abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102483884
Opnieuw zouttekorten of eindelijk een Elfstedentocht?

Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.

De afgelopen winter was koud. Het was zelfs de koudste sinds 1996. In De Bilt lag de gemiddelde temperatuur op 1,1 graden tegen 3,3 graden normaal. In de vorige eeuw kwam zo’n winter eens in de zes jaar voor. Opvallend detail in de afgelopen winter was het aantal dagen met een sneeuwdek. Dit aantal kwam landelijk uit op een gemiddelde van 41 dagen. Een normale winter telt maar 13 dagen met een sneeuwdek. het record staat op naam van het jaartal 1979 met 60 geregistreerde sneeuwdekdagen. Hieronder de afbeelding, afkomstig van het KNMI.

Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.

• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.

Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:

Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.

Terwijl MetOffice bekend heeft gemaakt, dat de herfst kouder dan het normaal gemiddelde zal gaan verlopen, zijn er al enkele weerbureau's bezig met de verwachting voor de winter. Deze verwachtingen komen uit op een lange, koude, witte winter. Er zijn weerbureau's, die zelfs al verwachtingen maken over een witte kerst. Eén daarvan geeft nu al een 37% kans op een witte kerst. Echter daar ben ik nog even voorzichtig mee. Als we gaan kijken naar de kaarten van NWS/NCEP (moment van schrijven), dan zien we, dat deze ook voor een te koude winter, maar ook vooral een natte winter verwachten. Hieronder de kaarten betreffende de temperatuur en neerslag. Het model IRI laat momenteel niet veel zien, Dit model gaat er vanuit, dat de winter normaal zal gaan verlopen.

Korte samenvatting:
De winter van 2011/2012 zal naar alle verwachting kouder dan normaal gaan verlopen, met name de maanden november (eind), december en januari zullen volgens de verwachting van NWS/NCEP aardig koud worden. Maar ook februari zal naar alle waarschijnlijkheid te koud zijn. Wat betreft de neerslag wordt er verwacht, dat november en december natter dan normaal zullen zijn. Ook begin januari zal er veel neerslag vallen. In combinatie met de verwachte kou kan dat maar één ding betekenen: Sneeuw......

Tip: Ga geen waarde hechten aan lange termijn verwachtingen! Dit is een momentopname en we weten allemaal hoe dat kan gaan. Ik schrijf dit omdat ik het leuk vind, maar vooral om achteraf te kijken of de verwachting is uitgekomen of niet.
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  woensdag 28 september 2011 @ 18:26:54 #2
323475 JaimyLee
Manchester United
pi_102484396
Ik heb alleen de samenvatting gelezen, en hoop dat die waar is :)
Sneeuw _O_
Dan kan ik mijn bazenwinterjas weer aan :D :D :D
Nooit geschoten kan ook gekopt zijn. - Bob Hartman
Barts Padawan
Op dinsdag 5 juli 2011 00:10 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Legende van FOK! in de maak.
pi_102484948
Prachtige OP ^O^.
Ik ben benieuwd, leuk om te volgen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_102485231
Dit soort voorspellingen lees je elk jaar weer...om er vervolgens in april achter te komen dat ze WEER niet zijn uitgekomen...
pi_102485280
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 18:55 schreef QBay het volgende:
Dit soort voorspellingen lees je elk jaar weer...om er vervolgens in april achter te komen dat ze WEER niet zijn uitgekomen...
Lijkt me ook niet te doen, over een week kan volgens mij het hele plaatje al weer anders zijn.

Pin me er niet op vast, want ik ben geen verstand van.
pi_102486041
Kouder dan normaal?

Was het niet dat de 'normale' temperaturen wat omhoog zijn gegaan omdat de afgelopen 10 jaar wat 'warmer' waren dan 'normaal'?

Eigenlijk zouden ze de gemiddelde temperaturen niet als vast getal moeten geven, maar als een bandbreedte. Van 'normaal = 15oC' naar 'normaal is tussen de 13oC en de 17oC'.

Maar ik hoop op niet te veel sneeuw en gladheid. Of 1 grote hoop sneeuw die de rest van de winter overal blijft liggen, behalve op de wegen (OK, 1 of 2 dagen ellende moet kunnen)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_102486175
Ik hoop dat de voorspelling uitkomt. Winter is de beste tijd van het jaar. Lekker fris en hopelijk een hoop sneeuw. De afgelopen jaren ligt er in ieder geval al meer sneeuw dan een jaar of 8 geleden, dus ik hoop dat er dit jaar weer veel sneeuw komt, alleen de files en vertragingen zijn lastig.
pi_102486551
quote:
Daarom schrijf ik ook verwachtingen en geen voorspellingen ;)
pi_102487350
Ik wil nu wel een keer een elfstedentocht. Bijna 15 jaar geleden alweer dat de laatste werd gereden.
Dat was ook de laatste winter die boven de 100 hellmann punten uit kwam. 14 winters op rij, die onder de 100 punten kwamen (sinds 1901). Dus het mag wel weer een keer.
pi_102503936
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2011 19:48 schreef aloa het volgende:
Ik wil nu wel een keer een elfstedentocht. Bijna 15 jaar geleden alweer dat de laatste werd gereden.
Dat was ook de laatste winter die boven de 100 hellmann punten uit kwam. 14 winters op rij, die onder de 100 punten kwamen (sinds 1901). Dus het mag wel weer een keer.
Waarom geen twee. Eentje in December en eentje in Februari :P
pi_102504051
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:32 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Waarom geen twee. Eentje in December en eentje in Februari :P
Dat mag niet. ;) Het gaat per winter, niet per jaar. En één is de max.
pi_102504444
Tijd voor een wetswijziging :(
of je kan zo weer 15 jaar wachten -O-
pi_102505915
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:52 schreef Frutsel het volgende:
Tijd voor een wetswijziging :(
of je kan zo weer 15 jaar wachten -O-
Tussen 63 en 85 zat 22 jaar, dus het kan nog even duren. :{
pi_102509341
quote:
Het is daarom ook een verwachting, geen voorspelling.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_102648058
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 18:07 schreef meteo-online het volgende:
Opnieuw zouttekorten of eindelijk een Elfstedentocht?

Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.
Ja, dat was een mooie hoax. Typische spin van o.a. de populaire anti-wetenschaps blog WUWT.

Maar, BTW, Antarctica??

quote:
Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.

• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.
Welke invloed heeft La Niña op het Europese klimaat? Volgens mij maar erg weinig en we hebben de laatste 10 jaar wel vaker een sterke La Niña gehad maar geen echt strenge winters. Waarom dit jaar wel?

quote:
Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:

Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.
Ik ga ook voor een koude en evt sneeuwrijk begin van de winter aangezien de Arctische oceaan weer enorm veel warmte heeft opgenomen deze zomer. De Arctische oceaan moet zijn warmte kwijt aan de atmosfeer voordat deze kan bevriezen, wat dus aan het begin van de winter is. Het temp-verschil tussen de Azoren en Arctische gebied is daarom kleiner en waardoor de circumpolaire stroming minder krachtig is waardoor Arctische lucht de kans heeft om uit te breken naar zuidelijkere streken. Tenminste, dat vind ik een plausibele verklaring, maar er zijn meer.

Ik ben met meteo eens: vochtige lucht en kou => veel sneeuw.

Een Elfstedentocht wordt ook dit jaar niet gereden in NL, is mijn voorspelling.

Ben ook benieuwd wat er van de voorspellingenverwachting uit komt.
pi_102662449
Al jaren en jaren kijk ik naar de bomen....
En hoe eerder de bladeren verkleuren/vallen
hoe eerder er een koudere winter kwam.

En ik vind dat het nu wel erg vroeg gebeurdt.
Dus ik vrees het ergste (voor degene die er niet van houdt)
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_102910125
Milde winter in aantocht?

Volgens een nieuw onderzoek lijkt er een verband te zijn tussen zachtere winters in West-Europa en hogere zonneactiviteit (specifieker: meer UV-straling).
pi_102910296
Ach die voorspellingen allemaal. Ik zie het allemaal wel aankomen.
  maandag 10 oktober 2011 @ 12:12:29 #19
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_102910362
Hoe zit het eigenlijk met de voorspellingen van vorig jaar? Heeft iemand al eens nagekeken wat daar van terecht is gekomen? Ben wel benieuwd namelijk.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_102912137
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:03 schreef cynicus het volgende:
Milde winter in aantocht?

Volgens een nieuw onderzoek lijkt er een verband te zijn tussen zachtere winters in West-Europa en hogere zonneactiviteit (specifieker: meer UV-straling).
Ik vraag me af hoeveel invloed dat heeft in Nederland. Een westenwind is zachte temperaturen en een oostenwind zal voor kou zorgen. En dan maakt het niet uit of het in Rusland een paar graden warmer is dan gemiddeld, want het is er toch wel stervenskoud. (en daar moet de kou toch vandaan komen).
pi_102920093
Nou volgens het artikel is het Noord Europa (waar Nederland bij hoort in deze context denk ik) dat beinvloed wordt door hogere of lagere UV-straling gedurende zonnecyclus.

Het idee is dat minder UV de stratosfeer afkoelt waardoor de straalstroom zwakker wordt met als gevolg meer oostelijke wind een lagere gemiddelde temperatuur gedurende zonne-minima. Dat komt dus overeen met je idee dat de kou meestal uit de Russische hoek komt.

Dit kan misschien de afgelopen twee relatief koude winters verklaren (extreem weinig zeeijs + zonneminimum).

Beide effecten versterken elkaar de afgelopen winter (en werken elkaar tegen deze winter) door wat ik in deze reactie schreef: hogere Arctische temperaturen zorgen voor een verminderd temperatuurverschil tussen het Actische gebied en de Azoren waardoor er minder energie is voor de straalstroom, met als gevolg dat er makkelijker koude Arctische lucht naar het zuiden kan stromen.

Indien dit het geval is dan is er deze winter een 'forcing' richting een koudere winter (meer warmte in de Arctic, zwakkere straalstroom) en een forcing richting een warmere winter (hogere UV belasting, sterkere straalstroom).

Misschien is een 'gemiddelde winter' meer op zijn plaats in dat geval (even simpel aannemende dat beide forcings even sterk zijn)? Ach, de tijd zal het leren, het is iig leuk theoretiseren...

PS. meteo-online, kun je mijn vragen hierboven aangaande de invloed van ENSO op ons weer nog beantwoorden?
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:21:08 #22
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102923047

[ Bericht 100% gewijzigd door maniack28 op 10-10-2011 18:50:26 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  Moderator maandag 10 oktober 2011 @ 18:23:11 #23
8781 crew  Frutsel
pi_102923128
quote:
Zeer koude winter op komst
Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.

Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.

Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.

De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.
  Moderator maandag 10 oktober 2011 @ 18:24:34 #24
8781 crew  Frutsel
pi_102923181
quote:
Koude winters dankzij de zon

Koude winters zijn te danken aan de zon

AMSTERDAM - De koude winters die Noordwest-Europa de afgelopen paar jaar in hun greep hielden, zijn te danken aan variaties in de energieproductie van de zon.

Dat stellen onderzoekers in het vakblad Nature Geoscience op basis van meetresultaten van de Amerikaanse SORCE-satelliet (SOlar Radiation and Climate Experiment).

Uit metingen met de Spectral Irradiance Monitor (SIM) van de kunstmaan blijkt dat de intensiteit van de ultraviolette straling van de zon ongeveer vijf maal zo sterk varieert als altijd is aangenomen.

Activiteitsminimum

Tijdens een activiteitsminimum van de zon, zoals we dat de afgelopen jaren beleefden, produceert de zon aanzienlijk minder ultraviolette straling dan tijdens een activiteitsmaximum. UV-straling wordt geabsorbeerd door ozon in de stratosfeer. Weinig UV-straling betekent minder absorptie, en dus een lagere temperatuur in de stratosfeer.

Uit klimaatmodellen blijkt dat dat doorwerkt naar lagerre delen van de aardse dampkring, en gevolgen heeft voor de straalstroom en de bijbehorende luchtcirculatie dichter bij het aardoppervlak.

Warmer

Terwijl daardoor in Europa de (winter-)temperaturen sterk kunnen dalen, is het op andere plaatsen juist warmer dan normaal - de UV-variatie heeft geen invloed op de gemiddelde wereldtemperatuur.

Het gevonden verband tussen variaties in de UV-productie van de zon en het Europese weer zou ook een verklaring kunnen bieden voor de Kleine IJstijd: tussen ca. 1645 en 1715 was de zon tientallen jaren lang vrijwel niet actief, en lagen de wintertemperaturen in Europa ongeveer een graad lager dan normaal.
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:27:17 #25
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102923288
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:23 schreef Frutsel het volgende:

Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.

Check, staat genoteerd, kouder dan normaal

quote:
Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.
Fail, Weeronline werd afgebrand!

quote:
Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.
Dat was niet voor een strenge winter, dat was gewoon omdat het vorig jaar faalde. Overigens was vorige winter niet streng, er viel alleen in december veel sneeuw. In de perceptie was het daarom erg winters, maar volgens mij was hij zelfs droger dan normaal.

quote:
De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.

Wat is eerste echte kou? Nachtvorst? Een natte flats? Nietszeggend bericht dus. Nee, geef mij die 8 pagina's PDF van weeronline maar of de uitleg van meteo-online, daar kan je tenminste nog wat achtergrondinformatie vinden.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:28:28 #26
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102923338
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:12 schreef Tinkepink het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de voorspellingen van vorig jaar? Heeft iemand al eens nagekeken wat daar van terecht is gekomen? Ben wel benieuwd namelijk.
Winter zat ernaast (alleen de perceptie deed mensen denken dat het klopte), lente was spot on, zomer zat er helemaal naast, voornamelijk omdat de weeromslag een maand eerder kwam.
pi_102925201
Hier staat nog een uitgebreide verwachting. Inclusief zomer 2012. 8-)

http://wetenschap.infonu.(...)112012-het-weer.html
pi_102925349
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:23 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Leuk hoor zo'n voorspelling, maar ik daarbij graag een onderbouwing en die is in geen velden of wegen te bekennen. WAAROM wordt het een 'zeer koude' winter?

Neem een simpele schaal: zeer koud, koud, normaal, warm, zeer warm, 25% kans dat de voorspelling klopt dus ik wil weten waarom, daaraan kun je zien of iemand skil heeft of niet. ;)
pi_102925377
Wanneer is een winter kouder dan normaal? Volgens hellmann kom je dan uit op de winter van 1997.
De laatste 2 winters waren normaal.
pi_102925686
quote:
2s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:20 schreef aloa het volgende:
Wanneer is een winter kouder dan normaal? Volgens hellmann kom je dan uit op de winter van 1997.
De laatste 2 winters waren normaal.
Zonder trend heb je gelijk, dan was het helemaal geen koude winter. Hou je rekening met de opwarmende trend van onze winters dan kun je misschien zeggen dat de afgelopen twee winters wel wat kouder dan normaal waren. ;)

De Centraal Nederland wintertemperatuur van 1907 tot 2010. De groene lijn geeft de trendlijn aan (twee keer de wereldgemiddelde temperatuurafwijking), de lengte van de blauwe en rode staafjes geeft dus aan hoe ver de wintertemperatuur afwijkt van de trendlijn (Bron: KNMI)
  maandag 10 oktober 2011 @ 19:58:16 #31
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102927122
Weerstation Losser had vorig jaar de op 27 na en dat jaar ervoor de op 25 na strengste winters in 120 jaar. Dat vind ik niet normaal. Geen elfsteden-winter, maar normaal vind ik een understatement.
pi_102927144
Kut winter. Bah.
pi_102930109
Voor Europa zijn die seizoensvoorspellingen jammer genoeg weinig waard, El Nino/La Nina heeft hier te weinig invloed om er een voorspelling op te baseren. Al mag het van mij best weer flink gaan vriezen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_102930414
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 20:50 schreef Felagund het volgende:
Voor Europa zijn die seizoensvoorspellingen jammer genoeg weinig waard, El Nino/La Nina heeft hier te weinig invloed om er een voorspelling op te baseren. Al mag het van mij best weer flink gaan vriezen.
Ja precies, dat dacht ik ook. Daarom vroeg ik meteo-online waarom hij ENSO zo'n prominente rol toebedeeld, maar hij heeft tot nu toe niet meer in dit topic (zijn eigen) gereageerd.
  maandag 10 oktober 2011 @ 22:19:42 #35
330648 zenkelly
Curious nature
pi_102936063
quote:
Weerprimeur Marc E. Putto
Winterprognose wordt op 17 oktober gelanceerd via weerprimeurlijn. Zeer complex dit jaar en kans op een ANDER verloop dan afgelopen winters
Marc moet dus nog komen; ben benieuwd naar zijn verwachtingen (of voorspellingen) ;)
Crazy as Always...met vleugels natuurlijk..;-0
  maandag 10 oktober 2011 @ 22:57:12 #36
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_102938242
quote:
3s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:58 schreef pfaf het volgende:
Weerstation Losser had vorig jaar de op 27 na en dat jaar ervoor de op 25 na strengste winters in 120 jaar. Dat vind ik niet normaal. Geen elfsteden-winter, maar normaal vind ik een understatement.
'Op 25 na strengste' vind ik op zijn zachtst gezegd een aanranding van het woord 'streng'.

Streng is een officiële term, en dient slechts toegepast te worden op de winters die aan de desbetreffende criteria voldoen.

Qua Hellmangetal waren de afgelopen twee winters normaal.

Kijk je naar de gemiddelde temperatuur, dan zaten we aan 'te koud'. Maar daarmee is ook alles gezegd. De laatste strenge winter is van heel lang geleden.
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:19:38 #37
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102939520
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 22:57 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

'Op 25 na strengste' vind ik op zijn zachtst gezegd een aanranding van het woord 'streng'.
Streng is een officiële term, en dient slechts toegepast te worden op de winters die aan de desbetreffende criteria voldoen.

Wat een ongelofelijke kolder. Omdat H>300 als een strenge winter wordt geclassificeerd, kan het woord in geen enkele context meer gebruikt worden? Een docent kan ook alleen streng zijn als het een hoog genoeg Hellmann heeft? Als we deze winter tien lichte vriesdagen hebben is de winter strenger dan die van 2007. Punt.

quote:
Qua Hellmangetal waren de afgelopen twee winters normaal.

Kijk je naar de gemiddelde temperatuur, dan zaten we aan 'te koud'. Maar daarmee is ook alles gezegd. De laatste strenge winter is van heel lang geleden.
Volgens de KNMI-defintie was de afgelopen winter normaal ja. Maar als een situatie één keer in de tien jaar voorkomt vind ik dat niet normaal.
pi_102939721
Zo koud was het vorig jaar toch ook weer niet? Wel veel sneeuw, maar niet extreem koud.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:24:04 #39
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102939743
quote:
3s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wat een ongelofelijke kolder. Omdat H>300 als een strenge winter wordt geclassificeerd, kan het woord in geen enkele context meer gebruikt worden?
Nou, niet in geen enkele context, maar op 25 na strengste is een belachelijke stretch van het begrip.

quote:
Een docent kan ook alleen streng zijn als het een hoog genoeg Hellmann heeft?
We meten de handelswijze van docenten niet in Hellmann, dus nee.

quote:
Als we deze winter vijf vriesdagen hebben is de winter strenger dan die van 2007. Punt.
Dan is ie kouder. Streng hoort helemaal niet thuis in dat soort vergelijkingen.

quote:
Volgens de KNMI-defintie was de afgelopen winter normaal ja. Maar als een situatie één keer in de tien jaar voorkomt vind ik dat niet normaal.
Jawel. Het zegt juist iets over die afgelopen veertien jaar, en niet over het ene jaar dat normaal is.
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:34:53 #40
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102940360
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:24 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Nou, niet in geen enkele context, maar op 25 na strengste is een belachelijke stretch van het begrip.

Onzin. Als ik een wedstrijd doe met 25 tegenstanders en ik wordt 24e, ben ik de op 23 na beste.

quote:
Dan is ie kouder. Streng hoort helemaal niet thuis in dat soort vergelijkingen.

Boehoe. :D

quote:
Jawel. Het zegt juist iets over die afgelopen veertien jaar, en niet over het ene jaar dat normaal is.
Aah, het iedereen is gek behalve ik principe. :)
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:36:28 #41
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102940440
quote:
7s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:34 schreef pfaf het volgende:

Aah, het iedereen is gek behalve ik principe. :)
Nee, maar 14 flutwinters en 1 normale maakt die normale nog niet koud.
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:38:01 #42
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102940512
Je staat verder vrij om te klagen bij Hellmann. :)
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:40:21 #43
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102940631
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:36 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Nee, maar 14 flutwinters en 1 normale maakt die normale nog niet koud.
Naar mijn definitie van normaal (hence norm) wel.

Dat de 'wetenschappelijke' definitie van een koude winter op een paar vriesdagen na niet gehaald is, doet mij niet tegenhouden om na jaren van zachte winters over een koude winter te spreken. Aks ik nu een wetenschappelijke publicatie zou gaan houden over de afgelopen winters, soit, maar in een dagelijkse discussie, een gesprek en op een forum noem ik de afgelopen winter koud. :6 ;)
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:41:17 #44
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102940687
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:40 schreef pfaf het volgende:

[..]

Naar mijn definitie van normaal (hence norm) wel.

We stellen de norm al iedere tien jaar bij, dus het is niet zo dat we constant alles bij het oude houden.
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:44:15 #45
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102940813
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:38 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Je staat verder vrij om te klagen bij Hellmann. :)
Hoef ik niet, ik kan prima met de officiële definitie van strenge winter naast de spreektaal leven. In het dagelijks leven heeft er ook nog nooit iemand over geklaagd, het woordverkrachting genoemd, of het met me oneens geweest.
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:45:32 #46
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102940880
quote:
7s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Hoef ik niet, ik kan prima met de officiële definitie van strenge winter naast de spreektaal leven. In het dagelijks leven heeft er ook nog nooit iemand over geklaagd, het woordverkrachting genoemd, of het met me oneens geweest.
Het gaat mij dan ook niet om het dagelijkse leven of de spreektaal. Dat vind ik allemaal prima - in het dagelijks leven. Het gaat mij puur om het gebruik van meteorologische termen.
pi_102940944
Streng is sowieso subjectief, of je het nu meteorologisch definieert of niet. Je meet het altijd relatief. Maar volgens mij kunnen jullie beter met het welles/nietes discussie ophouden, je wordt het volgens mij toch niet eens. ;)
Album top 100 2024
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:48:31 #48
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102941007
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:47 schreef Felagund het volgende:
Streng is sowieso subjectief, of je het nu meteorologisch definieert of niet. Je meet het altijd relatief. Maar volgens mij kunnen jullie beter met het welles/nietes discussie ophouden, je wordt het volgens mij toch niet eens. ;)
Mwah, ik vind koud nog wel iets wat je in een glijdende schaal kunt gebruiken - maar streng is voor mij een constante.

Maar je hebt gelijk - hier word je het niet over eens.
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:49:35 #49
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102941050
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:45 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Het gaat mij dan ook niet om het dagelijkse leven of de spreektaal. Dat vind ik allemaal prima - in het dagelijks leven. Het gaat mij puur om het gebruik van meteorologische termen.
Je zult er echter niet onderuit kunnen dat als je achter je pc wegstapt streng toch echt een term uit de spreektaal is. Of het nu over diëten, docenten of winters gaat.
  maandag 10 oktober 2011 @ 23:54:20 #50
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102941278
quote:
3s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:49 schreef pfaf het volgende:

[..]

Je zult er echter niet onderuit kunnen dat als je achter je pc wegstapt streng toch echt een term uit de spreektaal is. Of het nu over diëten, docenten of winters gaat.
Dat klopt, het volk heeft het begrip omarmt, zeker bij de afgelopen twee winters.

Ik blijf er tegen ageren.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:04:19 #51
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102941712
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 23:54 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Dat klopt, het volk heeft het begrip omarmt, zeker bij de afgelopen twee winters.

Ik blijf er tegen ageren.
Ík vraag me af wat er eerder was: het begrip strenge winter, of de Hellmann definitie...
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:06:02 #52
256363 ZoKanIkHetOok
pi_102941786
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 00:04 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ík vraag me af wat er eerder was: het begrip strenge winter, of de Hellmann definitie...
Dat valt ongetwijfeld op te zoeken.

Ik vraag me dan vooral af hoe streng de winters waren die hebben gezorgd voor dat spreektaalbegrip strenge winter - en hoe lachwekkend de afgelopen twee in vergelijking waren.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 07:10:35 #53
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102944061
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 00:06 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Ik vraag me dan vooral af hoe streng de winters waren die hebben gezorgd voor dat spreektaalbegrip strenge winter - en hoe lachwekkend de afgelopen twee in vergelijking waren.
Haha, ok, touché,,,
pi_102946055
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 00:06 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

De afgelopen 2 winters waren dan inderdaad lachertjes als je het vergelijkt met een strenge winter.
Een strenge winter, volgens Hellmann is er nog maar 3 keer geweest (bijna 4).
Het is trouwens wel een groot verschil tussen een zeer koude en een strenge winter.

H > 300 Streng
H > 160 Zeer koud
H > 100 Koud
H < 100 Normaal
H < 40 Zacht
H < 20 Zeer zacht
H < 10 Buitengewoon zacht
pi_103037944
Hoezo ‘we krijgen een ijskoude winter’?

“We krijgen een hele, hele koude winter – als onze voorspelling uitkomt”, vertelt weerman Dennis Wilt van MeteoConsult in Eenvandaag. Collega Margot Ribberink haast zich vervolgens in EditieNL te zeggen dat niet het Wageningse weerbedrijf zelf, maar een Amerikaans instituut ‘waar ze mee samenwerken’ achter de gewaagde voorspelling zit.

Maar kán dat eigenlijk wel, de winter verwachten – in de eerste helft van oktober?

Bij het KNMI fronsen ze hierbij. Het standaardantwoord is dat het niet lukt voorbij de 14-daagse inzicht te geven in weerbepalende factoren als wind, temperatuur en neerslag.

Toch zijn ze ook in De Bilt natuurlijk prima bekend met speciale modellen die kijken naar algemene trends – die ontwikkelen ze met hun Europese partners nota bene zelf. Zulke modellen kunnen een afwijking aangeven ten opzichte van het gemiddelde weer – bijvoorbeeld of het warmer wordt dan gemiddeld, of natter.

Het model heeft altijd een antwoord klaar

Sommige modellen kijken zelfs 6 maanden vooruit – zoals de modellen die worden ontwikkeld door NOAA, het Amerikaanse KNMI. Als je vandaag aan het NOAA-model vraagt welk weer we in Nederland in de wintermaand januari krijgen, ontvang je als antwoord ‘dat de kans op een te warme maand nét iets groter is dan de kans op een te koude maand’. (De neerslagverwachting zit praktisch op het maandgemiddelde.)

Maar als je hetzelfde model volgende maand nog eens raadpleegt zal het hoogstwaarschijnlijk een totaal andere januariverwachting presenteren. Kortom, de huidige seizoensmodellen zijn zo veranderlijk als het... ehm, weer.

Daar is door de slimme modelbouwers een truc op bedacht: zelftoetsing. Het model vergelijkt de huidige klimatologische situatie in de wereld continu met situaties uit het verleden – en kijkt dan of het onder vergelijkbare omstandigheden in staat was het aankomende weer te voorspellen. Dit heet een skill mask. Leg dit masker over de kaart waar de weerman op tv mee pronkt en er blijft waarschijnlijk geen enkel resultaat over. Het model geeft dan zelf eerlijk toe ook maar wat koffiedik te kijken. Reuzehandig.

Van lange afstand in de roos schieten

Zijn seizoensverwachtingen daarmee waardeloze producten? Nee. Maar volgens specialisten is het vooralsnog te vroeg om blind te varen op de modellen voorbij één maand. Je moet er een goed verhaal naast hebben, gebaseerd op meteorologische theorie, of actuele waarnemingen, zoals verschillen in de oceaanwatertemperatuur, de temperatuur van de Noordzee, het bodemvochtgehalte – of zelfs de sneeuwbedekking van de Russische bodem.

Zo voorzagen de meteorologen van Weeronline.nl afgelopen winter reeds dat Nederland dit jaar een droge en zonnige lente zou krijgen (het werd de droogste en zonnigste ooit) – niet op basis van modellen, maar op basis van een relatief koude Golfstroom in de Atlantische Oceaan. Dit was op zijn beurt een gevolg van La Niña – het klimaatfenomeen dat eerder overstromingen bracht in Australië.

Dat daar vervolgens een recordnatte zomer op zou volgen wist geen van de Nederlandse weerinstituten te voorzien – en de modellen evenmin.

Waaróm die hogedrukgebieden?

Wat dat betreft is het jammer dat Meteo Consult op de eigen website geen tekst en uitleg geeft over de totstandkoming van hun winterverwachting. Des te meer daar de winter in onze contreien volgens deskundigen geldt als het lastigste seizoen – moeilijker te voorspellen dan lente, zomer of herfst.

Er is voor de Nederlandse winter één factor die vrijwel alles bepaalt: de Noord-Atlantische Oscillatie (NAO) – het luchtdrukverschil boven de oceaan tussen IJsland en de Azoren. Wanneer de hoge druk in het noorden zit, hebben wij oostenwinden en vrieskou. In de gebruikelijke situatie is het andersom en hebben wij zachte en vochtige lucht vanaf de oceaan.

Het kaartje van de World Climate Service dat Meteo Consult toont, gaat duidelijk uit van hoge druk in het noorden. De vraag is vervolgens waarom? De NAO laat zich namelijk echt niet vangen door een model – verder dan twee weken vooruit. Theorieën die de Atlantische drukverdeling voorzien zijn talrijk, maar hebben allen grote moeite met de toets der praktijk.

Maar misschien hebben de Amerikaanse vrienden van het weerbedrijf voor dit jaar wel iets heel erg slims bedacht. Wetenschap maakt immers progressie.

Laten we in elk geval wel hopen dat ze gelijk krijgen. Weer eens een echte Elfstedentocht – dat zou dit land goed doen. Misschien kunnen we dan ook eens ophouden met het hypen van kwakkelwinters met wat sneeuw in december.

http://www.depers.nl/opme(...)ijskoude-winter.html
pi_103072573
Winterverwachting van Piet Paulusma

quote:
Relatief koude winter, op schaatsen!
Elk jaar kom ik zo eind september of begin oktober met een eerste voorlopige winterverwachting. Er is de afgelopen dagen veel om gevraagd. Dus is het nu zover.

Ik ga uit van een relatief koude winter 2011-2012. Allereerst verwacht ik dat de winter vroeg begint, in november wordt het al koud en krijgen we winterweer. Verder lijkt december ongeveer een graad te koud uit te vallen met kans om op schaatsen te komen. Januari volgt met nat en wisselvallig weer en is gemiddeld iets te zacht. Februari wordt een maand met een flink koude winterperiode en dus op schaatsen.

Eind november kom ik met een bijstelling. Met name over de maand februari heb ik nog wat twijfels.

Bijzonderheden: de kans op een winterse kerst is vrij groot.

Algemeen: het wordt opnieuw een winter met geregeld (veel) overlast door sneeuw, soms ijzel en af en toe veel wind.
pi_103233334
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:16 schreef aloa het volgende:

[..]

quote:
2s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 13:16 schreef aloa het volgende:

[..]

22 graden en zon dus.
Met vriendelijke groet,
Daniël Skoffa
pi_103252458
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:24 schreef Frutsel het volgende:

Koude winters zijn te danken aan de zon

Verband tussen gemiddelde wintertemperatuur en zonne-activiteit voor Nederland:

(bron: http://www.weerwoord.be/i(...)12&tid=1484341&exp=1)
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_103323870
Stukje van Jan Visser

quote:
OVER DE ZIN EN VOORAL ONZIN VAN WINTERVERWACHTINGEN

In één van de vele ‘cursiefjes’ die Godfried Bomans voor ‘De Volkskrant’ schreef en die gebundeld zijn in de paperback ‘Noten kraken’, beschrijft de geestige schrijver de volksaard van de Nederlander. Ik citeer het volgende stukje: “Een Nederlander behoort tot de beschaafde mensenrassen, maar achter het stuur van een auto wordt hij onmiddellijk een proleet”. Een dergelijke metamorfose treedt ook op bij menig weersvoorspeller die, in de tijd dat de blaadjes van de bomen vallen (oktober), zitting neemt achter zijn computer (voorheen schrijftafel). Hij/zij (meestal een man) verandert dan in een ‘fantast’.

De afgelopen weken hebben veel weerlieden via de landelijke media, waar al geruime tijd de slogan ‘blik op oneindig en verstand op nul’ gemeengoed is, ons laten weten dat het er de komende winter weer ouderwets aan toe zal gaan. Peter de Vries, werkzaam voor het KNMI op Schiphol, plukte ruim een week geleden enkele veel gebezigde kreten van het internet. Ik noem er enkele: “Koude winter op komst. IJskoude winter op komst. Extreem koude winter verwacht. Nederlanders kunnen zich opmaken voor een koudere winter dan normaal.”
Verder werd in het programma ‘EénVandaag’, op het eerste gezicht geen onverdienstelijk actualiteitenprogramma maar zodra het weer aan bod komt volledig doorslaand, kond gedaan van een naderende ijstijd (!). Wat een onzin toch allemaal en wat ieder jaar weer opvalt, is dat er zelden iemand opstaat die een (zeer) zachte winter in het vooruitzicht stelt!

In het verleden (eind jaren tachtig, jaren negentig) was dat wel het geval met Wolfgang Röder, verbonden aan de Freie Universität van Berlijn. De man werd verguisd, hoewel hij het toch dikwijls bij het rechte eind had. Later ging het overigens vaker fout dan goed en was Herr Röder niet echt geloofwaardig meer.
Nu rijst de vraag: “Wat gaat er dan werkelijk gebeuren de komende maanden?” Het antwoord daarop is dat iedereen die van de meteorologie / klimatologie geen karikatuur wil maken daar eigenlijk geen zinnig antwoord op kan geven. Oké: er zijn instellingen, zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse weerdienst en het Britse MetOffice die, op wetenschappelijke gronden, pogen om een acceptabele seizoensverwachting te maken. Zij krijgen wat mij betreft het voordeel van de twijfel, maar hun kansberekeningen zijn geen kapstok om boude uitspraken aan op te hangen, zoals dat het in november al 20 graden gaat vriezen etc.etc.

Er zijn legio zaken die een rol spelen bij winterverwachtingen zoals de temperatuur in de stratosfeer (wel of geen ‘sudden warming’), de fase van ENSO (El Niño/La Niña), een positieve of negatieve fase van de NAO (Noord-Atlantische Oscillatie), de sneeuwbedekking in Siberië, zonnevlekken, de (dramatische) toestand van het zee-ijs in het Noordpoolgebied, de temperaturen en stromingen in onder meer de Atlantische Oceaan maar ook bijvoorbeeld de toestand in de relatief kleine Hudson Baai. Dit is slechts een kleine greep uit een uiterst complexe legpuzzel waarin alle stukjes op de juiste plaats moeten vallen. Kortom: het zou zomaar kunnen dat we aan de vooravond staan van een strenge winter, het zou ook kunnen dat het een zachte waaiwinter gaat worden. Dat is wellicht geen bevredigend antwoord maar, denk ik, wel de waarheid.
pi_103337821
Afgelopen nacht viel de eerste smeltende sneeuw in de Hoge Venen (boven de 600 m)
Life is Music
pi_103372229
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:09 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Verband tussen gemiddelde wintertemperatuur en zonne-activiteit voor Nederland:

[ afbeelding ]

(bron: http://www.weerwoord.be/i(...)12&tid=1484341&exp=1)
Jammer dat er geen trendlijn met 2-sigma aanduiding in die grafiek zit. De hoeveelheid stipjes kan verradelijk zijn maar zoals ik die grafiek interpreteer lijkt er nauwelijks een verband te zijn tussen aantallen zonnevlekken en de wintertemperatuur.
pi_103388693
Ik denk niet echt dat het nodig is om statistiek uit te rekenen bij die puntenwolk, om te zien dat er geen significant verband is. En hoe dan ook geen verband dat sterk genoeg is om een verwachting op te kunnen baseren :) .
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_103390771
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:34 schreef naamdrager het volgende:
Ik denk niet echt dat het nodig is om statistiek uit te rekenen bij die puntenwolk, om te zien dat er geen significant verband is. En hoe dan ook geen verband dat sterk genoeg is om een verwachting op te kunnen baseren :) .
Mijn idee, maar toch zijn er genoeg weergekken die precies dat beweren...
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:09:24 #64
256363 ZoKanIkHetOok
pi_103399673
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:04 schreef cynicus het volgende:

[..]

Mijn idee, maar toch zijn er genoeg weergekken die precies dat beweren...
De wens is de vader van de gedachte. Je hoopt natuurlijk in elk natuurlijk verschijnsel een verband te zien dat je weersverwachtingen trefzeker maakt.
pi_103623443
In navolging van:
'Horrorwinter begint over een maand'

quote:
'Winter des doods' is niet te voorspellen

DE BILT - Drie maanden Siberische kou, een dik pak sneeuw en verraderlijke ijzel

De winter slaat begin december in West-Europa genadeloos toe, zo voorspellen meerdere weerbureaus in Duitsland, Groot-Brittannië en de VS op basis van seizoensverwachtingen. Maar het KNMI heeft zijn twijfels over dergelijke langetermijnvoorspellingen.

''De voorspellingshorizon voor het weer is 10 dagen'', zegt Cees Molenaars van het KNMI.

Het KNMI volgt ''met belangstelling'' de langetermijnverwachtingen en voorspellingen over hete zomers en koude winters. Er bestaan heel veel weermodellen, maar is er is onvoldoende wetenschappelijke grond om ze echt serieus te nemen, aldus Molenaars. ''In het voorjaar zeiden sommigen dat we een lange hete zomer zouden krijgen. We kennen het resultaat.''

Depressie

West-Europa is qua weer afhankelijk van de Atlantische Oceaan. ''Elke depressie die voor de kust van Canada wordt geboren, zie je aankomen.'' Verder voorspellen blijft een hachelijke zaak. ''Het weer is zeer complex.''

Toch buitelen weerbureaus over elkaar heen met langetermijnverwachtingen. Het Duitse weerbureau Donnerwetter voorspelt een 'horrorwinter' en Britse meteorologen spreken nu al over een 'winter des doods'. De kans dat we dit jaar een witte kerst beleven, zou 40 procent zijn en de temperaturen kunnen in januari 's nachts tot min 25 graden dalen.

Ook Meteo Consult verwacht een strenge winter, gebaseerd op de inzichten van de World Climate Service. Die voorspelde vorig jaar een koude winter en dit jaar een koele en natte zomer. Beide verwachtingen kwamen grotendeels uit, meldt Meteo Consult op zijn website. Ook tv-weerman Piet Paulusma schrijft op zijn website: ''Ik ga uit van een relatief koude winter 2011-2012. Allereerst verwacht ik dat de winter vroeg begint, in november wordt het al koud en krijgen we winterweer.''

De winterse voorspellingen van de World Climate Service zijn onder meer gebaseerd op de temperaturen in de zomer rond de poolcirkel en de te verwachten luchtstromen in de winter. Berekeningen geven aan dat er de komende maanden veel polaire en dus koude lucht naar West-Europa zal stromen. ''Dat zijn slechts 2 factoren die van invloed kunnen zijn'', relativeert Cees Molenaars van het KNMI. ''Het weer is van zo veel factoren afhankelijk.''
pi_103625414
Nou, hehe, gelukkig dat er ook een nuchtere stem in weerland kan klinken.

Wat moet ik nou met zo'n Piet Paulusma verwachting?
"Allereerst verwacht ik dat de winter vroeg begint, in november wordt het al koud en krijgen we winterweer.''
Hoe bepaal je wanneer de winter begint? In November wordt het altijd al koud(er). Oftewel, wat is winterweer precies? Er was twee weken geleden een hagelbui en het was ook frisjes, is het winterweer nu halverwege oktober al begonnen? Maargoed, er zijn al meer die in dit topic deze vraag gesteld hebben...

Oftwel, de realiteit is achteraf lekker flexibel in de gedane verwachting in te passen door het allemaal lekker vaag te houden. Weermannen: Als je het niet weet zeg dat dan en probeer er niet een suggestief verhaal van te maken.

Ik ben ook benieuwd wat de TS over dit KNMI bericht te zeggen heeft...
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 18:18:08 #67
8781 crew  Frutsel
pi_103883844
quote:
Limburgse dorp begint eigen sneeuwbrigade
VIJLEN - Het Limburgse heuvellanddorpje Vijlen heeft naar eigen zeggen de eerste vrijwillige sneeuwbrigade van Nederland opgericht. De brigade moet het dorp bij hevige sneeuwval bereikbaar houden voor de buitenwereld.

Dat maakte een van de initiatiefnemers, Viktor Terpstra, woensdag bekend. De afgelopen jaren raakten veel ondernemers ingesneeuwd, vorig jaar mede door het gebrek aan zout. Er is een rooster opgesteld en de sneeuwruimers zijn in ploegen verdeeld, zei Terpstra.
Ze zijn d'r klaar voor :P
pi_103889164
Vijlen is mooi.
Het hoogst gelegen dorp van Nederland.
Kerktoren ligt op 242m boven NAP.
Life is Music
pi_103889292
Trouwens, hier valt ook meestal de eerste sneeuw en de meeste sneeuw.
Life is Music
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 20:26:37 #70
8781 crew  Frutsel
pi_103890119
Leer eens delen Fredo :(
pi_103895218
Delen in wat voor zin?
Life is Music
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 22:00:10 #72
8781 crew  Frutsel
pi_103895528
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 21:55 schreef Fredo55 het volgende:
Delen in wat voor zin?
met die sneeuw, wij willen ook wel es wat :P
pi_103896055
Met hier bedoelde ik Vijlen. :P
Ik woon in Zeeland.
Life is Music
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 22:17:42 #74
8781 crew  Frutsel
pi_103896541
quote:
11s.gif Op woensdag 2 november 2011 22:08 schreef Fredo55 het volgende:
Met hier bedoelde ik Vijlen. :P
Ik woon in Zeeland.
ow -O- :')
pi_103919495
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 22:17 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ow -O- :')
Ja was het maar zo een feest Frut.
Life is Music
pi_104065089
Gaat het halverwege november kouder worden? Het is nog ver weg, maar GFS en het Europese model gaan voor kou. Halverwege deze week gaat het steeds frisser worden in Europa en zoals het nu staat komt die kou ook richting Nederland. Na het weekend gaan de nachten flink afkoelen en wordt het overdag niet warmer dan een graad of 8.

pi_104065463
Laatste run van GFS laat bij mij nog maximum temperaturen van ruim 10 graden zien voor volgend weekend. Dus het is voorlopig nog even afwachten of die kou er echt komt.
Album top 100 2024
pi_104065876
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:21 schreef Felagund het volgende:
Laatste run van GFS laat bij mij nog maximum temperaturen van ruim 10 graden zien voor volgend weekend. Dus het is voorlopig nog even afwachten of die kou er echt komt.
In het weekend wel, maar daarna niet meer. GFS laat maandag nog 10 graden zien in een deel van het zuiden, maar daarna wordt het hooguit een graad of 8.
Blijft wel lange termijn, kan allemaal nog anders worden. 8-)
pi_104069582
quote:
SOEST - November lijkt eindelijk op een licht winterser toer te gaan! Vanaf komend weekeinde maken de temperaturen een duikvlucht.

Aanvankelijk worden waarden berekend van 7 tot 10 graden, volgende week liggen de maxima tussen de 4 en 7 graden. Ook de nachten worden kouder en de eerste lichte vorst is in zicht.

Begin volgende week liggen de minima rond of even onder het vriespunt. Dat heeft alles te maken met een verdere afkoeling van het Europese continent en een megahogedrukblokkade die van Scandinavië tot in Rusland reikt.

Deze week merken we aanvankelijk nog weinig van de temperatuurdaling. Morgen komt de zon er alweer uitgebreider aan te pas en wordt het 10 tot mogelijk 15 graden in het zuiden. De wind waait uit het zuidoosten en later meer uit het zuiden. Het blijft droog en de zon schijnt op meerdere dagen. Pas eind deze week gaan de temperaturen duidelijk voor het eerst dalen.
pi_104069791
Wat is een megahogedrukblokkade?
pi_104070110
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 12:04 schreef meteo-online het volgende:
Wat is een megahogedrukblokkade?
een geëvolueerde hogedrukblokkade
pi_104070412
Morgen ook al een mooie Omega blokkade, maar die ligt midden op Nederland e.o., dus dat zal weinig invloed hebben waarschijnlijk.
Album top 100 2024
pi_104469974
Het had nog even moeten blijven vriezen. De ijsbaan van Roodeschool ligt er al mooi bij.

Helaas is de nachtvorst de komende dagen verdwenen.

pi_104471717
CFS laat December steeds kouder worden voor Europa. Op het gifje is duidelijk een trend naar de koude kant te zien.

pi_104507373
;)
quote:
2s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:00 schreef aloa het volgende:
CFS laat December steeds kouder worden voor Europa. Op het gifje is duidelijk een trend naar de koude kant te zien.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Waar haal je die kaartjes vandaan? Ik zoek ze al een tijdje
pi_104507578
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:41 schreef BazzersKing het volgende:
;)

[..]

Waar haal je die kaartjes vandaan? Ik zoek ze al een tijdje
http://www.cpc.ncep.noaa.(...)images3/euT2mMon.gif
pi_104507729
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:48 schreef BazzersKing het volgende:

[..]

Danku
Hier kun je nog meer van dergelijke kaarten vinden.

http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs_fcst/
pi_104507961
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:52 schreef aloa het volgende:

[..]

Hier kun je nog meer van dergelijke kaarten vinden.

http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs_fcst/
Nogmaals danku ;)
pi_104511563
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 18:26 schreef JaimyLee het volgende:
Ik heb alleen de samenvatting gelezen, en hoop dat die waar is :)
Sneeuw _O_
Dan kan ik mijn bazenwinterjas >:O weer aan :D :D :D
je bedoelt die jas die je van het Leger des Heils hebt gekregen en waarmee je op die dagen met een bekertje in je hand bij het centraal station staat te bedelen als ik langskom? }) ;)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_104511664
Gelukkig komt dit van dezelfde mensen die hebben voorspeld dat er een hete droge zomer zou komen _O-
stupidity has become as common as common sense was before
pi_104511920
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 14:01 schreef marcb1974 het volgende:
Gelukkig komt dit van dezelfde mensen die hebben voorspeld dat er een hete droge zomer zou komen _O-
Seizoensweer in Europa is bijna niet te voorspellen.
Album top 100 2024
  Moderator maandag 21 november 2011 @ 12:18:55 #94
8781 crew  Frutsel
pi_104624287
mpoppel twitterde op maandag 21-11-2011 om 12:15:19 Weather Services International Expects Mildest European Winter since 2007-08 reageer retweet
  maandag 21 november 2011 @ 12:20:26 #95
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_104624335
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 14:01 schreef marcb1974 het volgende:
Euh nee hoor.. de zomer kwam van Weeronline, deze winter van Meteoconsult.
pi_104625311
quote:
6s.gif Op maandag 21 november 2011 12:18 schreef Frutsel het volgende:
mpoppel twitterde op maandag 21-11-2011 om 12:15:19 Weather Services International Expects Mildest European Winter since 2007-08 reageer retweet
Pssst Fruts ;)

http://wsi.com/e7bd216b-c(...)-release-details.htm

In December, WSI forecasts:

Nordic Region Warmer than normal
UK Colder than normal
Northern Mainland Warmer than normal east, colder than normal west
Southern Mainland Warmer than normal east, colder than normal west

In January, WSI forecasts:

Nordic Region Warmer than normal
UK Colder than normal
Northern Mainland Colder than normal

Southern Mainland Colder than normal, except southeastern Europe and southern Iberia
pi_104626468
Zou kouder dan normaal nog steeds niet gewoon de warmste winter sinds 2007/08 kunnen zijn? De afgelopen twee winters waren iig kouder dan normaal. Van 2008/09 weet ik het niet meer.
  maandag 21 november 2011 @ 13:45:03 #98
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_104627101
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:26 schreef cynicus het volgende:
Zou kouder dan normaal nog steeds niet gewoon de warmste winter sinds 2007/08 kunnen zijn? De afgelopen twee winters waren iig kouder dan normaal. Van 2008/09 weet ik het niet meer.
Uh nee... 2010/2011 was niet kouder dan normaal. Voor de perceptie van de Nederlander was het wel winters door de grote hoeveelheden sneeuw in december.
pi_104630223
quote:
0s.gif [b]Op maandag 21 november 2011 13:45 schreef [url=http://forum.fok.nl
Uh nee... 2010/2011 was niet kouder dan normaal. Voor de perceptie van de Nederlander was het wel winters door de grote hoeveelheden sneeuw in december.
Ok, nu het ik het echt opgezocht.

Winter 2010/2011 was kouder dan gemiddeld. Een hele graad zelfs.

Winter 2009/2010 was 2.2 graden kouder dan gemiddeld.

Winter 2008/2009 was 1.1 graad kouder dan gemiddeld.

Winter 2007/2008 was 1.8 graad warmer dan gemiddeld.

Dus alles tussen -1 en 0 graden ten opzichte van gemiddeld betekend dat het de mildste winter sinds 07/08 is maar nog steeds kouder dan normaal (Fruts en m-online kunnen dus beide gelijk hebben, even uitgaande van het idee dat het om Nederland gaat).

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door cynicus op 21-11-2011 15:16:54 ]
pi_104675692
Dom gelul. Die winter zou al in november beginnen en nu gaan ze het de hele tijd opschuiven. Uiteindelijk komt ie er wel ja (no shit), maar tot 6 december in ieder geval nog normale temperaturen ipv -25. Hoeveel neerslag is er trouwens in november gevallen? Gaat dat geen record worden?

Leuk hoor, mensen de stuipen op het lijf jagen met je baggervoorspellingen :').
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_104684884
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:47 schreef RemcoW23 het volgende:
baggervoorspellingen :').
Zijn nog altijd verwachtingen, maar goed.....
pi_104686908
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:47 schreef RemcoW23 het volgende:
Dom gelul. Die winter zou al in november beginnen en nu gaan ze het de hele tijd opschuiven. Uiteindelijk komt ie er wel ja (no shit), maar tot 6 december in ieder geval nog normale temperaturen ipv -25. Hoeveel neerslag is er trouwens in november gevallen? Gaat dat geen record worden?

Leuk hoor, mensen de stuipen op het lijf jagen met je baggervoorspellingen :').
:D

Lees de onderste regel van de OP nog een keer.

quote:
Tip: Ga geen waarde hechten aan lange termijn verwachtingen! Dit is een momentopname en we weten allemaal hoe dat kan gaan.
  dinsdag 22 november 2011 @ 19:35:53 #103
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_104687063
Lange termijn moet je nooit waarde aan hechten :) althans, ik ben er niet bepaald een fan van.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_104687809
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:35 schreef INViCTuS het volgende:
Lange termijn moet je nooit waarde aan hechten :) althans, ik ben er niet bepaald een fan van.
Lange termijn wordt pas interessant als iets steeds weer terugkeert op de kaarten. Maar waarde hecht ik er niet aan.
pi_104698147
Pdate winterverwachting (22/11/11) + actuele schets situatie + komende dagen: er komt meer vaart in het weerbeeld.

De laatste weerkaarten tonen een vrij duidelijke eensgezindheid op korte en lange termijn. Om het één en het ander te kaderen in een ruimer 'weergeheel' beginnen we met een samenvatting van de afgelopen week/weken. Het moge duidelijk zijn, november verloopt zachter dan normaal. Brussel en meer bepaald Ukkel noteren afwijkingen tot 2.5-3°C t.o.v. het langjarig gemiddelde. 7/8°C is hetgeen we normaal zouden mogen krijgen en met 11/12°C die we vandaag bereiken kunnen we spreken van een significant verschil in temperatuur. Qua neerslag leven we dan weer onder onze stand. Met een maandgemiddelde van <10mm in grote delen van België kunnen we gerust spreken van een droge tot zeer droge maand. Normaal hebben we recht op 70/80mm.

Over de maand november is nog een veel langer boek te schrijven, maar om de update toch wat overzichtelijk te houden kunnen we concreet stellen dat we al enkele weken met een geblokkeerd stromingspatroon te maken hebben. Een hogedrukcel strekt zich uit vanover Spanje tot Polen en blokkeert daarbij de toevoer van storingen en diepe depressies.

De onderstaande weerkaart visualiseert de huidige luchtdruksituatie met enerzijds de grootschalige hoogtetrog ter hoogte van IJsland en anderzijds de hogedrukopbouw boven het westen en centrale deel van Europa.

Begin volgend weekend zien we de hoogtetrog ter hoogte van IJsland opschuiven richting het oosten. Hogedrukopbouw ten oosten van Amerika is hiervan de oorzaak. Velen van ons vinden dit een mooie situatie en dat is het na weken van uitzichtloos dynamisch weer ook. De stroming gaat meer en meer uit het westen waaien en daarmee zijn we de mistsituaties tijdelijk weer kwijt. Merk op dat de hogedrukcel zich meer en meer horizontaal gaat uitstrekken over Europa en dat daardoor het westelijk- en noordelijk deel van Europa onder invloed komen van storingen/stormdepressies.

Bovenstaande kaart bevindt zich al enkele dagen in de verwachtingen van zowel het GFS (Amerikaans weermodel) als het ECMWF (het Europees weermodel). De kwaliteit van de verwachting is dan ook hoog te noemen.

Samen met de opschuivende hoogetrog (koude lucht in de bovenlucht) ontwikkelen zich in de jetstreak enkele stormdepressies (zie cirkels). Deze hebben voornamelijk in het zuidelijk kwadrant van het systeem een sterk windveld. Het is dan ook niet uitgesloten dat de Britse Eilanden de komende dagen enkele stormen te verwerken krijgen. Deze actieve depressies ontstaan hoofdzakelijk door de barokliene zone waarin ze ingebed zitten. Deze zone is de scheiding tussen enerzijds koude lucht in het noorden en anderzijds vochtige en relatief warme lucht uit het zuiden. Onderstaande kaart toont de windsnelheden aan in windstoten en daar zien we dat het GFS waarden berekent voor de Britse Eilanden vlot boven de 100km/h.

Samen met deze actieve depressies en de toevoer van maritieme en later subpolaire lucht (polaire lucht dat via een omweg, in dit geval de Atlantische Oceaan stroomt en zo een lichte opwarming kent) zal de 2m-temperatuur boven de Benelux dan ook wat gaan dalen. Dit weerspiegelt zich zowel in de hoogte als op grondniveau. Volgende week (zie zwarte cirkel) kunnen we dan ook temperaturen gaan verwachten rond het langjarig gemiddelde, namelijk 6-7°C.

Een laatste belangrijke factor (naast de wind en de dalende temperatuur) is de neerslaghoeveelheid. Zoals in de eerste alinea reeds aangegeven is er in België nog maar bitter weinig neerslag gevallen. Daar lijkt volgende week (indicatie) volgens het GFS-weermodel verandering in te komen. De depressies krijgen meer en meer invloed op het West-Europese weer en daardoor kunnen storingen ook verder uitzakken tot onze richtingen. In eerste instantie zien we dat de neerslag zich voornamelijk concentreert in het noordwestelijk kwadrant van Europa (Britse Eilanden en Noorwegen), maar later zal de jetstreak waarschijnlijk een meer zuidelijkere trend kennen waardoor depressies ook vlot hun neerslag kunnen afzetten in het westen van Europa.

Concreet: er zijn weersveranderingen op til en dat is maar goed ook. Het geblokkeerd weerpatroon met weinig wind en hogere temperaturen kan door de actieve depressies doorbroken worden en samen met die ontwikkelingen kan de winter misschien eindelijk een voet aan de grond krijgen in Europa (er wordt volgende week namelijk veel sneeuw verwacht in Rusland en Scandinavië). Bij ons nog niet direct de winterse taferelen, maar wel een ander en dynamischer weerbeeld. Wat de winterprognose van WeatherService.be betreft = weinig veranderingen aan het feit dat we nog steeds een zachtere winter voorzien in vergelijking met vorig jaar. Redenen hiervoor zijn La Nïna, de extreme koude in de stratosfeer en het gebrek aan sneeuw/ijs in het noordelijk halfrond (Europa).

Bron van deze weersverwachting: http://www.weatherservice(...)iscussie/msg214/#new
Bron kaartjes: wetter3.de & wetterzentrale.de
  dinsdag 22 november 2011 @ 22:37:47 #106
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_104699457
Langer boek over november? Er valt bar weinig over te zeggen, zo saai was het!
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_104718599
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:32 schreef aloa het volgende:

[..]

:D

Lees de onderste regel van de OP nog een keer.

[..]

Ging me niet echt over de verwachtingen in dit topic, maar over de voorspellingen waarmee men 2 maanden geleden werd doodgegooid door die zogenaamde kenners in allerlei landen. Ieder jaar hetzelfde liedje en de media neemt het continu natuurlijk lekker over.

Zomer 2012 zal wel weer een hittegolf worden, temperaturen van 40 graden niet ondenkbaar in Nederland ;).

Verder heb ik geen problemen met de kaartjes en verwachtingen in dit topic, anders zat ik hier niet. Uiteraard weet ik dat je daar niet al te veel waarde aan moet hechten :).
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_104719736
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 14:31 schreef RemcoW23 het volgende:

[..]

Ieder jaar hetzelfde liedje en de media neemt het continu natuurlijk lekker over.

De media neemt het inderdaad over en maakt het nog een slagje erger. Helaas zijn er ook forums (zal hier de naam niet noemen, maar is ook aanwezig hier op forum) waar ze het ook goed kunnen. Want als men er namelijk over schrijft (horrorwinter) dan is het gelijk je verwachting. Dan vraag ik me af wat het kan zijn..... Pure jaloezie en frustratie dat ze zelf niet over het artikel hebben kunnen schrijven waarmee ze later naar de media konden?????? Maar goed het is gewoon afwachten wat het gaat doen. Momenteel wel ontwikkelingen in stratoforische polar vortex, dit was weken niet het geval geweest. Voor nu moeten we het met deze kaarten doen (zie hieronder) :P

pi_104720089
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 14:57 schreef meteo-online het volgende:

[..]

De media neemt het inderdaad over en maakt het nog een slagje erger. Helaas zijn er ook forums (zal hier de naam niet noemen, maar is ook aanwezig hier op forum) waar ze het ook goed kunnen. Want als men er namelijk over schrijft (horrorwinter) dan is het gelijk je verwachting. Dan vraag ik me af wat het kan zijn..... Pure jaloezie en frustratie dat ze zelf niet over het artikel hebben kunnen schrijven waarmee ze later naar de media konden?????? Maar goed het is gewoon afwachten wat het gaat doen. Momenteel wel ontwikkelingen in stratoforische polar vortex, dit was weken niet het geval geweest. Voor nu moeten we het met deze kaarten doen (zie hieronder) :P

[ afbeelding ]
Tong80 is weerman geworden en stuurt geheime berichten de weerkaarten in? :o
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_104758669
Nou hier vanuit Rotterdam geldt volgens onze 'gek' Ed Aldus :D dat de komende dagen de druilerige regen zal toenemen t/m 2 december 2011(vrijdag dus) terwijl vandaag het 1 en al droog is. :|W
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_104819401
Sinterklaaswintertje????

Moderator vrijdag 25 november 2011 @ 20:50:53 #112
8781 crew  Frutsel
pi_104819546
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:48 schreef meteo-online het volgende:
Sinterklaaswintertje????

[ afbeelding ]
kan nog steeds dat de pieten van het dak pleuren :P
pi_104819922
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:50 schreef Frutsel het volgende:

[..]

kan nog steeds dat de pieten van het dak pleuren :P
Voorlopig nog wel, hoop dat collega dadelijk ook Nederland er even stiekem bij pakt. Zal het dan ook hier plaatsen
pi_105015320
Te koude winter, op schaatsen!

Hieronder de definitieve winterverwachting. Deze verwachting is wel wat bijgesteld richting een wat minder koud karakter op de lange termijn.

Ik ga uit van een te koude winter 2011-2012.

Ondanks dat de maand november iets te zacht en vooral heel droog is verlopen, verwacht ik een koude decembermaand en een relatief koude winter. Voor december verwacht ik dat de gemiddelde temperatuur 0,5 tot 1 graad onder normaal komt te liggen, met wisselvallig en onstuimig weer. Daarbij ook steeds meer (natte) sneeuwbuien. Met andere woorden de winter zal meer en meer gaan opspelen, met name later in de maand. Later in de maand december of begin januari houd ik er rekening mee dat we op schaatsen kunnen komen. Dit door een wat langere koudere periode. Januari begint ook nog koud met winterweer, maar de maand stapt over op een nat en wisselvallig weertype. Hierdoor komt de temperatuur over de gehele maand januari gemiddeld rond of iets boven normaal te liggen. In februari zet deze zachte trend zich eerst voort, maar later in deze korte maand kan de koude lucht terugkomen en resulteert samen met de andere maanden in een relatief koude winter. Mogelijk nog op schaatsen.

Bijzonderheden: de kans op een winterse kerst (met vorst en wat sneeuw) is vrij groot. De kans op een witte kerst is <50%.

Algemeen: het wordt een winter met regelmatig sneeuw en ijzel, met af en toe een storm. Daardoor kan het verkeer af en toe flink ontregeld worden.

Piet Paulusma
pi_105017347
quote:
2s.gif Op woensdag 30 november 2011 18:23 schreef aloa het volgende:
Te koude winter, op schaatsen!

Hieronder de definitieve winterverwachting. Deze verwachting is wel wat bijgesteld richting een wat minder koud karakter op de lange termijn.

Ik ga uit van een te koude winter 2011-2012.

Ondanks dat de maand november iets te zacht en vooral heel droog is verlopen, verwacht ik een koude decembermaand en een relatief koude winter. Voor december verwacht ik dat de gemiddelde temperatuur 0,5 tot 1 graad onder normaal komt te liggen, met wisselvallig en onstuimig weer. Daarbij ook steeds meer (natte) sneeuwbuien. Met andere woorden de winter zal meer en meer gaan opspelen, met name later in de maand. Later in de maand december of begin januari houd ik er rekening mee dat we op schaatsen kunnen komen. Dit door een wat langere koudere periode. Januari begint ook nog koud met winterweer, maar de maand stapt over op een nat en wisselvallig weertype. Hierdoor komt de temperatuur over de gehele maand januari gemiddeld rond of iets boven normaal te liggen. In februari zet deze zachte trend zich eerst voort, maar later in deze korte maand kan de koude lucht terugkomen en resulteert samen met de andere maanden in een relatief koude winter. Mogelijk nog op schaatsen.

Bijzonderheden: de kans op een winterse kerst (met vorst en wat sneeuw) is vrij groot. De kans op een witte kerst is <50%.

Algemeen: het wordt een winter met regelmatig sneeuw en ijzel, met af en toe een storm. Daardoor kan het verkeer af en toe flink ontregeld worden.

Piet Paulusma
De eerste twee weken van december zijn zacht (of iig minder koud dan gemiddeld). Dat het daarna tegen de 21e aan begint te lopen en de winter langzaam aan begint is dan ook niet zo heel vreemd.

Verder: Piet :') x2000
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
  vrijdag 2 december 2011 @ 01:27:19 #116
251975 kissaa
fka: kissa
pi_105132179
http://www.telegraaf.nl/b(...)agen_op_komst__.html

quote:
Koudere dagen op komst

Van onze weerman
SOEST - Na een nat weekeinde komt ons land maandag tot in de loop van woensdag onder invloed van een koudere noordwestelijke stroming. Op 5 december is er de eerste kans op hagel- en natte sneeuwbuien. Ook dinsdag vallen er winterse buien met een klap onweer, maar er zijn ook zonnige momenten.
pi_105132694
Ik heb vannacht gedroomd dat het sneeuwde ;(
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_105133717
quote:
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

quote:
Vooruitzichten lange termijn
zaterdag 10 december tot en met zaterdag 17 december
Grote kans op aanhoudend wisselvallig en vrij zacht weer.
En die zeggen dus weer heel wat anders :')
stupidity has become as common as common sense was before
pi_105134219
Die KNMI-verwachting gaat ook over na 10 december he... Verwachting is dus iets koeler weer (maxima rond 6 graden, normaal eigenlijk voor de tijd van het jaar) rond 5 december, daarna weer vrij zacht met tegen 10 graden.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_105144779
Och jee, die afgekeurde sportredacteur van de Telegraaf F Schrader. Weet niet wat ik van hem moet denken, veel sgreivvouten alteid in zein stukjes
pi_105144794
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

[..]

En die zeggen dus weer heel wat anders :')
Dat telegraaf stukje gaat over 5-6-7 dec het knmi heeft daar ook wat koudere dagen staan.
pi_105145174
Het staat in de Telegraaf dus is het sowieso niet waar.
pi_105148675
quote:
Ik sta er altijd versteld van dat mensen de telegraaf nog serieus nemen.
Life is Music
pi_105151587
Winterse perikelen op komst

De Komende week gaat het één en ander veranderen in het weerbeeld. Maandag en dinsdag komt ons land al tijdelijk in koudere lucht terecht, maar volgend weekend lijkt de winter een wat serieuzere voet aan wal te willen zetten. Qua neerslag zijn de weermodellen het nog niet helemaal eens. Met het steeds kouder worden van de bovenlucht neemt de kans op winterse neerslag langzaam toe.

Een eerste storing zal zondagavond en in de nacht naar maandag ons land bereiken. Hierdoor valt geregeld neerslag en trekt er veel bewolking over het land. De temperatuur loopt overdag op tot hooguit 3 of 4 graden in het oosten en 8 aan zee. Tijdens pakjesavond wordt de bovenlucht steeds kouder en in combinatie met de dagelijkse afkoeling kan de neerslag langzaamaan een winters karakter krijgen. Verder staat er veel wind en kans soms vlagerig van karakter zijn.

Dinsdag is het opnieuw fris met af en toe een winterse bui. Bij nog altijd een stevige doorstaande wind ligt het kwik rond een graad of 5. 's Nachts koelt het af tot rond het vriespunt. In het zuidoosten van het land tot zelf onder het vriespunt. Ook dan valt er weer enige tijd wat neerslag en deze buien zullen dan sneeuwval bevatten!

Vanaf woensdag stroomt er tijdelijk weer zachtere lucht naar ons land. Hierdoor zal de winterse neerslag even verdwijnen en krijgen we voornamelijk met regen te maken. De temperatuur ligt rond 11 graden in het noordwesten tot 8 graden in het zuiden. Tevens zullen de nachten niet al te koel verlopen.

Volgend weekend lijkt de winter een wat serieuzere voet aan wal te willen zetten. Dit zullen we vanaf zaterdag goed gaan merken. Koude lucht nadert ons vanuit het oosten en zorgt ervoor dat de temperaturen overdag niet veel verder oplopen dan een graad of 1 á 2 in het noordoosten tot een graad of 6 in Zeeland.

In de nachten zal de temperatuur in een groot deel van het land onder het vriespunt duiken. De neerslag die de modellen berekenen kan vooral in de avond, nacht en vroege ochtend in de vorm van sneeuw vallen en vooral in het uiterste noordoosten voor een mogelijk sneeuwdek zorgen.

Bron: Onlineweather
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 00:18:44 #126
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_105152895
Nice :9 Ik ben er klaar voor... ^O^
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_105167624
Wanneer komt die sneeuw nou eens!!
Love, The Kind You Clean Up With A Mop.
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 15:35:40 #128
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_105168518
When Hell freezes over :P })
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_105184157
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 23:44 schreef Narasan het volgende:

Volgend weekend lijkt de winter een wat serieuzere voet aan wal te willen zetten. Dit zullen we vanaf zaterdag goed gaan merken. Koude lucht nadert ons vanuit het oosten en zorgt ervoor dat de temperaturen overdag niet veel verder oplopen dan een graad of 1 á 2 in het noordoosten tot een graad of 6 in Zeeland.

Niets te zien op de kaarten
  zondag 4 december 2011 @ 21:24:39 #130
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_105184433
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 21:20 schreef Weatherman het volgende:

[..]

Niets te zien op de kaarten
Mwah <10% ja, een deel van de EC/GFS-ensembles laat wel degelijk die ontwikkeling zien.
pi_105186424
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 21:24 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Mwah <10% ja, een deel van de EC/GFS-ensembles laat wel degelijk die ontwikkeling zien.
Ja dat laten ze al weken zien, maar zie net niets
  zondag 4 december 2011 @ 22:13:24 #132
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_105187763
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 21:55 schreef Weatherman het volgende:

[..]

Ja dat laten ze al weken zien, maar zie net niets
Oh? Ik heb anders nog niet al weken een golf in de WC zien komen met hogedrukopbouw op Atl. OCeaan, later uitbreidend naar Scandinavië?
pi_105206577
Jij praat over procenten, dan neem ik aan dat jij ook de pluim bedoeld, daar ging iedere keer 4 leden voor winter. Dat is dus 8% en onder de 10% die jij aangeeft
pi_105206640
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:35 schreef Weatherman het volgende:
Jij praat over procenten, dan neem ik aan dat jij ook de pluim bedoeld, daar ging iedere keer 4 leden voor winter. Dat is dus 8% en onder de 10% die jij aangeeft
Maar 8% is toch <10% zoals hij zegt?
Album top 100 2024
  maandag 5 december 2011 @ 13:48:26 #135
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_105207115
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:37 schreef Felagund het volgende:

[..]

Maar 8% is toch <10% zoals hij zegt?
Tsja :')
  maandag 5 december 2011 @ 13:50:27 #136
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_105207202
En van de week allerlei geblaat op weersites en tv over het weer van vandaag en morgen. Natte sneeuw, sneeuw, onweer, regen, moeilijk harde wind.

DE FUCKING ZON SCHIJNT en het is gewoon lekker :')
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_105207701
quote:
10s.gif Op maandag 5 december 2011 13:50 schreef Biogarde het volgende:
En van de week allerlei geblaat op weersites en tv over het weer van vandaag en morgen. Natte sneeuw, sneeuw, onweer, regen, moeilijk harde wind.

DE FUCKING ZON SCHIJNT en het is gewoon lekker :')
Dit. Tis fris, maar we waaien niet weg :D.

quote:
maandag 12 december tot en met maandag 19 december
Grote kans (ca. 80%) op aanhoudend wisselvallig weer met soms veel wind en temperaturen van rond of iets boven normaal. Kleine kans (ca. 20%) op een droger en kouder weertype met kans op nachtvorst.
Mogelijk nachtvorst, dus die -25 lijkt nog minimaal twee weken uit te blijven :D.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_105231058
pi_105244349
in tegenstelling tot die horrorwintervoorspelling zouden de komende 6 winters door toegenomen zonneactiviteit wel eens kwakkelwinters kunnen worden http://www.depers.nl/wete(...)n-kwakkelwinter.html
pi_105244484
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 10:55 schreef pinine het volgende:
in tegenstelling tot die horrorwintervoorspelling zouden de komende 6 winters door toegenomen zonneactiviteit wel eens kwakkelwinters kunnen worden http://www.depers.nl/wete(...)n-kwakkelwinter.html
Een kwakkelwinter voor Nederland voorspellen is nou niet echt rocketscience.
pi_105281075
De temperatuur komt niet eens onder nul in december. Alleen misschien wat nachtvorst. De winter dit jaar wordt volgens mij een herfst met een winterrandje.
pi_105298682
idd, t/m 23 dec geen grote vorst perioden.
pi_105338901
Waar wij vanaf volgende week heengaan is subtropisch en soms ook nat. I.i.g is sneeuw daar uitgesloten.
pi_105388627
Even een winterupdate voor vanavond en vannacht: looks interesting!!

Gladheid en winterse neerslag op komst.

De radar en satellietbeelden tonen op dit moment een overvloed aan buien boven het noorden van Nederland. De weerkaarten voor vanavond laten een vrij interessante situatie zien het noorden en later ook het centrum van Nederland. De kans op winterse buien met hagel en later ook (natte) sneeuw lijkt na middernacht significant te stijgen (vooral ook omdat de temperatuur sterk kan dalen in buien). Onderstaande weerkaarten tonen de atmosferische setting met de nadruk op de sneeuwkansen.

De eerste kaart toont de reeks buien (satellietbeeld) die van over de Noordzee worden aangevoerd richting het vasteland. Zoals u kan zien, mag het noorden van Nederland en later ook het centrum zich opmaken voor enkele pittige winterse buien.

Het zullen hoofdzakelijk na 21:00 winterse buien blijven, aangezien het dauwpunt op 2m hoogte daalt naar 1°C en lokaal nog iets minder in het noorden van Nederland. De kans dat de buien natte sneeuw brengen is vrij hoog. Zie onderstaande kaart.

In de loop van de avond en nacht schuift de sneeuwgrens verder op richting België en kan het in gebieden boven 200 m sneeuwen. De weermodellen bereken nog steeds neerslag en dat kan dus droge sneeuw zijn. Een accumulatie van enkele centimeters is niet geheel onmogelijk.

Via Twitter komen nu reeds berichten binnen van (natte)sneeuwval in het noorden van Nederland. De kans dat deze sneeuw de komende uren kan accumuleren stijgt na middernacht. Voorlopig gaan we hier bij weatherservice.be uit van een 65% kans indien deze streek te maken krijgt met hevige buien. Hoeveelheden liggen rond 1/2cm en behandelen vooral de gebieden boven 200 m.

Bericht geschreven: www.weatherservice.be | overnemen (info |at| weatherservice)
Bron kaartjes: wetter3.de & sat24.com
pi_105394095
Wanneer komt die sneeuw eens! :(
Twiddel
pi_105399253
Riep van de week al sneeuw vanavond en vannacht, niets nieuws onder de zon
  vrijdag 9 december 2011 @ 23:15:16 #147
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_105400655
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:45 schreef Weatherman het volgende:
Riep van de week al sneeuw vanavond en vannacht, niets nieuws onder de zon
In de Ardennen ja :')
pi_105626311
Morgen misschien natte sneeuw.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_105680944
Voor de toekomst zullen de kerstliedjes herschreven moeten worden

Let it snow rain
Let it snow rain
Let it snow rain......... NOT

I'm dreaming of a white wet christmass
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
  Moderator zaterdag 17 december 2011 @ 00:46:48 #150
8781 crew  Frutsel
pi_105718725
Told ya so... straks weer 10 / 11c. Wie weet met een leuk zonnetje kun je rustig op het terras zitten met een trui aan.
pi_105759921
Leuk om dit topic terug te lezen, dan zie je telkens een bericht "sneeuw op komst" - "de winter komt deze week" - "extreem koud", en dan vergelijken met het daadwerkelijk weer.

#fail
En dat kan zomaar.....?
pi_105760709
Van een zijlijn is het altijd makkelijk om anderen af te kraken, wees blij dat je info krijgt....
pi_105760727
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 06:19 schreef Lienzz het volgende:
Leuk om dit topic terug te lezen, dan zie je telkens een bericht "sneeuw op komst" - "de winter komt deze week" - "extreem koud", en dan vergelijken met het daadwerkelijk weer.

#fail
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_105770684
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 06:19 schreef Lienzz het volgende:

#fail
:|W
  Moderator maandag 19 december 2011 @ 15:37:43 #156
8781 crew  Frutsel
pi_105773256
van de FP:

Sneeuw in aantocht

Afgelopen dagen hebben we al kunnen "genieten" van winterse buien, echter vanavond neemt wederom de kans op sneeuw toe vanuit het westen. Vanmiddag trekt er een warmtefront over het land heen, gevolgd door een koufront. Het koufront zal naar alle waarschijnlijkheid het warmte front gaan inhalen later op de avond.

In het westelijk deel van het land krijgen we vanaf de middag te maken met regen cq natte sneeuw. Het midden van het land zal er om spannen, of die te maken gaan krijgen met sneeuw. Voorlopig, na het zien van de recente modellen lijkt het verstandig om het bij natte sneeuw te houden. Het oostelijk deel van het land kan zich opmaken voor sneeuw, daar lijkt alles goed te vallen wat betref de waardes. De neerslaghoeveelheden die momenteel berekend worden bedragen ongeveer: twee centimeter in het noordoosten va het land, twee a drie centimeter in de achterhoek en in het zuidoosten van het land kan er zo'n vier centimeter vallen.

Het verkeer moet in de avonduren en ook in de nachtelijke uren rekening houden met gladheid door sneeuwval. Dit geldt met name voor het oostelijk deel van het land.
pi_105859649
Winter nog niet afschrijven.

De afgelopen dagen is het lokaal even wit geweest door hagel- en natte sneeuwbuien en gedurende de nachtelijke uren wist het kwik zowaar hier en daar net onder nul te komen. Feit is echter dat deze winter qua vorst en sneeuw nog vrijwel niets gepresteerd heeft. De schaatsliefhebbers worden nog niet nerveus en spreken elkaar moed in: “De winter duurt nog lang, het kan in januari of februari nog hard gaan vriezen!” We gaan in dit verhaal proberen te onderzoeken of dat hopen is tegen beter weten in, of dat er nog veel mogelijk is. We bekijken daartoe alle winters vanaf 1901 en kijken hoe vaak het is voorgekomen dat een winter het tot de kerst goeddeels liet afweten, maar daarna toch nog met significante vorst op de proppen kwam.

Anti-vorst periode en definities.

Het is in De Bilt nog nooit voorgekomen dat december geheel vorstloos verliep. Ook dit jaar is dat niet het geval want de afgelopen nacht daalde het kwik er tot… -0,1 graden! Een uiterst minimale vorstdag dus en het is een beetje symptomatisch voor deze maand. Met december vorig jaar nog vers in het geheugen, die de koudste was in 40 jaar tijd en ook nog eens veel sneeuw opleverde, is het contrast wel heel groot. Vorig jaar doofde de winter na de kerst echter als een nachtkaars uit en wist na oud en nieuw vrijwel niets meer te presteren. Zou deze winter het omgekeerde kunnen gebeuren?

Als eerste aanzet hebben we eens gekeken naar de hoeveelheid vorst die iedere winter tot 25 december heeft opgeleverd. Als maatstaf hebben we De Bilt genomen, die als een landelijk gemiddelde kan worden beschouwd en we hebben het Hellmanngetal genomen. Het Hellmann-, of wintergetal wordt opgebouwd door alle negatieve etmaalgemiddelde temperaturen bij elkaar op te tellen, met weglating van het minteken. Ieder etmaal met 0,0 graden of een hogere temperatuur levert geen bijdrage op, alle andere dagen wel. Een etmaal met een gemiddelde temperatuur van bijvoorbeeld -3,8 graden, levert dus 3,8 punten op. Uiteraard betekent een enkel vorstig dagje niet dat de winter meteen in volle hevigheid is losgebarsten en dat de schaatsen uit het vet kunnen worden gehaald. Dat kan wél gebeuren bij een aaneengesloten reeks van minimaal vijf ‘Hellmanndagen’, waarbij het totale wintergetal tot minimaal 16,0 punten oploopt. Dit is ook de definitie van een vorstperiode. Voor een eerste schifting is nu gekeken naar alle winters die tot eerste kerstdag minder dan 10,0 Hellmannpunten hebben gescoord.

Een heel legertje winters.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Als we alle winters bekijken die aan bovenstaande definities voldoen, dan komt er een heel legertje (zeer) zachte winters bovendrijven, die ook gedurende de overige wintermaanden weinig of geen kou hebben opgeleverd. Dat zijn er 24 in totaal. Hoewel (weer)resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst, geeft dit alleen al aan dat er een aanzienlijke kans is dat een winter als geheel na een vorstarme december een ‘slapjanus’ blijft. Maar hoe vaak komt het voor dat een aanvankelijk slappe winter toch nog een mooie vorstperiode wist op te leveren?

Als maatstaf hebben we de winter van vorig jaar genomen. Bijna anderhalve maand lang, van de laatste novemberweek tot en met de eerste januariweek, was het volop winter met ijs- en sneeuwpret. Het kwam echter ook tot veel overlast, met treinen die niet reden, strooizout dat opraakte, lange files en slippartijen. Totaal kwam het Hellmanngetal van de winter van 2011 op 80,6 punten uit en laten we die 80 punten maar eens als uitgangspunt nemen.

Sinds 1901 zijn er in De Bilt 37 winters geweest die minimaal op die 80 punten uitkwamen, één op iedere drie winters dus. Maar hoeveel van die winters hadden tot eerste kerstdag nog maar weinig winters vuurwerk opgeleverd? De afgelopen winter in ieder geval niet. Op 24 december kwam het Hellmanngetal vorig jaar al 63,8 punten en had die winter zijn kruit al vrijwel verschoten. Een jaar eerder verliep de winter nog kouder met totaal 94,7 punten, maar de kou was toen eerlijk over de drie wintermaanden verdeeld. Op 24 december 2009 stond de teller op 26,0.

Vergelijkbaar verliep de winter van 2002-’03. Op 24 december een stand van 25,7 en een totaalscore van 80,6. Dichterbij onze definitie kwam de winter van 1996-’97, de laatste winter waarin een Elfstedentocht kon worden verreden. De vorstperiode, eigenlijk de enige in die winter, was al op 21 december begonnen en op de 24e hadden we al 15,1 punten bijeengesprokkeld. Met de jaarwisseling en gedurende de eerste januaridecade was de kou toen uitzonderlijk fel, en uiteindelijk kwam die winter uit op 131,6 punten. Hoe raar het kan gaan zagen we toen ook, want de tweede winterhelft heeft toen vrijwel geen vorst meer opgeleverd. Hoe dan ook, sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw hebben we vier behoorlijke winters gehad, waarbij de kou echter steeds al vóór de kerst was begonnen.

Een kleiner groepje winters.

Verder terugkijkend is de winter van 1986/’87 de eerste die wél aan onze definitie voldoet. Op 24 december 1986 was de Hellmannsom 2,3 punten. Op 10 januari 1987 werd de tien-punten-grens gepasseerd en de winter als geheel kwam op 151,5 punten uit. Sterker nog, het koude wintertrio uit de jaren 80 van de vorige eeuw voldoen alle drie aan onze definitie. De winter daarvoor was op 24 december gevorderd tot 8,6 punten, met een totaal van 149,3 punten, maar de winter van 1984/’85 maakte het nog bonter met op 24 december 1984 nog geen enkele bijdrage (0,0 punten!) maar met een totaalstand van 193,6 punten! Dit was dus een strenge winter, waarbij de kou volledig in januari en februari viel. Dat geeft de schaatsliefhebber wellicht moed!

Het kán dus nog wel, maar aan de andere kant is het groepje ‘koude’ winters zonder decembervorst tot aan de kerst, niet erg groot. Sinds 1901 zijn er dertien winters geweest die dit wisten te presteren. Vóór 1985 was dat de winter van 1955/’56, en dat is meteen wel het meest illustere voorbeeld. Februari 1956 is nog steeds de allerkoudste wintermaand in ruim honderd jaar tijd. Tot eind januari stelde de kou bar weinig voor. Op 24 december 1955 stond het Hellmanngetal op een schamele 5,5 punten en pas op 31 januari 1956 werd de tien-punten-grens gepasseerd. De winter kwam totaal op 210,7 punten uit en die werden dus bijna allemaal in februari bijeengeraapt!

Langer geleden zien we zelfs dat een paar ‘grote’ winters ook pas laat op gang kwamen. De winter van 1942 kwam op een totaal van 331,8 punten uit, maar had op 24 december nog maar 6,5 punten bijeengegaard. In 1929 was de score respectievelijk 9,4 en 227,1 punten. In dit rijtje van dertien winters wisten er maar liefst tien de honderd, en zes zelfs de 150 Hellmannpunten te passeren en daarmee waren deze winters dus royaal kouder dan de afgelopen twee winters.

De schaatsliefhebbers hoeven dus nog niet te wanhopen, maar de eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat de kans dat deze winter als geheel (vrij) zacht blijft, toch een stuk groter is. Puur kijkend naar de afgelopen 110 winters, kunnen we stellen dat, gezien de huidige voorgeschiedenis, de kans op een zachte tot gemiddelde winter met een totaal van minder dan 80 Hellmannpunten op 75 tot 80% ligt, maar dat er altijd nog een niet te verwaarlozen kans is van 20 tot 25% dat de huidige winter uitgroeit tot een vrij koude, of zelfs nog koudere winter met méér dan 80 Hellmannpunten. Afwachten is het parool.

Bronnen: Meteo Consult, eigen archief, KNMI. Foto voorpagina: Mihaela Faasse.
  Moderator woensdag 21 december 2011 @ 12:05:46 #158
8781 crew  Frutsel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')