Dit is wel een leuke:quote:Op donderdag 22 december 2011 12:59 schreef Steven184 het volgende:
Iemand nog ideeen voor een leuke spoon?
Dat zullen me gasten inderdaad wel op prijs stellen vlak voor het hoofdgerecht.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:08 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
Dit is wel een leuke:
[ afbeelding ]
Thnx, ziet er inderdaad wel grappig uit.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:10 schreef DrParanoid het volgende:
Maar nu serieus:
Bakje ruccola
1liter citroen sorbetijs
fles prosecco
Doe de ruccola in een bak maak fijn met de blender.
Doe de prosecco bij de ruccola en doe dit alles door de zeef. voeg op het laatst het sorbetijs toe en meteen serveren.
Is weer eens wat anders.
Wat geraspte kaas op bakpapier en dan in de oven bakken? Krijg je een soort kletskop van kaasquote:Op donderdag 22 december 2011 14:08 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand hoe ik een soort van krokante kaas kan maken los van andere gerechten?
Als een soort van decoratie zeg maar
Kan je er ook vormen mee maken zoals een raster?quote:Op donderdag 22 december 2011 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat geraspte kaas op bakpapier en dan in de oven bakken? Krijg je een soort kletskop van kaas
Ik begrijp niet wat je bedoeld, maar je kan het natuurlijk gewoon proberenquote:Op donderdag 22 december 2011 14:17 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Kan je er ook vormen mee maken zoals een raster?
Als de kaas nog warm is kan je het ook (tijdens het afkoelen) buigen en vormen..quote:Op donderdag 22 december 2011 14:17 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Kan je er ook vormen mee maken zoals een raster?
Voor op de bakplaat zou je gevulde champignons kunnen maken (waarbij de champignons geroosterd worden en de vulling -van bijvoorbeeld roomkaas- zacht smelt).quote:Op donderdag 22 december 2011 14:46 schreef MaximusTG het volgende:
Ik en mn vriendin gaan tweede kerstdag bij haar ouders gourmetten met zn 7en. Dr vader haalt vlees voor 5 personen, maar nog wel extra hamburgertjes en cordon-bleus. Nu hadden wij toegezegd om er wel wat extra dingen bij te maken.
Alleen denk ik dat het wel lekker is om wat meer groentegerechtjes te doen die je op de steengrill kan klaarmaken. Iemand nog ideeen? We maken denk ik sowieso als toetje roomijs met stoofpeertjes, met een saus van ingekookt kookvocht, en iets van een wafeltje in het ijs.
En een insalata caprese. Verder heb ik geen idee. Ze lusten ook niet zoveel. Naja, allang blij dat we geen complete maaltijd hoeven te koken..
Misschien dat je ergens aan raclette-kaas kan komen. Is ook nog superleuk voor op de bakplaat.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:55 schreef MaximusTG het volgende:
Goeie ideeen! Hoef ook niet zoveel dingen te hebben, zal toch wel weer een vreetfestijn worden :p. Als ik die vriend van zusje vriendin en zijn broer beetje goed inschat tenminste..
Ga me beetje inhouden met de kerst.
Spruiten als groente? of Witlof.. vind ik zelf altijd wel goed bij hert passen.quote:Op donderdag 22 december 2011 15:14 schreef DaneV het volgende:
Hoofd: Hertenbiefstukje... Moet alleen nog ff kijken wat voor groente ik daarbij ga doen. Iemand suggesties?
Na: Uitbesteed
Hmm, misschien wel als je het recept googled voor flatbread zonder gist. Dat bak ik vaak (in een droge koekepan) voor bij een stoofschotel. Je zou 1 kant kunnen bakken, dan omdraaien op de plaat en beleggen.....quote:Op donderdag 22 december 2011 15:06 schreef MaximusTG het volgende:
Ook leuk! Kijk, zo komen we er wel! Hmm, zou je ook verse minipizzas in een pannetje kunnen maken?
Kruidigde rode kool, dat had ik er met sint bij, en geroosterde venkel met gepofte sjalot, knolselderij aardappel gratin om t af te maken en iedereen was gelukkigquote:Op donderdag 22 december 2011 15:14 schreef DaneV het volgende:
Hoofd: Hertenbiefstukje... Moet alleen nog ff kijken wat voor groente ik daarbij ga doen. Iemand suggesties?
Na: Uitbesteed
Ik zou 'm in elk geval dun maken, zo heet is zo'n pannetje niet en je wil ook geen slap deeg..quote:Op donderdag 22 december 2011 16:51 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, wel met gist hoor :p. Ben nogal een pizza-enthousiasteling. Ik dacht zelf aan pannetje heetstoken, deeg erin, saus erop, ff voorbakken, rest erop, en weer het pannetje onderop.
Hmm dat klinkt wel goedquote:Op donderdag 22 december 2011 16:59 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Kruidigde rode kool, dat had ik er met sint bij, en geroosterde venkel met gepofte sjalot, knolselderij aardappel gratin om t af te maken en iedereen was gelukkig
quote:Op donderdag 22 december 2011 14:46 schreef MaximusTG het volgende:
Alleen denk ik dat het wel lekker is om wat meer groentegerechtjes te doen die je op de steengrill kan klaarmaken. Iemand nog ideeen?
Of met rode wijn, kruidnagel en een kaneelstokjequote:Op donderdag 22 december 2011 22:48 schreef DaneV het volgende:
[..]
Hmm dat klinkt wel goed... was idd al van plan om een knolselderij-aardappelgratin te maken en die rode kool, venkel en sjalot klinken daar goed bij. Wat vijfkruidenpoeder met mss wat extra peper zou dan voldoende moeten zijn om de rode kool kruidig te maken, niet ?
Geniaal! Dit eergisteren geprobeerd - om vingers bij af te likken!quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay
Ik heb gisteravond een mousse van gerookte zalm gemaakt
Heb een recept verzonnen wat gemakkelijk is en niet al te bewerkelijk.
Nodig
Pakje gerookte wilde zalm a 150 gram, bv van de aldi
3 eieren
1 pakje slagroom
Zout
Dille
4 blaadjes gelatine
Week je gelatine in wat water en wacht tot het zacht is
Neem de gelatineblaadjes en doe die met een half kopje water met zout en dille in een schaaltje in de magnetron en smelt dit, laat het afkoelen maar niet zo lang dat het opstijft, je kan intussen het volgende doen
Sla de slagroom stijf
Pureer de zalm in keukenmachine of blender
Scheid de eieren en sla de eiwitten stijf
Meng de zalmpuree met gelatinevloeistof tot een papje
Meng er voorzichtig de stijve slagroom door, niet roeren maar enveloperen
Meng hier voorzichtig het eiwit door, niet roeren, maar enveloperen,
Enveloperen is omvouwen, je haalt met een lepel mengsel naar boven en herhaalt dit, zo hou je lucht in je mousse, als je gaat roeren gaat de lucht er uit en wordt het veel zwaarder.
Enjoy!
Zet dit minstens 12 uur in de koeling om op te stijven.
Och, als je leuk bent.. The more, the merrier, zoals de Britten zeggen!quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:23 schreef DancingPhoebe het volgende:
Lot ik wil verkering met je. Zou je lief dat erg vinden, ik erbij?
quote:Op vrijdag 23 december 2011 06:57 schreef GotC het volgende:
Iemand nog tips voor een licht dessert? Is voor 9 personen, wil het het liefste de avond ervoor (vanavond dus) maken.. help!
Edit: ik zat zelf te denken aan de wentelteefjes met custard en vanille ijs uit de Allerhande..
quote:Trifle met kaneelkwark en peer
4 personen
INGREDIËNTEN
4 dikke plakken kruidcake (450 g)
1 pot halve peertjes met kaneel (370 ml)
1 bak volle kwark kwark (500 g)
1 el kaneel
3 el poedersuiker
BEREIDEN
Verkruimel de kruidcake boven 4 glazen. Verdeel er de peertjes over. Schenk in elk glas 2 el van het perenvocht. Klop de kwark los met kaneel en poedersuiker. Verdeel de kaneelkwark over de glazen.
Moest me vreselijk inhouden om niet gewoon alles te halen uit mijn twee (extreeeeeeem geliefde) Ottolenghi-kookboeken, want men houdt bij de schoonfamilie niet bepaald van exotische smaken. Niettemin zie ik nu pas dat er hier en daar toch nog wel een beetje 'buitenlands' in mijn menu is geslopen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:22 schreef minilot het volgende:
Ik ben eruit, rekening houdend met schoonfamilie, én het feit dat ik de afgelopen en de komende dagen helaas en onverwacht extreem weinig tijd heb.. Het is een beetje een zooitje geworden bij elkaar, maar och. Volgend jaar beter.
- Hartig middaghapje: bruschetta met in witte wijn gestoofd eekhoorntjesbrood, appelhout-gerookte bacon, een milde camembert en wat peterselie-olie
- Zoet middaghapje: gevulde Medjool-dadels met oranjebloesem-mascarpone, pistachenootjes en honing
- Aperetiefje: meloenbellini (cava + puree van honingmeloen) met een toffe wild-ham (nog uit te zoeken)
- Koud voorgerecht: zalmtartaar van Thomas Keller (handenvol Michelinsterren!) met ei, kappertjes, rode ui en zure room
- Soep: lichte soep met grove mosterd, room en piepkleine, zachte knoflook-naanbroodjes
- Hoofdgerecht: doen schoonouders. Iets met vlees.
- Nagerecht: spicy brownies met kaneel en ancho-chili, en versgemaakt sinaasappel-gember-roomijs (ijsmachine gaat pas aan bij het voorgerecht)
Leuk te horen. Wij vonden hem ook lekker.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Geniaal! Dit eergisteren geprobeerd - om vingers bij af te likken!
Niettemin wordt 't 'm niet voor kerst. Ik ben licht fobisch aangaande het onder druk moeten stijfslaan van eiwitten. Ik ben te slordig - het gaat vaak mis wegens een niet volkomen vetvrije omgeving.
Niettemin bedankt, want het was verschrikkelijk lekker en ik zal het zeker vaker maken in de veilige omgeving van mijn eigen keuken en een doordeweekse avond.
Klinkt goed maar hoe serveer je die zalmmousse?quote:Op vrijdag 23 december 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leuk te horen. Wij vonden hem ook lekker.
In cupjes, of vul er soesjes mee, of leg een bolletje op een bordje met garnituur, in hoorntjes van bladerdeeg, etc etcquote:Op vrijdag 23 december 2011 15:42 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Klinkt goed maar hoe serveer je die zalmmousse?
Voorgerecht: iets japans met de tonijn? Met komkommer, sesam/soja dressing en wasabi ofzo?quote:Op vrijdag 23 december 2011 16:11 schreef TripleS het volgende:
Morgenmiddag is dan zover , beginnen aan het kerstdiner en mijn menu is nog niet helemaal compleet.
Voorgerecht: Iets met verse tonijn , tonijntartaar o.i.d. ( Suggesties welkom! )
Hoofdgerecht: Tournedos met een gepofte aardappel en ? (Suggesties welkom!)
Nagerecht: Uhhhh.....(Suggesties welkom! )
![]()
Dat was het dan, nog niet helemaal goed voorbereidt dus.....![]()
Jaquote:Op vrijdag 23 december 2011 16:23 schreef MaximusTG het volgende:
Het is morgen pas kerstavond he? Voor de zekerheid..
Ohh, verkeerd begrepenquote:Op vrijdag 23 december 2011 16:29 schreef MaximusTG het volgende:
Dat was geen vraag... Dat was aan TripleS gericht :p. zo van "Weet je wel dat het morgen pas kerstavond is?"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |