abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104684884
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:47 schreef RemcoW23 het volgende:
baggervoorspellingen :').
Zijn nog altijd verwachtingen, maar goed.....
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_104686908
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:47 schreef RemcoW23 het volgende:
Dom gelul. Die winter zou al in november beginnen en nu gaan ze het de hele tijd opschuiven. Uiteindelijk komt ie er wel ja (no shit), maar tot 6 december in ieder geval nog normale temperaturen ipv -25. Hoeveel neerslag is er trouwens in november gevallen? Gaat dat geen record worden?

Leuk hoor, mensen de stuipen op het lijf jagen met je baggervoorspellingen :').
:D

Lees de onderste regel van de OP nog een keer.

quote:
Tip: Ga geen waarde hechten aan lange termijn verwachtingen! Dit is een momentopname en we weten allemaal hoe dat kan gaan.
  dinsdag 22 november 2011 @ 19:35:53 #103
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_104687063
Lange termijn moet je nooit waarde aan hechten :) althans, ik ben er niet bepaald een fan van.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_104687809
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:35 schreef INViCTuS het volgende:
Lange termijn moet je nooit waarde aan hechten :) althans, ik ben er niet bepaald een fan van.
Lange termijn wordt pas interessant als iets steeds weer terugkeert op de kaarten. Maar waarde hecht ik er niet aan.
pi_104698147
Pdate winterverwachting (22/11/11) + actuele schets situatie + komende dagen: er komt meer vaart in het weerbeeld.

De laatste weerkaarten tonen een vrij duidelijke eensgezindheid op korte en lange termijn. Om het één en het ander te kaderen in een ruimer 'weergeheel' beginnen we met een samenvatting van de afgelopen week/weken. Het moge duidelijk zijn, november verloopt zachter dan normaal. Brussel en meer bepaald Ukkel noteren afwijkingen tot 2.5-3°C t.o.v. het langjarig gemiddelde. 7/8°C is hetgeen we normaal zouden mogen krijgen en met 11/12°C die we vandaag bereiken kunnen we spreken van een significant verschil in temperatuur. Qua neerslag leven we dan weer onder onze stand. Met een maandgemiddelde van <10mm in grote delen van België kunnen we gerust spreken van een droge tot zeer droge maand. Normaal hebben we recht op 70/80mm.

Over de maand november is nog een veel langer boek te schrijven, maar om de update toch wat overzichtelijk te houden kunnen we concreet stellen dat we al enkele weken met een geblokkeerd stromingspatroon te maken hebben. Een hogedrukcel strekt zich uit vanover Spanje tot Polen en blokkeert daarbij de toevoer van storingen en diepe depressies.

De onderstaande weerkaart visualiseert de huidige luchtdruksituatie met enerzijds de grootschalige hoogtetrog ter hoogte van IJsland en anderzijds de hogedrukopbouw boven het westen en centrale deel van Europa.

Begin volgend weekend zien we de hoogtetrog ter hoogte van IJsland opschuiven richting het oosten. Hogedrukopbouw ten oosten van Amerika is hiervan de oorzaak. Velen van ons vinden dit een mooie situatie en dat is het na weken van uitzichtloos dynamisch weer ook. De stroming gaat meer en meer uit het westen waaien en daarmee zijn we de mistsituaties tijdelijk weer kwijt. Merk op dat de hogedrukcel zich meer en meer horizontaal gaat uitstrekken over Europa en dat daardoor het westelijk- en noordelijk deel van Europa onder invloed komen van storingen/stormdepressies.

Bovenstaande kaart bevindt zich al enkele dagen in de verwachtingen van zowel het GFS (Amerikaans weermodel) als het ECMWF (het Europees weermodel). De kwaliteit van de verwachting is dan ook hoog te noemen.

Samen met de opschuivende hoogetrog (koude lucht in de bovenlucht) ontwikkelen zich in de jetstreak enkele stormdepressies (zie cirkels). Deze hebben voornamelijk in het zuidelijk kwadrant van het systeem een sterk windveld. Het is dan ook niet uitgesloten dat de Britse Eilanden de komende dagen enkele stormen te verwerken krijgen. Deze actieve depressies ontstaan hoofdzakelijk door de barokliene zone waarin ze ingebed zitten. Deze zone is de scheiding tussen enerzijds koude lucht in het noorden en anderzijds vochtige en relatief warme lucht uit het zuiden. Onderstaande kaart toont de windsnelheden aan in windstoten en daar zien we dat het GFS waarden berekent voor de Britse Eilanden vlot boven de 100km/h.

Samen met deze actieve depressies en de toevoer van maritieme en later subpolaire lucht (polaire lucht dat via een omweg, in dit geval de Atlantische Oceaan stroomt en zo een lichte opwarming kent) zal de 2m-temperatuur boven de Benelux dan ook wat gaan dalen. Dit weerspiegelt zich zowel in de hoogte als op grondniveau. Volgende week (zie zwarte cirkel) kunnen we dan ook temperaturen gaan verwachten rond het langjarig gemiddelde, namelijk 6-7°C.

Een laatste belangrijke factor (naast de wind en de dalende temperatuur) is de neerslaghoeveelheid. Zoals in de eerste alinea reeds aangegeven is er in België nog maar bitter weinig neerslag gevallen. Daar lijkt volgende week (indicatie) volgens het GFS-weermodel verandering in te komen. De depressies krijgen meer en meer invloed op het West-Europese weer en daardoor kunnen storingen ook verder uitzakken tot onze richtingen. In eerste instantie zien we dat de neerslag zich voornamelijk concentreert in het noordwestelijk kwadrant van Europa (Britse Eilanden en Noorwegen), maar later zal de jetstreak waarschijnlijk een meer zuidelijkere trend kennen waardoor depressies ook vlot hun neerslag kunnen afzetten in het westen van Europa.

Concreet: er zijn weersveranderingen op til en dat is maar goed ook. Het geblokkeerd weerpatroon met weinig wind en hogere temperaturen kan door de actieve depressies doorbroken worden en samen met die ontwikkelingen kan de winter misschien eindelijk een voet aan de grond krijgen in Europa (er wordt volgende week namelijk veel sneeuw verwacht in Rusland en Scandinavië). Bij ons nog niet direct de winterse taferelen, maar wel een ander en dynamischer weerbeeld. Wat de winterprognose van WeatherService.be betreft = weinig veranderingen aan het feit dat we nog steeds een zachtere winter voorzien in vergelijking met vorig jaar. Redenen hiervoor zijn La Nïna, de extreme koude in de stratosfeer en het gebrek aan sneeuw/ijs in het noordelijk halfrond (Europa).

Bron van deze weersverwachting: http://www.weatherservice(...)iscussie/msg214/#new
Bron kaartjes: wetter3.de & wetterzentrale.de
  dinsdag 22 november 2011 @ 22:37:47 #106
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_104699457
Langer boek over november? Er valt bar weinig over te zeggen, zo saai was het!
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_104718599
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:32 schreef aloa het volgende:

[..]

:D

Lees de onderste regel van de OP nog een keer.

[..]

Ging me niet echt over de verwachtingen in dit topic, maar over de voorspellingen waarmee men 2 maanden geleden werd doodgegooid door die zogenaamde kenners in allerlei landen. Ieder jaar hetzelfde liedje en de media neemt het continu natuurlijk lekker over.

Zomer 2012 zal wel weer een hittegolf worden, temperaturen van 40 graden niet ondenkbaar in Nederland ;).

Verder heb ik geen problemen met de kaartjes en verwachtingen in dit topic, anders zat ik hier niet. Uiteraard weet ik dat je daar niet al te veel waarde aan moet hechten :).
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_104719736
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 14:31 schreef RemcoW23 het volgende:

[..]

Ieder jaar hetzelfde liedje en de media neemt het continu natuurlijk lekker over.

De media neemt het inderdaad over en maakt het nog een slagje erger. Helaas zijn er ook forums (zal hier de naam niet noemen, maar is ook aanwezig hier op forum) waar ze het ook goed kunnen. Want als men er namelijk over schrijft (horrorwinter) dan is het gelijk je verwachting. Dan vraag ik me af wat het kan zijn..... Pure jaloezie en frustratie dat ze zelf niet over het artikel hebben kunnen schrijven waarmee ze later naar de media konden?????? Maar goed het is gewoon afwachten wat het gaat doen. Momenteel wel ontwikkelingen in stratoforische polar vortex, dit was weken niet het geval geweest. Voor nu moeten we het met deze kaarten doen (zie hieronder) :P

pi_104720089
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 14:57 schreef meteo-online het volgende:

[..]

De media neemt het inderdaad over en maakt het nog een slagje erger. Helaas zijn er ook forums (zal hier de naam niet noemen, maar is ook aanwezig hier op forum) waar ze het ook goed kunnen. Want als men er namelijk over schrijft (horrorwinter) dan is het gelijk je verwachting. Dan vraag ik me af wat het kan zijn..... Pure jaloezie en frustratie dat ze zelf niet over het artikel hebben kunnen schrijven waarmee ze later naar de media konden?????? Maar goed het is gewoon afwachten wat het gaat doen. Momenteel wel ontwikkelingen in stratoforische polar vortex, dit was weken niet het geval geweest. Voor nu moeten we het met deze kaarten doen (zie hieronder) :P

[ afbeelding ]
Tong80 is weerman geworden en stuurt geheime berichten de weerkaarten in? :o
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_104758669
Nou hier vanuit Rotterdam geldt volgens onze 'gek' Ed Aldus :D dat de komende dagen de druilerige regen zal toenemen t/m 2 december 2011(vrijdag dus) terwijl vandaag het 1 en al droog is. :|W
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_104819401
Sinterklaaswintertje????

Moderator vrijdag 25 november 2011 @ 20:50:53 #112
8781 crew  Frutsel
pi_104819546
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:48 schreef meteo-online het volgende:
Sinterklaaswintertje????

[ afbeelding ]
kan nog steeds dat de pieten van het dak pleuren :P
pi_104819922
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:50 schreef Frutsel het volgende:

[..]

kan nog steeds dat de pieten van het dak pleuren :P
Voorlopig nog wel, hoop dat collega dadelijk ook Nederland er even stiekem bij pakt. Zal het dan ook hier plaatsen
pi_105015320
Te koude winter, op schaatsen!

Hieronder de definitieve winterverwachting. Deze verwachting is wel wat bijgesteld richting een wat minder koud karakter op de lange termijn.

Ik ga uit van een te koude winter 2011-2012.

Ondanks dat de maand november iets te zacht en vooral heel droog is verlopen, verwacht ik een koude decembermaand en een relatief koude winter. Voor december verwacht ik dat de gemiddelde temperatuur 0,5 tot 1 graad onder normaal komt te liggen, met wisselvallig en onstuimig weer. Daarbij ook steeds meer (natte) sneeuwbuien. Met andere woorden de winter zal meer en meer gaan opspelen, met name later in de maand. Later in de maand december of begin januari houd ik er rekening mee dat we op schaatsen kunnen komen. Dit door een wat langere koudere periode. Januari begint ook nog koud met winterweer, maar de maand stapt over op een nat en wisselvallig weertype. Hierdoor komt de temperatuur over de gehele maand januari gemiddeld rond of iets boven normaal te liggen. In februari zet deze zachte trend zich eerst voort, maar later in deze korte maand kan de koude lucht terugkomen en resulteert samen met de andere maanden in een relatief koude winter. Mogelijk nog op schaatsen.

Bijzonderheden: de kans op een winterse kerst (met vorst en wat sneeuw) is vrij groot. De kans op een witte kerst is <50%.

Algemeen: het wordt een winter met regelmatig sneeuw en ijzel, met af en toe een storm. Daardoor kan het verkeer af en toe flink ontregeld worden.

Piet Paulusma
pi_105017347
quote:
2s.gif Op woensdag 30 november 2011 18:23 schreef aloa het volgende:
Te koude winter, op schaatsen!

Hieronder de definitieve winterverwachting. Deze verwachting is wel wat bijgesteld richting een wat minder koud karakter op de lange termijn.

Ik ga uit van een te koude winter 2011-2012.

Ondanks dat de maand november iets te zacht en vooral heel droog is verlopen, verwacht ik een koude decembermaand en een relatief koude winter. Voor december verwacht ik dat de gemiddelde temperatuur 0,5 tot 1 graad onder normaal komt te liggen, met wisselvallig en onstuimig weer. Daarbij ook steeds meer (natte) sneeuwbuien. Met andere woorden de winter zal meer en meer gaan opspelen, met name later in de maand. Later in de maand december of begin januari houd ik er rekening mee dat we op schaatsen kunnen komen. Dit door een wat langere koudere periode. Januari begint ook nog koud met winterweer, maar de maand stapt over op een nat en wisselvallig weertype. Hierdoor komt de temperatuur over de gehele maand januari gemiddeld rond of iets boven normaal te liggen. In februari zet deze zachte trend zich eerst voort, maar later in deze korte maand kan de koude lucht terugkomen en resulteert samen met de andere maanden in een relatief koude winter. Mogelijk nog op schaatsen.

Bijzonderheden: de kans op een winterse kerst (met vorst en wat sneeuw) is vrij groot. De kans op een witte kerst is <50%.

