Dit zou wel een schandalige bypass van de democratische controle zijn. Immers, het risico dat het EFSF grote verliezen gaat lijden neemt dan gigantisch toe en is veel groter dan het risico was toen de afspraken over het EFSF werden gemaakt. Dat fonds was nooit bedoeld als de riskante optieconstructie met 2-5x leverage zoals die hier wordt voorgesteld.quote:The complex deal would see the EFSF provide a loss-bearing “equity” tranche of any bail-out fund and the ECB the rest in protected “debt”. If the EFSF bore the first 20pc of any loss, the fund’s warchest would effectively be bolstered to Eu2 trillion. If the EFSF bore the first 40pc of any loss, the fund would be able to deploy Eu1 trillion.
Using leverage in this way would allow governments substantially to increase the resources available to the EFSF without having to go back to national parliaments for approval, which in a number of eurozone countries would prove highly problematic.
Nee, dat begrijp je niet verkeerd. Her verhogen van dat fonds is niet echt een oplossing.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:10 schreef dawg het volgende:
dat fonds verhogen heeft toch totaal geen nut? landen kunnen toch nooit zoveel bijdragen om bijv een land als italië te redden? of begrijp ik dan iets verkeerd aan dat noodfonds?
Als je het artikel leest, dat zie je dat het fonds in een een-tweetje met de ECB 5 keer zoveel vuurkracht krijgt en dan dus wel voldoende groot is om zelfs Italië uit de wind te houden.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:10 schreef dawg het volgende:
dat fonds verhogen heeft toch totaal geen nut? landen kunnen toch nooit zoveel bijdragen om bijv een land als italië te redden? of begrijp ik dan iets verkeerd aan dat noodfonds?
Met de nadruk op 'uit de wind houden', het is de bedoeling dat Italië en Spanje niet gered hoeven te worden.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als je het artikel leest, dat zie je dat het fonds in een een-tweetje met de ECB 5 keer zoveel vuurkracht krijgt en dan dus wel voldoende groot is om zelfs Italië uit de wind te houden.
krijg je dan niet een beetje hetzelfde idee als wat grote banken hebben, dat ze toch wel gered worden, en je dus de problemen zo niet oplost maar wellicht juist verergert omdat er niet voldoende prikkels meer zijn?quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als je het artikel leest, dat zie je dat het fonds in een een-tweetje met de ECB 5 keer zoveel vuurkracht krijgt en dan dus wel voldoende groot is om zelfs Italië uit de wind te houden.
Overigens denk ik dat het dan nooit zover zal gaan komen; met zoveel geld in het slechtweerfonds is er eigenlijk geen reden om je als investeerder druk te gaan maken over de solvabiliteit of liquiditeit van landen. Ik neem aan dat we wel een zeer veel strenger regime gaan krijgen om te voorkomen dat landen gebruik moeten maken van de voorziening. Wat overigens ook makkelijker kan worden afgedwongen omdat besmetting op z'n Grieks niet meer erg waarschijnlijk is.
Dat is een reëel risico ja. Vandaar dat ik denk dat het handhavingsregime tamelijk strak wordt ingezet. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de ECB een stem krijgt in het al dan niet redden van landen.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:25 schreef dawg het volgende:
[..]
krijg je dan niet een beetje hetzelfde idee als wat grote banken hebben, dat ze toch wel gered worden, en je dus de problemen zo niet oplost maar wellicht juist verergert omdat er niet voldoende prikkels meer zijn?
ja, lijkt me wel een voorwaarde dan inderdaad. maar goed, wat als het volk van een land niet wil? politici kijken toch ook veel naar draagvlak en hun electoraat, dus het zal mij benieuwen hoe e.e.a. uit gaat pakken.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is een reëel risico ja. Vandaar dat ik denk dat het handhavingsregime tamelijk strak wordt ingezet. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de ECB een stem krijgt in het al dan niet redden van landen.
Ik ben benieuwd of MM het einde van de euro nog durft te voorspellen.
De Bondsdag zal instemmen met het stabiliteitsfonds. Het 'probleem' in Duitsland is van een wat byzantijnse aard; Merkel wil graag dat ze wint met de steun van de CDU/CSU en de FDP en dat ze de steun van de linkse partijen (die ze wel zal krijgen) niet nodig heeft.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Met de nadruk op 'uit de wind houden', het is de bedoeling dat Italië en Spanje niet gered hoeven te worden.
Maar goed, als dit waar is dan zal dat wel weer voor een extra moeilijke besluitvorming in Duitsland zorgen, want daar moet het parlement nog instemmen met het stabiliteitsfonds...
Dan kan dus de ECB weigeren om geld beschikbaar te maken voor zo'n land. En dat kan de ECB makkelijk doen omdat het laten defaulten van één land niks zegt over de risico's voor een ander land.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:33 schreef dawg het volgende:
[..]
ja, lijkt me wel een voorwaarde dan inderdaad. maar goed, wat als het volk van een land niet wil? politici kijken toch ook veel naar draagvlak en hun electoraat, dus het zal mij benieuwen hoe e.e.a. uit gaat pakken.
duidelijk, bedankt.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dan kan dus de ECB weigeren om geld beschikbaar te maken voor zo'n land. En dat kan de ECB makkelijk doen omdat het laten defaulten van één land niks zegt over de risico's voor een ander land.
Zo makkelijk gaat dat niet. Griekenland had al lang moeten defaulten, maar het gebeurt niet. Uiteindelijk wel natuurlijk, maar eerst moet de ECB nog even alle rotzooi kopen van de banken.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dan kan dus de ECB weigeren om geld beschikbaar te maken voor zo'n land. En dat kan de ECB makkelijk doen omdat het laten defaulten van één land niks zegt over de risico's voor een ander land.
Griekenland is een situatie die al uit de hand is gelopen. Het is weinig zinvol om de aanpak daarvan te vergelijken met de aanpak van een land dat door fiscale onverantwoordelijkheid uit de rails dreigt te gaan lopen (Italie bijvoorbeeld). Het is jou misschien ontgaan, maar de ECB heeft Italië gedicteerd wat het 'aanpassingpakket' precies moest inhouden. En dat heeft Italië geleverd.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:44 schreef bascross het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat niet. Griekenland had al lang moeten defaulten, maar het gebeurt niet. Uiteindelijk wel natuurlijk, maar eerst moet de ECB nog even alle rotzooi kopen van de banken.
Jij weet net zo goed als iedereen dat dit alleen een theoretische ophoging van het fonds is. Als deze constructie ooit echt ten volle wordt gebruikt, dan maakt het geen donder uit in welke valuta je zit, dan gaat het hele systeem door het putje. Oftewel het moment dat de goudvisjes toch gelijk blijken te hebben.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:59 schreef SeLang het volgende:
Duitsland, NL etc zijn stapelgek als ze hiermee instemmen.
Het EFSF dat was bedoeld als "potje" om bonds mee te kopen wordt nu dus gebruikt als een soort margeverplichting om ongedekt putopties te schrijven voor het 5-voudige bedrag.
De verliezen op dat potje gaan dus ook maal 5!
Als het dit is of uit de euro stappen dan stap ik uit de euro!
Het is dit of eurobonds. Beide zuigen hard.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:59 schreef SeLang het volgende:
Duitsland, NL etc zijn stapelgek als ze hiermee instemmen.
Het EFSF dat was bedoeld als "potje" om bonds mee te kopen wordt nu dus gebruikt als een soort margeverplichting om ongedekt putopties te schrijven voor het 5-voudige bedrag.
De verliezen op dat potje gaan dus ook maal 5!
Als het dit is of uit de euro stappen dan stap ik uit de euro!
Op zich wel raar dat de Amerikanen het hebben aangezwengeld, want het vergroot de rol van de euro.quote:Op zaterdag 24 september 2011 20:04 schreef Drugshond het volgende:
Gewoon de nuclaire optie.... printen maar en uitstorten.
Net zoals die 440 miljard ook theoretisch was en een maand later alweer te klein.quote:Op zaterdag 24 september 2011 20:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Jij weet net zo goed als iedereen dat dit alleen een theoretische ophoging van het fonds is.
Ik bedoelde niet dat ikzelf uit de euro stap als belegging ofzo maar dat ik als ik de NL regering was liever de eurozone verlaat dan met deze waanzin in te stemmen.quote:Als deze constructie ooit echt ten volle wordt gebruikt, dan maakt het geen donder uit in welke valuta je zit, dan gaat het hele systeem door het putje. Oftewel het moment dat de goudvisjes toch gelijk blijken te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |