Dus je roept hier maar wat.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:07 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Geen idee, maar we zullen het gauw genoeg weten.
Banken zullen wat moeten afboeken net zoals pensioenfondsen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Enig idee wat de gevolgen zijn wanneer Griekenland falliet gaat en uit de Euro gaat?
Als ik de economen moet geloven kan het rampzalig worden. Het geld wat al in Griekenland is gepompt is weg maar dat schijnt slechts een schijntje te zijn van wat ons nog staat te wachten bij een faillissement.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Enig idee wat de gevolgen zijn wanneer Griekenland falliet gaat en uit de Euro gaat?
Lees dit anders even: http://www.businessinside(...)2011-9#ixzz1XrYk1ntxquote:Op dinsdag 13 september 2011 22:08 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Banken zullen wat moeten afboeken net zoals pensioenfondsen.
Op korte termijn lijkt dit onoverkomelijk, echter op langere termijn is het makkelijk te doen.
Allemaal politiek gemotiveerde angstzaaierij. De wereld zou in 2000 ook zo'n beetje vergaan door het millenniumprobleem. Niks van gemerkt, uiteindelijk. In 2005 zou Europese Unie uit elkaar scheuren wanneer Nederland (en Frankrijk) het zouden wagen zich middels het referendum tegen de Europese grondwet uit te spreken. Ook niks gebeurd.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:09 schreef eight het volgende:
[..]
Als ik de economen moet geloven kan het rampzalig worden. Het geld wat al in Griekenland is gepompt is weg maar dat schijnt slechts een schijntje te zijn van wat ons nog staat te wachten bij een faillissement.
Absoluut en daar zou ik dan ook zo voor tekenen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat zou het ideaal plaatje zijn.
Dat kan, maar als men er sneller mee om kan gaan omdat andere patienten weg zijn, krijgt dat de prioriteit om dat te voorkomen.quote:Maar het virus kan ook muteren en een kettingreactie op gang brengen voordat er een vaccinatie voor gevonden is omdat de boel zo onstabiel is als de pest.
Het probleem alleen is dat de pacemaker niet onbeperkt het hart op gang kan blijven houden. De batterijen van zo'n ding gaan ook een keer leeg.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:13 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Absoluut en daar zou ik dan ook zo voor tekenen.
[..]
Dat kan, maar als men er sneller mee om kan gaan omdat andere patienten weg zijn, krijgt dat de prioriteit om dat te voorkomen.
Het kan niet anders meer, het hele systeem is te ziek.
Aanstichters verwijderen is het best, anders kan het nog veel groter worden dan je nu denkt.
De andere patienten verlaten het ziekenhuis ook niet, Hun lichaam moet harder aan de gang gaan. Loslaten doe je pas als de patient echt niets anders rest dan dood gaan. Griekenland komt er weer, maar heel anders.
En in die regio is dat al een uitdaging van jewelste.
Het is nog duurder om een land tevergeefs proberen te redden als het daarna alsnog failliet gaat.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:55 schreef eight het volgende:
[..]
Inderdaad. Daarom wilde men Griekenland juist redden omdat een failliet Griekenland waarschijnlijk duurder is.
Het is inderdaad vrij lastig om het op waarde te schatten. Je weet immers nooit of de econoom onafhankelijk zijn mening geeft of dat er politiek achter zit.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:13 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Allemaal politiek gemotiveerde angstzaaierij. De wereld zou in 2000 ook zo'n beetje vergaan door het millenniumprobleem. Niks van gemerkt, uiteindelijk. In 2005 zou Europese Unie uit elkaar scheuren wanneer Nederland (en Frankrijk) het zouden wagen zich middels het referendum tegen de Europese grondwet uit te spreken. Ook niks gebeurd.
Dus ik neem het allemaal met een korreltje zout.
Hier wil hij nu niet openen, ga hem zeker lezen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:10 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Lees dit anders even: http://www.businessinside(...)2011-9#ixzz1XrYk1ntx
Wil niet zeggen dat dit de waarheid is, maar ik ben van mening dat het allemaal wat gecompliceerder is dan wat jij hier schetst.
Het zijn niet alleen de banken die de boot in gaan.
Dat ligt er maar net aan hoeveel de redding kost en hoe duur een faillissement is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:17 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Het is nog duurder om een land tevergeefs proberen te redden als het daarna alsnog failliet gaat.
Daarom moeten wij groeien om die pacemaker te voeden. Als bij ons alles leeg is, is er nergens meer een pacemaker. (notedop, maar u snapt me)quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het probleem alleen is dat de pacemaker niet onbeperkt het hart op gang kan blijven houden. De batterijen van zo'n ding gaan ook een keer leeg.
Dus je roept hier maar wat.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan hoeveel de redding kost en hoe duur een faillissement is.
Feit is, we weten het van beide niet.
Dan ben ik benieuwd hoe je die vicieuze cirkel wilt gaan doorbreken. (En de rest van de financiële wereld ook wel denk ikquote:Op dinsdag 13 september 2011 22:21 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Daarom moeten wij groeien om die pacemaker te voeden. Als bij ons alles leeg is, is er nergens meer een pacemaker. (notedop, maar u snapt me)
Natuurlijk niet. Als de kosten van een faillisement x zijn en die van een redding y, is x+y toch altijd duurder dan x?quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan hoeveel de redding kost en hoe duur een faillissement is.
Feit is, we weten het van beide niet.
Neehoor. Ik denk iets en onderbouw het met uitspraken van mensen die zeggen ervoor geleerd te hebben.quote:
Je weet van te voren niet wat de kosten van een faillissement van Griekenland zijn en wat er daarna binnen de Euro landen gebeurt. Dat is nu net het hele punt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:24 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Als de kosten van een faillisement x zijn en die van een redding y, is x+y toch altijd duurder dan x?
In principe door de oorzaak weg te halen. Dan is de pacemaker slechts ondersteunende. Er is geen andere weg. Mee eens dat een ongewis pad zal zijn, maar gezien de markten denk ik de juiste keuze. Kijk toen spanje slecht ging ging de AEX 1 a 2 dagen 2% onderuit (gemiddelt) daarna was het over. Bij het woord griekenland dondert de hele aex in elkaar. Dat is signaal.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd hoe je die vicieuze cirkel wilt gaan doorbreken. (En de rest van de financiële wereld ook wel denk ik)
Waarom zouden de Grieken uit de Euro gaan stappen? Dat begrijp ik niet. Vast staat namelijk dat de Grieken niet uit de Euro gedwongen kunnen worden omdat daar niet de juridische mogelijkheden voor bestaan. Dan kom je dus uit bij de vraag of de Grieken zelf uit de Euro willen stappen of niet. Dat lijkt mij niet, want de staatsobligaties zullen hoe dan ook in Euro's afbetaald moeten worden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:48 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ik heb het idee gehoord om als Griekenland failliet gaat ze in een weekend uit de Euro te zetten en dan gewoon te zorgen dat alle tegoeden in Griekenland gelijk worden omgezet in Drachmen. Alle bankkantoren zijn dicht, internetsites uit de lucht, etc. De Drachme zal dan op maandag gigantisch dalen (de Euro waarschijnlijk ook in mindere mate, maar dat is dan tijdelijk), maar er is wel een probleem gedeeltelijk weg. Alle leningen worden dan ook minder waard, maar dit geldt dan ook voor tegoeden etc.
Zou niet eens gek zijn. En als de euro wat lager is is dat beter voor onze export.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:48 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ik heb het idee gehoord om als Griekenland failliet gaat ze in een weekend uit de Euro te zetten en dan gewoon te zorgen dat alle tegoeden in Griekenland gelijk worden omgezet in Drachmen. Alle bankkantoren zijn dicht, internetsites uit de lucht, etc. De Drachme zal dan op maandag gigantisch dalen (de Euro waarschijnlijk ook in mindere mate, maar dat is dan tijdelijk), maar er is wel een probleem gedeeltelijk weg. Alle leningen worden dan ook minder waard, maar dit geldt dan ook voor tegoeden etc.
Als Griekenland geen geld krijgt volgende maand zijn ze failliet. Dan moeten ze wel hun eigen munt weer gaan invoeren om de economie weer op gang te krijgen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zouden de Grieken uit de Euro gaan stappen? Dat begrijp ik niet. Vast staat namelijk dat de Grieken niet uit de Euro gedwongen kunnen worden omdat daar niet de juridische mogelijkheden voor bestaan. Dan kom je dus uit bij de vraag of de Grieken zelf uit de Euro willen stappen of niet. Dat lijkt mij niet, want de staatsobligaties zullen hoe dan ook in Euro's afbetaald moeten worden.
Failliet, failliet, de facto betekent het dat een deel van de Griekse staatsschuld niet terug zal worden betaald. Maar er is geen enkel mechanisme dat een Griekse wanbetaling ook er toe zal leiden dat ze uit de Euro gaan. De enigen die kunnen beslissen om uit de Euro te stappen zijn de Grieken zelf. Dat is nu eenmaal de juridische realiteit.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:01 schreef eight het volgende:
Als Griekenland geen geld krijgt volgende maand zijn ze failliet. Dan moeten ze wel hun eigen munt weer gaan invoeren om de economie weer op gang te krijgen.
Volgens dit artikel (laatste gedeelte) is volgende maand nadat ze de 6e tranche hebben ontvangen het beste moment voor Griekenland om eruit te stappen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Failliet, failliet, de facto betekent het dat een deel van de Griekse staatsschuld niet terug zal worden betaald. Maar er is geen enkel mechanisme dat een Griekse wanbetaling ook er toe zal leiden dat ze uit de Euro gaan. De enigen die kunnen beslissen om uit de Euro te stappen zijn de Grieken zelf. Dat is nu eenmaal de juridische realiteit.
De kennis dat de experts die niet voor het ministerie werkten allemaal WEL al aangaven dat Griekenland failliet zou gaan of dat het beter zou zijn om Griekenland failliet te laten gaan. Alleen de politiek heeft structureel lopen ontkennen wat verschillende hoogleraren en analisten wel aangaven. Waarschijnlijk gaan ze die er nu ook nog de schuld van gevenquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:41 schreef eight het volgende:
[..]
Jezus, wat een gefrustreerde henk en ingrid reactie.
Hoezo is het MIJN verlies? Waar claim ik dat ik alles weet?
Het is juist het tegenovergestelde.
Ik weet weinig over financiën en juist daarom vertrouw ik erop dat de ministers van financien in Europa en hun afgestudeerden voorlichters het wél weten.
Met welk inzicht bij jij dan gekomen en op basis van welke kennis?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |