abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 22 september 2011 @ 14:12:25 #1
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102259680
Vakbonden of sociale partners worden steedsvaker gevraagd aan de onderhandel tafels. Het lijkt geen slechte gedachte, lekker makkelijk draagvlak creëren.

Toch is het een kwalijke gang van zaken. Er wordt macht toegekent aan personen of instanties die niet democratisch gekozen zijn. Daarbij is het een raar fenomeen dat alleen in Nederland speelt.

Voorbeeld:
Ja zeker, ik ga het pensioen akkoord weer is aan het licht brengen. Stom weg omdat dit een heerlijk voorbeeld is van een kromme gang van zaken. De vakbonden vertegenwoordigen hierin de belangen van de Nederlandse werknemers. Ook die van mij, terwijl ik geen lid ben. (KROM!) Ze onderhandelen hier met overheid en werkgevers (etc..) over AOW leeftijd en allerlei andere belangrijke zaken. Politieke onderhandelingen zou je zeggen, Waarom gebeurd het dan niet met oppositie partijen? Zei zijn immers wel gekozen door het Nederlandse volk.

Het zou nog enigsinds eerlijk zijn als de mensen die mogen onderhandelen gekozen werden door de achterban van de vakbond. Wat ook niet eens het geval is.

Vandaar mijn stelling: De huidige positie van de vakbonden binnen de politiek is pure uitholing van de democratie.

Graag uw mening!
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  donderdag 22 september 2011 @ 14:31:21 #2
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_102260232
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 14:12 schreef Sayex het volgende:
Vakbonden of sociale partners worden steedsvaker gevraagd aan de onderhandel tafels. Het lijkt geen slechte gedachte, lekker makkelijk draagvlak creëren.

Toch is het een kwalijke gang van zaken. Er wordt macht toegekent aan personen of instanties die niet democratisch gekozen zijn. Daarbij is het een raar fenomeen dat alleen in Nederland speelt.

Voorbeeld:
Ja zeker, ik ga het pensioen akkoord weer is aan het licht brengen. Stom weg omdat dit een heerlijk voorbeeld is van een kromme gang van zaken. De vakbonden vertegenwoordigen hierin de belangen van de Nederlandse werknemers. Ook die van mij, terwijl ik geen lid ben. (KROM!) Ze onderhandelen hier met overheid en werkgevers (etc..) over AOW leeftijd en allerlei andere belangrijke zaken. Politieke onderhandelingen zou je zeggen, Waarom gebeurd het dan niet met oppositie partijen? Zei zijn immers wel gekozen door het Nederlandse volk.

Het zou nog enigsinds eerlijk zijn als de mensen die mogen onderhandelen gekozen werden door de achterban van de vakbond. Wat ook niet eens het geval is.

Vandaar mijn stelling: De huidige positie van de vakbonden binnen de politiek is pure uitholing van de democratie.

Graag uw mening!
In feite hoeft een corporatistisch systeem niet ondemocratisch te zijn, of de democratie te ondermijnen. Het systeem is juist zo opgezet om, naast de politieke en bestuurlijke partijen, ook direct belangen te vertegenwoordigen van andere maatschappelijke groepen. Het maakt een democratie wellicht minder transparant en direct.
In een dergelijk systeem is het wel belangrijk dat die betrokken partijen ook daadwerkelijk vertegenwoordigers zijn van verschillende maatschappelijke belangen. Daar wringt naar mijn mening nu de schoen.

Het is momenteel niet zozeer de positie van de vakbonden maar hun legitimiteit. Je geeft zelf al aan: ik ben geen lid van een vakbond. Dat geldt voor veel (jonge) werknemers. In die zin hebben de vakbonden niet meer dezelfde vertegenwoordigende rol als vroeger. Er worden dus inderdaad afspraken gemaakt waarbij met name de belangen van jongere werknemers niet in mee worden gewogen.

Ik ben het dus niet eens met je stelling. Het ligt niet persé aan de manier waarop het systeem is vormgegeven.

Wat imo wel een discussie is, is of het systeem in deze tijden van veel sterkere individualisering, flexibelere contracten, deeltijdwerken en zzp constructies nog wel voldoet. Misschien zul je de verschillende belangengroepen langs andere lijnen moeten organiseren (contractvorm ipv branche), om maar eens een dwarsstraat te noemen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 22 september 2011 @ 14:43:30 #3
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102260583
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 14:31 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

In feite hoeft een corporatistisch systeem niet ondemocratisch te zijn, of de democratie te ondermijnen. Het systeem is juist zo opgezet om, naast de politieke en bestuurlijke partijen, ook direct belangen te vertegenwoordigen van andere maatschappelijke groepen. Het maakt een democratie wellicht minder transparant en direct.
In een dergelijk systeem is het wel belangrijk dat die betrokken partijen ook daadwerkelijk vertegenwoordigers zijn van verschillende maatschappelijke belangen. Daar wringt naar mijn mening nu de schoen.

Het is momenteel niet zozeer de positie van de vakbonden maar hun legitimiteit. Je geeft zelf al aan: ik ben geen lid van een vakbond. Dat geldt voor veel (jonge) werknemers. In die zin hebben de vakbonden niet meer dezelfde vertegenwoordigende rol als vroeger. Er worden dus inderdaad afspraken gemaakt waarbij met name de belangen van jongere werknemers niet in mee worden gewogen.

Ik ben het dus niet eens met je stelling. Het ligt niet persé aan de manier waarop het systeem is vormgegeven.

Wat imo wel een discussie is, is of het systeem in deze tijden van veel sterkere individualisering, flexibelere contracten, deeltijdwerken en zzp constructies nog wel voldoet. Misschien zul je de verschillende belangengroepen langs andere lijnen moeten organiseren (contractvorm ipv branche), om maar eens een dwarsstraat te noemen.
Ik denk dat de democratie wel degelijk wordt aangetast doordat organisaties als deze meemogenbeslissen. Ik snap de gedachte er achter wel, maar ik ben van mening dat dit een politiek besluit hoort te zijn. Daarbij komt dat de vakbond een lichte (lees zware) politieke kleur hebben (Links). Hierdoor word links meer vertegenwoordigd dan democratisch bepaald wordt tijdens de verkiezingen.
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  donderdag 22 september 2011 @ 14:49:39 #4
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_102260773
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 14:43 schreef Sayex het volgende:

[..]

Ik denk dat de democratie wel degelijk wordt aangetast doordat organisaties als deze meemogenbeslissen. Ik snap de gedachte er achter wel, maar ik ben van mening dat dit een politiek besluit hoort te zijn. Daarbij komt dat de vakbond een lichte (lees zware) politieke kleur hebben (Links). Hierdoor word links meer vertegenwoordigd dan democratisch bepaald wordt tijdens de verkiezingen.
Daar ben ik het niet met je eens. Dergelijke organisaties zijn niet per definitie 'links' omdat ze een bepaald collectief (belang) vertegenwoordigen. Een club als MKB Nederland is toch ook niet 'links'? Idem voor LTO Nederland.

En hoe kom je er bij dat het geen politiek besluit is? Voor zover ik weet is het feitelijk de minister die besluit. Hij probeert alleen zoveel mogelijk maatschappelijk draagvlak voor zijn plannen te krijgen. De vakbonden waren van oudsher een belangrijk onderdeel van dat draagvlak.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 22 september 2011 @ 15:08:25 #5
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102261308
Als het een poltiek besluit zou zijn, zou het niet bestempeld worden als "onderhandelingen" maar als "inspraak". "Onderhandelingen" wekken iniedergeval de schijn dat alle partijen aan de uitkomst gebonden zijn. "inspraak" wordt meestal met een korreltje zout genomen. Maar zou het dan geen beter idee zijn om met de opositie te onderhandelen om draagvlak te krijgen. Zij zijn er immers voor gekozen.

Jazeker klopt, maar ik doelde daarmee op de pensioen onderhandelingen waar het grootste deel overwegend links is.
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
pi_102300594
Je kan net zo goed zeggen: Bedrijven uitholling democratie
pi_102325290
De enige democratische manier is een referendum.

Dat doen ze niet dus je kunt stellen dat we in een dictatuur leven.
pi_102325327
En wat vindt de ts dan van de werkgeversorganisaties die aan de onderhandelingstafel aanschuiven. Deze zijn wel democratisch verkozen?

Dat er weinig jongeren lid worden van een vakbond geeft wel aan dat we als maatschappij steeds individualistischer worden. Maar dan vraag ik me wel af hoe ts de overleg structuur in gedachte heeft. Gewoon alleen nog maar handjeklap tussen de werkgevers en overheden?
pi_102327394
Mijn mening is dat je gewoon LID moet worden van een vakbond.
  zaterdag 24 september 2011 @ 15:42:46 #10
177885 JoaC
Het is patat
pi_102332772
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:26 schreef Sakit-Gede het volgende:
Mijn mening is dat je gewoon LID moet worden van een vakbond.
Ik vind dat je niks moet, zie wel potentieel voor vakbonden in de democratie, maar er is te veel fout gegaan met de huidige vakbonden om nog van enig krediet te spreken
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  zondag 25 september 2011 @ 16:21:16 #11
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_102363981
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:26 schreef Sakit-Gede het volgende:
Mijn mening is dat je gewoon LID moet worden van een vakbond.
Democratie tegen betaling zeg maar. Goed idee man.

Als je dan voor de tweede kamer verkiezingen eerst netto belasting moet betalen, dan vindt ik het een top plan. ^O^
pi_102365627
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 08:13 schreef thumbnail het volgende:
De enige democratische manier is een referendum.

Dat doen ze niet dus je kunt stellen dat we in een dictatuur leven.
Dus democratie is volgens jou gelijk aan 'meeste stemmen gelden'? Dan heb je het begrepen ja... :')
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_102365813
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 14:12 schreef Sayex het volgende:
Vakbonden of sociale partners worden steedsvaker gevraagd aan de onderhandel tafels. Het lijkt geen slechte gedachte, lekker makkelijk draagvlak creëren.

Toch is het een kwalijke gang van zaken. Er wordt macht toegekent aan personen of instanties die niet democratisch gekozen zijn. Daarbij is het een raar fenomeen dat alleen in Nederland speelt.

Voorbeeld:
Ja zeker, ik ga het pensioen akkoord weer is aan het licht brengen. Stom weg omdat dit een heerlijk voorbeeld is van een kromme gang van zaken. De vakbonden vertegenwoordigen hierin de belangen van de Nederlandse werknemers. Ook die van mij, terwijl ik geen lid ben. (KROM!) Ze onderhandelen hier met overheid en werkgevers (etc..) over AOW leeftijd en allerlei andere belangrijke zaken. Politieke onderhandelingen zou je zeggen, Waarom gebeurd het dan niet met oppositie partijen? Zei zijn immers wel gekozen door het Nederlandse volk.

Het zou nog enigsinds eerlijk zijn als de mensen die mogen onderhandelen gekozen werden door de achterban van de vakbond. Wat ook niet eens het geval is.

Vandaar mijn stelling: De huidige positie van de vakbonden binnen de politiek is pure uitholing van de democratie.

Graag uw mening!
Vakbonden zijn niet democratisch gekozen, maar mensen die het een belangrijk orgaan vinden kunnen lid worden en daarmee macht toekennen aan de betreffende vakbond. In zekere zin zit daar wel een vorm van democratie in, want een kleine vakbond (met weinig aanhangers en dus achterban) heeft minder te vertellen dan een grote vakbond. Het mooie is dat leden dus tot op zekere hoogte betrokken zijn. En de meeste achterbanners zijn betrokken bij het werkende deel van onze samenleving, dat is ook een groot pluspunt.

Eigenlijk is daar meer voor te zeggen als voor de democratische bestuursvorm van onze regering. Immers, daar kan iedere nitwit zonder enige vorm van kennis en betrokkenheid de boel beïnvloeden op basis van zijn onderbuik. Inclusief zij die er voor kiezen om niets aan onze maatschappij bij te dragen.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_102366153
Origineel topic
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
  zondag 25 september 2011 @ 17:30:24 #15
177885 JoaC
Het is patat
pi_102366300
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:15 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Vakbonden zijn niet democratisch gekozen, maar mensen die het een belangrijk orgaan vinden kunnen lid worden en daarmee macht toekennen aan de betreffende vakbond. In zekere zin zit daar wel een vorm van democratie in, want een kleine vakbond (met weinig aanhangers en dus achterban) heeft minder te vertellen dan een grote vakbond. Het mooie is dat leden dus tot op zekere hoogte betrokken zijn. En de meeste achterbanners zijn betrokken bij het werkende deel van onze samenleving, dat is ook een groot pluspunt.

Eigenlijk is daar meer voor te zeggen als voor de democratische bestuursvorm van onze regering. Immers, daar kan iedere nitwit zonder enige vorm van kennis en betrokkenheid de boel beïnvloeden op basis van zijn onderbuik. Inclusief zij die er voor kiezen om niets aan onze maatschappij bij te dragen.
En wat als je niet wilt deelnemen als werknemer aan de vakbond, maar tegelijkertijd wel vooral de lasten ervaart van een vakbond?
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_102368540
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:30 schreef JoaC het volgende:

[..]

En wat als je niet wilt deelnemen als werknemer aan de vakbond, maar tegelijkertijd wel vooral de lasten ervaart van een vakbond?
Dat ligt aan de aard van de lasten die je ervaart. Elaborate?
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_102425681
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:30 schreef JoaC het volgende:

[..]

En wat als je niet wilt deelnemen als werknemer aan de vakbond, maar tegelijkertijd wel vooral de lasten ervaart van een vakbond?
He kut hebben die bonden weer om loonsverhoging gevraagd. Ga ik minder in koopkracht achteruit, heb ik minder om te klagen, bah.

Ik zou ontslag nemen en als werknemer aan de slag gaan in een of andere sector waar de vakbond ondervertegenwoordigd is. Als schoonmaker of iets dergelijks.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
  dinsdag 27 september 2011 @ 12:30:16 #18
177885 JoaC
Het is patat
pi_102433078
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:46 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

He kut hebben die bonden weer om loonsverhoging gevraagd. Ga ik minder in koopkracht achteruit, heb ik minder om te klagen, bah.

Ik zou ontslag nemen en als werknemer aan de slag gaan in een of andere sector waar de vakbond ondervertegenwoordigd is. Als schoonmaker of iets dergelijks.
Als je al zo snel aan gevolgtrekkingen doet, kom je redelijk simplistisch over.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_102433781
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:30 schreef JoaC het volgende:

[..]

En wat als je niet wilt deelnemen als werknemer aan de vakbond, maar tegelijkertijd wel vooral de lasten ervaart van een vakbond?
En wat zijn die lasten dan?

Ik zie alleen maar lusten voor de meeste werknemers die vaak geen lid zijn van een vakbond. Als het trouwens aan de bonden had gelegen was het pensioen akkoord er nog niet doorheen gegaan. Want zoals we kunnen constateren is er binnen de bonden nogal wat onenigheid. Als de bonden niet betrokken zouden zijn geweest bij het nieuwe pensioenakkoord zouden de werknemers nog meer als cijfertjes gezien worden lijkt me. Of wil jij met droge ogen beweren dat de werkgevers en overheid dan een veel beter akkoord voor de werknemers zouden hebben bedacht.
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:19:49 #20
177885 JoaC
Het is patat
pi_102436815
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En wat zijn die lasten dan?

Ik zie alleen maar lusten voor de meeste werknemers die vaak geen lid zijn van een vakbond. Als het trouwens aan de bonden had gelegen was het pensioen akkoord er nog niet doorheen gegaan.
Tsja, dikke fail dus van de vakbonden, want het akkoord wat er ligt is een gedrocht voor iedereen onder de 55.
quote:
Want zoals we kunnen constateren is er binnen de bonden nogal wat onenigheid. Als de bonden niet betrokken zouden zijn geweest bij het nieuwe pensioenakkoord zouden de werknemers nog meer als cijfertjes gezien worden lijkt me.
Wederom, je praat alsof het pensioenakkoord iets goeds is...
quote:
Of wil jij met droge ogen beweren dat de werkgevers en overheid dan een veel beter akkoord voor de werknemers zouden hebben bedacht.
Ik wil met droge ogen beweren dat als de politiek het alleen zou doen, er een veel beter akkoord zou liggen, in plaats van dit akkoord, de vakbonden verpesten het pensioenstelsel ten koste van de jongere generaties.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:23:20 #21
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102436906
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2011 08:21 schreef Basp1 het volgende:
En wat vindt de ts dan van de werkgeversorganisaties die aan de onderhandelingstafel aanschuiven. Deze zijn wel democratisch verkozen?

Dat er weinig jongeren lid worden van een vakbond geeft wel aan dat we als maatschappij steeds individualistischer worden. Maar dan vraag ik me wel af hoe ts de overleg structuur in gedachte heeft. Gewoon alleen nog maar handjeklap tussen de werkgevers en overheden?
Als je goed lees benoem ik "Vakbonden en Sociale partners" onder die tweede vallen de werkgevers. :')

Nou wordt er te veel nadruk gelegd op de uitkomst van de onderhandelingen, om nog maar eens het pensioen akkoord aan te halen. Er zou wel degelijk geluisterd moeten worden, maar een overheid moet ook begrijpen dan elke 50'er tegen langer doorwerken is en dat een bond vooral uit toch wat oudere werknemers bestaat.

laat ik nog even voor de duidelijkheid zeggen dat ik niet wil dat de vakbonden verdwijnen. De manier waarop de overheid ze betrekt is een ander verhaal. En laat ik ook nog eens aanhalen dat anderelanden dit ook een rare gang van zaken vinden. Want op deze manier krijg je allemaal van die half harde besluiten.
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:24:00 #22
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102436932
Zonder de bonden was het pensioenakkoord nog belabberder geweest. Jongerius heeft te vlug haar handtekening gezet.
Ik ben trouwens tegen het hele pensioenakkoord.
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:24:19 #23
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102436943
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:19 schreef JoaC het volgende:

[..]

Tsja, dikke fail dus van de vakbonden, want het akkoord wat er ligt is een gedrocht voor iedereen onder de 55.

[..]

Wederom, je praat alsof het pensioenakkoord iets goeds is...

[..]

Ik wil met droge ogen beweren dat als de politiek het alleen zou doen, er een veel beter akkoord zou liggen, in plaats van dit akkoord, de vakbonden verpesten het pensioenstelsel ten koste van de jongere generaties.
Helemaal mee eens ^O^ .
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:26:07 #24
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102437009
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:24 schreef betyar het volgende:
Zonder de bonden was het pensioenakkoord nog belabberder geweest. Jongerius heeft te vlug haar handtekening gezet.
Ik ben trouwens tegen het hele pensioenakkoord.
Dan had er iets harders gelegen waarschijnlijk. Hoogstwaarschijnlijk daarmee ook beter voor de jongere generaties.
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:33:56 #25
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102437275
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:24 schreef Sayex het volgende:

[..]

Helemaal mee eens ^O^ .
De politiek wil maar een ding, dat is Merkel en Sarkozy steunen door die 800 miljard -die niet zijn gespaard door de jongeren- in Europa te duwen.
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:35:35 #26
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102437326
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:26 schreef Sakit-Gede het volgende:
Mijn mening is dat je gewoon LID moet worden van een vakbond.
Ook al ben ik het niet met ze eens?
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:36:24 #27
177885 JoaC
Het is patat
pi_102437359
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:24 schreef betyar het volgende:
Zonder de bonden was het pensioenakkoord nog belabberder geweest. Jongerius heeft te vlug haar handtekening gezet.
Ik ben trouwens tegen het hele pensioenakkoord.
Nee, binnen de vakbonden bestaan teveel deelbelangen, en Kamp koos voor de weg van de minste weerstand, met een soort boete op jeugd tot gevolg.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_102437626
TS: uitholling van de Nederlandse taalvaardigheid?

Check http://www.spatiegebruik.nl/
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:44:12 #29
177885 JoaC
Het is patat
pi_102437689
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:42 schreef Compatibel het volgende:
TS: uitholling van de Nederlandse taalvaardigheid?

Check http://www.spatiegebruik.nl/
Maak er eens een inhoudelijke bijdrage van
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:53:09 #30
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102438062
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:36 schreef JoaC het volgende:

[..]

Nee, binnen de vakbonden bestaan teveel deelbelangen, en Kamp koos voor de weg van de minste weerstand, met een soort boete op jeugd tot gevolg.
Als de jeugd lid was geworden hadden ze grotere weerstand kunnen bieden. Nu zijn het allemaal individuen die apart gaan schreeuwen. Een keuze die ze hebben genomen door geen lid te worden.
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:58:11 #31
177885 JoaC
Het is patat
pi_102438266
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:53 schreef betyar het volgende:

[..]

Als de jeugd lid was geworden hadden ze grotere weerstand kunnen bieden. Nu zijn het allemaal individuen die apart gaan schreeuwen. Een keuze die ze hebben genomen door geen lid te worden.
Er is een veels te grote demografische onevenwichtigheid, zelfs als jongeren evenredig naar grootte vertegenwoordigt zijn, is er een te grote concentratie ouderen om effectief toekomstbeleid te voeren.

Als de vakbond zich niet aanpast aan de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, en de struikelblokken voor de jongere generaties, zet zij zichzelf buitenspel.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  dinsdag 27 september 2011 @ 15:02:31 #32
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102438469
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:58 schreef JoaC het volgende:

[..]

Er is een veels te grote demografische onevenwichtigheid, zelfs als jongeren evenredig naar grootte vertegenwoordigt zijn, is er een te grote concentratie ouderen om effectief toekomstbeleid te voeren.

Als de vakbond zich niet aanpast aan de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, en de struikelblokken voor de jongere generaties, zet zij zichzelf buitenspel.
Onzin, de jeugd zet zichzelf buitenspel door geen lid te worden, als je geen lid bent moet je ook je commentaar voor je houden en niet naderhand aan de zijlijn gaan schreeuwen dat het anders moest. Lijken wel allemaal van die Wilders-tjes, allemaal achteraf gaan schreeuwen en vooral niet met oplossingen komen.
  dinsdag 27 september 2011 @ 15:09:14 #33
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102438737
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:02 schreef betyar het volgende:

[..]

Onzin, de jeugd zet zichzelf buitenspel door geen lid te worden, als je geen lid bent moet je ook je commentaar voor je houden en niet naderhand aan de zijlijn gaan schreeuwen dat het anders moest. Lijken wel allemaal van die Wilders-tjes, allemaal achteraf gaan schreeuwen en vooral niet met oplossingen komen.
Wat een pure onzin. Ik kan als 20 jarige wel lid worden maar ik vermoed zo dat de vakbond scheit heeft aan wat ik vind.
Daarbij kan ik moeilijk lid worden van een groep waar ik het helemaal niet mee eens ben..
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  dinsdag 27 september 2011 @ 15:14:36 #34
177885 JoaC
Het is patat
pi_102438951
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:02 schreef betyar het volgende:

[..]

Onzin, de jeugd zet zichzelf buitenspel door geen lid te worden, als je geen lid bent moet je ook je commentaar voor je houden en niet naderhand aan de zijlijn gaan schreeuwen dat het anders moest. Lijken wel allemaal van die Wilders-tjes, allemaal achteraf gaan schreeuwen en vooral niet met oplossingen komen.
Er worden genoeg voorstellen door de jeugd gedaan om de situatie te verbeteren, maar de jongeren die zich wel hebben ingezet, worden weggejaagd, kijk maar naar Martin Pikaart en Jeroen de Glas
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_102440885
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:58 schreef JoaC het volgende:

[..]

Er is een veels te grote demografische onevenwichtigheid, zelfs als jongeren evenredig naar grootte vertegenwoordigt zijn, is er een te grote concentratie ouderen om effectief toekomstbeleid te voeren.
Ach net werd er door jou gezegd dat er voor iedereen onder de 50 een slecht voorstel is, nou durf ik toch wel te gokken dat wanneer er genoeg mensen onder de 50 lid zouden zijn geweest er misschien wel een iets beter voorstel gekomen was. Maar waarom zitten we hier te klagen en worden we geen lid. Alleen door actief lid te worden zul je er iets aan kunnen veranderen. We kunnen hier wel speculeren dat overheden het beter met de jeugd voor zou hebben maar dat vind ik ook nogal naief.

Als de overheid het zogenaamd beter met de jeugd voor zou hebben zou de aow ook niet in stapjes verhoogd worden vanaf 2020 maar nu in 1* klabots na de 67 zetten.Dat doen ze ook niet, nee laten de afterBB mensen maar voor hunb opdraaien. :D
  dinsdag 27 september 2011 @ 17:42:35 #36
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102444877
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:14 schreef JoaC het volgende:

[..]

Er worden genoeg voorstellen door de jeugd gedaan om de situatie te verbeteren, maar de jongeren die zich wel hebben ingezet, worden weggejaagd, kijk maar naar Martin Pikaart en Jeroen de Glas
Weggejaagd of gewoon einde termijn?
  woensdag 28 september 2011 @ 10:09:48 #37
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102469412
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach net werd er door jou gezegd dat er voor iedereen onder de 50 een slecht voorstel is, nou durf ik toch wel te gokken dat wanneer er genoeg mensen onder de 50 lid zouden zijn geweest er misschien wel een iets beter voorstel gekomen was. Maar waarom zitten we hier te klagen en worden we geen lid. Alleen door actief lid te worden zul je er iets aan kunnen veranderen. We kunnen hier wel speculeren dat overheden het beter met de jeugd voor zou hebben maar dat vind ik ook nogal naief.

Als de overheid het zogenaamd beter met de jeugd voor zou hebben zou de aow ook niet in stapjes verhoogd worden vanaf 2020 maar nu in 1* klabots na de 67 zetten.Dat doen ze ook niet, nee laten de afterBB mensen maar voor hunb opdraaien. :D
Je leest niet goed. De vakbonden zijn niet het probleem, maar de rol die de overheid hun geeft wel.
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
pi_102470418
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:53 schreef betyar het volgende:


Als de jeugd lid was geworden hadden ze grotere weerstand kunnen bieden. Nu zijn het allemaal individuen die apart gaan schreeuwen. Een keuze die ze hebben genomen door geen lid te worden.
Onzin, 60% van de FNV is tegen en toch gaat het door omdat het FNV een on-democratische manier van tellen heeft.
pi_102470448
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:02 schreef betyar het volgende:


Onzin, de jeugd zet zichzelf buitenspel door geen lid te worden, als je geen lid bent moet je ook je commentaar voor je houden en niet naderhand aan de zijlijn gaan schreeuwen dat het anders moest. Lijken wel allemaal van die Wilders-tjes, allemaal achteraf gaan schreeuwen en vooral niet met oplossingen komen.
Wat heeft Wilders hier nou weer mee te maken?
pi_102470488
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:03 schreef Basp1 het volgende:


Ach net werd er door jou gezegd dat er voor iedereen onder de 50 een slecht voorstel is, nou durf ik toch wel te gokken dat wanneer er genoeg mensen onder de 50 lid zouden zijn geweest er misschien wel een iets beter voorstel gekomen was.
Waarom denk je dat?
Onze volksvertegenwoordigers hebben toch ook maling aan de jongeren en de werkgevers toch ook?
  woensdag 28 september 2011 @ 10:57:59 #41
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102470584
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:52 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Onzin, 60% van de FNV is tegen en toch gaat het door omdat het FNV een on-democratische manier van tellen heeft.
Omdat er niet meer uit te slepen was, wat wilde ze dan Kamp gewoon zijn plan door laten drukken? Wil niet zeggen dat ik er ook mee eens ben hoe het is gegaan binnen de FNV.
  woensdag 28 september 2011 @ 10:59:01 #42
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102470618
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:53 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Wat heeft Wilders hier nou weer mee te maken?
Vond het wel een leuke, Wilders is een goed voorbeeld van flink schreeuwen vanaf de zijlijn.
pi_102470639
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:55 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Onze volksvertegenwoordigers hebben toch ook maling aan de jongeren en de werkgevers toch ook?
Precies, de jongeren moeten de lasten gaan dragen en de babyboomers gaan lekker met pensioen. Als je de pensioenleeftijd omhoog wil gooien doe dat dan direct.
Nu gelijk to 68 doorwerken. Op deze manier stel je die grijze golf nog net 3 jaar uit.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  woensdag 28 september 2011 @ 11:00:35 #44
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102470669
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:59 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

Precies, de jongeren moeten de lasten gaan dragen en de babyboomers gaan lekker met pensioen. Als je de pensioenleeftijd omhoog wil gooien doe dat dan direct.
Nu gelijk to 68 doorwerken. Op deze manier stel je die grijze golf nog net 3 jaar uit.
Laat de jongeren eerst maar eens sparen voor hun pensioen.
pi_102470700
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:00 schreef betyar het volgende:

[..]

Laat de jongeren eerst maar eens sparen voor hun pensioen.
Tja misschien doen ze dat al maar zijn ze slim genoeg omdat via andere manieren te doen dan een centraal pensioenfonds.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  woensdag 28 september 2011 @ 11:02:27 #46
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102470726
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:01 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

Tja misschien doen ze dat al maar zijn ze slim genoeg omdat via andere manieren te doen dan een centraal pensioenfonds.
Wat is het probleem dan voor die jongeren?
pi_102470806
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:02 schreef betyar het volgende:

[..]

Wat is het probleem dan voor die jongeren?
Dat ze als ze toch voor een baan kiezen waar een pensioenfonds aan vast hangt vast zitten aan die hogere pensioenleeftijd.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  woensdag 28 september 2011 @ 11:04:59 #48
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102470813
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:00 schreef betyar het volgende:

[..]

Laat de jongeren eerst maar eens sparen voor hun pensioen.
Als die oudere nou niet zo lui waren en gewoon 2 of 3 jaar langer door werkte.
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
pi_102470838
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:57 schreef betyar het volgende:


Omdat er niet meer uit te slepen was, wat wilde ze dan Kamp gewoon zijn plan door laten drukken? Wil niet zeggen dat ik er ook mee eens ben hoe het is gegaan binnen de FNV.
Jij hebt het over weerstand bieden en dat doe je als je met 60% tegen bent.
En toch gaat het akkoord door, ra ra hoe kan dat?
pi_102470870
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:59 schreef betyar het volgende:


Vond het wel een leuke, Wilders is een goed voorbeeld van flink schreeuwen vanaf de zijlijn.
En wat doe jij dan?
Hij zit ten minste nog in de kamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')