quote:De hoogte van de zorgtoeslag gaat volgend jaar flink omlaag. De lage inkomens worden gespaard, terwijl midden- en hogere inkomens tot honderden euro's meer aan zorgpremie moeten betalen. Dit zou blijken uit plannen van het kabinet voor Prinsjesdag.
Dit schrijft De Telegraaf vandaag op basis van gelekte overheidsdocumenten
Gezinnen met een modaal inkomen zouden vanaf 2012 160 euro per jaar minder toeslag krijgen. Alleenstaanden gaan 100 euro minder ontvangen.
Paren met een minimuminkomen krijgen gezamenlijk 100 euro minder toeslag, alleenstaanden met een minimuminkomen 40 euro.
Tot 1000 euro
De midden- en hogere inkomens gaan mogelijk tot honderden euro's meer aan zorgpremie betalen. Wie per jaar meer dan ongeveer 37.000 euro verdient, moet volgend jaar tot bijna 1000 euro extra aan zorgpremie betalen.
Gehandicapten en chronisch zieken met een inkomen boven de 31.200 euro per jaar verliezen hun recht op een uitkering via de Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten. Voor 65-plussers scheelt dat 156 euro per jaar en 65-minners missen 520 euro per jaar. (Redactie)
Als dit er nog niet is zal het vlug een mogelijkheid zijn neem ik aan:quote:Op donderdag 15 september 2011 18:29 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Belachelijk! Ik wil gewoon een eigen risico van 7500 euro. Waarom kan dit niet
Waarschijnlijk omdat dat wanbetalers in de hand werkt. Mensen die gaan voor een lage premie, en uiteindelijk tóch het eigen risico niet op kunnen hoesten.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:29 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Belachelijk! Ik wil gewoon een eigen risico van 7500 euro. Waarom kan dit niet
Desnoods moet je periodiek een afschrift laten zien.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:39 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat dat wanbetalers in de hand werkt. Mensen die gaan voor een lage premie, en uiteindelijk tóch het eigen risico niet op kunnen hoesten.
De goeden moeten dan dus weer eens onder de kwaden lijden.
Mee eens, of je stort desnoods het eigen risico bedrag als borg aan het begin van het jaar, en je krijgt het aan het einde weer terug minus de gemaakte kosten. Dat zou echt bergen schelen.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Desnoods moet je periodiek een afschrift laten zien.
Ik vind het echt belachelijk om 3000 euro per jaar aan zorgpremie te betalen.
Daarnaast nog eens 10% van je inkomen aan pensioenpremie down the drain.
Het gaat goed in Nederland.
Alle generaties jonger dan de BB generatie worden massaal geplukt.
Walgelijk
Dat is hetzelfde dat ik bij mijn nieuwe werkgever afstand wou doen van mijn pensioen. Dat kan dus gewoon nietquote:Op donderdag 15 september 2011 18:46 schreef Ludd het volgende:
[..]
Mee eens, of je stort desnoods het eigen risico bedrag als borg aan het begin van het jaar, en je krijgt het aan het einde weer terug minus de gemaakte kosten.
Als echter teveel mensen dat doen wordt de premie voor chronisch zieken etc. onbetaalbaar. Dat zal de gedachte wel zijn.
Ook daar ben ik het mee eens. Je bent gewoon verplicht om mee te doen. Niet alleen is het geld weggooien, je hebt ook geen zeggenschap waar het aan besteedt wordt . Je wordt zo dus gedwongen om indirect te investeren in bedrijven waarin je dat liever niet doet.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde dat ik bij mijn nieuwe werkgever afstand wou doen van mijn pensioen. Dat kan dus gewoon niet![]()
Ik ben gewoon verplicht om 10% van mijn loon te storten in een bodemloze put
Kots misselijk word je ervan.
Het ergste is nog dat de babyboomers die met de VUT zijn en een vrijstaande woning bezitten met een hypotheek van 200 euro nog durven te klagen ook.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:55 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ook daar ben ik het mee eens. Je bent gewoon verplicht om mee te doen. Niet alleen is het geld weggooien, je hebt ook geen zeggenschap waar het aan besteedt wordt . Je wordt zo dus gedwongen om indirect te investeren in bedrijven waarin je dat liever niet doet.
De BB'ers hebben al vele jaren te weinig betaald. Daarnaast is de gewone ouderenzorg gewoon uitgekleed. Die rekening mogen ze best mede zelf betalen. Ze hebben jaren op de pof geleefd (en dan gaat de discussie ook veel verder dan alleen de zorgsector; pensioen (AOW, eindloonregelingen e.d.) etc.) en daar betalen we mede de rekening voor.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat is precies het probleem? De BB betalen nu de rekening van hun ouders, die voor vele tienduizenden euro's per jaar zorg consumeren zonder dit ooit te hebben bijgedragen. Die rekening moet ook door iemand betaald worden.
Da's het punt (zie wat Re aandraagt): ze blijven actief, doordat de technieken mensen langer op de been houden, waar je tegen de discussie aan gaat lopen: hoeveel mag het kosten om mensen op de been te blijven houden (wat ook ik, hoe ik ook over die generatie denk, een lastige discussie vind).quote:Hoe langer onze 55+ generatie gezond en actief blijft. Hoe beter. Zorg is nou eenmaal erg duur.
Die zorgkosten worden mede gefinancierd door de staatsschuld gewoonweg te verhogen (daarvan kunnen we niet eens de rente betalen. Die financieren we gewoon nog een keer meequote:Natuurlijk is het frustrerend dat je als gezonde student geen kanker hebt omdat je dan niet direct merkt waar je bijdrage heengaat. Maar als je een familielid hebt die dat wel heeft merk je meteen waarom je verzekerd bent. Het behandelen van diverse ernstige ziektes is erg maar dan ook erg duur en intensief. Je kan niet verwachten van een zieke dat deze 55.000 euro per jaar ophoest zonder dat deze aan het werk is. Daar moet dan 30 jaar aan zorgpremie (a 200 euro per maand) voor betaald worden om die kosten te kunnen dekken.
Daarom de HSA invoeren. Hoe minder je naar de dokter gaat, hoe meer geld je op je rekening houdt.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:22 schreef WineGum het volgende:
Als we nou eens de mensen die voor een paracetamolletje naar de Spoed Eisende Hulp gaan, de hypochonders die elk jaar doorgelicht willen worden en de zwangeren die zonder medische reden in het ziekenhuis onder controle zijn gaan weren. Dan zou dat ook al een slok op een borrel zijn.
Eigenlijk zouden ze je daar een boete op moeten zetten. Indien er duidelijk sprake was dat de hulp op geen enkele wijze als spoedeisend geld dan hupsakee trek die knip maar.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:22 schreef WineGum het volgende:
Als we nou eens de mensen die voor een paracetamolletje naar de Spoed Eisende Hulp gaan, de hypochonders die elk jaar doorgelicht willen worden en de zwangeren die zonder medische reden in het ziekenhuis onder controle zijn gaan weren. Dan zou dat ook al een slok op een borrel zijn.
Valt mee hoor. De zorguitgaven groeien nog steeds als kool. Komend begrotingsjaar gaat al 30 % van de totale Rijksbegroting op aan zorguitgaven en de verwachting is dat dat percentage nog snel op gaat lopen de komende jaren. Er moet keihard bezuinigd worden op de zorguitgaven want het kannibaliseert enorm op de andere posten in de Rijksbegroting.quote:
Doen ze toch iets fout met die concurrentie en die falende managers die een goudenhandruk van 2 ton krijgen. Dat zal ook wel erg op de begroting drukken.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Valt mee hoor. De zorguitgaven groeien nog steeds als kool. Komend begrotingsjaar gaat al 30 % van de totale Rijksbegroting op aan zorguitgaven en de verwachting is dat dat percentage nog snel op gaat lopen de komende jaren. Er moet keihard bezuinigd worden op de zorguitgaven want het kannibaliseert enorm op de andere posten in de Rijksbegroting.
Dat kost alleen maar meer geld door de bijkomende bureaucratie.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden ze je daar een boete op moeten zetten. Indien er duidelijk sprake was dat de hulp op geen enkele wijze als spoedeisend geld dan hupsakee trek die knip maar.
Reken maar van niet hoor, dat is gerommel in de marge. Daar ga je geen structurele ombuiging vandaan halen. Zowel de zorgconsumptie als de prijzen van die consumptie stijgen gewoon enorm, daar wringt de schoen.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:13 schreef De_Nuance het volgende:
Doen ze toch iets fout met die concurrentie en die falende managers die een goudenhandruk van 2 ton krijgen. Dat zal ook wel erg op de begroting drukken.
En niet te vergeten: per direct stoppen met het betalen van rekeningen voor FOUTE diagnoses! Ik heb zo vaak gezien dat vrij eenvoudige diagnoses eerst fout gesteld worden, en vervolgens door een andere arts de juiste diagnose volgt. Dat is wel dubbel kassa, en ook dubbele kosten!quote:Op donderdag 15 september 2011 19:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden ze je daar een boete op moeten zetten. Indien er duidelijk sprake was dat de hulp op geen enkele wijze als spoedeisend geld dan hupsakee trek die knip maar.
Waar heb ik het over 'kleinzerige' mensenquote:Op donderdag 15 september 2011 21:16 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Denk je dat de hogere kosten nogsteeds alleen komen door kleinzerige mensen?
Sorry. Ik las ook andere reacties en die bleven hangen toen ik je quote en het bericht typte.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waar heb ik het over 'kleinzerige' mensen
Juist en naarmate de vergrijzing groter wordt dan zal de zorgconsumptie alleen maar stijgen. En zolang het overgrote deel van het electoraat vergrijst dan doet de overheid er ook weinig aan. Stel je voor dat ze kiezers verliezen...quote:Op donderdag 15 september 2011 21:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Reken maar van niet hoor, dat is gerommel in de marge. Daar ga je geen structurele ombuiging vandaan halen. Zowel de zorgconsumptie als de prijzen van die consumptie stijgen gewoon enorm, daar wringt de schoen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |