...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Met nummertjes voel ik mij niet vrij
Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht
En ik tok het systeem neer als een echte specht
Dus beter draai jij je om
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start
Ik ga nu bossen
1+1 boeit mij niet voor geen meterquote:
Ja, dat weten wij 'ouderen'. Op de meeste scholen is Meneer van Dale wacht op antwoord ondertussen afgeschaft. Dus er is nu geen eenduidige methode meer.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Meneer van Dale wacht op antwoord, vermenigvuldigen gaat voor optellen.
harde lijnen mattiquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start
Ik ga nu bossen
Ik ben het helemaal met je eens. Waarom veranderen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:38 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Waarom de fuck zou je iets als 'het nieuwe rekenen' introduceren? Is het anders te ingewikkeld tegenwoordig? Toegegeven, de 'nieuwe' manier is wel logischer, maar waarom zou je een methode ineens veranderen. Deed dat dan vroeger meteen, of blijf de 'oude' methode aanhouden.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude methode. Tegenwoordig leer je het anders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
quote:5+5x5 =
Ik als baas weet gewoon dat dit word ik is (Smurfen)quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
De laatste paar dagen wordt ik doodgegooid met rekenquizjes op FB. Dingen als:
5+5x5 =
30?
50?
Ik als 30+er weet gewoon dat dit 30 is (Meneer Van Dale).
Maar wacht eens even, ook met de nieuwe methode komt er 30 uit. Het is immers geen gelijkwaardige bewerking.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
De laatste paar dagen wordt ik doodgegooid met rekenquizjes op FB. Dingen als:
5+5x5 =
30?
50?
Ik als 30+er weet gewoon dat dit 30 is (Meneer Van Dale).
Nou onstond hier een gesprek over. Wat blijkt, tegenwoordig leert men op de basisschool van voor naar achteren te rekenen.
Dus 5+5 = 10
10*5 = 50
Als ze 30 willen hebben, wordt het als 5+(5*5)geschreven.
Leuk bedacht, op papier!
Als je aan het hoofdrekenen bent, heb je geen haakjes!
Voorrangsregels bij het rekenen zorgde er juist voor dat je geen haakjes nodig had!
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgordequote:De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:
1.(haakjes)
2.machtsverheffen en worteltrekken
3.vermenigvuldigen en delen
4.optellen en aftrekken
Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.
Prachtig...!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude volgorde. Tegenwoordig leer je het anders.
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude volgorde. Tegenwoordig leer je het anders.
TIquote:
Jij bent als 24 jarige dan ook nog relatief jong.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
Volgens deze site sinds ongeveer 1992 is dat compleet veranderd:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
Nieuwe rekenen is dan ook rond 2002 ingevoerd op de meeste scholen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:54 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Jij bent als 24 jarige dan ook nog relatief jong.
Het is dus helemaal niet 50.quote:5+5x5 =
30?
50?
Bron: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217quote:Vermenigvuldigen en delen hebben voorrang boven optellen en aftrekken.
5 + 2 x 7 = ?
Hier heeft de vermenigvuldiging voorrang!
Reken eerst uit: 2 x 7 = 14 en daarna 5 + 14 = 19.
Vooral van belang bij een rekensom als deze:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:56 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Bij meneer van Dale gaat Optellen voor Aftrekken. Bij de nieuwe methode zijn die gelijk aan elkaar en werk je bij dat soort gevallen van links naar rechts
Oh dan heb ik het toch goed geleerd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:58 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Het is dus helemaal niet 50.
Zie rekenvoorbeeld van nieuwe methode:
[..]
Bron: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217
Die mensen die op Facebook zeggen dat 5+5x5 = 50 zitten er dus naast.
Wat is er dan veranderd?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef Mr.117 het volgende:
Hoe de fuck verzin je het om complete rekenregels te veranderen, welke randdebiel heeft dat bedacht. Echt stelletje klapmongolen.
50%...!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?
Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is
[ afbeelding ]
Genoeg mensen die ook bullshitten bij dat soort dingen, waarom zou anders 14 ook zo hoog staanquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:12 schreef Adames het volgende:
[..]
Genoeg mensen die ook bullshitten bij dat soort dingen, waarom zou anders 14 ook zo hoog staan
0 is het in ieder geval niet lijkt me inderdaadquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, geweldige garp...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:16 schreef Adames het volgende:
[..]
Oh een minnetje staat ertussen, leuk.
Klopt, voor het voorbeeld in de OP maakt het niet uit. Maar zodra er zowel delen als vermenigvuldigen in een som zit scheelt dit dus wel...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:12 schreef Lookbehind het volgende:
Wat is het probleem nu in dit topic? De rekenregels zijn nagenoeg niet veranderd in vergelijking met "Meneer van Dalen..."
Het voorbeeld uit de OP klopt bijvoorbeeld al niet, want ook volgens de "nieuwe" regels, gaat vermenigvuldigen nog steeds voor optellen, zodat je ook op 30 uitkomt.
Het is 9. Eigenlijk staat er dit:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.
Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Mac Spotlight geeft 1.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:30 schreef Rivalo het volgende:
Mijn TI-84+ geeft trouwens 9 aan.
Het zou daarom ook gewoon als (6/2)(1+2) of 6/(2(1+2)) oid geschreven moeten worden.
Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
6/2(1+2)
6/2*3
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Ze gooien er een bom op.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.
Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op?
Op hoogte van de ordes, zoals het hier dus ook gebeurt met het nieuwe rekenen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.
Wist niet dat fok tex ondersteunde.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:36 schreef thenxero het volgende:
Die hele volgordediscussie gaat toch nergens over. Als je het fatsoenlijk noteert dan heb je:
of
Klaar. Waarom notaties gebruiken als 6/2(1+2) als het ook zo ^ kan. :S
Drie staat dan wel tussen haakjes, maar 2*(3) staat niet tussen haakjes. Aangezien delen en vermedigvuldigen op gelijke hoogte staat moet je gewoon van links naar rechts werken (en kom je dus inderdaad op 9 uit).quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
6/2(1+2)
6/2*3
Dat is dus gewoon bullshit. Wie dat heeft verteld moet terug naar de basisschoolquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
Nou onstond hier een gesprek over. Wat blijkt, tegenwoordig leert men op de basisschool van voor naar achteren te rekenen.
Ik snap het nu wel, maar waarom dan zo'n debiele notatie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Drie staat dan wel tussen haakjes, maar 2*(3) staat niet tussen haakjes. Aangezien delen en vermedigvuldigen op gelijke hoogte staat moet je gewoon van links naar rechts werken (en kom je dus inderdaad op 9 uit).
De 'nieuwe' volgorde (die helemaal niet zo nieuw is), is de internationale volgorde.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:
Leg uit. Wat heeft het niveauverschil van wiskunde (?) hiermee te maken. Aan mijn notatie is toch niks moeilijkers? Het enige verschil is dat je niet hoeft na te gaan denken wat je eerst moet gaan berekenen en welke conventies de auteur hanteert.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef Adames het volgende:
[..]
Wist niet dat fok tex ondersteunde.
Antwoord is natuurlijk vanwege het niveauverschil in wiskunde onder de bevolking.
Nederland was de uitzondering wat dit betreft, de onlogische volgorde van MVDWOA werd niet internationaal gebruikt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:38 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Ik snap het nu wel, maar waarom dan zo'n debiele notatie.
Dit is ronduit verwarrend. Vooral als je dan ook nog eens de regels veranderd.
1 | [tex]-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac} \over 2a[/tex] |
Leg dat maar de kinderen uit, moet je dan gaan beginnen met de rekenregels of met de correcte notatie van rekensommen waarvan ze de uitkomst nog niet weten. Ik ben het met je eens dat ze het eigenlijk geleerd zouden moeten krijgen om het zo te noteren, echter gebeurt dat nog niet vaak genoeg. Gevolg is dat mensen die nooit wiskunde op de middelbare school heeft gehad (of nauwelijks) helemaal niet meer zo noteren. Voor hun wordt een rekensom dan weer genoteerd zoals in de rest van het topic wordt gedaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:40 schreef thenxero het volgende:
[..]
Leg uit. Wat heeft het niveauverschil van wiskunde (?) hiermee te maken. Aan mijn notatie is toch niks moeilijkers? Het enige verschil is dat je niet hoeft na te gaan denken wat je eerst moet gaan berekenen en welke conventies de auteur hanteert.
Dat is toch nieuw rekenenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:43 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Flikker toch op met dat 'nieuwe rekenen'. Gewoon vermenigvuldigen voor optellen. Dat werkte altijd het beste. Sowieso krijg je nu toch foute antwoorden op sommen als je gaat 'nieuw rekenen'.
En met welke methode moet vermenigvuldigen na optellenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:43 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Flikker toch op met dat 'nieuwe rekenen'. Gewoon vermenigvuldigen voor optellen. Dat werkte altijd het beste. Sowieso krijg je nu toch foute antwoorden op sommen als je gaat 'nieuw rekenen'.
Misschien bedoelde hij vermenigvuldigen voor delen?quote:
Het 'Nieuwe rekenen' beantwoord de vraag ook prima. het zijn de personen(faalhazen) die het 'nieuwe rekenen' gewoon fout toepassenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:47 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Haha, ik ben er ook maar half bij. Ik weet alleen dat ik de vraag in de OP goed beantwoord op mijn manier en dat het 'nieuwe rekenen' die vraag fout weet te beantwoorden.
Je hoeft niet meteen persoonlijk te worden en mij een faalhaas te noemen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:50 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Het 'Nieuwe rekenen' beantwoord de vraag ook prima. het zijn de personen(faalhazen) die het 'nieuwe rekenen' gewoon fout toepassen![]()
Is niet persoonlijk, er zijn een hoopquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:53 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
[..]
Je hoeft niet meteen persoonlijk te worden en mij een faalhaas te noemen.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start
Ik ga nu bossen
Simpelquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:44 schreef Afwazig het volgende:
Ik ben al een kwartier aan het rekenen om uit te vinden waar de x voor staat in:
Dat is gewoon een paupernotatie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
6/2(1+2)
6/2*3
Nee maar met de nieuwe manier kom je op hetzelfde antwoord uit en gemiddeld snappen kinderen het beter, dus of dat nou zo slecht isquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:59 schreef Mr.Noodle het volgende:
Op de basisschool leren ze ook geen staartdelingen meer maken..
Volgens mij lukt op die "nieuwe manier" het je niet om staartdelingen toe te passen op simpele formules, alleen als er enkel cijfers en geen variabelen instaan en dat lukt je wel als je het doet met de oude manier.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:01 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Nee maar met de nieuwe manier kom je op hetzelfde antwoord uit en gemiddeld snappen kinderen het beter, dus of dat nou zo slecht is
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die 1+1+1.... van Facebook pas na goed kijken zag dat er een min teken in het midden stond.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:55 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Is niet persoonlijk, er zijn een hoopop die facebook 1+1+1+1.. vraag ook
Maar wel weer een typisch voorbeeld van gelijk roepen zonder goed te kijken
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:04 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die 1+1+1.... van Facebook pas na goed kijken zag dat er een min teken in het midden stond.
Maar goed, zelfs als je die min teken niet ziet staan hoort er geen 0 uit te komen.
Klopt, dat zei ik ook in de post erna.quote:
Wacht eens even, staat Meneer voor machtsverheffen en niet voor minquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:00 schreef Thas het volgende:
Al die ouwe lullen hier ook met hun "Meneer van Dalen wacht op antwoord"
Echt, hoe kan "eerst machten/wortels, dan vermenigvuldigen/delen, dan optellen/aftrekken" zo'n ingewikkelde volgorde zijn dat je daar een fucking ezelsbruggetje voor nodig hebt?
Daarom zijn ze ook weer afgestapt van alleen maar de hapmethode te gebruiken. Voor simpele delingen is dat prima geschikt, zeker om inzicht in delen te krijgen. Als het goed is krijg je later op de basisschool weer staartdelingen zodra je met simpele formules gaat werkenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:03 schreef Thas het volgende:
[..]
Volgens mij lukt op die "nieuwe manier" het je niet om staartdelingen toe te passen op simpele formules, alleen als er enkel cijfers en geen variabelen instaan en dat lukt je wel als je het doet met de oude manier.
Als dit het geval is (ken de nieuwe manier niet precies), dan is het dus slecht.
Is vrij normaal hoor. De hersenen werken zo dat het bij patronen die zich herhalen sneller bepaalde zaken over het hoofd ziet en/of aannames maakt die er niet zijn.quote:
Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:08 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Wacht eens even, staat Meneer voor machtsverheffen en niet voor min
Vandaar dat ik niet verder ben gekomen dan de basisschool.
Maar bij zo'n Facebook poll zie je toch juist al aankomen dat ze je willen tricken en let je dus extra goed op en zie je dat meteen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Is vrij normaal hoor. De hersenen werken zo dat het bij patronen die zich herhalen sneller bepaalde zaken over het hoofd ziet en/of aannames maakt die er niet zijn.
Bijvoorbeeld bij het bekende stukje tekst waarin je bepaalde letters uit het alfabet moet tellen.
Of de tekst waarin geen enkel woord goed is geschreven, medeklinkers zijn weggelaten etc. maar toch goed te lezen is.
In bepaalde gevallen zien je hersenen dingen die er niet zijn of zien ze juist dingen die er wel zijn juist niet. Heeft helemaal niets te maken met het hebben van slechte of goede ogen.
Is dan ook alleen te gebruiken bij de oude methode.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:
[..]
Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken
Waar het natuurlijk moet zijn:
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)
De M staat dus voor machtsverheffen ja, maar het ezelsbruggetje klopt niet én werkt verwarrend én er zit dus gewoon een dikke fout in.
Wat houdt de oude methode dan in? Daar ben ik iets te jong voor denk ik.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:18 schreef Aether het volgende:
[..]
Is dan ook alleen te gebruiken bij de oude methode.
Bij de nieuwe klopt het inderdaad niet (meer).
Van Wikipedia:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:19 schreef Thas het volgende:
[..]
Wat houdt de oude methode dan in? Daar ben ik iets te jong voor denk ik.
quote:Oudere volgorde
De plaats van de w in het oude, achterhaalde ezelsbruggetje Meneer van Dalen wacht op antwoord laat zien dat enkele toonaangevende 19e-eeuwse leerboeken een andere opvatting verkondigden over de gangbare volgorde. Het eerste bekende Nederlandse leerboek dat die volgorde expliciet beschreef, en samenvatte in een ranglijst, was Beginselen der stelkunst, voor de kadetten van alle wapenen van Badon Ghijben en Strootman, van de Koninklijke Militaire Academie (1838):
1. machtsverheffen
2. vermenigvuldigen
3. delen
4. worteltrekken
5. optellen en aftrekken
* De schrijvers lieten de haakjes, die ze wel degelijk gebruikten, buiten de lijst omdat haakjes geen bewerking zijn.
* Delen was dus ondergeschikt aan vermenigvuldigen. 12 : 4 x 3 was 1, terwijl dat nu 9 is.
* Worteltrekken stond opmerkelijk laag. √ 4 x 3 was √(12), terwijl het nu 6 is.
Vooral ook omdat het allebei het zelfde is:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:
[..]
Mijn reactie daarop was niet serieus.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:
[..]
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)
De M staat dus voor machtsverheffen ja, maar het ezelsbruggetje klopt niet én werkt verwarrend én er zit dus gewoon een dikke fout in.
[..]
Dat is waar ja.quote:Maar bij zo'n Facebook poll zie je toch juist al aankomen dat ze je willen tricken en let je dus extra goed op en zie je dat meteen.
Daarom leerden wij (jaar of.. 6 terug denk ik): Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:
[..]
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Ben ik nou de enige hier die nooit ergens een ezelsbruggetje is aangeleerdquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:46 schreef IPA het volgende:
[..]
Daarom leerden wij (jaar of.. 6 terug denk ik): Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomen
Haakjes, machtsverheffen, worteltrekken, vermenigvuldigen, delen, optellen, aftrekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |