Winter zat ernaast (alleen de perceptie deed mensen denken dat het klopte), lente was spot on, zomer zat er helemaal naast, voornamelijk omdat de weeromslag een maand eerder kwam.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:12 schreef Tinkepink het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de voorspellingen van vorig jaar? Heeft iemand al eens nagekeken wat daar van terecht is gekomen? Ben wel benieuwd namelijk.
Leuk hoor zo'n voorspelling, maar ik daarbij graag een onderbouwing en die is in geen velden of wegen te bekennen. WAAROM wordt het een 'zeer koude' winter?quote:
Zonder trend heb je gelijk, dan was het helemaal geen koude winter. Hou je rekening met de opwarmende trend van onze winters dan kun je misschien zeggen dat de afgelopen twee winters wel wat kouder dan normaal waren.quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:20 schreef aloa het volgende:
Wanneer is een winter kouder dan normaal? Volgens hellmann kom je dan uit op de winter van 1997.
De laatste 2 winters waren normaal.
Ja precies, dat dacht ik ook. Daarom vroeg ik meteo-online waarom hij ENSO zo'n prominente rol toebedeeld, maar hij heeft tot nu toe niet meer in dit topic (zijn eigen) gereageerd.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:50 schreef Felagund het volgende:
Voor Europa zijn die seizoensvoorspellingen jammer genoeg weinig waard, El Nino/La Nina heeft hier te weinig invloed om er een voorspelling op te baseren. Al mag het van mij best weer flink gaan vriezen.
Marc moet dus nog komen; ben benieuwd naar zijn verwachtingen (of voorspellingen)quote:Weerprimeur Marc E. Putto
Winterprognose wordt op 17 oktober gelanceerd via weerprimeurlijn. Zeer complex dit jaar en kans op een ANDER verloop dan afgelopen winters
'Op 25 na strengste' vind ik op zijn zachtst gezegd een aanranding van het woord 'streng'.quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:58 schreef pfaf het volgende:
Weerstation Losser had vorig jaar de op 27 na en dat jaar ervoor de op 25 na strengste winters in 120 jaar. Dat vind ik niet normaal. Geen elfsteden-winter, maar normaal vind ik een understatement.
Wat een ongelofelijke kolder. Omdat H>300 als een strenge winter wordt geclassificeerd, kan het woord in geen enkele context meer gebruikt worden? Een docent kan ook alleen streng zijn als het een hoog genoeg Hellmann heeft? Als we deze winter tien lichte vriesdagen hebben is de winter strenger dan die van 2007. Punt.quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:57 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
'Op 25 na strengste' vind ik op zijn zachtst gezegd een aanranding van het woord 'streng'.
Streng is een officiële term, en dient slechts toegepast te worden op de winters die aan de desbetreffende criteria voldoen.
Volgens de KNMI-defintie was de afgelopen winter normaal ja. Maar als een situatie één keer in de tien jaar voorkomt vind ik dat niet normaal.quote:Qua Hellmangetal waren de afgelopen twee winters normaal.
Kijk je naar de gemiddelde temperatuur, dan zaten we aan 'te koud'. Maar daarmee is ook alles gezegd. De laatste strenge winter is van heel lang geleden.
Nou, niet in geen enkele context, maar op 25 na strengste is een belachelijke stretch van het begrip.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
Wat een ongelofelijke kolder. Omdat H>300 als een strenge winter wordt geclassificeerd, kan het woord in geen enkele context meer gebruikt worden?
We meten de handelswijze van docenten niet in Hellmann, dus nee.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:
Een docent kan ook alleen streng zijn als het een hoog genoeg Hellmann heeft?
Dan is ie kouder. Streng hoort helemaal niet thuis in dat soort vergelijkingen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:
Als we deze winter vijf vriesdagen hebben is de winter strenger dan die van 2007. Punt.
Jawel. Het zegt juist iets over die afgelopen veertien jaar, en niet over het ene jaar dat normaal is.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:19 schreef pfaf het volgende:
Volgens de KNMI-defintie was de afgelopen winter normaal ja. Maar als een situatie één keer in de tien jaar voorkomt vind ik dat niet normaal.
Onzin. Als ik een wedstrijd doe met 25 tegenstanders en ik wordt 24e, ben ik de op 23 na beste.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:24 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Nou, niet in geen enkele context, maar op 25 na strengste is een belachelijke stretch van het begrip.
Boehoe.quote:Dan is ie kouder. Streng hoort helemaal niet thuis in dat soort vergelijkingen.
Aah, het iedereen is gek behalve ik principe.quote:Jawel. Het zegt juist iets over die afgelopen veertien jaar, en niet over het ene jaar dat normaal is.
Nee, maar 14 flutwinters en 1 normale maakt die normale nog niet koud.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:34 schreef pfaf het volgende:
Aah, het iedereen is gek behalve ik principe.
Naar mijn definitie van normaal (hence norm) wel.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:36 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Nee, maar 14 flutwinters en 1 normale maakt die normale nog niet koud.
We stellen de norm al iedere tien jaar bij, dus het is niet zo dat we constant alles bij het oude houden.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Naar mijn definitie van normaal (hence norm) wel.
Hoef ik niet, ik kan prima met de officiële definitie van strenge winter naast de spreektaal leven. In het dagelijks leven heeft er ook nog nooit iemand over geklaagd, het woordverkrachting genoemd, of het met me oneens geweest.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:38 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Je staat verder vrij om te klagen bij Hellmann.
Het gaat mij dan ook niet om het dagelijkse leven of de spreektaal. Dat vind ik allemaal prima - in het dagelijks leven. Het gaat mij puur om het gebruik van meteorologische termen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
Hoef ik niet, ik kan prima met de officiële definitie van strenge winter naast de spreektaal leven. In het dagelijks leven heeft er ook nog nooit iemand over geklaagd, het woordverkrachting genoemd, of het met me oneens geweest.
Mwah, ik vind koud nog wel iets wat je in een glijdende schaal kunt gebruiken - maar streng is voor mij een constante.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:47 schreef Felagund het volgende:
Streng is sowieso subjectief, of je het nu meteorologisch definieert of niet. Je meet het altijd relatief. Maar volgens mij kunnen jullie beter met het welles/nietes discussie ophouden, je wordt het volgens mij toch niet eens.
Je zult er echter niet onderuit kunnen dat als je achter je pc wegstapt streng toch echt een term uit de spreektaal is. Of het nu over diëten, docenten of winters gaat.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:45 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Het gaat mij dan ook niet om het dagelijkse leven of de spreektaal. Dat vind ik allemaal prima - in het dagelijks leven. Het gaat mij puur om het gebruik van meteorologische termen.
Dat klopt, het volk heeft het begrip omarmt, zeker bij de afgelopen twee winters.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:49 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je zult er echter niet onderuit kunnen dat als je achter je pc wegstapt streng toch echt een term uit de spreektaal is. Of het nu over diëten, docenten of winters gaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |