Lijkt me ook niet te doen, over een week kan volgens mij het hele plaatje al weer anders zijn.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:55 schreef QBay het volgende:
Dit soort voorspellingen lees je elk jaar weer...om er vervolgens in april achter te komen dat ze WEER niet zijn uitgekomen...
Daarom schrijf ik ook verwachtingen en geen voorspellingenquote:Op woensdag 28 september 2011 18:55 schreef QBay het volgende:
Dit soort voorspellingen lees je elk jaar weer...om er vervolgens in april achter te komen dat ze WEER niet zijn uitgekomen...
Waarom geen twee. Eentje in December en eentje in Februariquote:Op woensdag 28 september 2011 19:48 schreef aloa het volgende:
Ik wil nu wel een keer een elfstedentocht. Bijna 15 jaar geleden alweer dat de laatste werd gereden.
Dat was ook de laatste winter die boven de 100 hellmann punten uit kwam. 14 winters op rij, die onder de 100 punten kwamen (sinds 1901). Dus het mag wel weer een keer.
Dat mag niet.quote:Op donderdag 29 september 2011 09:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Waarom geen twee. Eentje in December en eentje in Februari
Tussen 63 en 85 zat 22 jaar, dus het kan nog even duren.quote:Op donderdag 29 september 2011 09:52 schreef Frutsel het volgende:
Tijd voor een wetswijziging
of je kan zo weer 15 jaar wachten
Het is daarom ook een verwachting, geen voorspelling.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:55 schreef QBay het volgende:
Ja, dat was een mooie hoax. Typische spin van o.a. de populaire anti-wetenschaps blog WUWT.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:07 schreef meteo-online het volgende:
Opnieuw zouttekorten of eindelijk een Elfstedentocht?
Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.
Welke invloed heeft La Niña op het Europese klimaat? Volgens mij maar erg weinig en we hebben de laatste 10 jaar wel vaker een sterke La Niña gehad maar geen echt strenge winters. Waarom dit jaar wel?quote:Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.
• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.
Ik ga ook voor een koude en evt sneeuwrijk begin van de winter aangezien de Arctische oceaan weer enorm veel warmte heeft opgenomen deze zomer. De Arctische oceaan moet zijn warmte kwijt aan de atmosfeer voordat deze kan bevriezen, wat dus aan het begin van de winter is. Het temp-verschil tussen de Azoren en Arctische gebied is daarom kleiner en waardoor de circumpolaire stroming minder krachtig is waardoor Arctische lucht de kans heeft om uit te breken naar zuidelijkere streken. Tenminste, dat vind ik een plausibele verklaring, maar er zijn meer.quote:Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:
Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.
Ik vraag me af hoeveel invloed dat heeft in Nederland. Een westenwind is zachte temperaturen en een oostenwind zal voor kou zorgen. En dan maakt het niet uit of het in Rusland een paar graden warmer is dan gemiddeld, want het is er toch wel stervenskoud. (en daar moet de kou toch vandaan komen).quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:03 schreef cynicus het volgende:
Milde winter in aantocht?
Volgens een nieuw onderzoek lijkt er een verband te zijn tussen zachtere winters in West-Europa en hogere zonneactiviteit (specifieker: meer UV-straling).
quote:Zeer koude winter op komst
Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.
Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.
Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.
De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.
quote:Koude winters dankzij de zon
Koude winters zijn te danken aan de zon
AMSTERDAM - De koude winters die Noordwest-Europa de afgelopen paar jaar in hun greep hielden, zijn te danken aan variaties in de energieproductie van de zon.
Dat stellen onderzoekers in het vakblad Nature Geoscience op basis van meetresultaten van de Amerikaanse SORCE-satelliet (SOlar Radiation and Climate Experiment).
Uit metingen met de Spectral Irradiance Monitor (SIM) van de kunstmaan blijkt dat de intensiteit van de ultraviolette straling van de zon ongeveer vijf maal zo sterk varieert als altijd is aangenomen.
Activiteitsminimum
Tijdens een activiteitsminimum van de zon, zoals we dat de afgelopen jaren beleefden, produceert de zon aanzienlijk minder ultraviolette straling dan tijdens een activiteitsmaximum. UV-straling wordt geabsorbeerd door ozon in de stratosfeer. Weinig UV-straling betekent minder absorptie, en dus een lagere temperatuur in de stratosfeer.
Uit klimaatmodellen blijkt dat dat doorwerkt naar lagerre delen van de aardse dampkring, en gevolgen heeft voor de straalstroom en de bijbehorende luchtcirculatie dichter bij het aardoppervlak.
Warmer
Terwijl daardoor in Europa de (winter-)temperaturen sterk kunnen dalen, is het op andere plaatsen juist warmer dan normaal - de UV-variatie heeft geen invloed op de gemiddelde wereldtemperatuur.
Het gevonden verband tussen variaties in de UV-productie van de zon en het Europese weer zou ook een verklaring kunnen bieden voor de Kleine IJstijd: tussen ca. 1645 en 1715 was de zon tientallen jaren lang vrijwel niet actief, en lagen de wintertemperaturen in Europa ongeveer een graad lager dan normaal.
Check, staat genoteerd, kouder dan normaalquote:Op maandag 10 oktober 2011 18:23 schreef Frutsel het volgende:
Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.
Fail, Weeronline werd afgebrand!quote:Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.
Dat was niet voor een strenge winter, dat was gewoon omdat het vorig jaar faalde. Overigens was vorige winter niet streng, er viel alleen in december veel sneeuw. In de perceptie was het daarom erg winters, maar volgens mij was hij zelfs droger dan normaal.quote:Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.
Wat is eerste echte kou? Nachtvorst? Een natte flats? Nietszeggend bericht dus. Nee, geef mij die 8 pagina's PDF van weeronline maar of de uitleg van meteo-online, daar kan je tenminste nog wat achtergrondinformatie vinden.quote:De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.
Winter zat ernaast (alleen de perceptie deed mensen denken dat het klopte), lente was spot on, zomer zat er helemaal naast, voornamelijk omdat de weeromslag een maand eerder kwam.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:12 schreef Tinkepink het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de voorspellingen van vorig jaar? Heeft iemand al eens nagekeken wat daar van terecht is gekomen? Ben wel benieuwd namelijk.
Leuk hoor zo'n voorspelling, maar ik daarbij graag een onderbouwing en die is in geen velden of wegen te bekennen. WAAROM wordt het een 'zeer koude' winter?quote:
Zonder trend heb je gelijk, dan was het helemaal geen koude winter. Hou je rekening met de opwarmende trend van onze winters dan kun je misschien zeggen dat de afgelopen twee winters wel wat kouder dan normaal waren.quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:20 schreef aloa het volgende:
Wanneer is een winter kouder dan normaal? Volgens hellmann kom je dan uit op de winter van 1997.
De laatste 2 winters waren normaal.
Ja precies, dat dacht ik ook. Daarom vroeg ik meteo-online waarom hij ENSO zo'n prominente rol toebedeeld, maar hij heeft tot nu toe niet meer in dit topic (zijn eigen) gereageerd.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:50 schreef Felagund het volgende:
Voor Europa zijn die seizoensvoorspellingen jammer genoeg weinig waard, El Nino/La Nina heeft hier te weinig invloed om er een voorspelling op te baseren. Al mag het van mij best weer flink gaan vriezen.
Marc moet dus nog komen; ben benieuwd naar zijn verwachtingen (of voorspellingen)quote:Weerprimeur Marc E. Putto
Winterprognose wordt op 17 oktober gelanceerd via weerprimeurlijn. Zeer complex dit jaar en kans op een ANDER verloop dan afgelopen winters
'Op 25 na strengste' vind ik op zijn zachtst gezegd een aanranding van het woord 'streng'.quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:58 schreef pfaf het volgende:
Weerstation Losser had vorig jaar de op 27 na en dat jaar ervoor de op 25 na strengste winters in 120 jaar. Dat vind ik niet normaal. Geen elfsteden-winter, maar normaal vind ik een understatement.
Wat een ongelofelijke kolder. Omdat H>300 als een strenge winter wordt geclassificeerd, kan het woord in geen enkele context meer gebruikt worden? Een docent kan ook alleen streng zijn als het een hoog genoeg Hellmann heeft? Als we deze winter tien lichte vriesdagen hebben is de winter strenger dan die van 2007. Punt.quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:57 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
'Op 25 na strengste' vind ik op zijn zachtst gezegd een aanranding van het woord 'streng'.
Streng is een officiële term, en dient slechts toegepast te worden op de winters die aan de desbetreffende criteria voldoen.
Volgens de KNMI-defintie was de afgelopen winter normaal ja. Maar als een situatie één keer in de tien jaar voorkomt vind ik dat niet normaal.quote:Qua Hellmangetal waren de afgelopen twee winters normaal.
Kijk je naar de gemiddelde temperatuur, dan zaten we aan 'te koud'. Maar daarmee is ook alles gezegd. De laatste strenge winter is van heel lang geleden.
Nou, niet in geen enkele context, maar op 25 na strengste is een belachelijke stretch van het begrip.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
Wat een ongelofelijke kolder. Omdat H>300 als een strenge winter wordt geclassificeerd, kan het woord in geen enkele context meer gebruikt worden?
We meten de handelswijze van docenten niet in Hellmann, dus nee.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:
Een docent kan ook alleen streng zijn als het een hoog genoeg Hellmann heeft?
Dan is ie kouder. Streng hoort helemaal niet thuis in dat soort vergelijkingen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:
Als we deze winter vijf vriesdagen hebben is de winter strenger dan die van 2007. Punt.
Jawel. Het zegt juist iets over die afgelopen veertien jaar, en niet over het ene jaar dat normaal is.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:
Volgens de KNMI-defintie was de afgelopen winter normaal ja. Maar als een situatie één keer in de tien jaar voorkomt vind ik dat niet normaal.
Onzin. Als ik een wedstrijd doe met 25 tegenstanders en ik wordt 24e, ben ik de op 23 na beste.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:24 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Nou, niet in geen enkele context, maar op 25 na strengste is een belachelijke stretch van het begrip.
Boehoe.quote:Dan is ie kouder. Streng hoort helemaal niet thuis in dat soort vergelijkingen.
Aah, het iedereen is gek behalve ik principe.quote:Jawel. Het zegt juist iets over die afgelopen veertien jaar, en niet over het ene jaar dat normaal is.
Nee, maar 14 flutwinters en 1 normale maakt die normale nog niet koud.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:34 schreef pfaf het volgende:
Aah, het iedereen is gek behalve ik principe.
Naar mijn definitie van normaal (hence norm) wel.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:36 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Nee, maar 14 flutwinters en 1 normale maakt die normale nog niet koud.
We stellen de norm al iedere tien jaar bij, dus het is niet zo dat we constant alles bij het oude houden.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Naar mijn definitie van normaal (hence norm) wel.
Hoef ik niet, ik kan prima met de officiële definitie van strenge winter naast de spreektaal leven. In het dagelijks leven heeft er ook nog nooit iemand over geklaagd, het woordverkrachting genoemd, of het met me oneens geweest.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:38 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Je staat verder vrij om te klagen bij Hellmann.
Het gaat mij dan ook niet om het dagelijkse leven of de spreektaal. Dat vind ik allemaal prima - in het dagelijks leven. Het gaat mij puur om het gebruik van meteorologische termen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
Hoef ik niet, ik kan prima met de officiële definitie van strenge winter naast de spreektaal leven. In het dagelijks leven heeft er ook nog nooit iemand over geklaagd, het woordverkrachting genoemd, of het met me oneens geweest.
Mwah, ik vind koud nog wel iets wat je in een glijdende schaal kunt gebruiken - maar streng is voor mij een constante.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:47 schreef Felagund het volgende:
Streng is sowieso subjectief, of je het nu meteorologisch definieert of niet. Je meet het altijd relatief. Maar volgens mij kunnen jullie beter met het welles/nietes discussie ophouden, je wordt het volgens mij toch niet eens.
Je zult er echter niet onderuit kunnen dat als je achter je pc wegstapt streng toch echt een term uit de spreektaal is. Of het nu over diëten, docenten of winters gaat.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:45 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Het gaat mij dan ook niet om het dagelijkse leven of de spreektaal. Dat vind ik allemaal prima - in het dagelijks leven. Het gaat mij puur om het gebruik van meteorologische termen.
Dat klopt, het volk heeft het begrip omarmt, zeker bij de afgelopen twee winters.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:49 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je zult er echter niet onderuit kunnen dat als je achter je pc wegstapt streng toch echt een term uit de spreektaal is. Of het nu over diëten, docenten of winters gaat.
Ík vraag me af wat er eerder was: het begrip strenge winter, of de Hellmann definitie...quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:54 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Dat klopt, het volk heeft het begrip omarmt, zeker bij de afgelopen twee winters.
Ik blijf er tegen ageren.
Dat valt ongetwijfeld op te zoeken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 00:04 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ík vraag me af wat er eerder was: het begrip strenge winter, of de Hellmann definitie...
Haha, ok, touché,,,quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 00:06 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Dat valt ongetwijfeld op te zoeken.
Ik vraag me dan vooral af hoe streng de winters waren die hebben gezorgd voor dat spreektaalbegrip strenge winter - en hoe lachwekkend de afgelopen twee in vergelijking waren.
De afgelopen 2 winters waren dan inderdaad lachertjes als je het vergelijkt met een strenge winter.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 00:06 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Dat valt ongetwijfeld op te zoeken.
Ik vraag me dan vooral af hoe streng de winters waren die hebben gezorgd voor dat spreektaalbegrip strenge winter - en hoe lachwekkend de afgelopen twee in vergelijking waren.
quote:Relatief koude winter, op schaatsen!
Elk jaar kom ik zo eind september of begin oktober met een eerste voorlopige winterverwachting. Er is de afgelopen dagen veel om gevraagd. Dus is het nu zover.
Ik ga uit van een relatief koude winter 2011-2012. Allereerst verwacht ik dat de winter vroeg begint, in november wordt het al koud en krijgen we winterweer. Verder lijkt december ongeveer een graad te koud uit te vallen met kans om op schaatsen te komen. Januari volgt met nat en wisselvallig weer en is gemiddeld iets te zacht. Februari wordt een maand met een flink koude winterperiode en dus op schaatsen.
Eind november kom ik met een bijstelling. Met name over de maand februari heb ik nog wat twijfels.
Bijzonderheden: de kans op een winterse kerst is vrij groot.
Algemeen: het wordt opnieuw een winter met geregeld (veel) overlast door sneeuw, soms ijzel en af en toe veel wind.
Verband tussen gemiddelde wintertemperatuur en zonne-activiteit voor Nederland:quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:24 schreef Frutsel het volgende:
Koude winters zijn te danken aan de zon
quote:OVER DE ZIN EN VOORAL ONZIN VAN WINTERVERWACHTINGEN
In één van de vele ‘cursiefjes’ die Godfried Bomans voor ‘De Volkskrant’ schreef en die gebundeld zijn in de paperback ‘Noten kraken’, beschrijft de geestige schrijver de volksaard van de Nederlander. Ik citeer het volgende stukje: “Een Nederlander behoort tot de beschaafde mensenrassen, maar achter het stuur van een auto wordt hij onmiddellijk een proleet”. Een dergelijke metamorfose treedt ook op bij menig weersvoorspeller die, in de tijd dat de blaadjes van de bomen vallen (oktober), zitting neemt achter zijn computer (voorheen schrijftafel). Hij/zij (meestal een man) verandert dan in een ‘fantast’.
De afgelopen weken hebben veel weerlieden via de landelijke media, waar al geruime tijd de slogan ‘blik op oneindig en verstand op nul’ gemeengoed is, ons laten weten dat het er de komende winter weer ouderwets aan toe zal gaan. Peter de Vries, werkzaam voor het KNMI op Schiphol, plukte ruim een week geleden enkele veel gebezigde kreten van het internet. Ik noem er enkele: “Koude winter op komst. IJskoude winter op komst. Extreem koude winter verwacht. Nederlanders kunnen zich opmaken voor een koudere winter dan normaal.”
Verder werd in het programma ‘EénVandaag’, op het eerste gezicht geen onverdienstelijk actualiteitenprogramma maar zodra het weer aan bod komt volledig doorslaand, kond gedaan van een naderende ijstijd (!). Wat een onzin toch allemaal en wat ieder jaar weer opvalt, is dat er zelden iemand opstaat die een (zeer) zachte winter in het vooruitzicht stelt!
In het verleden (eind jaren tachtig, jaren negentig) was dat wel het geval met Wolfgang Röder, verbonden aan de Freie Universität van Berlijn. De man werd verguisd, hoewel hij het toch dikwijls bij het rechte eind had. Later ging het overigens vaker fout dan goed en was Herr Röder niet echt geloofwaardig meer.
Nu rijst de vraag: “Wat gaat er dan werkelijk gebeuren de komende maanden?” Het antwoord daarop is dat iedereen die van de meteorologie / klimatologie geen karikatuur wil maken daar eigenlijk geen zinnig antwoord op kan geven. Oké: er zijn instellingen, zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse weerdienst en het Britse MetOffice die, op wetenschappelijke gronden, pogen om een acceptabele seizoensverwachting te maken. Zij krijgen wat mij betreft het voordeel van de twijfel, maar hun kansberekeningen zijn geen kapstok om boude uitspraken aan op te hangen, zoals dat het in november al 20 graden gaat vriezen etc.etc.
Er zijn legio zaken die een rol spelen bij winterverwachtingen zoals de temperatuur in de stratosfeer (wel of geen ‘sudden warming’), de fase van ENSO (El Niño/La Niña), een positieve of negatieve fase van de NAO (Noord-Atlantische Oscillatie), de sneeuwbedekking in Siberië, zonnevlekken, de (dramatische) toestand van het zee-ijs in het Noordpoolgebied, de temperaturen en stromingen in onder meer de Atlantische Oceaan maar ook bijvoorbeeld de toestand in de relatief kleine Hudson Baai. Dit is slechts een kleine greep uit een uiterst complexe legpuzzel waarin alle stukjes op de juiste plaats moeten vallen. Kortom: het zou zomaar kunnen dat we aan de vooravond staan van een strenge winter, het zou ook kunnen dat het een zachte waaiwinter gaat worden. Dat is wellicht geen bevredigend antwoord maar, denk ik, wel de waarheid.
Jammer dat er geen trendlijn met 2-sigma aanduiding in die grafiek zit. De hoeveelheid stipjes kan verradelijk zijn maar zoals ik die grafiek interpreteer lijkt er nauwelijks een verband te zijn tussen aantallen zonnevlekken en de wintertemperatuur.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:09 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Verband tussen gemiddelde wintertemperatuur en zonne-activiteit voor Nederland:
[ afbeelding ]
(bron: http://www.weerwoord.be/i(...)12&tid=1484341&exp=1)
Mijn idee, maar toch zijn er genoeg weergekken die precies dat beweren...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 20:34 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk niet echt dat het nodig is om statistiek uit te rekenen bij die puntenwolk, om te zien dat er geen significant verband is. En hoe dan ook geen verband dat sterk genoeg is om een verwachting op te kunnen baseren.
De wens is de vader van de gedachte. Je hoopt natuurlijk in elk natuurlijk verschijnsel een verband te zien dat je weersverwachtingen trefzeker maakt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:04 schreef cynicus het volgende:
[..]
Mijn idee, maar toch zijn er genoeg weergekken die precies dat beweren...
quote:'Winter des doods' is niet te voorspellen
DE BILT - Drie maanden Siberische kou, een dik pak sneeuw en verraderlijke ijzel
De winter slaat begin december in West-Europa genadeloos toe, zo voorspellen meerdere weerbureaus in Duitsland, Groot-Brittannië en de VS op basis van seizoensverwachtingen. Maar het KNMI heeft zijn twijfels over dergelijke langetermijnvoorspellingen.
''De voorspellingshorizon voor het weer is 10 dagen'', zegt Cees Molenaars van het KNMI.
Het KNMI volgt ''met belangstelling'' de langetermijnverwachtingen en voorspellingen over hete zomers en koude winters. Er bestaan heel veel weermodellen, maar is er is onvoldoende wetenschappelijke grond om ze echt serieus te nemen, aldus Molenaars. ''In het voorjaar zeiden sommigen dat we een lange hete zomer zouden krijgen. We kennen het resultaat.''
Depressie
West-Europa is qua weer afhankelijk van de Atlantische Oceaan. ''Elke depressie die voor de kust van Canada wordt geboren, zie je aankomen.'' Verder voorspellen blijft een hachelijke zaak. ''Het weer is zeer complex.''
Toch buitelen weerbureaus over elkaar heen met langetermijnverwachtingen. Het Duitse weerbureau Donnerwetter voorspelt een 'horrorwinter' en Britse meteorologen spreken nu al over een 'winter des doods'. De kans dat we dit jaar een witte kerst beleven, zou 40 procent zijn en de temperaturen kunnen in januari 's nachts tot min 25 graden dalen.
Ook Meteo Consult verwacht een strenge winter, gebaseerd op de inzichten van de World Climate Service. Die voorspelde vorig jaar een koude winter en dit jaar een koele en natte zomer. Beide verwachtingen kwamen grotendeels uit, meldt Meteo Consult op zijn website. Ook tv-weerman Piet Paulusma schrijft op zijn website: ''Ik ga uit van een relatief koude winter 2011-2012. Allereerst verwacht ik dat de winter vroeg begint, in november wordt het al koud en krijgen we winterweer.''
De winterse voorspellingen van de World Climate Service zijn onder meer gebaseerd op de temperaturen in de zomer rond de poolcirkel en de te verwachten luchtstromen in de winter. Berekeningen geven aan dat er de komende maanden veel polaire en dus koude lucht naar West-Europa zal stromen. ''Dat zijn slechts 2 factoren die van invloed kunnen zijn'', relativeert Cees Molenaars van het KNMI. ''Het weer is van zo veel factoren afhankelijk.''
Ze zijn d'r klaar voorquote:Limburgse dorp begint eigen sneeuwbrigade
VIJLEN - Het Limburgse heuvellanddorpje Vijlen heeft naar eigen zeggen de eerste vrijwillige sneeuwbrigade van Nederland opgericht. De brigade moet het dorp bij hevige sneeuwval bereikbaar houden voor de buitenwereld.
Dat maakte een van de initiatiefnemers, Viktor Terpstra, woensdag bekend. De afgelopen jaren raakten veel ondernemers ingesneeuwd, vorig jaar mede door het gebrek aan zout. Er is een rooster opgesteld en de sneeuwruimers zijn in ploegen verdeeld, zei Terpstra.
owquote:Op woensdag 2 november 2011 22:08 schreef Fredo55 het volgende:
Met hier bedoelde ik Vijlen.![]()
Ik woon in Zeeland.
In het weekend wel, maar daarna niet meer. GFS laat maandag nog 10 graden zien in een deel van het zuiden, maar daarna wordt het hooguit een graad of 8.quote:Op maandag 7 november 2011 09:21 schreef Felagund het volgende:
Laatste run van GFS laat bij mij nog maximum temperaturen van ruim 10 graden zien voor volgend weekend. Dus het is voorlopig nog even afwachten of die kou er echt komt.
SOEST - November lijkt eindelijk op een licht winterser toer te gaan! Vanaf komend weekeinde maken de temperaturen een duikvlucht.quote:Op maandag 7 november 2011 11:54 schreef Evertjan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_kouder__.html?p=1,1
Waar haal je die kaartjes vandaan? Ik zoek ze al een tijdjequote:Op donderdag 17 november 2011 13:00 schreef aloa het volgende:
CFS laat December steeds kouder worden voor Europa. Op het gifje is duidelijk een trend naar de koude kant te zien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.cpc.ncep.noaa.(...)images3/euT2mMon.gifquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:41 schreef BazzersKing het volgende:
[..]
Waar haal je die kaartjes vandaan? Ik zoek ze al een tijdje
Dankuquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:47 schreef aloa het volgende:
[..]
http://www.cpc.ncep.noaa.(...)images3/euT2mMon.gif
Hier kun je nog meer van dergelijke kaarten vinden.quote:
Nogmaals dankuquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:52 schreef aloa het volgende:
[..]
Hier kun je nog meer van dergelijke kaarten vinden.
http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs_fcst/
je bedoelt die jas die je van het Leger des Heils hebt gekregen en waarmee je op die dagen met een bekertje in je hand bij het centraal station staat te bedelen als ik langskom?quote:Op woensdag 28 september 2011 18:26 schreef JaimyLee het volgende:
Ik heb alleen de samenvatting gelezen, en hoop dat die waar is
Sneeuw
Dan kan ik mijn bazenwinterjasweer aan
![]()
![]()
Seizoensweer in Europa is bijna niet te voorspellen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:01 schreef marcb1974 het volgende:
Gelukkig komt dit van dezelfde mensen die hebben voorspeld dat er een hete droge zomer zou komen
twitter:mpoppel twitterde op maandag 21-11-2011 om 12:15:19Weather Services International Expects Mildest European Winter since 2007-08 reageer retweet
Euh nee hoor.. de zomer kwam van Weeronline, deze winter van Meteoconsult.quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:01 schreef marcb1974 het volgende:
Gelukkig komt dit van dezelfde mensen die hebben voorspeld dat er een hete droge zomer zou komen
Pssst Frutsquote:Op maandag 21 november 2011 12:18 schreef Frutsel het volgende:
twitter:mpoppel twitterde op maandag 21-11-2011 om 12:15:19Weather Services International Expects Mildest European Winter since 2007-08 reageer retweet
Uh nee... 2010/2011 was niet kouder dan normaal. Voor de perceptie van de Nederlander was het wel winters door de grote hoeveelheden sneeuw in december.quote:Op maandag 21 november 2011 13:26 schreef cynicus het volgende:
Zou kouder dan normaal nog steeds niet gewoon de warmste winter sinds 2007/08 kunnen zijn? De afgelopen twee winters waren iig kouder dan normaal. Van 2008/09 weet ik het niet meer.
Ok, nu het ik het echt opgezocht.quote:[b]Op maandag 21 november 2011 13:45 schreef [url=http://forum.fok.nl
Uh nee... 2010/2011 was niet kouder dan normaal. Voor de perceptie van de Nederlander was het wel winters door de grote hoeveelheden sneeuw in december.
Zijn nog altijd verwachtingen, maar goed.....quote:
quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:47 schreef RemcoW23 het volgende:
Dom gelul. Die winter zou al in november beginnen en nu gaan ze het de hele tijd opschuiven. Uiteindelijk komt ie er wel ja (no shit), maar tot 6 december in ieder geval nog normale temperaturen ipv -25. Hoeveel neerslag is er trouwens in november gevallen? Gaat dat geen record worden?
Leuk hoor, mensen de stuipen op het lijf jagen met je baggervoorspellingen.
quote:Tip: Ga geen waarde hechten aan lange termijn verwachtingen! Dit is een momentopname en we weten allemaal hoe dat kan gaan.
Lange termijn wordt pas interessant als iets steeds weer terugkeert op de kaarten. Maar waarde hecht ik er niet aan.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:35 schreef INViCTuS het volgende:
Lange termijn moet je nooit waarde aan hechtenalthans, ik ben er niet bepaald een fan van.
Ging me niet echt over de verwachtingen in dit topic, maar over de voorspellingen waarmee men 2 maanden geleden werd doodgegooid door die zogenaamde kenners in allerlei landen. Ieder jaar hetzelfde liedje en de media neemt het continu natuurlijk lekker over.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:32 schreef aloa het volgende:
[..]![]()
Lees de onderste regel van de OP nog een keer.
[..]
De media neemt het inderdaad over en maakt het nog een slagje erger. Helaas zijn er ook forums (zal hier de naam niet noemen, maar is ook aanwezig hier op forum) waar ze het ook goed kunnen. Want als men er namelijk over schrijft (horrorwinter) dan is het gelijk je verwachting. Dan vraag ik me af wat het kan zijn..... Pure jaloezie en frustratie dat ze zelf niet over het artikel hebben kunnen schrijven waarmee ze later naar de media konden?????? Maar goed het is gewoon afwachten wat het gaat doen. Momenteel wel ontwikkelingen in stratoforische polar vortex, dit was weken niet het geval geweest. Voor nu moeten we het met deze kaarten doen (zie hieronder)quote:Op woensdag 23 november 2011 14:31 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Ieder jaar hetzelfde liedje en de media neemt het continu natuurlijk lekker over.
Tong80 is weerman geworden en stuurt geheime berichten de weerkaarten in?quote:Op woensdag 23 november 2011 14:57 schreef meteo-online het volgende:
[..]
De media neemt het inderdaad over en maakt het nog een slagje erger. Helaas zijn er ook forums (zal hier de naam niet noemen, maar is ook aanwezig hier op forum) waar ze het ook goed kunnen. Want als men er namelijk over schrijft (horrorwinter) dan is het gelijk je verwachting. Dan vraag ik me af wat het kan zijn..... Pure jaloezie en frustratie dat ze zelf niet over het artikel hebben kunnen schrijven waarmee ze later naar de media konden?????? Maar goed het is gewoon afwachten wat het gaat doen. Momenteel wel ontwikkelingen in stratoforische polar vortex, dit was weken niet het geval geweest. Voor nu moeten we het met deze kaarten doen (zie hieronder)
[ afbeelding ]
kan nog steeds dat de pieten van het dak pleurenquote:Op vrijdag 25 november 2011 20:48 schreef meteo-online het volgende:
Sinterklaaswintertje????
[ afbeelding ]
Voorlopig nog wel, hoop dat collega dadelijk ook Nederland er even stiekem bij pakt. Zal het dan ook hier plaatsenquote:Op vrijdag 25 november 2011 20:50 schreef Frutsel het volgende:
[..]
kan nog steeds dat de pieten van het dak pleuren
De eerste twee weken van december zijn zacht (of iig minder koud dan gemiddeld). Dat het daarna tegen de 21e aan begint te lopen en de winter langzaam aan begint is dan ook niet zo heel vreemd.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:23 schreef aloa het volgende:
Te koude winter, op schaatsen!
Hieronder de definitieve winterverwachting. Deze verwachting is wel wat bijgesteld richting een wat minder koud karakter op de lange termijn.
Ik ga uit van een te koude winter 2011-2012.
Ondanks dat de maand november iets te zacht en vooral heel droog is verlopen, verwacht ik een koude decembermaand en een relatief koude winter. Voor december verwacht ik dat de gemiddelde temperatuur 0,5 tot 1 graad onder normaal komt te liggen, met wisselvallig en onstuimig weer. Daarbij ook steeds meer (natte) sneeuwbuien. Met andere woorden de winter zal meer en meer gaan opspelen, met name later in de maand. Later in de maand december of begin januari houd ik er rekening mee dat we op schaatsen kunnen komen. Dit door een wat langere koudere periode. Januari begint ook nog koud met winterweer, maar de maand stapt over op een nat en wisselvallig weertype. Hierdoor komt de temperatuur over de gehele maand januari gemiddeld rond of iets boven normaal te liggen. In februari zet deze zachte trend zich eerst voort, maar later in deze korte maand kan de koude lucht terugkomen en resulteert samen met de andere maanden in een relatief koude winter. Mogelijk nog op schaatsen.
Bijzonderheden: de kans op een winterse kerst (met vorst en wat sneeuw) is vrij groot. De kans op een witte kerst is <50%.
Algemeen: het wordt een winter met regelmatig sneeuw en ijzel, met af en toe een storm. Daardoor kan het verkeer af en toe flink ontregeld worden.
Piet Paulusma
quote:Koudere dagen op komst
Van onze weerman
SOEST - Na een nat weekeinde komt ons land maandag tot in de loop van woensdag onder invloed van een koudere noordwestelijke stroming. Op 5 december is er de eerste kans op hagel- en natte sneeuwbuien. Ook dinsdag vallen er winterse buien met een klap onweer, maar er zijn ook zonnige momenten.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:04 schreef Evertjan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)agen_op_komst__.html
[..]
En die zeggen dus weer heel wat andersquote:Vooruitzichten lange termijn
zaterdag 10 december tot en met zaterdag 17 december
Grote kans op aanhoudend wisselvallig en vrij zacht weer.
Dat telegraaf stukje gaat over 5-6-7 dec het knmi heeft daar ook wat koudere dagen staan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
[..]
En die zeggen dus weer heel wat anders
Ik sta er altijd versteld van dat mensen de telegraaf nog serieus nemen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:04 schreef Evertjan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)agen_op_komst__.html
[..]
Niets te zien op de kaartenquote:Op zaterdag 3 december 2011 23:44 schreef Narasan het volgende:
Volgend weekend lijkt de winter een wat serieuzere voet aan wal te willen zetten. Dit zullen we vanaf zaterdag goed gaan merken. Koude lucht nadert ons vanuit het oosten en zorgt ervoor dat de temperaturen overdag niet veel verder oplopen dan een graad of 1 á 2 in het noordoosten tot een graad of 6 in Zeeland.
Mwah <10% ja, een deel van de EC/GFS-ensembles laat wel degelijk die ontwikkeling zien.quote:
Ja dat laten ze al weken zien, maar zie net nietsquote:Op zondag 4 december 2011 21:24 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Mwah <10% ja, een deel van de EC/GFS-ensembles laat wel degelijk die ontwikkeling zien.
Oh? Ik heb anders nog niet al weken een golf in de WC zien komen met hogedrukopbouw op Atl. OCeaan, later uitbreidend naar Scandinavië?quote:Op zondag 4 december 2011 21:55 schreef Weatherman het volgende:
[..]
Ja dat laten ze al weken zien, maar zie net niets
Maar 8% is toch <10% zoals hij zegt?quote:Op maandag 5 december 2011 13:35 schreef Weatherman het volgende:
Jij praat over procenten, dan neem ik aan dat jij ook de pluim bedoeld, daar ging iedere keer 4 leden voor winter. Dat is dus 8% en onder de 10% die jij aangeeft
Tsjaquote:Op maandag 5 december 2011 13:37 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maar 8% is toch <10% zoals hij zegt?
Dit. Tis fris, maar we waaien niet wegquote:Op maandag 5 december 2011 13:50 schreef Biogarde het volgende:
En van de week allerlei geblaat op weersites en tv over het weer van vandaag en morgen. Natte sneeuw, sneeuw, onweer, regen, moeilijk harde wind.
DE FUCKING ZON SCHIJNT en het is gewoon lekker
Mogelijk nachtvorst, dus die -25 lijkt nog minimaal twee weken uit te blijvenquote:maandag 12 december tot en met maandag 19 december
Grote kans (ca. 80%) op aanhoudend wisselvallig weer met soms veel wind en temperaturen van rond of iets boven normaal. Kleine kans (ca. 20%) op een droger en kouder weertype met kans op nachtvorst.
Een kwakkelwinter voor Nederland voorspellen is nou niet echt rocketscience.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:55 schreef pinine het volgende:
in tegenstelling tot die horrorwintervoorspelling zouden de komende 6 winters door toegenomen zonneactiviteit wel eens kwakkelwinters kunnen worden http://www.depers.nl/wete(...)n-kwakkelwinter.html
In de Ardennen jaquote:Op vrijdag 9 december 2011 22:45 schreef Weatherman het volgende:
Riep van de week al sneeuw vanavond en vannacht, niets nieuws onder de zon
quote:Op maandag 19 december 2011 06:19 schreef Lienzz het volgende:
Leuk om dit topic terug te lezen, dan zie je telkens een bericht "sneeuw op komst" - "de winter komt deze week" - "extreem koud", en dan vergelijken met het daadwerkelijk weer.
#fail
quote:Op maandag 19 december 2011 06:19 schreef Lienzz het volgende:
Leuk om dit topic terug te lezen, dan zie je telkens een bericht "sneeuw op komst" - "de winter komt deze week" - "extreem koud", en dan vergelijken met het daadwerkelijk weer.
#fail
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |