Nu schiet ik gelijk weer in de stress, die regel is toch nog niet helemaal zeker!?quote:Op donderdag 22 september 2011 21:19 schreef schaal_9 het volgende:
De Wajong is een uitkering van 926,99 euro netto die tot je 68e verjaardag doorloopt, en daarna overgaat in de AOW. Wel voor 1 januari 2012 aanvragen!
Niets is zeker. Dat zal het bedrag zijn voor iemand die voor 80-100% is afgekeurd.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:20 schreef gekki het volgende:
[..]
Nu schiet ik gelijk weer in de stress, die regel is toch nog niet helemaal zeker!?
En hoe krijgt iedereen dat bedrag, las namelijk ook dat je met % wordt afgekeurd?
Er is nog niets zeker, maar ga er voor het gemak (van het ergste uitgaan) maar vanuit dat het zo is.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:20 schreef gekki het volgende:
[..]
Nu schiet ik gelijk weer in de stress, die regel is toch nog niet helemaal zeker!?
En hoe krijgt iedereen dat bedrag, las namelijk ook dat je met % wordt afgekeurd?
Maar goed, nog 3 maandjes de tijd.
Blehhhhh!!!quote:Op donderdag 22 september 2011 21:21 schreef Oom_Agent het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)t-de-wet-wajong.html
Iemand met de situatie van mijn zusje, hoeveel % wordt zij afgekeurd?quote:Op donderdag 22 september 2011 21:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Niets is zeker. Dat zal het bedrag zijn voor iemand die voor 80-100% is afgekeurd.
Mocht ze volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn, dan komt ze ook na de overgangstermijn niet in de Wet werken naar vermogen. Voor hen blijft de Wajong bestaan (ook aanvragen op of na 1 januari 2012).quote:Op donderdag 22 september 2011 21:20 schreef gekki het volgende:
[..]
Dat weet niemand, behalve de keuringsarts.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:24 schreef gekki het volgende:
[..]
Blehhhhh!!!
[..]
Iemand met de situatie van mijn zusje, hoeveel % wordt zij afgekeurd?
Nee, de arbeidsdeskundige. De arts bepaalt alleen de beperkingen. De arbeidsdeskundige is er om het eventuele rest-potentiaal in kaart te brengen. Alleen als de arts al gelijk besluit dat er geen rest mogelijkheden zijn dan ben je meteen klaar.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat weet niemand, behalve de keuringsarts.
quote:Op donderdag 22 september 2011 21:29 schreef schaal_9 het volgende:
Een kennis van mij heeft schizofrenie en een volledige Wajong-uitkering. Degenen die moeten vrezen voor hun uitkering zijn denk ik eerder normaalbegaafde mensen met Asperger of iets in die richting. Want dan kun je nog altijd een krantenwijk lopen.
Mn zusje heeft een psychose? Is dat hetzelfde als een schizofrenie (heb er totaal geen verstand van).quote:Op donderdag 22 september 2011 21:36 schreef MevrouwPuff het volgende:
Vraag toch maar even na over die Wajong.
Een psychose is namelijk ook geen echte diagnose, maar kan een symptoom zijn van een chronische ziekte (zoals bv bij schizofrenie, bipolaire stoornis of depressie) of een kortdurend, mogelijk eenmalig probleem (zoals drugs geinduceerd).
Het type geeft een heel andere prognose en dus ook kans op wel/geen Wajong
Een psychose kan een onderdeel zijn van schizofrenie, maar kan ook voorkomen bij andere kwalen en middelen dus dat kan je niet zo 1-2-3 via internet vaststellen.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:45 schreef gekki het volgende:
[..]
[..]
Mn zusje heeft een psychose? Is dat hetzelfde als een schizofrenie (heb er totaal geen verstand van).
Ze slikt zyprexa olanzapine 15mg?
Is dit iets tijdelijks of niet?
Sorry hoor maar als ze naar de tandarts (en de huisarts) kan, kan ze ook zelf naar het UWV en naar een keuringsarts.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:13 schreef gekki het volgende:
Nou poeh poeh wat een opluchting! De rekeningen blijven binnen stromen, nu inmiddels een tandarts rekening van 250 euro! Ze heeft er zelf lak aan maar wij zitten er wel mee. Ook paar maanden achterstand met de CZ.
Betaalt ze niet uit passiviteit of omdat ze geen rooie cent meer heeft? Als het het eerste is, en ze woont op hetzelfde adres als jullie, dan zou ik die rekeningen voortaan maar eens open gaan maken en betalen voor het uit de hand loopt qua schulden. Als ze niet wil dat jullie haar post openmaken moet ze maar laten zien dat ze zelf de verantwoordelijkheid voor haar financien aankan.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:13 schreef gekki het volgende:
De rekeningen blijven binnen stromen, nu inmiddels een tandarts rekening van 250 euro! Ze heeft er zelf lak aan maar wij zitten er wel mee. Ook paar maanden achterstand met de CZ.
Een tandarts en huisarts zijn toch echt iets anders dan naar iets toegaan wat de rest van je leven kan bepalen aan de hand van er uit een gesprek kan komen.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Sorry hoor maar als ze naar de tandarts (en de huisarts) kan, kan ze ook zelf naar het UWV en naar een keuringsarts.
Anders kweekt ze even een ruggengraat ofzo![]()
Als ik TS goed begrijp, is dat niet wat haar zus er aan hindert om naar een keuringsarts te gaan. En ik zou niet weten waarom ze (tenzij ze analfabeet is) zelf niet een aanvraagformulier zou kunnen invullen waarmee ze de rest van haar leven naar verwachting een stuk beter kan invullen dan nu het geval is.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:01 schreef trovey het volgende:
[..]
Een tandarts en huisarts zijn toch echt iets anders dan naar iets toegaan wat de rest van je leven kan bepalen aan de hand van er uit een gesprek kan komen.
Uiteindelijk moet het initiatief van de persoon in kwestie komen, weigert de persoon dan kun je niets doen behalve wellicht gedwongen opname als het helemaal uit de hand gaat lopen...dan maar de boel overnemen als ze een gevaar voor zichzelf gaat worden en als ik het zo lees met de financiele situatie waarin zus zich zolangzamerhand bevindt dan gaat het wel die richting op.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:10 schreef r_one het volgende:
[..]
Als ik TS goed begrijp, is dat niet wat haar zus er aan hindert om naar een keuringsarts te gaan. En ik zou niet weten waarom ze (tenzij ze analfabeet is) zelf niet een aanvraagformulier zou kunnen invullen waarmee ze de rest van haar leven naar verwachting een stuk beter kan invullen dan nu het geval is.
Eens maar zolang ze niet onder curatele staat, wordt ze toch geacht zelf ook wat van haar eigen boontjes te doppen.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:14 schreef trovey het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet het initiatief van de persoon in kwestie komen, weigert de persoon dan kun je niets doen behalve wellicht gedwongen opname als het helemaal uit de hand gaat lopen...dan maar de boel overnemen als ze een gevaar voor zichzelf gaat worden en als ik het zo lees met de financiele situatie waarin zus zich zolangzamerhand bevindt dan gaat het wel die richting op.
Zou wel moeten op die leeftijd maar ja, ze slikt tenslotte niet voor niets medicijnen voor een geestelijke kwaal.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Eens maar zolang ze niet onder curatele staat, wordt ze toch geacht zelf ook wat van haar eigen boontjes te doppen.
Ik mag toch hopen dat ze die medicijnen slikt, júist om weer enigszins te kunnen gaan functioneren in haar dagelijks leven.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:28 schreef trovey het volgende:
[..]
Zou wel moeten op die leeftijd maar ja, ze slikt tenslotte niet voor niets medicijnen voor een geestelijke kwaal.Indien iemand echt zichzelf ten gronde gaat richten zit er niets anders op om dan als familie maar in te grijpen voordat de persoon zichzelf zover de vernieling in heeft geholpen dat hij/zij er nooit meer uit zal komen (met name doel ik dan op zoiets als schulden maken). Als ze eenmaal diep in de schulden zit dan is die al niet te grote uitkering ook niet hetgene wat haar weer uit de problemen kan helpen, je zult dan moeten ingrijpen voordat het zover is zodat je tenminste nog wat kan overhouden om van te leven van de uitkering zonder dat alles naar schuldeisers toe moet gaan.
Als ze dat toch allemaal al kan, kan ze net zo goed gaan werken toch!quote:Op donderdag 22 september 2011 21:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Sorry hoor maar als ze naar de tandarts (en de huisarts) kan, kan ze ook zelf naar het UWV en naar een keuringsarts.
Anders kweekt ze even een ruggengraat ofzo![]()
Ik hoop het ook, zonder dat gaat de spiraal zeker neerwaarts.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat ze die medicijnen slikt, júist om weer enigszins te kunnen gaan functioneren in haar dagelijks leven.
Wacht we vragen het grote smurf wel even.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:46 schreef Poepoog het volgende:
Heeft ze dan niet toevallig ook een stem in haar hoofd die verstand van dergelijke dingen heeft?
Ik had het over een uitkering aanvragen bij het UWV en een keuringsarts bezoeken.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:43 schreef gekki het volgende:
Als ze dat toch allemaal al kan, kan ze net zo goed gaan werken toch!
Als je had gelezen kon je zien dat we haar gedwongen/gelokt hebben naar de huisarts, anders was ze zelf niet gegaan. Een een tandartsbezoek is geen dagelijkse bezigheid.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik had het over een uitkering aanvragen bij het UWV en een keuringsarts bezoeken.
Maar nu je er toch over begint: je hebt mij nog niet overtuigd dat ze niet kan werken. Maar dan meer uit oogpunt dat ze ook een opleiding heeft kunnen volgen.
Maar lieve meid, je hoeft mij niet te overtuigen hoor, als je daar problemen mee hebt. Ik post hier met de intentie om iemand zo goed mogelijk van advies te dienen, ook al is mijn standpunt niet altijd hetgeen de vraagsteller graag wil horen.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:53 schreef gekki het volgende:
En wie ben jij dat ik je moet overtuigen? Nobody
Dus je wilt zeggen dat TS niet echt anders is dan vele andere TS'en in WGR?quote:Op donderdag 22 september 2011 23:14 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar lieve meid, je hoeft mij niet te overtuigen hoor, als je daar problemen mee hebt. Ik post hier met de intentie om iemand zo goed mogelijk van advies te dienen. ook al is mijn standpunt niet altijd hetgeen de vraagsteller graag wil horen.
Maar trek voor mijn part gerust een blik ja-knikkers open, het is mij om het even
Zo beperkt mogelijk reageren, goedzo!quote:Op donderdag 22 september 2011 23:14 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar lieve meid, je hoeft mij niet te overtuigen hoor, als je daar problemen mee hebt. Ik post hier met de intentie om iemand zo goed mogelijk van advies te dienen, ook al is mijn standpunt niet altijd hetgeen de vraagsteller graag wil horen.
Maar trek voor mijn part gerust een blik ja-knikkers open, het is mij om het even
Wat wil je nou graag van me horen dan?quote:Op donderdag 22 september 2011 23:21 schreef gekki het volgende:
[..]
Zo beperkt mogelijk reageren, goedzo!
Quot capita tot sensusquote:Op donderdag 22 september 2011 23:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dus je wilt zeggen dat TS niet echt anders is dan vele andere TS'en in WGR?
ik zei toch dat die hele geestelijke gezondheidszorg één en al kwakzalverij is!quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:46 schreef Leandra het volgende:
Ze is één keer bij die psychiater geweest en hij heeft die ene keer zowel de diagnose gesteld als medicijnen voorgeschreven?
Die werkt lekker snel
Wat een domme opmerking.....quote:Op donderdag 22 september 2011 20:25 schreef gekki het volgende:
[..]
Uhh bron? Hoe weet je dit, lijkt me super vervelend, wat n domme regel zeg.
Ze bedoelt natuurlijk rechtvaardigere regelquote:
Ga je oma beroven.quote:
Bedankt meid, gelukkig is niet iedereen zo kortzichtig!quote:Op vrijdag 23 september 2011 20:26 schreef Sushimonster het volgende:
Wat een hatelijke mensen toch weer. Het lijkt me niet meer dan juist dat iemand met stemmen/psychose een Wajong krijg. Je zou toch ook niet willen dat zo'n persoon gaat werken, met alle gevolgen van dien? ("Oh, de stem in mijn hoofd zei dat ik aan de noodrem moest trekken!" of andere gevaarlijke danwel suïcidale acties...)
En ja, ze gaan steeds meer kijken naar wat iemand wél kan. Da's ook niet erg. Ik kan me niet voorstellen dat tot je 68ste in de WAjong zitten zo'n leuk vooruitzicht is. Het is juist goed dat, als het zusje van TS straks weer wat beter functioneert, men met haar gaat kijken naar wat ze kan doen, om zo weer in het werkende leven te komen. Maar laat 'r eerst maar werken aan die stemmen/psychose, daar is iedereen op lange termijn bij gebaat.
Jouw zus wel, maak dat haar maar eens duidelijk. Als ze nog bij d'r ouders woont is wajong de enige optie. Sowieso is het gevaarlijk om iemand met psychoses thuis te houden, ik heb legio verhalen gehoord van mensen die dan helemaal doordraaiden of gingen inbreken bij anderen of ze geweld toe gingen brengen, dus ik denk dat je maar eens moet regelen dat ze gedwongen opgenomen wordt in een inrichting.quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:15 schreef gekki het volgende:
[..]
Bedankt meid, gelukkig is niet iedereen zo kortzichtig!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |