abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102844550
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 15:15 schreef rijsttafel het volgende:
Ow nog één ding, vast al gezegd.. Blijf weg van die pakjes-zooi. Ik heb dat ook een tijdje gedaan, maar ik ga nooit meer terug. Ranzige overzoute fabriekstroep.
Sowieso ontzettend onvoordelig als je voor 1 persoon kookt, dan gooi je de helft weg. En dan is het opeens best duur...
pi_102844566
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 15:21 schreef Piles het volgende:

[..]

Sowieso ontzettend onvoordelig als je voor 1 persoon kookt, dan gooi je de helft weg. En dan is het opeens best duur...
Dat is ook zo, inderdaad. Je gaat geen 4 dagen hetzelfde eten.

Toen woonde ik nog samen (dus ging het qua prijs) en was ik nog onnozel (dus ging het qua smaak). :P
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_102844644
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:24 schreef Mister_Bojangles het volgende:
wok/rijst indische gerechten
Je kan AH-woksaus dingen maken.. maar wat echt baas is, is bijvoorbeeld:

- Thaise groene curry (google maar)
- Groenten wokken in zwarte bonensaus (volgens mij is die saus niet zelf te maken, maar je kan wel goede zwartebonensaus kopen bij de toko en losse zwarte bonen) Beetje knoflook erbij meebakken, zeer goed te eten.
pi_102844719
Ik ben niet fanatiek tegen pakjes ofzo, maar die spaghettimix of hoe het ook heet is echt niet binnen te houden. Het lijkt ook gewoon totaal niet op tomatensaus. :r Dan kun je nog veel beter een pot of zak kant-en-klare pastasaus kopen. Dat is ook gewoon gezeefde tomaat, tomatenpuree en kruiden, maar dan heeft meneer Bertolli of meneer Heijn het vast voor je gemaakt.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_102844814
Die zakjes spaghettimix zijn inderdaad echt het ergste van het ergste..

Die potten zijn wel prima als basis voor dingen. Maak er zelf graag stroganovsaus mee, superlekker.
pi_102844993
quote:
stamppot ? )
Ik hou niet van de Nederlandse keuken, dus kan je met stamppot niet helpen, maar soms maak ik iets met een twist. Deze ziet er zeer goed uit ivm verschillende kleuren, maar is daarnaast ook erg gezond en je verbaast mensen ermee. Bieten met appel is sowieso al lekker.

quote:
Kleine aardappeltjes met schil en al koken
Bietjes koken
Mik in een kom
Walnoten erbij
Groene appel erbij
Gorgonzola erbij
Peper en zout erover mikken
Beetje husselen
Simpel, lekker, weer eens iets anders.

NOMNOM :Y)
pi_102846337
Een ongelooflijk makkelijk, vrij goedkoop en toch erg smakelijk gerecht.

Ingrediënten voor 2 personen:

300 gram rundergehakt
1 zak AH thaise roerbakmix (400 gram)
noedels
ketjap
sambal

----

Kook de noedels, bak het gehakt en gooi als dit gaar is de groenten en een flinke lepel sambal en scheut ketjap erbij, laat als de groenten gebakken zijn de noedels nog een minuutje meebakken. Klaar binnen 10 minuten, en echt heel erg lekker!
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 21:16:52 #58
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_102854706
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 14:06 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Wat heeft een chill pill hier nu weer mee te maken? Als je gezond wilt eten wil je volgens mij ook graag weten wat je in je mond stopt. Dat is er met die kant en klaar pakken en zakken niet bij. Vandaar dat ik zeg dat je het met een miniscuul beetje meer werk zelf veel lekkerder en gezonder kunt maken.
(Ja ik eet soms ook wel eens zo'n kant-en-klaar-maaltijd. Als je écht geen tijd hebt.)

[..]

Juist. Zomaar een simpel voorbeeld: Veel mensen bakken kipblokjes eerst helemaal gaar om er daarna pas bijv. groenten bij te gooien en tenslotte ook nog eens een sausje eroverheen en het dan laten doorkoken. Dan is je kip aan het einde van de rit natuurlijk helemaal droog en overgaar, dat kun je zelf ook wel bedenken leek me altijd, maargoed. Het is ook een beetje logisch nadenken en aanvoelen hoe zo'n garingsproces van verschillende producten werkt.
Tering wat heb jij in je aars zitten zeg. ben jij kloon van Catbert ofzo..
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 22:40:47 #59
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102857825
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 14:35 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Geniaal mensen dank u zeer :)

@ Erasmo : andijvie en peen heb ik inmiddels al langs zien komen, mochten er nog meer ideeen zijn hoor ik deze uiteraard graag :)

Heb gisteravond Mr nile' s ballen gegeten en gemaakt -O- *O* was goed te eten inderdaad en was niet de enige die dat vond :)
Boerenkool:
Twee delen aardappel op één deel boerenkool. Aardappels schillen en in stukken snijden, boerenkool wassen en met aanhangend water en de aardappels in de pan. Koken tot gaar, klontje boter erbij en dan zo'n ding ter handen nemen:

Persoonlijk vind ik boerenkool lekker met een scheutje ketjap en wat tafelzuur. Oh en doe jezelf een plezier en koop een rookworst bij de slager die echt in een darmpje zitten en gerookt zijn ipv. zo'n slap supermarktding.
pi_102857940
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 22:40 schreef Erasmo het volgende:
Persoonlijk vind ik boerenkool lekker met een scheutje ketjap en wat tafelzuur.
picalilly <3
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 22:54:51 #61
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102858263
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 22:44 schreef ticklemepink het volgende:

[..]

picalilly <3
Ingemaakte courgette is ook heerlijk erbij.

En natuurlijk goed veel maken voor diepvriesporties, opgebakken plakken op brood de volgende dag en natuurlijk de boerenkoolkroketten: Het Grote Boerenkoolkroketten Fantopic

[ Bericht 10% gewijzigd door Erasmo op 08-10-2011 23:13:22 ]
  † In Memoriam † zaterdag 8 oktober 2011 @ 23:49:40 #62
91830 MaximusTG
pi_102860013
Ah, de aardappelstamper, onmisbaar in de studentenkeuken!
Als je wil lachen, check dan de gesproken versie van dit wiki artikel :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardappelstamper
Wellicht al bekend hier...
pi_102861666
Misschien heb je hier nu nog ff geen zin in, maar het is echt súperhandig om (al eerder genoemd meen ik) een huge-ass pot tomatensaus te maken en die in bakjes in te vriezen. Op dit moment zijn er nog aardig wat goedkope tomaten te koop, ik zou zeggen: koop een kg of 3 en je kunt een flinke tijd vooruit.

Hoe ik de pastasaus maak (het ziet eruit als een enorm recept, maar het is doodsimpel, ik heb het alleen nogal uitgebreid uitgeschreven aangezien je nog niet echt kookervaring hebt):

Nodig

Ui (ik gok dat ik ca 1 grote ui per 700 gram - 800 gram tomaten gebruik)
Knoflook (ca 5-6 flinke tenen per kg tomaten)
Verse tomaten (liefst lekker rijp)
Rode wijn (mogen restjes van eerder zijn die net niet lekker genoeg zijn om nog te drinken!)
Rode port (niet essentieel)
Stroop

Hoe
Snipper de ui. Hak de knoflook zo fijn mogelijk, gebruik evt. een knoflookpers (dan wel miss een teen extra, blijft altijd wat in de pers hangen). Snij de tomaat in blokjes.

Neem een ruime kookpan (als je 3 kg tomaten gebruikt, dan toch wel een 4 liter-pan, je kan ook 2 pannen gebruiken als je alleen kleine hebt). Zet vuur aan, doe olijfolie in de pan zodat bodem goed bedekt is met dun laagje olie. Wacht even tot olie heet is. Gooi uien erin. Bak op matig vuur glazig (ook wel: fruiten. Zorg dat ze dus iets doorzichtig worden, maar niet bruin). Gooi daarna de knof erbij, even kort meefruiten (ca. minuutje). Gooi de tomaten erbij, met een scheut rode wijn (op 3 kg tomaten 1,5-2 glazen), en een scheut rode port indien beschikbaar (ca 75-100 ml).

Zo. Nu zet je het vuur op de laagste stand (hij moet nèt een beetje pruttelen, maar zo min mogelijk). En ga je leuke dingen doen. Tussendoor af en toe even checken en doorroeren, minstens een uur op laten staan (2-3 uur is ideaal).

Na een uur (of langer) even proeven, afhankelijk van de tomaten kan de saus al redelijk zoet zijn of nog wat zuur, de bedoeling is ietsje zoet met een hint zuur. Als ie te zuur is doe je er wat stroop bij.

Als ie klaar is: lekker in bakjes en invriezen, je hebt nu genoeg voor minimaal 6 avondmaaltijden.

Wat je er allemaal mee kunt
- De simpele comfort-food pasta die ik heb gejat van een vriend van me: 1/2 pakje spekjes zachtjes bakken (zonder olie oid) op middelhoog vuur tot licht krokant van buiten; tegelijkertijd de pastasaus opwarmen in pan of magnetron. Spekjes in bij pastasaus in pan en lekker laten pruttelen. Pan met heet water opzetten, als water kookt pasta erbij. Als pasta klaar is: afgieten, op bord gooien, pastasaus erover. Beetje parmezaan erover, evt als je hebt wat verse basilicum. Klaar!
- Pasta gehaktballetjes: zelfde proces, maar dan geen spekjes bakken en in plaats daarvan gehaktballen draaien met lekkere kruiden (zout, peper, tijm, oregano e.d.), beetje ei erdoor voor de smeuïgheid (je kunt natuurlijk ook gehaktballetjes in tomatensaus maken met daarbij bijv. aardappeltjes en groenten)
- Pasta met basilicum en mozarella (beiden op het allerlaatst erbij)
- Lasagne
- Italiaans stoofpotje: stoofvlees aanbraden tot licht gebruind, pastasaus erover, scheutje extra rode wijn, wat italiaanse kruiden (tijm, oregano, rozemarijn) en laurierblaadje
- Marokkaans stoofpotje: goedkoop lamsvlees van de toko, zelfde proces maar ipv de italiaanse kruiden wat ras el hanout en chilipeper erdoor
- Verse pizza (als je nog geen zin hebt om zelf de bodem te maken, je kunt ook kale bodems kopen in de meeste supermarkten), beleggen met beleg naar keuze
- Kip in tomatensaus

etcetera!!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_102865671
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 21:16 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Tering wat heb jij in je aars zitten zeg. ben jij kloon van Catbert ofzo..
Gast, wat is je probleem. :') Loop niet zo te huilen. Je lijkt wel een sma'tje.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2011 03:55:31 ]
  zondag 23 oktober 2011 @ 00:33:37 #65
55829 Mayadevi
Illusie/desillusie*
pi_103437922
Die dunne mi van rijst vind ik ook een uitvinding voor als je haast hebt. Die mi hoeft alleen een paar minuutjes in heet water. Ik roerbak groenten die ik over, of in de diepvries heb, in een beetje olie met sambal en knoflook. Ik gebruik kruiden uit de kast waar ik op dat moment zin in heb, bijvoorbeeld kerrie en ketjap ofzo. Soms doe ik er nog kokosmelk bij. Eitje bakken, je kan zo gebruiken wat je wil/hebt. Mi kan je zo, blanco eten, of je bakt 'm nog even mee. Lekker met salade,fruit, gebakken uitjes, cashewnoten, seroendeng of kroepoek. Snel, goedkoop en makkelijk 8-)
*Doorhalen wat niet van toepassing is
Are we part of the solution or we part of the pollution
pi_103592198
Iedereen kent de zoete variant wel maar doe mij maar Hartige wentelteefjes.

1 groot ei (of 2 kleintjes)
Melk
Kruiden, Tabasco, maggi, peper, paprikapoeder bijna alles kan als het maar hartig is.

Ingrediënten mixen, dan een plak brood er in weken. Bakken in de koekenpan tot het mengsel wat gestold is. Daarna geraspte kaas en hamblokjes er over en dan nog even in de oven. :7
pi_103606327
Pasta Carbonara:
Zo gemaakt, en erg simpele lekkere maatlijd :).
Mix twee eieren, samen met dure italiaanse kaas (Parmezaanse kaas, Grana Padano of Pecorino) net wat er in de supermarkt ligt (AH heeft het bij de kaasafdeling).
Roerbak spekjes.
Kook de spaghetti, giet het af als het nog een tikkeltje hard is.
Giet alles bij elkaar in de pan van de spaghetti, roer het nu door elkaar. Veel lekkerder dan zo'n zakje of potje en goedkoper :).

Eet smakelijk :).
pi_103613044
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 15:21 schreef Piles het volgende:

[..]

Wat een onzin, wat over is kan je toch invriezen? Zeker als wil besparen.. Ik begrijp echt niet waarom sommige mensen zo verwend zijn dat ze halve maaltijden weggooien..
pi_103618298
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 06:49 schreef Selestha het volgende:

[..]

Wat een onzin, wat over is kan je toch invriezen? Zeker als wil besparen.. Ik begrijp echt niet waarom sommige mensen zo verwend zijn dat ze halve maaltijden weggooien..
ik snap ook niet dat mensen geen halve hoeveelheden kunnen koken...
pi_103622127
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 11:42 schreef MrNiles het volgende:

[..]

ik snap ook niet dat mensen geen halve hoeveelheden kunnen koken...
Dat kan ook nog ja, als je dan minder wil koken.. Maar weggooien van goed eten vind ik echt onbegrijpelijk.
pi_103622557
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:38 schreef Selestha het volgende:

[..]

Dat kan ook nog ja, als je dan minder wil koken.. Maar weggooien van goed eten vind ik echt onbegrijpelijk.
Je zou eens een dagje in de horeca moeten meelopen. ;)
pi_103622707
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:52 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Je zou eens een dagje in de horeca moeten meelopen. ;)
Daar heb ik dan ook maar 4 maanden in gewerkt ;) En daar word ik inderdaad niet goed van.. Je wilt echt geen betoog van mij over hoe decadent ik dat allemaal vind, hoe wij hier in het Westen omgaan met voedsel terwijl de halve wereld honger lijdt.
pi_103626260
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 06:49 schreef Selestha het volgende:

[..]

Het gaat om studenten maaltijden he? Volgens mij had ik toen ook wel moeite om een dag vooruit te kijken, en dan heb je zo'n gedeelde koelkast met een dichtgevroren vriesvak en nergens folie laat staan bakjes.

Ik heb zelf ook een grote hekel aan vlees weggooien en ben niet dol op verspilling in het algemeen. Maar als student was dat vooral een kwestie van koken met de hoeveelheden waarin ze verpakt zijn en daar ook de ingredienten op uit zoeken. Net zoals ik nu op de markt alleen van die uien van het formaat flinke grapefruit haal als dat klopt met hoeveel ui ik nodig heb. Dan ga je toch ook niet een half ui bewaren? Je haalt gewoon kleinere uien, en niet de voordeelverpakking vlees etc.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_103627154
juist als student is invriezen makkelijk
hoef je niet elke dag die vieze aanrecht leeg te ruimen maar gewoon je eigen gemaakte kant en klaar maaltijden uit de vriezer opwarmen (in een pan dat wel)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')