Ik denk dat je beter kan vermelden wat je budget is en wat je kan doen. Ik kan me voorstellen dat het ene merk beter is in kolomboren en de andere juist in zaagtafels.quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:29 schreef MV97 het volgende:
[..]
Het mag natuurlijk duurder dan Gamma huismerk, maar merken als Festool bijvoorbeeld zijn voor mij niet te betalen nee. Ik had wat goedkope merken gevonden (Ferm, Einhell, PowerPlus en MXPower (bij Praxis) ), echter zegt de lage prijs waarschijnlijk wel iets over de kwaliteit :/
Dat zou goed kunnen inderdaad, qua budget, voor een kolomboor/bovenfrees rond de ¤200 euro en voor een zaagtafel ¤300-350quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter kan vermelden wat je budget is en wat je kan doen. Ik kan me voorstellen dat het ene merk beter is in kolomboren en de andere juist in zaagtafels.
Kolomboor zou ik op marktplaats zoeken naar een 2de hands Huvema.quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:37 schreef MV97 het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen inderdaad, qua budget, voor een kolomboor/bovenfrees rond de ¤200 euro en voor een zaagtafel ¤300-350
EDIT: Qua gebruik, ik ben natuurlijk geen professional maar de zaagtafel en bovenfrees, de kolomboor waarschijnlijk, zullen toch redelijk vaak gebruikt worden, toch wel iedere paar dagen
Een tweedehands Elektra Beckum zaagtafel kun je wel voor ¤350 kopen, dan heb je een hele mooie zware machine. Het kopen van een Ferm zaagtafel kan ik je afradeen. Ik heb er eentje gekregen, de langsgeleider kun je onmogelijk gord vastzetten. Het zagen van massief hout van 25mm of dikker is mij niet gelukt. Bovendien heeft door van mij te weinig vermogen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:37 schreef MV97 het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen inderdaad, qua budget, voor een kolomboor/bovenfrees rond de ¤200 euro en voor een zaagtafel ¤300-350
Bedankt, ik zal sowieso even kijken naar Huvema en Triton danquote:Op woensdag 7 januari 2015 19:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Kolomboor zou ik op marktplaats zoeken naar een 2de hands Huvema.
Zaagtafel... Voor dat budget... Tja, lastig. Dan is het budget wel vrij laag. Dan zit je idd. in de MX-Power, Ferm hoek en dat is niets wat betreft zaagtafel. Dat is zo een rammelwerk dat je een beetje hout niet meer gezaagd krijgt en aanslagen e.d. zijn gammel waardoor je niet precies kan werken.
Bovenfrees zou je kunnen kijken naar Triton ofzo. Die schijnen wel goed te zijn en dan kom je nog redelijk in de buurt van 200 euro.
Bedankt, ik zal even kijken naar de zaagtafel die je noemde. De Ferm is een no-go dan, net zoals de andere goedkope merken waarschijnlijke want de kwaliteit van die zal wel vergelijkbaar zijnquote:Op woensdag 7 januari 2015 21:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Een tweedehands Elektra Beckum zaagtafel kun je wel voor ¤350 kopen, dan heb je een hele mooie zware machine. Het kopen van een Ferm zaagtafel kan ik je afradeen. Ik heb er eentje gekregen, de langsgeleider kun je onmogelijk gord vastzetten. Het zagen van massief hout van 25mm of dikker is mij niet gelukt. Bovendien heeft door van mij te weinig vermogen.
Jup, einhell, parkside, allemaal dezelfde gerelabelde zooi. Tip van 2de hands elektra beckum is wel een aardige idd.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:21 schreef MV97 het volgende:
[..]
Bedankt, ik zal even kijken naar de zaagtafel die je noemde. De Ferm is een no-go dan, net zoals de andere goedkope merken waarschijnlijke want de kwaliteit van die zal wel vergelijkbaar zijn
Ik heb zo'n bosch blauw gehad, voorloper van jouw type.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:50 schreef derLudolf het volgende:
Ik zat met scheve ogen een beetje te kijken naar een Bosch GBH 2-28Maar ik twijfel wat over hoe praktisch het is.
Mijn ouders hadden bedacht dat dat de plavuizen moeten worden vervangen door deels hout en deels nieuwe plavuizen, oftewel zo'n 50m2 breekwerk. Aangezien het iets rustiger is met mijn studie nu en zij m'n belangrijkste sponsor zijn heb ik toegezegd dat ik die tegels er wel uit kan breken.
Is die 2-28 daar een beetje geschikt voor? Gaat om redelijk harde tegels van 35*35cm, gelegd bovenop een andere laag tegels. Of is zo'n boorhamer daar niet echt geschikt voor? Of gaat met hamer en beitel ook met redelijk grote tegels? Ik heb geen idee hoe makkelijk/moeilijk zoiets gaat.
Wat me verder opvalt, Bosch geeft als specificaties aan
[ code verwijderd ]
Oftewel, gaten van 4,5 en 6 mm worden min of meer "Kim Holland" gaten? En hoe zit dat met gaten in zachtere materialen, als je met een 5 mm boor boort wordt het gat 8mm? Of zit er een mogelijkheid op om de slagkracht in te stellen? Is die 2,8J slagkracht bij max toerental, of ook als je boort bij een lager toerental? Dan moet je in zachte materialen gewoon niet vol gas gaan geven toch?
Ik zie dat er ook VarioLock op zit, wat houdt dit precies in? Uit dit plaatje word ik wijs dat je daarmee de beitel in een andere hoek kunt monteren?![]()
En dan de beitels, je hebt spadebeitels, platte beitels, brede beitels, puntbeitels, tegelbeitels... Een puntbeitels hoef ik in elk geval niet te hebben![]()
Wat is nou het verschil tussen een spadebeitel en een brede platte beitel? En is een tegelbeitel het handigste voor het uitbreken van vloertegels, of is dit meer voor wandtegels?
Oja, goedkope Ferm hoef ik niet. Ik koop goed of ik koop niets, want ik kan ook wel een redelijk lompe Makita lenen. Met zo'n goedkoop ding heb ik eerder lopen breken en werd gek van de trillingen. Vandaar liever iets duurder
Alvast dank voor jullie hulp
Aha ik snap hem. Ik leek mij al sterk dat je een beitel onder een hoek kon monterenquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:19 schreef hans1985 het volgende:
[..]
Ik heb zo'n bosch blauw gehad, voorloper van jouw type.
Vario lock is gewoon dat je met dat pinnetje de boorafstand kan instellen. die gebruik je 1x en gooi je daarna ergens in de schuur en raak je kwijt.
Kleine gaatjes borenquote:En die gaten boren lukt wel, 6 mm hamerboor ik en past perfect, gewoon goede sds boren halen (bosch). Maar hamerboren 4,5 mm, wat moet je daarmee?
Mooi zo. Als je dat elke week doet snap ik dat ik dat je beter en andere machine kunt nemen. Maar ik zal dit bijna nooit doenquote:en 50m2 tegels bikken.... dat doet dat apparaat fluiten van gemakzucht...
Die is z'n gebit kwijt.quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:43 schreef derLudolf het volgende:
Dank voor je bijdrage Hans!
[..]
Aha ik snap hem. Ik leek mij al sterk dat je een beitel onder een hoek kon monteren
[..]
Kleine gaatjes borenNiet alles hoeft vast met schroeven van 5mm hè
Zo zag afgelopen zomer een boor er uit na boren in hard beton met een klopboor
[ afbeelding ]
[..]
Mooi zo. Als je dat elke week doet snap ik dat ik dat je beter en andere machine kunt nemen. Maar ik zal dit bijna nooit doen
maar dan wel zeggen dat ze 5 dagen mogen logeren en niet weer 5 jaarquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:51 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Die is z'n gebit kwijt.Slopen kan je beter aan je broers in Duitsland overlaten, die zijn daar veel beter in..
En toch is dat wat Vario-Lock isquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha ik snap hem. Ik leek mij al sterk dat je een beitel onder een hoek kon monteren
Zelfs mijn Bosch groen boorhamer van 5 jaar oud kan dat. Nooit geweten dat dat een feature is. Leek mij gewoon het gevolg van het design. Dat ding moet immers in de hamer-boor stand ook kunnen draaien tijdens het beitelenquote:Op donderdag 8 januari 2015 01:04 schreef Drexciyan het volgende:
[..]
En toch is dat wat Vario-Lock is
Je kan er de stand van de beitel mee aanpassen zodat je die perfect kan afstellen op je houding t.o.v. het te slopen materiaal.
De betere breekhamers hebben zo'n functie en niet alleen van Bosch
Wel even opletten, want Elektra Beckum had/heeft 2 series zagen de TK en de PK serie, Elektra Beckum is overgenomen door Metabo, maar die maakt nog gewoon dezelfde zagen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 21:41 schreef derLudolf het volgende:
Een tweedehands Elektra Beckum zaagtafel kun je wel voor ¤350 kopen, dan heb je een hele mooie zware machine.
Ik heb zojuist echt wat bijgeleerdquote:Op donderdag 8 januari 2015 01:04 schreef Drexciyan het volgende:
[..]
En toch is dat wat Vario-Lock is
Je kan er de stand van de beitel mee aanpassen zodat je die perfect kan afstellen op je houding t.o.v. het te slopen materiaal.
De betere breekhamers hebben zo'n functie en niet alleen van Bosch
das toch ook geen steenboor...?quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
[..]
Kleine gaatjes borenNiet alles hoeft vast met schroeven van 5mm hè
Zo zag afgelopen zomer een boor er uit na boren in hard beton met een klopboor
[ afbeelding ]
[..]
Mooi zo. Als je dat elke week doet snap ik dat ik dat je beter en andere machine kunt nemen. Maar ik zal dit bijna nooit doen
Nee, niet de 3 standen. Een extra 4e standquote:Op donderdag 8 januari 2015 22:15 schreef hans1985 het volgende:
[..]
das toch ook geen steenboor...?
mmm, variolock is dus de 3 standenZag een plaatje van een afstand geleider
Dacht dat variolock standaard was...
Geen idee of de onze dat hebben. Ook beetje onzin feature. Ik zet ze ook in boren of boorhameren en kies zo juiste positie en zet hem dan op hameren. 5 sec werk...quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:22 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Nee, niet de 3 standen. Een extra 4e stand
Wow, wist ik ook niet! Gaaf zeg![]()
Ik gebruikte altijd de boorstand om de beitel even te draaien naar de juiste positie...
Houtboor.quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:15 schreef hans1985 het volgende:
[..]
das toch ook geen steenboor...?
mmm, variolock is dus de 3 standenZag een plaatje van een afstand geleider
Dacht dat variolock standaard was...
ja, niet geschikt voor beton. Heb nu een 6mm steenboor en die gaat nu al zeker 150 boringen mee. ding eil niet kapotquote:
Echt wel, geen hele goede maar toch: KWB Rocker 5mm. Hij zag en voelde er inderdaad wel scherper uit, maar de kop was na het boren van deanderhalf gat wegquote:
Ik zie het. Lijkt me slecht gruis afvoeren, wat toch best belangrijk is hierbij. Met een goeie boor kun je 100 keer door een complete gestorte industrievloer boren en daarbij zeker vijf keer het ijzer meenemen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 01:55 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Echt wel, geen hele goede maar toch: KWB Rocker 5mm. Hij zag en voelde er inderdaad wel scherper uit, maar de kop was na het boren van deanderhalf gat weg
alleen oud beton is kut.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:24 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Ik zie het. Lijkt me slecht gruis afvoeren, wat toch best belangrijk is hierbij. Met een goeie boor kun je 100 keer door een complete gestorte industrievloer boren en daarbij zeker vijf keer het ijzer meenemen.
Welk type dan? Je hebt dacht ik de series 1, 3, 5 en 7 (goh welk ander Duits merk heeft dat nog meer?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:25 schreef hans1985 het volgende:
[..]
alleen oud beton is kut.
ook wel gehad dat je na 20 boringen het ding kon weg gooien. Waren dacht ik Hellers.
Moet zeggen dat de bosch boren erg duurzaam zijn.
Met 3Ah houd je het een stuk langer vol ja.quote:Op donderdag 2 april 2015 14:18 schreef Chicolade het volgende:
Wat zijn betere accu's, de 3Ah? En ik hoef inderdaad geen leger aan ongebruikte boortjes en bitjes, maar deze zitten er hier gewoon toevallig bij. Is Makita verder wel goed, of heb ik met mijn budget (ongeveer 250 euro voor boor + 2 accu's) nog andere/betere opties?
Ik zit totaal niet aan een merk vastquote:Op donderdag 2 april 2015 14:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Met 3Ah houd je het een stuk langer vol ja.
Zit je aan Makita vast? Wat ik binnen je budget kan vinden is deze:
http://www.toolmax.nl/bs-(...)chroevendraaier.html
Heb wat reviews gelezen en men is er zeker tevreden mee.
Ik heb deze twee jaar gelden gekocht.quote:Op donderdag 2 april 2015 14:53 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Ik zit totaal niet aan een merk vast. En ik ga eens kijken! Bedankt voor de hulp.
Goede tip! De LXT is toch beetje de top serie van Makita toch? Voor die prijs (¤218) zeker het overwegen waard.quote:Op donderdag 2 april 2015 16:20 schreef B2P het volgende:
[..]
Ik heb deze twee jaar gelden gekocht.
Toen was het nog gratis verzenden en stond de pond er nog wat slechter voor ten opzichte van de euro. Volgens mij is de prijs nog steeds wel redelijk, maar dat zou je even moeten checken.
Mijn enige aanmerking is dat er wat speling op de as van de boorkop zit, maar het wordt niet erger en ik heb er geen last van.
Vorig jaar heb ik een keer een kapotte accu gehad, toen stond na een mailtje de postbode de volgende dag met een nieuwe boor voor de deur. Helaas moest de andere set wel terug, maar er zat netjes een sticker voor het adres en de portokosten in het pakket.
Echt een fijn apparaat om allround te gebruiken in een verbouwing. Ik heb de noodzaak voor meerdere accu's eigenlijk nog niet gemerkt. Een onverwachte kop koffie van 20 minuten is het ergste wat je kan gebeuren en ik heb een accu nog nooit meer dan 1 keer opgeladen op een dag.
Het hangt er natuurlijk van af wat je er mee doet, maar ze gaan vrij lang mee.
Zo lang je geen beton in je huis hebt kom je trouwens een aardig eind met de klopstand:
[ afbeelding ]
Ik weet het eigenlijk niet, dacht dat LXT met de accu serie te maken had, maar zou ook wat anders kunnen zijn!quote:Op donderdag 2 april 2015 16:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Goede tip! De LXT is toch beetje de top serie van Makita toch? Voor die prijs (¤218) zeker het overwegen waard.
Opzichte leuke handel, want die lader en accu zullen bij elkaar ook wel zo'n ¤130 kosten. En zo'n losse boormachine moet toch ook wel voor ¤150 te slijten zijn?
Weet niet hoe het met de rest zit, maar die van mij is niet brushless in ieder geval..quote:Op donderdag 2 april 2015 16:54 schreef derLudolf het volgende:
LXT serie heeft koolborstelloze motoren zie ik. Deze zijn een stuk energiezuiniger. Met een 4Ah accu moet je dan behoorlijk wat kunnen doen denk ik.
Ah oké. Ik zit niet zo in de Makita types, wordt er ook echt geen wijs uit.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:35 schreef Rorando het volgende:
LXT gaat over de accu, dit zijn de nieuwe generatie Lithium-ion accu's
voor brushless heb je de BL aanduiding op het apparaat.
Zo te zien zijn de accu's van Makita onderling uitwisselbaar (alle 18V machines gebruiken dezelfde aansluiting). Dat biedt mooie opties, misschien haal ik dan gewoon een machine in NL en koop ik er los een 4Ah accu bij voor 85 euro, als blijkt dat de 1.5Ah inderdaad te weinig is. In Engeland bestellen zie ik op dit moment even niet zitten, zou ik normaal zeker overwegen, maar ik heb hem over een week al nodigquote:Op donderdag 2 april 2015 16:42 schreef B2P het volgende:
[..]
Ik weet het eigenlijk niet, dacht dat LXT met de accu serie te maken had, maar zou ook wat anders kunnen zijn!
Heb het even nagekeken, twee jaar geleden had ik hem in huis voor 183 euro. Dat was wel met 3Ah. En natuurlijk Engelse stekker.
Volgens mij proberen sites zoals I-bood nog wel eens Engelse Makita machines te verkopen in Nederland, dus er zal inderdaad wel handel in zitten.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:43 schreef betyar het volgende:
V&A / [TK] FESTOOL DOMINO DF 500 Q
Voor de liefhebber.
Dat zijn wel twee heul verschillende machines.quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:20 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik zit te twijfelen tussen de Festool DF 700 EQ plus of de Mafell DD40 P.
Ik heb nog een freesje wat goed is, de rest is "op".quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat zijn wel twee heul verschillende machines.
Voor de DF700 zijn wel verloopjes te vinden zodat de de DF500 freesjes erop kan zetten.
Dus verkoop de losse freesjes niet te snel.
een 0714 flb van makita een optie ? is na te stellen, maar zo haaks als maar kan zijn standaard out of the box. Spullen om na te stellen zitten erbij geleverd. telescoop, dus lang bereik.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:42 schreef usernaamvergeten het volgende:
Iemand ervaring met de Makita LS1018L afkortzaag? Ben vooral benieuwd naar de nauwkeurigheid, haaksheid en de mogelijkheden om de boel haaks af te stellen indien nodig. Zal 'm in eerste instantie gebruiken voor een verbouwing, maar daarna ook voor houtbewerking (meubels e.d.), al dan niet met een artificial fence. Voordeel van deze zaag is dat het zaagbereik erg groot is, in tegenstelling tot de Bosch GCM 8 SJL die ook op mijn short-list staat. Suggesties zijn ook welkom, budget is zo rond de 350-450e.
Dank voor de suggestie, maar zoals bleiblei ook al aangeeft kan je maar 52 diep zagen en dat is echt te weinig voor mij.quote:Op woensdag 8 april 2015 00:19 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
een 0714 flb van makita een optie ? is na te stellen, maar zo haaks als maar kan zijn standaard out of the box. Spullen om na te stellen zitten erbij geleverd. telescoop, dus lang bereik.
Ik heb hem ook. Top ding!quote:Op donderdag 2 april 2015 16:20 schreef B2P het volgende:
[..]
Ik heb deze twee jaar gelden gekocht.
Toen was het nog gratis verzenden en stond de pond er nog wat slechter voor ten opzichte van de euro. Volgens mij is de prijs nog steeds wel redelijk, maar dat zou je even moeten checken.
Mijn enige aanmerking is dat er wat speling op de as van de boorkop zit, maar het wordt niet erger en ik heb er geen last van.
Vorig jaar heb ik een keer een kapotte accu gehad, toen stond na een mailtje de postbode de volgende dag met een nieuwe boor voor de deur. Helaas moest de andere set wel terug, maar er zat netjes een sticker voor het adres en de portokosten in het pakket.
Echt een fijn apparaat om allround te gebruiken in een verbouwing. Ik heb de noodzaak voor meerdere accu's eigenlijk nog niet gemerkt. Een onverwachte kop koffie van 20 minuten is het ergste wat je kan gebeuren en ik heb een accu nog nooit meer dan 1 keer opgeladen op een dag.
Het hangt er natuurlijk van af wat je er mee doet, maar ze gaan vrij lang mee.
Zo lang je geen beton in je huis hebt kom je trouwens een aardig eind met de klopstand:
[ afbeelding ]
Mijn lader maakt ook enorm veel herrie, is niet dezelfde machine overigens. Zal wel 'n Makita dingetje zijn.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:35 schreef PJ het volgende:
[..]
Ik heb hem ook. Top ding!
@B2P maakt de ventilator van de oplader bij jou ook continu herrie tijdens het opladen?
Ja, die is wel goed te horen ja! Zelfde geluid als in dit filmpje bij mij:quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:35 schreef PJ het volgende:
[..]
Ik heb hem ook. Top ding!
@B2P maakt de ventilator van de oplader bij jou ook continu herrie tijdens het opladen?
Die accu's zullen vaker in de lader zitten dan dat je ze gebruiken kan. Je hebt minstens 3.0Ah nodig om een beetje lekker te kunnen werken.quote:Op maandag 13 april 2015 14:33 schreef Volvoman het volgende:
En die accu's, zijn die goed en krachtig genoeg?
Klopboor wordt over het algemeen alleen gebruikt om te mixen (beton, cement, stuc e.d.), met een dozenboor etc. Niet relevant voor meubelbouw. Multitool kan je gebruiken om te schuren, maar in mijn ogen kan je beter een deltaschuurmachine kopen als je meubels gaat maken, een festool of rupes bijvoorbeeld. Werkt perfect in combinatie met een bouwstofzuiger met inschakelcontact. Reciprozaag wordt veel gebruikt om rotte delen uit kozijnen te zagen of bij sloopwerkzaamheden, lijkt mij niet echt nodig voor jouw werkzaamheden.quote:Op maandag 13 april 2015 21:25 schreef Volvoman het volgende:
Een klopboor zie ik voorlopig nog niet gebruikt worden.
Ik zag zelfs dat een 'redelijke' klopboormachine zelfs niet echt veel sterker is dan de meeste 14.4V accuboren (als je naar koppel kijkt)quote:Op maandag 13 april 2015 23:52 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Klopboor wordt over het algemeen alleen gebruikt om te mixen (beton, cement, stuc e.d.), met een dozenboor etc. Niet relevant voor meubelbouw.
Succes!
Bedankt. Mijn kennis is niet helemaal nul, trouwens. Maar bedankt voor je uitleg. Klopt het dat een gewone stofzuiger (bijvoorbeeld een Dyson) ook gebruikt kan worden? Ik had me al aangemeld op Woordworking, maar ik zal voorlopig niks posten. Het aanmelden heb ik alleen gedaan omdat ik zonder aan te melden vrijwel geen afbeeldingen kon bekijken.quote:Op maandag 13 april 2015 23:52 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Klopboor wordt over het algemeen alleen gebruikt om te mixen (beton, cement, stuc e.d.), met een dozenboor etc. Niet relevant voor meubelbouw. Multitool kan je gebruiken om te schuren, maar in mijn ogen kan je beter een deltaschuurmachine kopen als je meubels gaat maken, een festool of rupes bijvoorbeeld. Werkt perfect in combinatie met een bouwstofzuiger met inschakelcontact. Reciprozaag wordt veel gebruikt om rotte delen uit kozijnen te zagen of bij sloopwerkzaamheden, lijkt mij niet echt nodig voor jouw werkzaamheden.
Volgens mij kan je het beste investeren in een goede nauwkeurige afkortzaag, invalzaag, decoupeerzaag en accu boormachine/schroefmachine en eventueel een bovenfrees. Indien je niet alles tegelijk kan aanschaffen uiteraard zorgen dat je de voor jou belangrijkste machines eerst koopt. 4Ah accu's zijn prima. Bezuinig vooral niet op persoonlijke bescherming, koop goede gehoorbescherming, een veiligheidsbril en een fatsoenlijk stofmasker en/of een stofzuiger met inschakelcontact om je machines op aan te sluiten.
Qua handgereedschappen zou ik kijken naar een duimstok, winkelhaak, scherp potlood, kruishout en een goede handzaag. Zodra je wat meer precisiewerk gaat doen zal je waarschijnlijk ook een set beitels, een paar handschaven, wetstenen e.d. moeten aanschaffen. Voor inspiratie kan je ook altijd even op woodworking.nl kijken.
Succes!
Gewone stofzuigers kunnen bouwstof niet lekker handlen, daarnaast hebben ze maar een kleine zak.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:42 schreef Volvoman het volgende:
[..]
Bedankt. Mijn kennis is niet helemaal nul, trouwens. Maar bedankt voor je uitleg. Klopt het dat een gewone stofzuiger (bijvoorbeeld een Dyson) ook gebruikt kan worden? Ik had me al aangemeld op Woordworking, maar ik zal voorlopig niks posten. Het aanmelden heb ik alleen gedaan omdat ik zonder aan te melden vrijwel geen afbeeldingen kon bekijken.
Ik heb met mijn Bosch 14,4v accuboor toch wel een paar 100 gaten geboord met een 20mm slangenboorquote:Op dinsdag 14 april 2015 21:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zag zelfs dat een 'redelijke' klopboormachine zelfs niet echt veel sterker is dan de meeste 14.4V accuboren (als je naar koppel kijkt)
http://www.toolmax.nl/bos(...)oormachine-850w.html
Koppel van 15/35 Nm, terwijl de allerlichtste Bosch blauw 18V al 19/45 Nm levert
Maar ik heb toch het idee dat een klopboor sterker is: de oude Skill van mijn pa boort wel gaten (12mm) met een slangenboor en met een 7gatenzaag, iets wat met die Bosch accuboor niet lukt. Ook zijn de specificaties van de maximale diameters die je kunt boren met de Bosch uit mijn link hoger dan van een machine op accu.
Of speelt het vermogen van de motor ook een rol? Newtonmeters zijn toch Newtonmeters lijkt me?
Binnenkort krijg ik een GSR 18 VE, ben benieuwd hoe die het doet(tot 80 Nm geloof ik)
Edit:
een Aha-Erlebnis
Vermogen=toerental*koppel, die klopboren hebben meer vermogen en draaien daardoor harder. Een accuboor heeft misschien meer koppel maar bij een lager toerental. Daardoor kan een klopboor met lager koppel 'krachtiger' voelen. Of toch niet?
Even op de stofzuiger inhaken...quote:Op woensdag 15 april 2015 15:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Gewone stofzuigers kunnen bouwstof niet lekker handlen, daarnaast hebben ze maar een kleine zak.
De verbouwing heeft mij 2 gewone stofzuigers gekost.
Vervolgens een knakending (bouwstofzuiger) van 40 euro gekocht bij de Aldi ofzo, werkte voor geen meter. Heb nu de andere kant op giga overkill (Festool CTL26) maar ben daar al een jaar of 5 ontzettend happy mee.
Het kan, tot je stofzuiger het begeeft en ideaal is het niet (slang heeft een andere maat, geen inschakelcontact, stofzuiger slijt sneller). Beter is een bouwstofzuiger met inschakelcontact zodat de stofzuiger automatisch aan en uit gaat als je met machines aan de gang bent.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:42 schreef Volvoman het volgende:
Klopt het dat een gewone stofzuiger (bijvoorbeeld een Dyson) ook gebruikt kan worden?
Ik geloof dat het een standaard maat is. Ik heb verschillende merken die passen allemaal op mijn stofzuigerslang zonder verloopstuk. Hobbyspul zoals Bosch Groen past meestal niet, professionele en semiprofessionele kan je naar mijn weten gewoon aansluiten.quote:
Pfoeh, dat is lastig. Bij Toolmax kun je selecteren op prijs.quote:Op donderdag 16 april 2015 20:47 schreef LizzyAdam het volgende:
goffer de goffer, ik ben halverwege mijn (vele) projectjes en wilde eigenlijk gister al klaar zijn met het schuren van een tafeltje (250 bij 60, 2 lagen blad, met 3 lagen lak bewerkt, kutklus) nokt mijn schuurmachine er mee.En ik moet nog 2 van dit soort projectjes, deze aankomende weken. Weet iemand een schuurmachine die niet al te duur is (rond de 50 euro?) die er wel tegen kan dattie 4 uur achter elkaar gebruikt wordt en het klitteband niet smelt (nee, echt, het smolt)
Het eigen risico op je zorgverzekering is minimaal het dubbele van de schuurmachine. Juist als je al last hebt van cts lijkt mij dat een aardige no brainerquote:Op donderdag 16 april 2015 21:27 schreef LizzyAdam het volgende:
thanks voor de tips, mannen! ook die van de 2 stuks, slim!
Misschien toch maar wat vaker de klusjes afwisselen, om de machine af te laten koelen. En waarschijnlijk gaat het met een betere schuurmachine idd wat sneller allemaal en ben ik helemaal niet zo lang bezig.
Ff thuis overleggen wat de wederhelft vindt van zo veel geld uitgeven aan gereedschap.
Over dat cts; jezus man, het voelde alsof het belangrijkste aders in mijn arm afgekneld was. zeer pijnlijk, maar lang leven ibuprofen!
vergeet de festool dts 400 ook niet.quote:Op donderdag 16 april 2015 21:20 schreef bleiblei het volgende:
Je vraagt iets wat niet kan.
Een goedkope schuurmachine met het uithoudingsvermogen en stofafzuigkwaliteiten (want daarom wordt de schuurpad heet en smelt het klitteband) van een professionele machine.
Als het een eenmalig projectje was zou ik 2 goedkope schuurmachientjes kopen a 25 euro en die om en om gebruiken zodat ze af kunnen koelen. (Goedkoopste B&D Mouse is nog wel eens te vinden voor 25eur).
Heb je het vaker nodig, investeer in een Rupes bijv.
http://www.nonpaintstore.(...)es-ls-delta-21a.html
Is factor 3,5 duurder maar je snapt absoluut niet waarom je al die tijd aangekloot hebt met rommel als je em de eerste keer gebruikt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |