102956657
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:41 schreef ViezeFur het volgende:

[..]

harde lijnen matti
Je weet toch heh!
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:43:17 #16
78498 classpc
I don't like change
pi_102956667
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:38 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Waarom de fuck zou je iets als 'het nieuwe rekenen' introduceren? Is het anders te ingewikkeld tegenwoordig? Toegegeven, de 'nieuwe' manier is wel logischer, maar waarom zou je een methode ineens veranderen :?. Deed dat dan vroeger meteen, of blijf de 'oude' methode aanhouden.
Ik ben het helemaal met je eens. Waarom veranderen?
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_102956688
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude methode. Tegenwoordig leer je het anders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde

Rekensom voor de lagere school uit 1958 :P
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:44:44 #18
131603 Afwazig
Serious business
pi_102956721
Ik ben al een kwartier aan het rekenen om uit te vinden waar de x voor staat in:

quote:
5+5x5 =
pi_102956770
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
De laatste paar dagen wordt ik doodgegooid met rekenquizjes op FB. Dingen als:
5+5x5 =
30?
50?

Ik als 30+er weet gewoon dat dit 30 is (Meneer Van Dale).

Ik als baas weet gewoon dat dit word ik is (Smurfen)
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:47:20 #20
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_102956830
feitelijk is het hetzelfde toch, alleen zijn de bewerkingen van gelijke kracht gelijkwaardig geworden.

Ik deed altijd al vermenigvuldigen en delen op gelijk hoogte stellen qua waardigheid. Ook optellen en aftrekken. Emancipatie in de wiskunde man
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:47:47 #21
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_102956851
Zijn dit serieus de nieuwe regels?
O)))
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:51:06 #22
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_102957015
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
De laatste paar dagen wordt ik doodgegooid met rekenquizjes op FB. Dingen als:
5+5x5 =
30?
50?

Ik als 30+er weet gewoon dat dit 30 is (Meneer Van Dale).

Nou onstond hier een gesprek over. Wat blijkt, tegenwoordig leert men op de basisschool van voor naar achteren te rekenen.

Dus 5+5 = 10
10*5 = 50

Als ze 30 willen hebben, wordt het als 5+(5*5)geschreven.

Leuk bedacht, op papier!

Als je aan het hoofdrekenen bent, heb je geen haakjes!

Voorrangsregels bij het rekenen zorgde er juist voor dat je geen haakjes nodig had!
Maar wacht eens even, ook met de nieuwe methode komt er 30 uit. Het is immers geen gelijkwaardige bewerking.

Dus:

oude methode: 5+5x5 = 30
nnieuwe methode: 5+5x5 = 30

Ook bij de nieuwe methode gaat vermenigvuldigen voor optellen/aftrekken:

quote:
De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:

1.(haakjes)
2.machtsverheffen en worteltrekken
3.vermenigvuldigen en delen
4.optellen en aftrekken

Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde

Of is er nog een nieuwere nieuwe rekenmethode die zelfs nog niet op Wikipedia staat? :P

Maar goed, lijkt mij dus dat 5+5x5 nooit 50 is.
pi_102957033
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude volgorde. Tegenwoordig leer je het anders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
Prachtig...! :')
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:52:49 #24
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_102957087
Wat is het toch vreselijk dom om hierbij geen duidelijke regels te hebben zeg.
pi_102957090
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude volgorde. Tegenwoordig leer je het anders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
pi_102957094
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:51 schreef Aether het volgende:

[..]

Prachtig...! :')
[ afbeelding ]
TI _O_

Bij ons in de brugklas had je óf casio of TI, maar de casio was voor paupers :')
-referral verwijderd-
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:54:56 #27
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_102957186
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:

[..]

Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
Jij bent als 24 jarige dan ook nog relatief jong. :)
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:56:39 #28
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_102957268
Bij meneer van Dale gaat Optellen voor Aftrekken. Bij de nieuwe methode zijn die gelijk aan elkaar en werk je bij dat soort gevallen van links naar rechts
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_102957275
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:

[..]

Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
Volgens deze site sinds ongeveer 1992 is dat compleet veranderd:

http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217
pi_102957300
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:54 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Jij bent als 24 jarige dan ook nog relatief jong. :)
Nieuwe rekenen is dan ook rond 2002 ingevoerd op de meeste scholen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:58:33 #31
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_102957340
quote:
5+5x5 =
30?
50?
Het is dus helemaal niet 50.

Zie rekenvoorbeeld van nieuwe methode:

quote:
Vermenigvuldigen en delen hebben voorrang boven optellen en aftrekken.



5 + 2 x 7 = ?



Hier heeft de vermenigvuldiging voorrang!

Reken eerst uit: 2 x 7 = 14 en daarna 5 + 14 = 19.

Bron: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217

Die mensen die op Facebook zeggen dat 5+5x5 = 50 zitten er dus naast.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:00:50 #32
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_102957443
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:56 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Bij meneer van Dale gaat Optellen voor Aftrekken. Bij de nieuwe methode zijn die gelijk aan elkaar en werk je bij dat soort gevallen van links naar rechts
Vooral van belang bij een rekensom als deze:
1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1*0 = 8 (correct)
Met meneer van Dale is dit 2
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:01:03 #33
348191 Mr.117
I shoot my way out.
pi_102957451
Hoe de fuck verzin je het om complete rekenregels te veranderen, welke randdebiel heeft dat bedacht. Echt stelletje klapmongolen.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:03:47 #34
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_102957563
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:58 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Het is dus helemaal niet 50.

Zie rekenvoorbeeld van nieuwe methode:

[..]

Bron: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217

Die mensen die op Facebook zeggen dat 5+5x5 = 50 zitten er dus naast.
Oh dan heb ik het toch goed geleerd.
O)))
pi_102957651
Daarom GR!
pi_102957683
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef Mr.117 het volgende:
Hoe de fuck verzin je het om complete rekenregels te veranderen, welke randdebiel heeft dat bedacht. Echt stelletje klapmongolen.
Wat is er dan veranderd?
Een product gelijkstellen aan een quotiënt is niks vernieuwends, heeft namelijk geen invloed op de uitkomst.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:08:01 #37
339493 Parietale_kwab
Boven de occipitale kwabben
pi_102957756
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?

Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is :')

Op 20-03-2011 11:48 schreef Psy-freak
Jij bent een kutuser. Derhalve een kudo voor jou!
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:12:06 #38
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_102957968
Wat is het probleem nu in dit topic? De rekenregels zijn nagenoeg niet veranderd in vergelijking met "Meneer van Dalen..."

Het voorbeeld uit de OP klopt bijvoorbeeld al niet, want ook volgens de "nieuwe" regels, gaat vermenigvuldigen nog steeds voor optellen, zodat je ook op 30 uitkomt.

De vermenigvuldigen en delen samengevoegd zijn, is niet meer dan logisch, omdat het eigenlijk dezelfde bewerking is. Hetzelfde geldt voor optellen en aftrekken, en machtsverheffen en worteltrekken.

Dat mensen op Facebook problemen hebben met hele simpele rekensommen: is dat nu werkelijk zo verrassend?
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
pi_102957975
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?

Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is :')

[ afbeelding ]
50%...!
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_102957986
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?

Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is :')

[ afbeelding ]
Genoeg mensen die ook bullshitten bij dat soort dingen, waarom zou anders 14 ook zo hoog staan
pi_102958087
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2011 16:12 schreef Adames het volgende:

[..]

Genoeg mensen die ook bullshitten bij dat soort dingen, waarom zou anders 14 ook zo hoog staan
pi_102958186
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:15 schreef Casos het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oh een minnetje staat ertussen, leuk.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:17:19 #43
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_102958215
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?

Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is :')

[ afbeelding ]
0 is het in ieder geval niet lijkt me inderdaad :')
pi_102958253
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:51 schreef Aether het volgende:

[..]

Prachtig...! :')
[ afbeelding ]
De TI heeft gelijk.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:19:29 #45
339493 Parietale_kwab
Boven de occipitale kwabben
pi_102958315
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:16 schreef Adames het volgende:

[..]

Oh een minnetje staat ertussen, leuk.
Ja, geweldige garp...
Op 20-03-2011 11:48 schreef Psy-freak
Jij bent een kutuser. Derhalve een kudo voor jou!
pi_102958526
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:18 schreef Amoeba het volgende:

[..]

De TI heeft gelijk.
En welke TI nu? ;)

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_102958587
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:24 schreef Aether het volgende:

[..]

En welke TI nu? ;)

[ afbeelding ]
TI 84!
pi_102958733
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:12 schreef Lookbehind het volgende:
Wat is het probleem nu in dit topic? De rekenregels zijn nagenoeg niet veranderd in vergelijking met "Meneer van Dalen..."

Het voorbeeld uit de OP klopt bijvoorbeeld al niet, want ook volgens de "nieuwe" regels, gaat vermenigvuldigen nog steeds voor optellen, zodat je ook op 30 uitkomt.
Klopt, voor het voorbeeld in de OP maakt het niet uit. Maar zodra er zowel delen als vermenigvuldigen in een som zit scheelt dit dus wel...

12 / 6 x 2 levert bijvoorbeeld WEL een compleet andere uitkomst bij gebruik oude of nieuwe regels. Oude regels: 1 en volgens nieuwe regels: 4
pi_102958740
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?

6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1

Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.

Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes :')
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
pi_102958788
Mijn TI-84+ geeft trouwens 9 aan.
Het zou daarom ook gewoon als (6/2)(1+2) of 6/(2(1+2)) oid geschreven moeten worden.

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2011 16:32:23 ]
pi_102958912
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?

6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1

Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.

Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes :')
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Het is 9. Eigenlijk staat er dit:
6/2*(1+2)
Dan zie je dat 1+2 wel eerst moet worden gedaan vanwege de haakjes dus krijg je dit:
6/2*3. Dan krijg je de volgorde van links naar rechts en heb je dus 9
pi_102958913
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord was ook gewoon een onlogisch Nederlands bedenksel die eigenlijk al vele decenia achterhaald was maar nog wel werd onderwezen. De internationale volgorde (haakjes, machten/wortels, vermedigvuldigen/delen, optellen/aftrekken) is ook veel logischer; waarom zou vermedigvuldigen voor worteltrekken en na machtsverheffen moeten (volgens MVDWOA), als worteltrekken gewoon een vorm van machtsverheffen is (tot de macht een half)?
pi_102958950
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:30 schreef Rivalo het volgende:
Mijn TI-84+ geeft trouwens 9 aan.
Het zou daarom ook gewoon als (6/2)(1+2) of 6/(2(1+2)) oid geschreven moeten worden.
Mac Spotlight geeft 1.
Google geeft 9 als resultaat.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_102958998
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?

6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1

Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.

Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes :')
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.

Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op?
pi_102959052
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.

Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op?
Ze gooien er een bom op.
pi_102959065
Die hele volgordediscussie gaat toch nergens over. Als je het fatsoenlijk noteert dan heb je:
\frac{6}{2}\cdot (1+2) = 3\cdot 3 = 9
of
\frac{6}{2(1+2)}=\frac{6}{2\cdot3}=\frac{6}{6}=1

Klaar. Waarom notaties gebruiken als 6/2(1+2) als het ook zo ^ kan. :S
pi_102959067
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.

Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op?
Op hoogte van de ordes, zoals het hier dus ook gebeurt met het nieuwe rekenen.
pi_102959101
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:36 schreef thenxero het volgende:
Die hele volgordediscussie gaat toch nergens over. Als je het fatsoenlijk noteert dan heb je:
\frac{6}{2}\cdot (1+2) = 3\cdot 3 = 9
of
\frac{6}{2(1+2)}=\frac{6}{2\cdot3}=\frac{6}{6}=1

Klaar. Waarom notaties gebruiken als 6/2(1+2) als het ook zo ^ kan. :S
Wist niet dat fok tex ondersteunde.

Antwoord is natuurlijk vanwege het niveauverschil in wiskunde onder de bevolking.
pi_102959111
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?

6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1

Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.

Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes :')
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Drie staat dan wel tussen haakjes, maar 2*(3) staat niet tussen haakjes. Aangezien delen en vermedigvuldigen op gelijke hoogte staat moet je gewoon van links naar rechts werken (en kom je dus inderdaad op 9 uit).
pi_102959137
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:

Nou onstond hier een gesprek over. Wat blijkt, tegenwoordig leert men op de basisschool van voor naar achteren te rekenen.

Dat is dus gewoon bullshit. Wie dat heeft verteld moet terug naar de basisschool
pi_102959143
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Drie staat dan wel tussen haakjes, maar 2*(3) staat niet tussen haakjes. Aangezien delen en vermedigvuldigen op gelijke hoogte staat moet je gewoon van links naar rechts werken (en kom je dus inderdaad op 9 uit).
Ik snap het nu wel, maar waarom dan zo'n debiele notatie.
Dit is ronduit verwarrend. Vooral als je dan ook nog eens de regels veranderd.
pi_102959153
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:
Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op?
De 'nieuwe' volgorde (die helemaal niet zo nieuw is), is de internationale volgorde.
pi_102959207
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Wist niet dat fok tex ondersteunde.

Antwoord is natuurlijk vanwege het niveauverschil in wiskunde onder de bevolking.
Leg uit. Wat heeft het niveauverschil van wiskunde (?) hiermee te maken. Aan mijn notatie is toch niks moeilijkers? Het enige verschil is dat je niet hoeft na te gaan denken wat je eerst moet gaan berekenen en welke conventies de auteur hanteert.
pi_102959293
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:38 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Ik snap het nu wel, maar waarom dan zo'n debiele notatie.
Dit is ronduit verwarrend. Vooral als je dan ook nog eens de regels veranderd.
Nederland was de uitzondering wat dit betreft, de onlogische volgorde van MVDWOA werd niet internationaal gebruikt.
pi_102959324
-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac} \over 2a
1[tex]-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac} \over 2a[/tex]
Epic tex werkt hier :D.

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2011 16:43:28 ]
pi_102959345
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:40 schreef thenxero het volgende:

[..]

Leg uit. Wat heeft het niveauverschil van wiskunde (?) hiermee te maken. Aan mijn notatie is toch niks moeilijkers? Het enige verschil is dat je niet hoeft na te gaan denken wat je eerst moet gaan berekenen en welke conventies de auteur hanteert.
Leg dat maar de kinderen uit, moet je dan gaan beginnen met de rekenregels of met de correcte notatie van rekensommen waarvan ze de uitkomst nog niet weten. Ik ben het met je eens dat ze het eigenlijk geleerd zouden moeten krijgen om het zo te noteren, echter gebeurt dat nog niet vaak genoeg. Gevolg is dat mensen die nooit wiskunde op de middelbare school heeft gehad (of nauwelijks) helemaal niet meer zo noteren. Voor hun wordt een rekensom dan weer genoteerd zoals in de rest van het topic wordt gedaan.
pi_102959374
Flikker toch op met dat 'nieuwe rekenen'. Gewoon vermenigvuldigen voor optellen. Dat werkte altijd het beste. Sowieso krijg je nu toch foute antwoorden op sommen als je gaat 'nieuw rekenen'.
You should go clone yourself, so you can go fuck yourself.
pi_102959383
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:43 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Flikker toch op met dat 'nieuwe rekenen'. Gewoon vermenigvuldigen voor optellen. Dat werkte altijd het beste. Sowieso krijg je nu toch foute antwoorden op sommen als je gaat 'nieuw rekenen'.
Dat is toch nieuw rekenen
pi_102959417
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:43 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Flikker toch op met dat 'nieuwe rekenen'. Gewoon vermenigvuldigen voor optellen. Dat werkte altijd het beste. Sowieso krijg je nu toch foute antwoorden op sommen als je gaat 'nieuw rekenen'.
En met welke methode moet vermenigvuldigen na optellen :? Dat is gewoon altijd fout, of je nu de internationale standaard gebruikt of MVDWOA. Ik kan me niet voorstellen dat ook maar een basisschool het op die manier onderwijst als TS beschrijft.
pi_102959481
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:44 schreef Adames het volgende:

[..]

Dat is toch nieuw rekenen
Misschien bedoelde hij vermenigvuldigen voor delen?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_102959551
Haha, ik ben er ook maar half bij. Ik weet alleen dat ik de vraag in de OP goed beantwoord op mijn manier en dat het 'nieuwe rekenen' die vraag fout weet te beantwoorden.
You should go clone yourself, so you can go fuck yourself.
pi_102959661
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:47 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Haha, ik ben er ook maar half bij. Ik weet alleen dat ik de vraag in de OP goed beantwoord op mijn manier en dat het 'nieuwe rekenen' die vraag fout weet te beantwoorden.
Het 'Nieuwe rekenen' beantwoord de vraag ook prima. het zijn de personen(faalhazen) die het 'nieuwe rekenen' gewoon fout toepassen :{w
pi_102959767
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:50 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Het 'Nieuwe rekenen' beantwoord de vraag ook prima. het zijn de personen(faalhazen) die het 'nieuwe rekenen' gewoon fout toepassen :{w

Je hoeft niet meteen persoonlijk te worden en mij een faalhaas te noemen.
You should go clone yourself, so you can go fuck yourself.
pi_102959835
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:53 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:

[..]

Je hoeft niet meteen persoonlijk te worden en mij een faalhaas te noemen.
Is niet persoonlijk, er zijn een hoop :{w op die facebook 1+1+1+1.. vraag ook :{w

Maar wel weer een typisch voorbeeld van gelijk roepen zonder goed te kijken
  Redactie Games dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:59:02 #75
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_102959981
Op de basisschool leren ze ook geen staartdelingen meer maken.. ;(
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_102959985
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Met nummertjes voel ik mij niet vrij
Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht
En ik tok het systeem neer als een echte specht

Dus beter draai jij je om
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start

Ik ga nu bossen
_O- _O_
Is dat echt een nummer of verzin je het? Als het laatste het geval is, hulde ^O^
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:00:29 #77
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_102960045
Jullie hebben het allemaal fout :')

De regel is van links naar rechts dus gewoon in die volgorde.
Mijn nieuwe ondertitel
pi_102960061
Al die ouwe lullen hier ook met hun "Meneer van Dalen wacht op antwoord" :')
Echt, hoe kan "eerst machten/wortels, dan vermenigvuldigen/delen, dan optellen/aftrekken" zo'n ingewikkelde volgorde zijn dat je daar een fucking ezelsbruggetje voor nodig hebt?
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_102960071
quote:
8s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:44 schreef Afwazig het volgende:
Ik ben al een kwartier aan het rekenen om uit te vinden waar de x voor staat in:
Simpel :)

5+5x5 =
5 + 5x5 =
5+ 5 x 5 =
5 x 5 = -5

>> 5x5 = 5x + 5 = -5

5x = - 5 - 5
5 x = -10
x = -10/5
x = -2

>>> Mocht 5x5 = -5 niet hetzelfde zijn als 5x + 5 = -5, dan zal het waarschijnlijk 25x = -5 zijn, wat resulteerd in -1/5
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_102960105
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?

6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1

Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.

Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes :')
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Dat is gewoon een paupernotatie.
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_102960112
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:59 schreef Mr.Noodle het volgende:
Op de basisschool leren ze ook geen staartdelingen meer maken.. ;(
Nee maar met de nieuwe manier kom je op hetzelfde antwoord uit en gemiddeld snappen kinderen het beter, dus of dat nou zo slecht is
pi_102960167
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:01 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Nee maar met de nieuwe manier kom je op hetzelfde antwoord uit en gemiddeld snappen kinderen het beter, dus of dat nou zo slecht is
Volgens mij lukt op die "nieuwe manier" het je niet om staartdelingen toe te passen op simpele formules, alleen als er enkel cijfers en geen variabelen instaan en dat lukt je wel als je het doet met de oude manier.

Als dit het geval is (ken de nieuwe manier niet precies), dan is het dus slecht.
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:04:53 #83
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_102960245
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:55 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Is niet persoonlijk, er zijn een hoop :{w op die facebook 1+1+1+1.. vraag ook :{w

Maar wel weer een typisch voorbeeld van gelijk roepen zonder goed te kijken

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die 1+1+1.... van Facebook pas na goed kijken zag dat er een min teken in het midden stond.

Maar goed, zelfs als je die min teken niet ziet staan hoort er geen 0 uit te komen.
pi_102960278
http://www.difranco.net/cop2220/op-prec.htm

Klaar :P

Ik vind het ook maar raar dat we zomaar internationaal door wiskundigen vastgelegde regels aan onze laars konden lappen met MVDWOA.

Oh, en worteltrekken is gewoon een functie. waarbij alles wat onder het wortelteken staat eerst gedaan wordt. De wortel-operatie hoort in formules op een niet dubbelzinnige manier genoteerd te worden, zoals:


Alles wat er niet onder staat hoort automatisch niet bij de worteltrekking. Simpel toch? lijkt me wel.


En de x als vermenigvuldigingsteken gebruiken moet ook gewoon eruit geslagen worden, daar gebruik je geen letters voor. Er bestaat wel een teken dat erop lijkt, maar dat is een kruisproduct en dus weer iets anders.

Het voortgezet en hoger onderwijs klaagt er steen en been over dat ze al die onzin er weer uit moeten stampen.
pi_102960283
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:04 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die 1+1+1.... van Facebook pas na goed kijken zag dat er een min teken in het midden stond.

Maar goed, zelfs als je die min teken niet ziet staan hoort er geen 0 uit te komen.
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_102960396
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:01 schreef Thas het volgende:

[..]

Dat is gewoon een paupernotatie.
Klopt, dat zei ik ook in de post erna.

Maar bij 5+5*5 echt wordt gedacht dat er 50 uitkomt. Dat gaat er toch iets fout :')

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2011 17:09:17 ]
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:08:51 #87
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_102960416
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:00 schreef Thas het volgende:
Al die ouwe lullen hier ook met hun "Meneer van Dalen wacht op antwoord" :')
Echt, hoe kan "eerst machten/wortels, dan vermenigvuldigen/delen, dan optellen/aftrekken" zo'n ingewikkelde volgorde zijn dat je daar een fucking ezelsbruggetje voor nodig hebt?
Wacht eens even, staat Meneer voor machtsverheffen en niet voor min :?

Vandaar dat ik niet verder ben gekomen dan de basisschool. 8)7
pi_102960515
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:03 schreef Thas het volgende:

[..]

Volgens mij lukt op die "nieuwe manier" het je niet om staartdelingen toe te passen op simpele formules, alleen als er enkel cijfers en geen variabelen instaan en dat lukt je wel als je het doet met de oude manier.

Als dit het geval is (ken de nieuwe manier niet precies), dan is het dus slecht.
Daarom zijn ze ook weer afgestapt van alleen maar de hapmethode te gebruiken. Voor simpele delingen is dat prima geschikt, zeker om inzicht in delen te krijgen. Als het goed is krijg je later op de basisschool weer staartdelingen zodra je met simpele formules gaat werken
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:15:05 #89
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_102960646
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:05 schreef Thas het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Is vrij normaal hoor. De hersenen werken zo dat het bij patronen die zich herhalen sneller bepaalde zaken over het hoofd ziet en/of aannames maakt die er niet zijn.

Bijvoorbeeld bij het bekende stukje tekst waarin je bepaalde letters uit het alfabet moet tellen.

Of de tekst waarin geen enkel woord goed is geschreven, medeklinkers zijn weggelaten etc. maar toch goed te lezen is.

In bepaalde gevallen zien je hersenen dingen die er niet zijn of zien ze juist dingen die er wel zijn juist niet. Heeft helemaal niets te maken met het hebben van slechte of goede ogen.
pi_102960652
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:08 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Wacht eens even, staat Meneer voor machtsverheffen en niet voor min :?

Vandaar dat ik niet verder ben gekomen dan de basisschool. 8)7
Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken
Waar het natuurlijk moet zijn:
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)

De M staat dus voor machtsverheffen ja, maar het ezelsbruggetje klopt niet én werkt verwarrend én er zit dus gewoon een dikke fout in.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Is vrij normaal hoor. De hersenen werken zo dat het bij patronen die zich herhalen sneller bepaalde zaken over het hoofd ziet en/of aannames maakt die er niet zijn.

Bijvoorbeeld bij het bekende stukje tekst waarin je bepaalde letters uit het alfabet moet tellen.

Of de tekst waarin geen enkel woord goed is geschreven, medeklinkers zijn weggelaten etc. maar toch goed te lezen is.

In bepaalde gevallen zien je hersenen dingen die er niet zijn of zien ze juist dingen die er wel zijn juist niet. Heeft helemaal niets te maken met het hebben van slechte of goede ogen.
Maar bij zo'n Facebook poll zie je toch juist al aankomen dat ze je willen tricken en let je dus extra goed op en zie je dat meteen.
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_102960769
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:

[..]

Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken
Waar het natuurlijk moet zijn:
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)

De M staat dus voor machtsverheffen ja, maar het ezelsbruggetje klopt niet én werkt verwarrend én er zit dus gewoon een dikke fout in.
Is dan ook alleen te gebruiken bij de oude methode.
Bij de nieuwe klopt het inderdaad niet (meer).
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_102960824
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:18 schreef Aether het volgende:

[..]

Is dan ook alleen te gebruiken bij de oude methode.
Bij de nieuwe klopt het inderdaad niet (meer).
Wat houdt de oude methode dan in? Daar ben ik iets te jong voor denk ik.
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_102960973
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:19 schreef Thas het volgende:

[..]

Wat houdt de oude methode dan in? Daar ben ik iets te jong voor denk ik.
Van Wikipedia:
quote:
Oudere volgorde

De plaats van de w in het oude, achterhaalde ezelsbruggetje Meneer van Dalen wacht op antwoord laat zien dat enkele toonaangevende 19e-eeuwse leerboeken een andere opvatting verkondigden over de gangbare volgorde. Het eerste bekende Nederlandse leerboek dat die volgorde expliciet beschreef, en samenvatte in een ranglijst, was Beginselen der stelkunst, voor de kadetten van alle wapenen van Badon Ghijben en Strootman, van de Koninklijke Militaire Academie (1838):

1. machtsverheffen
2. vermenigvuldigen
3. delen
4. worteltrekken
5. optellen en aftrekken

* De schrijvers lieten de haakjes, die ze wel degelijk gebruikten, buiten de lijst omdat haakjes geen bewerking zijn.
* Delen was dus ondergeschikt aan vermenigvuldigen. 12 : 4 x 3 was 1, terwijl dat nu 9 is.
* Worteltrekken stond opmerkelijk laag. √ 4 x 3 was √(12), terwijl het nu 6 is.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_102961040
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:

[..]

Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
Vooral ook omdat het allebei het zelfde is:
sq(x)= x^(1/2)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:28:38 #95
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_102961203
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:

[..]

Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken
Waar het natuurlijk moet zijn:
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)

De M staat dus voor machtsverheffen ja, maar het ezelsbruggetje klopt niet én werkt verwarrend én er zit dus gewoon een dikke fout in.

[..]

Mijn reactie daarop was niet serieus. :)

quote:
Maar bij zo'n Facebook poll zie je toch juist al aankomen dat ze je willen tricken en let je dus extra goed op en zie je dat meteen.

Dat is waar ja.
pi_102961526
Ook bij machtsverheffen zou het niet eens een vraag moeten zijn welke volgorde aangehouden moet worden. Iets met superscript ofzo.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:46:00 #97
355874 IPA
Bitter en Fruitig
pi_102961996
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:

[..]

Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken
Waar het natuurlijk moet zijn:
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)

Daarom leerden wij (jaar of.. 6 terug denk ik): Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomen
Haakjes, machtsverheffen, worteltrekken, vermenigvuldigen, delen, optellen, aftrekken.
pi_102962712
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:46 schreef IPA het volgende:

[..]

Daarom leerden wij (jaar of.. 6 terug denk ik): Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomen
Haakjes, machtsverheffen, worteltrekken, vermenigvuldigen, delen, optellen, aftrekken.
Ben ik nou de enige hier die nooit ergens een ezelsbruggetje is aangeleerd :{
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_102963392
Terechte klacht, kinderen leren tegenwoordig niet meer hoofdrekenen. Delen en vermenigvuldiging moet toch ALTIJD voor optellen en aftrekken, en ook van links naar rechts? :')
pi_102963618
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 18:22 schreef magneetstrip het volgende:
ALTIJD
(6+3)/2
:D
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')