Mette eet hier volledig met alles mee, al een tijdje. Ik bewaar altijd kliekjes zodat als we toch wat later eten ze altijd wel kan eten als ze toch al honger heeft. Zo heeft ze vandaag weer een flinke bak pasta weggewerkt. Ze is dan ook echt een pasta monster. En soep gaat er ook altijd wel in.
Ik laat haar zelf eten en dwing haar tot niks, wel dagen we haar uit alles te proberen en meestal doet ze dat ook wel. Het helpt dingen wekenlang elke week te eten. Na een paar keer begint ze het dan te herkennen en wil ze het vrijwillig proberen. Zo begint ze nu weer af en toe vrijwillig boontjes en komkommer te eten. Met rijst en pasta heb ik een tijdje de saus gepureerd, dit hoeft haast niet meer, ze gaat niet meer lopen vissen.
Al met al eet ze gevarieerd, want dat eten wijzelf namelijk. 2x vis meestal 2x vlees een keer kip en de rest vegetarisch. Ik plan de week met dat ze wel groentes binnenkrijgt met dingen waarvan ik weet dat ze eet. En een paar dagen nieuwe dingen introduceren en het risico dat ze dan slechter eet. Mocht ze echt niks willen, geven we haar gewoon een boterham.
Ze eet graag fruityoghurt van Arla. Maar zo af en toe eten wij lekker ijs. Dat was dan ook 1 van de eerste woorden die ze zei
Haar eerste zin: Papa, ijs op!
Ze drinkt 's ochtends een beker melk en de rest van de dag allerlei soorten diksap meestal 1 glaasje appelsap (ik ben een appelsap junk) of water. Af en toe wat thee. Ze drinkt echt heel erg veel overigens.
Snoep krijgt ze niet, maar als we bij anderen zijn en de situatie is zo dat het wordt uitgedeeld dan weiger ik het niet. Ze mist het ook echt niet als ze thuis is. Chips hetzelfde. Tussendoortjes zijn peperkoek, rozijntjes of Hema appelstukjes of een cracker met pindakaas. Oja en een plakje kaas of worst. En ik vergeet fruit. Appels en peren zijn favoriet.
Wij eten wel koekjes als we bezoek hebben, dat mag ze dan ook. Ik verbied haar eigenlijk niks wat wij ook eten. Ik vind dat voor mijzelf hypocriet. Ik ga geen chips eten en dat zij dan niks mag, dat kan ik niet. Dus als ik chips eet doe ik dat als zij op bed ligt. Het dwingt mij ook gewoon goed en gezond te eten, al deden we dat al. Ik heb alleen de laatste zwangerschap bergen chocolade op, maar voor de rest snoepen wij niet, mede dankzij Mette.
En sinds kraambezoek is ze verslaafd aan beschuit met muisjes. Als de mensen binnenkomen begint ze al 'Bal, Bal!' te roepen

Bal omdat muisjes op ballen lijken.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..