Die is knap, zou hij daar zelf de regie over gevoerd hebben? Zou me niets verbazen, micromanagende controlfreakende perfectionist als ie was.quote:
Ik ook einde van de maandquote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:48 schreef nils7 het volgende:
Toch volgende week een iPhone 4steve halen... al is het uit respect
Dude.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:48 schreef nils7 het volgende:
Toch volgende week een iPhone 4steve halen... al is het uit respect
Nee dit is gewoon door zomaar iemand gemaakt (verfijning van een plaatje van iemand anders).quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die is knap, zou hij daar zelf de regie over gevoerd hebben? Zou me niets verbazen, micromanagende controlfreakende perfectionist als ie was.
wilde 'm toch al gaan halenquote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:55 schreef henrivo het volgende:
[..]
Dude.
Overdrijf je niet een béétje?
Hebben ze wel goed geplant, zijn dood. Goede marketingquote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:48 schreef nils7 het volgende:
Toch volgende week een iPhone 4steve halen... al is het uit respect
Daarmee dwing je geen respect af.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:06 schreef KaMo het volgende:
Tuurlijk, soms moet je een zak zijn om respect af te dwingen
Die man stond voor het eerst in zijn leven voor een camera en wow, er werd hem iets gevraagd! Hij was gewoon zenuwachtig, alsof Microsoft nu in zijn handjes wrijft omdat Apple nu ten onder zou gaan ofzo.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:12 schreef Blaxje het volgende:
Bij DWDD was een Nederlandse Microsoft-dude die gewoon zat te lachen om de dood van Steve. En toen het tot hem doordrong wist hij geloof ik niet eens wie hij was. Hoezo kan zo'n man serieus genomen worden?
Dit is ook precies wat ik bedoelde in het vorige topic met m'n gebrek aan vertrouwen in Tim Cook. Steve Jobs wist echt van de hoed en de rand als het om IT gaat. Het was geen enkel probleem voor hem om voor een zaal developers te staan en inhoudelijke discussies aan te gaan over allerlei technische zaken, omdat 'ie echt wist hoe de boel in elkaar steekt. Ik denk niet dat Tim Cook dit kan.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:27 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Steve Jobs op WWDC in 1997, vlak na zijn terugkeer met een uur lang vraag- en antwoordgesprek met developers. Dit is waarom hij zo'n visionair was.
Juweeltje, en gepast ook. Misschien zou Apple ze zelf uit moeten gaan geven (tegen productiekosten)?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:35 schreef Mr_Moon het volgende:
Vandaag een klein eerbetoon en nieuwe aanwinst in m'n collectie Think Different Posters gemaakt:
[ afbeelding ]
Vond het een waardeloze vertoning. Die vent is gewoon volwassen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 23:24 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Die man stond voor het eerst in zijn leven voor een camera en wow, er werd hem iets gevraagd! Hij was gewoon zenuwachtig, alsof Microsoft nu in zijn handjes wrijft omdat Apple nu ten onder zou gaan ofzo.
Als het Apple team dat laat gebeuren dan zijn ze echt heel dom.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 01:10 schreef FredvZ het volgende:
Bedrijven met zulke sterke leiders gaan vaak binnen enkele jaren ten gronde als de leider verdwijnt. Apple was reeds in de jaren '80 een raising star. Maar na het vertrek van Steve stortte de boel langzaam maar zeker in. Om vervolgens na de terugkomst van steve pas door het plafond te schieten.
Steve was de enige visionair die op 1 paard durfde te wedden. De kracht van hem was de kleine productdiffusie: weinig verschillende apparaten, maar wel apparaten die tot op de bodem zijn door ontwikkeld.
Er zijn maar weing mensen die dat kunnen en grote kans dat developpers van Apple straks allemaal precies weten wat Steve Jobs zijn visie zou zijn, maar dat ze toch allemaal een andere visie hebben. Gevolg: Apple maakt producten die een compromis worden van verschillende ideeën, gevolg daarvan is het wegvallen van het unique selling point, waardoor consumenten niet meer te overtuigen zijn om meer uit te geven aan een Apple en hun hele business model stort (weer) in.
Wow brok in de keel zelfsquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 01:08 schreef Evil_Koekje het volgende:
[..]
Inderdaad!
Ik vond dit ook mooi om te lezen.
Dat vrees ik ook. Ik hoop dat er 1 sterke leider achter de schermen is die ook gewoon simpelweg verantwoording durft te nemen bij zulke belangrijke beslissingen en gewoon 1 visie door durft te drukken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 01:10 schreef FredvZ het volgende:
Bedrijven met zulke sterke leiders gaan vaak binnen enkele jaren ten gronde als de leider verdwijnt. Apple was reeds in de jaren '80 een raising star. Maar na het vertrek van Steve stortte de boel langzaam maar zeker in. Om vervolgens na de terugkomst van steve pas door het plafond te schieten.
Steve was de enige visionair die op 1 paard durfde te wedden. De kracht van hem was de kleine productdiffusie: weinig verschillende apparaten, maar wel apparaten die tot op de bodem zijn door ontwikkeld.
Er zijn maar weing mensen die dat kunnen en grote kans dat developpers van Apple straks allemaal precies weten wat Steve Jobs zijn visie zou zijn, maar dat ze toch allemaal een andere visie hebben. Gevolg: Apple maakt producten die een compromis worden van verschillende ideeën, gevolg daarvan is het wegvallen van het unique selling point, waardoor consumenten niet meer te overtuigen zijn om meer uit te geven aan een Apple en hun hele business model stort (weer) in.
De komende 2, 3 jaar durf ik nog wel met een redelijk gerust hart Apple producten te kopen, daar zal nog zoveel van Jobs' visie en invloed inzitten dat dat wel goed zit. Waar het na die 3 tot 5 jaar naar toe gaat zal wel ff spannend zijn ja. Kan Apple zelf de magische formule van techniek, bruikbaarheid en pr vinden?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat vrees ik ook. Ik hoop dat er 1 sterke leider achter de schermen is die ook gewoon simpelweg verantwoording durft te nemen bij zulke belangrijke beslissingen en gewoon 1 visie door durft te drukken.
Goedkoper bij Amazon.de: http://www.amazon.de/gp/p(...)75173&pf_rd_i=301128quote:
Jobs heeft daar in elk geval over nagedacht:quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 01:10 schreef FredvZ het volgende:
Bedrijven met zulke sterke leiders gaan vaak binnen enkele jaren ten gronde als de leider verdwijnt. Apple was reeds in de jaren '80 een raising star. Maar na het vertrek van Steve stortte de boel langzaam maar zeker in. Om vervolgens na de terugkomst van steve pas door het plafond te schieten.
Steve was de enige visionair die op 1 paard durfde te wedden. De kracht van hem was de kleine productdiffusie: weinig verschillende apparaten, maar wel apparaten die tot op de bodem zijn door ontwikkeld.
Er zijn maar weing mensen die dat kunnen en grote kans dat developpers van Apple straks allemaal precies weten wat Steve Jobs zijn visie zou zijn, maar dat ze toch allemaal een andere visie hebben. Gevolg: Apple maakt producten die een compromis worden van verschillende ideeën, gevolg daarvan is het wegvallen van het unique selling point, waardoor consumenten niet meer te overtuigen zijn om meer uit te geven aan een Apple en hun hele business model stort (weer) in.
quote:The LA Times cites an anonymous former Apple executive who describes the reasoning behind the project:
"Steve was looking to his legacy. The idea was to take what is unique about Apple and create a forum that can impart that DNA to future generations of Apple employees," said a former Apple executive who spoke on the condition of anonymity to preserve his relationship with the company. "No other company has a university charged with probing so deeply into the roots of what makes the company so successful."
Alleen als je de Engelse versie wilt... De duitse versie is ook 24,99quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:24 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Goedkoper bij Amazon.de: http://www.amazon.de/gp/p(...)75173&pf_rd_i=301128
[..]
Jobs heeft daar in elk geval over nagedacht:
Steve Jobs' Legacy to Live On in 'Apple University'
[..]
Dat is gewoon hilarisch.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:24 schreef -_Tommy_- het volgende:
Vind het jammer dat Steve dood is, maar vind het nu wel een beetje doorslaan... Goed de man was revolutionair, maar dat het nu zo'n god is, nee dat zie ik er niet in. Herinneringen aan hem prima, maar de massahysterie die je ziet met jankende mensen bij de Apple store in New York gaan me wat ver.
De teringquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:35 schreef nelisb het volgende:
Als dit inderdaad KPN wordt is het niet best.
[ afbeelding ]
152 euro per maand voor een fucking telefoonquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:35 schreef nelisb het volgende:
Als dit inderdaad KPN wordt is het niet best.
[ afbeelding ]
Ik bestel wel bij iBooks. Ook wat voordeliger. En wel toepasselijk.quote:
Oh ik had niet gezien dat je link naar de Nederlandse versie was. Maar als je Engels een beetje goed genoeg is zou ik gewoon de originele versie lezen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:27 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Alleen als je de Engelse versie wilt... De duitse versie is ook 24,99
Ik wil gewoon Nederlands. M'n Engels is prima, maar 500 pagina's Engels valt me toch wat zwaar en er zullen ongetwijfeld wat moeilijke termen voorbij gaan komen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:34 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Oh ik had niet gezien dat je link naar de Nederlandse versie was. Maar als je Engels een beetje goed genoeg is zou ik gewoon de originele versie lezen.
Kippenvel.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 01:08 schreef Evil_Koekje het volgende:
[..]
Inderdaad!
Ik vond dit ook mooi om te lezen.
Heb in 2009 een serie posters nagemaakt en in kleine aantallen laten drukken en hier nog verkocht aan geinteresseerden tegen kostprijs... Wellicht tijd voor een tweede actie?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 23:51 schreef Djoezt het volgende:
[..]
Juweeltje, en gepast ook. Misschien zou Apple ze zelf uit moeten gaan geven (tegen productiekosten)?
Wil opzich ook wel een Think Different poster aan m'n muur, maar een originele is me te duur – weet iemand of er ergens ook herdrukken te koop zijn? Of mag je ze zelf printen (en heeft iemand een setje in high-res)?
quote:Overlijden Steve Jobs overspoelt Twitter
De dood van Apple-oprichter Steve Jobs heeft gisteren tot een stortvloed aan berichtjes geleid op Twitter. In 16 procent van de tweets kwam het woord 'Jobs' voor.
Trending topics waren onder meer: 'RIPSteveJobs', 'Apple', 'SteveJobs', 'iSad' en 'Changed the world'.
Het Australische onderzoeksbureau SR7 dat de sociale media monitort, registreerde een piek van meer dan 10.000 tweets per seconde. Toen 's nachts bekend werd dat Jobs was overleden, lag Twitter er zelfs een half uur uit, vanwege de grote hoeveelheid bezoekers.
Geen record
Toch is er volgens de officiële cijfers van Twitter geen record verbroken. Op het moment dat het nieuws bekend werd, registreerde Twitter 6049 tweets per seconde.
Dat is meer dan tijdens de dood van Osama bin Laden (iets meer dan 5000 tweets per seconde), maar veel minder dan de bekendmaking van de zwangerschap van zangeres Beyonce tijdens de MTV Music Awards, vorige maand. (bijna 9000 tweets per seconde).
Het is niet de eerste keer dat het overlijden van een beroemdheid lijdt tot een grote stroom aan Twitterberichten. Na de dood van Michael Jackson in 2009 ging er ook 15 procent van de tweets over zijn overlijden, maar toen waren er minder twitteraars dan nu.
WTFquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:35 schreef nelisb het volgende:
Als dit inderdaad KPN wordt is het niet best.
[ afbeelding ]
Beyoncequote:
quote:Voorpublicatie van een passage uit het boek (via Nu.nl)
Zijn filosofie werd weerspiegeld in de producten die hij schiep. Net als de kern van Apple’s filosofie, van de oorspronkelijke Macintosh in 1984 tot de iPad een generatie later, het complete product was, end-to-end, van hardware en software, zo was dat ook de kern van Steve Jobs’ filosofie: zijn persoonlijkheid, passies, perfectionisme, demonen, verlangens, artisticiteit en zijn obsessie met beheersing waren verweven met zijn benadering van produceren en de innovatieve producten die daaruit voortkwamen.
De ‘unificatietheorie’ die Jobs’ persoonlijkheid en zijn producten met elkaar verbindt, begint met zijn opvallendste karaktertrek: zijn intensiteit. Zijn zwijgzaamheid kan net zo schroeiend zijn als zijn tirades, en hij had zichzelf geleerd om iemand aan te blijven staren. Soms was die intensiteit charmant, op een wat onnozele manier, zoals wanneer hij de diepte in Bob Dylans muziek uit wilde leggen, of waarom welk product hij ook ging onthullen, dat absoluut het verbazingwekkendste was dat Apple ooit had gemaakt. Soms was die echter angstaanjagend, bijvoorbeeld wanneer hij over Google of Microsoft fulmineerde die Apple aan het beroven waren.
Die intensiteit bevorderde zijn binaire visie op de wereld. Collega’s vielen in de held/hufter-dichotomie: je was het een of het ander, en soms op één dag allebei. Hetzelfde gold voor producten, ideeën, zelfs eten: iets was ‘het beste ooit,’ of het was rotzooi, hersendood, oneetbaar. En daarom kon ieder mogelijk foutje een tirade tot gevolg hebben. De glans van het metaal, de kromming van een schroefkop, de tint blauw op een doos, het intuïtieve gebruik van een navigatiescherm – hij roept dat ze ‘totaal kloten’ zijn tot het moment dat hij ze ‘absoluut perfect’ verklaart. Hij zag zichzelf als kunstenaar, wat hij ook was, en mat zich dan ook het temperament aan van een kunstenaar.
Zijn zoektocht naar perfectie leidde tot zijn dwangneurose dat Apple de end-to-end controle moest hebben over ieder product dat het maakte. Hij kreeg rillingen, of erger, als hij eraan dacht dat fantastische Apple-software draaide op beroerde hardware van andere producenten, en hij werd net zo ziek van de gedachte dat niet goedgekeurde apps of content de perfectie van een Apple-apparaat aan zouden tasten. Met dit vermogen om hardware en software en content te integreren tot een enkel geheel kon hij eenvoud opleggen. De astronoom Johannes Kepler verklaarde dat ‘de natuur van eenvoud en eenheid houdt.’ Dat gold ook voor Steve Jobs.
Zijn hang naar geïntegreerde systemen plaatste hem absoluut aan een kant van de brede kloof in de digitale wereld: open versus gesloten. De hackersmentaliteit van de Homebrew Computer Club neigde naar een benadering van openheid, waarin weinig gecentraliseerde controle bestaat en mensen vrij zijn om hardware en software aan te passen, code te delen, open standaarden te schrijven, systemen met eigendomsrechten te vermijden, en content en apps te gebruiken die compatible zijn met uiteenlopende apparaten en besturingssystemen.
Toen Wozniak jong was, stond hij aan die kant: de Apple II die hij ontwierp, was makkelijk open te maken en bezat voldoende slots en poorten waar mensen in konden stoppen wat ze maar wilden. Met de Macintosh werd Jobs de stichter van het andere kamp. De Macintosh was echter een totaalapparaat, waarvan hardware en software nauw met elkaar waren verweven en niet gewijzigd konden worden. De hackersmentaliteit werd opgeofferd voor een naadloze en een eenvoudige gebruikerservaring.
Dit leidde er ook toe dat Jobs zou bepalen dat het besturingssysteem van de Macintosh niet beschikbaar zou zijn voor de hardware van een ander bedrijf. Microsoft volgde juist de tegenovergestelde strategie en gaf licenties uit voor zijn besturingssysteem aan iedereen die het maar wilde hebben. Daar kwamen niet de elegantste computers uit voort, maar leidde er wel toe dat Microsoft de wereld van de besturingssystemen overheerst. Nadat Apple’s marktaandeel geslonken was tot minder dan 5%, werd Microsofts benadering uitgeroepen tot de winnaar op het gebied van de personal computers.
Op de lange duur bleek Jobs’ model echter enkele voordelen te hebben. Zelfs met dat kleine marktaandeel was Apple in staat om een enorme winstmarge te realiseren, terwijl andere computerbouwers met elkaar concurreerden met navenant lage winsten. Zo had Apple in 2010 slechts 7% van de omzet van de pc-markt, maar maakte het wel 35% van de totaal behaalde winst.
Belangrijker was echter nog dat Jobs’ koppigheid ten aanzien van totale integratie Apple begin jaren 2000 een enorme voorsprong gaf in het ontwikkelen van de strategie van de digitale hub, waardoor de desktopcomputer naadloos aangesloten kon worden op allerlei mobiele apparaten. Zo maakt de iPod deel uit van een gesloten, geïntegreerd systeem. Om hem te kunnen gebruiken, moet je iTunes software gebruiken en content downloaden van de iTunes Store, beide van Apple. Het resultaat is dat de iPod, net als de iPhone en de iPad die later kwamen, een elegante genoegen is in plaats van een klungelig ding van de concurrentie die geen naadloos end-to-end ervaring bood.
Deze strategie werkte. In mei 2000 was Apple’s marktwaarde een twintigste van die van Microsoft. In mei 2010 ging Apple Microsoft voorbij als het waardevolste technologiebedrijf ter wereld, en in september 2011 was het 70% meer waard dan Microsoft. In het eerste kwartaal van 2011 kromp de markt voor Windows-pc’s met 1%, terwijl die voor Macs groeide met 28%. [Half augustus 2011 was Apple een dag lang het grootste bedrijf ter wereld.]
De strijd tussen open en gesloten had zich inmiddels verplaatst naar de wereld van mobiele apparaten. Google koos weer voor de open benadering en stelde het besturingssysteem Android beschikbaar voor iedere producent van tablet computers en mobiele telefoons. In 2011 was het aandeel daarvan ongeveer even groot als dat van Apple. Het nadeel van Androids openheid is echter dat het zo gefragmenteerd is geraakt. Verscheidene makers van mobieltjes en tablets hebben zelf een versie van Android gemaakt waardoor apps niet op ieder apparaat even consistent zijn of niet alle onderdelen ten volle bruikbaar zijn. Beide benaderingen hebben echter hun voordelen. Sommige mensen willen de voordelen van een meer open systeem en willen uit meer hardware kunnen kiezen; anderen geven de voorkeur aan Apple’s nauwe integratie en controle, die hebben geleid tot producten met eenvoudiger interfaces, langere batterijduur, grotere gebruiksvriendelijkheid en makkelijker omgang met content.
Het nadeel van Jobs’ benadering was dat zijn verlangen om de gebruiker te plezieren, er ook toe leidde dat die er niet de volledige macht over heeft. Een van de intelligentste voorstanders van een open systeem is Jonathan Zittrain van Harvard. Hij opent zijn boek, The Future of Internet – And How to Stop It, met de scène van Jobs die de iPhone introduceert, en hij waarschuwt dan voor de gevolgen van het inruilen van pc’s voor ‘steriele toepassingen die gekluisterd zitten aan een volledig gecontroleerd netwerk.’ Een ferventer tegenstander is Cory Doctorow die voor zijn groepsblog Boing Boing een manifest schreef getiteld, ‘Why I Won’t Buy an iPad’. ‘Er zitten een heleboel mooie en slimme dingen in het design. Maar er zit ook een afschuwelijke minachting in voor de gebruiker,’ schreef hij. ‘Het kopen van een iPad voor je kinderen is geen manier om ze te laten weten dat de wereld voor ze openligt; het is een manier om je grut te vertellen dat zelfs het vervangen van de batterij iets is dat je aan professionals over moet laten.’
Voor Jobs was zijn geloof in een geïntegreerde benadering een kwestie van integriteit. ‘We doen dingen niet omdat we controlfreaks zijn,’ legde hij uit. ‘We doen ze omdat we fantastische producten willen maken, omdat we om de gebruiker geven, en omdat we graag verantwoordelijkheid nemen voor de hele ervaring in plaats van dat we de rotzooi produceren die andere mensen ook al maken.’ Ook geloofde hij dat hij gebruikers een dienst bewees: ‘Zij zijn bezig dat te doen waar zij het best in zijn, en ze willen dat wij doen waar wij het best in zijn. Hun leven zit al vol; ze hebben wel wat anders te doen dan na te denken over hoe ze hun computer en apparaten moeten integreren.’
Deze benadering ging wel eens in tegen Apple’s zakelijke belangen op korte termijn. Maar in een wereld vol slechte apparaten, klungelige software, raadselachtige foutmeldingen en irritante interfaces leidde dit tot verbijsterende producten die gekenmerkt worden door verleidelijke gebruikerservaringen. Het gebruik van een Apple-product kon net zo subliem zijn als een van de zentuin van Kyoto binnen wandelen waar Jobs zo van hield, en geen van beide ervaringen kwam voort uit verering aan de afgod van de openheid of het laten bloeien van duizend bloemen. Soms is het wel mooi om in handen te zijn van een controlfreak.
Zelf schreef hij zijn vermogen om zich te focussen en zijn liefde voor eenvoud toe aan zijn training in zen. Zen had zijn waardering voor intuïtie aangescherpt, zen had hem laten zien hoe hij alles weg kon filteren dat afleidde of overbodig was en had hem van een esthetiek voorzien die gebaseerd was op minimalisme.
Jammer genoeg had diezelfde zentraining hem echter nooit kunnen voorzien van innerlijke rust, en dat behoort ook tot zijn nalatenschap. Hij was vaak gespannen en ongedurig, karaktertrekken die hij niet probeerde te verstoppen. De meeste mensen bezitten een regulator tussen hun denken en doen, die hun grofste gevoelens en onaardigste impulsen tempert. Zo niet Jobs. Hij was juist expres meedogenloos eerlijk. ‘Het is mijn taak om te zeggen of iets kloten is, in plaats van er iets moois van te zeggen,’ zei hij. Dat maakte hem charismatisch en inspirerend, maar ook, in technische bewoordingen, van tijd tot tijd een klootzak.
Andy Hertzfeld zei eens tegen me, ‘De enige vraag die ik wel eens door Steve beantwoord zou willen zien is, “Waarom ben je soms zo gemeen?”’ Zelfs zijn familieleden vroegen zich wel eens af of hij gewoon het filter miste dat andere mensen ervan weerhoudt om hun meest kwetsende gedachten uit te spreken, of dat hij het moedwillig passeerde. Jobs zelf beweerde dat het eerste het geval was. ‘Dit is wie ik ben, en je kunt niet van me verwachten dat ik doe alsof ik iemand anders ben,’ antwoordde hij toen ik hem die vraag stelde. Maar volgens mij had hij zich best in de hand kunnen houden, als hij had gewild. Als hij mensen kwetste, dan was dat niet omdat het hem aan empathie ontbrak. In tegendeel zelfs: hij kon mensen beoordelen, hun diepste gedachten begrijpen en weten hoe hij met ze om moest gaan, en daardoor kon hij hen inpalmen of kwetsen wanneer hij maar wilde.
Het scherpe kantje aan zijn persoonlijkheid was niet nodig. Hij had er meer last van dan steun. Maar soms diende het ook een doel. Beleefde en zachte leiders, die hun best doen anderen niet te verwonden, zijn meestal niet effectief als verandering noodzakelijk is. Tientallen collega’s die Jobs het meest heeft gekwetst, beëindigen hun opsomming van horrorstory’s met de opmerking dat hij hen dingen heeft laten doen waarvan ze nooit hadden kunnen dromen dat ze die konden.
De sage van Steve Jobs’ leven valt samen met de scheppingsmythe van Silicon Valley: een bedrijfje beginnen in de spreekwoordelijke garage en het uitbouwen tot het waardevolste bedrijf ter wereld. Zelf heeft hij niet veel uitgevonden, maar hij was de meester in het samenvoegen van ideeën, kunst en technologie op een manier die de toekomst bepaalde. Hij ontwierp de Mac nadat hij de kracht van de grafische interface op waarde had weten te schatten, iets dat Xerox niet had gekund, en hij schiep de iPod nadat hij inzag hoe mooi het zou zijn om duizend nummers bij je te hebben, iets dat Sony, dat over alle mogelijkheden en de traditie beschikte, niet had gekund. Sommige leiders bevorderen innovatie omdat ze het grote plaatje kunnen overzien, anderen doen dat omdat ze oog hebben voor details. Jobs deed beide, meedogenloos. Het resultaat was dat hij gedurende drie decennia een reeks producten lanceerde, die hele industrieën transformeerden.
Was hij intelligent? Nee, niet buitengewoon. Maar hij was wel geniaal. De sprongen die hij in zijn verbeelding maakte waren instinctmatig, onverwacht en soms magisch. Hij was een voorbeeld van wat de wiskundige Mark Kac een ‘tovenaar’ noemde, iemand wiens inzichten uit het niets komen, waarvoor meer intuïtie nodig is dan denkvermogen. Als een verkenner kon hij informatie in zich opnemen, de wind opsnuiven en weten wat voor hem lag.
Steve Jobs werd zo de zakenman van onze tijd, die zeker nog een eeuw herinnerd zal worden. De geschiedenis zal hem in haar pantheon opnemen naast Edison en Ford. Meer dan wie ook van onze tijd heeft hij de kracht van poëzie en die van processors weten te combineren en daarmee producten gemaakt, die totaal vernieuwend waren. Met een gretigheid die samenwerking met hem net zo enerverend maakte als inspirerend, kon hij ook het creatiefste bedrijf ter wereld opbouwen. En hij was in staat om in Apple’s DNA te voorzien van de gevoeligheid, volmaaktheid en verbeeldingskracht waardoor het waarschijnlijk nog tientallen jaren lang het best gedijt op het snijpunt van artisticiteit en technologie.
Ja, en de Siri AI is zeker Steve's brein.quote:
Wat raar ook dat die gelijk beschikbaar is in het Nederlands? Het werd gister pas bekend oid dat het boek eerder uit zou komen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 12:05 schreef Blaxje het volgende:
[..]
Waarom Nederlands? Volgens mij verpest dat echt alles
Ik heb twee schermen thuis staan die groter zijn... Maar het is behoorlijk ja, zo'n iMac.quote:
Ik heb 'em besteld in het Engels. Het origineel is altijd de beste versiequote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:06 schreef Evil_Koekje het volgende:
[..]
Ik twijfel nog of ik 'm in 't Engels of Nederlands wil eigenlijk...
Held.quote:When I invited Jobs to take some time away from NeXT to speak to a group of students, he sat in the lotus position in front of my fireplace and wowed us for three hours, as if leading a séance. But then I asked him if he would sign my Apple Extended Keyboard. He burst out: “This keyboard represents everything about Apple that I hate. It’s a battleship. Why does it have all these keys? Do you use this F1 key? No.” And with his car keys he pried it right off. “How about this F2 key?” Off they all went. “I’m changing the world, one keyboard at a time,” he concluded in a calmer voice.
Gelukkig zijn ze allebei gewoon hardcover itt de NL-se versie.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
UK. Het lijkt me sterk dat er inhoudelijke verschillen zijn met de Amerikaanse druk.
Hey die posters vond ik laatst terug op mijn computer :quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:01 schreef Mr_Moon het volgende:
[..]
Heb in 2009 een serie posters nagemaakt en in kleine aantallen laten drukken en hier nog verkocht aan geinteresseerden tegen kostprijs... Wellicht tijd voor een tweede actie?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gebruik de F1 tot F12 knoppen toch echt wel.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:31 schreef TC03 het volgende:
http://www.businessweek.c(...)e-jobs-10062011.html
[..]
Held.
Ik denk ook dat het zo zal gaan.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 01:10 schreef FredvZ het volgende:
Bedrijven met zulke sterke leiders gaan vaak binnen enkele jaren ten gronde als de leider verdwijnt. Apple was reeds in de jaren '80 een raising star. Maar na het vertrek van Steve stortte de boel langzaam maar zeker in. Om vervolgens na de terugkomst van steve pas door het plafond te schieten.
Steve was de enige visionair die op 1 paard durfde te wedden. De kracht van hem was de kleine productdiffusie: weinig verschillende apparaten, maar wel apparaten die tot op de bodem zijn door ontwikkeld.
Er zijn maar weing mensen die dat kunnen en grote kans dat developpers van Apple straks allemaal precies weten wat Steve Jobs zijn visie zou zijn, maar dat ze toch allemaal een andere visie hebben. Gevolg: Apple maakt producten die een compromis worden van verschillende ideeën, gevolg daarvan is het wegvallen van het unique selling point, waardoor consumenten niet meer te overtuigen zijn om meer uit te geven aan een Apple en hun hele business model stort (weer) in.
We zullen zien, wat dat betreft heeft Steve natuurlijk bij Pixar ook een bedrijfscultuur achter gelaten die nog steeds topfilms uitpoept, (Jammer dat Disney zo nodig Cars2 af meende te moeten dwingen.) en dat kunstje wil 'ie bij Apple herhalen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 17:50 schreef Injetta het volgende:
Ik denk ook dat het zo zal gaan.
Het enorme succes was vooral door de enorme kracht, drive en visie van Steve Jobbs. En als er niet ergens nog zo'n man in dat bedrijf is, gaan ze ten onder aan innerlijke verdeeldheid, discussies en gebrek aan echte visie/leiding.
Ze worden dan op den duur weer gewoon een van de velen.
Kindlequote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:32 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Gelukkig zijn ze allebei gewoon hardcover itt de NL-se versie.
Defineer specialisten.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:48 schreef Reintji het volgende:
Hier nog MacBook specialisten aanwezig?
Ja, ik weet hoe ik hem open doe, aan zet en weer dicht kan klappen, maar dat heeft wel een paar weken geduurd...quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:48 schreef Reintji het volgende:
Hier nog MacBook specialisten aanwezig?
Knutselaars, betweters?quote:
Laad een andere accu in de 'kapotte' MacBook wel of niet op?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:59 schreef Reintji het volgende:
[..]
Knutselaars, betweters?
Zit zo, er is hier een MacBook (A1278, 13") waarvan de accu niet meer oplaadt. Adapter is goed, want ander MacBook wordt er wel mee opgeladen. Eerste MacBook werkt ook prima met een volle accu, maar om elke keer accu te swappen is ook niets. MacStore zegt dat het moederbord vervangen moet worden, dat kost ongeveer ¤600,-. Dat vind ik wel een beetje veel, dus ik zoek een andere oplossing.
Neen, en werkt ook niet op netspanning.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 22:04 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Laad een andere accu in de 'kapotte' MacBook wel of niet op?
Als je het aandurft en een beetje handig bent, kun je ook zelf een moederbord kopen (op eBay bv) en dat erin zetten. Dan ben je nog steeds iets van 300 euro kwijt, het verschil zit 'm in het arbeidsloon.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:59 schreef Reintji het volgende:
[..]
Knutselaars, betweters?
Zit zo, er is hier een MacBook (A1278, 13") waarvan de accu niet meer oplaadt. Adapter is goed, want ander MacBook wordt er wel mee opgeladen. Eerste MacBook werkt ook prima met een volle accu, maar om elke keer accu te swappen is ook niets. MacStore zegt dat het moederbord vervangen moet worden, dat kost ongeveer ¤600,-. Dat vind ik wel een beetje veel, dus ik zoek een andere oplossing.
Gwn beetje olie in doen man dan komt het goedquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 23:16 schreef Jahr00n het volgende:
Sinds een weekje ofzo heb ik één of andere lag bij alles wat ik doe op m'n MBP. Expose gaat nu niet meer vloeiend en nieuwe vensters openen ook niet. Niks vreemds geinstalleerd ook. Hoe los ik dit op?
In de usb ofzo?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 23:18 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Gwn beetje olie in doen man dan komt het goed
Ach Ferrari doet het nog prima zonder Enzoquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:02 schreef nietzman het volgende:
[..]
We zullen zien, wat dat betreft heeft Steve natuurlijk bij Pixar ook een bedrijfscultuur achter gelaten die nog steeds topfilms uitpoept, (Jammer dat Disney zo nodig Cars2 af meende te moeten dwingen.) en dat kunstje wil 'ie bij Apple herhalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |