Zeker mijn stukje dat "de meeste moslims" zich niet verdiept hebben in hun religie. Volgens mij is dit wel zo, en dat is maar goed ook. Stel je voor dat ze het daadwerkelijk eens zijn met wat er in de koran/hadith staat.quote:'t is jammer dat ik mobiel zit maar hierboven staat een leuke generalisatie verwijt
Nee, jij generaliseert. Ik bedoelde dat sarcastisch, niet elke moslim heeft iets tegen andersdenkenden.quote:
Het schijnt dat die boerka helemaal niet van de islam hoeft, dus ze hebben zich waarschijnlijk niet verdiept. En dat hoeft ook niet, waarom, omdat jij dat zegt? Het gaat er om dat zij dénken en vínden dat van hun god of hun man die boerka om moet, wie ben jij dan om te zeggen dat ze dat niet mogen denken of niet mogen vinden?quote:We hadden het toch over burqa dragers? Ik ga ervanuit dat een burqa drager zich weleens verdiept heeft in haar religie (dit in tegenstelling tot de meeste moslims). Zoniet dan mag ze zich alsnog erin gaan verdiepen.
Ja, want jij gaat er van uit dat een boerka honderd procent een extremistische moslim is op alle vlakken. Dat denk ik niet.quote:Je generaliseert hier weer naar moslims in het algemeen.
Natuurlijk niet, die maatschappij is totaal anders. We praten hier over een maatschappelijk/cultureel fenomeen, wel zo handig om dat in eigen context te blijven zien. Hier wordt een boerka niet door een regering opgelegd, je hebt de keuze om hem af te doen. Het gaat juist om die vrijwilligheid van het dragen van zo'n ding. En als iemand zegt dat vrijwillig te doen, ga ik niet zeggen dat dat niet zo is.quote:Nederland is geen eiland. Als er mensen doodgaan aan medicijnen in amerika dan zou het niet zo handig zijn om dat te negeren onder het mom "het is toch nederland niet". Kennis daar opgedaan kan hier ook gebruikt worden.
We hadden het toch over burqa-dragers? Over het algemeen gaan die van een nogal strictere versie van de islam uit...quote:Bij een religie horen verschillende interpretaties en uitingen en opvattingen. Ik snap dat het makkelijker voor je is islamieten gewoon in dezelfde categorie te gooien, maar dat is nu juist wat hier problematisch aan is: het is niet één groep. Niet elke moslim is dus racistisch, sexistisch, haatzaaiend, discriminerend en geweldadig.
Omdat je hetzelfde kunt zeggen over de boerkadraagsters: niet elke boerkadraagster is racistisch, seksistisch, etc.quote:Op maandag 3 oktober 2011 14:44 schreef o2011 het volgende:
[..]
We hadden het toch over burqa-dragers? Over het algemeen gaan die van een nogal strictere versie van de islam uit...
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat elke moslim racistisch, sexistisch, etc. zou zijn.
Maar dat zijn wel de ideeen achter de burqa. Als die persoon zelf daar niet van op de hoogte is, dan ben is die heel erg onwetend bezig. Dat is bijna niet realistisch meer net zomin als dat een groep neonazis niet snapt dat wat er met het nazi-hakenkruis bedoeld wordt. Maar goed, als die personen dat echt niet weten mogen ze van mij wel op straat daarop aangesproken worden.quote:Omdat je hetzelfde kunt zeggen over de boerkadraagsters: niet elke boerkadraagster is racistisch, seksistisch, etc.
Je mist het punt: de aandacht die tegenstanders in het debat krijgen/opeisen is onevenredig, aangezien de bevolking het er eigenlijk wel mee eens is.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit is dan ook geen links-rechts discussie. Ken toch wel een aantal rechtsen die het hier niet mee eens zijn.
Ik heb dat nergens gezegd dus jij bent degene die begint te generaliseren. Sterker nog, ik heb gezegd dat de meeste moslims weinig van de islam weten, dus dan zijn ze waarschijnlijk ook niet op de hoogte van die slechte puntjes van die religie der vrede. Ze hebben misschien gewoon het algemene idee "islam is goed want iedereen in de omgeving zegt dat". Op zich onschuldig ware het niet dat het tegenovergestelde het geval is.quote:Nee, jij generaliseert. Ik bedoelde dat sarcastisch, niet elke moslim heeft iets tegen andersdenkenden.
Ik de koran staat wel degelijk dat een vrouw zich moet bedenken (geloof iets met haar juwelen of schoonheden, dusdanig vaag dat het het gehele lichaam kan omvatten).quote:Het schijnt dat die boerka helemaal niet van de islam hoeft, dus ze hebben zich waarschijnlijk niet verdiept. En dat hoeft ook niet, waarom, omdat jij dat zegt? Het gaat er om dat zij dénken en vínden dat van hun god of hun man die boerka om moet, wie ben jij dan om te zeggen dat ze dat niet mogen denken of niet mogen vinden?
Je noemt het een maatschappelijk/cultureel fenomeen, maar je vergeet de religie. Die religie is ook in nederland te vinden. Als vrouwen door hun man gedwongen worden is dat een slechte zaak, als ze het vrijwillig vanuit islamitisch motief doen is dit ook een slechte zaak. Immers het idee achter de burqa is racistisch, sexistisch, haatzaaiend, gewelddadig, etc.quote:Natuurlijk niet, die maatschappij is totaal anders. We praten hier over een maatschappelijk/cultureel fenomeen, wel zo handig om dat in eigen context te blijven zien. Hier wordt een boerka niet door een regering opgelegd, je hebt de keuze om hem af te doen. Het gaat juist om die vrijwilligheid van het dragen van zo'n ding. En als iemand zegt dat vrijwillig te doen, ga ik niet zeggen dat dat niet zo is.
Of selectief. Een religie is alleen maar interpretatie, er is niet '1 islam' en zeker niet '1 manier om daar uiting aan te geven'.quote:Op maandag 3 oktober 2011 14:54 schreef o2011 het volgende:
[..]
Maar dat zijn wel de ideeen achter de burqa. Als die persoon zelf daar niet van op de hoogte is, dan ben is die heel erg onwetend bezig.
Een religie heeft niet maar een betekenis. Als de vrouw in boerka tegen jou zegt 'ik wil wel onzichtbaar zijn voor andere mannen dan mijn man, maar ik wil geen homo's vermoorden' dan mag dat. Dan kun jij wel zeggen 'maar dan snap je de islam niet', maar ik denk ten eerste dat dat de vrouw in kwestie niet zoveel boeit, en ten tweede dat het niet aan jou is om de daadwerkelijke versie van de islamitische interpretatie te bepalen.quote:Dat is bijna niet realistisch meer net zomin als dat een groep neonazis niet snapt dat wat er met het nazi-hakenkruis bedoeld wordt. Maar goed, als die personen dat echt niet weten mogen ze van mij wel op straat daarop aangesproken worden.
En dus heb je vrouwen die dat in verschillende mate doen, afhankelijk van interpretatie of nog belangrijker: van wat haar geleerd is. Er is dus niet 1 vorm of 1 interpretatie. Als je als gelovige alle haatdragende aspecten uit je religie niet wil naleven, maar de rest wel, zou dat moeten kunnen, toch?quote:Op maandag 3 oktober 2011 15:02 schreef o2011 het volgende:
[..]
Ik heb dat nergens gezegd dus jij bent degene die begint te generaliseren. Sterker nog, ik heb gezegd dat de meeste moslims weinig van de islam weten, dus dan zijn ze waarschijnlijk ook niet op de hoogte van die slechte puntjes van die religie der vrede. Ze hebben misschien gewoon het algemene idee "islam is goed want iedereen in de omgeving zegt dat". Op zich onschuldig ware het niet dat het tegenovergestelde het geval is.
[..]
Ik de koran staat wel degelijk dat een vrouw zich moet bedenken (geloof iets met haar juwelen of schoonheden, dusdanig vaag dat het het gehele lichaam kan omvatten).
Die religie ís een maatschappelijk/cultureel fenomeen. Die vergeet ik dus niet. En als vrouwen door hun man gedwongen worden is dat een slechte zaak, als zij dit echter uit vrije wil doen is er niets mis mee, wat mij betreft. Als ze het vrijwillig vanuit islamitisch motief doen is dat wat mij betreft ook prima, aangezien dat niet automatisch betekent dat ze racistisch, sexistisch, haatzaaiend, gewelddadig zijn.quote:Je noemt het een maatschappelijk/cultureel fenomeen, maar je vergeet de religie. Die religie is ook in nederland te vinden. Als vrouwen door hun man gedwongen worden is dat een slechte zaak, als ze het vrijwillig vanuit islamitisch motief doen is dit ook een slechte zaak. Immers het idee achter de burqa is racistisch, sexistisch, haatzaaiend, gewelddadig, etc.
Het is een beetje de kat op het spek binden. Ik kan me ook als hitler gaan verkleden puur omdat ik dat een mooie style zou vinden, maar als je je ook maar een beetje verdiept in de materie snap je dat het geen goed idee is en dat de reacties van mensen gebaseerd zijn op de algemeen bekende betekenis van je uiterlijk.quote:Als je als gelovige alle haatdragende aspecten uit je religie niet wil naleven, maar de rest wel, zou dat moeten kunnen, toch?
Hij heeft op zich gelijk. De burka staat symbool voor het wahabisme en heeft vrij weinig te maken met de Islam.quote:Ik zou dit als ik een moslim was echt een nare uitspraak vinden. Dat is toch niet te vergelijken? Genoeg moslims die helemaal geen moeite hebben met andersdenkenden of verschillende rassen hoor.
In de kranten zie ik zowel voor- als tegenstanders voorbij komen. En ook op dit forum zijn de verhoudingen redelijk gelijk verdeeld.quote:Op maandag 3 oktober 2011 14:58 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Je mist het punt: de aandacht die tegenstanders in het debat krijgen/opeisen is onevenredig, aangezien de bevolking het er eigenlijk wel mee eens is.
Nee, daar heb ik inderdaad geen problemen mee. Iemand die een SS uniform aantrekt zal nooit een vriend van mij worden, maar ik vind wel dat het moet mogen. Kledingverboden zijn achterlijk.quote:Op maandag 3 oktober 2011 15:47 schreef macca728 het volgende:
Mensen die maar niet bergijpen dat het geen burkaverbod is.
Maar die mensen hebben er ook geen moelijkheden mee als ik met hakenkruizen of een ku klux klan outfit loop ?
Laten we dat dan ook gewoon toestaan als we zo tegen een burkaverbod zijn.
Van wat ik heb begrepen kijkt juist het wahabisme vooral naar de koran en de hadith als levenswijze, dus blijft die erg dicht bij de kerntexten van de islam.quote:Hij heeft op zich gelijk. De burka staat symbool voor het wahabisme en heeft vrij weinig te maken met de Islam.
Niemand heeft zich verdiept in deze materie, ja jij en nog wat mensen op dit forum. Als men mijn mening zou vragen dan zie ik bij een persoon in een boerka gewoon een persoon in een boerka. Niet iemand met gewelddadige ideeen of homofobie. En die enkele boerka's die op de televisie zijn verschenen (wat onder tweehonderd draagsters niet weg te cijferen valtquote:Op maandag 3 oktober 2011 15:37 schreef o2011 het volgende:
[..]
Het is een beetje de kat op het spek binden. Ik kan me ook als hitler gaan verkleden puur omdat ik dat een mooie style zou vinden, maar als je je ook maar een beetje verdiept in de materie snap je dat het geen goed idee is en dat de reacties van mensen gebaseerd zijn op de algemeen bekende betekenis van je uiterlijk.
Er wordt gesteld dat bepaalde lieden voorstander zijn van dit verbod vanwege de angst/haat/afkeer voor de islam. Iemand als Hofstad bijvoorbeeld.quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:07 schreef Clan het volgende:
Die gelaatbedekkende kleding mocht natuurlijk niet vanwege anti-islam vrees van het kabinet?Het draait hier overduidelijk niet om de veiligheid maar om anti-islam gevoelens van mensen!
Dat heet tunnelvisie, blijven vasthouden aan de term 'burqaverbod' en alle andere andere verklaringen voor het verbod over het hoofd zien heet gewoonweg tunnelvisie.quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er wordt gesteld dat bepaalde lieden voorstander zijn van dit verbod vanwege de angst/haat/afkeer voor de islam. Iemand als Hofstad bijvoorbeeld.
Ik zeg toch niet dat het voor iedereen geldt? Ik heb ook discussies gevoerd met lui die andere argumenten aandragen. Ik ben gewoon tegen kledingwetten, simpel.quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:13 schreef Clan het volgende:
[..]
Dat heet tunnelvisie, blijven vasthouden aan de term 'burqaverbod' en alle andere andere verklaringen voor het verbod over het hoofd zien heet gewoonweg tunnelvisie.
Sommige zijn heel goed met tunnelvisie.quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:13 schreef Clan het volgende:
[..]
Dat heet tunnelvisie, blijven vasthouden aan de term 'burqaverbod' en alle andere andere verklaringen voor het verbod over het hoofd zien heet gewoonweg tunnelvisie.
Nou in de koran staan zulke zaakjes als dat een vrouw niet naar een man mag kijken, ze moet haar lichaam bedekken, ze moet de man gehoorzamen en zoniet dan mag de man haar slaan. Zaken over homos, joden, en niet-moslims ben je wel bekend mee ga ik vanuit. Misschien zie jij de burqa als gewoon een lap stof om een vrouw heen, maar als je de betekenis en intentie erachter weet dan kijk je er wel wat minder neutraal tegenaan.quote:Niemand heeft zich verdiept in deze materie, ja jij en nog wat mensen op dit forum. Als men mijn mening zou vragen dan zie ik bij een persoon in een boerka gewoon een persoon in een boerka. Niet iemand met gewelddadige ideeen of homofobie. En die enkele boerka's die op de televisie zijn verschenen (wat onder tweehonderd draagsters niet weg te cijferen valt) staan dat ook niet voor. De associatie die jij bij een boerka legt is mij totaal vreemd, en ik zou die 'werkelijkheid' van jou ook niet zo stellig aan iedere boerkadraagster vastleggen. Iemand die een boerka draagt om haar schoonheden te verbergen of iets dergelijks wil niet automatisch jou iets aandoen omdat jij geen moslim bent, dat wil ik maar zeggen. En dat vind ik ook zeker niet 'algemeen bekend', zoals dat bij een nazi-uniform wel is. Maar jij bent er van overtuigt dat dat wel zo is, nouja, dan denken we daar verschillend over.
En dat vind jij okay?quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:19 schreef o2011 het volgende:
Nou in de koran staan zulke zaakjes als dat een vrouw niet naar een man mag kijken, ze moet haar lichaam bedekken, ze moet de man gehoorzamen en zoniet dan mag de man haar slaan.
Dat vrouwen niet mogen autorijden staat in geen enkel Islamitisch schrift. Toch is het volgens wahabisten de wil van God.quote:Van wat ik heb begrepen kijkt juist het wahabisme vooral naar de koran en de hadith als levenswijze, dus blijft die erg dicht bij de kerntexten van de islam.
Je hebt in Nederland al zat kledingwetten ( voorschriften ), die gelden voor politie, militairen etc, dus het is niet zo simpel.quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat het voor iedereen geldt? Ik heb ook discussies gevoerd met lui die andere argumenten aandragen. Ik ben gewoon tegen kledingwetten, simpel.
Dan moet plastische chirurgie aan het gezicht zonder medische noodzaak ook verboden worden. En haarkleuring natuurlijk niet te vergeten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 07:41 schreef Gia het volgende:
Het is geen boerkaverbod, dat wordt er maar van gemaakt zodat moslims weer in het verdomhoekje kunnen gaan zitten janken.
Het gaat om een verbod op gelaatsbedekkende kleding.
Je mag verder aan wat je wilt, lange soepjurk of schaars gekleed, zolang je gezicht maar zichtbaar is.
Het preventief oppakken van mensen getuigt van incompetentie in ordebewaring binnen de autoriteit.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Nu worden bij demonstraties vaak bivakmutsen gedragen om onherkenbaar te zijn. De politie kan die lui nu niet oppakken, want demonstreren mag. Straks kan de politie die lui wel oppakken, op grond van het dragen van gelaatsbedekkende kleding.
Die jongeren dragen die bivakmuts echt niet om vreedzaam te gaan demonstreren. Het preventief oppakken voorkomt escalatie.
Verder is het een algemeen verbod wat gewoon ook geldt voor moslimvrouwen die een boerka dragen, ondanks dat ze zelf menen op basis van 'vrijheid van godsdienst' hier een uitzondering voor te mogen vormen.
Ik kan me niet voorstellen dat er straks een wet is die specifiek de boerka verbiedt, hoe partijen dit verbod nu ook willen aanduiden. Het gaat om een verbod op gelaatsbedekkende kleding zoals de boerka.
En godverdomme vergeet ik make-up gewoon.quote:Op maandag 3 oktober 2011 19:09 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Dan moet plastische chirurgie aan het gezicht zonder medische noodzaak ook verboden worden. En haarkleuring natuurlijk niet te vergeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |