![6208046649_83e12dc167_z.jpg]()
In nog vroeg ochtendlicht is Syntus treinstel 50 als trein 31131 zojuist vertrokken uit het station van Opheusden en zet koers richting Arnhem. Het treinstel hoort gezien z'n bestickering eigenlijk thuis op de lijn Arnhem-Doetinchem.
![6208607194_f915c69911_z.jpg]()
Twee uur later was het fraaie ochtendlicht verdwenen en scheen de zon volop. Treinstel 50 van Syntus maakt zijn derde rit naar Arnhem en passeert hier tussen Valburg en Elst als trein 31139.
![6208735472_e5c50d56f0_z.jpg]()
Op zondag 2 oktober 2011 was naast de bestickerde Syntus 50 ook een onbestickerde DM90 onderweg tussen Arnhem en Tiel. Na in dienst geweest te zijn bij NS, Noordned/Arriva en Veolia(?) trekt stel 3447 nu bij Syntus haar baantjes op de dieselspoorlijntjes rond Arnhem. Als trein 31152 maakt dit naakte stel een tussenstop op station Zetten-Andelst. Nog ruim een jaar zal Syntus op de Oostelijke Betuwelijn te zien zijn. Na een openbare aanbesteding neemt Arriva het spoorvervoer vanaf december 2012 over.
![6220436869_2907e5ae6b_z.jpg]()
Op de zonnige 2 oktober 2011 is de onlangs in huisstijl gestoken V156 van de Rurtalbahn onderweg met een sleep ketelwagens van Kijfhoek naar Emmerich. De 24 ketelwagens waren beladen met biodiesel en zijn eerder deze week bij Vopak te Vlaardingen geleegd. Ondanks dat de V156 op de Betuweroute is toegelaten, koos RTB er toch voor om via het gemengde net te rijden. Zodoende kon het geheel als trein 51430 ter hoogte van Groessen worden vastgelegd.
![6208134553_7347dd7e58_z.jpg]()
Nadat de trein een snelremming kreeg, kon de RTB V156 voor de tweede maal binnen 100 meter worden vastgelegd, nu met het plaatsnaambordje van Zevenaar als motief.
![6221070610_8b6f833b45_z.jpg]()
Nadat RRF aan het begin van de middag een CRS graantrein naar Emmerich heeft gereden, namen de RRD 22 en 17 een beladen BLG-autotrein mee terug richting Rotterdamse haven. Nadat de trein bij Zevenaar linksaf slaat, wordt via de Betuweroute koers gezet richting de Botlek. De Betuweroute is voor het grootste deel aangelegd naast de A15, waardoor een trein zonder al te veel moeite is in te halen. Als trein 51215 raast de trein hier voorbij Kesteren.
![6220676843_82dc285fb0_z.jpg]()
Nadat de BLG-autotrein ruim 150 kilometer over Betuweroute heeft afgelegd en ik m aldaar drie keer gefotografeerd heb, duikt de trein de Sophiaspoortunnel in. Aan het eind van de tunnel ligt het rangeerterrein Kijfhoek, de schakel tussen de Rotterdamse haven en het spoorwegnet dat de haven met het achterland verbindt. Veel treinen wisselen hier van lok, maar RRF mocht op zondagmiddag doorrijden naar eindpunt Botlek. De V100'en 22 en 17 passeren hier het Rail Service Centre (RSC) Waalhaven.
![6208272609_3e1010a889_z.jpg]()
Toch moesten beide lokken afremmen omdat dat de brug over de Oude Maas nog openstond. Aangezien een Volkswagen toch sneller optrekt dan een hele sliert Hyundai's, kon trein 51215 bij het verlaten van de Botlekbrug op de chip vastgelegd worden.
![6221257422_fac20d9bbb_z.jpg]()
Bij aankomst op het emplacement Botlek werden de RRF-lokken 22 en 17 van de trein gerangeerd. Het duurde vervolgens even voor er weer activiteit waar te nemen was en ondertussen zakte de zon steeds verder aan de horizon. Gelukkig werd rond 18:00 lok 23 opgestart en tegen de trein gezet. Na een check en dubbelcheck mocht de rangeerder voorop de trein plaatsnemen en werd de met Hyundai beladen BLG-autotrein naar de firma Broekman geduwd.