abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102270657
Dag mensen,

ik heb n vraagje, heb n zusje die momenteel niets doet heeft voorheen ook niet gewerkt. Ze heeft wel een studie gevolgd en hoort als t goed is binnenkort een diploma te krijgen (wel heeft ze dit met moeite afgerond).
Ze zit nu bijna een half jaar thuis, heeft sinds jaren last van stemmen in haar hoofd, angsten (en nog meer).. nu is het alleen maar verslechtert.
Ze gaat sinds twee maanden naar de huisarts met haar probleem..

Nou wil en kan zij niet werken.. en stapelen haar rekeningen alleen maar op. Kan zij een uitkering aanvragen? Zo ja welke.. zij neemt zelf totaal geen initiatief, maar ondertussen komen de aanmaning en deurwaarder brieven wel na binnen.

Kan iemand me helpen het is echt DRINGEND!
  donderdag 22 september 2011 @ 19:39:45 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_102271109
Oké, ik voorspel een succesopic
pi_102271196
Nou flauw zeg, beetje meer info mag wel.
pi_102271203
Iemand die een studie kan afronden kan ook werken, desnoods thuis. Voor een uitkering moet er eerst een diagnose van haar ziekte zijn vastgesteld en dat is er nu nog niet?
  donderdag 22 september 2011 @ 19:49:28 #6
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_102271224
Als ze jonger is dan 27 jaar moet ze een WIJ uitkering aanvragen. Als de gezondheidsklachten al voor haar 17e speelden kan ze een WAJONG uitkering aanvragen.
Wat zijn we aan het doen ???
  donderdag 22 september 2011 @ 19:49:40 #7
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_102271232
Niet willen werken, goede instelling.
  donderdag 22 september 2011 @ 19:51:32 #8
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_102271344
Ze zou actrice kunnen worden. En op die manier verschillende persoonlijkheden spelen.

Soort van one-(wo)man theatershow.

Maar nu ot!! Ze zou toch moeten werken anders worden de rekeningen steeds hoger.

En voordat de HA een een psychiater tot een diagnose zijn gekomen en zij een wajong aan kan vragen is ze al 3 x failliet gegaan.
pi_102271530
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:49 schreef Graslul het volgende:
Iemand die een studie kan afronden kan ook werken, desnoods thuis. Voor een uitkering moet er eerst een diagnose van haar ziekte zijn vastgesteld en dat is er nu nog niet?
Mijn zusje heeft al jaren last van stemmen en angst. Sinds twee maanden gaat ze naar de dokter met haar probleem (met moeite heen gesleurd). Sindsdien is ze elke week langs gegaan, de dokter heeft haar 2maal medicijnen voorgeschreven en heeft haar toen doorverwezen naar een psychiater. Die zei dat ze last heeft van een psychose en krijgt daar nu medicijnen voor.

Studie heeft ze overigens met moeite afgerond (heeft nog niet haar diploma) en dat was ongeveer 5 maanden geleden.
  Moderator donderdag 22 september 2011 @ 19:56:30 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102271581
WIJ. Mogelijk(!)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_102271626
Zonder diagnose geen uitkering. Logisch ook..
Heb zelf een volledige wajong uitkering want ik kan totaal geen enkele vorm van werkdruk aan.
Ik ben zelf manisch depressief met kenmerken van schizofrenie.
pi_102271667
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:49 schreef Oom_Agent het volgende:
Als ze jonger is dan 27 jaar moet ze een WIJ uitkering aanvragen. Als de gezondheidsklachten al voor haar 17e speelden kan ze een WAJONG uitkering aanvragen.
Ze is nou bijna 23, en heeft een aantal jaren last van dit probleem.. Ze gaat sinds twee maanden langs de dokter (zie vorige reactie voor wat).
Wat is het beste dan een WIJ of WAJONG?
Ze denkt hier trouwens zelf totaal niet aan, zie haar ook niet een formulier invullen.. hoe kan ik haar t beste helpen?
  donderdag 22 september 2011 @ 19:58:35 #13
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
pi_102271677
Ga lekker professionele hulp zoeken, prutser.
  Moderator donderdag 22 september 2011 @ 20:00:08 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102271753
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:58 schreef gekki het volgende:

[..]

Ze is nou bijna 23, en heeft een aantal jaren last van dit probleem.. Ze gaat sinds twee maanden langs de dokter (zie vorige reactie voor wat).
Ze denkt hier trouwens zelf totaal niet aan, zie haar ook niet een formulier invullen.. hoe kan ik haar t beste helpen?
Eerst WAjong, dat is een voorliggende voorziening feitelijk. Gemeente is een vangnet. Ze kan als de WAjong haar niet voldoende voorziet wat betreft inkomen misschien WIJ aanvulling krijgen. Al gebeurt dat niet vaak aangezien WIJ niet een vetpot is.

Tevens is het zo dat WIJ inhoudt: een actieve participatie danwel activering.
  donderdag 22 september 2011 @ 20:02:01 #15
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_102271848
quote:
15s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:49 schreef Verbodsbord het volgende:
Niet willen werken, goede instelling.
Ga je ver mee komen in het leven
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_102271864
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:57 schreef schizoaffective het volgende:
Zonder diagnose geen uitkering. Logisch ook..
Heb zelf een volledige wajong uitkering want ik kan totaal geen enkele vorm van werkdruk aan.
Ik ben zelf manisch depressief met kenmerken van schizofrenie.
Nou ze krijgt nou medicatie. Psychiater zei dat ze last heeft van een psychose.
Hoe heb jij t gedaan, en hoelang moet je wachten of kan ze het al gaan aanvragen.
  donderdag 22 september 2011 @ 20:02:50 #17
12646 Oom_Agent
pi_102271876
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:58 schreef gekki het volgende:

[..]

Ze moet een WIJ uitkering aanvragen, dat is een WWB maar dan voor jongeren. Als de gezondheidsklachten al voor haar 17e aanwezig waren kan ze een WAJONG uitkering aanvragen. Maar daar gaat meestal een lange tijd overheen vanwege onderzoeken dus als eerste vangnet kan ze een WIJ aanvragen bij het jongerenloket van het UWV Werkbedrijf of Sociale dienst.
pi_102271925
Lezen sommigen wel of niet?

Ze is langs een psychiater gegaan en die zei dat ze een psychose heeft en krijgt daar nu medicijnen voor!
  Moderator donderdag 22 september 2011 @ 20:04:40 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102271947
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:04 schreef gekki het volgende:

Ze is langs een psychiater gegaan en die zei dat ze een psychose heeft en krijgt daar nu medicijnen voor!
Hallo, als jij niks wilt met mijn info dan kan je dat ook ZEGGEN HOOR
pi_102271963
Ik kan er een heel verhaal van maken, maar je moet toch echt in de richting van het UWV->Wajong denken.
De Wajong is voor jongeren die een beperking (fysiek/psychisch) hebben en daar valt je zusje wel degelijk onder, ik zou als ik haar was het formulier downloaden voor Wajong-aanvraag en deze complementeren met zoveel mogelijke informatie over haar problematiek, ondersteund door een verslag van een psycholoog, huisarts en/of andere instanties en dan zul je uiteindelijk het verzoek krijgen om langs te komen en te praten met een arts van het UWV, het is daarbij overigens wel handig/verstandig om de psycholoog mee te vragen.

Overigens duurt het wel even eer je daar terecht kunt, dus in de tussentijd zou ik met het verhaal sowieso langs de gemeente gaan waar ze woonachtig is en kijken wat er dan te doen valt, de WIJ-regeling komt ze niet voor in aanmerking vrees ik aangezien dan beschikbaar moet zijn voor werk, kan wel goed zijn dat de gemeente ook een medische/psychische keuring aanvraagt waaraan je moet meewerken om je uitkering te behouden.

Overigens ken ik genoeg voorbeelden van studenten/scholieren die na hun 17e hun problemen kregen en toch in aanmerking kwamen voor de Wajong, dat is dus niet perse een probleem maar zou het wel kunnen zijn.
pi_102271975
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:51 schreef Joe-Momma het volgende:
Ze zou actrice kunnen worden. En op die manier verschillende persoonlijkheden spelen.

Soort van one-(wo)man theatershow.

Maar nu ot!! Ze zou toch moeten werken anders worden de rekeningen steeds hoger.

En voordat de HA een een psychiater tot een diagnose zijn gekomen en zij een wajong aan kan vragen is ze al 3 x failliet gegaan.
Wauw wat ben jij grappig ha-ha!
Maar niet heus..

Ze is langs een psychiater gegaan en die heeft haar medicijnen voorgeschreven (zei dat ze n psychose heeft)
  donderdag 22 september 2011 @ 20:05:59 #22
12646 Oom_Agent
pi_102272010
Mocht ze vanwege paniekklachten niet durven of te ziek zijn om zelf langs te gaan dan kan iemand met een machtiging en haar geldige legitmatiebewijs een aanvraag doen. Bij de uitkeringsintake die daarop volgt zal ze wel persoonlijk aanwezig moeten zijn.
  Moderator donderdag 22 september 2011 @ 20:06:54 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102272040
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:05 schreef Lastpost het volgende:
Ik kan er een heel verhaal van maken, maar je moet toch echt in de richting van het UWV->Wajong denken.
De Wajong is voor jongeren die een beperking (fysiek/psychisch) hebben en daar valt je zusje wel degelijk onder, ik zou als ik haar was het formulier downloaden voor Wajong-aanvraag en deze complementeren met zoveel mogelijke informatie over haar problematiek, ondersteund door een verslag van een psycholoog, huisarts en/of andere instanties en dan zul je uiteindelijk het verzoek krijgen om langs te komen en te praten met een arts van het UWV, het is daarbij overigens wel handig/verstandig om de psycholoog mee te vragen.
En indien de WAjong dermate laag is dat ze onder de bijstandsnorm komt dan kan ze aanvullend WIJ aanvragen indien ze deels wel kan werken. Indien niet zou een WIA ook een optie kunnen zijn.
pi_102272151
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:05 schreef Lastpost het volgende:
Bedankt voor je reactie!
Ze is een keer langs de psychiater gegaan, ze vond het echt verschrikkelijk (ze is heel argwanend en vertrouwt niemand) en wil eigenlijk nooit meer langs gaan(heeft uitgehuild bij de huisarts.. dus even kijken hoe dat gaat).
Dit is trouwens deze week gebeurt.. En ze gaat sinds 2maanden langs voor haar probleem. Is dit voldoende?
  Moderator donderdag 22 september 2011 @ 20:09:56 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102272178
Ik vind Gekki niet zo'n leuke meid.
pi_102272395
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:00 schreef Renesite het volgende:

[..]

Eerst WAjong, dat is een voorliggende voorziening feitelijk. Gemeente is een vangnet. Ze kan als de WAjong haar niet voldoende voorziet wat betreft inkomen misschien WIJ aanvulling krijgen. Al gebeurt dat niet vaak aangezien WIJ niet een vetpot is.

Tevens is het zo dat WIJ inhoudt: een actieve participatie danwel activering.
Bedankt voor je reactie. Maakt het niet uit dat dit pas sinds (ongeveer) twee maanden 'geopenbaard' is bij de dokter enzo?
  Moderator donderdag 22 september 2011 @ 20:15:43 #27
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102272445
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:14 schreef gekki het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Maakt het niet uit dat dit pas sinds (ongeveer) twee maanden 'geopenbaard' is bij de dokter enzo?
Wat concludeert de dokter? Is dit altijd al een probleem voor dr geweest? Waren de klachten als zodanig al eerder geopenbaard waardoor ze de hinder altijd al gehad heeft?
pi_102272468
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:04 schreef gekki het volgende:

En toch moet eerst een keuringsarts van het UWV de diagnose vaststellen voordat ze in aanmerking zou komen voor Wajong.....het is niet even een belletje naar het UWV toe en morgen krijg je een uitkering. ;) Ik zou dus maar eens de procedure in werking gaan stellen als het water nu al aan de lippen staat.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_102272506
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:14 schreef gekki het volgende:

[..]

Mijn broer is met terugwerkende kracht voor 2,5 jaar eerder 'ziek' verklaard...
Dus dat kan een psychiater wel aardig inschatten aan de hand van verhalen en ondersoek..
dag
pi_102272576
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:09 schreef gekki het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie!
Ze is een keer langs de psychiater gegaan, ze vond het echt verschrikkelijk (ze is heel argwanend en vertrouwt niemand) en wil eigenlijk nooit meer langs gaan(heeft uitgehuild bij de huisarts.. dus even kijken hoe dat gaat).
Dit is trouwens deze week gebeurt.. En ze gaat sinds 2maanden langs voor haar probleem. Is dit voldoende?
Of het voldoende is bepaal ik logischerwijs niet, maar goed ook.
Overigens is het wel van belang om alle 'relevante' zaken te melden, heeft ze een leerachterstand, is ze dyslectisch, 'rugzakje' gehad tijdens studie, fysieke ongemakken, andere problemen? Gewoon melden!

Uiteindelijk moet er uit het 'verhaal' gewoon duidelijk gemaakt kunnen worden dat haar problemen een belemmering vormen voor haar op de arbeidsmarkt en duidelijk te zien zijn dat dit al langer aan de gang is allemaal dan de laatste periode waarin ze actiever bezig is met haar problemen.
Psychische problemen worden in ieder geval serieus genomen bij het UWV, maar het ligt er maar net aan hoe 'erg' hij het inschat, daarom is het ook belangrijk om zoveel mogelijk uitgebreide dossiers mee te sturen/te hebben zodat de arts een goede afweging kan maken.
Tevens kan het zomaar zo zijn dat ze slechts voor een bepaald percentage wordt afgekeurd, dan krijg je dus ook maar 30% (bijv.) van de totale uitkering, hoe die bedragen liggen kun je wel zien bij de rekenhulp van het UWV.

Maar het feit dat ze pas 2 maanden hulp heeft betekend niet dat ze pas 2 maanden die problemen heeft natuurlijk en als het goed is zal dit ook blijken uit de conclusies die een psycholoog/arts maakt.

Even terugkomend op de Wajong eisen m.b.t 17-jarige dat hier eerder getoond werd.
quote:
1- Je bent jonggehandicapt
Je wordt als jonggehandicapt beschouwd als je op de dag dat je 17 jaar wordt al arbeidsongeschikt bent. Het kan ook voorkomen dat je tijdens je studie arbeidsongeschikt raakt. Je moet dan wel tenminste 6 maanden student zijn geweest. Omdat het begrip "student" erg vaag is, is dit door de wetgever verder uitgewerkt. Je bent volgens de Wajong student als je:
- een studiefinanciering ontvangt
- een compensatie ontvangt omdat je door speciale omstandigheden vertraging hebt opgelopen in je studie
- een tegemoetkoming in schoolkosten krijgt, 18 jaar bent (of ouder) en in het voortgezet onderwijs les volgt
- ouders hebt die kinderbijslag krijgen voor jou en je bent zelf 16 of 17 jaar
- jonger bent dan 30 jaar en je volgt lessen of stage voor een opleiding (gemiddeld 213 klokuren per kwartaal
- stage loopt

Je moet aan één van de voorwaarden voldoen.
pi_102272659
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:15 schreef Renesite het volgende:

[..]

Wat concludeert de dokter? Is dit altijd al een probleem voor dr geweest? Waren de klachten als zodanig al eerder geopenbaard waardoor ze de hinder altijd al gehad heeft?
Die heeft haar toch doorverwezen naar een psychiater (waar ze trouwens nooit meer na toe wil).
En die vertelde haar dat ze een psychose heeft en heeft medicatie gekregen.. (anti-psychotica)
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:20:55 #32
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102272714
  donderdag 22 september 2011 @ 20:22:45 #33
12646 Oom_Agent
pi_102272823
Trouwens, als je na 1 januari 2012 de wajong ingaat wordt je er 1 jaar later weer uitgegooid.

De WWB, Wajong, WSW en WIJ worden vanaf 1 januari 2013 afgeschaft, de nieuwe regeling die dan komt heet de WWNV (wet werken naar vermogen). Als je dan gedeeltelijk kan werken krijg je nog maar 70% van het minimumloon.
pi_102272883
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:16 schreef trovey het volgende:

[..]

En toch moet eerst een keuringsarts van het UWV de diagnose vaststellen voordat ze in aanmerking zou komen voor Wajong.....het is niet even een belletje naar het UWV toe en morgen krijg je een uitkering. ;) Ik zou dus maar eens de procedure in werking gaan stellen als het water nu al aan de lippen staat.
Nou ben benieuwd of ze dit allemaal wilt doen, ze vindt het namelijk een hel om over haar problemen te praten. Wel, bood een psychiatrische hulpverlener haar om te helpen met problemen (werk,geld,schoolzaken etc) en wou ze wekelijks met haar praten. Maar mn zusje kreeg het spaans benauwd (deze week gebeurt).
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:25:03 #35
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102272939
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:23 schreef gekki het volgende:

[..]

Nou ben benieuwd of ze dit allemaal wilt doen, ze vindt het namelijk een hel om over haar problemen te praten. Wel, bood een psychiatrische hulpverlener haar om te helpen met problemen (werk,geld,schoolzaken etc) en wou ze wekelijks met haar praten. Maar mn zusje kreeg het spaans benauwd (deze week gebeurt).
Ze moet het wel zelf aanvragen meen ik. Volgens mij kan je dat niet voor een ander aanvragen.
pi_102272950
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:22 schreef Oom_Agent het volgende:
Trouwens, als je na 1 januari 2012 de wajong ingaat wordt je er 1 jaar later weer uitgegooid.

De WWB, Wajong, WSW en WIJ worden vanaf 1 januari 2013 afgeschaft, de nieuwe regeling die dan komt heet de WWNV (wet werken naar vermogen). Als je dan gedeeltelijk kan werken krijg je nog maar 70% van het minimumloon.
quote:
Het gaat hier om voorgenomen beleid. Deze plannen moeten nog in wetten en regels worden omgezet. De inwerkingtreding is bovendien afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en de Eerste Kamer en publicatie in het Staatsblad. De streefdatum voor inwerkingtreding is 1 januari 2013.
Niet te snel he. ;)
pi_102272971
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:22 schreef Oom_Agent het volgende:

Uhh bron? Hoe weet je dit, lijkt me super vervelend, wat n domme regel zeg.
pi_102273058
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:25 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ze moet het wel zelf aanvragen meen ik. Volgens mij kan je dat niet voor een ander aanvragen.
Naar ons (familie) luistert ze niet, de huisarts vertrouwd ze wel.. Ook raar dat de huisarts of psychiater niet met geldzaken komt, ze zien toch dat zij altijd thuis zit.
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:28:58 #39
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102273118
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:27 schreef gekki het volgende:

[..]

Naar ons (familie) luistert ze niet, de huisarts vertrouwd ze wel.. Ook raar dat de huisarts of psychiater niet met geldzaken komt, ze zien toch dat zij altijd thuis zit.
Dat is ook niet aan een huisarts of psychiater. Je zou de huisarts of psychiater er wel op kunnen attenderen dat het een probleem is en of hij/zij dat voorzichtig wil aankaarten.
pi_102273120
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:23 schreef gekki het volgende:

[..]

Als ze een uitkering wil krijgen zoals de Wajong of WIA dan zal ze wel moeten, overigens kan ze altijd iemand meenemen om haar te helpen, bij voorkeur iemand die haar na staat (zoals jij b.v.) en die weet welke problemen er spelen. Ook gewoon veel op papier zetten kan helpen, die link die De Kardinaal gaf geeft veel informatie over wat ert moet gebeuren en hoe je je het beste kunt voorbereiden op het gesprek met de arts. Goed voorbereiden is iets wat heel belangrijk is in deze want tijdens zulke gesprekken vergeet je vaak de helft wat je wilde zeggen/vragen en dan is het goed om alles op papier te zetten, ook voor de arts die zo rustig het verhaal van de aanvrager kan lezen na het gesprek.
Optimist tot in de kist
  donderdag 22 september 2011 @ 20:30:05 #41
12646 Oom_Agent
pi_102273155
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:25 schreef gekki het volgende:

[..]

Uhh bron? Hoe weet je dit, lijkt me super vervelend, wat n domme regel zeg.
Ja zoals Lastpost al zei, ze zijn het van plan in Den Haag. Het is nog niet goedgekeurd maar zou zo maar kunnen dus zet er vaart achter.

Dus nu eerst een WIJ als (brood)nood aanvragen en doe dan gelijk een Wajong aanvraag. (daar gaat een lange tijd overheen)
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:37:07 #42
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102273507
Overigens blijft de Wet Wajong gewoon bestaan naast de Wet werken naar Vermogen. Maar geldt vanaf dan alleen voor mensen die volledig zijn afgekeurd en geen kansen of mogelijkheden hebben om te kunnen werken.
pi_102273594
quote:
14s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:18 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Of het voldoende is bepaal ik logischerwijs niet, maar goed ook.
Overigens is het wel van belang om alle 'relevante' zaken te melden, heeft ze een leerachterstand, is ze dyslectisch, 'rugzakje' gehad tijdens studie, fysieke ongemakken, andere problemen? Gewoon melden!

Uiteindelijk moet er uit het 'verhaal' gewoon duidelijk gemaakt kunnen worden dat haar problemen een belemmering vormen voor haar op de arbeidsmarkt en duidelijk te zien zijn dat dit al langer aan de gang is allemaal dan de laatste periode waarin ze actiever bezig is met haar problemen.
Psychische problemen worden in ieder geval serieus genomen bij het UWV, maar het ligt er maar net aan hoe 'erg' hij het inschat, daarom is het ook belangrijk om zoveel mogelijk uitgebreide dossiers mee te sturen/te hebben zodat de arts een goede afweging kan maken.
Tevens kan het zomaar zo zijn dat ze slechts voor een bepaald percentage wordt afgekeurd, dan krijg je dus ook maar 30% (bijv.) van de totale uitkering, hoe die bedragen liggen kun je wel zien bij de rekenhulp van het UWV.

Maar het feit dat ze pas 2 maanden hulp heeft betekend niet dat ze pas 2 maanden die problemen heeft natuurlijk en als het goed is zal dit ook blijken uit de conclusies die een psycholoog/arts maakt.

Even terugkomend op de Wajong eisen m.b.t 17-jarige dat hier eerder getoond werd.

[..]

Nee dat heeft ze niet, ze is alleen n paar keer van opleiding verandert. Ze heeft haar huidige opleiding met moeite afgerond, ook moest ze stage lopen waar ze bijna nooit heen ging en dat was echt een hel.
Sinds de loop van tijd is het allemaal verslechtert.
pi_102273647
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Overigens blijft de Wet Wajong gewoon bestaan naast de Wet werken naar Vermogen. Maar geldt vanaf dan alleen voor mensen die volledig zijn afgekeurd en geen kansen of mogelijkheden hebben om te kunnen werken.
Maar wanneer weet je dat? Mijn zusje zie ik in ieder geval niet werken. Die gaat nooit naar buiten en wil totaal geen mensen om haar heen, heeft ze echt n hekel aan.. ook concentreren gaat moeilijk.
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:43:04 #45
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102273849
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:39 schreef gekki het volgende:

[..]

Maar wanneer weet je dat? Mijn zusje zie ik in ieder geval niet werken. Die gaat nooit naar buiten en wil totaal geen mensen om haar heen, heeft ze echt n hekel aan.. ook concentreren gaat moeilijk.
Dat weet je niet. Je vraagt die uitkering aan, dan volgt een gesprek met een arts en een arbeidsdeskundige en die bepalen tot in welke mate je kan werken. Aan de hand van wat je theoretisch zelf zou kunnen verdienen wordt de hoogte van de uitkering bepaald.

(Het beste is wel als alles al op papier is gezet door de huisarts of psychiater (en het liefst er een diagnose bijzit))
pi_102273956
Het is gewoon vrij simpel (op papier), als ze niet nog verder in de schulden terecht wil komen en wil kunnen werken aan een toekomst zal ze zich moeten aanmelden bij het UWV/de gemeente en tegelijkertijd verder moeten bij (een andere) psychiater om een betere/volledige analyse te kunnen krijgen van alle problematiek waar ze mee loopt.
Het feit dat er iets is uitgerold na die ene keer (wat ik eruit begrijp) betekend niet dat daarmee is uitgesloten dat er verder niets speelt en/of heeft gespeeld in het verleden.

Het is kut om over je problemen te praten, maar uiteindelijk voor haar wel noodzakelijk om de boel weer op de rails te kunnen krijgen.
Zo moet je toch echt op papier hebben/krijgen dat deze problemen niet van de laatste 2 maanden zijn maar al langer spelen om goede papieren te hebben wanneer je op gesprek kunt bij de arts/deskundige van het UWV.
Het beste is natuurlijk wanneer er vermeld staat dat deze problematiek al jaren aanwezig is en in hoeverre het haar belet om te kunnen functioneren en bij voorkeur inclusief een diagnose en herstelplannen/mogelijkheden en andere onderzoeken en uitslagen.
pi_102274853
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:44 schreef Lastpost het volgende:
Het is gewoon vrij simpel (op papier), als ze niet nog verder in de schulden terecht wil komen en wil kunnen werken aan een toekomst zal ze zich moeten aanmelden bij het UWV/de gemeente en tegelijkertijd verder moeten bij (een andere) psychiater om een betere/volledige analyse te kunnen krijgen van alle problematiek waar ze mee loopt.
Het feit dat er iets is uitgerold na die ene keer (wat ik eruit begrijp) betekend niet dat daarmee is uitgesloten dat er verder niets speelt en/of heeft gespeeld in het verleden.

Het is kut om over je problemen te praten, maar uiteindelijk voor haar wel noodzakelijk om de boel weer op de rails te kunnen krijgen.
Zo moet je toch echt op papier hebben/krijgen dat deze problemen niet van de laatste 2 maanden zijn maar al langer spelen om goede papieren te hebben wanneer je op gesprek kunt bij de arts/deskundige van het UWV.
Het beste is natuurlijk wanneer er vermeld staat dat deze problematiek al jaren aanwezig is en in hoeverre het haar belet om te kunnen functioneren en bij voorkeur inclusief een diagnose en herstelplannen/mogelijkheden en andere onderzoeken en uitslagen.
Ze heeft hier al jaren last van, op haar 17 is er iets gebeurd en zij heeft sindsdien dit probleem (huisarts weet dit) ze heeft ook tegen de huisarts gezegd dat ze het jaren heeft (is nu 23).

Denk dat wanneer de betrokken arts papieren vraagt van de huisarts dit er wel in staat, denk zelf dat de huisarts met haar mee zou gaan naar zo een gesprek. Ook bood een psychiatrische hulpverlener haar te helpen om mee te gaan naar instanties indien dit nodig is (heeft ze afgewezen, dus even kijken hoe dit verloopt).
Wel zit ik te denken, zullen ze niet zeggen, ze heeft der opleiding ook afgerond? (heeft ze trouwens niet op een eerlijke manier gedaan) Dus ze kan toch ook werken.
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 21:04:49 #48
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102275097
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:00 schreef gekki het volgende:

[..]

Ze heeft hier al jaren last van, op haar 17 is er iets gebeurd en zij heeft sindsdien dit probleem (huisarts weet dit) ze heeft ook tegen de huisarts gezegd dat ze het jaren heeft (is nu 23).

Denk dat wanneer de betrokken arts papieren vraagt van de huisarts dit er wel in staat, denk zelf dat de huisarts met haar mee zou gaan naar zo een gesprek. Ook bood een psychiatrische hulpverlener haar te helpen om mee te gaan naar instanties indien dit nodig is (heeft ze afgewezen, dus even kijken hoe dit verloopt).
Wel zit ik te denken, zullen ze niet zeggen, ze heeft der opleiding ook afgerond? (heeft ze trouwens niet op een eerlijke manier gedaan) Dus ze kan toch ook werken.
Dat doet er niet zoveel toe. Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Ze beoordelen de situatie zoals die nu is.
pi_102275130
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:00 schreef gekki het volgende:

[..]

Wel zit ik te denken, zullen ze niet zeggen, ze heeft der opleiding ook afgerond? Dus ze kan toch ook werken (heeft ze trouwens niet op een eerlijke manier gedaan)
Zo simplistisch denken ze niet hoor, mijn partner had zelfs werk op het moment dat ze de Wajong papieren invulde en heeft haar diploma ook gehaald.
Uiteindelijk draait het om de verslagen, de diagnoses, de medicatie, de 'labeltjes', de dossiers en besluiten van derden (psych/ziekenhuizen/huisarts) en zal de persoon van het UWV daarop (en zijn gesprek met je zus/begeleiding) een oordeel vellen.

Het gaat er in de basis om of zij hetzelfde kan als een ander van haar leeftijd, het antwoord daarop lijkt me vrij duidelijk en de mate waarin zij minder kan dan een ander zal worden bepaald aan de hand van de eerder genoemde punten en daaruit komt dan ook het percentage arbeidsongeschiktheid.
pi_102275610
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:04 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat doet er niet zoveel toe. Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Ze beoordelen de situatie zoals die nu is.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:05 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Zo simplistisch denken ze niet hoor, mijn partner had zelfs werk op het moment dat ze de Wajong papieren invulde en heeft haar diploma ook gehaald.
Uiteindelijk draait het om de verslagen, de diagnoses, de medicatie, de 'labeltjes', de dossiers en besluiten van derden (psych/ziekenhuizen/huisarts) en zal de persoon van het UWV daarop (en zijn gesprek met je zus/begeleiding) een oordeel vellen.

Het gaat er in de basis om of zij hetzelfde kan als een ander van haar leeftijd, het antwoord daarop lijkt me vrij duidelijk en de mate waarin zij minder kan dan een ander zal worden bepaald aan de hand van de eerder genoemde punten en daaruit komt dan ook het percentage arbeidsongeschiktheid.
Nou poeh poeh wat een opluchting! De rekeningen blijven binnen stromen, nu inmiddels een tandarts rekening van 250 euro! Ze heeft er zelf lak aan maar wij zitten er wel mee. Ook paar maanden achterstand met de CZ.

Bedankt voor jullie reactie ben echt enorm opgelucht en weet al wat meer. Binnenkort dan maar de wajong formuliertjes invullen voor der!
  donderdag 22 september 2011 @ 21:14:17 #51
12646 Oom_Agent
pi_102275689
Maar een belangrijke tip, zo snel mogelijk als noodvoorziening een WIJ aanvragen.
pi_102276001
De Wajong is een uitkering van 926,99 euro netto die tot je 68e verjaardag doorloopt, en daarna overgaat in de AOW. Wel voor 1 januari 2012 aanvragen!
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_102276026
WAJONG natuurlijk, veel doekoe, weinig moeite om te krijgen. Succes verzekerd.
pi_102276060
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:19 schreef schaal_9 het volgende:
De Wajong is een uitkering van 926,99 euro netto die tot je 68e verjaardag doorloopt, en daarna overgaat in de AOW. Wel voor 1 januari 2012 aanvragen!
Nu schiet ik gelijk weer in de stress, die regel is toch nog niet helemaal zeker!?
En krijgt iedereen dat bedrag, las namelijk ook dat je met % wordt afgekeurd?
Maar goed, nog 3 maandjes de tijd.
  donderdag 22 september 2011 @ 21:21:47 #55
12646 Oom_Agent
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 21:22:15 #56
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102276160
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:20 schreef gekki het volgende:

[..]

Nu schiet ik gelijk weer in de stress, die regel is toch nog niet helemaal zeker!?
En hoe krijgt iedereen dat bedrag, las namelijk ook dat je met % wordt afgekeurd?
Niets is zeker. Dat zal het bedrag zijn voor iemand die voor 80-100% is afgekeurd.
pi_102276243
quote:

[..]

En hoe krijgt iedereen dat bedrag, las namelijk ook dat je met % wordt afgekeurd?
Maar goed, nog 3 maandjes de tijd.
Er is nog niets zeker, maar ga er voor het gemak (van het ergste uitgaan) maar vanuit dat het zo is.
Ook dan heeft ze nog gewoon recht op een uitkering zoals de Wajong, alleen heet het dan anders en gaan er andere dingen gelden mocht ze niet volledig arbeidsongeschikt verklaard worden (mocht ze dat wel worden blijft ze sowieso in de Wajong) maar krijgt ze nog steeds een uitkering hoor.

En de bedragen zijn afhankelijk van de hoeveelheid die je wordt afgekeurd.
Zie ook: http://www.uwv.nl/wajong/(...)ekenhulp_wajong.aspx
pi_102276264
quote:
Blehhhhh!!!
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:22 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Niets is zeker. Dat zal het bedrag zijn voor iemand die voor 80-100% is afgekeurd.
Iemand met de situatie van mijn zusje, hoeveel % wordt zij afgekeurd?
pi_102276268
quote:

[..]

Mocht ze volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn, dan komt ze ook na de overgangstermijn niet in de Wet werken naar vermogen. Voor hen blijft de Wajong bestaan (ook aanvragen op of na 1 januari 2012).

Heeft ze arbeidsmogelijkheden (zoals werken met loondispensatie), dan komt ze terecht in de werkregeling. Daar blijft ze ook, mits de Wajong-aanvraag voor 1 januari a.s. plaatsvindt. Als ze voor Wajong in aanmerking komt, is de uitkering of inkomensondersteuning 75% van het minimumloon.

Wet werken naar vermogen
pi_102276337
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:24 schreef gekki het volgende:

[..]

Blehhhhh!!!

[..]

Iemand met de situatie van mijn zusje, hoeveel % wordt zij afgekeurd?
Dat weet niemand, behalve de keuringsarts.
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 21:28:37 #61
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102276491
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat weet niemand, behalve de keuringsarts.
Nee, de arbeidsdeskundige. De arts bepaalt alleen de beperkingen. De arbeidsdeskundige is er om het eventuele rest-potentiaal in kaart te brengen. Alleen als de arts al gelijk besluit dat er geen rest mogelijkheden zijn dan ben je meteen klaar.
pi_102276519
Een kennis van mij heeft schizofrenie en een volledige Wajong-uitkering. Degenen die moeten vrezen voor hun uitkering zijn denk ik eerder normaalbegaafde mensen met Asperger of iets in die richting. Want dan kun je nog altijd een krantenwijk lopen.
pi_102276931
Vraag toch maar even na over die Wajong.
Een psychose is namelijk ook geen echte diagnose, maar kan een symptoom zijn van een chronische ziekte (zoals bv bij schizofrenie, bipolaire stoornis of depressie) of een kortdurend, mogelijk eenmalig probleem (zoals drugs geinduceerd).
Het type geeft een heel andere prognose en dus ook kans op wel/geen Wajong
pi_102277461
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:29 schreef schaal_9 het volgende:
Een kennis van mij heeft schizofrenie en een volledige Wajong-uitkering. Degenen die moeten vrezen voor hun uitkering zijn denk ik eerder normaalbegaafde mensen met Asperger of iets in die richting. Want dan kun je nog altijd een krantenwijk lopen.
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:36 schreef MevrouwPuff het volgende:
Vraag toch maar even na over die Wajong.
Een psychose is namelijk ook geen echte diagnose, maar kan een symptoom zijn van een chronische ziekte (zoals bv bij schizofrenie, bipolaire stoornis of depressie) of een kortdurend, mogelijk eenmalig probleem (zoals drugs geinduceerd).
Het type geeft een heel andere prognose en dus ook kans op wel/geen Wajong
Mn zusje heeft een psychose? Is dat hetzelfde als een schizofrenie (heb er totaal geen verstand van).
Ze slikt zyprexa olanzapine 15mg?
Is dit iets tijdelijks of niet?
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 21:51:28 #65
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102277845
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:45 schreef gekki het volgende:

[..]

[..]

Mn zusje heeft een psychose? Is dat hetzelfde als een schizofrenie (heb er totaal geen verstand van).
Ze slikt zyprexa olanzapine 15mg?
Is dit iets tijdelijks of niet?
Een psychose kan een onderdeel zijn van schizofrenie, maar kan ook voorkomen bij andere kwalen en middelen dus dat kan je niet zo 1-2-3 via internet vaststellen.

Dat hangt eraf wat er speelt en in hoeverre verbetering mogelijk is.

Je moet voor elkaar krijgen dat ze WIJ en Wajong aanvraagt en dan netjes doen wat er gevraagd wordt.
pi_102278064
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:13 schreef gekki het volgende:
Nou poeh poeh wat een opluchting! De rekeningen blijven binnen stromen, nu inmiddels een tandarts rekening van 250 euro! Ze heeft er zelf lak aan maar wij zitten er wel mee. Ook paar maanden achterstand met de CZ.
Sorry hoor maar als ze naar de tandarts (en de huisarts) kan, kan ze ook zelf naar het UWV en naar een keuringsarts.

Anders kweekt ze even een ruggengraat ofzo :{w
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_102278311
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:13 schreef gekki het volgende:
De rekeningen blijven binnen stromen, nu inmiddels een tandarts rekening van 250 euro! Ze heeft er zelf lak aan maar wij zitten er wel mee. Ook paar maanden achterstand met de CZ.
Betaalt ze niet uit passiviteit of omdat ze geen rooie cent meer heeft? Als het het eerste is, en ze woont op hetzelfde adres als jullie, dan zou ik die rekeningen voortaan maar eens open gaan maken en betalen voor het uit de hand loopt qua schulden. Als ze niet wil dat jullie haar post openmaken moet ze maar laten zien dat ze zelf de verantwoordelijkheid voor haar financien aankan.

Als ze geen geld meer heeft en dus gewoon niet kan betalen moet ze als de wiedeweerga naar het UWV/Sociale Dienst/whatever
pi_102278481
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Sorry hoor maar als ze naar de tandarts (en de huisarts) kan, kan ze ook zelf naar het UWV en naar een keuringsarts.

Een tandarts en huisarts zijn toch echt iets anders dan naar iets toegaan wat de rest van je leven kan bepalen aan de hand van er uit een gesprek kan komen. :')
Optimist tot in de kist
pi_102279011
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:01 schreef trovey het volgende:

[..]

Een tandarts en huisarts zijn toch echt iets anders dan naar iets toegaan wat de rest van je leven kan bepalen aan de hand van er uit een gesprek kan komen. :')
Als ik TS goed begrijp, is dat niet wat haar zus er aan hindert om naar een keuringsarts te gaan. En ik zou niet weten waarom ze (tenzij ze analfabeet is) zelf niet een aanvraagformulier zou kunnen invullen waarmee ze de rest van haar leven naar verwachting een stuk beter kan invullen dan nu het geval is.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_102279262
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:10 schreef r_one het volgende:

[..]

Als ik TS goed begrijp, is dat niet wat haar zus er aan hindert om naar een keuringsarts te gaan. En ik zou niet weten waarom ze (tenzij ze analfabeet is) zelf niet een aanvraagformulier zou kunnen invullen waarmee ze de rest van haar leven naar verwachting een stuk beter kan invullen dan nu het geval is.
Uiteindelijk moet het initiatief van de persoon in kwestie komen, weigert de persoon dan kun je niets doen behalve wellicht gedwongen opname als het helemaal uit de hand gaat lopen...dan maar de boel overnemen als ze een gevaar voor zichzelf gaat worden en als ik het zo lees met de financiele situatie waarin zus zich zolangzamerhand bevindt dan gaat het wel die richting op. :{
Optimist tot in de kist
pi_102279824
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:14 schreef trovey het volgende:

[..]

Uiteindelijk moet het initiatief van de persoon in kwestie komen, weigert de persoon dan kun je niets doen behalve wellicht gedwongen opname als het helemaal uit de hand gaat lopen...dan maar de boel overnemen als ze een gevaar voor zichzelf gaat worden en als ik het zo lees met de financiele situatie waarin zus zich zolangzamerhand bevindt dan gaat het wel die richting op. :{
Eens maar zolang ze niet onder curatele staat, wordt ze toch geacht zelf ook wat van haar eigen boontjes te doppen.
.
pi_102280153
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:22 schreef r_one het volgende:

[..]

Eens maar zolang ze niet onder curatele staat, wordt ze toch geacht zelf ook wat van haar eigen boontjes te doppen.
Zou wel moeten op die leeftijd maar ja, ze slikt tenslotte niet voor niets medicijnen voor een geestelijke kwaal. :{ Indien iemand echt zichzelf ten gronde gaat richten zit er niets anders op om dan als familie maar in te grijpen voordat de persoon zichzelf zover de vernieling in heeft geholpen dat hij/zij er nooit meer uit zal komen (met name doel ik dan op zoiets als schulden maken). Als ze eenmaal diep in de schulden zit dan is die al niet te grote uitkering ook niet hetgene wat haar weer uit de problemen kan helpen, je zult dan moeten ingrijpen voordat het zover is zodat je tenminste nog wat kan overhouden om van te leven van de uitkering zonder dat alles naar schuldeisers toe moet gaan.
Optimist tot in de kist
pi_102280882
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:28 schreef trovey het volgende:

[..]

Zou wel moeten op die leeftijd maar ja, ze slikt tenslotte niet voor niets medicijnen voor een geestelijke kwaal. :{ Indien iemand echt zichzelf ten gronde gaat richten zit er niets anders op om dan als familie maar in te grijpen voordat de persoon zichzelf zover de vernieling in heeft geholpen dat hij/zij er nooit meer uit zal komen (met name doel ik dan op zoiets als schulden maken). Als ze eenmaal diep in de schulden zit dan is die al niet te grote uitkering ook niet hetgene wat haar weer uit de problemen kan helpen, je zult dan moeten ingrijpen voordat het zover is zodat je tenminste nog wat kan overhouden om van te leven van de uitkering zonder dat alles naar schuldeisers toe moet gaan.
Ik mag toch hopen dat ze die medicijnen slikt, júist om weer enigszins te kunnen gaan functioneren in haar dagelijks leven.
.
pi_102281226
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Als ze dat toch allemaal al kan, kan ze net zo goed gaan werken toch!

Anders stop jij die vinger ergens waar de zon niet schijnt. ;)
pi_102281271
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:39 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat ze die medicijnen slikt, júist om weer enigszins te kunnen gaan functioneren in haar dagelijks leven.
Ik hoop het ook, zonder dat gaat de spiraal zeker neerwaarts.
Optimist tot in de kist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')