Misschien heb je hier nu nog ff geen zin in, maar het is echt súperhandig om (al eerder genoemd meen ik) een huge-ass pot tomatensaus te maken en die in bakjes in te vriezen. Op dit moment zijn er nog aardig wat goedkope tomaten te koop, ik zou zeggen: koop een kg of 3 en je kunt een flinke tijd vooruit.
Hoe ik de pastasaus maak (het ziet eruit als een enorm recept, maar het is doodsimpel, ik heb het alleen nogal uitgebreid uitgeschreven aangezien je nog niet echt kookervaring hebt):
Nodig
Ui (ik gok dat ik ca 1 grote ui per 700 gram - 800 gram tomaten gebruik)
Knoflook (ca 5-6 flinke tenen per kg tomaten)
Verse tomaten (liefst lekker rijp)
Rode wijn (mogen restjes van eerder zijn die net niet lekker genoeg zijn om nog te drinken!)
Rode port (niet essentieel)
Stroop
Hoe
Snipper de ui. Hak de knoflook zo fijn mogelijk, gebruik evt. een knoflookpers (dan wel miss een teen extra, blijft altijd wat in de pers hangen). Snij de tomaat in blokjes.
Neem een ruime kookpan (als je 3 kg tomaten gebruikt, dan toch wel een 4 liter-pan, je kan ook 2 pannen gebruiken als je alleen kleine hebt). Zet vuur aan, doe olijfolie in de pan zodat bodem goed bedekt is met dun laagje olie. Wacht even tot olie heet is. Gooi uien erin. Bak op matig vuur glazig (ook wel: fruiten. Zorg dat ze dus iets doorzichtig worden, maar niet bruin). Gooi daarna de knof erbij, even kort meefruiten (ca. minuutje). Gooi de tomaten erbij, met een scheut rode wijn (op 3 kg tomaten 1,5-2 glazen), en een scheut rode port indien beschikbaar (ca 75-100 ml).
Zo. Nu zet je het vuur op de laagste stand (hij moet nèt een beetje pruttelen, maar zo min mogelijk). En ga je leuke dingen doen. Tussendoor af en toe even checken en doorroeren, minstens een uur op laten staan (2-3 uur is ideaal).
Na een uur (of langer) even proeven, afhankelijk van de tomaten kan de saus al redelijk zoet zijn of nog wat zuur, de bedoeling is ietsje zoet met een hint zuur. Als ie te zuur is doe je er wat stroop bij.
Als ie klaar is: lekker in bakjes en invriezen, je hebt nu genoeg voor minimaal 6 avondmaaltijden.
Wat je er allemaal mee kunt
- De simpele comfort-food pasta die ik heb gejat van een vriend van me: 1/2 pakje spekjes zachtjes bakken (zonder olie oid) op middelhoog vuur tot licht krokant van buiten; tegelijkertijd de pastasaus opwarmen in pan of magnetron. Spekjes in bij pastasaus in pan en lekker laten pruttelen. Pan met heet water opzetten, als water kookt pasta erbij. Als pasta klaar is: afgieten, op bord gooien, pastasaus erover. Beetje parmezaan erover, evt als je hebt wat verse basilicum. Klaar!
- Pasta gehaktballetjes: zelfde proces, maar dan geen spekjes bakken en in plaats daarvan gehaktballen draaien met lekkere kruiden (zout, peper, tijm, oregano e.d.), beetje ei erdoor voor de smeuïgheid (je kunt natuurlijk ook gehaktballetjes in tomatensaus maken met daarbij bijv. aardappeltjes en groenten)
- Pasta met basilicum en mozarella (beiden op het allerlaatst erbij)
- Lasagne
- Italiaans stoofpotje: stoofvlees aanbraden tot licht gebruind, pastasaus erover, scheutje extra rode wijn, wat italiaanse kruiden (tijm, oregano, rozemarijn) en laurierblaadje
- Marokkaans stoofpotje: goedkoop lamsvlees van de toko, zelfde proces maar ipv de italiaanse kruiden wat ras el hanout en chilipeper erdoor
- Verse pizza (als je nog geen zin hebt om zelf de bodem te maken, je kunt ook kale bodems kopen in de meeste supermarkten), beleggen met beleg naar keuze
- Kip in tomatensaus
etcetera!!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //