abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:33:01 #126
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102304277
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:20 schreef MAHL het volgende:

[..]

Dat is het hem nou juist, het experiment en de daadwerkelijke gegevens waren er maanden geleden al, alleen dacht iedereen bij CERN toen natuurlijk aan een meetfout, vandaar dat erover gezwegen werd. Pas toen ze inderdaad alle mogelijke dingen, alle mogelijke meetfouten hadden uitgesloten, brachten ze het nieuws naar buiten.
Het kan natuurlijk nog steeds dat er een systeemfout is in de methode, iets wat ze nog niet weten. De enige manier is dat de experimenten herhaald worden met een geheel ander meetsysteem.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_102304544
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:19 schreef StevenTerpstra het volgende:
kan iemand me eens uitleggen hoe je in jezusnaam een prietprutterig deeltje over 700km naar italie kan schieten? hoe gaat dat dan? hoe richt je zoiets supernauwkeurig en ontvangt de ontvanger niet allerlei andere deeltjes op dan ?
Volgens mij gaat het ongeveer zo in zijn werk: je zet een supergevoelige detector neer en die laat je over langere tijd de achtergrondstraling meten. Dan schiet je met een deeltjesversneller een zogenaamde 'wolk' deeltjes (dus absoluut geen individuele deeltjes, zoals veel mensen denken*) richting de ontvanger, waarbij je heel goed mikt. Als het goed doet zie je dan een afwijking van de gemeten stralingsniveaus die duidelijk boven de achtergrondstraling uit komt. :)

*deze fout wordt ook veel gemaakt met de kernbotsingen bij CERN - het gros van de mensen lijkt te denken dat je individuele protonen oppakt, versneld en dan met twee tegelijk tegen elkaar laat botsen op een vooraf bepaald punt. Bepaald niet het geval.
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:46:49 #128
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102304709
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het ongeveer zo in zijn werk: je zet een supergevoelige detector neer en die laat je over langere tijd de achtergrondstraling meten. Dan schiet je met een deeltjesversneller een zogenaamde 'wolk' deeltjes (dus absoluut geen individuele deeltjes, zoals veel mensen denken*) richting de ontvanger, waarbij je heel goed mikt. Als het goed doet zie je dan een afwijking van de gemeten stralingsniveaus die duidelijk boven de achtergrondstraling uit komt. :)

Maar waar begin je dan met meten bij deze wolk en waneer stopt het precies? Men is dus niet zeker van hoe, wat, waar van elk deeltje afzonderlijk. Lijkt mij een hoop onzekerheid geven in de meting.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:47:06 #129
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102304720
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 23:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal te vergelijken, denk ik. Sneller dan het geluid was/is fysisch prima mogelijk, in tegenstelling tot conventionele opvattingen van de relativiteitstheorie :)
Even om hem te verdedigen: de weerstandscoefficient van een object neemt ordes van grootte toe naarmate de snelheid richting de geluidssnelheid gaat. (bij M>1 daalt 'tie weer) Daardoor dacht men destijds weldegelijk dat de geluidssnelheid een barrière was. Nu is deze 'empirische barrière' niet te vergelijken met de theoretische barrière van de relativiteit, maar ik dacht: ik meld het even. ;)

Verder geweldig interessant nieuws natuurlijk, al ben ik wel heel bang dat ik me op zit te winden om niets.
pi_102304904
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:46 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Maar waar begin je dan met meten bij deze wolk en waneer stopt het precies? Men is dus niet zeker van hoe, wat, waar van elk deeltje afzonderlijk. Lijkt mij een hoop onzekerheid geven in de meting.
Men telt het aantal "events" per nanosec zowel bij de zender en de ontvanger. Dit leidt tot 2 frequentieverdelingen, die je vervolgens kunt matchen, overelkaar heenschuiven tot ze passen.
Uiteraard vereist dat heel wat statistiek, maar uiteindelijk is het resultaat dat het neutrino sneller gaat dan c met een zekerheid van 6 sigma.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_102304923
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:46 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Je kunt bij het CERN de events meten die neutrino's genereren, en je kunt in Gran Sasso de neutrino's zelf meten. Leg die metingen naast elkaar en je kunt duidelijk dezelfde structuren in de data zien.

Uit de paper, de zwarte punten zijn de metingen van neutrino's, de rode lijnen de proton events die ze genereren. Je ziet duidelijk dat je de twee wolken kunt herkennen en op elkaar kunt leggen.

Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:55:46 #132
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_102305041
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Je kunt bij het CERN de events meten die neutrino's genereren, en je kunt in Gran Sasso de neutrino's zelf meten. Leg die metingen naast elkaar en je kunt duidelijk dezelfde structuren in de data zien.

Uit de paper, de zwarte punten zijn de metingen van neutrino's, de rode lijnen de proton events die ze genereren. Je ziet duidelijk dat je de twee wolken kunt herkennen en op elkaar kunt leggen.

[ afbeelding ]
En dan dat combineren met een super-nauwkeurige kloksynchronisatie tussen de twee locaties?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_102305173
Yep. In combinatie met nauwkeurig meten welke vertragingen er allemaal in je meetopstelling van toepassing zijn.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_102305213
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je bedoelt natuurlijk dat in 60ns een foton een afstand van 18 meter aflegt, dat is een lengte die men met gemak kan meten, ook tot op een nauwkeurigheid van 18 micron als het moet ;)
:@

Men had mij op de FP al gecorrigeerd ja. Geen idee waar ik die paar nullen ben kwijtgeraakt. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_102305217
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:41 schreef Tchock het volgende:
Dan schiet je met een deeltjesversneller een zogenaamde 'wolk' deeltjes (dus absoluut geen individuele deeltjes, zoals veel mensen denken*) richting de ontvanger, waarbij je heel goed mikt.
Maar hoe kun je 'goed mikken' over 700km? En gaat dat dan via de lucht, via de aarde,
via een koperkabel of glasvezelkabel ofzo? En pikt zo'n ontvanger dan ook niet
natuurlijke deeltjes op die rondvliegen ergens in dat 700km gebied?
pi_102305270
quote:
3s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:47 schreef pfaf het volgende:

[..]

Even om hem te verdedigen: de weerstandscoefficient van een object neemt ordes van grootte toe naarmate de snelheid richting de geluidssnelheid gaat. (bij M>1 daalt 'tie weer) Daardoor dacht men destijds weldegelijk dat de geluidssnelheid een barrière was. Nu is deze 'empirische barrière' niet te vergelijken met de theoretische barrière van de relativiteit, maar ik dacht: ik meld het even. ;)

Verder geweldig interessant nieuws natuurlijk, al ben ik wel heel bang dat ik me op zit te winden om niets.
Ok, maar divergeerde de weerstandscoefficient naar oneindig volgens de toen geldende inzichten als de snelheid de geluidssnelheid benaderde?

Ik meende altijd dat dat soort coefficienten kwadratisch gingen met de snelheid zolang je snelheid in de orde van honderden meters per seconde was, en dat al meer dan een eeuw bekend was, maar daar kan ik het mis hebben,
pi_102305296
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:00 schreef StevenTerpstra het volgende:

[..]

Maar hoe kun je 'goed mikken' over 700km? En gaat dat dan via de lucht, via de aarde,
via een koperkabel of glasvezelkabel ofzo? En pikt zo'n ontvanger dan ook niet
natuurlijke deeltjes op die rondvliegen ergens in dat 700km gebied?
Gewoon, je opstelling heel goed uitlijnen, ofwel "goed mikken". En die neutrino's gaan dwars door de aarde heen. Juist omdat ze bijna altijd overal doorheen gaan heb je een enorme detector nodig om van die miljarden neutrino's er een paar op te vangen.

De "ruis" veroorzaakt door achtergrondneutrino's wordt zo klein mogelijk gemaakt door diep onder een berg te gaan zitten.

Dit is trouwens de grootte waar je aan moet denken bij een neutrino-detector (ja dat zijn mensen in dat bootje)
pi_102305346
Wat ik niet snap, de nauwkeurigheid is 10 nanoseconden. Iemand anders had nagerekend dat dit neerkomt op 0,006 mm over 730 km. Hoe kun je zo nauwkeurig afstanden meten? GPS valt af, lasers ook.
pi_102305369
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:03 schreef Tchock het volgende:
Wat ik niet snap, de nauwkeurigheid is 10 nanoseconden. Iemand anders had nagerekend dat dit neerkomt op 0,006 mm over 730 km. Hoe kun je zo nauwkeurig afstanden meten? GPS valt af, lasers ook.
Dat was een foute berekening. Het is 18 meter. Met super-nauwkeurige GPS en landmetingen hebben ze te afstand tot op 20 cm nauwkeurig gemeten.
pi_102305377
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Gewoon, je opstelling heel goed uitlijnen, ofwel "goed mikken". En die neutrino's gaan dwars door de aarde heen. Juist omdat ze bijna altijd overal doorheen gaan heb je een enorme detector nodig om van die miljarden neutrino's er een paar op te vangen.

De "ruis" veroorzaakt door achtergrondneutrino's wordt zo klein mogelijk gemaakt door diep onder een berg te gaan zitten.

Dit is trouwens de grootte waar je aan moet denken bij een neutrino-detector (ja dat zijn mensen in dat bootje)
[ afbeelding ]
Interessant: dan nog kunnen ze de neutrino's niet zien. Die gaan echter reacties aan met de atomen in het verzwaarde water, waardoor andere deeltjes plaatselijk de lichtsnelheid doorbreken (in dat medium) en straling afgeven. Die straling wordt weer gemeten en zo weten ze dat er neutrino's waren :D
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:05:13 #141
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102305389
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, maar divergeerde de weerstandscoefficient naar oneindig volgens de toen geldende inzichten als de snelheid de geluidssnelheid benaderde?

Ik meende altijd dat dat soort coefficienten kwadratisch gingen met de snelheid zolang je snelheid in de orde van honderden meters per seconde was, en dat al meer dan een eeuw bekend was, maar daar kan ik het mis hebben,
Ik meen van wel, maar dat kan ook een urban myth zijn natuurlijk.

De resultaten van dit onderzoek suggereren wel het een en ander natuurlijk
pi_102305399
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:04 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Dat was een foute berekening. Het is 18 meter. Met super-nauwkeurige GPS en landmetingen hebben ze te afstand tot op 20 cm nauwkeurig gemeten.
Ah kijk, dat slaat al ergens op :) Dankjewel! De overige afwijking gaat dan zitten in berekeningstijden en dergelijke?
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:07:09 #143
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102305451
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
WTF, waarvoor is die "second extraction" en hoe zit dat met die protonen? Worden die ook 'verzonden'? Bovenal: t.o.v. wat is die X-as gemeten?
pi_102305465
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ah kijk, dat slaat al ergens op :) Dankjewel! De overige afwijking gaat dan zitten in berekeningstijden en dergelijke?
:+
pi_102305504
quote:
En de media maken hier 10 van omdat 7,4 te moeilijk is voor de gemiddelde lezer of zit daar meer achter? :p
pi_102305536
Dit is slechts de systematische onzekerheid. Er zit ook nog een statistische onzekerheid in de spreiding van de metingen.
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:11:38 #147
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_102305575
Neutrino's hebben massa dus eigenlijk zou alle energie die er bestaat in het universum dan nu op moeten zijn?
pi_102305613
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 00:25 schreef Haushofer het volgende:
Nee, die mensen werken op het CERN, die hebben waarschijnlijk nog nooit van kwantummechanica gehoord.
:) :) _O-
Ik moest lachen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_102305615
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:11 schreef Odysseuzzz het volgende:
Neutrino's hebben massa dus eigenlijk zou alle energie die er bestaat in het universum dan nu op moeten zijn?
Of de neutrino had een oneindige massa? :P
pi_102305632
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:07 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

WTF, waarvoor is die "second extraction" en hoe zit dat met die protonen? Worden die ook 'verzonden'? Bovenal: t.o.v. wat is die X-as gemeten?
Volgens mij hebben ze de data opgedeeld in meerdere extractions, waar je dan onafhankelijk van elkaar dezelfde analyses op kunt loslaten. Volgens mij worden er protonen op elkaar geschoten in CERN, wat resulteert in het ontstaan van meerdere andere deeltjes, waaronder een neutrino. In CERN wordt aan de hand van andere deeltjes gemeten dat er een botsing was, in Italië wordt het neutrino opgevangen.

De x-as is tijd, en t=0 is gewoon aan het begin van de wolk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')