abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:03:40 #151
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103547590
EOD'ers hadden beschermende pakken al uit

De drie explosievenopruimers die zondag gewond raakten toen een explosief in Voorschoten ontplofte, droegen op het moment van de ontploffing geen beschermende pakken meer. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie van Defensie dinsdag bevestigd.

Ze benadrukt dat de drie volgens de voorschriften hebben gehandeld. Het explosief is onschadelijk gemaakt, waarna de situatie als veilig werd beoordeeld. Op dat moment mogen volgens die voorschriften de pakken uit. Om nog onduidelijke redenen ontplofte daarna een deel van de hoofdlading.

Een van de mensen van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is bij de explosie zijn rechterhand kwijtgeraakt. Volgens de woordvoerster bestaan er geen bomhandschoenen, omdat de ontmantelaars het vereiste precisiewerk dan niet kunnen uitvoeren.

Inmiddels zijn drie onderzoeken gestart naar het explosief dat aan een flitspaal was bevestigd. Een intern onderzoek van de EOD, een van de Arbeidsinspectie en uiteraard het politieonderzoek.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:11:44 #152
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103547882
Honderd wapens gevonden

De Koninklijke Marechaussee heeft dinsdag tijdens een mobiele controle op de A76 bij Heerlen een partij semi-automatische vuurwapens in beslag genomen.

De Marechaussee trof een slapende chauffeur aan in een bestelbus op een parkeerplaats. Nadat de man op verzoek de laadbak opende, trof de Marechaussee kratten en dozen vol met vuurwapens aan. In totaal bleek het om 102 semi-automatische wapens en wapenonderdelen, zoals kijkers en richtmiddelen, te gaan.

De 20-jarige Hongaarse chauffeur is aangehouden. De man verklaarde dat het militaire wapens waren die bedoeld waren voor de verkoop aan verzamelaars in Groot-Brittanië. De verdachte had geen documenten om de wapens binnen Nederland te vervoeren. Ook waren de wapens niet volgens de Nederlandse wet onklaar gemaakt. Uit documenten bleek dat de Hongaar 110 wapens zou vervoeren, maar er werden in het busje slechts 102 wapens aangetroffen.

De Marechaussee doet verder onderzoek in de zaak.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:01:17 #153
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_103549614
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:07 schreef Druid het volgende:
Verbaast je dat nog steeds?
Dat mensen niet begrijpen wat Militairen voor de maatschappij en samenleving betekenen, goed...daar kan ik nog inkomen. Dat getuigt al van passief denken, naïviteit en onwetendheid....maar afgeven op de Explosieve Opruimings Dienst gaat er bij mij niet in.

De naam zegt het al..die lui maken Nederland elke dag veiliger. Al zijn ze niets aan het doen maar gewoon aan het leren of ontspannen. Het simpele feit dat ze hebben getekend voor het vak moet geheel Nederland vullen van trots voor die knapen.

Reacties als hoort bij het vak..dat is gewoon om van over te geven.;
Zet die lui in zo'n pak zodra er iets word gevonden a.u.b.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_103570873
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_103578470
quote:
Ik snap dat niet uiteindelijk levert dit alleen maar meer negatieve media aandacht op.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 oktober 2011 @ 19:21:57 #156
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103593827
DIESE Bundeswehr-Standorte werden geschlossen

Von FRANZ SOLMS-LAUBACH
Sparhammer bei der Bundeswehr: Im Rahmen der Bundesreform macht Bundesverteidigungsminister Thomas de Maizière (CDU) 31 von 328 Bundeswehrstandorten dicht!
90 werden drastisch verkleinert, das heißt um 50 Prozent oder mehr als 500 Dienstposten. 33 davon schrumpfen so stark, dass sie künftig mit weniger als 15 Soldaten oder Zivilisten ausgestattet sind und gar nicht mehr als Standorte geführt werden.

Bei einer Pressekonferenz legte der Verteidigungsminister sein druckfrisches 140-Seiten starkes Stationierungskonzept vor, an dem noch die ganze Nacht über gefeilt worden war.

Erst am Abend, um 18.25 Uhr war die letzte Sparentscheidung gefallen. Anschließend telefonierte der Verteidigungsminister noch bis Mitternacht mit den Ministerpräsidenten der betroffenen Bundesländer. Details nannte er nicht.

Die Sparpläne nannte de Maizière „gewaltig“, aber auch „unvermeidlich“.
Vergrößern

DIE SPAR-LISTE
Stark betroffen sind Schleswig-Holstein und Rheinland-Pfalz, während die ostdeutschen Länder überwiegend geschont werden.

Die Liste der Standorte, die geschlossen werden:
• Baden-Württemberg: Hardheim; Sigmaringen; Immendingen; Hohentengen
• Bayern: Fürstenfeldbruck; Kaufbeuren; Penzing
• Hessen: Rotenburg an der Fulda
• Mecklenburg-Vorpommern: Lübtheen; Rechlin; Trollenhagen.
Und: Die Deutsche Marine wird künftig von Rostock aus geführt. Im Rahmen der Bundeswehrreform wird das Marinekommando in die Hansestadt verlegt. In dem Kommando werden neben dem Marineamt, das bereits in Rostock arbeitet, der Führungsstab Marine in Bonn und das Flottenkommando aus Glücksburg (Schleswig-Holstein) aufgehen.
• Niedersachsen: Ehra-Lessien; Lorup; Schwanewede
• Nordrhein-Westfalen: Kerpen; Königswinter
• Rheinland-Pfalz: Bad Neuenahr-Ahrweiler; Birkenfeld; Emmerzhausen; Kusel; Speyer
• Sachsen: Mockrehna
• Schleswig-Holstein: Alt Duvenstedt; Bargum; Glücksburg; Hohn; Hürup; Ladelund; Lütjenburg; Seeth
Schleswig-Holstein büßt mit der Bundeswehr-Reform fast 11 000 von bisher 26 000 militärischen und zivilen Dienstposten ein.
• Thüringen: Ohrdruf
In Berlin, Brandenburg, Bremen/Bremerhaven, Hamburg, dem Saarland und Sachsen-Anhalt werden KEINE Standorte geschlossen. Aber: Auch hier kommt es zu Einschnitten.

SORGEN IN KASERNEN UND KOMMUNEN
Die Entscheidung war vor allem in den betroffenen Kommunen mit Spannung erwartet worden, weil die Bundeswehr für sie ein wichtiger Wirtschaftsfaktor ist. Viele Arbeitplätze hängen von den Kasernen ab. Einige Bürgermeister und Landespolitiker reagierten entsprechend enttäuscht.

Bron: http://www.bild.de/politi(...)n-20657202.bild.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_103593858
Is er mischien ook een overzicht welke eenheden worden opgeheven?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 oktober 2011 @ 19:24:38 #158
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103593953
Die heb ik nog nergens gezien. :N
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_103594891
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:22 schreef von_Preussen het volgende:
Is er mischien ook een overzicht welke eenheden worden opgeheven?
Dit heeft zover ik weet allemaal te maken met het feit dat ze sinds februari dit jaar geen dienstplicht(zivildienst) meer hebben, want de laatste lichting stopt ook binnenkort. In het buurland hadden ze dit systeem voor een aantal redenen, zoals dat leger-weigeraars in de zorg gingen werken, wat ervoor zorgde dat de tekorten er niet zo hevig waren als wij hier in Nederland nu hebben. Ook waren vele dorpjes en gemeentes afhankelijk van de Kazerne's want ze brachten werkgelegenheid en liet de locale economie een beetje draaien. Het duitse leger bestond helaas uit 2 soorten, de beroeps die met A-spul liepen en de dienstplichtigen die uiterst minimale opleiding kregen en voornamelijk voor de getalletjes leuk waren, maar waar het leger niet veel aan had. Hun leger bestaat uit 1/3 uit deze dienstplichtigen. Het interessante hieraan is, is dat zonder deze dienstplichtigen het leger rond de 60.000 militairen bestaat,terwijl nederland dat rond de 23.000 heeft(? weet niet zeker??) Dus als je kijkt naar de verhoudingen, hebben zij relatief weinig soldaten.
pi_103595214
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:44 schreef TMartina het volgende:

[..]

Dit heeft zover ik weet allemaal te maken met het feit dat ze sinds februari dit jaar geen dienstplicht(zivildienst) meer hebben, want de laatste lichting stopt ook binnenkort. In het buurland hadden ze dit systeem voor een aantal redenen, zoals dat leger-weigeraars in de zorg gingen werken, wat ervoor zorgde dat de tekorten er niet zo hevig waren als wij hier in Nederland nu hebben. Ook waren vele dorpjes en gemeentes afhankelijk van de Kazerne's want ze brachten werkgelegenheid en liet de locale economie een beetje draaien. Het duitse leger bestond helaas uit 2 soorten, de beroeps die met A-spul liepen en de dienstplichtigen die uiterst minimale opleiding kregen en voornamelijk voor de getalletjes leuk waren, maar waar het leger niet veel aan had. Hun leger bestaat uit 1/3 uit deze dienstplichtigen. Het interessante hieraan is, is dat zonder deze dienstplichtigen het leger rond de 60.000 militairen bestaat,terwijl nederland dat rond de 23.000 heeft(? weet niet zeker??) Dus als je kijkt naar de verhoudingen, hebben zij relatief weinig soldaten.
Ben jij je daar zeker van, volgens mij gaan ze nu terug van 2xx.000 naar 180.000 soldaten.

Je treft wel de goede, ik ben relatief goed bekend met de Duitse dienstplicht, aangezien 2 van mijn Duitse neven hebben gediend (Luftwaffe-infanterie). Daar hebben ze nog een redelijke opleiding gekregen, evenals een vriend die bij de Gebirgsjäger heeft gezeten (ook als dienstplichtige).
Maar van een andere maat die bij de FlaRak (Duitse GGW) heeft gezeten weet ik dat het voor hem barre ellende was. In totaal met elk wapen 10 scherpe schoten gelost, kregen altijd net voldoende te eten en verveelden zich na de AMO helemaal de pletter, op dat punt heb je dus helemaal gelijk.

Mij wilden ze eigenlijk ook graag hebben, alleen toen ze erachter kwamen dat ik in Nederland woonde wilden ze de reiskosten opeens niet meer vergoeden en werd ik van de lijst gehaald. Op zich had ik graag willen dienen, maar zoals beschreven is de invulling daarvan zo marginaal geweest dat ik er niet rouwig om ben dat het niet door is gegaan.
pi_103595566
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:51 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ben jij je daar zeker van, volgens mij gaan ze nu terug van 2xx.000 naar 180.000 soldaten.

Je treft wel de goede, ik ben relatief goed bekend met de Duitse dienstplicht, aangezien 2 van mijn Duitse neven hebben gediend (Luftwaffe-infanterie). Daar hebben ze nog een redelijke opleiding gekregen, evenals een vriend die bij de Gebirgsjäger heeft gezeten (ook als dienstplichtige).
Maar van een andere maat die bij de FlaRak (Duitse GGW) heeft gezeten weet ik dat het voor hem barre ellende was. In totaal met elk wapen 10 scherpe schoten gelost, kregen altijd net voldoende te eten en verveelden zich na de AMO helemaal de pletter, op dat punt heb je dus helemaal gelijk.

Mij wilden ze eigenlijk ook graag hebben, alleen toen ze erachter kwamen dat ik in Nederland woonde wilden ze de reiskosten opeens niet meer vergoeden en werd ik van de lijst gehaald. Op zich had ik graag willen dienen, maar zoals beschreven is de invulling daarvan zo marginaal geweest dat ik er niet rouwig om ben dat het niet door is gegaan.
Uitvoerig onderzoek gedaan naar de afschaffing van de dienstplicht in Duitsland vorig jaar mei. Het enige waarop ik me baseerde waren kranten/duitse weekbladen( _O _ ) artikelen die goed aangeschreven waren. Voor de rest heb ik echt geen idee wat voor eenheden daarbij zitten. En dat met de hoeveelheid soldaten keek ik alleen naar landmacht van hen. Aldus wikipedia ik weet het; niet een juist medium maargoed. Vond het al gek 60.000 leek me ook weinig.
Dat verhaal wat je zei over de AMO klinkt echt heel bekent, want mn vader vertelde ook dezelfde soort verhalen over zijn dienstplicht in nederland, aan het einde van de dienstplicht waarbij hij in zijn 9 maanden maar 2 keer geschoten heeft.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:59:16 #162
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_103595591
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:51 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ben jij je daar zeker van, volgens mij gaan ze nu terug van 2xx.000 naar 180.000 soldaten.

Je treft wel de goede, ik ben relatief goed bekend met de Duitse dienstplicht, aangezien 2 van mijn Duitse neven hebben gediend (Luftwaffe-infanterie). Daar hebben ze nog een redelijke opleiding gekregen, evenals een vriend die bij de Gebirgsjäger heeft gezeten (ook als dienstplichtige).
Maar van een andere maat die bij de FlaRak (Duitse GGW) heeft gezeten weet ik dat het voor hem barre ellende was. In totaal met elk wapen 10 scherpe schoten gelost, kregen altijd net voldoende te eten en verveelden zich na de AMO helemaal de pletter, op dat punt heb je dus helemaal gelijk.

Mij wilden ze eigenlijk ook graag hebben, alleen toen ze erachter kwamen dat ik in Nederland woonde wilden ze de reiskosten opeens niet meer vergoeden en werd ik van de lijst gehaald. Op zich had ik graag willen dienen, maar zoals beschreven is de invulling daarvan zo marginaal geweest dat ik er niet rouwig om ben dat het niet door is gegaan.
En nu zit je in het neerlandsche leger ja?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 20:00:12 #163
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_103595628
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:21 schreef Cobra4 het volgende:
DIESE Bundeswehr-Standorte werden geschlossen

Kut, Lütjenburg en Sigmaringen ook dicht. Daar kwam ik nog wel eens. Lütjenburg ivm de Duitse lua van de landmacht, maar ja die is compleet opgeheven. En Sigmaringen ivm oef Elite...

Valt me nog mee dat ze Todendorf en Putlos open houden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 oktober 2011 @ 20:00:51 #164
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103595660
Kamermeerderheid: zaak-Spijkers gesloten

DEN HAAG - Voor een krappe meerderheid van de Tweede Kamer is de langslepende kwestie rond klokkenluider Fred Spijkers afgesloten. De regeringspartijen VVD en CDA en hun gedoogpartner PVV zijn, net als minister Hans Hillen van Defensie, tegen een nieuwe bemiddelingspoging.

Dat bleek woensdag tijdens een Kameroverleg over de zaak. Spijkers onthulde in 1984 als bedrijfsmaatschappelijk werker dat de krijgsmacht ondeugdelijke mijnen gebruikte, die leidden tot de dood van een instructeur. Die onthulling kostte hem zijn baan. Na een jarenlange en moeizame strijd om eerherstel tekenden Spijkers en Defensie in 2002 een overeenkomst waarin is afgesproken dat er een einde komt aan de geschillen.

Spijkers kreeg een schadevergoeding, een koninklijke onderscheiding en een excuusbrief waarin Defensie erkende nalatig en onzorgvuldig te hebben gehandeld. Ook daarna betaalde Defensie diverse rekeningen en andere kosten. Volgens Spijkers zijn er echter nog losse einden. De oppositiepartijen PvdA, SP, GroenLinks en D66 pleitten er daarom voor een bemiddelaar aan te stellen om het dossier definitief te kunnen sluiten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 oktober 2011 @ 10:55:28 #165
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103616578
'Defensie moet opener zijn over wangedrag'

Laatst gewijzigd: 27-10-11 10:20

DEN HAAG - Defensie moet intern maar ook naar buiten toe actiever communiceren over wangedrag door medewerkers.

Openheid over integriteitsschendingen komt de geloofwaardigheid van de organisatie ten goede. Terughoudendheid erover staat op gespannen voet met de transparantie die de overheid nastreeft.

Dat stelt een commissie die de integriteitszorg bij Defensie heeft onderzocht in een rapport dat donderdag is aangeboden aan minister Hans Hillen.

Ondanks tekortkomingen zijn er volgens de commissie elementen voor een adequaat integriteitssysteem beschikbaar, maar die vormen nog geen geheel. Aanleiding voor het onderzoek waren twee incidenten bij de materieelorganisatie van Defensie (DMO).

Schroom

De commissie, onder leiding van luitenant-generaal buiten dienst en oud-inspecteur-generaal Cees de Veer, benadrukt dat de commandant de eerstverantwoordelijke is als het gaat om de bewustwording en handhaving van de integriteit. Dat mag wel wat beter worden belicht.

De bereidheid om een vermoeden van wangedrag te melden, is groot. Maar er bestaat ook schroom om commandanten bij een incident te betrekken, constateert de commissie, die adviseert om integriteit standaard aan de orde te stellen bij functioneringsgesprekken.

Registreren

Defensiepersoneel moet onkreukbaar en betrouwbaar zijn en daarmee is integer gedrag volgens de onderzoekers een onderdeel van de professionaliteit van de militair. De aandacht ervoor mag ook in deze tijden van grote reorganisaties en onzekerheid niet verslappen, waarschuwen ze.

Hoe vaak defensiemedewerkers in de fout gaan en hoe dat wordt bestraft, is volgens de commissie niet te zeggen omdat dat nog niet systematisch wordt bijgehouden. Daarom hebben de topambtenaren van het ministerie geen compleet beeld van de integriteit van hun organisatie als geheel. Inmiddels is Defensie begonnen om incidenten te registreren.

Bron: www.nu.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_103620036
Zijn hier mensen die met dit soort zaken ervaring hebben? Dat dingen die niet door de beugel kunnen (al dan niet stelselmatig) onder de pet worden gehouden?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2011 12:37:02 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 oktober 2011 @ 12:37:11 #167
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103620051
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 12:36 schreef Sloggi het volgende:
Zijn hier mensen die met dit soort zaken ervaring hebben? Dat dingen die niet door de beugel kunnen (al dan niet stelselmatig) onder de pet worden gehouden?
Ik niet.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_103621814
Roep om uitsluitsel over ereschuld veteranen

DEN HAAG - De Veteranenwet mag pas in werking treden als de schadeloosstelling van een grote groep gewond geraakte veteranen is geregeld. Dat stelde de PvdA, de grootste oppositiepartij, donderdag in een debat over de initiatiefwet.

Volgens Tweede Kamerlid Agnes Wolbert van die fractie moet de „ereschuld“ eerst worden ingelost om zo met een schone lei te kunnen beginnen aan een nieuwe periode. De PvdA, voortrekker van de inmiddels Kamerbreed gesteunde wet, en ook andere partijen willen van minister Hans Hillen van Defensie weten hoe het ervoor staat.

De minister zei in september te verwachten dat het kabinet nog dit jaar de financiën voor de schadeloosstelling denkt te hebben gevonden. In totaal is 110 miljoen euro nodig om militairen die voor juli 2007 gewond zijn teruggekomen van een missie te compenseren. Sommigen voeren al jarenlang procedures voor een schadevergoeding, bijvoorbeeld omdat zij kampen met het zogenoemde posttraumatisch stresssyndroom (PTSS).
Nederland telt ruim 100.000 veteranen. Naar schatting 2000 van hen hebben (geestelijke) aandoeningen opgelopen tijdens missies in onder meer Bosnië, Libanon, Korea, Cambodja en Nieuw-Guinea.

Bemiddeling van de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, leidde vorig jaar tot een speciale regeling om de zaak zo snel mogelijk op te lossen. Volgens Brenninkmeijer is sindsdien echter te weinig vooruitgang geboekt. Hij sprak in september van de „besluiteloosheid van de Nederlandse politiek” over dit onderwerp. Defensie zei toen dat het niet de vraag is of de ereschuld moet worden ingelost, maar hoe.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
pi_103633692
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kut, Lütjenburg en Sigmaringen ook dicht. Daar kwam ik nog wel eens. Lütjenburg ivm de Duitse lua van de landmacht, maar ja die is compleet opgeheven. En Sigmaringen ivm oef Elite...

Valt me nog mee dat ze Todendorf en Putlos open houden.
Hoop dat Elite nog wel gedraaid gaat worden dan, heb me daar vorig jaar wel vermaakt ;)
pi_103635886
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 12:37 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ik niet.
:')
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:48:27 #172
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103654912
Hillen blij met kamerbrede steun Veteranenwet

27 oktober 2011, 19.04 uur
De Tweede Kamer heeft vandaag unaniem zijn waardering uitgesproken voor de Veteranenwet. Hiermee wordt de bijzondere zorgplicht voor veteranen wettelijk verankerd. Dinsdag wordt de wet in stemming gebracht.

Minister Hillen reageerde tevreden op het debat: "Ik feliciteer de indieners van de Veteranenwet met het nu voorliggende wetsvoorstel dat door alle fracties in deze Kamer wordt gedragen." Met de wet krijgt de bijzondere zorgplicht voor veteranen een wettelijke verankering. Ook vormt zij een aanvulling op de bestaande rechtspositionele voorzieningen. De toegang tot voorzieningen wordt gestroomlijnd en laagdrempeliger gemaakt.

Vak K
Bijzonder was dat alle fracties zitting namen in vak K, het deel in de plenaire zaal van de Tweede Kamer waar normaal de kabinetsleden zitten. Omdat het een wetsvoorstel van de kamer betrof, zaten de kamerleden naast minister Hillen. Vanaf de publieke tribune keken veteranen toe.

De wet vormt een brug tussen de werkgevers-werknemersrelatie van Defensie met de betrokken militairen en daarnaast vormt het de invulling van de bijzondere zorgplicht voor veteranen. Het is dus een zaak van zowel de werkgever Defensie als van de hele Nederlandse maatschappij.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)e_steun_Veteranenwet
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_103661076
Aanhoudingen om explosie flitspaal Voorschoten
Laatste update: 28 oktober 2011 10:29

VOORSCHOTEN - De politie heeft vrijdagochtend drie mannen aangehouden in verband met de ontploffing van een explosief aan een flitspaal in Voorschoten.

Meerdere woningen in Voorschoten worden nu doorzocht. In verband met de doorzoekingen zijn 20 huizen ontruimd. Dat doet de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) vanwege de mogelijkheid dat er explosieven in de woningen liggen. De aangehouden mannen (32, 32 en 25), die in Voorschoten wonen, worden nu verhoord. De politie kon geen verdere details geven.

Zondag ontplofte een explosief aan een flitspaal bij een mislukte ontmanteling door de EOD. Daarbij raakte een EOD-medewerker ernstig gewond. Hij moet een hand missen. Een andere medewerker en een rechercheur van de politie raakten lichtgewond.

Bron: nu.nl
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:02:21 #174
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103668258
NL'se troepen Libië naar huis
28 okt. 2011, 13:20

Defensie verwacht dat de Nederlandse deelnemers aan de NAVO-missie in Libië op korte termijn kunnen terugkeren naar huis. Dat meldde een woordvoerder van het ministerie vrijdag.

Het departement maakt momenteel plannen om de zes F-16's, een mijnenjager en het personeel snel naar huis te halen. De terugtrekking volgt op een besluit van de Verenigde Naties om het mandaat van de missie te beëindigen. Vrijdag besloot ook de NAVO om de missie niet te verlengen.

Minister Hans Hillen van Defensie is trots op de ruim 500 militairen die een bijdrage hebben geleverd aan de missie met de naam Unified Protector. „Als loyale bondgenoot heeft ons land een beheerste en tegelijk zeer intensieve bijdrage geleverd. Onze mannen en vrouwen hebben zich steeds zeer professioneel van hun taak gekweten.”

Nederland deed sinds eind maart mee aan de militaire operatie in Libië, die de naam Unified Protector heeft. In totaal hebben ruim 500 Nederlandse militairen een bijdrage geleverd aan de missie.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 oktober 2011 @ 15:56:49 #175
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103672721
Marechaussee schoot rechtmatig op Poolse man

ARNHEM - Twee leden van de Koninklijke Marechaussee hebben in juli op Eindhoven Airport terecht geschoten op de benen van een Pool.

Dat concludeert het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem na onderzoek. De uitkomst dat de marechaussees ''rechtmatig en proportioneel" gebruik hebben gemaakt van hun dienstwapen is vrijdag naar buiten gebracht.

De Pool bedreigde op 29 juli mensen bij de aankomst- en vertrekhal en liep met een mes rond. Toen de marechaussees ingrepen keerde hij zich tegen hen en bedreigde ze met het mes. De twee gebruikten pepperspray toen de man niet kalmeerde.

Omdat ook dat niet hielp en zij meerdere malen in direct ernstig gevaar kwamen, schoten zij op de benen van de Pool. In totaal hebben ze tien keer geschoten.

Het OM vindt dat sprake was van noodweer en vervolgt de marechaussees daarom niet.

Bron: www.nu.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:07:45 #176
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_103677230
Kabinet geeft opdracht voor plannen 18 miljard extra te bezuinigen

HILVERSUM - Het ministerie van Financiën werkt in opdracht van het kabinet aan plannen om 18 miljard euro extra te bezuinigen. Dat zei FNV-voorzitter Agnes Jongerius vanmiddag in het NTR-televisieprogramma De Halve Maan op Nederland 2. Jongerius zegt dat het om maatregelen gaat waarmee nog eens 18 miljard kan worden bezuinigd. Zij baseert zich op gesprekken met ambtenaren en benadrukte in de uitzending dat het onduidelijk is of er binnen het kabinet ook al een politiek besluit over is genomen.

Jongerius: "Als ambtenaren nu al die opdracht hebben gekregen om meer geld op te halen, dan zegt dat wel iets over hoe je dit kabinet kunt typeren. Dit kabinet denkt niet in oplossingen om economische groei te stimuleren, het maakt niet uit wie het raakt, als we maar bezuinigen. Dit kabinet vindt 18 miljard euro bezuinigen belangrijker dan 16 miljoen Nederlanders."

Over welke periode het extra bedrag van 18 miljard aan bezuinigingen wordt uitgesmeerd, daar kon zij geen uitspraak over doen.

Transport Online
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:08:54 #177
13456 AchJa
Shut up!!!
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:33:36 #178
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103692175
Laatste militairen terug van missie Bosnië

EINDHOVEN - Op Eindhoven Airport zijn vrijdagmiddag 36 militairen teruggekeerd uit Bosnië-Herzegovina.

Volgende week komen nog eens tien Nederlandse militairen terug uit het gebied. Daarmee komt er een einde aan een Nederlandse militaire missie die 20 jaar heeft geduurd.

Vijf militairen blijven nog achter om samen met militairen uit andere landen tijdelijk deel uit te maken van een trainingsmissie. In totaal zijn 40.000 Nederlanders actief ingezet voor de missies op de Balkan, 16 Nederlandse militairen kwamen om het leven.

Bron: www.nu.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:27:37 #179
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103713521
Commandant draagt Kunduz met goed gevoel over

KUNDUZ - De eerste commandant van de Nederlandse politietrainingsmissie in de Afghaanse provincie Kunduz heeft het bevel zaterdag met een goed gevoel overgedragen aan zijn opvolger.

''De succesjes volgen elkaar momenteel op, dus het is een goed moment om over te dragen'', aldus kolonel Ron Smits.

Smits stond 5 maanden aan de leiding in Kunduz. Volgens hem is er meer bereikt dan vooraf was gedacht. ''Het hele systeem draait en er liggen nog kansen om de opleidingen uit te breiden. Dus ook in de toekomst zal deze missie nog heel wat gaan betekenen.''

Het mandaat dat Smits van Den Haag meekreeg voor de missie, heeft volgens hem niet gekneld. ''De opdracht is zoals 'ie is en die voeren we zo goed mogelijk uit. We hebben een heel mooi resultaat bereikt, waar we in de toekomst mee verder kunnen.''

Smits noemt als een van de successen de opleiding voor vrouwelijke agenten. Recent slaagden 11 vrouwen voor een vervolgopleiding. In januari wordt de volgende lichting vrouwen getraind.

Stadoudsten

Ook een conferentie met de politiechef van Kunduz, de stadoudsten en de burgemeester die afgelopen maandag werd gehouden, was voor Smits een hoogtepunt.

Het ging daar over de taken van de politie, wat burgers van de politie kunnen verwachten en hoe mensen de politie kunnen helpen. ''Daar werd duidelijk dat de stem van de bevolking wordt gehoord. Nu moeten er van woorden nog daden worden gemaakt'', aldus Smits.

Het heeft de afgelopen maanden ook weleens tegengezeten, stelde de kolonel. ''We hadden vertraging in het begin, vooral door logistieke problemen. Uiteindelijk is het dankzij de veerkracht van onze mensen gelukt om het schema weer op te pakken en op sommige punten zelfs weer in te lopen.''

Geduld

Echt bij de pakken neerzitten, heeft Smits niet gedaan. Maar af en toe werd zijn geduld wel flink op de proef gesteld. ''Wij zijn altijd strikt op tijd. De Afghanen komen als ze komen. Dat was soms wel lastig.''

Of hij nog eens terugkeert naar Afghanistan? ''Inshallah, zoals ze hier zeggen. God zal het zeggen'', grapt Smits. Hij keert binnenkort terug naar Nederland, waar hij van zijn vrije tijd gaat genieten. Kolonel Nico van der Zee heeft het stokje van hem overgenomen.

Bron: www.nu.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 november 2011 @ 13:10:06 #180
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103828012
Taakstraf om 'heli-laseren'

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft dinsdag een taakstraf van 240 uur en een celstraf van 4 maanden voorwaardelijk geëist tegen twee jonge mannen (20 en 22 jaar) uit Leeuwarden. De aanklager zei bij de rechtbank in Leeuwarden dat de twee in mei vorig jaar twee keer een Search and Rescue-helikopter in de buurt van de vliegbasis in Leeuwarden hebben beschenen met een laserpen.

Ook een patrouillewagen van de vliegbasis werd 'onder vuur' genomen met de laser. Door het beschijnen van de voertuigen raakten de inzittenden even verblind.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_103828197
Hopelijk worden ze ervoor veroordeeld. Zou eens een keer mooi zijn. Helaas wel een lage strafeis, mja, het kan slechter.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 november 2011 @ 21:40:55 #182
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103850903
Nederlandse F-16's vliegen weer boven Kunduz

MAZAR-E-SHARIF - Voor het eerst hebben Nederlandse F-16's vanuit de Noord-Afghaanse plaats Mazar-e-Sharif verkenningsvluchten uitgevoerd. Dat liet het ministerie van Defensie dinsdag weten.

De gevechtsvliegtuigen waren de afgelopen twee weken niet actief, omdat het detachement moest verhuizen van Kandahar in het zuiden van Afghanistan naar het noorden. De toestellen die in Kandahar vlogen, zijn inmiddels teruggekeerd naar Nederland. Vrijdag kwamen 4 andere F-16's aan in Mazar-e-Sharif om de komende tijd een bijdrage te kunnen leveren aan de missie.

Twee gevechtsvliegtuigen voeren twee keer per dag verkenningsvluchten uit voor de politietrainingsmissie in Kunduz. De F-16's hebben apparatuur aan boord om bermbommen op te sporen, maar kunnen ook worden ingezet om luchtsteun te geven bij gevechten. Het detachement is volgens Defensie volledig operationeel, hoewel er op de basis nog volop wordt gebouwd.
In Mazar-e-Sharif zijn normaliter 120 Nederlanders gelegerd. Door de verhuizing zijn dat er nu ongeveer 200.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 november 2011 @ 21:41:34 #183
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103850938
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 13:17 schreef Lightning_NL het volgende:
Hopelijk worden ze ervoor veroordeeld. Zou eens een keer mooi zijn. Helaas wel een lage strafeis, mja, het kan slechter.
Eens. Ik ben benieuwd naar de uitspraak.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 november 2011 @ 21:50:36 #184
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103851513
Namen dienstplichtigen op website

AMSTERDAM - De namen van Nederlandse mannen die voor de Tweede Wereldoorlog hun dienstplicht hebben vervuld, zijn binnenkort op internet te raadplegen. Het Stadsarchief Amsterdam lanceert donderdag de website Militieregisters.nl, met de administratie van bijna alle mannen die van 1814 tot en met 1941 in dienst hebben gezeten.

Met de nieuwe website zijn bijna ieders voorouders terug te vinden, aldus het Stadsarchief dinsdag. Voorlopig staan er nog ongeveer 234.000 namen op. In de loop van volgend jaar moeten 2,4 miljoen namen te doorzoeken zijn.

Mensen kunnen zoeken op naam, geboortedatum en geboorteplaats van de jonge mannen die voor de dienstplicht werden opgeroepen. Ook zijn soms persoonsgegevens opgenomen, zoals het beroep, de lengte, het uiterlijk of de medische conditie. Op de website zijn scans van de originele inschrijvingsdocumenten te vinden. Uit privacyoverwegingen worden deze scans niet eerder dan 100 jaar na de geboorte openbaar gemaakt.

De gegevens zijn afkomstig van 16 overheidsarchieven die de administratie van dienstplichtige mannen in beheer hebben. Nog niet alle archiefinstellingen hebben deze zogeheten militieregisters ter inzage gegeven aan het project. Zo ontbreken nog de archieven van Groningen en Zuid-Limburg.

Ongeveer 150 vrijwilligers, die geworven zijn door Stadsarchief Amsterdam, zijn de data voor Militieregisters.nl aan het invoeren. De website is het eerste project van Velehanden.nl, een nieuw initiatief van het Stadsarchief om archiefstukken online doorzoekbaar en toegankelijk te maken. Hiervoor zoekt de instelling mensen met 'een passie voor het verleden' en met belangstelling voor genealogisch onderzoek. Het digitaal bundelen van archieven en ze doorzoekbaar maken op internet is bijzonder arbeidsintensief en onbetaalbaar werk, aldus het Stadsarchief.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland

Edit: site werkt deels al.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 2 november 2011 @ 20:24:40 #185
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103890021
'Bij belangrijk overleg niet sms'en'

Bij overleg over belangrijke beslissingen, zoals de evacuatie-operatie eind februari in het Libische Sirte, moeten bewindspersonen voortaan niet via sms communiceren. De voorkeur gaat ernaar uit dat de belangrijkste spelers elkaar persoonlijk treffen. Als dat niet kan, moet er minstens met elkaar worden gesproken.

Dat zei minister Hans Hillen (Defensie) woensdag tijdens een overleg over de Militiare Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD). Hij reageerde ermee op vragen van VVD-Kamerlid Han ten Broeke. Die vindt dat niet alleen de MIVD en AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheids Dienst) professioneel moeten werken, maar dan ook de politieke top „die er boven hangt”.

Ten Broeke pleitte voor het oprichten van een zogenoemde 'situation room', zoals „grote volwassen landen” dat ook hebben. Hillen deed daarover geen beloften, maar benadrukte nogmaals het belang van persoonlijk contact. Als dat telefonisch gebeurt, mogen derden het niet kunnen afluisteren.

Afgelopen maart zei Hillen al lessen te hebben getrokken uit de mislukte evacuatie-operatie met een marinehelikopter. Dinsdag bleek uit een rapport dat de communicatie tussen MIVD en AIVD niet goed genoeg was. Volgens Hillen is de samenwerking verbeterd nu er 2-wekelijks overleg is tussen de organisaties.

De minister beloofde de Tweede Kamer dat de MIVD voortaan in het jaarverslag ingaat op de vraag hoe de samenwerking met de AIVD verloopt.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 november 2011 @ 09:05:02 #186
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103906450
Militairen terug uit Kunduz

De eerste ronde van militaire uitzending naar de Afghaanse provincie Kunduz voor de Nederlandse politietrainingsmissie zit erop. Donderdag komt rond 18.00 uur de hoofdmacht van de politietrainingsgroep terug. De 119 militairen arriveren op vliegbasis Eindhoven, waar ze worden opgewacht door de plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten en hun familie en vrienden.

Ook de eerste commandant van de missie, kolonel Ron Smits, keert terug. Hij droeg het stokje zaterdag over aan zijn opvolger, kolonel Nico van der Zee. In de afgelopen maanden hebben Smits en zijn militairen de basis gelegd voor de training van Afghaanse agenten. Dat deden ze onder meer samen met politieagenten, diplomaten en justitie-experts.

Volgens Smits liggen er voor zijn opvolger nog kansen om de opleidingen uit te breiden, zonder daarbij het mandaat te schenden. Vorige maand meldde Defensie dat er te weinig werk is voor de basistrainers en dat er de komende tijd geen 20, maar 10 van hen in Kunduz actief zullen zijn.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 november 2011 @ 09:56:41 #187
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103907476
'Kabinet wil missie Kunduz uitbreiden'

AMSTERDAM - Het kabinet wil de Nederlandse missie in de Afghaanse provincie Kunduz uitbreiden.

Volgens de Volkskrant hebben ministers in de afgelopen dagen persoonlijk gesprekken gevoerd met de politieke partijen die nodig waren voor de meerderheid die begin dit jaar instemde met de trainingsmissie.

Het kabinet stuurt een dezer dagen een brief aan de Tweede Kamer waarin wordt voorgesteld om meer Afghaanse agenten te gaan trainen, zo schrijft de krant donderdag. Hoeveel meer rekruten er dan worden opgeleid is echter nog onduidelijk.

NAVO

Hoogste NAVO-militair in Brussel Giampaolo Di Paola liet woensdagavond in een interview met EenVandaag weten dat het militaire bondgenootschap Nederland formeel gaat verzoeken om de missie in Kunduz uit te breiden.

Di Paolo spreekt daarover met ministers Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken en Hans Hillen van Defensie en met generaal Peter van Uhm.

De topman hoopt dat Nederland kan kijken of het meer kan doen in Kunduz, bijvoorbeeld op geografisch vlak. “Maar ook in diversiteit van de trainingen, zoals het opleiden van militairen of meer doen aan mentoring.” De keuze is wel aan Nederland, aldus Di Paolo.

Bron: www.nu.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 3 november 2011 @ 10:51:37 #188
118523 Amootje
Fearless. Blameless
pi_103908677
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2011 09:56 schreef Cobra4 het volgende:
'Kabinet wil missie Kunduz uitbreiden'

AMSTERDAM - Het kabinet wil de Nederlandse missie in de Afghaanse provincie Kunduz uitbreiden.

Volgens de Volkskrant hebben ministers in de afgelopen dagen persoonlijk gesprekken gevoerd met de politieke partijen die nodig waren voor de meerderheid die begin dit jaar instemde met de trainingsmissie.

Het kabinet stuurt een dezer dagen een brief aan de Tweede Kamer waarin wordt voorgesteld om meer Afghaanse agenten te gaan trainen, zo schrijft de krant donderdag. Hoeveel meer rekruten er dan worden opgeleid is echter nog onduidelijk.

NAVO

Hoogste NAVO-militair in Brussel Giampaolo Di Paola liet woensdagavond in een interview met EenVandaag weten dat het militaire bondgenootschap Nederland formeel gaat verzoeken om de missie in Kunduz uit te breiden.

Di Paolo spreekt daarover met ministers Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken en Hans Hillen van Defensie en met generaal Peter van Uhm.

De topman hoopt dat Nederland kan kijken of het meer kan doen in Kunduz, bijvoorbeeld op geografisch vlak. “Maar ook in diversiteit van de trainingen, zoals het opleiden van militairen of meer doen aan mentoring.” De keuze is wel aan Nederland, aldus Di Paolo.

Bron: www.nu.nl
Mooi
Curiousity is a curse...
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 november 2011 @ 16:54:18 #189
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103919443
Straat krijgt naam militair

Cor Strik, de eerste Nederlandse militair die door oorlogsgeweld omkwam tijdens de Uruzgan-missie in Afghanistan, krijgt een naar hem vernoemd straatje in zijn woonplaats Amersfoort. Burgemeester Lucas Bolsius kwam met het plan, zo maakte de gemeente bekend.

De ouders van korporaal Strik, die in 2007 om het leven kwam door een bermbom, zijn blij met het idee van de burgemeester. Bolsius overlegde met hen en met de voetbalclub waarvan Strik lid was over een passende manier om de militair te herdenken.

Het toekomstige Cor Strikpad loopt langs de velden van de voetbalclub. Het straatje krijgt in 2012 officieel een nieuwe naam.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 november 2011 @ 17:11:45 #190
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103920038
Oude Ridder Militaire Willems-Orde ‘ontdekt’

Sinds kort is bekend dat er niet 7, maar nog 8 Ridders Militaire Willems-Orde in leven zijn. Bij de herdenking van de bevrijding van Venray, op 18 september 2011, werd bij toeval majoor Kenneth G. Mayhew ‘ontdekt’. De inmiddels 94-jarige Ken Mayhew verkeert in een uitstekende gezondheid, zo blijkt vandaag uit een interview in de Defensiekrant.



Inmiddels zijn de 'moderne' versierselen die bij Ridder 4e Klasse MWO horen aan Mayhew overhandigd. Kolonel buiten dienst G.J.C. Slots reisde hiervoor namens de Koninklijke Vereniging van Ridders der Militaire Willems-Orde af naar Engeland. “We zijn natuurlijk zeer verheugd dat hij is teruggevonden”, laat de kolonel weten. Het contact met de reservemilitair van het Suffolk Regiment was halverwege de jaren zeventig verloren gegaan, waarna gedacht werd dat hij was overleden.



Ontmoeting Ridders MWO

Mayhew zelf kijkt al uit naar de kennismaking met de andere Ridders MWO. Het achttal bestaat uit Edward S. Fulmer (Verenigde Staten, 1919), Kenneth G. Mayhew (Verenigd Koninkrijk, 1917), Frits den Ouden (1914), Albert Hoeben (1920), Cornelis van den Hoek (1921), Pierre Louis baron d’Aulnis de Bourouill (1918), Giovanni Hakkenberg (1923) en Marco Kroon (1970).

Bron: www.defensie.nl

Recente foto met dank aan Clan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cobra4 op 03-11-2011 17:44:01 ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 november 2011 @ 18:00:26 #191
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103921630
Een interview met de Ridder MWO in de nieuwste Defensiekrant.

http://www.defensie.nl/_s(...)WEB_tcm46-190414.pdf
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 3 november 2011 @ 18:06:03 #192
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_103921800
^O^
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 november 2011 @ 18:41:24 #193
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103923028
Onthulling straatnaambord in Stramproy (gemeente Weert)

Het Kapittel Militaire Willems-Orde en de Koninklijke Vereniging van Ridders der Militaire Willems-Orde hebben de Gemeente Weert verzocht in welwillende overweging te nemen om een staatnaambord toe te kennen in Stramproy aan de heer A. Hoeben (RMWO). Dit verzoek werd met respect en waardering gehonoreerd.

Op vrijdag 28 oktober 2011 om 16.00 uur werd op het kerkplein in Stramproy de “Albert (Bèr) Houbenpassage, Korporaal der Mariniers, Ridder Militaire Willems-Orde, acties Oost-Java 1946” onthuld door de heer A. Hoeben (RMWO) (13-02-1920) samen met zijn dochter en in het bijzijn van zijn directe familie en genodigden.

De plechtige onthulling werd voorafgegaan door een paar met respect en waarderende woorden van de locoburgemeester van de Gemeente Weert de heer A.W.P. Kierkels aan de heer A. Hoeben en zijn genodigden. De muzikale begeleiding werd op een meer dan voortreffelijke wijze ver-zorgd door enige leden van de Tamboers en Pijpers van het Korps Mariniers. Aanwezig waren; De Regionaal Militair Commandant Zuid, Kolonel der Genie B.W. Valk, namens de Commandant van het Korps Mariniers de Luitenant-kolonel der mariniers A. Aben, namens de Koninklijke Vereniging van Ridders der Militaire Willems-Orde, Kolonel der Koninklijke Marechaussee b.d. G.J.C. Slots, de voorzitter van de Stichting Nationaal Indië-monument de heer Pascal Limpens, namens de namens het Contact Oud Mariniers Nederland de voorzitter van het Contact Oud Mariniers Limburg de heer C.J. Helwig, vele oud mariniers uit diverse regio’s, oud militairen (wapenbroeders) van de gehele Krijgsmacht en namens de Vereniging Dragers Militaire Dapperheidsonderscheidingen de Kapitein der mariniers b.d. drager Bronzen Kruis, W.F.J. Elgers met echtgenote.


Het programma zag er als volgt uit:
15.00 uur: ontvangst met koffie en vlaai in Zaal van Loon
15.45 uur: vertrek naar Kerkplein (tegenover Zaal van Loon)
16.00 uur: onthulling straatnaambord
16.30 uur: koud buffet in Zaal van Loon
18.30 uur: einde Het was een plechtige, sfeervolle en ongedwongen onthulling.

Bron: www.veteranenplatform.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_103923966
Hoeben zien we tegenwoordig overal, die krijgt nu pas de waardering die hij al die tijd hoorde te krijgen;

Nederlandse leger in Nederlands-Indië #2
  vrijdag 4 november 2011 @ 16:03:57 #195
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_103960412
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 4 november 2011 @ 17:30:47 #196
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103964106
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 4 november 2011 @ 18:20:45 #197
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_103966024
;(

Die comments op de FP :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 4 november 2011 @ 19:45:07 #198
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103969280
Meer werk in Kunduz

Het lijkt erop dat de politieke partijen die hebben ingestemd met de politietrainingsmissie in de Afghaanse provincie Kunduz, geen probleem hebben met het plan van het kabinet om het takenpakket van de trainers uit te breiden. „Alle rangen en standen zijn welkom, als het maar civiele politie is”, aldus Tweede Kamerlid Mariko Peters van GroenLinks.

Ook Joël Voordewind van de ChristenUnie gaf aan welwillend te staan tegenover het opleiden van andere civiele agenten en trainers binnen Kunduz. Wassila Hachchi van D66 zei dat deze uitbreiding bespreekbaar is voor haar fractie.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 4 november 2011 @ 19:46:41 #199
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103969345
Ex-bevelhebber vrij

De van mishandeling verdachte ex-bevelhebber van de Nederlandse troepen in Uruzgan, de 48-jarige kolonel Richard van Harskamp, is vrijdag vrijgelaten. Dat heeft zijn advocaat Michael Ruperti gemeld. De rechter-commissaris heeft hem een aantal voorwaarden opgelegd waar hij zich aan moet houden.

De officier is eerder dit jaar al veroordeeld voor vier mishandelingen van zijn partner. Woensdag hield de marechaussee hem aan op verdenking van mishandeling van de ex van zijn vriendin. Hij zou hem dinsdag aan zijn been hebben verwond met een baksteen.

Van Harskamp voerde vanaf januari 2008 een half jaar het bevel over de ISAF-troepen in de Afghaanse provincie Uruzgan.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 4 november 2011 @ 19:53:00 #200
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103969673
'Ook andere agenten trainen in Kunduz'

DEN HAAG - Het kabinet wil dat de Nederlandse politietrainers in de Afghaanse provincie Kunduz ook onderofficieren en Afghaanse trainers gaan opleiden.

De Tweede Kamer is daar vrijdag over ingelicht.

Het kabinet denkt dat het opleiden van het lager politiekader, agenten die net iets hoger in rang zijn dan de rekruten die Nederland nu traint, ''waardevol en haalbaar'' is.

Het gaat om een achtweekse opleiding die volgt op de basistraining. Verder kunnen Afghaanse trainers meelopen met Nederlandse en Duitse politietrainers. De extra taken komen bovenop het opleiden van Afghaanse agenten.

Rosenthal

Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken zegt met deze toevoeging meer rendement uit de missie te kunnen halen. Hij denkt ook dat de afspraken over de missie, bijvoorbeeld dat door Nederland opgeleide agenten niet mogen vechten, niet aangepast hoeven te worden.

Rosenthal heeft er vertrouwen in dat hij van een meerderheid in de Tweede Kamer steun zal krijgen voor het voorstel.

Het kabinet gaat ook een aantal andere mogelijkheden onderzoeken om het takenpakket van de trainers uit te breiden. Zo zouden in de toekomst agenten van buiten de provincie Kunduz door Nederlanders getraind kunnen worden.

Zij moeten dan voor hun opleiding naar de Nederlandse basis komen. Ook gaat het kabinet kijken of het haalbaar is om grenspolitie te trainen.

Dan zouden wel de civiele taken van de grenspolitie gescheiden moeten worden van de militaire taken. Op die manier kan worden voorkomen dat Nederlanders agenten trainen die later gaan vechten.

Afghanistanconferentie

Besluiten hierover zullen pas na de Afghanistanconferentie van begin december worden genomen. Ook is het afhankelijk van de overdracht van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid aan de Afghanen.

''Als daar noordelijke provincies bij zouden horen, dan zouden de mogelijkheden om daar een bijdrage te leveren, toenemen'', aldus Rosenthal.

Stand-by

Voorlopig blijven in Kunduz tien basistrainers actief. Sinds het besluit om het aantal trainers te halveren omdat zij onvoldoende werk voorhanden hadden, staan er nog tien trainers stand-by. Er is nog niet bepaald of zij alsnog worden ingezet.

Het lijkt er inderdaad op dat de politieke partijen die hebben ingestemd met de politietrainingsmissie, geen probleem hebben met het plan van het kabinet om het takenpakket van de trainers uit te breiden.

''Alle rangen en standen zijn welkom, als het maar civiele politie is'', aldus Tweede Kamerlid Mariko Peters van GroenLinks.

Ook Joël Voordewind van de ChristenUnie gaf aan welwillend te staan tegenover het opleiden van andere civiele agenten en trainers binnen Kunduz. Wassila Hachchi van D66 zei dat deze uitbreiding bespreekbaar is voor haar fractie.

Opties

De opties die het kabinet nog bekijkt, het trainen van de grenspolitie en van rekruten uit andere delen van Afghanistan, liggen gevoeliger. Vooral GroenLinks hecht eraan dat de opgeleide agenten niet vechten, wat bij de grenspolitie nu wel het geval is.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat de getrainde agenten gevolgd worden. Dat is een heikel punt als er rekruten van buiten Kunduz worden opgeleid.

www.nu.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')