quote:Op donderdag 29 september 2011 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat weten we dus ook wel tot op zekere hoogte alleen de allerkleinste deeltjes daar hebben we het moeilijk mee.
Maar een schaal van atomen en elektronen is klein genoeg om ons brein te verklaren.
We weten dat je lichaam en dus je hersenen - en als je het beestje perse de naam ziel wil geven best - gevormd wordt door, je omgeving, je opvoeding, je leefomgeving, het voedsel wat in jouw leefomgeving voorradig is een stuk door je DNA dus erfelijkheid. En dan ook nog door alle ervaringen die je opdoet.
Omgeving en ervaringen zijn simpel. Mensen die hier 10 relaties hebben gehad gedurende hun leven staan anders in hun leven dan iemand die in afganistan als moslim is geboren en vier vrouwen tegelijk heeft. Omgeving qua voeding. Dat is ook heel belangrijk je hersenen blijken zeer actief te reageren op bepaalde stoffen in voeding zoals metaal etc. Groente en vlees wat op klei gekweekt is, bevat anders stoffen dan dezelfde groente ergens anders op zandgrond gekweekt.
Je leefomgeving als in klimaat. Mensen dicht bij de polen staan anders in het leven dan mensen
dicht bij de evenaar. (Denk bijvoorbeeld aan een winterdepressie).
Je leefomgeving als in hoe hard je moet werken hoe de sociale interactie is. Of je genoeg kun slapen.
DNA, dat mag duidelijk zijn. Bepaalde aanleg of eigenschappen worden door je ouders doorgegeven.
Je opvoeding. De eerste 5 jaar zijn natuurlijk cruciaal in het ontwikkelen van een persoonlijkheid.
Je persoonlijkheid bestaat o.a. uit je normen en waarden, je moraal.
En je persoonlijkheid is volgens mij wat jullie als ziel zien.
Was zelfs een film overgemaakt toch? 7.8 grams o.i.d.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:39 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou ja er was ooit eens een spetterend onderzoek van iemand die de ziel had gewogen. Dat vonden ze wel machtig interessant. Het bleek alleen een hoax.
Alles wat bestaat heeft een ziel volgens mij, elk deeltje, hoe klein ook.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja dat weten we dus ook wel tot op zekere hoogte alleen de allerkleinste deeltjes daar hebben we het moeilijk mee.
Maar een schaal van atomen en elektronen is klein genoeg om ons brein te verklaren.
We weten dat je lichaam en dus je hersenen - en als je het beestje perse de naam ziel wil geven best - gevormd wordt door, je omgeving, je opvoeding, je leefomgeving, het voedsel wat in jouw leefomgeving voorradig is een stuk door je DNA dus erfelijkheid. En dan ook nog door alle ervaringen die je opdoet.
Omgeving en ervaringen zijn simpel. Mensen die hier 10 relaties hebben gehad gedurende hun leven staan anders in hun leven dan iemand die in afganistan als moslim is geboren en vier vrouwen tegelijk heeft. Omgeving qua voeding. Dat is ook heel belangrijk je hersenen blijken zeer actief te reageren op bepaalde stoffen in voeding zoals metaal etc. Groente en vlees wat op klei gekweekt is, bevat anders stoffen dan dezelfde groente ergens anders op zandgrond gekweekt.
Je leefomgeving als in klimaat. Mensen dicht bij de polen staan anders in het leven dan mensen
dicht bij de evenaar. (Denk bijvoorbeeld aan een winterdepressie).
Je leefomgeving als in hoe hard je moet werken hoe de sociale interactie is. Of je genoeg kun slapen.
DNA, dat mag duidelijk zijn. Bepaalde aanleg of eigenschappen worden door je ouders doorgegeven.
Je opvoeding. De eerste 5 jaar zijn natuurlijk cruciaal in het ontwikkelen van een persoonlijkheid.
Je persoonlijkheid bestaat o.a. uit je normen en waarden, je moraal.
En je persoonlijkheid is volgens mij wat jullie als ziel zien.
Nu zie je 'de ziel' als energie...quote:Op donderdag 29 september 2011 14:45 schreef Loppe het volgende:
[..]
Alles wat bestaat heeft een ziel volgens mij, elk deeltje, hoe klein ook.
Het is inderdaad wel lastig discussieren als het begrip ziel niet helder is of als iedereen een andere definitie hanteerd. Misschien is een definitie wel op zijn plek?quote:Op donderdag 29 september 2011 14:46 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Nu zie je 'de ziel' als energie...
http://www.encyclo.nl/begrip/zielquote:Op donderdag 29 september 2011 14:47 schreef Michielos het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel lastig discussieren als het begrip ziel niet helder is of als iedereen een andere definitie hanteerd. Misschien is een definitie wel op zijn plek?
Persoonlijkheid = zielquote:Op donderdag 29 september 2011 14:43 schreef ramon83 het volgende:
![]()
Is niets meer aan toe te voegen. Dit is dus de meest waarschijnlijke verklaring tot nu toe. Nu is het aan 'de rest' om hem te weerleggen....
quote:Op donderdag 29 september 2011 14:45 schreef Loppe het volgende:
Alles wat bestaat heeft een ziel volgens mij, elk deeltje, hoe klein ook.
ok maar dan nu de vraag. Waarom ben jij dit van mening?quote:
Waarom niet? Wat is het verschil volgens jou?quote:Op donderdag 29 september 2011 14:49 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Persoonlijkheid = ziel
Denk het niet ...
Een ziel wordt -volgens mij- niet gevormd/hervormd door aardse gebeurtenissen, een persoonlijkheid wel
Dan nog ga ik niet mee in de definitie van ziel. Alsof het iets anders zou zijn dan materie.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:46 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Nu zie je 'de ziel' als energie...
Jep alles is dus eigenlijk energie alleen de manifestatie is anders...quote:Op donderdag 29 september 2011 14:51 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dan nog ga ik niet mee in de definitie van ziel. Alsof het iets anders zou zijn dan materie.
Materie is niets anders dan een manifestatie van pure energie.
Puur persoonlijk natuurlijk maar volgens mij komt een ziel met andere bedoelingen in een aards leven dan de persoonlijkheid die erna gevormd wordtquote:Op donderdag 29 september 2011 14:51 schreef Michielos het volgende:
Waarom niet? Wat is het verschil volgens jou?
Wat zijn die bedoelingen dan precies? En waarom zouden we dan niet zonder kunnen?quote:Op donderdag 29 september 2011 14:54 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Puur persoonlijk natuurlijk maar volgens mij komt een ziel met andere bedoelingen in een aards leven dan de persoonlijkheid die erna gevormd wordt
Indien een ziel daarna andere levensvormen (niet-aards) aanneemt is er totaal geen verband meer met de aardse persoonlijkheid.
Dat kun je ook natuurkundig zien; elk object bestaat uit een bepaalde materie die vervolgens daardoor bepaalde eigenschappen/gedragingen heeft. En dat zou je de ziel kunnen noemen, maar dan zit het verschil weer alleen in het naampje...quote:Op donderdag 29 september 2011 14:54 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Puur persoonlijk natuurlijk maar volgens mij komt een ziel met andere bedoelingen in een aards leven dan de persoonlijkheid die erna gevormd wordt
Indien een ziel daarna andere levensvormen (niet-aards) aanneemt is er totaal geen verband meer met de aardse persoonlijkheid.
Kan je net zo goed vragen wat de bedoeling van de Schepping was ...quote:Op donderdag 29 september 2011 14:57 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Wat zijn die bedoelingen dan precies? En waarom zouden we dan niet zonder kunnen?
Misschien is de ziel wel de universele energie die materie het leven schenktquote:Op donderdag 29 september 2011 14:57 schreef ramon83 het volgende:
Dat kun je ook natuurkundig zien; elk object bestaat uit een bepaalde materie die vervolgens daardoor bepaalde eigenschappen/gedragingen heeft. En dat zou je de ziel kunnen noemen, maar dan zit het verschil weer alleen in het naampje...
Edit: is meer scheikundig dan natuurkundig natuurlijk
Die analogie vind ik lastig. Energie is energie.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:05 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Misschien is de ziel wel de universele energie die materie het leven schenkt
Klinkt mooiquote:Op donderdag 29 september 2011 15:05 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Misschien wel. Misschien is de ziel geschreven door buitenaards leven en crashed jouw pc binnenkort.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:05 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
http://www.encyclo.nl/begrip/zielquote:Een ziel of geest is een niet-fysieke entiteit die tot gewaarwording en zelfbewustzijn in staat is. Zielen worden vaak verondersteld onsterfelijk te zijn.
Niet eens zo negatief bedoeld, maar ben je ook een fan van pseudo-wetenschapper Pim van Lommel?quote:Op donderdag 29 september 2011 15:18 schreef MissVanity het volgende:
[..]
http://www.encyclo.nl/begrip/ziel
Deze definitie is denk ik het beste voor wat ik bedoel in de OP.
Nooit van gehoord eigenlijk.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:22 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Niet eens zo negatief bedoeld, maar ben je ook een fan van pseudo-wetenschapper Pim van Lommel?
Neem energie niet letterlijk als aardse energiequote:Op donderdag 29 september 2011 15:12 schreef Daniel1976 het volgende:
Die analogie vind ik lastig. Energie is energie.
Je mag de ziel best energie noemen, dan kunnen we een hoop zielen door een draadje sturen.
Dat is geen ziel meer, dat heeft niets meer te maken met het niet stoffelijke deel van de mens wat ergens in ons hart uhh nee in ons hoofd zweeft en na je dood zou doorleven.
Ik denk dat je zijn ideeen wel interessant vindt. Je zou dit eens kunnen bekijken:quote:Op donderdag 29 september 2011 15:23 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Nooit van gehoord eigenlijk.
Verder van de werkelijkheid kan bijna niet.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:25 schreef MissVanity het volgende:
Persoonlijk als ik denk aan een ziel zie ik een lichtgevend bolletje energie.
Buitenaards leven zijn ook zielen, allen voortgekomen uit De Bron die aan de basis van de Schepping lag.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:13 schreef Wereldpijn het volgende:
Misschien wel. Misschien is de ziel geschreven door buitenaards leven en crashed jouw pc binnenkort.
Daar zit slechts onze geest. Zij spreekt over iets veel grootser en tijdlozer!quote:Op donderdag 29 september 2011 15:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Verder van de werkelijkheid kan bijna niet.
Heeft iemand je weleens uitgelegd dat het in je hoofd / in je hersenen donker is?
Daar moeten we naartoe om te begrijpen wat een ziel isquote:Op donderdag 29 september 2011 15:27 schreef Daniel1976 het volgende:
Mjah, dat eerste regeltje luchtfietserij laat ik links liggen en als antwoord op de vraag verzoek ik je nogeens naar het woordje 'geschreven' te kijken.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:27 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Buitenaards leven zijn ook zielen, allen voortgekomen uit De Bron die aan de basis van de Schepping lag.
En wat die pc ermee te maken heeft ?
Veel mensen beseffen dat nog niet eens. Onze hersenen opereren altijd in het donker en het licht wat je ziet zijn golven die je ogen converteren naar stroompjes die worden geïnterpreteerd door verschillende lagen van onze hersenen.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:28 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Daar moeten we naartoe om te begrijpen wat een ziel is
Zo zie ik het voor me. Dat is de voorstelling die ik zelf maak.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Heeft iemand je weleens uitgelegd dat het in je hoofd / in je hersenen donker is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
quote:Op donderdag 29 september 2011 16:30 schreef SicSicSics het volgende:
Je ziel als een Will o' the Wisp. Daarom heeft elk ziekenhuis ook van die afzuigers op O.K.'s en in de kamers hangen, dan kan je ziel weg op het moment dat je overlijdt.Je vraagt je af hoeveel ramen er gesneuveld zijn voor ze hier achter kwamen.
Toen mijn opa stierf leek het of er een bol bliksem door de kamer vloog. Hij had een enorm krachtige ziel namelijk!Zielen zullen wel gewoon door muren heen kunnenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 20 september 2011 14:48 schreef Daywalk3r het volgende:
Ik werk bij MissVanity en neem wel eens een onderwerp mee.
Ik bedoel, zij wijkt er toch vanaf.
Welnee, het volstaat om je eigen waarheid aan te houden en die mag verschillen met een tradionele wetenschappelijke visie wat mij betreft.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:43 schreef ramon83 het volgende:
[..]![]()
Is niets meer aan toe te voegen. Dit is dus de meest waarschijnlijke verklaring tot nu toe. Nu is het aan 'de rest' om hem te weerleggen....
Dat zou wel praktisch zijn natuurlijk!quote:Op donderdag 29 september 2011 16:47 schreef MissVanity het volgende:
Zielen zullen wel gewoon door muren heen kunnen
Ja. Anders moet je steeds wachten tot iemand anders de deur opendoetquote:Op donderdag 29 september 2011 16:52 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat zou wel praktisch zijn natuurlijk!
Waarheid is een groot woord, voor mij blijft het bij "een mogelijkheid".quote:Op donderdag 29 september 2011 16:50 schreef Bastard het volgende:
Welnee, het volstaat om je eigen waarheid aan te houden en die mag verschillen met een tradionele wetenschappelijke visie wat mij betreft.
Yep. tot de onmogelijkheid is aangetoond.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:54 schreef UncleScorp het volgende:
Waarheid is een groot woord, voor mij blijft het bij "een mogelijkheid".
Zo is het ook met de andere zintuigen, hersenen creeeren het gevoel van koud of warm, van pijn en genot. Er moet een punt zijn waar alle informatie samenkomt of er is iets wat al die informatie vanuit verschillende lagen verwerkt en ervaart. Zo is er een spiegelbeeld van het bestaan in ieder brein aanwezig, dat bestaan (de omgeving) zou ik de ziel noemen.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:37 schreef Daniel1976 het volgende:
Maar je ziet geen golven. Je hersens maken er vormen en voorwerpen van.
In dit geval denk ik dat we ons wel kunnen wegsteken achter het feit dat dit wsl nooit echt wetenschappelijk bewezen zal kunnen worden -not in our lifetime anyway-quote:Op donderdag 29 september 2011 20:14 schreef R0N1N het volgende:
Yep. tot de onmogelijkheid is aangetoond.
Maar om de "mogelijkheid" (ook wel "waarschijnlijkheid") van een stelling (theorie) te bepalen zul je dus afwegingen moeten maken, dingen onderzoeken, enz.enz. Alleen maar vertrouwen op je "gevoel" is je zelf (kennis) te kort doen. Waarnemingen (& dus ook ervaringen) zijn aangetoond onbetrouwbaar !
Bij dit soort onderwerpen kom dus automatisch dat wetenschappelijke sausje over je topic heen
Naar mijn mening is wat men de 'ziel' noemt overigens niets meer dan de 'software' met brein en lichaam als (biologische) PC. Geen voorgeprogrammeerd iets overigens (buiten het DNA e.d.), maar een zelflerende computer.
Het 'product' van hersenactiviteit & chemische reakties. (ons 'gevoel' wordt b.v. opgewekt via chemicalien die her en der in het lichaam worden aangemaakt (o.a. maar niet beperkt tot de hersenen).)
Ik beperk me dus niet tot louter het brein. Ook het lichaam speelt een rol. Een losse onsterfelijke ziel vind ik persoonlijk vooralsnog niet aannemelijk.
Ben je zo oud dan?quote:Op vrijdag 30 september 2011 08:18 schreef UncleScorp het volgende:
In dit geval denk ik dat we ons wel kunnen wegsteken achter het feit dat dit wsl nooit echt wetenschappelijk bewezen zal kunnen worden -not in our lifetime anyway-
Mijn ziel of mijn lichaam ?quote:
Sinds wanneer heeft jouw onsterfelijke ziel een "lifetime" ?quote:
Dit kun je ook anders opvatten. Ik heb eens een docu gezien over donor organen en daar lieten ze een vrouw aan het woord die een donorhart (ik meen dat het een hart betrof, doet echter niet ter zake) had gekregen. Na de transplantatie begon ze 's nachts te dromen over een man die een motor ongeval had gehad, naast het feit dat ze andere gewoontes begon te ontwikkelen (bijvoorbeeld een grotere behoefte aan junkfood). Het liet haar niet los en daarom is ze op zoek gegaan naar wie haar donor was. Wat bleek? De donor bleek een man te zijn geweest, die was overleden na een motorongeluk.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:58 schreef ramon83 het volgende:
Goed omschreven!
Wil ik er wel aan toevoegen dat je ziel (of persoonlijkheid, het is maar een naampje om iets te omschrijven) niet alleen in je hersenen is 'opgeslagen' maar in alle cellen van je lichaam. Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van mensen die een transplantatie hebben gehad die vervolgens karaktertrekken van de weggevende partij hebben overgenomen.
Het is de survival of the fittest. Live or die. Degene die zich het beste kan aanpassen aan de omstandigheden en die beschikking weet te krijgen over de beste bronnen, zal voortbestaan ten opzichte van degenen die dat niet kunnen. Het wordt complexer als je symbiotische of parasitaire verbanden in ogenschouw neemt, maar ook dan blijft het gelden.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Het doel van de soort is de ontwikkeling van de soort.
Diederik Stapel, Roos Vonk...quote:Op donderdag 29 september 2011 13:22 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Jomanda, Ogilvie, Char, L. Ron Hubbard, de paus...
Heb je verstand van reiki? Als dat niet zo is, lijkt me dat je daar niet veel inhoudelijks over kunt zeggen, helemaal los van of jij kunt zeggen of het werkt of niet.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:36 schreef SicSicSics het volgende:
Reiki heb ik wat meer moeite mee. Daar heb ik meer een 'je wil graag dat het waar is, dus je accepteert het als waar' gevoel bij. Zeker ook omdat men reiki sessies op afstand kan doen en je daarmee kunnen beïnvloeden. Dan denk ik... De enige die jouw op dat moment beinvloed ben je zelf. Dan kan zo'n reiki meester daar wel de katalysator in zijn, maar die is dat niet fysiek, die is dat alleen omdat jij dat wil.
Diegenen die door hun collega's ontmaskerd zijn als bedriegers en fantasten, zoals in de wetenschap gebruikelijk, bedoel je?quote:Op vrijdag 30 september 2011 13:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Diederik Stapel, Roos Vonk...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |