abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102836949
Ik had een personeelsfeest. De 40+ collega's die het organiseerden verzekerden mij dat er volop gedanst zou kunnen worden. Eenmaal op het feest aanbeland bleek de DJ ook een 40 plusser met in zijn platenkoffer alles van tussen 1960 en 1980. Prima avond gehad, alleen van de muziek werd ik lichtelijk depri. Michael Jackson, Abba, Donna Summer.. Leuk qua nostalgie, voor tien minuten maar dan heb ik het wel gehad.

Even daarna, in de plaatselijke rocktempel, een 40-up party. Omdat ik gek ben op muziek en dansen maar er weinig voor voel tussen mensen van de leeftijd van mijn kinderen op de dansvloer te staan leek mij dit de ideale gelegenheid weer eens ouderwets met de voetjes van de vloer te gaan. De rocktempel staat bekend om zijn eigentijdse, eigenzinnige muzikale programmering dus dat beloofde wat! Mijn zus zag het ook wel zitten en samen togen wij vol verwachting naat het festijn. En ja hoor, eenmaal aangekomen in een zaal afgeladen vol dolenthousiaste 40-plussers werd onze hoop direct de grond ingeboord, toen wij verwelkomd werden met de klanken van Foxy's "Get Off". Wat gevolgd bleek te worden door nog heel wat al honderdduizend keer gehoorde nummers, zodat wij binnen een uur weer (behoorlijk chagrijning) buiten stonden.

Wat is dat toch dat 40-plussers muzikaal gezien zo in het verleden zijn blijven hangen. Hebben deze mensen geen radio, geen kinderen desnoods die ze op de hoogte kunnen brengen van het feit dat er ook tegenwoordig nog geweldige muziek wordt gemaakt, in allerlei verschillende genres? Waarom blijven teruggrijpen op die ouwe, uitgekauwde meuk, ik begrijp dat niet.

Het heeft niets te maken met krampachtig jong willen blijven, in elk geval wat mij betreft toch niet. Ik ben met volle overtuiging 40 plusser, of liever gezegd al eerder 50 minner, leef een uiterst verantwoord leven als (part-time werkend) moeder van een stel al grotere kinderen. Maar ik heb een enorme liefde voor muziek, kan intens genieten van wat er ook vandaag de dag wordt gemaakt, en voel me daar behoorlijk alleen in staan. Iemand?
Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauw hoedje.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 10:01:09 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_102836964
Ik ben 44 maar Michael Jackson, Abba, Donna Summer hoeft van mij ook niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 10:03:13 #3
13250 Lod
Sapere aude!
pi_102836987
Dat is niet voorbehouden aan 40 plussers, dat geldt voor ieder mens. Het is een soort nostalgische bekendheid waardoor je de muziek waarmee je opgroeit het liefste hoort.
Mijn ouders draaiden (en draaien) altijd klassieke muziek. En nu draai ik dat ook het liefste. Hoewel ik verder helemaal niks heb met muziek en het voor mij echt pure achtergrondvulling is.
GNU Terry Pratchett
  Moderator zaterdag 8 oktober 2011 @ 10:14:16 #4
9859 crew  Karina
Woman
pi_102837098
Ik luister zeker wel naar muziek van "nu", maar in het voorbeeld dat je aanhaalt van een dansfeest, dan hoor ik liever de muziek van vroeger, omdat ik geen idee heb hoe je moet dansen op de muziek van nu :+

Het is ook de "herkenning", oh ja, dat vond ik vroeger zo leuk. Mijn collegaatje is 24 en die veert helemaal op als ze muziek uit de negentiger jaren hoort, het brengt herinneringen naar boven.

Mijn ouders luisterden ook niet naar muziek uit mijn tijd, die hadden bijvoorbeeld Frank Sinatra opstaan. Mijn opa en oma vonden de Beatles herrie, wat mijn ooms draaiden. Ga zo maar door, dat is van alle tijden.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_102837179
Zat erin als je naar een 40 up party gaat. Mensen willen als ze uitgaan bekende muziek horen. Zeker als je als 40 upper naar zo een feest gaat.
Ik luister zeker naar muziek van nu. Ik heb alleen niks met de lady Gaga's en de Justin Biebers . Misschien moet dat er wel in slijten.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_102837274
Snap ik ook nooit. Ook altijd op verjaardagen van mensen in die leeftijd, als het dan gezellig gaat worden en de koffie overgaat in bier dan komen die stoffige, afgezaagde ouderwetse kutcd's uit de jaren 70/80 naar boven. :r Gooi er gewoon een nieuwe hitzone in ofzo, dan hou je alle leeftijden tevreden.
pi_102837289
Macht der gewoonte,terugblikkend op een muziekverzameling opgebouwd in 20 a 30 jaar komen er meestal een lp/cd of 20 boven drijven .
Dat word dan de maatstaf om de hedendaagse muziek mee te vergelijken .
Vind je dan niet snel genoeg wat geschikts put je toch weer uit het verleden .
Muziek is naar mijn mening ook vel vluchtiger geworden ,of de programmering op festvals gaan voor beginnend/experimenteel of goedkoop want bandjes die twee drie jaar geleden floorfillers waren bestaan nu niet meer .
Terwijl dinosaurussen van dertig jaar gelden nog steeds rondtoeren .
Ben wel van mening dat het vakmanschap van een muzikant vroeger van meer belang was ,dan de juiste look of uitstraling.
Kurt Karabijn (Nirvana) heeft bijvoorbeeld in een interview ooit gezegd dat ze geen solo's speelden omdat dat niet COOL was.
Kurt speelde geen solo's omdat het niet COOL was ,maar omdat hij het niet kon .
Gitaristen als Michael Schenker,Edward van Halen of Jason Becker hebben/hadden meer tqalent/toewijding of vakmanschap in hun pink dan de gehele grunge scene.

Zo dan ga ik nu weer even genieten van Van Halen II
pi_102838015
Ik luister ook wel naar de muziek van vandaag. In de auto staat altijd 538 op, maar ik heb geen nummers uit de top 40 van tegenwoordig op mijn computer staan. Ik krijg het idee dat er nu ook veel meer muziek is (wat natuurlijk door het internet komt). Vroeger stond een nummer weken lang in de top 40...tegenwoordig wisselt het nogal en brengen mensen een nummer uit om vervolgens in het niets te verdwijnen.
pi_102838561
Het gekke is dat ik de mainstreamhits van de jaren '80, die ik toen als tegendraadse ska-postpunker zo verafschuwde, nu best kan verdragen.
Maar van zo'n actuele Hitzone-CD met al die afgeknepen kabouterstemmetjes erin gaan mijn oren bloeden. Al zal ik niet de enige zijn die ook bij Egerländer beleefd, maar snel afscheid zal nemen.
De tinnitus heeft mij erg kritisch gemaakt waar het de muziek betreft die mijn oren nog mag laten piepen. Hier in de regio heeft die alternatieve 'sien' van toen zich weer een beetje samengepakt met een paar platendraaiers die ook de huidige off-stream muziek goed kennen.
Internet heeft veel muziek, die mij toen in dat Limburgse dorpje van drie friettenten en een kerk niet bereikte, alsnog aangereikt. Het heeft in die zin de oudere broer die je kan gidsen, maar die ik niet had, alsnog vervangen.
Farts are jazz to assholes
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 13:55:32 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_102842364
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 10:29 schreef Silven het volgende:
Snap ik ook nooit. Ook altijd op verjaardagen van mensen in die leeftijd, als het dan gezellig gaat worden en de koffie overgaat in bier dan komen die stoffige, afgezaagde ouderwetse kutcd's uit de jaren 70/80 naar boven. :r Gooi er gewoon een nieuwe hitzone in ofzo, dan hou je alle leeftijden tevreden.
Dus niet. Ik vind dat vreselijke bagger. En veel leeftijdsgenoten met mij. :)
The love you take is equal to the love you make.
pi_102844946
Als we een feestje hebben waarbij ook gedanst wordt, worden onze ouders ook uitgenodigd. We zadelen ze echt niet op met hardcore en hoe je die tenenkrommende gedreun ook mag noemen. We draaien wat oude rock 'n roll, beetje Elvis, Chuck Berry. En de dansvloer staat helemaal vol, en iedereen, jong en oud heeft een geweldige avond.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 15:44:32 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_102845130
Tegenwoordig maakt men geen muziek. Er wordt een computer geprogrammeerd, een of ander huppelkutje dat er goed uitziet in clips wordt binnengesleept, er komt 1 hit en je hoort er verder nooit meer wat van. Er zit geen vakmanschap meer in, er zit geen bezieling meer in.

Voorbeeldje?

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_102846003
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tegenwoordig maakt men geen muziek. Er wordt een computer geprogrammeerd, een of ander huppelkutje dat er goed uitziet in clips wordt binnengesleept, er komt 1 hit en je hoort er verder nooit meer wat van. Er zit geen vakmanschap meer in, er zit geen bezieling meer in.

Voorbeeldje?

Ondanks dat ik dit nummer afgelopen zomer wel vrolijk vond klinken, snap ik verder wel wat je bedoelt. Ik heb bijvoorbeeld ook moeite om die Lady Gaga te vergelijken met goeie ouwe Madonna. Ik kan zo uit het blote koppie zeker wel 20 nummers van haar opdreunen, maar Lady Gaga? Heb laatst moeite gedaan naar een concertregistratie op tv te kijken van haar. Ik vond haar wel komisch, maar ze kan me verder echt niet bekoren.
pi_102846320
Goede muziek is tijdloos. Over 100 jaar luisteren mensen nog Mozart, dat kunnen we denk ik niet zeggen van de hedendaagse popmuziek.
  † In Memoriam † zaterdag 8 oktober 2011 @ 16:28:42 #15
137949 Disana
pi_102846332
Ik vond Madonna ook al neppe rotzooi. Ze kon niet zingen en ze kon niet dansen, en jatte alle stijlen en deuntjes van anderen bij elkaar. Voor mij luidde zij juist het tijdperk van uiterlijkheden zonder inhoud in.
pi_102846729
ik heb er geen last van. luister van alles, maar zeker geen 40+ feestjes muziek.
pi_102850907
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 16:28 schreef Disana het volgende:
Ik vond Madonna ook al neppe rotzooi. Ze kon niet zingen en ze kon niet dansen, en jatte alle stijlen en deuntjes van anderen bij elkaar. Voor mij luidde zij juist het tijdperk van uiterlijkheden zonder inhoud in.
En toch staat ze al meer dan 25 jaar aan de top.
pi_102851226
quote:

Voorbeeldje?

ik zou d'r geven :P
pi_102852497
Het is onzin om te zeggen dat hedendaagse muziek geen bezieling meer zou hebben. Slappe top-40 hitjes van nu zijn nog net zo slap als die van toen, wat dat betreft is er niets veranderd. En ook qua bezieling doen bands als Muse of Placebo op geen enkele manier onder voor Jimmy Hendrix of The Doors.
Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauw hoedje.
pi_102855523
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 20:08 schreef CillaBrown het volgende:
Het is onzin om te zeggen dat hedendaagse muziek geen bezieling meer zou hebben. Slappe top-40 hitjes van nu zijn nog net zo slap als die van toen, wat dat betreft is er niets veranderd. En ook qua bezieling doen bands als Muse of Placebo op geen enkele manier onder voor Jimmy Hendrix of The Doors.
Beide bands zijn met 17 dienstjaren nou geen nieuwkomers te noemen :P

...en ik heb altijd een pesthekel gehad aan dat orgeltje van Ray Manzarek
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 21:42:07 #21
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_102855616
quote:

Voorbeeldje?

Haha, wat een onzin. Alsof in de jaren '70, '80 en '90 geen simpele muziek voor de massa gemaakt werd.
2000 light years from home
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 21:42:45 #22
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_102855642
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 21:39 schreef zeeeend het volgende:

[..]

Beide bands zijn met 17 dienstjaren nou geen nieuwkomers te noemen :P

...en ik heb altijd een pesthekel gehad aan dat orgeltje van Ray Manzarek
Over 20 jaar kan je ook weer namen noemen die al 20 jaar actief zijn en goede muziek maken.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 22:05:49 #23
66444 Lord_Vetinari
pi_102856597
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 21:42 schreef Merkie het volgende:

[..]

Haha, wat een onzin. Alsof in de jaren '70, '80 en '90 geen simpele muziek voor de massa gemaakt werd.
Jawel. Maar niet alleen maar. In tegenstelling tot vandaag de dag.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 22:06:10 #24
66444 Lord_Vetinari
pi_102856617
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 21:42 schreef Merkie het volgende:

[..]

Over 20 jaar kan je ook weer namen noemen die al 20 jaar actief zijn en goede muziek maken.
Nou, noem eens iemand van de muziek van vandaag die die potentie heeft? Justin Bieber?
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 22:07:20 #25
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_102856656
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 22:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Jawel. Maar niet alleen maar. In tegenstelling tot vandaag de dag.
Ik ga niet in discussie met iemand die alleen maar naar de top 40 kijkt en vervolgens concludeert dat er geen goede muziek meer gemaakt wordt :{ . Kijk eens in de rotatielijst van musicmeter.nl ofzo, lang niet allemaal mijn muziek maar je kan niet zeggen dat geen echte muziek is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')