abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 september 2011 @ 14:06:46 #226
337425 ramon83
Wie bouwt paradijs op aarde?
pi_102512224
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:01 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja hier gaan wij het niet over eens raken.

Overigens 1 foutje in je stelling. Het doel van de soort is nooit het voortbestaan van de soort.
Dan kom je in dezelfde soort fallacy als mensen die zeggen dat de mens het eindpunt van de evolutie is. De kroon op de schepping zo je wil.

Ik geloof helemaal niet in een doel voor een soort. En ik zie een stuk meer in een instinct tot zelfbehoud.
Iets wat wij nog wel aan de evolutie hebben over gehouden. Voorbeeldje: in paniek trapt iedereen elkaar dood.
De mens is gelukkig en zeker niet het eindpunt in de evolutie dat ben ik met je eens. Maar de evolutie is gebaseerd op het feit dat de soort an sich het doel heeft het voortbestaan van de soort. Bij veel dieren geldt dan ook het recht van de sterkste, alleen die mag paren zodat er de sterkst mogelijke nakomelingen komen.
  donderdag 29 september 2011 @ 14:09:53 #227
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102512324
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:06 schreef ramon83 het volgende:

[..]

De mens is gelukkig en zeker niet het eindpunt in de evolutie dat ben ik met je eens. Maar de evolutie is gebaseerd op het feit dat de soort an sich het doel heeft het voortbestaan van de soort. Bij veel dieren geldt dan ook het recht van de sterkste, alleen die mag paren zodat er de sterkst mogelijke nakomelingen komen.
Nou doe je het weer hè. Hij is er zo ingeslopen de fout, dat de meeste mensen hem niet eens lezen.
Als een soort een doel heeft en ik bestrijd dat, maar dat terzijde.
Maar als een soort een doel heeft, dan is het doel van de soort de ontwikkeling / evolutie van de soort en zeker niet het in stand houden van de soort.

;)
pi_102512331
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:05 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dat. Kom eerst maar met steekhoudend bewijs, dan zal ik de eerste zijn die het bestaan van een ziel, god, kaboutertjes et al accepteert.
precies. Show me, verbaas me. Ik wil niks lievers.

3 scenarios:

meisje: Ik kan over een huis springen
Michielos: laat maar zien
meisje: nee, lekker puh

dan kan het meisje niet verwachten dat ik het aanneem..

scenario 2:
meisje: ik kan over een huis springen
meisje: ok, ogen dicht even
Michielos: ok
meisje: ik ben over het huis gesprongen
Michielos: maar wacht even want...

Meisje kan ook hier niet verwachten dat ik het aanneem want er zijn flaws

Scenario 3:
meisje: springt over huis
Michielos: blij maar wil het wel onderzoeken

het is overtuigend , maar nu wil ik wel weten hoe het werkt ;)
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_102512374
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:10 schreef Michielos het volgende:
precies. Show me, verbaas me. Ik wil niks lievers.

3 scenarios:

meisje: Ik kan over een huis springen
meisje: nee, lekker puh

dan kan het meisje niet verwachten dat ik het aanneem..

scenario 2:
meisje: ok, ogen dicht even
Michielos: ok
meisje: ik ben over het huis gesprongen
Michielos: maar wacht even want...

Meisje kan ook hier niet verwachten dat ik het aanneem want er zijn flaws

Scenario 3:

het is overtuigend , maar nu wil ik wel weten hoe het werkt ;)
meisje: je kan het maar als je gelooft dat je het kan
  donderdag 29 september 2011 @ 14:12:21 #230
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102512392
Hier ga je weer de mist in met empirisch bewijs helaas:

quote:
Scenario 3:

het is overtuigend , maar nu wil ik wel weten hoe het werkt
Zover ik kan waarnemen tovert hans klok zichzelf weg. Ik heb geen andere mogelijke verklaring want ik heb het zelf gezien.

Nu de vraag, heeft hans klok zichzelf daadwerkelijk weggetoverd?

Ergo, je kunt je zintuigen niet geloven.
pi_102512431
Btw Daniel, heb je mijn vorige post gelezen?
  donderdag 29 september 2011 @ 14:13:41 #232
337425 ramon83
pi_102512439
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:09 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nou doe je het weer hè. Hij is er zo ingeslopen de fout, dat de meeste mensen hem niet eens lezen.
Als een soort een doel heeft en ik bestrijd dat, maar dat terzijde.
Maar als een soort een doel heeft, dan is het doel van de soort de ontwikkeling / evolutie van de soort en zeker niet het in stand houden van de soort.

;)
Is er dan een soort geweest die vrijwillig uitgestorven is dan? Wat jij beschrijft is waar maar ik wil er aan toevoegen dat door middel van die ontwikkeling voorkomen word dat de soort uitsterft. Dus volgens mij bedoelen we hetzelfde alleen jij noemt het ontwikkelen en ik in stand houden.
pi_102512518
Besides over openmindedness..
Ik vind mezelf heel openminded maar je bent openminded totdat je iets ergens van weet.

Als ik Bas op straat tegenkom, ben ik openminded. Hij kan een lul zijn, hij kan cool zijjn. Ik weet het niet, maar ik heb geen enkele reden om van tevoren aan te nemen dat hij een lul is.

Maar wat als je wel al iets weet?
Wij weten dat vliegtuigen vliegen dankzij kerosine. Wil je echt dat de piloot zegt: hmm een vliegtuig vliegt op kerosine, maar we moeten openminded zijn.. laat ik eens alle kerosine dumpen en kijken hoe het gaat?

Derek ogilvie zou met geesten kunnen praten. Maar juist omdat wij zoveel kennis hebben van Cold reading, psychologie, hij betrapt is op bewuste fraude, is er geen reden om hier openminded over te zijn.

Sterren kunnen brandende koetsen met skelletten zijn (zoals vroeger aangenomen werd), Maar juist omdat wij weten wat sterren zijn, astronomie gigantische ontdekkingen gedan heeft e.d., weten wij wat sterren zijn. Zou het niet naief zijn om te denken dat sterren nog steeds brandende koetsen zijn?

enz. enz. enz.
pi_102512546
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:12 schreef Daniel1976 het volgende:
Hier ga je weer de mist in met empirisch bewijs helaas:

[..]

Zover ik kan waarnemen tovert hans klok zichzelf weg. Ik heb geen andere mogelijke verklaring want ik heb het zelf gezien.

Nu de vraag, heeft hans klok zichzelf daadwerkelijk weggetoverd?

Ergo, je kunt je zintuigen niet geloven.
Yup en daarom schreef ik er achter: nu wil ik onderzoeken hoe het werkt. Juist omdat je je zintuigen niet kunt vertrouwen , moet je de werking achterhalen. Maar dat bedoelde ik ook hoor.
  donderdag 29 september 2011 @ 14:17:03 #235
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102512564
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:13 schreef ramon83 het volgende:

[..]

Is er dan een soort geweest die vrijwillig uitgestorven is dan? Wat jij beschrijft is waar maar ik wil er aan toevoegen dat door middel van die ontwikkeling voorkomen word dat de soort uitsterft. Dus volgens mij bedoelen we hetzelfde alleen jij noemt het ontwikkelen en ik in stand houden.
Nu zijn soorten alleen hokjes die door een mens zijn uitgevonden om dieren wat makkelijker te categoriseren. Maar er is nooit een eerste mens geweest.

En een soort in stand houden zou zeggen dat het doel van de soort vis is om zichzelf in stand te houden. Nou dan hadden we dus nu met z'n allen in het water gezwommen.
Het doel van de soort is de ontwikkeling van de soort.

Ik heb het gevoel dat ik een beetje offtopic ben.
  donderdag 29 september 2011 @ 14:18:06 #236
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102512608
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:16 schreef Michielos het volgende:

[..]

Yup en daarom schreef ik er achter: nu wil ik onderzoeken hoe het werkt.
Ja dus je kunt er alleen vanuit gaan dat iets echt is als je het onder gecontroleerde omstandigheden kunt reproduceren (en wel meer dan 1 keer).

Als dat kan, neem ik met alle liefde en plezier aan dat het meisje over het huis springt ;)
  donderdag 29 september 2011 @ 14:18:31 #237
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102512625
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:13 schreef Loppe het volgende:
Btw Daniel, heb je mijn vorige post gelezen?
Welke bedoel je nu precieS?
  donderdag 29 september 2011 @ 14:18:36 #238
337425 ramon83
pi_102512629
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nu zijn soorten alleen hokjes die door een mens zijn uitgevonden om dieren wat makkelijker te categoriseren. Maar er is nooit een eerste mens geweest.

En een soort in stand houden zou zeggen dat het doel van de soort vis is om zichzelf in stand te houden. Nou dan hadden we dus nu met z'n allen in het water gezwommen.

Ik heb het gevoel dat ik een beetje offtopic ben.
Zijn we ook maar we bedoelen hetzelfde... We noemen het alleen anders.
pi_102512637
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:18 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja dus je kunt er alleen vanuit gaan dat iets echt is als je het onder gecontroleerde omstandigheden kunt reproduceren (en wel meer dan 1 keer).

Als dat kan, neem ik met alle liefde en plezier aan dat het meisje over het huis springt ;)
ye maar ik ben nog niet bezig met hypothese, onderzoek of whatever. Enkel: meisje claimt iets en doet het.
Ik zeg: cool, maar nu gaan we het onderzoeken. en inderdaad... als dat echt kan , neem ik het met liefde aan ;)
  donderdag 29 september 2011 @ 14:19:10 #240
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102512654
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:18 schreef ramon83 het volgende:

[..]

Zijn we ook maar we bedoelen hetzelfde... We noemen het alleen anders.
Ik vind het een hele belangrijke nuance.
pi_102512739
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat is een hoger doel, geen individueel doel :P
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_102512745
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:19 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hoe denk jij over "de ontwikkeling van het soort bevorderen staat gelijk aan de soort zelf in stand houden"? (dus dat jullie beiden gelijk hebben in a a way) Dieren passen zich langzaam aan in een everchanging world. Hoe zie jij dit?
  donderdag 29 september 2011 @ 14:22:41 #243
337425 ramon83
pi_102512753
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:19 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Klopt maar dat is het nadeel van getypte tekst, in een gesprek waren we heel snel op 1 lijn gekomen terwijl nu alles heel letterlijk (moeten) nemen...
  donderdag 29 september 2011 @ 14:24:15 #244
337425 ramon83
pi_102512810
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:22 schreef Michielos het volgende:

[..]

Hoe denk jij over "de ontwikkeling van het soort bevorderen staat gelijk aan de soort zelf in stand houden"? Dieren passen zich langzaam aan in een everchanging world. Hoe zie jij dit?
Grappig is dat aanpassen niet bewust gaat... Veranderingen in het DNA waardoor de diersoort zich ontwikkeld zijn niet bewust getriggert.

Edit: dat DNA verandert is niet helemaal waar, bepaalde delen zijn actief of inactief...
pi_102512819
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:18 schreef Daniel1976 het volgende:
Welke bedoel je nu precieS?
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 13:36 schreef Loppe het volgende:
Als je er van uitgaat dat dit de werkelijkheid is dan nog zijn onze hersenen opgebouwd uit chemische elementen die ons een bepaald bewustzijn schenken.
en dus is het wel belangrijk om te weten waaruit materie opgebouwd is
  donderdag 29 september 2011 @ 14:25:51 #246
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102512856
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:24 schreef ramon83 het volgende:

[..]

Grappig is dat aanpassen niet bewust gaat... Veranderingen in het DNA waardoor de diersoort zich ontwikkeld zijn niet bewust getriggert.
Ik zou zeggen dat dit zover offtopic gaat, dat het iemand vrij staat om een evolutie topic aan te maken. Dan meld ik me daar wel weer ;)
  donderdag 29 september 2011 @ 14:37:13 #247
337425 ramon83
pi_102513236
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:18 schreef Michielos het volgende:

[..]

ye maar ik ben nog niet bezig met hypothese, onderzoek of whatever. Enkel: meisje claimt iets en doet het.
Ik zeg: cool, maar nu gaan we het onderzoeken. en inderdaad... als dat echt kan , neem ik het met liefde aan ;)
En dan vraag ik me af of de 'kerk', die beweren namelijk dat je ziel naar de hemel gaat, daar ook wel eens onderzoek naar gedaan heeft. Je zou verwachten van wel want als ze het kunnen aantonen dan zullen veel meer mensen het geloof aanhangen. Maar ik heb nog nooit van hun kant enig onderzoeksresultaat gezien...
  donderdag 29 september 2011 @ 14:38:45 #248
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102513291
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:24 schreef Loppe het volgende:

[..]

[..]

en dus is het wel belangrijk om te weten waaruit materie opgebouwd is
Ja dat weten we dus ook wel tot op zekere hoogte alleen de allerkleinste deeltjes daar hebben we het moeilijk mee.
Maar een schaal van atomen en elektronen is klein genoeg om ons brein te verklaren.

We weten dat je lichaam en dus je hersenen - en als je het beestje perse de naam ziel wil geven best - gevormd wordt door, je omgeving, je opvoeding, je leefomgeving, het voedsel wat in jouw leefomgeving voorradig is een stuk door je DNA dus erfelijkheid. En dan ook nog door alle ervaringen die je opdoet.

Omgeving en ervaringen zijn simpel. Mensen die hier 10 relaties hebben gehad gedurende hun leven staan anders in hun leven dan iemand die in afganistan als moslim is geboren en vier vrouwen tegelijk heeft. Omgeving qua voeding. Dat is ook heel belangrijk je hersenen blijken zeer actief te reageren op bepaalde stoffen in voeding zoals metaal etc. Groente en vlees wat op klei gekweekt is, bevat anders stoffen dan dezelfde groente ergens anders op zandgrond gekweekt.
Je leefomgeving als in klimaat. Mensen dicht bij de polen staan anders in het leven dan mensen
dicht bij de evenaar. (Denk bijvoorbeeld aan een winterdepressie).
Je leefomgeving als in hoe hard je moet werken hoe de sociale interactie is. Of je genoeg kun slapen.

DNA, dat mag duidelijk zijn. Bepaalde aanleg of eigenschappen worden door je ouders doorgegeven.
Je opvoeding. De eerste 5 jaar zijn natuurlijk cruciaal in het ontwikkelen van een persoonlijkheid.

Je persoonlijkheid bestaat o.a. uit je normen en waarden, je moraal.
En je persoonlijkheid is volgens mij wat jullie als ziel zien.
pi_102513311
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:37 schreef ramon83 het volgende:

[..]

En dan vraag ik me af of de 'kerk', die beweren namelijk dat je ziel naar de hemel gaat, daar ook wel eens onderzoek naar gedaan heeft. Je zou verwachten van wel want als ze het kunnen aantonen dan zullen veel meer mensen het geloof aanhangen. Maar ik heb nog nooit van hun kant enig onderzoeksresultaat gezien...
Precies.
  donderdag 29 september 2011 @ 14:39:52 #250
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102513322
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:37 schreef ramon83 het volgende:

[..]

Nou ja er was ooit eens een spetterend onderzoek van iemand die de ziel had gewogen. Dat vonden ze wel machtig interessant. Het bleek alleen een hoax.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')