Onzin!!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 22:52 schreef Bluesdude het volgende:
Dat het "de gewoonste zaak van de wereld" zou zijn toen is helemaal niet waar en dat is nog geen reden om géén excuus te maken.
Met excuses schiet je niks op.... wel met die geschiedenis doorvertellen.
De slavernij lijkt wel een taboeonderwerp.
Als het besproken wordt dan zijn velen vooral bezig met `wij` zijn niet schuldig. en "zij " zijn ook schuldig.
Nee.. dat zijn `wij` ook niet.
Maar velen van `wij` zijn wel schuldig aan vooral onschuldig willen zijn. Een nutteloos streven
Nederlandse geschiedenis is niet allemaal hosanna en om `trots' op te zijn
Drink die gifbeker, en leer over de good, the bad and the ugly..
Waarom die behoefte om te denken dat mensen niet beter wisten dat slavernij verkeerd was ?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 23:10 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Onzin!!
Wat toen normaal was is nu niet normaal. Tijden veranderen.
We hadden het over slavernij en de neiging van mensen dat te bagatelliseren en gedreven op zoek zijn naar de eigen onschuld en wijzen naar "zij, die zwarten" zijn ook schuldig.quote:Of wil jij het de Jappen nu ook nog verwijten van het toendertijd aangedaane kwaad?
Maar wat is het nut ervan?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 23:39 schreef Bluesdude het volgende:
Als men het over Nederlandse slavernij heb, dan is het logisch dat men dan bepaalde Nederlanders van toen en de Nederlandse overheid van toen ook benoemt.
Alsof je zinnige uitspraken kan doen over de ontwikkeling van Afrika wanneer zaken anders waren gelopenquote:Op dinsdag 27 september 2011 14:27 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Die zeiksnorren zouden niet eens daar een mooi warm landje hebben als 'wij' er niet waren geweest! Dan lagen ze nu dood te gaan van honger en AIDS
Ja want het gros van de Surinamers ligt de hele dag lekker in de hangmat te niksen, reist met bolletjes coke naar Nederland en het gros van de Surinaamse kinderen is crimineelquote:in plaats van lekker in de hangmat tussen de bananenpalmen te niksen, hun kinderen hier de crimineel uit te laten hangen en hun tante's vol bolletjes coke deze kant op te sturen.
Wat een ondankbaren zijn het eigenlijk ook hè.
Laat die brief eens zien .zodat we kunnen bepalen wie die eisers zijn.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 17:56 schreef Truffelvarken het volgende:
De Creolen uit Suriname enz (mensen van gemengd blank en negerbloed) willen een schadevergoeding van mij hebben omdat volgens hen mijn voorvaderen in slaven handelden.
Hoe kan dat nou ... een alinea eerder waren het meerdere creolen en nu is het er maar één?quote:Diezelfde bruine Creool
Wat wil je daarmee zeggen ?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 10:50 schreef Truffelvarken het volgende:
Zo kan het dus ook en zonder zeuren en klagen.
http://tesellefamily.com/ned_content/ned_kroniek/hfd_04.htmquote:Aankoop van nieuwe gronden en het gaan verhandelen van graan en linnen waren er onder meer voor verantwoordelijk dat de Scholten, qua macht en invloed in de plaatselijke samenleving, steeds meer de positie van hun veelal absente heer - na 1600 het Huis van Oranje - innamen
Nou nou nou, zo schaars waren slaven nou ook weer niet. Een slaaf en een paard hebben nog een paar overeenkomsten. Je kunt ermee fokken en de nakomelingen kun je weer verkopen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 15:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Persoonlijk vind ik de slavenhouderij mensonterend.Maar.
Ik denk dat de straatarme turftrappers die in onze veenkolonien, 70-80 jaar geleden in een hut van takken en plaggen de winter probeerden te overleven terwijl de ijzige wind om de hut gierde en de honger aan hen vrat, met graagte hadden geruild met een plantageslaaf. Alleen al om het klimaat.
Een slaaf was weliswaar net zoals een paard, eigendom van zijn meester. Maar hij kreeg genoeg te eten zodat hij in conditie te bleef om zijn werk te doen. Net zoals voornoemd paard.
Als een slaaf overleed door ondervoeding of mishandeling koste dat zijn baas geld. Dan moest de opzichterslaaf op het matje komen en maakte kans zelf weer in de rietsnijderij te belanden.
Als een turftrapper met zijn hele gezin door ondervoeding enz om het leven kwam, werd zijn baas er niet warm of koud van. Dan nam hij gewoon een andere hongerlijer en het kostte hem geen geld
Je bent aan het bagatelliseren. Nog een stapje verder en dan zit je in het spectrum 'goedpraten' .quote:Op zondag 16 oktober 2011 15:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Persoonlijk vind ik de slavenhouderij mensonterend.Maar.
Ik denk dat de straatarme turftrappers die in onze veenkolonien, 70-80 jaar geleden in een hut van takken en plaggen de winter probeerden te overleven terwijl de ijzige wind om de hut gierde en de honger aan hen vrat, met graagte hadden geruild met een plantageslaaf. Alleen al om het klimaat.
trots dat je mensen als beesten hebt behandeld om er zelf beter van te worden? Nederland toch...quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:09 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Zeker niet doen. De tijden waren anders. Die tijd is eerder iets om trots op te zijn dan om je excuses voor te maken
Tsja ach mensen en geschiedenis van hun eigen volk.quote:Op zondag 23 oktober 2011 02:12 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
trots dat je mensen als beesten hebt behandeld om er zelf beter van te worden? Nederland toch...
Nee het deert mij niet, niks nada. Puik werk van Nederlandse handelsgeest Negers hadden toen nog een hoge waarde. Wij hebben daar mooi veel aan verdiendquote:Op zondag 16 oktober 2011 18:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent aan het bagatelliseren. Nog een stapje verder en dan zit je in het spectrum 'goedpraten' .
Er zijn geen verhalen bekend uit de veenkolonieën dat mensen daar met graagte slaaf wilden zijn.
Je zuigt het maar uit je duim.
Interessant is waarom je die kronkelredeneringen opzet.
Misplaatst schaamtegevoel.? Je idee over 'wij, good guys' is aangetast door de historische feiten? Nationale trots is aangevallen ?
Vind je slavernij 'puik werk' ?quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:01 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nee het deert mij niet, niks nada. Puik werk van Nederlandse handelsgeest Negers hadden toen nog een hoge waarde. Wij hebben daar mooi veel aan verdiend![]()
http://www.rnw.nl/caribia(...)lavernijgeschiedenisquote:Op 1 januari 1738 voltrok zich de grootste ramp in de Nederlandse slavernijgeschiedenis. 680 Afrikanen werden opzettelijk de dood ingejaagd, toen het slavenschip Leusden voor de monding van de Marowijnerivier verging. Leo Balai promoveert op vrijdag 21 oktober aan de Universiteit van Amsterdam op de geschiedenis van ‘het enige echte slavenschip’ van de West-Indische Compagnie.
‘Een voorbeeld van uitzonderlijke barbaarsheid’, noemt Balai het optreden van de kapitein en de bemanning van de Leusden. Toen bleek dat het schip zou zinken, werden de gevangenen die zich op dat moment op het dek bevonden voor de maaltijd, gemaand naar slavenruim te gaan. De luiken werden dichtgetimmerd om te voorkomen dat zij konden ontsnappen. 16 Afrikanen die zich elders bevonden, overleefden de ramp.
Als je het nu zo formuleert: "maar ik wist wel dat sommige Nederlanders" dan zit je al een heel stuk dichter bij de realiteit.quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:20 schreef _Lily_ het volgende:
Achja paar van die slaven meer of minder. Wij Nederlanders zijn toch zo TROTS op ons verleden
Ik hoef geen excuses van wie dan ook maar ik wist wel dat Nederlanders er zo over denken en dat ze praten over dat slavernij slecht was maar in hun hart interesseert het ze geen ruk. Dit topic bevestigt het maar weer
Jammer dat je vooral op het troll-stukje van mijn reactie ingaat.quote:
Dus... je meent er niks van , van dat 'puik werk' Waarom zat je te trollen eigenlijk?quote:Op zondag 23 oktober 2011 22:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Jammer dat je vooral op het troll-stukje van mijn reactie ingaat.
Waarom moet ik daar antwoord op geven. Ken jij die antwoorden niet zelf bedenken?quote:Kan je ook antwoorden geven op de relevante vragen die ik stelde?
Je lijkt wel een wijf ofzo van de hak op de tak en direct excuses ergens voor willenquote:Op zondag 23 oktober 2011 23:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus... je meent er niks van , van dat 'puik werk' Waarom zat je te trollen eigenlijk?
[..]
Waarom moet ik daar antwoord op geven. Ken jij die antwoorden niet zelf bedenken?
Voor mij hoef je geen excuus te maken voor wat je niet gedaan hebt. Wat je wél gedaan hebt is getrol. Daar past dus wel excuus bij.
Oei,nogal minachtend voor vrouwen ben je.quote:Op woensdag 2 november 2011 02:17 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je lijkt wel een wijf ofzo van de hak op de tak en direct excuses ergens voor willen. Ik laat dit topic verder wel met rust niemand met een fatsoenlijk verstand hier ziet de meerwaarde van excuses in.
Joh, ga even ergens anders politiek correct doen. Als je niet eens kon zien dat Kandijfijn sarcastisch was met het 'puik werk', dan is het internet echt niets voor jou.quote:Op woensdag 2 november 2011 09:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Oei,nogal minachtend voor vrouwen ben je.
Maar je hebt gelijk. Jouw excuses hebben geen meerwaarde voor dit topic
Sowieso geen enkele bijdrage van je .
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |