Toch blijf je ook in zo'n vorm van bestuur zitten met de problemen van vriendjespolitiek en corruptie. Want wie bepalen wie de experts zijn? Wie maakt het best duidelijk dat zijn expertise het meest van toepassing is op het probleem? Wie wint de stemmen om een bepaald besluit door te drukken? Zulke functies zullen vast goedbetaald zijn, en dus begerenswaardig. Dat nodigt uit tot belangenverstrengeling en corruptie.quote:Op zondag 9 oktober 2011 16:34 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nee. Ik wil dat er een nieuw bestuur wordt gevormd. Waarbij beslissingen worden genomen door mensen met verstand van het onderwerp waarover een beslissing wordt genomen. De 1% die ik noem is, anders dan nu het geval is, minder statisch en afhankelijk van het onderwerp waarover een besluit wordt genomen. Het enige wat de bestuurders moeten doen, is de samenhang bewaken. Nu nemen de bestuurders de besluiten op basis van hun politieke kleur en de wens om over 10 jaar nog te regeren. Dat is fout.
Nooit geprobeerd, nooit raak. Eerst falsificeren, voordat we het geheel vervangen voor een nieuwe benadering.quote:[..]
En dat is ook direct de reden waarom directe democratie niet werkt. Hoe directer de democratie, hoe groter de invloed van het populisme en onderbuikschreeuwers. Het politieke debat wordt vervuild met oneliners en mensen met verstand van zaken raken ondergesneeuwd omdat zij de feitelijke situatie niet uitgelegd krijgen in drie zinnen die elke randdebiel begrijpt. De populist kan dat wel door de feitelijkheid ziekelijk te versimpelen.
Hmmm. niets voor jou om de nadruk te leggen op het negatieve. Maar zoals je zelf zegt:quote:Op zondag 9 oktober 2011 17:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Toch blijf je ook in zo'n vorm van bestuur zitten met de problemen van vriendjespolitiek en corruptie. Want wie bepalen wie de experts zijn? Wie maakt het best duidelijk dat zijn expertise het meest van toepassing is op het probleem? Wie wint de stemmen om een bepaald besluit door te drukken? Zulke functies zullen vast goedbetaald zijn, en dus begerenswaardig. Dat nodigt uit tot belangenverstrengeling en corruptie.
Verder over ochlocratie en waarom het niet werkt: Kijk naar de huidige politieke situatie en extrapoleer. Is ook best een goed wetenschappelijke tool, zo nu en dan.quote:Nooit geprobeerd, nooit raak. Eerst falsificeren, voordat we het geheel vervangen voor een nieuwe benadering.
Nee, het is mijn mening die tot stand is gekomen door middel van observatie en studie naar stemgedrag.quote:Op zondag 9 oktober 2011 17:16 schreef BlakeGriffin het volgende:
[..]
Dit is een aanname. En hoogstwaarschijnlijk een residue van het paradigma waarin we leven.
Aangepraat.
Als je gehoord wil worden, moet je het geluid wat er al is overstemmen. Wat het populisme doet is mensen het gevoel geven dat ze niet vertegenwoordigd worden. Daar gaan ze net zo lang mee door totdat ze zelf aan de macht zijn en zelfs dan nog zullen ze de massa het gevoel geven dat het 'door die anderen' komt dat de maatschappij er niet zo uit ziet zoals de massa wil en niet hun eigen gebrek aan bestuurlijke kwaliteiten.quote:Overstemmen is niet het juiste woord imo, het gaat hier slechts om gehoord te worden, daadwerkelijk een stem hebben. Als de bestuurders echt het electoraat zouden vertegenwoordigen en diens belangen, zouden de mensen hun vertrouwen in representatieve democratie niet zou hard zijn verloren.
Ach, het is weer die dag van de maand.quote:Op zondag 9 oktober 2011 20:02 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Hmmm. niets voor jou om de nadruk te leggen op het negatieve. Maar zoals je zelf zegt:
Je kan de huidige situatie niet vergelijken met een ochlocratie. Nu leggen burgers hun verantwoordelijkheidsgevoel meer bij de politici op wie ze kiezen, dan bij zichzelf. Wie weet wat een ochlocratie kan doen veranderen, zou het bestaan.quote:[..]
Verder over ochlocratie en waarom het niet werkt: Kijk naar de huidige politieke situatie en extrapoleer. Is ook best een goed wetenschappelijke tool, zo nu en dan.
Ik zou niet graag leven in een land dat door de massa bestuurd wordt.quote:Op zondag 9 oktober 2011 17:16 schreef BlakeGriffin het volgende:
Dit is een aanname. En hoogstwaarschijnlijk een residue van het paradigma waarin we leven.
Aangepraat.
Hoe kom je erbij dat de massa gaat of uberhaupt wil regeren?quote:Op maandag 10 oktober 2011 09:57 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Ik zou niet graag leven in een land dat door de massa bestuurd wordt.
Je weet wel, die massa die je terugvindt in het commentaar op de Telegraaf.nl site,
die massa die SBS6 en Oh-oh-Cherso kijkt,
die massa die roept dat alle Turken terug moeten naar Marokko,
die massa die altijd direct een mening klaar heeft over iemands (on)schuld zonder zich ook maar even in de zaak te verdiepen,
die massa die zegt dat agenten nsb'ers zijn en mietjes en nooit iemand durven aan te pakken,
die massa die zodra een agent iemand neerschiet zegt dat het allemaal schietgrage klootzakken zijn.
De massa regeren ? Brrr, ik moet er niet aan denken.
Doet Alex Jones eigenlijk mee?quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Bessef en daarmee verandering moet groeien denk ik. Het zal vast niet van de ene op andere dag perfect gaan. Ik heb het de laatste paar jaar sinds ik me bezig houd met complot-theorieen, 9/11 enzo (sinds 2008) wel zien groeien
Wat 9/11 betreft, het kon mij van 2001 tot 2008 geen ene moer schelen. Teroristen, ja die bestaan kijk maar naar het nieuws allemaal gek. Bush, ja hij ziet er aardig uit, beetje dom maar hij zal wel ok zijn. Zie dus je kan wel sterk veranderen van mening. Dus iedereen daarbuiten ook. Het gaat om informatie.
Jesse Ventura ook daar (in Minnesota volgens mij)
Demonstraties VS #1: NYP arresteert 80 Wall Street protesteerdersquote:Op maandag 10 oktober 2011 12:36 schreef ActionActiveReaction het volgende:
[..]
Doet Alex Jones eigenlijk mee?
Je snapt de conversatie blijkbaar niet ?quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:17 schreef ActionActiveReaction het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de massa gaat of uberhaupt wil regeren?
Daarop zei BlakeGriffin:quote:Directere democratie betekent meer invloed van de massa en als er één groep is die niet weet hoe een land bestuurt moet worden dan is het die massa wel.
En daarop reageerde ik weer.quote:Dit is een aanname. En hoogstwaarschijnlijk een residue van het paradigma waarin we leven.
Aangepraat.
Goddammit you're rightquote:Op maandag 10 oktober 2011 12:44 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Je snapt de conversatie blijkbaar niet ?
HoppaHoppa zei :
[..]
Daarop zei BlakeGriffin:
[..]
En daarop reageerde ik weer.
Ik zeg dus nergens dat de massa gaat of wil regeren. Ik zeg dat ik daar niet aan zou moeten denken.
Ik zie dit topic nu voor het eerstquote:Op maandag 10 oktober 2011 12:42 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Demonstraties VS #1: NYP arresteert 80 Wall Street protesteerders
Goed topic is dat ook.quote:Op maandag 10 oktober 2011 14:00 schreef ActionActiveReaction het volgende:
[..]
Ik zie dit topic nu voor het eerst
Nog meer?quote:Op zondag 9 oktober 2011 22:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.occupyutrecht.nl/
quote:Duizend aanmeldingen voor Occupy Amsterdam
(Novum) - Al meer dan elfhonderd mensen hebben zich via Facebook aangemeld om vanaf zaterdag het Beursplein in Amsterdam te bezetten, waar de Amsterdamse effectenbeurs is gevestigd. Bijna negenhonderd mensen doen mee met een bezetting op het Binnenhof in Den Haag. De protestacties worden georganiseerd in navolging van soortgelijke acties in de Verenigde Staten.
Daar worden al weken protesten gehouden tegen de 'inhaligheid in het bedrijfsleven'. In New York gebeurt dat onder de naam Occupy Wall Street. Activisten organiseren in de straat regelmatig marsen en bijeenkomsten.
Ook de Nederlandse tak vindt dat het tijd is voor verandering. "We zijn voor een andere, eerlijkere samenleving. De macht van de banken en financiële instellingen moet gebroken worden", zegt de groep in een verklaring.
De groep zegt vreedzaam te willen demonstreren. De bezettingen moet zaterdag omstreeks 12.00 uur van start gaan. Naast Amsterdam en Den Haag vindt er ook een bijeenkomst plaats in cultuurcentrum Roodkapje in Rotterdam.
http://binnenland.nieuws.(...)oor_occupy_amsterdam
quote:Occupy Wall Street ook in Europa
Toegevoegd: maandag 10 okt 2011, 13:59
Update: maandag 10 okt 2011, 14:12
De protestbeweging Occupy Wallstreet begon een week of twee geleden met enkele tientallen demonstranten. De aanhang groeit razendsnel, niet alleen in New York, maar ook elders in de Verenigde Staten. Het protest breidt zich nu ook uit naar Europa.
Verenigde Staten: Occupy Wall Street
Op Wall Street in New York begon het drie weken geleden als een bescheiden protest van een kleine groep activisten. Inmiddels is de beweging enorm gegroeid. Vorige week demonstreerden zo'n 5000 mensen bij Wall Street: tegen zelfverrijking in de financiële sector en de ongelijke verdeling van de welvaart.
Vakbonden, studentenorganisaties en bewonersgroepen hebben zich aangesloten bij het protest. De demonstraties verspreiden zich nu ook over het hele land. Volgens de Amerikaanse zender CBS zijn er op dit moment in 25 Amerikaanse steden betogingen.
Ierland: Occupy Dame Street
Geïnspireerd door de betogingen in de VS demonstreert een kleine groep activisten sinds dit weekend ook in de Ierse hoofdstad Dublin. Ze hebben zich verzameld op Dame Street, voor de Centrale Ierse bank.
De groep is nog klein, volgens de Irish Times waren er dit weekend zo'n tachtig mensen. Enkele demonstranten bivakkeren in tentjes voor de bank.
UK: Occupy the London Stock Exchange
Op de Facebookpagina Occupy the London Stock Exchange wordt opgeroepen om komend weekend deel te nemen aan een demonstratie in het financiële district van Londen. Meer dan 3000 mensen hebben zich via Facebook al aangemeld voor de demonstratie.
Kai Wargalla, een van de oprichters van de Occupy Londen Facebookpagina, vertelde over de acties aan de Amerikaanse zender NBC: "De protesten op Wall Street zijn de inspiratie geweest. Het is nu tijd om hier te beginnen. We hebben mensen nodig die opstaan en zich uitspreken".
Nederland: Occupy Amsterdam
Ook in Amsterdam en Den Haag worden in navolging van Occupy Wallstreet acties georganiseerd. Op 15 oktober willen demonstranten het Amsterdamse beursplein bezetten. De aanmeldingen voor de actie stromen binnen. Via de Facebookpagina Occupy Amsterdam hebben ruim 1100 mensen zich al aangemeld.
Madrid-Brussel: Mars van de Verontwaardigden
Tachtig dagen geleden begon een groep jongeren in Madrid aan een 1600 kilometer lange 'Mars van Verontwaardiging'. Ze liepen van Madrid naar Brussel waar ze gisteren aankwamen. De mars komt voort uit de Spaanse studentenprotesten.
Die protesten begonnen al veel eerder dan de protesten op Wall Street en de 'mars van verontwaardigden' verbindt zich dus niet direct aan de Occupy Wall Street beweging. Maar het sentiment van beide bewegingen is hetzelfde - beide ingegeven door de economische crisis en gericht tegen de heersende klasse.
De Spaanse jongeren die nu in Brussel bivakkeren hebben op 15 oktober een grote demonstratie gepland voor het Europees Parlement. Die dag wordt beschouwd als een wereldwijde actiedag. Op de site 15oktober.net is te zien dat er in meerdere steden in de wereld acties staan gepland in navolging van Occupy Wall Street.
http://nos.nl/artikel/300(...)t-ook-in-europa.html
http://15october.net/
dan is ie vast platgelegd door de overheid die ons eronder willen houdenquote:
of verhuistquote:Op maandag 10 oktober 2011 15:13 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
dan is ie vast platgelegd door de overheid die ons eronder willen houden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |