Welke gevolgen heeft dit voor Nederland? Neem aan dat alle reeds geïnvesteerde (Europese) staatssteun dan als verloren beschouwd kan worden.quote:RTL Nieuws bericht dat het kabinet er in het diepste geheim van uitgaat dat Griekenland failliet gaat. 'De vraag op het ministerie van Financiën is niet langer of maar op welke manier Griekenland failliet gaat.'
'Spanje en Italië moeten beslist in de euro blijven, anders is het leed niet te overzien.' Een faillissement buiten de euro is het meest gewenst.
Bij een faillissement zullen de Griekse banken de klap niet overleven. De handel valt dan ook stil. Nederlandse banken en pensioenfondsen zullen grote schade oplopen. De Nederlandse belastingbetaler gaat ook dokken. Of Griekenland binnen de euro blijft hangt van dat land af. Om de drachme weer in te voeren gaat voor Griekenland een dure zaak worden.
(ANP/Redactie)
quote:Topman Rabobank: Griekenland gaat failliet
Griekenland gaat failliet, de vraag is alleen nog wanneer. Dat zei financieel directeur Bert Bruggink van Rabobank vandaag in een vraaggesprek.
Bruggink zei dat in Het Financieele Dagblad naar aanleiding van de sterke koersdalingen van bankaandelen gisteren. Beleggers maken zich steeds meer zorgen dat Griekenland in gebreke zal blijven bij het aflossen van zijn schulden. Ook zijn er zorgen dat kredietbeoordelaar Moody's de kredietwaardigheid van de grote Franse banken verlaagt.
Volgens Bruggink is er een nieuwe fase bereikt. 'De vraag of Griekenland failliet gaat, is nu voorbij. De vraag is alleen nog wanneer.' De financieel directeur zei verder dat 'politici de sleutel in handen hebben voor deze crisis'.
Rabobank-bestuursvoorzitter Piet Moerland zei vorige maand nog dat de leiders van de 17 landen in de eurozone daadkrachtiger moeten optreden om de Europese schuldencrisis te bestrijden. (ANP/ Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-gaat-failliet.dhtml
Dikke onzin. Diegenen die hier beweren dat ze dit vooraf al hadden zien aankomen sporen niet en overschatten zichzelf gruwelijk.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:58 schreef Sicstus het volgende:
En nu Jan-Kees de Jager en Mark Rutte oppakken en wegens verduistering van 4,7 miljard euro aan Nederlands belastinggeld in de cel schoppen.
Elke imbeciel met een 6 op zijn/haar vmbo-diploma kon dit zien aankomenquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:12 schreef eight het volgende:
[..]
Dikke onzin. Diegenen die hier beweren dat ze dit vooraf al hadden zien aankomen sporen niet en overschatten zichzelf gruwelijk.
Iedereen had het toch echt zien aankomen dit. Zelfs een van die retards van Oh Oh Cherso heeft geroepen dat ze failliet gaanquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:12 schreef eight het volgende:
[..]
Dikke onzin. Diegenen die hier beweren dat ze dit vooraf al hadden zien aankomen sporen niet en overschatten zichzelf gruwelijk.
Want je moest wel een profeet zijn om dít aan te zien komen?quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:12 schreef eight het volgende:
[..]
Neenee, want dankzij het verenigd Europa krijgen we nóóit meer oorlog!quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:04 schreef RetepV het volgende:
Normaliter gaan bij een failissement van een bedrijf de schuldeisers allemaal als honden hun deel van het lijk proberen af te scheuren en in alle eenzaamheid proberen op te eten.
In het geval van een land zal het deels ook wel zo gaan, er zijn altijd opportunisten die het niets kan schelen dat 11 miljoen van hun buren ontzettend in de shit komen te zitten.
De laatste keer dat een Europees land (bijna) failliet ging, kregen we een 2e wereldoorlog. Ik heb geen idee of dat er nu ook in zit. Ik denk het niet, maar dat dachten de mensen toen ook.
Die gasten van oh oh Cherso zouden een politieke partij moeten beginnen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:16 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Iedereen had het toch echt zien aankomen dit. Zelfs een van die retards van Oh Oh Cherso heeft geroepen dat ze failliet gaan
Ik zou eerder op hen stemmen inderdaad dan op de misdadigers in het huidige kabinet.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:23 schreef eight het volgende:
[..]
Die gasten van oh oh Cherso zouden een politieke partij moeten beginnen.
Met barbie als minister van financiën en jokertje als premier zou het helemaal goed komen!
Waarschijnlijk krijgen ze hier op fok 50% vd stemmen
Mensen die overal en altijd kritiek uiten krijgen vast wel een keer gelijk.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:19 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Want je moest wel een profeet zijn om dít aan te zien komen?
quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:23 schreef eight het volgende:
[..]
Met barbie als minister van financiën en jokertje als premier zou het helemaal goed komen!
Dit soort opmerkingen noemen ze dooddoeners.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:25 schreef eight het volgende:
[..]
Mensen die overal en altijd kritiek uiten krijgen vast wel een keer gelijk.
trol alertquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:28 schreef Sicstus het volgende:
Maar serieus: mensen als Nick Leeson en Jerome Kerviel, die bankmedewerkers die enorme sommen gelds op de beurs hebben verkwist, gaan toch ook toch ook de cel in? Als Jan-met-de-pet fraudeert wordt hij toch ook gestraft? Zelfs winkeldieven krijgen een (taak)straf. Waarom zouden dan mensen die zo'n enorm bedrag als 4,7 miljard euro willens en wetens laten verdwijnen, onbestraft blijven?
Omdat ze uit naam van alle Nederlanders handelen en zelf er toch totaal geen belang bij hebben 4,7 miljard te verspillen?quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:28 schreef Sicstus het volgende:
Maar serieus: mensen als Nick Leeson en Jerome Kerviel, die bankmedewerkers die enorme sommen gelds op de beurs hebben verkwist, gaan toch ook toch ook de cel in? Als Jan-met-de-pet fraudeert wordt hij toch ook gestraft? Zelfs winkeldieven krijgen een (taak)straf. Waarom zouden dan mensen die zo'n enorm bedrag als 4,7 miljard euro willens en wetens laten verdwijnen, onbestraft blijven?
En Tijgertje op Justitie Veiligheid. Het wordt tijd voor ervaringsdeskundigen aan het roer!quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:23 schreef eight het volgende:
[..]
Uit naam van alle Nederlanders? *proest*quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:29 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Omdat ze uit naam van alle Nederlanders handelen en zelf er toch totaal geen belang bij hebben 4,7 miljard te verspillen?
Je vergelijking snijdt geen hout. Het geld is niet van De Jager en Rutte, ze geven het alleen uit.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:35 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Uit naam van alle Nederlanders? *proest*![]()
Je tweede argument snijdt ook geen hout. De door mij genoemde beleggers Leeson en Kerviel deden het ook niet uit persoonlijk winstbejag, maar toch werden ze vervolgd. Als ik 1000 euro van jou steel en het vervolgens in de sloot gooi, vind je dat dan ook minder erg dan wanneer ik het voor mezelf zou houden?
Precies, het op extreem onverantwoorde wijze uitgeven van andermans geld, dat is precies waarop Leeson en Kerviel veroordeeld zijn. Fraude heet dat.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:36 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je vergelijking snijdt geen hout. Het geld is niet van De Jager en Rutte, ze geven het alleen uit.
Jezus, wat een gefrustreerde henk en ingrid reactie.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:29 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen noemen ze dooddoeners.
Je kan niet tegen je verlies.
Het was allang duidelijk dat het land niet anders kon dan failliet gaan.
Jij had dus, net als jan kees de reetridder, je kop in het zand.
Is jouw sterretje nu ook een gaatje ????
Sorry hoor, maar hier vraag jezelf om.
Laat dooddoeners nu eens weg en kom met andere inzichten.
Wel zo zuiver, toch meneer weet alles ?
Wat moeten ze dan? Europa als een kaartenhuis in elkaar laten storten? Zij hebben democratisch gekozen, volledig legaal het mandaad van de bevolking om de Euro te redden. Als ze daarbij voor elke stap vervolgd kunnen worden, maak je bestuur compleet onmogelijk.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:38 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Precies, het op extreem onverantwoorde wijze uitgeven van andermans geld, dat is precies waarop Leeson en Kerviel veroordeeld zijn. Fraude heet dat.
Ze hadden Griekenland in elkaar kunnen laten storten. Wat nu ook gebeurt, ondanks dat noodfonds van 110 miljard euroquote:Op dinsdag 13 september 2011 20:42 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan? Europa als een kaartenhuis in elkaar laten storten? Zij hebben democratisch gekozen, volledig legaal het mandaad van de bevolking om de Euro te redden. Als ze daarbij voor elke stap vervolgd kunnen worden, maak je bestuur compleet onmogelijk.
Dat is achteraf praten. De PVV was tegen maar met echte argumenten kwamen ze niet wat al aangeeft dat het een lastige materie is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:45 schreef Sicstus het volgende:
Ze hadden Griekenland in elkaar kunnen laten storten. Wat nu ook gebeurt, ondanks dat noodfonds van 110 miljard euroEn maar blijven ontkennen.
Die van jou trekken volle zalen ? Kom zeg. Je trapt iedereen in de grond die jouw mening niet deelt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:41 schreef eight het volgende:
[..]
Jezus, wat een gefrustreerde henk en ingrid reactie.
Jou reactie op anderen zegt genoeg, je zeikt ze af.quote:Hoezo is het MIJN verlies? Waar claim ik dat ik alles weet?
Mag ik even lachen, dat is al jaren het probleem jongen.quote:Het is juist het tegenovergestelde.
Ik weet weinig over financiën en juist daarom vertrouw ik erop dat de ministers van financien in Europa en hun afgestudeerden voorlichters het wél weten.
Beschuldig en zeik ik mensen af naast jou ? Nee.quote:Met welk inzicht bij jij dan gekomen en op basis van welke kennis?
Je vergeet dat er meerdere tegen waren. Met argumenten.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:47 schreef eight het volgende:
[..]
Dat is achteraf praten. De PVV was tegen maar met echte argumenten kwamen ze niet wat al aangeeft dat het een lastige materie is.
Het WAS niet achteraf, we hebben het hier over de afgelopen paar maanden en weken. Iedereen zag het mislopen, alleen de politici bleven het, om puur politieke redenen, ontkennen, en bleven maar geld erin pompen. Het is gewoon een politiek prestigeprojectje, net als de Betuwelijn enzo. Wanneer iedereen ziet dat het weggegooid geld is, blijft de politiek koppig doorgaan. Dat is crimineel.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:47 schreef eight het volgende:
[..]
Dat is achteraf praten. De PVV was tegen maar met echte argumenten kwamen ze niet wat al aangeeft dat het een lastige materie is.
En díe mensen mag je daarom gerust ridiculiseren als ze gelijk blijken te hebben? Dan mag je met Henk-en-Ingrid en andere stompzinnige terminologie aan komen zetten?quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:25 schreef eight het volgende:
[..]
WTF? Laat eens een reactie van mij zien waar ik "iemand de grond in trap"quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:49 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Die van jou trekken volle zalen ? Kom zeg. Je trapt iedereen in de grond die jouw mening niet deelt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
Henk en Ingrid hebben gelijk?quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:51 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En díe mensen mag je daarom gerust ridiculiseren als ze gelijk blijken te hebben? Dan mag je met Henk-en-Ingrid en andere stompzinnige terminologie aan komen zetten?
Verlicht ons met Uw wijsheid, Orakel!
quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:58 schreef eight het volgende:
[..]
WTF? Laat eens een reactie van mij zien waar ik "iemand de grond in trap"Dikke onzin. Diegenen die hier beweren dat ze dit vooraf al hadden zien aankomen sporen niet en overschatten zichzelf gruwelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
trol alert
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Elke reactie dus.
Nog meer wat je niet wilt snappen ???
Bij alle 5 de bovenstaande reacties trap ik iemand de grond in? Serieus?quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:08 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
trol alert
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Elke reactie dus.
Nog meer wat je niet wilt snappen ???
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
Zoals het feit dat jij toegeeft dat je weinig over financien weet maar dat voor jou wel vast staat dat niemand dit had kunnen zien aankomen?quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:58 schreef eight het volgende:
[..]
hou nou eens op met die onzin en hou je aan de feiten.
En dat het voor de waarde en vertrouwen in een munt niet verstandig is om er veel van bij te drukken is ook niet zo moeilijk om uit te leggen of te begrijpen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:14 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Zoals het feit dat jij toegeeft dat je weinig over financien weet maar dat voor jou wel vast staat dat niemand die had kunnen zien aankomen?
Zelfs als je weinig van economie afweet zou je volgens mij moeten kunnen inzien dat schulden niet opgelost worden met nog meer schulden.
Klopt, maar blijft dat niet in het noodfonds zitten zodat Portugal en Italië het kunnen gebruiken?quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Groot deel van de steun die Nederland heeft gegeven zijn we sowieso niet kwijt omdat dat nog niet is vrijgegeven toch?
Sorry, maar jij spant de kroon. Je wilt niet verliezen he ?quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:13 schreef eight het volgende:
[..]
Bij alle 5 de bovenstaande reacties trap ik iemand de grond in? Serieus?
quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:13 schreef eight het volgende:
[..]
Bij alle 5 de bovenstaande reacties trap ik iemand de grond in? Serieus?Dit zijn inderdaad volkomen normale beschaafde reacties:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:trol alert
Maar goed, blijf vooral doorgaan met het arrogante alwetende balletje uit te hangen.Dat ligt inderdaad wel voor de hand.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:16 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Klopt, maar blijft dat niet in het noodfonds zitten zodat Portugal en Italië het kunnen gebruiken?"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Volgens mij is dat een heel ander pakket?quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:16 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Klopt, maar blijft dat niet in het noodfonds zitten zodat Portugal en Italië het kunnen gebruiken?
Nou, ik heb het redelijk op de voet gevolgd. Veel reacties gezien van economen en alleen al hun meningen waren behoorlijk verdeeld. Toch kreeg ik de indruk dat de meeste economen voorstander waren van het redden van Griekenland.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:14 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Zoals het feit dat jij toegeeft dat je weinig over financien weet maar dat voor jou wel vast staat dat niemand dit had kunnen zien aankomen?
Zelfs als je weinig van economie afweet zou je volgens mij moeten kunnen inzien dat schulden niet opgelost worden met nog meer schulden.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:45 schreef Crimyclown het volgende:
Maakt het nog wat uit of Griekenland in de euro blijft of terug gaat naar hun oude munteenheid?
Maar mogen ze dan ook de munteenheid niet meer gebruiken?quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:22 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wanneer een Euro land falliet gaat zal dat land uit de Euro gezet worden.
Nogmaals: ik kap nu met die onzin van je, blijf liever ontopicquote:Op dinsdag 13 september 2011 21:17 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Sorry, maar jij spant de kroon. Je wilt niet verliezen he ?
Wel dat gaat gaat het toch wel doen. Je trapt wel degelijk mensen de grond in, zelfs groepen.
Mensen die je niet eens kent, maarja je neus is langer dan je dingeling he ?
Probeer het later nog eens als je wat ervaringen hebt, want mij tegen spreken met arguumenten doe je niet omdat je dat niet kunt.
Zie daar jouw probleem. Hup, aan de huiswerk man.
Je weet waar het aan schort, en niet alleen volgens mij, maar meerdere users hier.
Werkse man. Doe je best.
Een indruk is geen keihard feit.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:20 schreef eight het volgende:
[..]
Nou, ik heb het redelijk op de voet gevolgd. Veel reacties gezien van economen en alleen al hun meningen waren behoorlijk verdeeld. Toch kreeg ik de indruk dat de meeste economen voorstander waren van het redden van Griekenland.
Dus de conclusie van enkelen die zeggen dat het faillissement al maanden overduidelijk was ben ik het zeker niet mee eens.
Sorry, mijnheer de mod.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:24 schreef eight het volgende:
[..]
Nogmaals: ik kap nu met die onzin van je, blijf liever ontopic
Waarom zou hij dat willen? Hij heeft nu een ideale positie in de tweede kamer. De enige reden waarom hij niet mee regeert is omdat hij geen geschikte mensen heeft voor ministerposten, ik denk niet dat dat inmiddels al verandert is.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:18 schreef DaverzNL het volgende:
Ben nog het meest bang voor Wilders die nu een goede reden heeft om het kabinet op te blazen. Vervolgens wordt hij de grootste want iedereen loopt achter hem aan als hij 'gelijk blijkt te hebben' over Griekenland...
Ze zullen waarschijnlijk de dragme weer moeten invoeren.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:24 schreef nikky het volgende:
[..]
Maar mogen ze dan ook de munteenheid niet meer gebruiken?
helemaal niet, maar het begint kinderachtige vormen aan te nemen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:25 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Sorry, mijnheer de mod.
Wanneer krijg je je kleurtje?
Nee. Is niet goed voor de rest van de euro gebruikers.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:24 schreef nikky het volgende:
[..]
Maar mogen ze dan ook de munteenheid niet meer gebruiken?
Kap dan gewoon een keer met die betweterige arrogante houding.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:25 schreef eight het volgende:
[..]
helemaal niet, maar het begint kinderachtige vormen aan te nemen.
Inderdaad. Je hoort de argumenten van beiden kampen en vervolgens vorm je een mening hierover.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Een indruk is geen keihard feit.
De reden dat hij niet meeregeert (haha, meereGeert) is volgens mij eerder dat hij er geen brood in ziet de junior-partner in een coalitie te zijn. Natuurlijk wil hij wel regeren, daar is het hem tenslotte om begonnen, en zodra hij mogelijkheden ziet om de grootste partij te worden en dus zelf een regering te mogen vormen, zal hij die zeker aangrijpen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:25 schreef Kirov het volgende:
[..]
Waarom zou hij dat willen? Hij heeft nu een ideale positie in de tweede kamer. De enige reden waarom hij niet mee regeert is omdat hij geen geschikte mensen heeft voor ministerposten, ik denk niet dat dat inmiddels al verandert is.
Volgens mij had dat meeregeren iets te maken met een ander standpunt over de Islam, ik herinner me nog dat daar een congresje over was bij het CDA.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:25 schreef Kirov het volgende:
[..]
Waarom zou hij dat willen? Hij heeft nu een ideale positie in de tweede kamer. De enige reden waarom hij niet mee regeert is omdat hij geen geschikte mensen heeft voor ministerposten, ik denk niet dat dat inmiddels al verandert is.
Ik denk niet dat mensen ineens massaal iets anders gaan stemmen omdat uitkomt wat het grootste deel van het volk eigenlijk al verwachtte.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:18 schreef DaverzNL het volgende:
Ben nog het meest bang voor Wilders die nu een goede reden heeft om het kabinet op te blazen. Vervolgens wordt hij de grootste want iedereen loopt achter hem aan als hij 'gelijk blijkt te hebben' over Griekenland...
Ik probeer helemaal niet die illusie te wekken. Dit heb ik zelfs beweerd in de onderstaande post maar als je dat niet wilt lezen of aannemen houdt het natuurlijk op.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:28 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Kap dan gewoon een keer met die betweterige arrogante houding.
En zoek de correcte spelling van de naam van de voormalige Griekse munt even op, als je werkelijk de illusie wilt wekken alles beter te weten...
quote:Op dinsdag 13 september 2011 20:41 schreef eight het volgende:
[..]
Waar claim ik dat ik alles weet?
Het is juist het tegenovergestelde.
Ik weet weinig over financiën en juist daarom vertrouw ik erop dat de ministers van financien in Europa en hun afgestudeerden voorlichters het wél weten.
quote:A CRISIS FOR THE WORLD: Citi's Willem Buiter Warns What Happens If Greece Quits The Euro
Citi's Willem Buiter is out with a new note firmly opposing all those who toy with the idea of a Greek exit from the eurozone.
"The prospect of Greece exiting the euro area is seldom viewed with the proper degree of fear and trepidation," he writes.
While Buiter admits that a Greek exit could have euro-positive implications in the long term, in the short term it would be an "economic disaster" for both Greece and the remaining 16 euro states with "severe economic and political implications" for the rest of the world.
Read more: http://www.businessinside(...)2011-9#ixzz1XrYk1ntx
Here are a few of his main points:
- A Greek exit is still unlikely but has become a lot more possible in the last few weeks.
- While the Euro Area can't formally kick Greece out of the euro, denying it bailout funds or forcing it to adopt unfeasible austerity measures would virtually amount to booting the Greeks out. Buiter cites stalled negotiations (set to resume tomorrow) between Greek officials and ECB/EU/IMF troika inspectors as a bad sign that this not impossible. "For the sake of economic stability and growth in the euro area, the wider European Union and the global economy, we hope that this message is taken to heart by the European authorities."
- Buiter believes that the troika will continue to give Greece funding, but will probably force Greece to endure more austerity cuts and will be directly involved in designing the program.
- Private creditors to Greece will probably accept a haircut of 65-80% net present value of their investments. More than 90 percent of Greek sovereign debt held by private creditors was issued under Greek law. That means Greece could pass a single law and walk away from all these debts. Creditors would have no recourse. Not that Greece will do that -- just that it can.
- Were Greece to exit from the euro, however, Buiter would expect private creditors to lose 90-100% net present value on all Greek debt.
- Greece will not leave the euro on its own. "A collapsed banking system, widespread default throughout the economy, a continuing non-competitive economy and high inflation with a material risk of hyperinflation would make for a deep and enduring recession/depression in Greece. Social and political dislocation would be certain. There would, in our view, be a material risk of a downward spiral of dysfunctional politics and economics."
Read more: http://www.businessinside(...)2011-9#ixzz1XrYoZJqn
Here's what would happen in Greece if it left the euro:
- Greece immediately issues a new currency, a run on banks would ensue, and no one will be able to get cash in Greece. The banking system there would be kaput. This also wouldn't restore growth or competitiveness to Greece in the long run.
- The big deal for the rest of the euro area is that an exit from the area was allowed and precedent was broken.
- After a Greek exit, markets would immediately focus on the PIIGS countries most likely to follow suit. Investors would withdraw any deposits they would have there.
He paints a pretty picture of just what would happen:
Apart from bank runs in every country deemed, by markets and investors, to be even remotely at risk of exit from the euro area, there would be de facto funding strikes by external investors and lenders for borrowers from these countries. Again, putting under foreign law (most likely English or New York) all cross-border (or perhaps even all domestic) financial contracts and instruments could at most mitigate this but would not cure it.
The funding strike and deposit run out of the periphery euro area member states (defined very broadly), would create financial havoc and mostly like cause a financial crisis followed by a deep recession in the euro area broad periphery. The counterparty inflow of deposits and diversion of funding to the ‘hard core’ euro area and the removal (or at least substantial reduction) of the risk of ECB monetisation of EA sovereign and bank debt would drive up the euro exchange rate. So the remaining euro area members would suffer (at least temporarily) from an uncompetitive exchange rate as well from the spillovers of the financial and economic crises in the broad periphery.
Read more: http://www.businessinside(...)2011-9#ixzz1XrYscwm9
Zoek even lekker een fietsenhok op om het uit te vechten huillie.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:33 schreef eight het volgende:
[..]
Ik probeer helemaal niet die illusie te wekken. Dit heb ik zelfs beweerd in de onderstaande post maar als je dat niet wilt lezen of aannemen houdt het natuurlijk op.
[..]
Van jou ja. Niet van mij.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:25 schreef eight het volgende:
[..]
helemaal niet, maar het begint kinderachtige vormen aan te nemen.
Mening baseer je op feiten en niet op argumenten.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:28 schreef eight het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hoort de argumenten van beiden kampen en vervolgens vorm je een mening hierover.
Duitsland gaat dus het meest het schip in:quote:
quote:German banks hold $22.65 billion
Dat zijn alleen de banken nog maar.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:37 schreef eight het volgende:
[..]
Duitsland gaat dus het meest het schip in:
[..]
Burgers zitten niet in de positie om feiten te controleren op waarheden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:36 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Mening baseer je op feiten en niet op argumenten.
Klopt een hoop is nog niet betaald.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Groot deel van de steun die Nederland heeft gegeven zijn we sowieso niet kwijt omdat dat nog niet is vrijgegeven toch?
En dan zijn er ook nog de zorgenkindjes Portugal en Ierland.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Klopt een hoop is nog niet betaald.
Toch zal dit een hoop ellende kunnen veroorzaken. Vooral omdat de Fransen er dik inzitten en die banken toch al op afwaardering afstevenen....
En dit beperken tot Griekenland lijkt me verdomd moeilijk, Italie en Spanje zullen vrijwel zeker volgen, al zullen ze niet failliet gaan zoals Griekenland omdat hun situatie an sich niet zo slecht is, maar in deze hypernerveuse markt kan alles
Ik hoop maar dat we nog een unie met Duitsland en Oostenrijk kunnen sluiten straks
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |