...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Met nummertjes voel ik mij niet vrij
Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht
En ik tok het systeem neer als een echte specht
Dus beter draai jij je om
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start
Ik ga nu bossen
1+1 boeit mij niet voor geen meterquote:
Ja, dat weten wij 'ouderen'. Op de meeste scholen is Meneer van Dale wacht op antwoord ondertussen afgeschaft. Dus er is nu geen eenduidige methode meer.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Meneer van Dale wacht op antwoord, vermenigvuldigen gaat voor optellen.
harde lijnen mattiquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Met nummertjes voel ik mij niet vrij
Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht
En ik tok het systeem neer als een echte specht
Dus beter draai jij je om
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start
Ik ga nu bossen
Ik ben het helemaal met je eens. Waarom veranderen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:38 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Waarom de fuck zou je iets als 'het nieuwe rekenen' introduceren? Is het anders te ingewikkeld tegenwoordig? Toegegeven, de 'nieuwe' manier is wel logischer, maar waarom zou je een methode ineens veranderen. Deed dat dan vroeger meteen, of blijf de 'oude' methode aanhouden.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude methode. Tegenwoordig leer je het anders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
quote:5+5x5 =
Ik als baas weet gewoon dat dit word ik is (Smurfen)quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
De laatste paar dagen wordt ik doodgegooid met rekenquizjes op FB. Dingen als:
5+5x5 =
30?
50?
Ik als 30+er weet gewoon dat dit 30 is (Meneer Van Dale).
Maar wacht eens even, ook met de nieuwe methode komt er 30 uit. Het is immers geen gelijkwaardige bewerking.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
De laatste paar dagen wordt ik doodgegooid met rekenquizjes op FB. Dingen als:
5+5x5 =
30?
50?
Ik als 30+er weet gewoon dat dit 30 is (Meneer Van Dale).
Nou onstond hier een gesprek over. Wat blijkt, tegenwoordig leert men op de basisschool van voor naar achteren te rekenen.
Dus 5+5 = 10
10*5 = 50
Als ze 30 willen hebben, wordt het als 5+(5*5)geschreven.
Leuk bedacht, op papier!
Als je aan het hoofdrekenen bent, heb je geen haakjes!
Voorrangsregels bij het rekenen zorgde er juist voor dat je geen haakjes nodig had!
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgordequote:De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:
1.(haakjes)
2.machtsverheffen en worteltrekken
3.vermenigvuldigen en delen
4.optellen en aftrekken
Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.
Prachtig...!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude volgorde. Tegenwoordig leer je het anders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:37 schreef classpc het volgende:
Meneer van Dalen wacht op antwoord is dus de oude volgorde. Tegenwoordig leer je het anders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
TIquote:
Jij bent als 24 jarige dan ook nog relatief jong.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
Volgens deze site sinds ongeveer 1992 is dat compleet veranderd:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
Nieuwe rekenen is dan ook rond 2002 ingevoerd op de meeste scholen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:54 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Jij bent als 24 jarige dan ook nog relatief jong.
Het is dus helemaal niet 50.quote:5+5x5 =
30?
50?
Bron: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217quote:Vermenigvuldigen en delen hebben voorrang boven optellen en aftrekken.
5 + 2 x 7 = ?
Hier heeft de vermenigvuldiging voorrang!
Reken eerst uit: 2 x 7 = 14 en daarna 5 + 14 = 19.
Vooral van belang bij een rekensom als deze:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:56 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Bij meneer van Dale gaat Optellen voor Aftrekken. Bij de nieuwe methode zijn die gelijk aan elkaar en werk je bij dat soort gevallen van links naar rechts
Oh dan heb ik het toch goed geleerd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:58 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Het is dus helemaal niet 50.
Zie rekenvoorbeeld van nieuwe methode:
[..]
Bron: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217
Die mensen die op Facebook zeggen dat 5+5x5 = 50 zitten er dus naast.
Wat is er dan veranderd?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef Mr.117 het volgende:
Hoe de fuck verzin je het om complete rekenregels te veranderen, welke randdebiel heeft dat bedacht. Echt stelletje klapmongolen.
50%...!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?
Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is
[ afbeelding ]
Genoeg mensen die ook bullshitten bij dat soort dingen, waarom zou anders 14 ook zo hoog staanquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?
Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:12 schreef Adames het volgende:
[..]
Genoeg mensen die ook bullshitten bij dat soort dingen, waarom zou anders 14 ook zo hoog staan
0 is het in ieder geval niet lijkt me inderdaadquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?
Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is
[ afbeelding ]
Ja, geweldige garp...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:16 schreef Adames het volgende:
[..]
Oh een minnetje staat ertussen, leuk.
Klopt, voor het voorbeeld in de OP maakt het niet uit. Maar zodra er zowel delen als vermenigvuldigen in een som zit scheelt dit dus wel...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:12 schreef Lookbehind het volgende:
Wat is het probleem nu in dit topic? De rekenregels zijn nagenoeg niet veranderd in vergelijking met "Meneer van Dalen..."
Het voorbeeld uit de OP klopt bijvoorbeeld al niet, want ook volgens de "nieuwe" regels, gaat vermenigvuldigen nog steeds voor optellen, zodat je ook op 30 uitkomt.
Het is 9. Eigenlijk staat er dit:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.
Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Mac Spotlight geeft 1.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:30 schreef Rivalo het volgende:
Mijn TI-84+ geeft trouwens 9 aan.
Het zou daarom ook gewoon als (6/2)(1+2) of 6/(2(1+2)) oid geschreven moeten worden.
Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.
Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Ze gooien er een bom op.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.
Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op?
Op hoogte van de ordes, zoals het hier dus ook gebeurt met het nieuwe rekenen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Bij 'Meneer van Dalen...' gaat vermenigvuldigen voor, dus zou het antwoord 1 moeten zijn. Bij de methode van links naar rechts zou er 9 uitkomen.
Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op?
Wist niet dat fok tex ondersteunde.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:36 schreef thenxero het volgende:
Die hele volgordediscussie gaat toch nergens over. Als je het fatsoenlijk noteert dan heb je:
of
Klaar. Waarom notaties gebruiken als 6/2(1+2) als het ook zo ^ kan. :S
Drie staat dan wel tussen haakjes, maar 2*(3) staat niet tussen haakjes. Aangezien delen en vermedigvuldigen op gelijke hoogte staat moet je gewoon van links naar rechts werken (en kom je dus inderdaad op 9 uit).quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.
Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Dat is dus gewoon bullshit. Wie dat heeft verteld moet terug naar de basisschoolquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
Nou onstond hier een gesprek over. Wat blijkt, tegenwoordig leert men op de basisschool van voor naar achteren te rekenen.
Ik snap het nu wel, maar waarom dan zo'n debiele notatie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Drie staat dan wel tussen haakjes, maar 2*(3) staat niet tussen haakjes. Aangezien delen en vermedigvuldigen op gelijke hoogte staat moet je gewoon van links naar rechts werken (en kom je dus inderdaad op 9 uit).
De 'nieuwe' volgorde (die helemaal niet zo nieuw is), is de internationale volgorde.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:34 schreef GuitarJJ het volgende:
Is er geen internationale volgorde? Hoe lossen ze dit bijv. in Amerika op?
Leg uit. Wat heeft het niveauverschil van wiskunde (?) hiermee te maken. Aan mijn notatie is toch niks moeilijkers? Het enige verschil is dat je niet hoeft na te gaan denken wat je eerst moet gaan berekenen en welke conventies de auteur hanteert.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef Adames het volgende:
[..]
Wist niet dat fok tex ondersteunde.
Antwoord is natuurlijk vanwege het niveauverschil in wiskunde onder de bevolking.
Nederland was de uitzondering wat dit betreft, de onlogische volgorde van MVDWOA werd niet internationaal gebruikt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:38 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Ik snap het nu wel, maar waarom dan zo'n debiele notatie.
Dit is ronduit verwarrend. Vooral als je dan ook nog eens de regels veranderd.
1 | [tex]-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac} \over 2a[/tex] |
Leg dat maar de kinderen uit, moet je dan gaan beginnen met de rekenregels of met de correcte notatie van rekensommen waarvan ze de uitkomst nog niet weten. Ik ben het met je eens dat ze het eigenlijk geleerd zouden moeten krijgen om het zo te noteren, echter gebeurt dat nog niet vaak genoeg. Gevolg is dat mensen die nooit wiskunde op de middelbare school heeft gehad (of nauwelijks) helemaal niet meer zo noteren. Voor hun wordt een rekensom dan weer genoteerd zoals in de rest van het topic wordt gedaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:40 schreef thenxero het volgende:
[..]
Leg uit. Wat heeft het niveauverschil van wiskunde (?) hiermee te maken. Aan mijn notatie is toch niks moeilijkers? Het enige verschil is dat je niet hoeft na te gaan denken wat je eerst moet gaan berekenen en welke conventies de auteur hanteert.
Dat is toch nieuw rekenenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:43 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Flikker toch op met dat 'nieuwe rekenen'. Gewoon vermenigvuldigen voor optellen. Dat werkte altijd het beste. Sowieso krijg je nu toch foute antwoorden op sommen als je gaat 'nieuw rekenen'.
En met welke methode moet vermenigvuldigen na optellenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:43 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Flikker toch op met dat 'nieuwe rekenen'. Gewoon vermenigvuldigen voor optellen. Dat werkte altijd het beste. Sowieso krijg je nu toch foute antwoorden op sommen als je gaat 'nieuw rekenen'.
Misschien bedoelde hij vermenigvuldigen voor delen?quote:
Het 'Nieuwe rekenen' beantwoord de vraag ook prima. het zijn de personen(faalhazen) die het 'nieuwe rekenen' gewoon fout toepassenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:47 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Haha, ik ben er ook maar half bij. Ik weet alleen dat ik de vraag in de OP goed beantwoord op mijn manier en dat het 'nieuwe rekenen' die vraag fout weet te beantwoorden.
Je hoeft niet meteen persoonlijk te worden en mij een faalhaas te noemen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:50 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Het 'Nieuwe rekenen' beantwoord de vraag ook prima. het zijn de personen(faalhazen) die het 'nieuwe rekenen' gewoon fout toepassen![]()
Is niet persoonlijk, er zijn een hoopquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:53 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
[..]
Je hoeft niet meteen persoonlijk te worden en mij een faalhaas te noemen.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:34 schreef Argo het volgende:
Rekenen is niet voor mij
Met nummertjes voel ik mij niet vrij
Dus ik spit mijn lines nieuw betekent goed noch slecht
En ik tok het systeem neer als een echte specht
Dus beter draai jij je om
Want ik kom
En dan kom ik hard
1 2 3 start
Ik ga nu bossen
Simpelquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:44 schreef Afwazig het volgende:
Ik ben al een kwartier aan het rekenen om uit te vinden waar de x voor staat in:
Dat is gewoon een paupernotatie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.
Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Nee maar met de nieuwe manier kom je op hetzelfde antwoord uit en gemiddeld snappen kinderen het beter, dus of dat nou zo slecht isquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:59 schreef Mr.Noodle het volgende:
Op de basisschool leren ze ook geen staartdelingen meer maken..
Volgens mij lukt op die "nieuwe manier" het je niet om staartdelingen toe te passen op simpele formules, alleen als er enkel cijfers en geen variabelen instaan en dat lukt je wel als je het doet met de oude manier.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:01 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Nee maar met de nieuwe manier kom je op hetzelfde antwoord uit en gemiddeld snappen kinderen het beter, dus of dat nou zo slecht is
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die 1+1+1.... van Facebook pas na goed kijken zag dat er een min teken in het midden stond.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:55 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Is niet persoonlijk, er zijn een hoopop die facebook 1+1+1+1.. vraag ook
Maar wel weer een typisch voorbeeld van gelijk roepen zonder goed te kijken
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:04 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die 1+1+1.... van Facebook pas na goed kijken zag dat er een min teken in het midden stond.
Maar goed, zelfs als je die min teken niet ziet staan hoort er geen 0 uit te komen.
Klopt, dat zei ik ook in de post erna.quote:
Wacht eens even, staat Meneer voor machtsverheffen en niet voor minquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:00 schreef Thas het volgende:
Al die ouwe lullen hier ook met hun "Meneer van Dalen wacht op antwoord"
Echt, hoe kan "eerst machten/wortels, dan vermenigvuldigen/delen, dan optellen/aftrekken" zo'n ingewikkelde volgorde zijn dat je daar een fucking ezelsbruggetje voor nodig hebt?
Daarom zijn ze ook weer afgestapt van alleen maar de hapmethode te gebruiken. Voor simpele delingen is dat prima geschikt, zeker om inzicht in delen te krijgen. Als het goed is krijg je later op de basisschool weer staartdelingen zodra je met simpele formules gaat werkenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:03 schreef Thas het volgende:
[..]
Volgens mij lukt op die "nieuwe manier" het je niet om staartdelingen toe te passen op simpele formules, alleen als er enkel cijfers en geen variabelen instaan en dat lukt je wel als je het doet met de oude manier.
Als dit het geval is (ken de nieuwe manier niet precies), dan is het dus slecht.
Is vrij normaal hoor. De hersenen werken zo dat het bij patronen die zich herhalen sneller bepaalde zaken over het hoofd ziet en/of aannames maakt die er niet zijn.quote:
Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:08 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Wacht eens even, staat Meneer voor machtsverheffen en niet voor min
Vandaar dat ik niet verder ben gekomen dan de basisschool.
Maar bij zo'n Facebook poll zie je toch juist al aankomen dat ze je willen tricken en let je dus extra goed op en zie je dat meteen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Is vrij normaal hoor. De hersenen werken zo dat het bij patronen die zich herhalen sneller bepaalde zaken over het hoofd ziet en/of aannames maakt die er niet zijn.
Bijvoorbeeld bij het bekende stukje tekst waarin je bepaalde letters uit het alfabet moet tellen.
Of de tekst waarin geen enkel woord goed is geschreven, medeklinkers zijn weggelaten etc. maar toch goed te lezen is.
In bepaalde gevallen zien je hersenen dingen die er niet zijn of zien ze juist dingen die er wel zijn juist niet. Heeft helemaal niets te maken met het hebben van slechte of goede ogen.
Is dan ook alleen te gebruiken bij de oude methode.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:
[..]
Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken
Waar het natuurlijk moet zijn:
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)
De M staat dus voor machtsverheffen ja, maar het ezelsbruggetje klopt niet én werkt verwarrend én er zit dus gewoon een dikke fout in.
Wat houdt de oude methode dan in? Daar ben ik iets te jong voor denk ik.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:18 schreef Aether het volgende:
[..]
Is dan ook alleen te gebruiken bij de oude methode.
Bij de nieuwe klopt het inderdaad niet (meer).
Van Wikipedia:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:19 schreef Thas het volgende:
[..]
Wat houdt de oude methode dan in? Daar ben ik iets te jong voor denk ik.
quote:Oudere volgorde
De plaats van de w in het oude, achterhaalde ezelsbruggetje Meneer van Dalen wacht op antwoord laat zien dat enkele toonaangevende 19e-eeuwse leerboeken een andere opvatting verkondigden over de gangbare volgorde. Het eerste bekende Nederlandse leerboek dat die volgorde expliciet beschreef, en samenvatte in een ranglijst, was Beginselen der stelkunst, voor de kadetten van alle wapenen van Badon Ghijben en Strootman, van de Koninklijke Militaire Academie (1838):
1. machtsverheffen
2. vermenigvuldigen
3. delen
4. worteltrekken
5. optellen en aftrekken
* De schrijvers lieten de haakjes, die ze wel degelijk gebruikten, buiten de lijst omdat haakjes geen bewerking zijn.
* Delen was dus ondergeschikt aan vermenigvuldigen. 12 : 4 x 3 was 1, terwijl dat nu 9 is.
* Worteltrekken stond opmerkelijk laag. √ 4 x 3 was √(12), terwijl het nu 6 is.
Vooral ook omdat het allebei het zelfde is:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:52 schreef Alex_Jef het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dit nieuw dan? Ik als 24-jarige heb volgens mij altijd meegekregen dat machtsverheffen en worteltrekken de 1e stap was. Dat worteltrekken pas na delen en vermenigvuldigen zou moeten klinkt ontzettend vreemd.
Mijn reactie daarop was niet serieus.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:
[..]
Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken
Waar het natuurlijk moet zijn:
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)
De M staat dus voor machtsverheffen ja, maar het ezelsbruggetje klopt niet én werkt verwarrend én er zit dus gewoon een dikke fout in.
[..]
Dat is waar ja.quote:Maar bij zo'n Facebook poll zie je toch juist al aankomen dat ze je willen tricken en let je dus extra goed op en zie je dat meteen.
Daarom leerden wij (jaar of.. 6 terug denk ik): Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:15 schreef Thas het volgende:
[..]
Het ezelsbruggetje klopt natuurlijk sowieso van geen kant.
Ik bedoel, die zegt
MVDWOA
Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken
Waar het natuurlijk moet zijn:
Machtsverheffen/worteltrekken, vermenigvuldigen/delen (links naar rechts), optellen/aftrekken (links naar rechts)
Ben ik nou de enige hier die nooit ergens een ezelsbruggetje is aangeleerdquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:46 schreef IPA het volgende:
[..]
Daarom leerden wij (jaar of.. 6 terug denk ik): Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomen
Haakjes, machtsverheffen, worteltrekken, vermenigvuldigen, delen, optellen, aftrekken.
Maar je moet de haakjes toch gewoon uitwerken voordat je gaat delen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Drie staat dan wel tussen haakjes, maar 2*(3) staat niet tussen haakjes. Aangezien delen en vermedigvuldigen op gelijke hoogte staat moet je gewoon van links naar rechts werken (en kom je dus inderdaad op 9 uit).
MrBadGuy heeft gewoon gelijk, hij werkt de haakjes toch ook uit, hij maakt van (2+1), (3). Geen idee wat je punt isquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar je moet de haakjes toch gewoon uitwerken voordat je gaat delen?
Vervang maar eens een van de getallen door x.
nee:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:29 schreef Thas het volgende:
[..]
MrBadGuy heeft gewoon gelijk, hij werkt de haakjes toch ook uit, hij maakt van (2+1), (3). Geen idee wat je punt is
Er staat 6/2(1+2)quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee:
2(3+1) = zou ik als 2(4) = 8 lezen
Het haakje is niet uitgewerkt totdat het cijfer ervoor ook is meegenomen.
Want je zou het ook als (2+0)(3+1) kunnen lezen wat:
2*3+2*1+0*3+0*1 =8 inhoudt
Anander voorbeeld met.andere getallenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:51 schreef Thas het volgende:
[..]
Er staat 6/2(1+2)
Waar haal je dan in godsnaam die (3+1) vandaan
In mijn ogen heb je gelijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee:
2(3+1) = zou ik als 2(4) = 8 lezen
Het haakje is niet uitgewerkt totdat het cijfer ervoor ook is meegenomen.
Want je zou het ook als (2+0)(3+1) kunnen lezen wat:
2*3+2*1+0*3+0*1 =8 inhoudt
Ik herinner me nog m'n wiskundeleraar: wiskundigen zijn lui! En alles wat niet nodig is, laten ze weg. Zoals die haakjes. Sterker nog, die * is op papier ook veel te veel werk, dat wordt gewoon 5+5.5=30quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:32 schreef stbabylon het volgende:
Als ze 30 willen hebben, wordt het als 5+(5*5)geschreven.
Ik was er al langer achter, maar weet het nu zeker: ik wil m'n kinderen nooit in Nederland op school hebben.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:14 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Ik heb geen flauw idee waar dit zogenaamd nieuwe rekenen op slaat
Mijnes vertelde precies hetzelfdequote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik herinner me nog m'n wiskundeleraar: wiskundigen zijn lui! En alles wat niet nodig is, laten ze weg. Zoals die haakjes. Sterker nog, die * is op papier ook veel te veel werk, dat wordt gewoon 5+5.5=30
Waarom vermenigvuldig je vóór het delen? Ze zijn gelijkwaardig.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:47 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
In mijn ogen heb je gelijk.
Ik heb altijd geleerd dat voordat je mag delen / vermenigvuldigen / optellen / aftrekken / etc. je eerst de haakjes MOET wegwerken (dat er geen haakjes meer in de som staan).
6/2(1+2)= wordt dan
6/2(3)=
6/6= 1
Dit wtf, hoe is dit ineens gebeurt?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef Mr.117 het volgende:
Hoe de fuck verzin je het om complete rekenregels te veranderen, welke randdebiel heeft dat bedacht. Echt stelletje klapmongolen.
Wat is de bron dan?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:40 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dit wtf, hoe is dit ineens gebeurt?
Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde#Moderne_volgorde is dat herleidbaar in de geschiedenis: ooit ging vermenigvuldigen voor, en dat is internationaal nog steeds zo.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Waarom vermenigvuldig je vóór het delen? Ze zijn gelijkwaardig.
9.
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:46 schreef MouzurX het volgende:
Wait wacht, wat boeit delen/vermenigvuldigen nou? Je komt toch op hetzelfde uit?
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:46 schreef MouzurX het volgende:
Wait wacht, wat boeit delen/vermenigvuldigen nou? Je komt toch op hetzelfde uit?
Juist omdat het wèl uitmaakt, is het belangrijk dat we daar als mensheid iets over afspreken en nooit meer veranderen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:46 schreef MouzurX het volgende:
Wait wacht, wat boeit delen/vermenigvuldigen nou? Je komt toch op hetzelfde uit?
Wél.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist omdat het wèl uitmaakt, is het belangrijk dat we daar als mensheid iets over afspreken en nooit meer veranderen.
Ik ben compleet in de war nu.quote:
Klemtoon/nadruk. Accent aigu. Wél.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat is een lange e ("weel"), in plaats van een korte, felle e.
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat is een lange e ("weel"), in plaats van een korte, felle e.
Ik heb dit serieus m'n hele leven gedacht en nooit heeft iemand me erop gewezen dat het niet zo isquote:
Ahhh doe mij een plezier, en maak eens een staartdeling!quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:08 schreef Mozy het volgende:
TS moet niet zo uit de hoogte doen. Ik kom uit '92 en heb het op de manier geleerd waarop hij het ook heeft geleerd.
Veel logischer, donderop met die haakjes enzo. houd het simpel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:38 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Waarom de fuck zou je iets als 'het nieuwe rekenen' introduceren? Is het anders te ingewikkeld tegenwoordig? Toegegeven, de 'nieuwe' manier is wel logischer, maar waarom zou je een methode ineens veranderen. Deed dat dan vroeger meteen, of blijf de 'oude' methode aanhouden.
Optellen aftrekken maakt toch niet uit op welke volgorde je het doet?quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:42 schreef zarGon het volgende:
[..]
Vermenigvuldigen staat boven delen, optellen staat boven aftrekken? Dat?
Jawel.quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:44 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Optellen aftrekken maakt toch niet uit op welke volgorde je het doet?
Nou, nee.quote:
NEE.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:29 schreef Rivalo het volgende:
6/2(1+2) is toch ook gewoon 1?
6/2(1+2)
6/2(3)
6/6
1
Maar ik snap 9 dan ook wel.
6/2(1+2)
6/2*3
Van links naar rechts = 9.
Gewoon ronduit debiel die veranderde volgordes
Maar ik hou stand bij '1' omdat de 3 nog steeds tussen haakjes staat en je dat keer 2 doet.
Niemand leert dat optellen boven aftrekken komt, pipo.quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:05 schreef zarGon het volgende:
[..]
Nou, nee.
Optellen boven aftrekken:
(2+5)-(2+5)=0.
Optellen en aftrekken gelijkwaardig (links naar rechts):
2+5-5+2=10.
nou, ik heb hem voor de grap even door de wolframalpha rekenmachine gehaald (Volgens het beta wiskunde topic "de meest geavanceerde rekenmachine van het internet" en daar komt ook gewoon 10 uit.quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:05 schreef zarGon het volgende:
[..]
Nou, nee.
Optellen boven aftrekken:
(2+5)-(2+5)=0.
Optellen en aftrekken gelijkwaardig (links naar rechts):
2+5-5+2=10.
10?quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:05 schreef zarGon het volgende:
[..]
Nou, nee.
Optellen boven aftrekken:
(2+5)-(2+5)=0.
Optellen en aftrekken gelijkwaardig (links naar rechts):
2+5-5+2=10.
Na die veranderingen in taal weet ik écht niet meer hoe je alles nou moet schrijven.quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Overigens is het taalonderwijs in Nederland ook enorm verslechterd, zeker na de taalverkrachtingen in 1996 en 2006. Ik houd mijn hart vast omtrent wat men ons over vijf jaar in de maag zal splitsen.
Hij zei eerst 2+5-2+5quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
10?
Als ik dit geintje van links naar rechts zou willen lezen kom ik toch echt op 4 uit...
2+5=7 7-5=2 2+2=4
En voor het overige: ik lees niet graag hele PDF'jes door, maar het stuk waarnaar de vierde post in dit topic verwijst heb ik bijna jankend zitten lezen. Dat het rekenonderwijs zo verneukt is in Nederland had ik nooit verwacht.
Overigens is het taalonderwijs in Nederland ook enorm verslechterd, zeker na de taalverkrachtingen in 1996 en 2006. Ik houd mijn hart vast omtrent wat men ons over vijf jaar in de maag zal splitsen.
Ik ben dus niet gek.quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:18 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Niemand leert dat optellen boven aftrekken komt, pipo.
(Zelfs niet bij het nieuwe rekenen blijkbaar volgens Wikimaffia http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde)
Hier hetzelfde. Ik heb onderwijs genoten in de jaren '70. Boom-roos-vis-vuur-mus-Pim... Ik ken het nog uit m'n hoofd. Dictees? Laat maar komen; ik haalde steevast negens en tienen. Tegenwoordig zou me dat vermoedelijk niet meer lukken...quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:46 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Na die veranderingen in taal weet ik écht niet meer hoe je alles nou moet schrijven.
Ah, mea culpa.quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:48 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hij zei eerst 2+5-2+5
Tweede keer zei hij (per ongeluk wrs) 2+5-5+2.
Tot hoeveel decimalen?quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ahhh doe mij een plezier, en maak eens een staartdeling!
Doe deze maar:
37/384628387\...
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik was er al langer achter, maar weet het nu zeker: ik wil m'n kinderen nooit in Nederland op school hebben.
Het is toch juist verander om beter aan te sluiten bij hoe de rest van de wereld het doetquote:Op zondag 16 oktober 2011 00:00 schreef MouzurX het volgende:
Hier mogen dan toch wel kamervragen over komen?
Waarom is dit veranderd? Terwijl de rest van de wereld het nog steeds op de normale manier doet?
Hoe lang heb je hier over gedaan?quote:Op zondag 16 oktober 2011 09:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
?sknil raan sthcer nav koo jij seeL
"rev" doet wonderen onder Tuxquote:
Het geeft wel te denken he... Als 60% van de bevolking basis-rekenvaardigheden mist, is het niet zo gek dat hele landen de EU kapot frauderen. Toezicht? Hoezo toezicht? Alles is toch nul als we achteraan "+ 2 * 0" zetten?quote:On topic, ik zie dat m'n computer aangeeft dat het geen 1 april is, dus dat kan het niet zijn.
Is dit de methode die gebruikt gaat worden om wereldwijd alle tekorten weg te administreren?
iets keer 0 is altijd 0quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Parietale_kwab het volgende:
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-1+1+1+1+1+1+1x0 = ?
Die gaat nu ook rond op Facebook met heel veel mensen die denken dat het 0 is
[ afbeelding ]
Lees die som nog eens een keer door.quote:
wat ik zeg klopt gewoon hoor. en vermenigvuldigen gaat voor optellen en aftrekken.quote:
Ja, maar WAT ga je vermenigvuldigen? Toch enkel die laatste 1 hoop ik. Anders heb je niet begrepen wat je zojuist hebt ingetikt.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:38 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
wat ik zeg klopt gewoon hoor. en vermenigvuldigen gaat voor optellen en aftrekken.
Daarom is het juist geen 0 als optellen voor vermenigvuldigen ging was het juist 0, nu is het 4 (als ik goed geteld heb).quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:38 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
wat ik zeg klopt gewoon hoor. en vermenigvuldigen gaat voor optellen en aftrekken.
In het oude systeem was dit toch echt 0.quote:Op zondag 16 oktober 2011 10:24 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
2+5-2+5=10
Als je dit echt niet kunt begrijpen, ben je gewoon te moeilijk aan het denken, of te beperkt in je denken.
Bron van dat oude en nieuwe systeem? Ik kan het afgezien van op dit forum nog nergens vinden.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:07 schreef FF het volgende:
[..]
In het oude systeem was dit toch echt 0.
Optellen ging voor aftrekken dus (2+5)-(2+5)=7-7=0.
In het nieuwe systeem dus niet meer. Gelijkwaardig = van links naar rechts.
Optellen en aftrekken hebben altijd dezelfde prioriteit gehad.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:07 schreef FF het volgende:
[..]
In het oude systeem was dit toch echt 0.
Optellen ging voor aftrekken dus (2+5)-(2+5)=7-7=0.
In het nieuwe systeem dus niet meer. Gelijkwaardig = van links naar rechts.
quote:
NEE RASMONGOOL.quote:
IETS SIMPELER VOOR JOU DAN.quote:6/2(1+2)
= 6/2(3)
= 6/2*3
= 3*3
= 9
Anders kan je toch net zo goed (6)/(2)*3 schrijven, of bijvoorbeeld 2*(8)/(2)*3*(61)? In feite hebben alle individuele cijfers haakjes eromheen, maar waar haakjes echt om gaan is dat de SOM tussen de haakjes voorgaat. Dus 2x(3+2) wordt 2x6 maar 2x(3)/1 is gewoon 2x3/1 en die extra haakjes voegen niets toe.
Helemaal goedquote:Op zondag 16 oktober 2011 21:37 schreef Gamesua het volgende:
[..]
NEE RASMONGOOL.
Lees mijn eerdere post dan.
[..]
IETS SIMPELER VOOR JOU DAN.
Wat tussen haakjes staat, moet je eerst uitrekenen. Vervolgens ga je vrolijk door met de som zoals je normaal zou doen.
6/2(1+2) moet je dus eerst 1+2 doen, is dus 3
= 6/2(3)
IS PRECIES HETZELFDE ALS 6/2*3
en aangezien vermenigvuldigen niet voorgaat (want gelijkwaardig) is het gewoon 6 gedeeld door 2 is 3, keer 3 is 9.
Niet voor delen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:38 schreef MouzurX het volgende:
Nou weet ik het totaal niet meer, vermenigvuldigen ging toch voor?
Klopt, dat was het geval tot midden jaren 90.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:38 schreef MouzurX het volgende:
Nou weet ik het totaal niet meer, vermenigvuldigen ging toch voor?
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:36 schreef Ms.Wiggles het volgende:
Ik had nog nooit gehoord van dat nieuwe rekenen, dat werkt toch nietGewoon zoals het hoort! Haakjes, wortels/machten, vermenigvuldigen/delen, optellen/aftrekken! BAAMMM
Hm oke ik ben van 1991.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:42 schreef Aether het volgende:
[..]
Klopt, dat was het geval tot midden jaren 90.
Vanaf toen is men de gangbare methode (internationaal) gaan gebruiken waarbij vermenigvuldigen en delen gelijk zijn.
Wat is het NUT ervan om een van de basis-standaarden van de wiskunde omver te gooien? Het resultaat is ongetwijfeld dat er nog zeker 100 jaar verwarring over blijft...quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:42 schreef Aether het volgende:
[..]
Vanaf toen is men de gangbare methode (internationaal) gaan gebruiken waarbij vermenigvuldigen en delen gelijk zijn.
Dit is echt heel erg... Er zijn voor kleinere rekenfouten miljoenen Pentium-CPU's teruggeroepen...quote:
Wat is er mis het met internationaal afstemmen zodat internationaal er geen verwarring zal zijn?quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is het NUT ervan om een van de basis-standaarden van de wiskunde omver te gooien? Het resultaat is ongetwijfeld dat er nog zeker 100 jaar verwarring over blijft...
Zie ook: http://knowyourmeme.com/memes/48293#.Tps9ByphiSMquote:Op zondag 16 oktober 2011 21:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit is echt heel erg... Er zijn voor kleinere rekenfouten miljoenen Pentium-CPU's teruggeroepen...
Ik was zelf ook een beetje verward door al deze posts, maar volgens mij zit het zo:quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is het NUT ervan om een van de basis-standaarden van de wiskunde omver te gooien? Het resultaat is ongetwijfeld dat er nog zeker 100 jaar verwarring over blijft...
[..]
Dit is echt heel erg... Er zijn voor kleinere rekenfouten miljoenen Pentium-CPU's teruggeroepen...
Dit klopt taalkundig niet. Vermenigvuldigen is juist het tegenovergestelde van delen, niet gelijk aan delen. En hetzelfde voor de andere vergelijkingen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:02 schreef Merkie het volgende:
Mensen die niet weten dat vermenigvuldigen = delen, machtsverheffen = worteltrekken en optellen = aftrekken:.
Het is dezelfde operatie, anders opgeschreven.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:07 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dit klopt taalkundig niet. Vermenigvuldigen is juist het tegenovergestelde van delen, niet gelijk aan delen. En hetzelfde voor de andere vergelijkingen.
Computertechnisch gezien bestond in het begin alleen optellen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:02 schreef Merkie het volgende:
Mensen die niet weten dat vermenigvuldigen = delen, machtsverheffen = worteltrekken en optellen = aftrekken:.
Als je kan aangeven waarom dat fout is hoor ik het graag.quote:
Er is al meerdere malen een bron gegeven. Bijvoorbeeld:quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:09 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Bron van dat oude en nieuwe systeem? Ik kan het afgezien van op dit forum nog nergens vinden.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:51 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Maar wacht eens even, ook met de nieuwe methode komt er 30 uit. Het is immers geen gelijkwaardige bewerking.
Dus:
oude methode: 5+5x5 = 30
nnieuwe methode: 5+5x5 = 30
Ook bij de nieuwe methode gaat vermenigvuldigen voor optellen/aftrekken:
De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:
1.(haakjes)
2.machtsverheffen en worteltrekken
3.vermenigvuldigen en delen
4.optellen en aftrekken
Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
[..]
En nog een andere bron:quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:58 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Het is dus helemaal niet 50.
Zie rekenvoorbeeld van nieuwe methode:
Vermenigvuldigen en delen hebben voorrang boven optellen en aftrekken.
5 + 2 x 7 = ?
Hier heeft de vermenigvuldiging voorrang!
Reken eerst uit: 2 x 7 = 14 en daarna 5 + 14 = 19.
Bron: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=217
Die mensen die op Facebook zeggen dat 5+5x5 = 50 zitten er dus naast.
Er is geen centrale instantie die afspraken maakt over de bewerkingsvolgorde in Nederland, en rond 1990 is er geen afspraak veranderd. De opmerking op de website van beterrekenen ("ongeveer sinds 1992 geldt een andere regel voor de volgorde van bewerkingen") is onzin. In de praktijk is de regel altijd geweest dat je a:b*c moet vermijden omdat het verkeerd begrepen kan worden door lezers. In de computertalen bestaan er wel eenduidige afspraken over de betekenis van a:b*c, maar ook daar hoor je het te vermijden (d.w.z. haakjes te gebruiken), omdat die haakjes goedkoper zijn dan misverstanden bij collega's die je code later moeten onderhouden.quote:Op zondag 16 oktober 2011 23:33 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Ik was zelf ook een beetje verward door al deze posts, maar volgens mij zit het zo:
1. Eerst had je het oude rekenen.
2. Rond 1990 hebben ze het iets aangepast, waardoor het meer internationaal afgestemd werd. Onder andere werden, terwijl eerst vermenigvuldigen voor delen ging, die twee op gelijke hoogte gezet.
...
Iemand anders een toevoeging?
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:33 schreef Zorax1 het volgende:
Aan alle misleide mensen die denken dat vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig aan elkaar zijn, leg mij eens uit waarom ik wel x 0 kan doen en niet : 0 ?
Omdat 0 geen inverse heeft misschien?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:33 schreef Zorax1 het volgende:
Aan alle misleide mensen die denken dat vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig aan elkaar zijn, leg mij eens uit waarom ik wel x 0 kan doen en niet : 0 ?
Het is eenzelfde soort bewerking. Maar welke volgorde is dan volgens jou het meest logisch?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:47 schreef Zorax1 het volgende:
Waarom hebben ze dezelfde prioriteit (gekregen)? Dat het verschillen maakt, moet uit de plaatjes met rekenmachines alleen toch al duidelijk zijn.
Nee, de inverse van nul bestaat niet.quote:inverse nul = oneindig ?
Het is niet eenzelfde soort bewerking, het ligt wel op hetzelfde niveau en is de inverse van de andere bewerking.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 23:01 schreef Zorax1 het volgende:
Als het eenzelfde soort bewerking is, waarom gaat het in het geval van 0 dan niet op?
Met die verengelste woorden die Nederlandse synoniemen vervangen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:52 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Ik heb onderwijs genoten in de jaren '70. Boom-roos-vis-vuur-mus-Pim... Ik ken het nog uit m'n hoofd. Dictees? Laat maar komen; ik haalde steevast negens en tienen. Tegenwoordig zou me dat vermoedelijk niet meer lukken...
Niks mis mee, maakt het alleen maar makkelijker voor kinderen om Engels te leren.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 23:11 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Met die verengelste woorden die Nederlandse synoniemen vervangen.
quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit is echt heel erg... Er zijn voor kleinere rekenfouten miljoenen Pentium-CPU's teruggeroepen...
Obvious troll is obvious, try againquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:33 schreef Zorax1 het volgende:
Aan alle misleide mensen die denken dat vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig aan elkaar zijn, leg mij eens uit waarom ik wel x 0 kan doen en niet : 0 ?
En de veranderingen in de spelling.. zoals bijvoorbeeld pannenkoek, wat mijn inziens zelfs nergens op slaat, omdat ik zo'n ding in 1 pan bak en niet in meerderequote:Op dinsdag 18 oktober 2011 23:11 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Met die verengelste woorden die Nederlandse synoniemen vervangen.
Heb dat vaker gezienquote:Op woensdag 19 oktober 2011 11:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Een kleine test met een willekeurige 14-jarige geeft mij het idee dat ze een enorme Pavlovreactie aangeleerd hebben gekregen: zodra er "keer 0" staat, denken ze automatisch: "dan is het antwoord 0!"...
Maar ik begin door te hebben hoe het brein van een dodo werkt! Voor de liefhebber:
2+2+2*0=0
2+2*0+2=2
0*2+2+2=4 (toevalstreffer)
2+0*2+2=6
2+2+0*2=8![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En eigenlijk is dat wel het makkelijkst... gewoon alle regels overboord, elke bewerking is gelijkwaardig en simpelweg van links naar rechts elke bewerking achtereenvolgens uitvoerenquote:Op woensdag 19 oktober 2011 11:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Een kleine test met een willekeurige 14-jarige geeft mij het idee dat ze een enorme Pavlovreactie aangeleerd hebben gekregen: zodra er "keer 0" staat, denken ze automatisch: "dan is het antwoord 0!"...
Maar ik begin door te hebben hoe het brein van een dodo werkt! Voor de liefhebber:
2+2+2*0=0
2+2*0+2=2
0*2+2+2=4 (toevalstreffer)
2+0*2+2=6
2+2+0*2=8![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je vergeet dat "rekenen" geen doel is, maar een middel. En het middel wordt knap waardeloos als je die regels weglaat.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:00 schreef Yngwie het volgende:
[..]
En eigenlijk is dat wel het makkelijkst... gewoon alle regels overboord, elke bewerking is gelijkwaardig en simpelweg van links naar rechts elke bewerking achtereenvolgens uitvoeren
Rekenkunde is weldegelijk van intrinsieke waarde voor de wiskunde en getaltheorie heeft als wiskundige discipline weinig nut aan praktische toepassingen. Dat het praktische toepassingen heeft is mooi maar zeker niet het doel van rekenkunde.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergeet dat "rekenen" geen doel is, maar een middel. En het middel wordt knap waardeloos als je die regels weglaat.
Dit past eigenlijk ook wel in het rijtje totaal gebrek aan algemene kennis... Ik schat dat grofweg de helft (!) van de bevolking het verschil niet snapt tussen 0,25 euro en 0,25 cent... Tot aan telefoonmaatschappijen aan toe (0,25 cent per minuut)! Ook bij 0900-nummers kom ik dat regelmatig tegen. Pure misleiding en een enorm domme uitstraling. En natuurlijk plastic tasjes in supermarkten van 0,25 cent...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 13:34 schreef PureEvil het volgende:
2 doosjes met papieren cupcake vormpjes (80 stuks voor 0.52 cent ofzo)
52 cent per stuk lijkt me erg veel voor een vormpje.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 15:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit past eigenlijk ook wel in het rijtje totaal gebrek aan algemene kennis... Ik schat dat grofweg de helft (!) van de bevolking het verschil niet snapt tussen 0,25 euro en 0,25 cent... Tot aan telefoonmaatschappijen aan toe (0,25 cent per minuut)! Ook bij 0900-nummers kom ik dat regelmatig tegen. Pure misleiding en een enorm domme uitstraling. En natuurlijk plastic tasjes in supermarkten van 0,25 cent...
80 stuks voor een halve centquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:32 schreef Adames het volgende:
[..]
52 cent per stuk lijkt me erg veel voor een vormpje.
Van wie heb je deze uitkomsten en waarom is bij de eerste '2+2*0+2' het antwoord '2' en bij de tweede '2+2*0+2' is het antwoord opeens '6'. Wat gaat er in hun hoofd om.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 11:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Een kleine test met een willekeurige 14-jarige geeft mij het idee dat ze een enorme Pavlovreactie aangeleerd hebben gekregen: zodra er "keer 0" staat, denken ze automatisch: "dan is het antwoord 0!"...
Maar ik begin door te hebben hoe het brein van een dodo werkt! Voor de liefhebber:
2+2+2*0=0
2+2*0+2=2
0*2+2+2=4 (toevalstreffer)
2+0*2+2=6
2+2+0*2=8![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat zijn gewoon de antwoorden als je van links naar rechts zou rekenenquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 18:02 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Van wie heb je deze uitkomsten en waarom is bij de eerste '2+2*0+2' het antwoord '2' en bij de tweede '2+2*0+2' is het antwoord opeens '6'. Wat gaat er in hun hoofd om.
Zelf heb ik een Casio en bij '6/2(1+2)' geeft hij een andere uitkomst dat bij '6/2*(1+2)'.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 23:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Wiki heeft ook wel een mooi plaatje:
[ afbeelding ]
De Casio heb ik meer vertrouwen in dan die TI die alle kinderen tegenwoordig op school gebruiken. Neemt niet weg dat dit verwarrend is, wiki heeft het ook over ongeveer een 50-50 verdeling.
Google maakt hier trouwens dit van: (6 / 2) * (1 + 2) = 9
Voor de duidelijkheid zet Google er haakjes bij, dan klopt het, maar 't is niet wat ik verwachtte.
Mijn HP48G doet het ook niet zoals verwacht.... Bij intypen in grafische modus wordt de / als deelstreep gezien: 6/2 komt netjes onder elkaar te staan. Zodra dat daarna echter op stack (zo heet dat bij dat apparaat) wordt gezet, staan er geen haakjes om de 6/2, maar wordt het nog wel zo behandeld. Aan de ene kant logisch, aan de andere kant niet, en om die reden reden om dit altijd te voorkomen...
Oh, op die manier.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 18:04 schreef luckass het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon de antwoorden als je van links naar rechts zou rekenen.
En wat dus totale onzin is (maar dat lijkt me duidelijk).
^^ Dat dus.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 18:04 schreef luckass het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon de antwoorden als je van links naar rechts zou rekenen.
En wat dus totale onzin is (maar dat lijkt me duidelijk).
Dit sommetje komt uit een boekje wat in die tijd werd gebruikt om je voor te bereiden op een toelatingsexamen voor de hoogste niveaus van het secundair onderwijs. Het is jammer dat ze zowel die toelatingsexamens als die oefeningen hebben afgeschaft, dit soort sommetjes zijn een leuke meesterproef voor een deel van de leerlingen en volgens mij kan je met een test die een hoger niveau heeft heel wat betrouwbaarder het kaf van het koren scheiden dan met de CITO-toets die van VMBO-niveau is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:43 schreef Aether het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Rekensom voor de lagere school uit 1958
Even zonder controle op rekenfouten:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 06:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dit sommetje komt uit een boekje wat in die tijd werd gebruikt om je voor te bereiden op een toelatingsexamen voor de hoogste niveaus van het secundair onderwijs. Het is jammer dat ze zowel die toelatingsexamens als die oefeningen hebben afgeschaft, dit soort sommetjes zijn een leuke meesterproef voor een deel van de leerlingen en volgens mij kan je met een test die een hoger niveau heeft heel wat betrouwbaarder het kaf van het koren scheiden dan met de CITO-toets die van VMBO-niveau is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |