Ik ben in mijn studentencarrière in heel wat verschillende (studenten-)woningen geweest en vaak kom je de meest absurde huisbaas klusoplossingen tegen om maar niet een aannemer in te hoeven huren.
Ik ben een heel rijtje pareltjes tegenkomen de laatste jaren, maar hier een bloemlezing:
- Een paar weken terug is bij een vriend van mij voor de deur een best wel groot gat geslagen in het trottoir van de buitenruimte die hoort bij zijn (gehuurde) woning. Er zakken een aantal tegels weg en het is best een behoorlijk gat. Vorige week zag ik dat de huisbaas voor een oplossing heeft gezorgd: midden in het gat heeft hij de twee meest verzakte tegels vervangen voor nieuwe stoeptegels

- Bij mijn broer lekte een aantal jaar geleden de douche, hij woonde boven een kruipruimte. De gang stond blank na het douchen. Oplossing: een paar tubes kit leegknijpen over de veelte oude badkamertegeltjes. Inderdaad lekte het niet meer naar de gang, maar een maand later moest de kruipruimte leeggepompt worden, een deel van de vloer van de douche vervangen en uiteraard alle tegels van de douche.
- Ik had een lekke regenpijp naast mijn woning, deze regenpijp loopt van de stoep tot het dak van het huis van vier verdiepingen. Het ging om een koppelstuk wat gebroken was. Ik keurig gebeld naar de verhuurder, omdat dit voor problemen kan zorgen bij de buitenmuur (heb ik mij ooit laten vertellen). Twee dagen later kom ik thuis van mijn werk, is de hele regenpijp van vier verdiepingen weggehaald, deze is na twee jaar nog steeds niet vervangen...
- Een vriend van mij woonde in een absurt slecht onderhouden woning in Rotterdam. Op een dag klemde het enige raam in zijn kamer zo erg, dat hij hem nauwelijks open kreeg. Hij belt de huisbaas en deze zou een keer langs komen. Drie dagen later komt hij thuis en heeft de huisbaas (met zijn toestemming) naar het raam gekeken. De oplossing: een gigantische schroef aan twee kanten van het raam, zodat het raam helemaal niet meer open kan...
Dit is wat ik tot nu toe kan bedenken. Ook gezien:
- stopcontacten die zijn afgeplakt omdat ze het niet meer deden of gewoon worden weggehaald zonder een afdekplaatje te plaatsen
- lekkage overschilderen zonder naar de lekkage te kijken of antischimmelspullen te gebruiken
- nummerbordjes van huizen die omgeven zijn van schroefgaten, omdat dat ding er steeds afvalt of gejat wordt (dus niet de gaten vullen en het bordje behoorlijk ophangen, maar gewoon een meter lager nog een keer proberen)
- als je oplet zie je bij heel veel woningen dat buitenlampen gewoon worden afgeknipt als ze het niet meer doen, dat er twee van die lullige draadjes uit de muur steken.
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen

Het gaat dus vooral om creatieve oplossingen om te voorkomen dat er groter onderhoud moet worden gepleegd, niet om gezeik om huisbazen in het algemeen.