Voor digitale boeken geld in nederland een veel hoger btw tarief dan voor het papieren boek. In het buitenland is dit tarief gelijk waardoor de prijzen voor e-books relatief veel lager liggen.quote:Op zondag 15 januari 2012 18:35 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nu ik erover heb nagedacht denk ik dat als Amazon naar Nederland komt, ze het voluit digitaal gaan doen. Waarom invechten in een volwassen, krimpende markt als je een net begonnen en voluit groeiende markt kan veroveren. En bovendien: voor digitale boeken geldt geen vaste boekenprijs.
De Kindle en de Kindle Fire zijn in de VS een groot succes, en je brengt tenminste iets nieuws om de mensen mee te lokken. De ebook-prijzen zijn hier veel hoger dan in de VS, dus daar is ruimte om een prijzenoorlog te voeren. De vraag is alleen hoe je uitgevers over de streep trekt om hun boeken via Amazon te verkopen, maar ik denk dat zolang de fysieke markt blijft dalen de uitgevers alles wel willen proberen om hun inkomsten veilig te stellen. De uitgevers helemaal uit de keten halen is meer een langetermijnproject.
Er zitten daar meerdere boekhandels. Onder andere een vestiging van de Slegte met goede 2e hands boeken en een goede zelfstandige boekhandel.quote:Op zondag 15 januari 2012 18:56 schreef Mylene het volgende:
Hoe heet die zaak dan in Utrecht aan de Oude Gracht bij de Dom?
Meh, een ebook van ¤ 10 onder het 6 %-tarief zou je kunnen verkopen voor ¤ 11,22 onder het 19 %-tarief. Belachelijk natuurlijk dat ze niet onder hetzelfde lage tarief als fysieke boeken vallen, maar geen dealbreaker.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Voor digitale boeken geld in nederland een veel hoger btw tarief dan voor het papieren boek. In het buitenland is dit tarief gelijk waardoor de prijzen voor e-books relatief veel lager liggen.
Nederland is geen goed land om e-books te verkopen.
Nou, als ik in het buitenland het boek voor 6 à 7 euro kan krijgen en hier voor 11,22 dan is dat wat mij betreft wel degelijk een dealbreaker.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:24 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Meh, een ebook van ¤ 10 onder het 6 %-tarief zou je kunnen verkopen voor ¤ 11,22 onder het 19 %-tarief. Belachelijk natuurlijk dat ze niet onder hetzelfde lage tarief als fysieke boeken vallen, maar geen dealbreaker.
Maar je koopt niet maar één boek per jaar maar meerdere (ik in ieder geval wel). Dus dan loopt het wel rap op.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Maar dat is dan geen eerlijke vergelijking. 19 % ipv 6 % BTW levert een prijsverhoging van 12,2% op. Als ebooks dus aangeboden kunnen worden in het buitenland voor 6 à 7 euro moet het dus in Nederland kunnen voor 7 à 8 euro.
En gisteren kwam het binnen. Best netjes, met op zondag besteld (stond er trouwens ook bij als levertijd).quote:
Er gaan mensen uit.quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Binnen een week maakt Selexy hun plannen voor de toekomst bekend. Vast staat al wel dat er geen winkels dicht gaan. Goed nieuws, maar ze kunnen natuurlijk wel gaan inkrimpen wat betreft verkoopgrootte. Nog even afwachten dus.
Zou ik op zich niet zo een ramp vinden. Mits ze dat handjevol mensen dat zelf ook met enige regelmaat een boek vasthoudt* maar houden.quote:
Waar woon je als ik vragen mag?quote:Op donderdag 26 januari 2012 15:32 schreef honeyblack het volgende:
Ik download al mijn boeken via internet en zet ze op mijn e-reader. Het liefst koop ik de boeken maar zonder geld valt er niks te kopen.
Toch vind ik het jammer dat het zo slecht gaat met de boekenwinkels, in de buurt is de edel ook al dicht en vond het daar toch altijd wel gezellig.
Helemaal mee eensquote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:11 schreef Sapstengel het volgende:
Ebooks heb ik in ieder geval echt een hekel aan. Ik wil gewoon een papieren ding in m'n hand houden, die ik op elk moment op kan pakken en weg kan leggen. Niet naar zo'n schermpje staren en een beetje scrollen, ik kijk al genoeg naar beeldschermen de hele dag, lezen is juist lekker rustig aan je ogen.
Ligt helemaal aan de kwaliteit van het beeldscherm.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:11 schreef Sapstengel het volgende:
Ebooks heb ik in ieder geval echt een hekel aan. Ik wil gewoon een papieren ding in m'n hand houden, die ik op elk moment op kan pakken en weg kan leggen. Niet naar zo'n schermpje staren en een beetje scrollen, ik kijk al genoeg naar beeldschermen de hele dag, lezen is juist lekker rustig aan je ogen.
Een bibliotheekabonnement heb ik sowieso al 15 jaar of zo niet meer.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:47 schreef johnnylove het volgende:
Sinds vandaag ook in het bezit van een e-reader. De Sony huppelup reader en ben er een beetje verliefd op. Leest erg makkelijk en alle boeken zijn te downloaden en derhalve mijn bieb-abo maar opzeggen.
Heb dat stukken minder en ook vanwege de kst dus de bieb. Maar opzegging is net de deur uit.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:51 schreef DaMart het volgende:
[..]
Een bibliotheekabonnement heb ik sowieso al 15 jaar of zo niet meer.
Als ik een boek wil lezen, koop ik het gewoon. Ik vind volle boekenkasten in huis namelijk ook wel wat hebben, vooral als je kunt zeggen dat je alles ook echt hebt gelezen.
Heb je wel eens een e-reader bekeken? Dat is een totaal ander soort scherm dan een laptop of Ipad heeft. Het leest net zo rustig als een normaal boek (het scherm is niets anders dan een witte achtergrond met microscopische inkdruppeltjes), ook in de zon. En scrollen zit er niet echt in, daarvoor zijn die schermen te traag (ombladeren duurt een halve seconde ofzo).quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:11 schreef Sapstengel het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |