abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 september 2011 @ 20:46:09 #101
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102154355
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:32 schreef Anoonumos het volgende:
[ http://img163.imageshack.us/img163/240/la1li.png (copy/paste deze link) ]

Ik kom niet uit 2. Zou het kunnen dat ze L(S^..) bedoelen i.p.v. L(S)^.. ?
Nee, want dan zou het triviaal zijn. Je kunt hier makkelijk twee inclusies laten zien.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102155156
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:36 schreef BroodjeLekker het volgende:
Heb een vraag voor jullie wiskundigen, vinden jullie het wel leuk? :{

Ik hou echt van studeren en ben er dol op, alleen ben meer van de type dikke boeken lezen, aantekeningen maken en verslagen schrijven, terwijl ik ook wel wiskunde iwl leren maar daar meer moeite mee heb...

Ik vind het dan wel zonde om mijn master Elektro te verruilen voor iets simpels als Bestuurskunde ofzo... enkel omdat ik van leeswerk houd. Ben altijd al meer praktisch geweest dan wiskundig, maar toch...


Hoe is het met jullie, houden jullie echt van veel sommen maken? :P
Ik studeer wiskunde en ben ook zeker niet dol op rekensommen. Gelukkig hoef je bij (pure) wiskunde ook niet veel meer dingen te berekenen dan 1+1=2. Het doorgronden van mooie stellingen, daar hou ik wel van.
pi_102155812
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:46 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Nee, want dan zou het triviaal zijn. Je kunt hier makkelijk twee inclusies laten zien.
Ik zie niet wat ik moet doen. Bewijzen dat S = L(S) lukt niet. Moet ik iets met <x,s> = 0 doen? Het probleem is dat medestudenten het ook niet snappen.
  maandag 19 september 2011 @ 21:11:01 #104
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102155940
Hoe toon je aan dat twee verzamelingen gelijk zijn?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102156408
Ze hebben dezelfde elementen, want <x,s> is 0 voor alle s in S als x = 0?. Maar het lijkt me niet dat ze zo'n lange definitie geven voor de verzameling x=0.
pi_102156622
Hoe is L(S) gedefinieerd?
pi_102157398
De doorsnede van alle deelruimtes waar S in zit. Althans, je hebt ook een definitie met L(S) is de verzameling van alle lineaire combinaties, maar ik denk dat ik daar niks aan heb voor deze opdracht.
pi_102157536
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:41 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Ik ben dan zelf geen officieel wiskundige (io), maar nee, van veeeel sommen maken hou ik iig geval niet. Veel interessanter is het om jezelf een nieuwe wiskunde techniek eigen te maken en de theoretische achtergrond door te krijgen, en ja, dat betekent bij tijd en wijle gewoon de pen ter hand te nemen en het gewoon uit te schrijven.
Dat laatste hou IK weer niet van, ik vind het wel leuk om te weten hoe men differentieert en de abc formule toepast, maar de gehele theorie hoe dat is bedacht? Laat maar zitten :{
pi_102159740
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 21:33 schreef Anoonumos het volgende:
De doorsnede van alle deelruimtes waar S in zit.
De doorsnede van alle deelruimtes is toch altijd {0}?

- edit: laat maar, S moet deelverzameling zijn van die deelruimtes.

[ Bericht 7% gewijzigd door twaalf op 19-09-2011 22:20:24 ]
pi_102160439
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 22:08 schreef twaalf het volgende:

[..]

De doorsnede van alle deelruimtes is toch altijd {0}?
De deelverzameling S moet erin zitten.
Bedankt voor de hulp tot dusverre, ik ga er morgen verder mee aan de slag.
pi_102160807
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 21:33 schreef Anoonumos het volgende:
De doorsnede van alle deelruimtes waar S in zit. Althans, je hebt ook een definitie met L(S) is de verzameling van alle lineaire combinaties, maar ik denk dat ik daar niks aan heb voor deze opdracht.
Ik denk dat je daar wel wat aan hebt.
pi_102164170
O ja, natuurlijk. Alle vectoren l in L(S) zijn lineaire combinaties van vectoren in S, dus
\langle\mathbf{x},\mathbf{l}\rangle=\sum a_i\langle \mathbf{x},\mathbf{s}_i\rangle=\sum 0=0.
pi_102165269
Stel groep A staat voor 70% positief en 30% negatief tegenover X, groep B staat voor 40% positief en 60% negatief tegenover X.

Populatie bestaat uit 20 mensen, waarvan 15 uit groep A en 5 uit groep B.

(b) Twee negatieve meningen worden waargenomen, wat is de kans dat beide waarnemingen uit groep B komen?

Is het eindantwoord 0.16?
  maandag 19 september 2011 @ 23:47:18 #114
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_102165475
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 23:42 schreef Physics het volgende:
Stel groep A staat voor 70% positief en 30% negatief tegenover X, groep B staat voor 40% positief en 60% negatief tegenover X.

Populatie bestaat uit 20 mensen, waarvan 15 uit groep A en 5 uit groep B.

(b) Twee negatieve meningen worden waargenomen, wat is de kans dat beide waarnemingen uit groep B komen?

Is het eindantwoord 0.16?
Rare vraag, want dan zou 70% uit groep A, oftewel 10,5 personen een negatieve mening hebben, en het is nogal raar als je halve personen hebt.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_102165545
quote:
14s.gif Op maandag 19 september 2011 23:47 schreef freiss het volgende:

[..]

Rare vraag, want dan zou 70% uit groep A, oftewel 10,5 personen een negatieve mening hebben, en het is nogal raar als je halve personen hebt.
Er staat uit groep A en uit groep B...
  maandag 19 september 2011 @ 23:50:19 #116
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_102165593
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 23:48 schreef Physics het volgende:

[..]

Er staat uit groep A en uit groep B...
Oh zo, ik las hem verkeerd, ik vulde het woord "bestaat" verder in in de bijzin :) De groep A en groep B zijn dus groter :)
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_102165699
0.16 lijkt me wel goed, want 0.4 is de kans dat een negatieve uit groep B komt, dus het kwadraat is de kans dat beide uit groep B komen.
pi_102165873
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 23:53 schreef twaalf het volgende:
0.16 lijkt me wel goed, want 0.4 is de kans dat een negatieve uit groep B komt, dus het kwadraat is de kans dat beide uit groep B komen.
Ja inderdaad, bij (b) ging het om één keer (a) eigenlijk, daar kreeg ik 0.4 uit, als je in de teller en noemer de factoren kwadrateert dan krijg je 0.16 uit.
  dinsdag 20 september 2011 @ 00:06:46 #119
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102166083
Jullie pakken twee mensen aselect uit de steekproef met terugleggen. Terwijl als je er eentje pakt en die komt uit groep B, dan is de kans dat je er nog eentje uit B pakt, kleiner is wanneer je niet teruglegt.

En is 2 het totaal aantal negatieve waarnemingen binnen de groep van 20?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102166246
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:06 schreef GlowMouse het volgende:
Jullie pakken twee mensen aselect uit de steekproef met terugleggen. Terwijl als je er eentje pakt en die komt uit groep B, dan is de kans dat je er nog eentje uit B pakt, kleiner is wanneer je niet teruglegt.

En is 2 het totaal aantal negatieve waarnemingen binnen de groep van 20?
Nee, alleen gegeven dat je twee meningen krijgt die negatief zijn. Je hebt overigens wel gelijk met je eerste commentaar, daar zat ik over te dubben..

edit; krijg al een idee, wel een pittige vraag gekeken naar hoe lang we hier mee bezig zijn :/
  dinsdag 20 september 2011 @ 00:17:19 #121
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102166374
Kostte me 3min om die 0.4 te vinden.

En nog eens 3 om op 0.4 * 8/23 uit te komen.

[ Bericht 22% gewijzigd door GlowMouse op 20-09-2011 00:45:48 ]
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102166927
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:17 schreef GlowMouse het volgende:
Kostte me 3min om die 0.6 te vinden.

En nog eens 3 om op 0.6 * 8/23 uit te komen.
Heb je het over mijn vraag? Welke 0.6?
  dinsdag 20 september 2011 @ 00:45:52 #123
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102167001
edit
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102167037
Het is 8/26 niet 8/23.
  dinsdag 20 september 2011 @ 00:57:59 #125
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102167208
rly? ik kom op

\frac{\frac{6}{10}*\frac{4}{19}}{\frac{3}{10}*\frac{15}{19}+\frac{6}{10}*\frac{4}{19}}
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102167469
Ok ik zie mijn fout. Dankjewel.
pi_102177937
Ik kom niet helemaal uit de begrippen van rij, iteratie, repetent, etc.

Stel je hebt een transformatie f: A-->A met A eindig, dan is deze rij repetent.
Als je nu de kleinste periode moet vinden, moet je dan:
Een a in A zoeken zodat fk(a)=fl(a) met k-l minimaal is (en dit is dan de kleinste periode),
of moet je de minimale k,l zoeken zodat fk=fl?
pi_102178186
Je moet een k en een l zoeken zdd fk=fl met k-l minimaal.
pi_102178557
Bedankt.
pi_102190240
Ik wil een wiskunde b certificaat halen, waar begin ik? Kan je dat zelf leren?
Ik heb zojuist een proefles bij de loi aangevraagd.

Maar dat is misschien niet de beste manier
pi_102190931
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 19:06 schreef lipper het volgende:
Ik wil een wiskunde b certificaat halen, waar begin ik? Kan je dat zelf leren?
Ik heb zojuist een proefles bij de loi aangevraagd.

Maar dat is misschien niet de beste manier
Je kan een cursus volgen zoals bij LOI of speciale instituten, of je vraagt een wiskundestudent of hij je (een paar keer per week) bijles wil geven. Dat laatste is waarschijnlijk goedkoper en misschien ook een stuk prettiger, omdat je altijd 1-1 begeleiding hebt.
  dinsdag 20 september 2011 @ 21:43:47 #132
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_102197989
Bij een cursus via de LOI moet je een behoorlijke dosis zelfdiscipline hebben. Beter is 1-1 les lijkt me.
kloep kloep
pi_102199843
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:43 schreef Borizzz het volgende:
Bij een cursus via de LOI moet je een behoorlijke dosis zelfdiscipline hebben. Beter is 1-1 les lijkt me.
Ook dan moet je wel genoeg discipline hebben natuurlijk. Je zal voor het grootste gedeelte van de tijd zelf moeten oefenen.
pi_102207139
Volgens Wolframalpha is dit true:
Maar dat klopt toch niet? M boven M+1 is toch immers altijd 0?
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
  woensdag 21 september 2011 @ 02:39:35 #135
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_102207307
Het is triviaal dat het waar is, wat m \choose m+1 ook is, immers (a_0+\ldots+a_m)+a_{m+1} = (a_0+\ldots+a_{m+1}) is waar voor alle a_i.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_102207429
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 02:39 schreef keesjeislief het volgende:
Het is triviaal dat het waar is, wat m \choose m+1 ook is, immers (a_0+\ldots+a_m)+a_{m+1} = (a_0+\ldots+a_{m+1}) is waar voor alle a_i.
De reden waarom ik juist wil weten of het waar is omdat ik via inductie moet bewijzen dat waar is voor elke m ∈ ℕ en gegeven is dat 0 ≤ x ≤ 1. De manier waarop we het tot nu toe hebben moeten doen is ervoor zorgen dat uiteindelijk aan beide kanten de m vervangen zou worden door (m+1), en het leek me zinnig dat aan de linkerkant van de vergelijking te verzorgen door iets aan beide kanten toe te voegen, waarbij ik dus uitkwam op m \choose m+1*x^m+1, alleen liep ik nu tegen het probleem aan dat m \choose m+1 volgens mij altijd 0 is waardoor het niet meer klopt. Pak ik het nou helemaal verkeerd aan?
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_102207637
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 03:03 schreef Thas het volgende:

[..]

De reden waarom ik juist wil weten of het waar is omdat ik via inductie moet bewijzen dat [ afbeelding ] waar is voor elke m ∈ ℕ en gegeven is dat 0 ≤ x ≤ 1.

[snip]

Pak ik het nou helemaal verkeerd aan?
Ja, volgens mij wel. Je zit in ieder geval onnodig moeilijk te doen. De linkerzijde van de ongelijkheid die je moet aantonen is immers gelijk aan:

(1) (x + 1)m

Dus wordt gevraagd te bewijzen dat:

(2) (x + 1)m ≤ (m + 1)! voor elke m ∈ ℕ en elke x zodanig dat 0 ≤ x ≤ 1.

Het bewijs van (2) met volledige inductie is eenvoudig. Het is triviaal dat (2) juist is voor m = 1, immers dan reduceert (2) tot:

(3) x + 1 ≤ 2,

en dat is juist aangezien x ≤ 1.

Nu moeten we nog aantonen dat de juistheid van (2) voor een willekeurige m = n ook de juistheid van (2) voor m = n + 1 impliceert. Is (2) juist voor een zekere m = n, dan geldt dus:

(4) (x + 1)n ≤ (n + 1)!

Nu volgt uit 0 ≤ x ≤ 1 dat 1 ≤ x + 1 ≤ 2. Vermenigvuldigen we beide leden van de ongelijkheid (4) met het positieve getal x + 1, dan hebben we dus:

(5) (x + 1)n+1 ≤ (n + 1)!∙(x + 1)

Maar nu volgt uit 0 ≤ x ≤ 1 en n ≥ 1 ook dat x ≤ n en dus

(6) x + 1 ≤ n + 1 < n + 2

En dus hebben we ook:

(7) (n + 1)!∙(x + 1) < (n + 1)!∙(n + 2) = (n + 2)!

Uit (5) en (7) volgt nu:

(8) (x + 1)n+1 < (n + 2)!

En dus a fortiori:

(9) (x + 1)n+1 ≤ ((n + 1) + 1)!

En dit betekent niets anders dan dat (2) juist is voor m = n + 1. De juistheid van (4), i.e. van (2) voor m = n, impliceert dus (9) en daarmee de juistheid van (2) voor m = n + 1,

QED.
pi_102207655
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 04:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, volgens mij wel. Je zit in ieder geval onnodig moeilijk te doen. De linkerzijde van de ongelijkheid die je moet aantonen is immers gelijk aan:

[uitleg]

QED.
Zeer bedankt ^O^
Stom dat ik niet zag dat dat linkerdeel gelijk staat aan (x+1)^m.. Maar ik snap hem nu helemaal, nu maar snel slapen :P
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_102211313
Iemand hier ervaring met mathematica 8 van wolfram? Is het handig?
pi_102211425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:50 schreef Physics het volgende:
Iemand hier ervaring met mathematica 8 van wolfram? Is het handig?
Ja. Hangt ervan af wat je er mee wil doen ;) .
pi_102214952
is er een makkelijke manier om een parametervoorstelling van het vlak (3, 3, 3) + l(1, -2, -2) +m(-2, -1, -4) om te zetten in een vergelijking? (van de vorm ax+by+cz=d, waarin a b c en d constanten zijn)
Ik weet alleen een manier waarbij je met het uitproduct de normaalvector berekent, maar ik zoek een manier zonder het uitproduct (die is nog niet behandeld, dus ik neem aan dat het de bedoeling is om het zonder uitproduct te doen).
Finally, someone let me out of my cage
pi_102215104
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:48 schreef minibeer het volgende:
is er een makkelijke manier om een parametervoorstelling van het vlak (3, 3, 3) + l(1, -2, -2) +m(-2, -1, -4) om te zetten in een vergelijking? (van de vorm ax+by+cz=d, waarin a b c en d constanten zijn)
Ik weet alleen een manier waarbij je met het uitproduct de normaalvector berekent, maar ik zoek een manier zonder het uitproduct (die is nog niet behandeld, dus ik neem aan dat het de bedoeling is om het zonder uitproduct te doen).
Je kan ook wat punten (l, m) invullen en zo krijg je een stelsel vergelijkingen voor a, b, c, d. Uitproduct lijkt me echter makkelijker. ;)
pi_102215168
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Je kan ook wat punten (l, m) invullen en zo krijg je een stelsel vergelijkingen voor a, b, c, d. Uitproduct lijkt me echter makkelijker. ;)
Ok, ik was nu zoiets aan het doen ja, het is inderdaad nogal een gedoe. Omdat de normaalvector elke lengte > 0 kan hebben kan je alleen de onderlinge grootte van de componenten afleiden. Maar bedankt, dan ga ik maar zo verder :P.
Finally, someone let me out of my cage
pi_102215529
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:43 schreef Borizzz het volgende:
Bij een cursus via de LOI moet je een behoorlijke dosis zelfdiscipline hebben. Beter is 1-1 les lijkt me.
Ik raad de LOI cursus voor Wiskunde A in ieder geval niet aan.
Het was niet alleen zo dat het antwoordenboekje fouten bevatten (wat al erg hinderlijk is), zelfs sommige vraagstellingen waren compleet fout.

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnSpek op 21-09-2011 13:20:42 ]
  woensdag 21 september 2011 @ 13:32:34 #145
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_102216458
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 03:03 schreef Thas het volgende:

[..]

De reden waarom ik juist wil weten of het waar is omdat ik via inductie moet bewijzen dat [ afbeelding ] waar is voor elke m ∈ ℕ en gegeven is dat 0 ≤ x ≤ 1. De manier waarop we het tot nu toe hebben moeten doen is ervoor zorgen dat uiteindelijk aan beide kanten de m vervangen zou worden door (m+1), en het leek me zinnig dat aan de linkerkant van de vergelijking te verzorgen door iets aan beide kanten toe te voegen, waarbij ik dus uitkwam op m \choose m+1*x^m+1, alleen liep ik nu tegen het probleem aan dat m \choose m+1 volgens mij altijd 0 is waardoor het niet meer klopt. Pak ik het nou helemaal verkeerd aan?
Behalve Riparius' mooie uitleg, de fout die je in je originele aanpak gemaakt hebt is dat je niet alle m's opgehoogd hebt met 1. Je moet in je inductiestap kijken naar

\sum_{k=0}^{m+1} {m+1 \choose k} x^k,
niet naar

\sum_{k=0}^{m+1} {m \choose k} x^k.

Het is wel een beetje een vreemde vraag, je kunt ook gewoon gebruiken dat

\sum_{k=0}^m {m \choose k} x^k \stackrel{x \in [0,1]}{\leq} \sum_{k=0}^m {m \choose k} = 2^m \leq (m+1)!,

dit laatste omdat

\frac{2^m}{(m+1)!} = \frac{2 \cdot 2 \cdot \ldots \cdot 2}{(m+1) \cdot m \cdot \ldots \cdot 2} = \frac{2}{m+1} \cdot \frac{2}{m} \cdot \ldots \cdot \frac{2}{2} \leq 1

[ Bericht 5% gewijzigd door keesjeislief op 21-09-2011 13:50:47 ]
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  woensdag 21 september 2011 @ 13:35:15 #146
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_102216545
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:06 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Ik raad de LOI cursus voor Wiskunde A in ieder geval niet aan.
Het was niet alleen zo dat het antwoordenboekje fouten bevatten (wat al erg hinderlijk is), zelfs sommige vraagstellingen waren compleet fout.
Ik zou zoiets ook niet aan zowel de LOI als NTI toevertrouwen, het regent klachten over die instanties en de kern van het probleem is vaak dat het ze gewoon geen fuck interesseert. Lesstof toveren ze uit alle hoeken en gaten te voorschijn, en als het niet aansluit is dat het probleem van de student. Dat is leuk voor een cursus fotograferen, maar niet voor een serieuze wiskundeopleiding lijkt me.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_102219207
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:35 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ik zou zoiets ook niet aan zowel de LOI als NTI toevertrouwen, het regent klachten over die instanties en de kern van het probleem is vaak dat het ze gewoon geen fuck interesseert. Lesstof toveren ze uit alle hoeken en gaten te voorschijn, en als het niet aansluit is dat het probleem van de student. Dat is leuk voor een cursus fotograferen, maar niet voor een serieuze wiskundeopleiding lijkt me.
Ja ik ben overtuigd, ik ga een leraar zoeken.
Als er mensen zijn die goed zijn in natuurkunde en wiskunde (b) en die het goed kunnen uitleggen, pm me even?

Ik heb een diploma op vmbo niveau, en wil graag naar havo niveau toe.
Volgend jaar wil ik starten met een opleiding. (maritiem officier)

Het gaat dus om een periode van een jaar. Ik woon in alphen aan den rijn, en vind 17.50 een mooi uurloon.

Iemand intresse???
pi_102225941
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:48 schreef minibeer het volgende:
is er een makkelijke manier om een parametervoorstelling van het vlak (3, 3, 3) + l(1, -2, -2) +m(-2, -1, -4) om te zetten in een vergelijking? (van de vorm ax+by+cz=d, waarin a b c en d constanten zijn)
Ik weet alleen een manier waarbij je met het uitproduct de normaalvector berekent, maar ik zoek een manier zonder het uitproduct (die is nog niet behandeld, dus ik neem aan dat het de bedoeling is om het zonder uitproduct te doen).
Mag je wel gebruik maken van het inproduct van twee vectoren? Als n = (a, b, c) een normaalvector is van je vlak en het eindpunt van de vector p = (3, 3, 3) ligt in je vlak, dan staat voor elke willekeurige (andere) vector v = (x, y, z) met eindpunt in je vlak de verschilvector v - p loodrecht op n zodat het inproduct van deze vectoren gelijk is aan nul:

(1) n∙(v - p) = 0

En dus hebben we:

(2) a(x - 3) + b(y - 3) + c(z - 3) = 0

Voor de bepaling van a,b en c kun je bedenken dat n = (a, b, c) loodrecht staat op zowel (1, -2, -2) als (-2, -1, -4), zodat het inproduct van n met elk van deze beide weer nul is, dus:

(3) a - 2b - 2c = 0
(4) -2a -b - 4c = 0

Oplossen van dit stelsel waarbij je (bijvoorbeeld) c als een constante beschouwt levert dan a = -(6/5)∙c en b = -(8/5)∙c, zodat de keuze c = 5 dus a = -6 en b = -8 levert. De gevraagde cartesische vergelijking van het vlak is dan:

(5) -6(x - 3) - 8(y - 3) + 5(z - 3) = 0

En dit kun je ook schrijven als:

(6) -6x - 8y + 5z = -27
pi_102229370
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 17:29 schreef Riparius het volgende:

[..]

Mag je wel gebruik maken van het inproduct van twee vectoren? Als n = (a, b, c) een normaalvector is van je vlak en het eindpunt van de vector p = (3, 3, 3) ligt in je vlak, dan staat voor elke willekeurige (andere) vector v = (x, y, z) met eindpunt in je vlak de verschilvector v - p loodrecht op n zodat het inproduct van deze vectoren gelijk is aan nul:

(1) n∙(v - p) = 0

En dus hebben we:

(2) a(x - 3) + b(y - 3) + c(z - 3) = 0

Voor de bepaling van a,b en c kun je bedenken dat n = (a, b, c) loodrecht staat op zowel (1, -2, -2) als (-2, -1, -4), zodat het inproduct van n met elk van deze beide weer nul is, dus:

(3) a - 2b - 2c = 0
(4) -2a -b - 4c = 0

Oplossen van dit stelsel waarbij je (bijvoorbeeld) c als een constante beschouwt levert dan a = -(6/5)∙c en b = -(8/5)∙c, zodat de keuze c = 5 dus a = -6 en b = -8 levert. De gevraagde cartesische vergelijking van het vlak is dan:

(5) -6(x - 3) - 8(y - 3) + 5(z - 3) = 0

En dit kun je ook schrijven als:

(6) -6x - 8y + 5z = -27
Dat mag wel denk ik. Ik had al een oplossing gevonden maar jou manier is een stuk mooier :Y, mooi gedaan!
Finally, someone let me out of my cage
  donderdag 22 september 2011 @ 17:54:09 #150
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102266863
simplify: ln (x+1/x-1) * sq. (x+1)(x+2)

ln(x+1) - ln(x-1) * (x+1(x+2)1/2

daar loop ik al vast, die ln is nieuw voor me en ik vind de engels uitleg kut. :{
pi_102267273
Graag wat duidelijker met de haakjes. Staat de wortel binnen de ln? Is het (x+1)/(x-1) of x + 1/x - 1
pi_102267285
quote:
99s.gif Op donderdag 22 september 2011 17:54 schreef Sokz het volgende:
Daar loop ik al vast, die ln is nieuw voor me en ik vind de engelse uitleg k*t. :{
Wen er maar vast aan, veel vakliteratuur is in het Engels, en dat geldt tegenwoordig voor zowat elk vakgebied.

ln staat voor logarithmus naturalis oftewel de natuurlijke logaritme, i.e. de logaritme met grondtal e.
  donderdag 22 september 2011 @ 18:14:29 #153
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_102267427
quote:
99s.gif Op donderdag 22 september 2011 17:54 schreef Sokz het volgende:
simplify: ln (x+1/x-1) * sq. (x+1)(x+2)

ln(x+1) - ln(x-1) * (x+1(x+2)1/2

daar loop ik al vast, die ln is nieuw voor me en ik vind de engels uitleg kut. :{
Gebruik anders de [tex] tag; in de OP kun je er meer over vinden.
kloep kloep
  donderdag 22 september 2011 @ 18:22:49 #154
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102267635
(ln x+1 ) * WORTEL (x+1)(x+2)
......x-1

Hoop dat het zo duidelijker is.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:09 schreef Riparius het volgende:

[..]

Wen er maar vast aan, veel vakliteratuur is in het Engels, en dat geldt tegenwoordig voor zowat elk vakgebied.

ln staat voor logarithmus naturalis oftewel de natuurlijke logaritme, i.e. de logaritme met grondtal e.
Had bij Wiskunde juist niet verwacht dat ik er moeite mee zou hebben (getal is immers een getal) maar voor de rest is 't goed te volgen behalve bij wiskunde.
pi_102268279
Het kan niet simpeler dan dit.
  donderdag 22 september 2011 @ 18:45:52 #156
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102268381
Je kunt gebruiken dat ln(a/b) = ln(a) - ln(b) (mits a,b>0), als je niet van breuken houdt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  donderdag 22 september 2011 @ 18:50:28 #157
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_102268560
Ik zit ook te kijken; maar op de opmerking van Glowmouse na zie ik geen mogelijkheid om deze uitdrukking verder te vereenvoudigen.
kloep kloep
pi_102269169
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:50 schreef Borizzz het volgende:
Ik zit ook te kijken; maar op de opmerking van Glowmouse na zie ik geen mogelijkheid om deze uitdrukking verder te vereenvoudigen.
Wellicht wordt ln (((x + 1)/(x -1)) ∙√((x + 1)(x + 2))) bedoeld.
pi_102270720
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:04 schreef Riparius het volgende:

[..]

Wellicht wordt ln (((x + 1)/(x -1)) ∙√((x + 1)(x + 2))) bedoeld.
Sokz zegt expliciet van niet. Zelfs daarmee zou je niet veel verder komen, je kunt hoogstens de factoren x+1 samennemen. Splitsen van de logaritmes zie ik niet als een versimpeling.
  donderdag 22 september 2011 @ 19:40:27 #160
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102270832
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:37 schreef twaalf het volgende:

[..]

Splitsen van de logaritmes zie ik niet als een versimpeling.
Jawel, en dan het halfje ervoor halen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102271559
Is niet simpeler dan dit fraaie product. Zeg nou zelf:

\ln\left[\frac{x+1}{x-1}\sqrt{(x+1)(x+2)}\right]

vs

1\frac{1}{2}\ln (x+1)+\frac{1}{2}\ln (x+2)-\ln(x-1)
pi_102300150
Is er een eenvoudige manier om te zien dat E(X^4) ongelijk is aan E(X^2)^2 als X standaard normaal verdeeld is?
  vrijdag 23 september 2011 @ 15:30:18 #163
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102300269
Jensen's inequality
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102300493
Dan heb ik alleen maar dat E(X²)² =< E(X^4) toch? Geen strikte ongelijkheid.
pi_102302258
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 15:37 schreef thenxero het volgende:
Dan heb ik alleen maar dat E(X²)² =< E(X^4) toch? Geen strikte ongelijkheid.
Ga na wanneer je (in het algemeen) gelijkheid hebt, dan zul je zien dat dat hier niet het geval is.
pi_102303394
Omdat x² strikt convex is is Jensens ook strikt :) . Bedankt.
pi_102304929
Het gaat er vooral om dat het spul hier niet constant is.
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:02:55 #168
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102305313
je noemt zoiets een gedegenereerde stochast
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:25:22 #169
345079 xCore
Tijd voor me dutje, kutje
pi_102305996
Iemand verstand van limieten?

Als limx --> 0+ f(x) = A en limx --> 0- f(x) = B wat is dan de waarde van

(1) limx --> 0+ f(x3 - x)

(2) limx --> 0- f(x2 - x4)
Mandy & Lisa
pi_102307828
Tussen 0 en 1 is een hogere macht kleiner dan een lagere macht. Dus x^3-x<0. Als je x van boven naar 0 laat gaan, zal x^3-x van beneden naar 0 gaan. Dus de limiet is B.
pi_102307964
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:25 schreef xCore het volgende:
Iemand verstand van limieten?

Als limx --> 0+ f(x) = A en limx --> 0- f(x) = B wat is dan de waarde van

(1) limx --> 0+ f(x3 - x)

(2) limx --> 0- f(x2 - x4)
Bedenk eens dat x3 - x = x(x2 - 1) en x2 - x4 = x2(1 - x2). Nu jij weer.
pi_102308409
Ik heb hier het volgende:

  \frac{\frac1{3}X^{-2/3}Y^{2/3}}{X^{1/3}\frac2{3}Y^{-1/3}}

Om de negatieve exponent weg te werken onderin breuk zetten, dus zo:
(
Y^(2/3)
______
(1/3)X^(2/3)
)
/
(
X^(1/3)
________
(2/3)Y^(1/3)
)
Is dit een juiste manier van doen?
En mag je dan de Ytjes en Xjes met elkaar vermenigvuldigen ? Om zo op te lossen...
dan krijg je dus
1x/2y
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:45:01 #173
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102308580
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:40 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Jawel, en dan het halfje ervoor halen.
Dat was inderdaad de bedoeling .. vraag bestond eigenlijk uit twee componenten, simplify & max domain.
pi_102308772
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:40 schreef Maryn. het volgende:
Ik heb hier het volgende:

  \frac{\frac1{3}X^{-2/3}Y^{2/3}}{X^{1/3}\frac2{3}Y^{-1/3}}

Om de negatieve exponent weg te werken onderin breuk zetten, dus zo:
(
Y^(2/3)
______
(1/3)X^(2/3)
)
/
(
X^(1/3)
________
(2/3)Y^(1/3)
)
Is dit een juiste manier van doen?
En mag je dan de Ytjes en Xjes met elkaar vermenigvuldigen ? Om zo op te lossen...
dan krijg je dus
1x/2y
Nee. Je maakt het erg onoverzichtelijk voor jezelf en voor anderen, en dat werkt fouten in de hand, dat blijkt wel. Vermenigvuldig gewoon teller en noemer van je breuk met 3x2/3y1/3, dat levert y/2x.
pi_102312200
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:49 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee. Je maakt het erg onoverzichtelijk voor jezelf en voor anderen, en dat werkt fouten in de hand, dat blijkt wel. Vermenigvuldig gewoon teller en noemer van je breuk met 3x2/3y1/3, dat levert y/2x.
Je hebt gelijk inderdaad, niet erg overzichtelijk.
Als ik het met dat vermenigvuldig dan krijg je toch dit right?
pi_102327481
\sqrt{x^2 + x + 4} + x
Hoe kan ik dit anders schrijven zodat ik de limiet van x naar min oneindig kan bepalen (die - 1/2 is?)
  zaterdag 24 september 2011 @ 11:36:10 #177
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102327618
Vermenigvuldig eens met \frac{ \sqrt{x^2+x+4} - x}{ \sqrt{x^2+x+4} - x}
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102330749
\frac{x+4}{sqrt(x^2 + x +4) - x}

Je kan laten zien dat die bovenste 4 'vervalt' (delen door oneindig)
Dan loop ik vast. Wolfram Alpha deelt door x en gebruikt dan regels die ik nog niet ken. (power law, L'Hospital rule)
  zaterdag 24 september 2011 @ 14:24:38 #179
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_102331070
Inderdaad delen door x, dit geeft:

\frac{1+\frac{4}{x}}{\frac{\sqrt{x^2+x+4}}{x}-1} (*)

en hierin is voor x<0:

\frac{\sqrt{x^2+x+4}}{x} = \frac{\sqrt{x^2+x+4}}{-\sqrt{x^2}} = - \sqrt{\frac{x^2+x+4}{x^2}} = - \sqrt{1+\frac{1}{x}+\frac{4}{x^2}} \to -1 als x \to -\infty,

dus (*) convergeert naar \frac{1}{-1-1}=-1/2 als x \to -\infty.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_102333730
Hoe bereken ik dat

\sum_{k=2}^\infty k \text{Binom}(k,2) (1-p)^{k-2} = \frac{3-p}{p^4}?

Binom staat voor het binomiaalcoëfficiënt.

Het is geen meetkundige rij... maar het staat als rekenopgave in mijn textboek, dus zou toch met pen en papier moeten kunnen.
  zaterdag 24 september 2011 @ 16:55:43 #181
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102334642
 \sum_{k=2}^\infty \frac{k^3-k}{2} (1-p)^{k-2}

wat een naar ding...

 \frac{d}{dp} \sum_{k=2}^\infty \frac{k^3-k}{2} (1-p)^{k-2}
 = -\sum_{k=2}^\infty \frac{k^3-k}{2} (1-p)^{k-3}
 = -\frac{1}{1-p} \sum_{k=2}^\infty \frac{k^3-k}{2} (1-p)^{k-2}

dus het antwoord is de oplossing van de dv d/dp y(p) = -1/(1-p) y(p).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 24 september 2011 @ 16:55:44 #182
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_102334643
Beetje creatief knutselen met de geometrische rij, wat gebeurt er als je de identiteit \sum_{k \geq 0} x^k = 1/(1-x) differentieert naar x?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_102337762
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 16:55 schreef GlowMouse het volgende:
 \sum_{k=2}^\infty \frac{k^3-k}{2} (1-p)^{k-2}

wat een naar ding...

 \frac{d}{dp} \sum_{k=2}^\infty \frac{k^3-k}{2} (1-p)^{k-2}
 = -\sum_{k=2}^\infty \frac{k^3-k}{2} (1-p)^{k-3}
 = -\frac{1}{1-p} \sum_{k=2}^\infty \frac{k^3-k}{2} (1-p)^{k-2}

dus het antwoord is de oplossing van de dv d/dp y(p) = -1/(1-p) y(p).
Dit klopt toch niet? Je vergeet een factor (k-2) bij het differentiëren naar p van de termen van de reeks en tevens is k(k2) = (k3 - k2)/2.

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 24-09-2011 19:36:07 ]
pi_102337850
Glowmouse, ik zie niet waar je die [k^3-k] / 2 vandaan haalt.
  zaterdag 24 september 2011 @ 19:15:04 #185
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_102337901
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 19:13 schreef thenxero het volgende:
Glowmouse, ik zie niet waar je die [k^3-k] / 2 vandaan haalt.
Ik denk dat je beter die geometrische som kunt gebruiken, dat zal ook wel de bedoeling van de opgave zijn denk ik.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_102337946
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 19:15 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ik denk dat je beter die geometrische som kunt gebruiken, dat zal ook wel de bedoeling van de opgave zijn denk ik.
Als je die differentiëert krijg je trouwens

  \sum_{k=1}^\infty k x^{k-1} = \frac{1}{(1-x)^2}

Maar ik weet niet echt wat ik met dat binomiaalcoëfficiënt aanmoet...
pi_102338052
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 19:13 schreef thenxero het volgende:
Glowmouse, ik zie niet waar je die [k^3-k] / 2 vandaan haalt.
(k2) = k(k-1)/2, dus k(k2) = (k3 - k2)/2. Maar de oplossing van Glowmouse klopt niet, ook al niet omdat hij een factor (k-2) vergeet.
  zaterdag 24 september 2011 @ 19:21:40 #188
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_102338080
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 19:17 schreef thenxero het volgende:

[..]

Als je die differentiëert krijg je trouwens

 k \sum_{k=1}^\infty x^{k-1} = \frac{1}{(1-x)^2}
Met de k in de som bedoel je? Als je nu gebruikt dat k {k \choose 2}=k^2(k-1)/2, dan kun je jouw som in delen schrijven die allemaal uit te drukken zijn als de eerste/tweede/... afgeleide van \sum_{k=0}^\infty x^{k} en kun je op die manier een uitdrukking voor jouw som vinden.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_102338736
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 19:21 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Met de k in de som bedoel je? Als je nu gebruikt dat k {k \choose 2}=k^2(k-1)/2, dan kun je jouw som in delen schrijven die allemaal uit te drukken zijn als de eerste/tweede/... afgeleide van \sum_{k=0}^\infty x^{k} en kun je op die manier een uitdrukking voor jouw som vinden.
Pff dat is nog een heel karwei. Je krijgt dan uiteindelijk een DV die je moet oplossen? Met de afgeleide van de rechterkant van die identiteit is vast makkelijker.

Zo'n gedoe voor een vraag uit de kansrekening, dat had ik niet verwacht :P .
pi_102341055
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 19:44 schreef thenxero het volgende:

[..]

Pff dat is nog een heel karwei.
Vind je? Lees eens wat werk van Leonard Euler, dat was een absolute virtuoos op het gebied van het manipuleren van oneindige reeksen en dan zie je pas echt dingen waar je perplex van staat.
quote:
Zo'n gedoe voor een vraag uit de kansrekening, dat had ik niet verwacht :P .
Is toch een mooie uitdaging?

Bekijk het eens als volgt (met dank aan keesjeislief). Beschouw een reeks waarvan de termen van de gedaante

(1) (1 - p)k+1

zijn, en waarbij je k laat lopen van 2 tot ∞. Merk trouwens op dat deze reeks alleen convergent is voor |1 - p| < 1. Deze meetkundige reeks kun je gemakkelijk sommeren en daarmee uitdrukken in p. Neem nu van beide zijden van je identiteit de afgeleide naar p, dan zijn de termen van de nieuwe reeks te schrijven als:

(2) -k(1 - p)k - (1 - p)k

De som van de deeltermen van de gedaante (1 - p)k kun je gemakkelijk uitdrukken in p, dit is namelijk gelijk aan de som van de termen van de gedaante (1) gedeeld door (1 - p). Met deze gegevens kun je ook de som van deeltermen van (2) van de gedaante k(1 - p)k uitdrukken in p. Nu weer van (2) de afgeleide naar p nemen, dus de tweede afgeleide naar p van (1), en we krijgen

(3) k2(1 - p)k-1 + k(1 - p)k-1

We hebben al een uitdrukking in p voor de som van de termen van (3), namelijk de afgeleide naar p van de som van de termen van de gedaante (2), en aangezien de som van de deeltermen van (3) van de gedaante k(1 - p)k-1 gelijk is aan de eerder bepaalde som van de termen van de gedaante k(1 - p)k gedeeld door (1 - p) kunnen we met deze gegevens weer een uitdrukking in p voor de som van de deeltermen van (3) van de gedaante k2(1 - p)k-1 afleiden. Nu weer (3) differentiëren naar p en we krijgen een uitdrukking die we kunnen schrijven als:

(4) -k2(k - 1)(1 - p)k-2 - k2(1 - p)k-2 + k(1 - p)k-2

De som van de termen van de gedaante (4) uitgedrukt in p is bekend, want dit is de derde afgeleide van (1), en de som van de deeltermen van (4) van de gedaante k2(1 - p)k-2 en k(1 - p)k-2 kunnen we weer uitdrukken in p door de eerder gevonden uitdrukkingen in p voor de sommen van termen van de gedaantes k2(1 - p)k-1 resp. k(1 - p)k-1 te delen door (1 - p). En daarmee zijn we dan in staat om de som van de deeltermen van (4) van de gedaante k2(k - 1)(1 - p)k-2 uit te drukken in p. De gevraagde som van de reeks bestaande uit termen van de gedaante k(k2)(1 - p)k-2 is uiteraard de helft daarvan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 24-09-2011 21:30:39 ]
  zaterdag 24 september 2011 @ 21:26:20 #191
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102341622
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 19:09 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit klopt toch niet? Je vergeet een factor (k-2) bij het differentiëren naar p van de termen van de reeks en tevens is k(k2) = (k3 - k2)/2.
je hebt gelijk ^O^
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102360045
Bewering: U1 en U2 deelruimtes van vectorruimte V, dan
U_1 \cup U_2 is ook een deelruimte van V desda U_1 \in U_2 of U_2 \in U_1

Aantonen dat de vereniging een deelruimte is als die voorwaarde geldt lukt me. Andersom niet.

Voor alle x \in U_1 en alle y \in U_2 geldt dat de som van x en y in de vereniging van U1 en U2 zit. Hoe kan ik daaruit concluderen dat U_1 \in U_2 of U_2 \in U_1
? Ik heb geprobeerd aan te nemen dat U_1 \not\in U_2 of U_2 \not\in U_1 en dan tegenspraak proberen te vinden, maar daar kom ik niet uit.
pi_102360188
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 14:18 schreef Anoonumos het volgende:
Bewering: U1 en U2 deelruimtes van vectorruimte V, dan
U_1 \cup U_2 is ook een deelruimte van V desda U_1 \in U_2 of U_2 \in U_1

Aantonen dat de vereniging een deelruimte is als die voorwaarde geldt lukt me. Andersom niet.

Voor alle x \in U_1 en alle y \in U_2 geldt dat de som van x en y in de vereniging van U1 en U2 zit. Hoe kan ik daaruit concluderen dat U_1 \in U_2 of U_2 \in U_1
? Ik heb geprobeerd aan te nemen dat U_1 \not\in U_2 of U_2 \not\in U_1 en dan tegenspraak proberen te vinden, maar daar kom ik niet uit.
Latex tip: \subset

Als het niet geldt, dan is er een x in U1-U2 en een y in U2-U1. Nu jij weer.
pi_102360590
Dat betekent meteen dat x + y niet in de vereniging van U1 en U2 zit, dus tegenspraak?
(edit)Nee dat klopt niet


Dus x + y > U_1 \cup U_2

[ Bericht 27% gewijzigd door Anoonumos op 25-09-2011 14:38:37 ]
pi_102362565
Wat bedoel je met ">" ?
pi_102362846
Sorry, dat x + y buiten die doorsnede valt. Maar ik twijfel of je dat zo kan concluderen.
pi_102363017
Wat betekent het dat iets in de vereniging van twee verzamelingen zit?
pi_102363148
Het zit in de een, of in de ander (of beide).
Dus x + y zit niet in U1, niet in U2, dus ook niet in U1verenigdU2. :)
  zondag 25 september 2011 @ 15:55:35 #199
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_102363188
En waarom zit x+y niet in U1?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_102363518
Deelruimte: u en v in deelruimte, u + v ook in deelruimte.
Andersom als x + y in een deelruimte zitten, dan x en y ook. Of mag je dat niet zomaar omdraaien?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')