abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102952719
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 13:43 schreef Elfletterig het volgende:
Dat vind ik dus niet. Als de automobilist nuchter achter het stuur stapt, dan kan ik die redenatie WEL volgen. Als je dan een voetganger doodrijdt, dan moet zeker worden onderzocht in hoeverre de voetganger een onbesuisde, gevaarlijke beweging maakte. Bij een dronken automobilist is de brokkenpiloot ZELF degene die gevaarlijke dingen doet. En juist dat zou veel zwaarder moeten wegen.
Stel: Er zijn 2 dronken automobilsten, eentje heeft voorrang maar krijgt dat niet omdat de ander door rood rijdt. Aanrijding, beide dood. Wie is er schuldig?
quote:
Fijn dat dat theoretisch zo is. We hebben er alleen bar weinig aan als er in de praktijk niet voor wordt gestraft.
Doe nou niet alsof er niet voor gestraft wordt. Er wordt zo vaak voor gestraft.
quote:
Het onrechtvaardige is dat de drankrijder die iemand doodrijdt, wegkomt met slechts het vergrijp 'rijden met drank op' wanneer aannemelijk is te maken dat de voetganger misschien wel een stapje achteruit deed.
Tsja, als niet blijkt dat de drank de oorzaak was van het ongeval kan je daar ook niet voor gestraft worden.
quote:
Dat lijkt me sterk. In het algemeen vinden sowieso al veel mensen dat er in Nederland te soft wordt gestraft. En zeker in een zaak als deze (zowel de zaak Cuijk als ook de zaak uit deze OP) ben ik ervan overtuigd dat heel veel Nederlanders voorstander zijn van een hardere, strengere en snellere aanpak van drankrijders die anderen doodrijden.
Richt een politieke partij op.
quote:
Je hebt slachtoffers en slachtoffers. Als meneer Jansen naar de rechter gaat omdat de buurman zijn schutting 5 centimeter over de erfafscheiding heeft geplaatst, is hij gedupeerde. Ja, maar het weegt op geen enkele manier op tegen het leed van ouders wier kind is doodgereden door een drankrijder - en die nog steeds moeten toezien dat de dader vrij rondloopt.
Dat is geen strafrecht.
quote:
... Nog los van het feit dat het voor nabestaanden niet is te bevatten dat die dader al twee jaar vrij rondloopt (en dus nog steeds geen straf heeft uitgezeten), is het ook maatschappelijk onwenselijk dat de dader van zo'n ernstig vergrijp vrij rondloopt. Dat past op geen enkele manier in het idee van een rechtstaat.
Leg dat eens uit, want dat begrijp ik dus niet echt.
quote:
Ja, zo'n man heeft recht om in beroep te gaan, maar zoiets moet dan snel gebeuren. Iedereen moet duidelijkheid hebben. Het lijkt me overigens ook in het belang van de dader. Hoe eerder de straf tot uitvoering komt, des te sneller kan hij daarna ook weer zijn leven oppakken.
Eens, voor de dader is dat zeker van belang. Het is ook niet zo dat ik er iets op tegen heb, integendeel.
pi_102952731
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 13:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik denk dat in de meeste triviale gevallen een rechter geen Einstein hoeft te zijn om een beeld te kunnen vormen van wat zich heeft voorgevallen. Wat storend is, is dat de verdediging de meest bizarre situaties gaat schetsen om de verdachte vrij te pleiten en dat dit uiteindelijk de basis gaat worden waarop de rechtspraak zich gaat focussen. Ik noem dat de waarheid verkrachten... althans... de feiten die er liggen negeren omdat er mogelijk ook nog een ander scenario mogelijk zou zijn (de 1%).

DonJames noemt dit wiskunde of wetenschap, maar in de exacte wetenschap is een kans van 1% gewoon hetzelfde als 'niet goed genoeg om betrouwbaar te zijn'. Het is dus veel logischer dat een rechter zijn oordeel velt over de feiten die wel betrouwbaar zijn, ongeacht wat dit inhoud voor de verdachte. Immers... hoe kan je met volle zekerheid aantonen dat de verdachte ergens schuldig aan is? Met dit uitgangspunt zou een rechter nooit tot een veroordeling kunnen komen.
Als er een alternatief scenario is dan moet je natuurlijk onderzoeken of dat overeenstemt met de feiten. Anders veroordeel je immers een onschuldige. Alleen verschuift de bewijslast dan wel naar de verdachte, en meer naarmate het alternatieve scenario onwaarschijnlijker is.

Maar meer in het algemeen geldt natuurlijk dat je eerst zult moeten weten waarom een rechter iets doet, voordat je kunt bepalen of het onzin is. Het onzin noemen omdat je het waarom niet kent slaat natuurlijk nergens op. Vervolgens zien we dan dat mensen die nog nooit van hun leven een fatsoenlijke aanspraak op vaak toch al beperkte denkkracht hebben gedaan inzake de vraag wat nou rechtvaardigheid is gaan roepen dat de mensen die daar hun carriere voor een belangrijk deel aan hebben gewijd het allemaal niet begrepen hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_102952953
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:00 schreef DonJames het volgende:

Stel: Er zijn 2 dronken automobilsten, eentje heeft voorrang maar krijgt dat niet omdat de ander door rood rijdt. Aanrijding, beide dood. Wie is er schuldig?

Beiden schuldig, beiden zitten ze met drank op achter het stuur. Waar je over kan discussiëren is wie er meer schuldig zou zijn, een non-discussie imo want je kan nooit achterhalen wat er gebeurt zou zijn als 1 van beiden wel of niet gedronken had.
Hetzelfde geldt voor de doodgereden vrouw, je kan nooit bewijzen dat de vrouw ook doodgereden zou zijn als de bestuurder nuchter was geweest. In zo'n geval is het dus gewoon dood door schuld, de bestuurder had niet in deze toestand mogen rijden, de rest is gewoon speculatie.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_102953254
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Vervolgens zien we dan dat mensen die nog nooit van hun leven een fatsoenlijke aanspraak op vaak toch al beperkte denkkracht hebben gedaan inzake de vraag wat nou rechtvaardigheid is gaan roepen dat de mensen die daar hun carriere voor een belangrijk deel aan hebben gewijd het allemaal niet begrepen hebben.
Boerenverstand is vaak heel effectief in het vinden van een oplossing, diepgang kan ook leiden tot tunnelvisie.

Als we een redelijke steun willen houden voor het huidige rechtssysteem dan zal het systeem ook effectief moeten werken en zich niet alleen maar moeten blindstaren op de meest exotische nuances.

De gulden middenweg :)
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:17:34 #65
111528 Viajero
Who dares wins
pi_102953353
Natuurlijk moet je naar de hele situatie kijken. Maar iemand vrijspreken omdat je niet kan bewijzen dat het slachtoffer niet zelf voor de auto van de dronken bestuurder gesprongen is, is echt de wereld op zijn kop zetten. En als dat je de meest waarchijnlijke versie van de gebeurtenissen lijkt dan zou je in geen enkele verantwoordelijke positie moeten zitten.

Ik kom hier evt vanavond in meer detail op terug, nu eerst maar weer wat werk doen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_102953413
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Beiden schuldig, beiden zitten ze met drank op achter het stuur. Waar je over kan discussiëren is wie er meer schuldig zou zijn, een non-discussie imo want je kan nooit achterhalen wat er gebeurt zou zijn als 1 van beiden wel of niet gedronken had.
Dat kan wel degelijk, en is in het verleden al vaker gedaan.
quote:
Hetzelfde geldt voor de doodgereden vrouw, je kan nooit bewijzen dat de vrouw ook doodgereden zou zijn als de bestuurder nuchter was geweest. In zo'n geval is het dus gewoon dood door schuld, de bestuurder had niet in deze toestand mogen rijden, de rest is gewoon speculatie.
Dat kan wel. Als iemand in het donker een snelweg oprent, recht voor een auto die 120 km/u rijdt, maakt het echt niet uit of de bestuurder dronken is of niet. Ontwijken is hoe dan ook onmogelijk.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:14 schreef xenobinol het volgende:
Boerenverstand is vaak heel effectief in het vinden van een oplossing, diepgang kan ook leiden tot tunnelvisie.

Als we een redelijke steun willen houden voor het huidige rechtssysteem dan zal het systeem ook effectief moeten werken en zich niet alleen maar moeten blindstaren op de meest exotische nuances.

Nee, we moeten ons rechtsysteem niet enkel en alleen simpeler maken zodat Jan-met-de-pet het ook in één oogopslag kan begrijpen.
pi_102953524
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je zult toch eerst die diepgang moeten verkennen omdat te kunnen beoordelen.

quote:
Ik heb niet de indruk dat ook minder exotische nuance op brede steun onder het volk kunnen rekenen, om de eenvoudige reden dat nuancering intellectuele inspanning vereist.

quote:
Waartussen precies?
pi_102954589
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:19 schreef DonJames het volgende:

Dat kan wel. Als iemand in het donker een snelweg oprent, recht voor een auto die 120 km/u rijdt, maakt het echt niet uit of de bestuurder dronken is of niet. Ontwijken is hoe dan ook onmogelijk.

Als een voetganger word aangereden op een autosnelweg is dat voldoende reden tot verder onderzoek. Wat deed de voetganger op de autosnelweg? In zo'n geval kan ik voorstellen dat we de automobilist veroordelen voor dood door schuld maar met verzachtende omstandigheden. Immers.. de automobilist had nog steeds niet mogen rijden en is daarom medeschuldig aan het ongeluk.

quote:
Nee, we moeten ons rechtsysteem niet enkel en alleen simpeler maken zodat Jan-met-de-pet het ook in één oogopslag kan begrijpen.
Waarom niet? De rechtspraak is er voor iedereen. De steun voor dit systeem bestaat bij de gratie van de steun aan dit systeem door de Jan-met-de-pet bevolking. De rechter heeft dus heel wat verantwoording af te leggen aan Jan-met-de-pet, ik denk dat dit nog wel eens over het hoofd word gezien door een zekere elite. Rechtvaardigheid is met name een gevoel, een emotie... geen feit of absolute waarheid. Neem nu het dogma in ons rechtssysteem dat daders gerehabiliteerd moeten worden, dit is met name de mening en het standpunt van een zekere elite, de meeste burgers zal het echt worst wezen of sommige misbaksels in een werkkamp terecht komen en daar de laatste dagen van hun ellendige leventje slijten. Als de bevolking van mening is dat het TBS systeem afgeschaft moet worden, dat misdrijven zwaarder en eerder bestraft moeten worden dan moet dat ook kunnen. Er is geen universele waarheid m.b.t. de rechtspraak, de rechtspraak is datgene wat een maatschappij er van gemaakt heeft.
I'll sing you a lullaby.
pi_102955046
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:50 schreef xenobinol het volgende:

Waarom niet? De rechtspraak is er voor iedereen.
De gezondheidszorg ook, dat wil niet zeggen dat artsen zich moeten beperken tot behandelingen die iedereen snapt.

quote:
Rechtvaardigheid is met name een gevoel, een emotie... geen feit of absolute waarheid.
Nee, er is een rechtvaardigheidsgevoel en dat wordt voor een groot gedeelte breed gedeeld. Maar om van daaruit tot rechtvaardigheid te komen zul je dat intellectueel moeten uitwerken, zodat je het concreet kunt maken en concreet kunt vertalen in te nemen stappen. Anders blijf je hangen in een discussie van "ik voel het zo" en "maar ik voel het nou eenmaal zo", dan kun je nog elkaars hartslag gaan voelen of zo en daar beperkt de communicatie zich dan toe en zit iedereen onafhankelijk van elkaar wat te voelen zonder dat er iets uitkomt.

quote:
Neem nu het dogma in ons rechtssysteem dat daders gerehabiliteerd moeten worden, dit is met name de mening en het standpunt van een zekere elite, de meeste burgers zal het echt worst wezen of sommige misbaksels in een werkkamp terecht komen en daar de laatste dagen van hun ellendige leventje slijten.
Je kunt mensen die nadenken inderdaad een elite noemen, alleen is dat volgens mij geen elite die er niet zou moeten zijn.

quote:
Als de bevolking van mening is dat het TBS systeem afgeschaft moet worden, dat misdrijven zwaarder en eerder bestraft moeten worden dan moet dat ook kunnen.
Maar meestal is het predikaat mening nogal flatteus. Iets roepen zonder dat je weet waar je het over hebt geldt ook als mening. In mijn optiek zul je toch echt wat moeten weten van het TBS-systeem om te kunnen beoordelen of het afgeschaft moet worden. Maar dat zal wel een elitaire gedachte zijn.
pi_102955234
quote:
Als een voetganger word aangereden op een autosnelweg is dat voldoende reden tot verder onderzoek. Wat deed de voetganger op de autosnelweg? In zo'n geval kan ik voorstellen dat we de automobilist veroordelen voor dood door schuld maar met verzachtende omstandigheden. Immers.. de automobilist had nog steeds niet mogen rijden en is daarom medeschuldig aan het ongeluk.
...
Dus de automobilist kon er echt hélemaal niets aan doen (het was misschien wel een zelfmoordpoging van de voetganger), maar toch wil je hem jarenlang in de gevangenis opsluiten? Bizar..
pi_102955335
quote:
Beiden, omdat ze beiden met drank op achter het stuur zaten. Als je gradaties in schuld wilt aanbrengen, is de persoon die door rood reed, nog wat 'extra' schuldig, omdat hij ook nog een verkeersregel overtrad.

quote:
Doe nou niet alsof er niet voor gestraft wordt. Er wordt zo vaak voor gestraft.
Ik ontkom niet aan de indruk dat er regelmatig aan de softe kant wordt gestraft en dat drankrijders - als het even kan - wegkomen met slechts een boete voor rijden met drank op.

quote:
Richt een politieke partij op.
Ik ben het inderdaad met je eens dat je een dergelijke verandering van wet- en regelgeving langs politieke weg zou moeten bewerkstelligen. Dat is dan ook de reden waarom ik het eens ben met de oproep van de vereniging van verkeersslachtoffers uit de OP.

quote:
Dat is geen strafrecht.
Fijn, maar je snapt mijn punt prima. De ene zaak is gewoon ernstiger en zwaarwegender dan de andere.

quote:
Leg dat eens uit, want dat begrijp ik dus niet echt.
De dader heeft een zeer ernstig vergrijp begaan, met verstrekkende gevolgen. Het is in niemands belang dat het een langdurige zaak wordt en dat de dader al die tijd vrij rondloopt, in afwachting van het uiteindelijke oordeel. Er gaat een verkeerd signaal vanuit: drankrijder rijdt iemand dood, maar loopt vrij rond. Eén van de functies van straf is dat er een bepaalde preventieve werking van uitgaat. Die werking ontbreekt volledig wanneer de dader jarenlang vrij rondloopt, in afwachting van een hoger beroep.
pi_102955398
quote:

Rechtvaardigheid is met name een gevoel, een emotie...
Daar ga je dus de mist in. Als we rechtspraak op emoties gaan baseren zijn de raapjes gaar.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_102955614
Zoals jullie het stellen zijn dronken automobilisten ideaal, zeker als je het van te voren weet. Gewoon je oude fiets voor zijn auto smijten, krijg je gelijk een nieuwe.

En wat ik al zei, een illegaal kan je dan ook gewoon doodrijden, zeker als je nuchter bent, hij had toch nooit in NL mogen zijn.
pi_102955795
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:10 schreef Elfletterig het volgende:
Beiden, omdat ze beiden met drank op achter het stuur zaten. Als je gradaties in schuld wilt aanbrengen, is de persoon die door rood reed, nog wat 'extra' schuldig, omdat hij ook nog een verkeersregel overtrad.
Vreemd. Je wordt aangereden door een dronken automobilist die door rood rijdt. Als jij zelf 3 biertjes hebt gedronken is het volledig zijn schuld, heb je er zelf 4 gedronken is het ineens "eigen schuld, dikke bult". Terwijl de relevante feiten niet anders zijn. Dat vind ik geen recht.
quote:
Ik ontkom niet aan de indruk dat er regelmatig aan de softe kant wordt gestraft en dat drankrijders - als het even kan - wegkomen met slechts een boete voor rijden met drank op.
Tsja, hou de rechtspraak wat beter in de gaten. De zaken die normaal verlopen zijn niet zo interessant in de media.
quote:
Ik ben het inderdaad met je eens dat je een dergelijke verandering van wet- en regelgeving langs politieke weg zou moeten bewerkstelligen. Dat is dan ook de reden waarom ik het eens ben met de oproep van de vereniging van verkeersslachtoffers uit de OP.
Maar alleen de oproep haalt helemaal niets uit.
quote:
Fijn, maar je snapt mijn punt prima. De ene zaak is gewoon ernstiger en zwaarwegender dan de andere.
Leg jij dat de betrokkenen uit? Zeg jij tegen de vrouw die voor de 5e keer door haar ex-man met de dood is bedreigd dat haar zitting wordt uitgesteld, omdat een opaatje met een glaasje teveel op per ongeluk een Marokkaanse scooterdief heeft aangereden?
Ja, ik chargeer, maar ik wil aangeven dat het misschien niet zo objectief bepaalbaar is als jij denkt, welke zaak erger is.

quote:
..
Eén van de functies van straf is dat er een bepaalde preventieve werking van uitgaat. Die werking ontbreekt volledig wanneer de dader jarenlang vrij rondloopt, in afwachting van een hoger beroep.
Ik zou niet weten waarom. Jij denkt dat iemand lekker gaat drinken en rijden, omdat, als 'ie daarvoor gepakt wordt, het toch nog een paar jaar duurt voordat 'ie naar de bak moet? Kan ik me niet voorstellen.
pi_102956506
Ik heb eens wat gezocht - en zo makkeliljk was het niet - maar voor het broodnodige evenwicht: hierbij een zaak waarbij de drankrijder wel tot een fikse straf is veroordeeld:

quote:
Zes jaar gevangenisstraf voor doodrijden fietser
Sandor de B., die met een bestelwagen op 30 september 2010 bij Warmenhuizen onder invloed van drank en verdovende middelen een 18-jarige fietser dodelijk verwondde, is door rechtbank Alkmaar voor doodslag veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar. Bovendien mag hij, overeenkomstig de eis van de officier van justitie, de eerste tien jaar daarna niet meer autorijden.

Noodlottig verkeersongeval
Het dodelijk ongeval vond rond acht uur ’s avonds in het donker plaats op de weg langs het Noordhollands Kanaal in de gemeente Harenkarspel. De B.’s bestelbus werd later die avond beschadigd in Alkmaar aangetroffen, nadat omwonenden de politie hadden gebeld. Technisch onderzoek heeft uitgewezen dat De B. op het moment van het ongeluk veel harder moet hebben gereden dan de toegestane zestig kilometer per uur en dat hij geen groot licht voerde. Het slachtoffer was op de fiets onderweg en voerde waarschijnlijk geen verlichting. Door de kracht van de botsing moet de fietser op slag dood zijn geweest en is hij vervolgens in het kanaal terechtgekomen.

Te veel alcohol
Een alcoholtest wees uit dat De B. driemaal de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken. Verder had De B. voor het ongeval ook nog wiet gerookt. De B. is in het recente verleden diverse keren veroordeeld voor dronken rijden en liep bovendien in een proeftijd voor een eerdere geweldsveroordeling. Bij de rechtbank hield De B. vol dat hij dacht dat hij op die avond een paal heeft geraakt, maar de rechtbank acht bewezen dat hij de veroorzaker is geweest van de dodelijke aanrijding. Zijn stelling dat het alcoholonderzoek zou zijn beïnvloed doordat hij na het ongeval nog enkele 'schrikborrels' zou hebben gedronken is door de rechtbank verworpen omdat geen van de getuigen De B.’s bewering kon bevestigen.

Doodslag
De B.’s advocaat Boskma voerde aan dat De B. niet veroordeeld kon worden voor doodslag omdat hij de aanrijding niet opzettelijk zou hebben veroorzaakt. De rechtbank heeft dit betoog niet gevolgd. Zij is van oordeel dat De B. door de genoemde combinatie van veel te hard rijden over een donkere weg, een aanzienlijk te hoog alcoholpromillage gecombineerd met drugsgebruik bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat hij een dodelijke aanrijding zou kunnen veroorzaken. De rechtbank neemt het de verdachte in het bijzonder kwalijk dat hij na het veroorzaken van het ongeluk is doorgereden en zich niet heeft bekommerd over het slachtoffer. Deze wetenschap moet voor de nabestaanden van het jonge slachtoffer verschrikkelijk zijn.
Bron: http://www.rechtspraak.nl(...)drijden-fietser.aspx

In deze zaak redeneert de rechter heel anders, valt me op. Ook hier is de verdediging bezig om met de meest bizarre argumenten ('schrikborrel' etc.) zo veel mogelijk twijfel te zaaien, maar de rechter trapt er (gelukkig) niet in.

Sterker nog, de rechter is van oordeel: dat De B. door de genoemde combinatie van veel te hard rijden over een donkere weg, een aanzienlijk te hoog alcoholpromillage gecombineerd met drugsgebruik bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat hij een dodelijke aanrijding zou kunnen veroorzaken.

En ja, daar is vervolgens de opgelegde straf ook naar. De vraag blijft hooguit welke straf deze drankrijder de keren daarvoor heeft gehad. Kennelijk zijn die straffen niet voldoende afschrikwekkend geweest.
pi_102956852
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:39 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb eens wat gezocht - en zo makkeliljk was het niet - maar voor het broodnodige evenwicht: hierbij een zaak waarbij de drankrijder wel tot een fikse straf is veroordeeld:
Bron: http://www.rechtspraak.nl(...)drijden-fietser.aspx

In deze zaak redeneert de rechter heel anders, valt me op. Ook hier is de verdediging bezig om met de meest bizarre argumenten ('schrikborrel' etc.) zo veel mogelijk twijfel te zaaien, maar de rechter trapt er (gelukkig) niet in.

Sterker nog, de rechter is van oordeel: dat De B. door de genoemde combinatie van veel te hard rijden over een donkere weg, een aanzienlijk te hoog alcoholpromillage gecombineerd met drugsgebruik bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat hij een dodelijke aanrijding zou kunnen veroorzaken.
Dat is het leerstuk van de voorwaardelijke opzet (opzet is nodig voor doodslag). Was ik tot op nu niet op ingegaan om het niet nog ingewikkelder te maken. Het is een standaardzinnetje.
quote:
En ja, daar is vervolgens de opgelegde straf ook naar. De vraag blijft hooguit welke straf deze drankrijder de keren daarvoor heeft gehad. Kennelijk zijn die straffen niet voldoende afschrikwekkend geweest.
Het maakt voor dit soort figuren doorgaans weinig uit hoe hoog de straf is.
pi_102957040
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:22 schreef DonJames het volgende:
Vreemd. Je wordt aangereden door een dronken automobilist die door rood rijdt. Als jij zelf 3 biertjes hebt gedronken is het volledig zijn schuld, heb je er zelf 4 gedronken is het ineens "eigen schuld, dikke bult". Terwijl de relevante feiten niet anders zijn. Dat vind ik geen recht.
De hele essentie van wetten en regels is nou juist dat je bepaalde grenzen afspreekt. Zo gelden er grenzen voor de maximumsnelheid op een weg. En er zijn ook grenzen voor wat betreft het alcoholpromillage in je bloed, enzovoort.

Overigens - even een zijsprong - bij dodelijke ongevallen wordt zelden onderzoek op het lichaam verricht, vaak uit medeleven met nabestaanden. Veel gevallen van drankmisbruik, leidend tot dodelijke ongevallen, komen op die manier niet in de statistieken.

quote:
Tsja, hou de rechtspraak wat beter in de gaten. De zaken die normaal verlopen zijn niet zo interessant in de media.
Speciaal voor jou heb ik hierboven een zaak geplaatst waarin wél flink is gestraft. Al moet ik zeggen dat het nog wel even zoeken was. De voorbeelden liggen echt niet voor het oprapen...

quote:
Maar alleen de oproep haalt helemaal niets uit.
Dat zou wel zo moeten zijn. Hopelijk trekt de politiek het zich toch aan.

quote:
Leg jij dat de betrokkenen uit? Zeg jij tegen de vrouw die voor de 5e keer door haar ex-man met de dood is bedreigd dat haar zitting wordt uitgesteld, omdat een opaatje met een glaasje teveel op per ongeluk een Marokkaanse scooterdief heeft aangereden? Ja, ik chargeer, maar ik wil aangeven dat het misschien niet zo objectief bepaalbaar is als jij denkt, welke zaak erger is.
OK, als jij de nabestaanden uit de OP uitlegt waarom de drankrijder die hun zoon doodreed, al twee jaar vrij rondloopt. :Y)

Overigens kun je prima objectief bepalen wat erger is. Gewoon kijken naar de ernst van het vergrijp (en de gevolgen), plus de strafmaat die de wet voorschrijft. NB: Het liefst zou ik geen prioriteiten stellen, maar als de rechterlijke macht overbelast is, zal dat wel moeten.

quote:
Ik zou niet weten waarom. Jij denkt dat iemand lekker gaat drinken en rijden, omdat, als 'ie daarvoor gepakt wordt, het toch nog een paar jaar duurt voordat 'ie naar de bak moet? Kan ik me niet voorstellen.
Gebrek aan consequenties is een voorname reden waarom mensen bepaalde overtredingen toch begaan of bepaalde misdrijven toch plegen. Pakkans speelt ook een grote rol. Bijvoorbeeld het type autorijder dat op een dinsdagavond een paar biertjes te veel op heeft en dan toch achter het stuur stapt om naar huis te rijden: "Ach, op dinsdag wordt er toch niet gecontroleerd".

Het streven zou moeten zijn om rijden onder invloed helemaal uit te bannen. Zoiets bereik je alleen door gedragsbeïnvloeding (campagnes, voorlichting), een hogere pakkans (handhaving) en fikse boetes of straffen voor daders (wie niet horen wil, moet maar voelen).
pi_102957342
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:47 schreef DonJames het volgende:
Dat is het leerstuk van de voorwaardelijke opzet (opzet is nodig voor doodslag). Was ik tot op nu niet op ingegaan om het niet nog ingewikkelder te maken. Het is een standaardzinnetje.
OK, ik heb het gelezen:

quote:
De term stamt uit het Nederlandse strafrecht. Het is eigenlijk een misleidende term. Er is eigenlijk niets voorwaardelijks aan het opzet. De dader weet dat zijn daad een bepaald gevolg kan hebben (mogelijkheidsbewustzijn), maar neemt de gevolgen op de koop toe. Hij heeft het in zijn macht om deze kans tot nul te reduceren, maar doet dit niet omdat hij zijn gedrag zo graag wil uitvoeren.

Voor voorwaardelijk opzet zijn drie elementen vereist:
De dader wilde zijn gedrag uitvoeren (willen);
Hij wist of kon weten wat de gevolgen waren (weten);
Hij aanvaardde de aanmerkelijke kans dat het zo zou aflopen.
De dader in Cuijk kon ook weten dat rijden met drank op bepaalde gevolgen kan hebben. Die gevolgen nam hij op de koop de toe. Hij had de mogelijkheid om de kans tot nul te reduceren, bijvoorbeeld door een taxi te bellen.

Ik zie bar weinig verschil tussen de dader in Cuijk en het bovenstaande voorbeeld uit Warmenhuizen. Hooguit in gradatie van genomen risico: laatstgenoemde gedroeg zich nog veel roekelozer en had al een 'staat van dienst' op zijn naam staan.
pi_102958443
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:51 schreef Elfletterig het volgende:
De hele essentie van wetten en regels is nou juist dat je bepaalde grenzen afspreekt. Zo gelden er grenzen voor de maximumsnelheid op een weg. En er zijn ook grenzen voor wat betreft het alcoholpromillage in je bloed, enzovoort.
Ja, eens. Maar als je afspreekt dat je gestraft wordt als je een dodelijk ongeval veroorzaakt dat aan drank is te wijten, zal toch bewezen moeten worden dat dat ook het geval is. In jouw redenatie maakt de causaliteit volstrekt niet meer uit.
quote:
Overigens - even een zijsprong - bij dodelijke ongevallen wordt zelden onderzoek op het lichaam verricht, vaak uit medeleven met nabestaanden. Veel gevallen van drankmisbruik, leidend tot dodelijke ongevallen, komen op die manier niet in de statistieken.
Tsja, hoe zuur ook, een drankrijder die zichzelf heeft doodgereden kan toch niet meer gestraft worden..
quote:
Speciaal voor jou heb ik hierboven een zaak geplaatst waarin wél flink is gestraft. Al moet ik zeggen dat het nog wel even zoeken was. De voorbeelden liggen echt niet voor het oprapen...
Dank daarvoor.
quote:
Dat zou wel zo moeten zijn. Hopelijk trekt de politiek het zich toch aan.
Ik hoop dus van niet, omdat ik geen zaken wil voortrekken.
quote:
OK, als jij de nabestaanden uit de OP uitlegt waarom de drankrijder die hun zoon doodreed, al twee jaar vrij rondloopt. :Y)
Gewoon op je beurt wachten, net als de rest. niet in die exacte bewoordingen
quote:
Gebrek aan consequenties is een voorname reden waarom mensen bepaalde overtredingen toch begaan of bepaalde misdrijven toch plegen. Pakkans speelt ook een grote rol. Bijvoorbeeld het type autorijder dat op een dinsdagavond een paar biertjes te veel op heeft en dan toch achter het stuur stapt om naar huis te rijden: "Ach, op dinsdag wordt er toch niet gecontroleerd".
Maar een alcoholverslaafde zal daar bijvoorbeeld helemaal niet om malen.
quote:
Het streven zou moeten zijn om rijden onder invloed helemaal uit te bannen. Zoiets bereik je alleen door gedragsbeïnvloeding (campagnes, voorlichting), een hogere pakkans (handhaving) en fikse boetes of straffen voor daders (wie niet horen wil, moet maar voelen).
Lijkt me een nobel streven hoor, don't get me wrong.
pi_102959034
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:58 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

OK, ik heb het gelezen:

[..]

De dader in Cuijk kon ook weten dat rijden met drank op bepaalde gevolgen kan hebben. Die gevolgen nam hij op de koop de toe. Hij had de mogelijkheid om de kans tot nul te reduceren, bijvoorbeeld door een taxi te bellen.

Ik zie bar weinig verschil tussen de dader in Cuijk en het bovenstaande voorbeeld uit Warmenhuizen. Hooguit in gradatie van genomen risico: laatstgenoemde gedroeg zich nog veel roekelozer en had al een 'staat van dienst' op zijn naam staan.
De gradatie van het genomen risico inderdaad.
Als je normaal rijdt, en niet hebt gedronken is de kans dat je een ongeval veroorzaakt niet zo groot. Rij je normaal, maar heb je wel gedronken, dan is die kans natuurlijk groter, maar nog steeds niet zo heel groot. Heb je daarnaast ook nog drugs gebruikt en rijdt je veel te hard, ja, dan is het vragen om problemen. De kans wordt dan wel heel groot dat het misgaat.

Overigens, wat nog een verschil is met de zaak uit Cuick: de schuld. In de Warmenhuizer-zaak stond de schuld vast. Oftewel: hij had het slachtoffer kunnen ontwijken als hij nuchter was/niet te hard reed. In de zaak uit Cuick staat dat niet vast.
pi_103226380
Weer een "leuk" nieuwsbericht voor dit topic:

quote:
Dronken man rijdt met 5 kinderen sloot in
BURDAAD - Een dronken man uit het Friese Burdaad is maandagavond met zijn auto, waarin vijf kinderen zaten, op de kop in een sloot beland.

Er vielen geen gewonden. Vanwege de combinatie van kinderen en rijden onder invloed wordt de man poging tot doodslag ten laste gelegd, aldus de politie dinsdag.

De 46-jarige man raakte op de Hikkaarderdyk in zijn woonplaats van de weg waarbij de auto op het dak in het water terechtkwam. Hij en de kinderen konden uit het voertuig klimmen. De man werd voor nader onderzoek ingesloten en zijn rijbewijs is ingenomen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)nderen-sloot-in.html

Als ik redeneer volgens de Methode DonJames-Weltschmerz (lees: zoals rechters in Nederland doen), dan moet de uitkomst haast wel zijn dat het niet aannemelijk valt te maken dat de man inderdaad door toedoen van drankgebruik in de sloot is beland...

:{
pi_103226920
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:37 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik redeneer volgens de Methode DonJames-Weltschmerz...
Niet doen, dat is reeds te moeilijk voor je gebleken.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:04:47 #83
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103228749
quote:

[..]

Als ik redeneer volgens de Methode DonJames-Weltschmerz (lees: zoals rechters in Nederland doen), dan moet de uitkomst haast wel zijn dat het niet aannemelijk valt te maken dat de man inderdaad door toedoen van drankgebruik in de sloot is beland...

Dat is inderdaad nooit te bewijzen. Misschien werd hij wel afgeleid door een van die vijf kinderen. Misschien moest hij uitwijken voor een overstekende eend.

Duidelijk geval van vrijspraak, en ruime compensatie voor de onterechte beschuldiging natuurlijk.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_103233440
quote:

[..]

Kinderachtig.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:28:22 #85
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103235968
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kinderachtig.
Consequent. Jij bent degene die bij hoog en laag volhoudt dat je niet kan bewijzen dat een ongeluk door drankgebruik veroorzaakt is.
pi_103236415
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 15:28 schreef Viajero het volgende:

[..]

Consequent. Jij bent degene die bij hoog en laag volhoudt dat je niet kan bewijzen dat een ongeluk door drankgebruik veroorzaakt is.
Als je dat wél kunt bewijzen is de schuldvraag ook niet zo moeilijk te beantwoorden eh, Captain Obvious. :')
pi_103238213
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 15:28 schreef Viajero het volgende:

[..]

Consequent. Jij bent degene die bij hoog en laag volhoudt dat je niet kan bewijzen dat een het ongeluk door drankgebruik veroorzaakt is.
Fixed. Ik beweer niet dat je dat nooit kan bewijzen, dat maak jij ervan. Natuurlijk kan je dat wel bewijzen. Ik wijs je even op de uitspraken waarbij wél drankrijders worden veroordeeld.
pi_103488354
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 14:22 schreef Elfletterig het volgende:

De vraag is wat 'overtuigend' is. En wat mensen erbij verzinnen om twijfel te zaaien. De schade aan de auto in Cuijk, in combinatie met een dood mensenlichaam, lijkt mij te classificeren als overtuigend.
Daarom ben jij ook kennelijk ongeschikt om rechter te zijn. Dit noemen ze tunnelvisie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_103488453
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 21:47 schreef Viajero het volgende:
Mensen doodschieten is prima, als je het maar in een groep doet die netjes allemaal hun mond houden.
Wat was jouw alternatief geweest in de Hells Angels zaak (waar je kennelijk op doelt)? Dan maar iedereen veroordelen, ook al weet je dat je dan ook onschuldigen veroordeeld wegens moord? En dat op basis van zwijgen wat gewoon een grondrecht is?

Snap je niet dat je dan feitelijk mensen veroordeeld wegens moord op basis van het enkele feit dat ze gebruik hebben gemaakt van hun grondwettelijk beschermd zwijgrecht?
pi_103488546
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:01 schreef Viajero het volgende:

Je kan bijna niets met 100% zekerheid vaststellen. Misschien stierf iemand wel aan een hartaanval een seconde voordat hij van dichtbij, op film en met een bekentenis van de dader vijf kogels in zijn hart kreeg. Het hart is zo kapot door die vijf kogels dat het onmogelijk meer vast te stellen is. Duidelijk geval van twijfel, vrijspraak dan maar, toch?

Logica betekent dat je iets niet uitsluit omdat er 1% twijfel zou kunnen zijn. Het betekent dat je bij twijfel tussen iets dat 99% waarschijnlijk is en iets dat 1% waarschijnlijk is de 99% kiest.
De wet vereist ook helemaal geen 100% uitsluiting. Iets moet wettig en overtuigend bewezen zijn.

Ik ken die zaak ook niet van die drankrijder in Cuijck, maar het is wel een vreemde eend in de bijt, want een drankrijder komt iha helemaal niet makkelijk weg van iemand doodrijden.

Ik vrees dat enerzijds onbegrip en anderzijds de ontbrekende wil om zich in te lezen velen hier parten speelt.
pi_103488714
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:10 schreef Elfletterig het volgende:

De praktijk is volledig anders. Alcomobilsten die iemand dood rijden gaan meestal gewoon de bak in. Terecht overigens.

Misschien moet je gewoon jezelf eens verdiepen in de materie, voordat je verontwaardigd gaat stellen dat het allemaal heel erg mis is in Nederland.... op basis van "een indruk".

Het is maar een idee.
pi_103488801
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:39 schreef Elfletterig het volgende:
Goed dat je gezocht hebt, maar misschien was het handiger om het te doen voordat je verontwaardigd was.

Maar je bent iig stappen verder dan een xeno... ;)

Deze uitspraak vind ik herkenbaar itt de Cuijck zaak, die ik niet ken, maar obv wat er hier over is geschreven (en als je die hele uitspraak leest zal er wel een reden voor zijn en zo niet dan lijkt mij de kans dat er HB is aangetekend door het OM levensgroot).
pi_103488840
quote:

Want?
pi_103488944
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 10:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat was jouw alternatief geweest in de Hells Angels zaak (waar je kennelijk op doelt)? Dan maar iedereen veroordelen, ook al weet je dat je dan ook onschuldigen veroordeeld wegens moord? En dat op basis van zwijgen wat gewoon een grondrecht is?

Snap je niet dat je dan feitelijk mensen veroordeeld wegens moord op basis van het enkele feit dat ze gebruik hebben gemaakt van hun grondwettelijk beschermd zwijgrecht?
Die wet mag wat mij betreft wel gewijzigd worden hoor. Ik wil wel pleiten voor een strafbaarstelling van aanwezigheid bij het doodmartelen van iemand bijvoorbeeld, en dan zonder een wezenlijk anders strafmaximum. Anders kan de eventuele hoofddader dat allemaal in zijn eentje doen, en dan werkt het niet. Dus dat je gegeven een bepaalde situatie niet iedereen uitsluit van strafrechtelijke aansprakelijkheid omdat je niet precies kunt vaststellen welk aandeel iedereen had, maar dat je iedereen insluit bij de volledige strafrechtelijke aansprakelijkheid en dat dan een kleiner aandeel waarvan moet blijken een strafverminderingsgrond is. Dus zolang er niks duidelijk is, iedereen voor het eindresultaat volledig verantwoordelijk houden.

Hetzelfde geld voor de door de rechters altijd vergoeilijkte Nederlandse folklore van het helemaal ongelukkig schoppen van willekeurige voorbijgangers. Ook al heb je zelf niet geschopt, je bent wel een van de groep die het mogelijk maakt en die voorkomt dat zo iemand kan doorlopen of vluchten. Als je dan niks vertelt kom je ook niet voor een strafverminderingsgrond in aanmerking en ben je voor het geheel verantwoordelijk. Zo ligt het feitelijk vaak ook.

Een soort hoofdelijke strafrechtelijke aansprakelijkheid dus voor alle misdaden die in enige mate van vereniging zijn begaan.
pi_103489390
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 10:34 schreef Weltschmerz het volgende:

Die wet mag wat mij betreft wel gewijzigd worden hoor. Ik wil wel pleiten voor een strafbaarstelling van aanwezigheid bij het doodmartelen van iemand bijvoorbeeld, en dan zonder een wezenlijk anders strafmaximum. Anders kan de eventuele hoofddader dat allemaal in zijn eentje doen, en dan werkt het niet. Dus dat je gegeven een bepaalde situatie niet iedereen uitsluit van strafrechtelijke aansprakelijkheid omdat je niet precies kunt vaststellen welk aandeel iedereen had, maar dat je iedereen insluit bij de volledige strafrechtelijke aansprakelijkheid en dat dan een kleiner aandeel waarvan moet blijken een strafverminderingsgrond is. Dus zolang er niks duidelijk is, iedereen voor het eindresultaat volledig verantwoordelijk houden.
Ik vrees dat jij de casus bij de Hells Angels zaak niet kent.

Aanwezigheid bij moord of martelen en daar niets aan doen terwijl je dat kan (enkele aanwezigheid is natuurlijk onvoldoende!) is gewoon strafbaar en daar wordt ook voor gestraft. In bepaalde gevallen is dan niet eens van belang wie feitelijk uitvoerend was voor de strafmaat.

Bij de Hells Angels zaak stond gewoon niet vast wie er bij de moord aanwezig waren.

quote:
Hetzelfde geld voor de door de rechters altijd vergoeilijkte Nederlandse folklore van het helemaal ongelukkig schoppen van willekeurige voorbijgangers. Ook al heb je zelf niet geschopt, je bent wel een van de groep die het mogelijk maakt en die voorkomt dat zo iemand kan doorlopen of vluchten. Als je dan niks vertelt kom je ook niet voor een strafverminderingsgrond in aanmerking en ben je voor het geheel verantwoordelijk. Zo ligt het feitelijk vaak ook.

Een soort hoofdelijke strafrechtelijke aansprakelijkheid dus voor alle misdaden die in enige mate van vereniging zijn begaan.
Die is er al lang.
pi_103489951
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 10:04 schreef DS4 het volgende:
Daarom ben jij ook kennelijk ongeschikt om rechter te zijn. Dit noemen ze tunnelvisie.
Je mag van alles van mij vinden, maar het woord 'tunnelvisie' lijkt me meer van toepassing op mensen die juist NIET het verband zien tussen een drankrijder, een dodelijk gewond mensenlichaam en schade aan de rechterkant van de auto.
pi_103490511
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:15 schreef Elfletterig het volgende:

Je mag van alles van mij vinden, maar het woord 'tunnelvisie' lijkt me meer van toepassing op mensen die juist NIET het verband zien tussen een drankrijder, een dodelijk gewond mensenlichaam en schade aan de rechterkant van de auto.
Nogmaals: ik ken de zaak niet, dus ik kan er inhoudelijks niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat de uitspraak op het eerste gezicht vreemd overkomt en ook niet past in de lijn.

Heb jij een link naar de uitspraak zelf? Dan kunnen we het er ook inhoudelijk over hebben.

Wat m.i. het grote probleem is dat aan de hand van incidenten een beeld gevormd wordt over de praktijk. Het overgrote deel van dit soort zaken haalt de pers niet of nauwelijks. Ik heb door mijn vak wat meer dan gemiddeld voorbij zien komen en dan in de vakliteratuur, waardoor je een beter beeld hebt dan via de krant en dan is het beeld juist dat er snel overgegaan wordt tot schuldigverklaren en dat er juist zwaar wordt gestraft.
pi_103490759
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 10:14 schreef DS4 het volgende:
De wet vereist ook helemaal geen 100% uitsluiting. Iets moet wettig en overtuigend bewezen zijn.
Ik ken die zaak ook niet van die drankrijder in Cuijck, maar het is wel een vreemde eend in de bijt, want een drankrijder komt iha helemaal niet makkelijk weg van iemand doodrijden.

Ik vrees dat enerzijds onbegrip en anderzijds de ontbrekende wil om zich in te lezen velen hier parten speelt.
Alles over die zaak vind je in dit topic: Kan iemand dit uitleggen?

quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 10:23 schreef DS4 het volgende:
De praktijk is volledig anders. Alcomobilsten die iemand dood rijden gaan meestal gewoon de bak in. Terecht overigens.

Misschien moet je gewoon jezelf eens verdiepen in de materie, voordat je verontwaardigd gaat stellen dat het allemaal heel erg mis is in Nederland.... op basis van "een indruk". Het is maar een idee.
Ik heb me verdiept in de zaak-Cuijk, in de zaak-Cabaretière en deels in de zaak uit de OP van dit topic. Verder wijs ik je op het nieuwbericht uit dezelfde OP, waaruit naar voren komt dat een Vereniging van slachtoffer pleit voor een snellere vervolging van verkeershufters.

Iedere verkeershufter die met drank op of door roekeloos rijgedrag anderen doodrijdt en vervolgens niet of nauwelijks daarvoor wordt gestraft, is er één te veel.
pi_103490839
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 10:30 schreef DS4 het volgende:
Want?
Want dat is hoe beide heren voortdurend redeneren in deze topics. Zie Cuijk, zie cabaretière.
  maandag 24 oktober 2011 @ 11:53:37 #100
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103491206
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 10:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het was in die zaak bewezen dat ze erbij waren, alleen niet wie er precies geschoten had.

Wmb wordt de wet veranderd, want moordenaars vrijspreken zolang ze het maar in een groep doen is natuurlijk te gek voor woorden. En onder de huidige wet zal ook zeker wel iets te vinden zijn, iets als medeplichtigheid, verboden wapenbezit en het niet voorkomen/melden van een misdaad. Maar dan moet de rechter natuurlijk wel willen, en daar schort het vaak aan.
pi_103491709
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:41 schreef Elfletterig het volgende:

Alles over die zaak vind je in dit topic: Kan iemand dit uitleggen?
De uitspraak lezende zie ik dat de ongevalsanalyse naar het oordeel van de rechtbank onvoldoende was om te dienen tot het bewijs van overtreding van artikel 6 wvw.

Artikel 5 wvw wordt overigens wel bewezen geacht. Meer in het bijzonder:

hij op of omstreeks 24 mei 2010 te Lith als bestuurder van een voertuig (personenauto, merk Peugeot type 307), daarmee rijdende op de weg, Mr. van Coothstraat, zich zodanig heeft gedragen dat gevaar op die weg werd veroorzaakt, althans kon worden veroorzaakt, en/of het verkeer op die weg werd gehinderd, althans kon worden gehinderd, immers heeft

verdachte rijdende over de Mr. van Coothstraat, een (ruim) vóór zich (aan de, gezien verdachte's rijrichting, rechterzijde) op die Mr. van Coothstraat, zich bevindende voetganger, dan wel een in de berm van die Mr. van Coothstraat, zich bevindende voetganger (genaamd [slachtoffer]) niet, althans niet tijdig opgemerkt en/of is (vervolgens) niet, althans niet tijdig (naar links) uitgeweken en/of heeft niet, althans niet tijdig geremd en/of is niet in staat geweest om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover de weg / zijn weghelft vrij was en hij deze kon overzien;
(artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994);

Daar wordt overigens geen straf voor opgelegd, wel voor overtreding van art. 8 (alcohol op).

Ik verbaas mij daar overigens wel over. De lage straf...

Verwacht dan ook dat het OM in hoger beroep is gegaan.

quote:
Ik heb me verdiept in de zaak-Cuijk, in de zaak-Cabaretière en deels in de zaak uit de OP van dit topic.
Is die zaak van de cabaretiere dan niet geëindigd in celstraf? Ik weet nl. bijna zeker van wel... Ik heb dat ergens gelezen.

Die zaak in de OP is volgens mij niet afgedaan.

quote:
Verder wijs ik je op het nieuwbericht uit dezelfde OP, waaruit naar voren komt dat een Vereniging van slachtoffer pleit voor een snellere vervolging van verkeershufters.
Dat is op zich prima, maar niet altijd even haalbaar. Beter een goede rechtsgang dan een snelle rechtsgang.

quote:
Iedere verkeershufter die met drank op of door roekeloos rijgedrag anderen doodrijdt en vervolgens niet of nauwelijks daarvoor wordt gestraft, is er één te veel.
Dat is een nietszeggende tekst.

Je claimt dat er een probleem is en dan moet je gewoon naar het hele beeld kijken. Natuurlijk gaat er wel eens iets fout. Recht spreken is mensenwerk.
pi_103491749
quote:
15s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:43 schreef Elfletterig het volgende:

Want dat is hoe beide heren voortdurend redeneren in deze topics. Zie Cuijk, zie cabaretière.
Ik denk dat je dan niet goed leest, want ik begrijp wel wat ze willen zeggen.
pi_103491977
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:53 schreef Viajero het volgende:

Het was in die zaak bewezen dat ze erbij waren, alleen niet wie er precies geschoten had.
Nee, dat was niet bewezen, sterker nog: het was niet eens zeker dat de moord in het clubhuis plaats had gevonden.

In hoger beroep werden de Nomads gisteren vrijgesproken. Het feit dat alle verdachten hun zwijgrecht hebben gebruikt en dat sporen in het clubhuis zijn weggemaakt, vindt het hof niet toereikend voor het aannemen van medeschuld aan moord of doodslag. In het clubhuis werden bloedsporen aangetroffen onder vers stukwerk. Meubilair en laminaat was verdwenen. Volgens het hof blijven er te veel vragen open om een veroordeling te rechtvaardigen.

Om te beginnen is het onduidelijk wie de schoten heeft gelost. Ook staat niet vast of de slachtoffers in het clubhuis zijn gedood. Het hof stelde vast dat de Nomads de schijn tegen hebben, maar dat hard bewijs ontbreekt.

quote:
Wmb wordt de wet veranderd, want moordenaars vrijspreken zolang ze het maar in een groep doen is natuurlijk te gek voor woorden. En onder de huidige wet zal ook zeker wel iets te vinden zijn, iets als medeplichtigheid, verboden wapenbezit en het niet voorkomen/melden van een misdaad. Maar dan moet de rechter natuurlijk wel willen, en daar schort het vaak aan.
Wederom ga je uit van een foute aanname. Er is gewoon niet duidelijk wie wel en wie niet tot de groep behoorde die de moord gepleegd heeft.

Als duidelijk was dat iedereen aanwezig was bij de moord, dan had men tot een veroordeling gekomen.
pi_103492547
quote:
15s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:43 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik ben het in die 2 zaken niet met je eens. Dan kom jij direct tot de conclusie dat ik eigenlijk het liefst alle criminelen op straat wil hebben? Jij denkt dat ik lachend op het graf van het slachtoffer sta te pissen?

Oh please :')

Ik ben een beetje klaar met jou. Ik dacht even dat je nog in staat was tot een redelijke discussie, maar dat is niet zo. Argumenten van mijn kant kan je niet weerleggen, argumenten van jouw kant zijn er niet echt (behalve dan "het is zo want ik vind het"). Op geen enkel punt doe je moeite om het te begrijpen.

quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:15 schreef Elfletterig het volgende:

Ik heb je reeds (meerdere malen) uitgelegd waarom je dat verkeerd ziet. Gewoon pure logica, die je gewoon niet snapt. Prima, kan gebeuren. Maar accepteer het dan ook gewoon dat je het niet snapt, en ga verder met je leven.
  maandag 24 oktober 2011 @ 12:37:38 #105
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103492803
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 12:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik ben het in die 2 zaken niet met je eens. Dan kom jij direct tot de conclusie dat ik eigenlijk het liefst alle criminelen op straat wil hebben? Jij denkt dat ik lachend op het graf van het slachtoffer sta te pissen?

Oh please :')

Ik ben een beetje klaar met jou. Ik dacht even dat je nog in staat was tot een redelijke discussie, maar dat is niet zo. Argumenten van mijn kant kan je niet weerleggen, argumenten van jouw kant zijn er niet echt (behalve dan "het is zo want ik vind het"). Op geen enkel punt doe je moeite om het te begrijpen.

[..]

Ik heb je reeds (meerdere malen) uitgelegd waarom je dat verkeerd ziet. Gewoon pure logica, die je gewoon niet snapt. Prima, kan gebeuren. Maar accepteer het dan ook gewoon dat je het niet snapt, en ga verder met je leven.
Dit soort ivoren toren arrogantie is de reden dat het vertrouwen in de rechtsstaat een dieptepunt bereikt heeft. Je kan het met duurdere woorden zeggen, maar feitelijk spreek je jezelf constant tegen, en kom je ook niet met argumenten. En dan anderen dom noemen in de hoop dat ze het opgeven en je geen echte argumenten hoeft te geven.

Jij bent degene die absoluut weigert een verband te zien tussen een dronken bestuurder, een deuk in de auto van die dronken bestuurder, een bloedspoor en een dode voetganger.

Prima als je echt met man en macht niemand ooit veroordeeld wil hebben voor wat dan ook, maar kom daar dan ook eerlijk voor uit, en ga niet anderen die wel een gezond rechtvaardigheidsgevoel hebben dom noemen.
pi_103493578
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 12:06 schreef DS4 het volgende:
Daar wordt overigens geen straf voor opgelegd, wel voor overtreding van art. 8 (alcohol op). Ik verbaas mij daar overigens wel over. De lage straf...
Ik ook. En met mij vele anderen. De rechter volgt de redenering dat het niet valt uit te sluiten dat de vrouw achterwaarts de weg op is gelopen, wat je ook van die gedachtenkronkel mag vinden....

quote:
Verwacht dan ook dat het OM in hoger beroep is gegaan.
Bij mijn weten niet.

quote:
Is die zaak van de cabaretiere dan niet geëindigd in celstraf? Ik weet nl. bijna zeker van wel... Ik heb dat ergens gelezen. Die zaak in de OP is volgens mij niet afgedaan.
In de zaak van de cabaretière is 18 maanden cel opgelegd, waarvan 6 voorwaardelijk: Vier jaar cel geëist voor doodrijden cabaretière

De zaak in de OP loopt nog - en dat is precies de klacht. De zaak sleept al anderhalf voort, de dader loopt nog steeds vrij rond.

quote:
Dat is op zich prima, maar niet altijd even haalbaar. Beter een goede rechtsgang dan een snelle rechtsgang.
Zeker; beter goed dan snel. Maar sommige zaken moet je toch wel binnen een bepaald tijdsbestek kunnen afhandelen. Zo extreeem ingewikkeld is deze zaak niet. Automoblist onder invloed, rijdt veel te hard, rijdt iemand dood. Hoe moeilijk kan dat zijn?

quote:
Dat is een nietszeggende tekst. Je claimt dat er een probleem is en dan moet je gewoon naar het hele beeld kijken. Natuurlijk gaat er wel eens iets fout. Recht spreken is mensenwerk.
Het is maatschappelijk zeer onwenselijk dat mensen met drank op achter het stuur stappen. Wanneer de consequenties dusdanig ernstig zijn dat ze mensen doodrijden*, moeten de sancties ook fors zijn.

Dat sterretje is speciaal voor DonJames, want van hem mag ik (kort gezegd) niet vinden dat de drankrijder door toedoen van drank iemand doodrijdt.
pi_103493887
quote:
Ik ben het in die 2 zaken niet met je eens. Dan kom jij direct tot de conclusie dat ik eigenlijk het liefst alle criminelen op straat wil hebben? Jij denkt dat ik lachend op het graf van het slachtoffer sta te pissen? Oh please :')
Dat laatste heb ik nergens gesteld. Het valt alleen op dat je het redelijk kritiekloos opneemt voor (de rechten van) de drankrijder. Waar diverse mensen voor pleiten is dat de drankrijder voor zijn gedrag verantwoordelijk moet worden gehouden en dus sneller schuldig moet worden bevonden, aangezien hij heel bewust een groot risico heeft genomen. Maar goed, deze discussie hebben we inmiddels 3 keer gevoerd en het schiet inderdaad niet op.

quote:
Ik ben prima tot discussie in staat, ik wil alleen jouw manier van denken en redeneren niet volgen, omdat ik vind dat er dan geen sprake is van recht doen. En als ik dan het woordje wetspraak laat vallen, krijg ik Weltschmerz schuimbekkend op m'n dak...

Ik (en met mij vele anderen, zo zie ik in dit topic) denk wezenlijk anders over het begrip recht en hoe een uitspraak in de zaak van een roekeloze drankrijder moet uitpakken, wanneer mensen zijn doodgereden en nabestaanden met een enorm verlies zitten. Jij blijft maar hameren op technische termen als "causaliteit", maar voor de realiteit heb je verder weinig oog.

quote:
Zoals Viajero al aangeeft, zijn het dit soort zaken waardoor het vertrouwen van de burger in de rechtsstaat afneemt. Nu hoeft die burger zeker niet de enige graadmeter te zijn, maar ik zou het toch wel een indicatie willen noemen. Wanneer je uitspraken doet die je aan de 'gewone man' niet meer kunt uitleggen, is er iets essentieels mis. Als drankrijders mensen doodrijden en vervolgens onvoldoende straf krijgen, is er maatschappelijk onbegrip.
pi_103494281
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 12:37 schreef Viajero het volgende:
Dit soort ivoren toren arrogantie is de reden dat het vertrouwen in de rechtsstaat een dieptepunt bereikt heeft. Je kan het met duurdere woorden zeggen, maar feitelijk spreek je jezelf constant tegen, en kom je ook niet met argumenten. En dan anderen dom noemen in de hoop dat ze het opgeven en je geen echte argumenten hoeft te geven.
Lol. Volgens mij probeert Don James slechts uit te leggen dat het feitelijk onder invloed zijn niet altijd hoeft te betekenen dat een bestuurder daarmee schuldig is aan een ongeval.

quote:
Jij bent degene die absoluut weigert een verband te zien tussen een dronken bestuurder, een deuk in de auto van die dronken bestuurder, een bloedspoor en een dode voetganger.
Nee, je begrijpt het niet. Als de voetganger ook op dezelfde manier overleden zou zijn als de bestuurder niet onder invloed zou zijn geweest, is het rijden onder invloed niet op zichzelf geen oorzaak geweest van het ongeval.
  maandag 24 oktober 2011 @ 13:42:55 #109
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103495230
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Lol. Volgens mij probeert Don James slechts uit te leggen dat het feitelijk onder invloed zijn niet altijd hoeft te betekenen dat een bestuurder daarmee schuldig is aan een ongeval.

[..]

Nee, je begrijpt het niet. Als de voetganger ook op dezelfde manier overleden zou zijn als de bestuurder niet onder invloed zou zijn geweest, is het rijden onder invloed niet op zichzelf geen oorzaak geweest van het ongeval.
Ja, en als iemand net een seconde voordat hij vijf kogels in zijn hart krijgt overlijdt aan een hartaanval dan zijn die vijf kogels ook niet de oorzaak geweest van het overlijden.

Dit zijn leuke scenarios voor een filosofiepraatgroep, maar wmb hoort dit soort "maar wat als het slachtoffer zelf besloot voor de auto van de dronken bestuurder te springen" onzin niet in een rechtszaal thuis.
pi_103495300
quote:

[..]

Prima als je echt met man en macht niemand ooit veroordeeld wil hebben voor wat dan ook, maar kom daar dan ook eerlijk voor uit, en ga niet anderen die wel een gezond rechtvaardigheidsgevoel hebben dom noemen.
:O
En voor jou geldt hetzelfde.

quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 12:57 schreef Elfletterig het volgende:
...
Dat sterretje is speciaal voor DonJames, want van hem mag ik (kort gezegd) niet vinden dat de drankrijder door toedoen van drank iemand doodrijdt.
En je leest WEER niet goed. Als die persoon door toedoen van drank iemand doodrijdt moet 'ie daarvoor gestraft worden. Als dat niet bewezen is, dan niet. Maar dat kan jij niet snappen. Probeer het dan ook niet.

quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:06 schreef Elfletterig het volgende:
Het valt alleen op dat je het redelijk kritiekloos opneemt voor (de rechten van) de drankrijder.
...
Ik neem het op voor rechten van mensen in het algemeen. Wat wil je dan? Dat ik elke zin eindig met "maar ik vind rijden met drank op niet kunnen"? Discussieren doe ik graag op inhoud, ik ga geen rekening houden met jouw onderbuikgevoel.
quote:
Ik ben prima tot discussie in staat, ik wil alleen jouw manier van denken en redeneren niet volgen, omdat ik vind dat er dan geen sprake is van recht doen.
Je hebt een mening. Zonder echte onderbouwing daarvan. Ik heb ook een mening, maar dan met onderbouwing. Maar die kan jij niet weerleggen. Maar toch hou je vast aan jouw mening. Tsja, moet ik je dan heel serieus nemen?
quote:
En als ik dan het woordje wetspraak laat vallen, krijg ik Weltschmerz schuimbekkend op m'n dak...

Ik (en met mij vele anderen, zo zie ik in dit topic)
Drogreden. Bovendien zijn het er ook genoeg die het niet met je eens zijn.
quote:
denk wezenlijk anders over het begrip recht en hoe een uitspraak in de zaak van een roekeloze drankrijder moet uitpakken, wanneer mensen zijn doodgereden en nabestaanden met een enorm verlies zitten. Jij blijft maar hameren op technische termen als "causaliteit", maar voor de realiteit heb je verder weinig oog.
Je snapt het niet. Echt niet. Hoe moeilijk is het nou toch te begrijpen dat je voordat je ergens voor veroordeeld wordt, er moet worden bewezen dat jij dat hebt gedaan? Zonder schuld geen straf. Ik kan er gewoon niet bij dat je zo'n basale redenatie niet snapt (of aan de kant wil zetten zonder fatsoenlijk argument).
quote:
Zoals Viajero al aangeeft, zijn het dit soort zaken waardoor het vertrouwen van de burger in de rechtsstaat afneemt. Nu hoeft die burger zeker niet de enige graadmeter te zijn, maar ik zou het toch wel een indicatie willen noemen. Wanneer je uitspraken doet die je aan de 'gewone man' niet meer kunt uitleggen, is er iets essentieels mis. Als drankrijders mensen doodrijden en vervolgens onvoldoende straf krijgen, is er maatschappelijk onbegrip.
Men zou meer kunnen doen om uit te leggen hoe het werkt, dat ben ik met je eens. Maar nee, we gaan niet de wetgeving aanpassen omdat Henk en Ingrid het niet direct op kunnen maken uit de kop op de voorpagina van de Telegraaf.
pi_103495373
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Dat is precies wat ik bedoel.
pi_103495483
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:42 schreef Viajero het volgende:
Ja, en als iemand net een seconde voordat hij vijf kogels in zijn hart krijgt overlijdt aan een hartaanval dan zijn die vijf kogels ook niet de oorzaak geweest van het overlijden.
Als dat kan worden vastgesteld, dan is dat toch ook zo? even los van de vraag wat de oorzaak was van de hartaanval
quote:
Dit zijn leuke scenarios voor een filosofiepraatgroep, maar wmb hoort dit soort "maar wat als het slachtoffer zelf besloot voor de auto van de dronken bestuurder te springen" onzin niet in een rechtszaal thuis.
Want? Je gaat liever voor de lekker simpele redenatie? Waarheid is niet zo van belang, zolang Henk en Ingrid het maar snappen?
  maandag 24 oktober 2011 @ 13:50:54 #113
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103495585
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:44 schreef DonJames het volgende:

Ik neem het op voor rechten van mensen in het algemeen.

Nee, dat doe je niet. Je denkt geen seconde aan het slachtoffer. Je wringt je in de meest onmogelijke bochten om 1% kans te vinden dat het slachtoffer zelf schuldig is, zodat de dader vrijuit kan gaan.
pi_103495628
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, dat doe je niet. Je denkt geen seconde aan het slachtoffer. Je wringt je in de meest onmogelijke bochten om 1% kans te vinden dat het slachtoffer zelf schuldig is, zodat de dader vrijuit kan gaan.
Is goed hoor jochie. ^O^
  maandag 24 oktober 2011 @ 13:52:53 #115
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103495671
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als dat kan worden vastgesteld, dan is dat toch ook zo? even los van de vraag wat de oorzaak was van de hartaanval

[..]

Want? Je gaat liever voor de lekker simpele redenatie? Waarheid is niet zo van belang, zolang Henk en Ingrid het maar snappen?
Waarheid betekent niet dat het meest onwaarschijnlijke scenario (het slachtoffer zou eventueel zelf voor de auto van de dronken bestuurder gesprongen kunnen zijn) de waarheid is.

En doe niet zo verdomde arrogant. Geef eens antwoord op de vraag waarom het meest onwaarschijnlijke geval aangenomen moet worden.
  maandag 24 oktober 2011 @ 13:54:08 #116
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103495723
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:52 schreef DonJames het volgende:

[..]

Is goed hoor jochie. ^O^
Nee, is niet goed. Vooral omdat je er geen antwoord op geeft, en als er wordt aangedrongen op een antwoord dan ga je "je snapt het niet" en "Henk en Ingrid" roepen.

Dat is nog steeds geen antwoord, dat is puur domme arrogantie.
pi_103495798
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:52 schreef Viajero het volgende:

[..]

Waarheid betekent niet dat het meest onwaarschijnlijke scenario (het slachtoffer zou eventueel zelf voor de auto van de dronken bestuurder gesprongen kunnen zijn) de waarheid is.

En doe niet zo verdomde arrogant. Geef eens antwoord op de vraag waarom het meest onwaarschijnlijke geval aangenomen moet worden.
Heb ik al vaker uitgelegd, je zoekt maar terug. Met je gescheld. Lijk je inderdaad een heel stuk intelligenter door :')
  maandag 24 oktober 2011 @ 13:57:28 #118
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103495853
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

Heb ik al vaker uitgelegd, je zoekt maar terug. Met je gescheld. Lijk je inderdaad een heel stuk intelligenter door :')
Nee, dat heb je nog niet uitgelegd. En jij bent degene die aan het schelden is, ik signaleer dat alleen.
pi_103496013
quote:

Er is wel een verband, dat ontkent niemand. Het is alleen niet zo dat iemand die alcohol op heeft en in de auto rijdt per definitie schuldig is aan een mogelijk ongeval waar hij bij betrokken is.

Om het heel simpel te zeggen: als ik met een dronken kop voor het verkeerslicht (wat op rood staat) sta te wachten en iemand knalt bij mij achterop en hij rijdt zichzelf dood... dan ben ik niet schuldig aan die dood, want of ik nu dronken was, of nuchter, dat maakt geen donder uit.

Daar wordt keer op keer op gewezen, maar ofwel sommigen missen het vermogen om het te begrijpen of ze willen het niet begrijpen.
pi_103496207
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 13:57 schreef Viajero het volgende:
Nee, dat heb je nog niet uitgelegd.
Vereniging slachtoffers: 'Verkeershufters sneller voor rechter'

Ja, dat heb ik wel (in dat andere topic ook trouwens).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')