Algemeen: het wordt een winter met regelmatig sneeuw en ijzel, met af en toe een storm. Daardoor kan het verkeer af en toe flink ontregeld worden.

Piet Paulusma
De eerste twee weken van december zijn zacht (of iig minder koud dan gemiddeld). Dat het daarna tegen de 21e aan begint te lopen en de winter langzaam aan begint is dan ook niet zo heel vreemd.

Verder: Piet :') x2000
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
  vrijdag 2 december 2011 @ 01:27:19 #116
251975 kissaa
fka: kissa
pi_105132179
http://www.telegraaf.nl/b(...)agen_op_komst__.html

quote:
Koudere dagen op komst

Van onze weerman
SOEST - Na een nat weekeinde komt ons land maandag tot in de loop van woensdag onder invloed van een koudere noordwestelijke stroming. Op 5 december is er de eerste kans op hagel- en natte sneeuwbuien. Ook dinsdag vallen er winterse buien met een klap onweer, maar er zijn ook zonnige momenten.
pi_105132694
Ik heb vannacht gedroomd dat het sneeuwde ;(
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_105133717
quote:
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

quote:
Vooruitzichten lange termijn
zaterdag 10 december tot en met zaterdag 17 december
Grote kans op aanhoudend wisselvallig en vrij zacht weer.
En die zeggen dus weer heel wat anders :')
stupidity has become as common as common sense was before
pi_105134219
Die KNMI-verwachting gaat ook over na 10 december he... Verwachting is dus iets koeler weer (maxima rond 6 graden, normaal eigenlijk voor de tijd van het jaar) rond 5 december, daarna weer vrij zacht met tegen 10 graden.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_105144779
Och jee, die afgekeurde sportredacteur van de Telegraaf F Schrader. Weet niet wat ik van hem moet denken, veel sgreivvouten alteid in zein stukjes
pi_105144794
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

[..]

En die zeggen dus weer heel wat anders :')
Dat telegraaf stukje gaat over 5-6-7 dec het knmi heeft daar ook wat koudere dagen staan.
pi_105145174
Het staat in de Telegraaf dus is het sowieso niet waar.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_105148675
quote:
Ik sta er altijd versteld van dat mensen de telegraaf nog serieus nemen.
Life is Music
pi_105151587
Winterse perikelen op komst

De Komende week gaat het één en ander veranderen in het weerbeeld. Maandag en dinsdag komt ons land al tijdelijk in koudere lucht terecht, maar volgend weekend lijkt de winter een wat serieuzere voet aan wal te willen zetten. Qua neerslag zijn de weermodellen het nog niet helemaal eens. Met het steeds kouder worden van de bovenlucht neemt de kans op winterse neerslag langzaam toe.

Een eerste storing zal zondagavond en in de nacht naar maandag ons land bereiken. Hierdoor valt geregeld neerslag en trekt er veel bewolking over het land. De temperatuur loopt overdag op tot hooguit 3 of 4 graden in het oosten en 8 aan zee. Tijdens pakjesavond wordt de bovenlucht steeds kouder en in combinatie met de dagelijkse afkoeling kan de neerslag langzaamaan een winters karakter krijgen. Verder staat er veel wind en kans soms vlagerig van karakter zijn.

Dinsdag is het opnieuw fris met af en toe een winterse bui. Bij nog altijd een stevige doorstaande wind ligt het kwik rond een graad of 5. 's Nachts koelt het af tot rond het vriespunt. In het zuidoosten van het land tot zelf onder het vriespunt. Ook dan valt er weer enige tijd wat neerslag en deze buien zullen dan sneeuwval bevatten!

Vanaf woensdag stroomt er tijdelijk weer zachtere lucht naar ons land. Hierdoor zal de winterse neerslag even verdwijnen en krijgen we voornamelijk met regen te maken. De temperatuur ligt rond 11 graden in het noordwesten tot 8 graden in het zuiden. Tevens zullen de nachten niet al te koel verlopen.

Volgend weekend lijkt de winter een wat serieuzere voet aan wal te willen zetten. Dit zullen we vanaf zaterdag goed gaan merken. Koude lucht nadert ons vanuit het oosten en zorgt ervoor dat de temperaturen overdag niet veel verder oplopen dan een graad of 1 á 2 in het noordoosten tot een graad of 6 in Zeeland.

In de nachten zal de temperatuur in een groot deel van het land onder het vriespunt duiken. De neerslag die de modellen berekenen kan vooral in de avond, nacht en vroege ochtend in de vorm van sneeuw vallen en vooral in het uiterste noordoosten voor een mogelijk sneeuwdek zorgen.

Bron: Onlineweather
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 00:18:44 #126
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_105152895
Nice :9 Ik ben er klaar voor... ^O^
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_105167624
Wanneer komt die sneeuw nou eens!!
Love, The Kind You Clean Up With A Mop.
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 15:35:40 #128
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_105168518
When Hell freezes over :P })
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_105184157
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 23:44 schreef Narasan het volgende:

Volgend weekend lijkt de winter een wat serieuzere voet aan wal te willen zetten. Dit zullen we vanaf zaterdag goed gaan merken. Koude lucht nadert ons vanuit het oosten en zorgt ervoor dat de temperaturen overdag niet veel verder oplopen dan een graad of 1 á 2 in het noordoosten tot een graad of 6 in Zeeland.

Niets te zien op de kaarten
  zondag 4 december 2011 @ 21:24:39 #130
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_105184433
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 21:20 schreef Weatherman het volgende:

[..]

Niets te zien op de kaarten
Mwah <10% ja, een deel van de EC/GFS-ensembles laat wel degelijk die ontwikkeling zien.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_105186424
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 21:24 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Mwah <10% ja, een deel van de EC/GFS-ensembles laat wel degelijk die ontwikkeling zien.
Ja dat laten ze al weken zien, maar zie net niets
  zondag 4 december 2011 @ 22:13:24 #132
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_105187763
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 21:55 schreef Weatherman het volgende:

[..]

Ja dat laten ze al weken zien, maar zie net niets
Oh? Ik heb anders nog niet al weken een golf in de WC zien komen met hogedrukopbouw op Atl. OCeaan, later uitbreidend naar Scandinavië?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_105206577
Jij praat over procenten, dan neem ik aan dat jij ook de pluim bedoeld, daar ging iedere keer 4 leden voor winter. Dat is dus 8% en onder de 10% die jij aangeeft
pi_105206640
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:35 schreef Weatherman het volgende:
Jij praat over procenten, dan neem ik aan dat jij ook de pluim bedoeld, daar ging iedere keer 4 leden voor winter. Dat is dus 8% en onder de 10% die jij aangeeft
Maar 8% is toch <10% zoals hij zegt?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  maandag 5 december 2011 @ 13:48:26 #135
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_105207115
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:37 schreef Felagund het volgende:

[..]

Maar 8% is toch <10% zoals hij zegt?
Tsja :')
  maandag 5 december 2011 @ 13:50:27 #136
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_105207202
En van de week allerlei geblaat op weersites en tv over het weer van vandaag en morgen. Natte sneeuw, sneeuw, onweer, regen, moeilijk harde wind.

DE FUCKING ZON SCHIJNT en het is gewoon lekker :')
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_105207701
quote:
10s.gif Op maandag 5 december 2011 13:50 schreef Biogarde het volgende:
En van de week allerlei geblaat op weersites en tv over het weer van vandaag en morgen. Natte sneeuw, sneeuw, onweer, regen, moeilijk harde wind.

DE FUCKING ZON SCHIJNT en het is gewoon lekker :')
Dit. Tis fris, maar we waaien niet weg :D.

quote:
maandag 12 december tot en met maandag 19 december
Grote kans (ca. 80%) op aanhoudend wisselvallig weer met soms veel wind en temperaturen van rond of iets boven normaal. Kleine kans (ca. 20%) op een droger en kouder weertype met kans op nachtvorst.
Mogelijk nachtvorst, dus die -25 lijkt nog minimaal twee weken uit te blijven :D.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_105231058
pi_105244349
in tegenstelling tot die horrorwintervoorspelling zouden de komende 6 winters door toegenomen zonneactiviteit wel eens kwakkelwinters kunnen worden http://www.depers.nl/wete(...)n-kwakkelwinter.html
pi_105244484
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 10:55 schreef pinine het volgende:
in tegenstelling tot die horrorwintervoorspelling zouden de komende 6 winters door toegenomen zonneactiviteit wel eens kwakkelwinters kunnen worden http://www.depers.nl/wete(...)n-kwakkelwinter.html
Een kwakkelwinter voor Nederland voorspellen is nou niet echt rocketscience.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_105281075
De temperatuur komt niet eens onder nul in december. Alleen misschien wat nachtvorst. De winter dit jaar wordt volgens mij een herfst met een winterrandje.
pi_105298682
idd, t/m 23 dec geen grote vorst perioden.
pi_105338901
Waar wij vanaf volgende week heengaan is subtropisch en soms ook nat. I.i.g is sneeuw daar uitgesloten.
pi_105388627
Even een winterupdate voor vanavond en vannacht: looks interesting!!

Gladheid en winterse neerslag op komst.

De radar en satellietbeelden tonen op dit moment een overvloed aan buien boven het noorden van Nederland. De weerkaarten voor vanavond laten een vrij interessante situatie zien het noorden en later ook het centrum van Nederland. De kans op winterse buien met hagel en later ook (natte) sneeuw lijkt na middernacht significant te stijgen (vooral ook omdat de temperatuur sterk kan dalen in buien). Onderstaande weerkaarten tonen de atmosferische setting met de nadruk op de sneeuwkansen.

De eerste kaart toont de reeks buien (satellietbeeld) die van over de Noordzee worden aangevoerd richting het vasteland. Zoals u kan zien, mag het noorden van Nederland en later ook het centrum zich opmaken voor enkele pittige winterse buien.

Het zullen hoofdzakelijk na 21:00 winterse buien blijven, aangezien het dauwpunt op 2m hoogte daalt naar 1°C en lokaal nog iets minder in het noorden van Nederland. De kans dat de buien natte sneeuw brengen is vrij hoog. Zie onderstaande kaart.

In de loop van de avond en nacht schuift de sneeuwgrens verder op richting België en kan het in gebieden boven 200 m sneeuwen. De weermodellen bereken nog steeds neerslag en dat kan dus droge sneeuw zijn. Een accumulatie van enkele centimeters is niet geheel onmogelijk.

Via Twitter komen nu reeds berichten binnen van (natte)sneeuwval in het noorden van Nederland. De kans dat deze sneeuw de komende uren kan accumuleren stijgt na middernacht. Voorlopig gaan we hier bij weatherservice.be uit van een 65% kans indien deze streek te maken krijgt met hevige buien. Hoeveelheden liggen rond 1/2cm en behandelen vooral de gebieden boven 200 m.

Bericht geschreven: www.weatherservice.be | overnemen (info |at| weatherservice)
Bron kaartjes: wetter3.de & sat24.com
pi_105394095
Wanneer komt die sneeuw eens! :(
Twiddel
pi_105399253
Riep van de week al sneeuw vanavond en vannacht, niets nieuws onder de zon
  vrijdag 9 december 2011 @ 23:15:16 #147
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_105400655
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:45 schreef Weatherman het volgende:
Riep van de week al sneeuw vanavond en vannacht, niets nieuws onder de zon
In de Ardennen ja :')
pi_105626311
Morgen misschien natte sneeuw.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_105680944
Voor de toekomst zullen de kerstliedjes herschreven moeten worden

Let it snow rain
Let it snow rain
Let it snow rain......... NOT

I'm dreaming of a white wet christmass
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
  Moderator zaterdag 17 december 2011 @ 00:46:48 #150
8781 crew  Frutsel
pi_105718725
Told ya so... straks weer 10 / 11c. Wie weet met een leuk zonnetje kun je rustig op het terras zitten met een trui aan.
pi_105759921
Leuk om dit topic terug te lezen, dan zie je telkens een bericht "sneeuw op komst" - "de winter komt deze week" - "extreem koud", en dan vergelijken met het daadwerkelijk weer.

#fail
En dat kan zomaar.....?
pi_105760709
Van een zijlijn is het altijd makkelijk om anderen af te kraken, wees blij dat je info krijgt....
pi_105760727
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 06:19 schreef Lienzz het volgende:
Leuk om dit topic terug te lezen, dan zie je telkens een bericht "sneeuw op komst" - "de winter komt deze week" - "extreem koud", en dan vergelijken met het daadwerkelijk weer.

#fail
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_105770684
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 06:19 schreef Lienzz het volgende:

#fail
:|W
  Moderator maandag 19 december 2011 @ 15:37:43 #156
8781 crew  Frutsel
pi_105773256
van de FP:

Sneeuw in aantocht

Afgelopen dagen hebben we al kunnen "genieten" van winterse buien, echter vanavond neemt wederom de kans op sneeuw toe vanuit het westen. Vanmiddag trekt er een warmtefront over het land heen, gevolgd door een koufront. Het koufront zal naar alle waarschijnlijkheid het warmte front gaan inhalen later op de avond.

In het westelijk deel van het land krijgen we vanaf de middag te maken met regen cq natte sneeuw. Het midden van het land zal er om spannen, of die te maken gaan krijgen met sneeuw. Voorlopig, na het zien van de recente modellen lijkt het verstandig om het bij natte sneeuw te houden. Het oostelijk deel van het land kan zich opmaken voor sneeuw, daar lijkt alles goed te vallen wat betref de waardes. De neerslaghoeveelheden die momenteel berekend worden bedragen ongeveer: twee centimeter in het noordoosten va het land, twee a drie centimeter in de achterhoek en in het zuidoosten van het land kan er zo'n vier centimeter vallen.

Het verkeer moet in de avonduren en ook in de nachtelijke uren rekening houden met gladheid door sneeuwval. Dit geldt met name voor het oostelijk deel van het land.
pi_105859649
Winter nog niet afschrijven.

De afgelopen dagen is het lokaal even wit geweest door hagel- en natte sneeuwbuien en gedurende de nachtelijke uren wist het kwik zowaar hier en daar net onder nul te komen. Feit is echter dat deze winter qua vorst en sneeuw nog vrijwel niets gepresteerd heeft. De schaatsliefhebbers worden nog niet nerveus en spreken elkaar moed in: “De winter duurt nog lang, het kan in januari of februari nog hard gaan vriezen!” We gaan in dit verhaal proberen te onderzoeken of dat hopen is tegen beter weten in, of dat er nog veel mogelijk is. We bekijken daartoe alle winters vanaf 1901 en kijken hoe vaak het is voorgekomen dat een winter het tot de kerst goeddeels liet afweten, maar daarna toch nog met significante vorst op de proppen kwam.

Anti-vorst periode en definities.

Het is in De Bilt nog nooit voorgekomen dat december geheel vorstloos verliep. Ook dit jaar is dat niet het geval want de afgelopen nacht daalde het kwik er tot… -0,1 graden! Een uiterst minimale vorstdag dus en het is een beetje symptomatisch voor deze maand. Met december vorig jaar nog vers in het geheugen, die de koudste was in 40 jaar tijd en ook nog eens veel sneeuw opleverde, is het contrast wel heel groot. Vorig jaar doofde de winter na de kerst echter als een nachtkaars uit en wist na oud en nieuw vrijwel niets meer te presteren. Zou deze winter het omgekeerde kunnen gebeuren?

Als eerste aanzet hebben we eens gekeken naar de hoeveelheid vorst die iedere winter tot 25 december heeft opgeleverd. Als maatstaf hebben we De Bilt genomen, die als een landelijk gemiddelde kan worden beschouwd en we hebben het Hellmanngetal genomen. Het Hellmann-, of wintergetal wordt opgebouwd door alle negatieve etmaalgemiddelde temperaturen bij elkaar op te tellen, met weglating van het minteken. Ieder etmaal met 0,0 graden of een hogere temperatuur levert geen bijdrage op, alle andere dagen wel. Een etmaal met een gemiddelde temperatuur van bijvoorbeeld -3,8 graden, levert dus 3,8 punten op. Uiteraard betekent een enkel vorstig dagje niet dat de winter meteen in volle hevigheid is losgebarsten en dat de schaatsen uit het vet kunnen worden gehaald. Dat kan wél gebeuren bij een aaneengesloten reeks van minimaal vijf ‘Hellmanndagen’, waarbij het totale wintergetal tot minimaal 16,0 punten oploopt. Dit is ook de definitie van een vorstperiode. Voor een eerste schifting is nu gekeken naar alle winters die tot eerste kerstdag minder dan 10,0 Hellmannpunten hebben gescoord.

Een heel legertje winters.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Als we alle winters bekijken die aan bovenstaande definities voldoen, dan komt er een heel legertje (zeer) zachte winters bovendrijven, die ook gedurende de overige wintermaanden weinig of geen kou hebben opgeleverd. Dat zijn er 24 in totaal. Hoewel (weer)resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst, geeft dit alleen al aan dat er een aanzienlijke kans is dat een winter als geheel na een vorstarme december een ‘slapjanus’ blijft. Maar hoe vaak komt het voor dat een aanvankelijk slappe winter toch nog een mooie vorstperiode wist op te leveren?

Als maatstaf hebben we de winter van vorig jaar genomen. Bijna anderhalve maand lang, van de laatste novemberweek tot en met de eerste januariweek, was het volop winter met ijs- en sneeuwpret. Het kwam echter ook tot veel overlast, met treinen die niet reden, strooizout dat opraakte, lange files en slippartijen. Totaal kwam het Hellmanngetal van de winter van 2011 op 80,6 punten uit en laten we die 80 punten maar eens als uitgangspunt nemen.

Sinds 1901 zijn er in De Bilt 37 winters geweest die minimaal op die 80 punten uitkwamen, één op iedere drie winters dus. Maar hoeveel van die winters hadden tot eerste kerstdag nog maar weinig winters vuurwerk opgeleverd? De afgelopen winter in ieder geval niet. Op 24 december kwam het Hellmanngetal vorig jaar al 63,8 punten en had die winter zijn kruit al vrijwel verschoten. Een jaar eerder verliep de winter nog kouder met totaal 94,7 punten, maar de kou was toen eerlijk over de drie wintermaanden verdeeld. Op 24 december 2009 stond de teller op 26,0.

Vergelijkbaar verliep de winter van 2002-’03. Op 24 december een stand van 25,7 en een totaalscore van 80,6. Dichterbij onze definitie kwam de winter van 1996-’97, de laatste winter waarin een Elfstedentocht kon worden verreden. De vorstperiode, eigenlijk de enige in die winter, was al op 21 december begonnen en op de 24e hadden we al 15,1 punten bijeengesprokkeld. Met de jaarwisseling en gedurende de eerste januaridecade was de kou toen uitzonderlijk fel, en uiteindelijk kwam die winter uit op 131,6 punten. Hoe raar het kan gaan zagen we toen ook, want de tweede winterhelft heeft toen vrijwel geen vorst meer opgeleverd. Hoe dan ook, sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw hebben we vier behoorlijke winters gehad, waarbij de kou echter steeds al vóór de kerst was begonnen.

Een kleiner groepje winters.

Verder terugkijkend is de winter van 1986/’87 de eerste die wél aan onze definitie voldoet. Op 24 december 1986 was de Hellmannsom 2,3 punten. Op 10 januari 1987 werd de tien-punten-grens gepasseerd en de winter als geheel kwam op 151,5 punten uit. Sterker nog, het koude wintertrio uit de jaren 80 van de vorige eeuw voldoen alle drie aan onze definitie. De winter daarvoor was op 24 december gevorderd tot 8,6 punten, met een totaal van 149,3 punten, maar de winter van 1984/’85 maakte het nog bonter met op 24 december 1984 nog geen enkele bijdrage (0,0 punten!) maar met een totaalstand van 193,6 punten! Dit was dus een strenge winter, waarbij de kou volledig in januari en februari viel. Dat geeft de schaatsliefhebber wellicht moed!

Het kán dus nog wel, maar aan de andere kant is het groepje ‘koude’ winters zonder decembervorst tot aan de kerst, niet erg groot. Sinds 1901 zijn er dertien winters geweest die dit wisten te presteren. Vóór 1985 was dat de winter van 1955/’56, en dat is meteen wel het meest illustere voorbeeld. Februari 1956 is nog steeds de allerkoudste wintermaand in ruim honderd jaar tijd. Tot eind januari stelde de kou bar weinig voor. Op 24 december 1955 stond het Hellmanngetal op een schamele 5,5 punten en pas op 31 januari 1956 werd de tien-punten-grens gepasseerd. De winter kwam totaal op 210,7 punten uit en die werden dus bijna allemaal in februari bijeengeraapt!

Langer geleden zien we zelfs dat een paar ‘grote’ winters ook pas laat op gang kwamen. De winter van 1942 kwam op een totaal van 331,8 punten uit, maar had op 24 december nog maar 6,5 punten bijeengegaard. In 1929 was de score respectievelijk 9,4 en 227,1 punten. In dit rijtje van dertien winters wisten er maar liefst tien de honderd, en zes zelfs de 150 Hellmannpunten te passeren en daarmee waren deze winters dus royaal kouder dan de afgelopen twee winters.

De schaatsliefhebbers hoeven dus nog niet te wanhopen, maar de eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat de kans dat deze winter als geheel (vrij) zacht blijft, toch een stuk groter is. Puur kijkend naar de afgelopen 110 winters, kunnen we stellen dat, gezien de huidige voorgeschiedenis, de kans op een zachte tot gemiddelde winter met een totaal van minder dan 80 Hellmannpunten op 75 tot 80% ligt, maar dat er altijd nog een niet te verwaarlozen kans is van 20 tot 25% dat de huidige winter uitgroeit tot een vrij koude, of zelfs nog koudere winter met méér dan 80 Hellmannpunten. Afwachten is het parool.

Bronnen: Meteo Consult, eigen archief, KNMI. Foto voorpagina: Mihaela Faasse.
  Moderator woensdag 21 december 2011 @ 12:05:46 #158
8781 crew  Frutsel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')