De agent is daar neer gezet om die controle uit te voeren, het is aan jou om wel of niet mee te werken en het daarmee gemakkelijk of moeilijk te maken. Die keuze heb je altijd.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:22 schreef Inconcordia het volgende:
[..]
Typisch een agenten-argument. Alleen maar omdat het je tijd zou kosten, moet je je burgerrechten maar opgeven. De agent kan ook de controle niet uitvoeren. Dan is iedereen snel klaar.
Het is geen extra taak, het is onderdeel van de taak van een agent om verdachte situaties en gedragingen aan te melden zodat er eventueel actie op ondernomen kan worden. Men doet het hier nu voorkomen alsof een agent zomaar willekeurig mensen gaat uitkiezen om die eens lekker helemaal te controleren, maar zo is het niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:40 schreef Inconcordia het volgende:
Maar die agent is daar niet neergezet om juist die controle (kofferbakinspectie) uit te voeren. Wanneer de agent (of waarschijnlijk zijn/haar leidinggevende) een taak erbij verzint, hoef jij daar niet aan mee te werken. Zowel de agent als jij zouden sneller klaar zijn zonder deze extra taak.
Oh, ik zeg ook niet dat jij een agent bent.
Hij heeft het recht niet om het te vragen, daar gaat het al fout. De douane mag het, maar dat heeft een heel andere insteek dan een agent. Feit is dat niet voor niets is bepaald dat een agent het niet altijd mag. Dat die er een route omheen verzint is handig voor hem, maar daarmee doe je de vastgestelde regelgeving geweld aan.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 19:33 schreef karr-1 het volgende:
Het is mij nog steeds niet duidelijk op welke wijze een agent buiten zijn boekje zou gaan als hij je laat staan tot er iemand bij is die wel bevoegd is. Hij vraagt je de kofferbak open te maken, jij zegt nee en dan zegt hij "Prima meneer, dan wachten we even op iemand die het kan zonder uw toestemming"
Uiteraard staat het je vrij om achteraf een klacht in te dienen als jij denkt dat je onrechtmatig behandeld bent, maar ik geef je weinig kans op succes.
Als de agent gewoon doet wat ie mag doen, is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 19:55 schreef karr-1 het volgende:
En dat je principieel wilt zijn kan ik ook nog wel inkomen, maar dan maak je het voor jezelf toch alleen nodeloos ingewikkeld.
Het is toch te idioot voor woorden dat een wetshandhaver dus willens en wetens buiten zijn boekje mag treden, en jij moet dat maar weten? Ik vind dat ik mag verwachten dat de wetshandhaver zich zelf aan de wet houdt en dus geen wegen ergens omheen gaat vinden of probeert je te overreden. Moet je jezelf als burger nu ook al gaan wapenen tegen de politie? Dan is het eind zoek.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:16 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ligt het dan niet aan de burger dat hij niet beter weet? Iedereen word tenslotte geacht om de wet te kennen. Is het dan verkeerd om daar op in te spelen? Ik zou dan niet spreken van misbruik.
Jep. De agent kiest ervoor om het te doen. Prima, maar dan moet er een argument voor zijn. Als dat argument er niet is, waarom als agent zijnde dan toch je zin doordrijven?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:22 schreef Inconcordia het volgende:
[..]
Typisch een agenten-argument. Alleen maar omdat het je tijd zou kosten, moet je je burgerrechten maar opgeven. De agent kan ook de controle niet uitvoeren. Dan is iedereen snel klaar.
Het gaat erom dat bij een alcoholcontrole naast de papieren, de alcoholtest en de visuele inspectie van de auto, wordt gevraagd of mensen de kofferbak willen openen. Zonder dat daar een directe aanleiding voor is. Dat laatste hoort niet bij de bevoegdheden van de agent. Vandaar dus een 'extra' taak die hij/zij niet mag uitvoeren.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het is geen extra taak, het is onderdeel van de taak van een agent om verdachte situaties en gedragingen aan te melden zodat er eventueel actie op ondernomen kan worden. Men doet het hier nu voorkomen alsof een agent zomaar willekeurig mensen gaat uitkiezen om die eens lekker helemaal te controleren, maar zo is het niet natuurlijk.
Waarom mag hij het niet vragenquote:
Eeehm... zo is het natuurlijk wel. Dat is het hele punt van steekproefsgewijze controles.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het is geen extra taak, het is onderdeel van de taak van een agent om verdachte situaties en gedragingen aan te melden zodat er eventueel actie op ondernomen kan worden. Men doet het hier nu voorkomen alsof een agent zomaar willekeurig mensen gaat uitkiezen om die eens lekker helemaal te controleren, maar zo is het niet natuurlijk.
Dus als ik aan jou vraag of ik in je kofferbak mag kijken is dat anders dan als een agent het zou vragen? Zolang de agent geen dwang gebruikt is het gewoon een verzoek, meer niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:51 schreef Inconcordia het volgende:
Maar als een agent het vraagt is dat niet hetzelfde als wanneer een willekeurige boerenlul het vraagt. Hij vraagt het niet als burger, maar als agent. Hij vraagt dus namens de overheid, met de uitstraling van een autoriteit, of hij in je kofferbak mag kijken. Dat mag dus niet.
Klopt, maar ook daar moet sprake zijn van een aanleiding. Als jij je vreemd gedraagt of heel moeilijk gaat lopen doen, dan ben je al iets meer verdacht dan iemand die gewoon meewerkt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:55 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Eeehm... zo is het natuurlijk wel. Dat is het hele punt van steekproefsgewijze controles.
Als ik voor een avondje in een onbekende stad uitga kan ik ook een boete krijgen alsik niet op de hoogte ben van de apv daar, je punt?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:14 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Waar ligt de grens? Mag de wetshandhaver misbruik maken van de onwetendheid van de burger? Ik denk van niet!!
In zekere zin wel. Alleen gaat van een agent een bepaalde mate van autoriteit uit, die verwachtingen schept. Daardoor zegt een doorsnee burger minder snel 'nee', waar ie dat wellicht wel zou willen doen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus als ik aan jou vraag of ik in je kofferbak mag kijken is dat anders dan als een agent het zou vragen? Zolang de agent geen dwang gebruikt is het gewoon een verzoek, meer niet.
En dan nog is dat geen reden om er iemand bij te halen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar ook daar moet sprake zijn van een aanleiding. Als jij je vreemd gedraagt of heel moeilijk gaat lopen doen, dan ben je al iets meer verdacht dan iemand die gewoon meewerkt.
Het is mij nog nooit overkomen in ieder geval, maar als een agent aan mij zou vragen of hij in mijn kofferbak mag kijken zeg ik dat hij vooral zijn gang moet gaan.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:08 schreef Ra-z het volgende:
heeft iemand uit dit topic überhaupt wel eens onterecht zijn kofferbak moeten openen of is het een puur hypothetisch geval met als conclusie "NOU NOU ALS DIE EINZSTREIPER MIJ OOIT VRAAGT OF IE MAG KIJKEN DAN ZAL IK HEM EENS OP MEIN BURGERRECHTEN WIJZEN Einz!EINZ!
Bij een verzoek van een agent gaat meer autoriteit uit. En dat weten agenten. Ze maken daar handig gebruik van door te vragen of je je kofferbak wilt openen. Dus ja, mensen zullen sneller de kofferbak voor een agent openen dan voor jou. Mensen zijn bang voor de gevolgen. Agenten kunnen iemand namelijk staande houden. Jij kan dat niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 20:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus als ik aan jou vraag of ik in je kofferbak mag kijken is dat anders dan als een agent het zou vragen? Zolang de agent geen dwang gebruikt is het gewoon een verzoek, meer niet.
Ik kan dat ook. Jij ook.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:02 schreef Inconcordia het volgende:
[..]
Bij een verzoek van een agent gaat meer autoriteit uit. En dat weten agenten. Ze maken daar handig gebruik van door te vragen of je je kofferbak wilt openen. Dus ja, mensen zullen sneller de kofferbak voor een agent openen dan voor jou. Mensen zijn bang voor de gevolgen. Agenten kunnen iemand namelijk staande houden. Jij kan dat niet.
Veel mensen zullen wellicht niet weten dat ze in sommige gevallen een dergelijk verzoek mogen weigeren, maar dat neemt niet weg dat het een agent gewoon vrij staat om de vraag te stellen of hij in je kofferbak mag kijken.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:02 schreef Inconcordia het volgende:
[..]
Bij een verzoek van een agent gaat meer autoriteit uit. En dat weten agenten. Ze maken daar handig gebruik van door te vragen of je je kofferbak wilt openen. Dus ja, mensen zullen sneller de kofferbak voor een agent openen dan voor jou. Mensen zijn bang voor de gevolgen. Agenten kunnen iemand namelijk staande houden. Jij kan dat niet.
Dit dus, en ik ken ook niemand in mijn familie of vriendenkring die dit ooit overkomen is trouwens.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het is mij nog nooit overkomen in ieder geval, maar als een agent aan mij zou vragen of hij in mijn kofferbak mag kijken zeg ik dat hij vooral zijn gang moet gaan.
In mijn woonplaats ken ik een aantal mensen die hun auto hebben moeten laten doorzoeken omdat er blijkbaar vanuit soortgelijke auto's drugs werden gedeald.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het is mij nog nooit overkomen in ieder geval, maar als een agent aan mij zou vragen of hij in mijn kofferbak mag kijken zeg ik dat hij vooral zijn gang moet gaan.
Ah, dus het gebeurd wel. Wat waren hun reacties als ik vragen mag?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 09:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
In mijn woonplaats ken ik een aantal mensen die hun auto hebben moeten laten doorzoeken omdat er blijkbaar vanuit soortgelijke auto's drugs werden gedeald.
ze hebben de auto laten doorzoeken (niets te verbergen). Ze hadden allebei dezelfde kleur honda civicquote:Op woensdag 5 oktober 2011 09:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ah, dus het gebeurd wel. Wat waren hun reacties als ik vragen mag?
Het gaat hier niet om een gebrek aan juridische kennis. Het gaat erom dat wanneer ik iets aan jou vraag, jij gewoon lachend kan weglopen. Op een moment dat een agent iets vraagt, kun je niet lachend weglopen, omdat hij je staande houdt. Je kan dus moeilijker onder een verzoek van een agent uitkomen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:02 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik kan dat ook. Jij ook.
En gebrek aan juridische kennis kan nooit een reden zijn om iemand niet te vervolgen
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
Tuurlijk kun je wel lachend weglopen.
Als je een grote bek wilt hebben moet je dat gewoon doen.
Overigens zou ik in dat geval hetzelfde hebben gedaan. Ze zijn bezig met criminaliteitsbestrijding en hebben een 'redelijk' vermoeden ofwel een redelijke grond om je te vragen je kofferbak te bekijken. Prima, dan dient het een doel.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 10:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ze hebben de auto laten doorzoeken (niets te verbergen). Ze hadden allebei dezelfde kleur honda civic.
Kwam ik toevallig tegen via GS die uitgelekte werkwijze publiekelijk heeft gemaakt betreffende een grote voertuigcontrole (link)quote:Men dient tijdens de controle goed in het voertuig te kijken op mogelijke aanwezigheid van verdovende middelen cq. wapens. Met name kan men kijken langs de deurstijlen en naast de stoelen. Verder met toestemming van de betrokkene in de kofferbak van het voertuig. Wij gaan niet doorzoeken in het voertuig maar alleen wat men op het eerste oog ziet liggen.
Tuurlijk kan ik lachend weglopen, ik ben nergens van verdacht.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:08 schreef Inconcordia het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om een gebrek aan juridische kennis. Het gaat erom dat wanneer ik iets aan jou vraag, jij gewoon lachend kan weglopen. Op een moment dat een agent iets vraagt, kun je niet lachend weglopen, omdat hij je staande houdt. Je kan dus moeilijker onder een verzoek van een agent uitkomen.
Datzelfde had ik mijn oude buurt ook (drugshandel) regelmatig alles onderzocht simpelweg omdat ik uit die straat kom op bepaalde tijden.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 14:35 schreef Mikkie het volgende:
[..]Get real.
[..]
Overigens zou ik in dat geval hetzelfde hebben gedaan. Ze zijn bezig met criminaliteitsbestrijding en hebben een 'redelijk' vermoeden ofwel een redelijke grond om je te vragen je kofferbak te bekijken. Prima, dan dient het een doel.
Je was me voor!quote:Op woensdag 5 oktober 2011 17:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Kwam ik toevallig tegen via GS die uitgelekte werkwijze publiekelijk heeft gemaakt betreffende een grote voertuigcontrole (link)
Een HOVJ is altijd een inspecteur.quote:Op zondag 2 oktober 2011 11:33 schreef Bathurst.vxr8 het volgende:
[..]
Ja. Ik kwam er achter dat ik als verdachte dezelfde rechten heb als een crimineel. Een hulpofficier blijkt dus gewoon een hoofdagent of brigadier te zijn, of gewoon 1 van de vele wezens van onze geweldige inlichtingendienst. Deze mogen in je huis, bij medisch dossier, aftappen, volgen, zelfs stalken. ze gooien gewoon alles op veiligheid en terrorisme. Dat er ook mensen zijn zoals ik die zwaar vuurwerk leuk vinden (alleen youtube filmpjes bij mij) is al voldoende om een "verdachte" te worden.
Jij en ik kunnen volgens de wet niemand staande houden. We kunnen wel iemand aanhouden -> burgerarrest.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 22:02 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik kan dat ook. Jij ook.
En gebrek aan juridische kennis kan nooit een reden zijn om iemand niet te vervolgen
Dat hoeft niet per se. Er kan een uitzondering gemaakt worden bij dringende noodzaak.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:03 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Een HOVJ is altijd een inspecteur.
Bronquote:Artikel 1
De ambtenaar van politie is hulpofficier van Justitie indien hij:
a. benoemd is in schaal 9 of hoger,
[...]
Artikel 4
2.Het College van procureurs-generaal kan, in geval van dringende noodzaak de ambtenaar van politie die benoemd is in schaal 8, aanwijzen als hulpofficier van justitie.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:03 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Een HOVJ is altijd minimaal een inspecteur.
Aaanhouden is overtreffende trap van staande houdenquote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:06 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Jij en ik kunnen volgens de wet niemand staande houden. We kunnen wel iemand aanhouden -> burgerarrest.
Dat kan wel zo zijn maar een burger mag nou eenmaal niemand staande houden. Aangezien burgers geen obsporingsambtenaar zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:20 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Aaanhouden is overtreffende trap van staande houden
Nee. Dat is het niet.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:20 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Aaanhouden is overtreffende trap van staande houden
Wat ook verder compleet niet van belang is voor het 'vraagstuk'. Burgers vragen je immers niet om in je auto te kijken..quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:24 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn maar een burger mag nou eenmaal niemand staande houden. Aangezien burgers geen obsporingsambtenaar zijn.
Waarom reageer je dan op mij alsof burgers wel iemand staande mogen houden?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 21:18 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat ook verder compleet niet van belang is voor het 'vraagstuk'. Burgers vragen je immers niet om in je auto te kijken..
Dat is JUIST wel belangrijk voor het vraagstuk.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 21:18 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat ook verder compleet niet van belang is voor het 'vraagstuk'. Burgers vragen je immers niet om in je auto te kijken..
Bij heterdaad mag je voorkomen dat ze de benen nemen, maar uiteraard mag je daarbij geen excessief geweld gebruiken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 16:44 schreef Bathurst.vxr8 het volgende:
Iemand aanhouden als burger zijnde.. Ik zie het al voor me; ik loop s'avonds door een smal straatje en er zijn tijdens een inbraak 2 boeven bezig een busje vol te laden met spullen. Ik pak mijn mobiel alvast en na het 112 bellen zien ze me en ze willen vluchten.
Je mag ze niet staande houden en ook niet vasthouden dan? Dus ik moet voor ze gaan staan en zeggen: stop! ik hou jullie aan totdat de politie er is.
Maar ik mag niks doen wat ook maar iets op te grof duwen of trekken lijkt om ze vast te houden, anders gaan ze vrijuit en heb ik zelf een proces aan mijn reet voor mishandeling ofwat. Dat is de wet![]()
Wat MAG een burger nou doen!?
Geen eigen rechter spelen nee..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |