abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 13 september 2011 @ 14:41:43 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101899147
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:36 schreef Clan het volgende:

[..]

Als het economisch voordelig is, spreek je over 'daden'
lijkt me een moeilijk te verdedigen stelling
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_101899167
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:37 schreef Clan het volgende:

[..]

Gebied veroveren maakt je een held?
Ja, macht?
Net als Coen.
Ik zie het verschil niet.
pi_101899174
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 09:26 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Nee, maar iemands slechte daden "winnen" vaak van iemands goede daden.

Als Dutroux heldendaden had verricht naast zijn misdaden, dan had hij geen standbeeld verdiend volgens jou neem ik aan?
Jij vergelijkt mensen die heden ten dag zware criminele delicten hebben gepleegd die bij de huidige wetten zware straffen krijgen/hebben gekregen met mensen die in de positie zaten waarin ze mochten doden in voordeel van de VOC en de Republiek.

Ik denk dat jij in een wereld leeft waarin mensen nooit worden gedood en doden iets is wat blijkbaar niet goed te praten is en wat niet mag bestaan. Ik ga ervan uit dat jij de 'bevrijders' van Nederland ook als criminelen/moordenaars ziet.
pi_101899231
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:42 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Ja, macht?
Net als Coen.
Ik zie het verschil niet.
Ik nodig je uit om eens 'The art of war', of 'Vom kriege' te lezen voordat je hier nog meer onzinnigheid uit gaat kramen, dan zie je misschien verschil in oorlog voeren. ;)
pi_101899247
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:44 schreef Clan het volgende:

[..]

Ik nodig je uit om eens 'The art of war', of 'Vom kriege' te lezen voordat je hier nog meer onzinnigheid uit gaat kramen, dan zie je misschien verschil in oorlog voeren. ;)
In deze discussie komt het op hetzelfde neer.
pi_101899277
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me een moeilijk te verdedigen stelling
Die lijkt me erg makkelijk te verdedigen gezien iedereen die economisch belangrijk is geweest voor Nederland is beoordeelt op zijn 'daden' en niet zijn 'misdaden'. Ik denk hierbij aan Shell en de Oranjes.

[ Bericht 3% gewijzigd door Clan op 13-09-2011 15:00:56 ]
pi_101899300
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:45 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Onderbouw dat maar eens, met voorbeelden ;)
pi_101899341
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:47 schreef Clan het volgende:

[..]

Onderbouw dat maar eens, met voorbeelden ;)
Hitler heeft zijn land (tijdelijk) vooruit geholpen.
Coen heeft zijn land (tijdelijk) vooruit geholpen.
Zie het verschil niet.
  Moderator dinsdag 13 september 2011 @ 14:49:03 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101899353
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:45 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

nah dutroux deed wat hij deed omdat hij dat zelf geil vond

Coen deed het omdat zijn land en zijn baas daarom vroegen, daar ging hij misschien wat ver in maar meer dan een berisping heeft het hem in negatieve zin niet opgelevert
  Moderator dinsdag 13 september 2011 @ 14:50:20 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101899387
ow nu gaat het weer over Hitler :D

never mind
pi_101899639
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:48 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Hitler heeft zijn land (tijdelijk) vooruit geholpen.
Coen heeft zijn land (tijdelijk) vooruit geholpen.
Zie het verschil niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vom_Kriege
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_kunst_van_het_oorlogvoeren

Nederlands Indië is tot 1942/1949 in Nederlandse handen geweest, dat noem ik geen (tijdelijk) vooruit helpen.

Je ziet vergelijkingen die er niet zijn. En nu graag inhoudelijk reageren met voorbeelden uit de boeken hierboven beschreven anders heeft de discussie met jou geen nut want dat is een discussie voeren over de kleur blauw met een blinde.
pi_101899767
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:59 schreef Clan het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vom_Kriege
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_kunst_van_het_oorlogvoeren

Nederlands Indië is tot 1942/1949 in Nederlandse handen geweest, dat noem ik geen (tijdelijk) vooruit helpen.

Je ziet vergelijkingen die er niet zijn. En nu graag inhoudelijk reageren met voorbeelden uit de boeken hierboven beschreven anders heeft de discussie met jou geen nut want dat is een discussie voeren over de kleur blauw met een blinde.
Ok, dus als Hitler het langer had volgehouden dan was hij wel een held en verdient hij nu een standbeeld?

Je kunt je ook afvragen of de Republiek/de VOC zonder Coen het zoveel slechter had gedaan.
pi_101904721
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:04 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Ok, dus als Hitler het langer had volgehouden dan was hij wel een held en verdient hij nu een standbeeld?

Je kunt je ook afvragen of de Republiek/de VOC zonder Coen het zoveel slechter had gedaan.
Dat haal jij uit die theorie? Ik heb veel onzin in mijn leven aan mogen horen, maar jij leeft niet in de werkelijkheid, straks vind je dat het beeld van Trajanus in Nijmegen weg moet want de Romeinen hebben een paar Kelten vermoord, en de Noormannen hebben de Kelten in Engeland verdreven naar uithoeken en zo kan je doorgaan.
pi_101905879
Alleen al vanwege de verontwaardiging van al die möchtegern moreel superieure cultuurrelativisten kan Coen niet uitbundig genoeg ge-eerd worden! >:)
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_101906254
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
Alleen al vanwege de verontwaardiging van al die möchtegern moreel superieure cultuurrelativisten kan Coen niet uitbundig genoeg ge-eerd worden! >:)
Daar ben ik het helemaal mee eens:

Dispereert niet, ontziet uw vijanden niet, want God is met ons
pi_101909176
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
Een massamoordenaar vereren omdat mensen kritiek hebben op zo'n schoft?
Dat is sickkk....
Verbijsterend hoeveel verering er voor geweld en terreur is onder de vlag van "de Nederlandse zaak"
Maar dat heb je met cultureel chauvinisme.. Het idee van eigenvolkeerst staat boven morele afwegingen als humanisme, democratie, burgerrechten.
pi_101909468
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:42 schreef Clan het volgende:

Ik denk dat jij in een wereld leeft waarin mensen nooit worden gedood en doden iets is wat blijkbaar niet goed te praten is en wat niet mag bestaan. Ik ga ervan uit dat jij de 'bevrijders' van Nederland ook als criminelen/moordenaars ziet.
Het streven naar zelfbeschikking, naar een eigen onafhankelijke democratische staat ging niet zonder geweld in 40-45 voor Nederland.
Maar dit streven is een totaal ander streven dan die van Coen te Banda ... dat was roof. .
Een ander volk beroven van haar zelfbeschikking, haar land, haar cultuur, haar eigen onafhankelijkheid, vrij van buitenlandse dictatuur .
Uiteindelijk pleegde de VOC olv Coen genocide.
Hoe sick is men toch na 400 jaar om dit en de daders nog steeds goed te praten.
pi_101909627
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het streven naar zelfbeschikking, naar een eigen onafhankelijke democratische staat ging niet zonder geweld in 40-45 voor Nederland.
Maar dit streven is een totaal ander streven dan die van Coen te Banda ... dat was roof. .
Een ander volk beroven van haar zelfbeschikking, haar land, haar cultuur, haar eigen onafhankelijkheid, vrij van buitenlandse dictatuur .
Uiteindelijk pleegde de VOC olv Coen genocide.
Hoe sick is men toch na 400 jaar om dit en de daders nog steeds goed te praten.
Dus wat je probeert te vertellen is dat je dan de hele Nederlandse geschiedenis maar moet verwijderen? Succes in dat geval, want niet alleen Coen deed dit, heel de VOC deed dit.

Mensen die alleen roepen "Boehoehoe genocide!" hebben naar mijn mening niets beters te doen, anders mag je namelijk zo'n beetje alle oude steden die verwant zijn/waren aan de VOC gaan slopen. Zonder deze man, woonde jij niet in het land zoals het nu is. Probeer dat eens te snappen, dan praten we verder.
pi_101909830
Dat beeld moet gewoon weg, klaar. Omsmelten die hap.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_101909976
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:49 schreef Sicstus het volgende:
Dat beeld moet gewoon weg, klaar. Omsmelten die hap.
Jammer, het blijft staan. Het is namelijk een beeld dat bij de geschiedenis past, zie ook het commentaar van de Gemeente zelf (goed te vinden op internet). Ik moet zeggen dat ik genoten heb van je one-liners, maar ik mis een stuk onderbouwing.
pi_101910519
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:52 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Jammer, het blijft staan. Het is namelijk een beeld dat bij de geschiedenis past, zie ook het commentaar van de Gemeente zelf (goed te vinden op internet). Ik moet zeggen dat ik genoten heb van je one-liners, maar ik mis een stuk onderbouwing.
De onderbouwing is heel simpel: je zet geen standbeeld neer van een (massa-)moordenaar. Je zet toch ook geen standbeeld neer van Anders Breivik?
pi_101910686
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:03 schreef Sicstus het volgende:

[..]

De onderbouwing is heel simpel: je zet geen standbeeld neer van een (massa-)moordenaar. Je zet toch ook geen standbeeld neer van Anders Breivik?
Nee, dat zet je niet neer.

Echter: Tijden verschillen, de beslissing en het draagvlak lag bij de VOC, niet enkel bij Coen, die meer dan genoeg heeft gedaan voor de rijkdom die Nederland vanaf dat moment geniete.
Zie het vorige punt ook, richting Bluesdude, die het wel normaal kon onderbouwen.
pi_101911040
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:06 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Nee, dat zet je niet neer.

Echter: Tijden verschillen, de beslissing en het draagvlak lag bij de VOC, niet enkel bij Coen, die meer dan genoeg heeft gedaan voor de rijkdom die Nederland vanaf dat moment geniete.
Zie het vorige punt ook, richting Bluesdude, die het wel normaal kon onderbouwen.
Akkoord, point taken. Breivik is dus out of the question, maar je zou het bijvoorbeeld redelijk vinden als er in Duitsland een standbeeld van bijvoorbeeld Hermann Goering zou komen wegens het roven van kunstschatten uit door Duitsland bezette landen? Die handelde immers in een andere tijd (1 van je argumenten), onder bevel (nog een van je argumenten), en haalde enorme rijkdommen naar zijn vaderland (jouw belangrijkste argument). En daarbij joeg hij nog een enorm aantal mensen de dood in, maar dat valt ook onder jouw eerste twee argumenten: het was nu eenmaal andere tijd en hij handelde onder bevel.
pi_101911126
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:13 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Akkoord, point taken. Breivik is dus out of the question, maar je zou het bijvoorbeeld redelijk vinden als er in Duitsland een standbeeld van bijvoorbeeld Hermann Goering zou komen wegens het roven van kunstschatten uit door Duitsland bezette landen? Die handelde immers in een andere tijd (1 van je argumenten), onder bevel (nog een van je argumenten), en haalde enorme rijkdommen naar zijn vaderland (jouw belangrijkste argument). En daarbij joeg hij nog een enorm aantal mensen de dood in, maar dat valt ook onder jouw eerste twee argumenten: het was nu eenmaal andere tijd en hij handelde onder bevel.
Neen. Te recent en niet relevant. Het had lang niet dezelfde schaal als de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast is het monument opgericht vanwege een stuk geschiedenis dat relevant was aan de VOC. Laten we het even omdraaien; jij vindt dus dat alles dat met de VOC te maken heeft gewoon met de grond gelijk gemaakt moet worden?
pi_101911375
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:15 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Neen. Te recent en niet relevant. Het had lang niet dezelfde schaal als de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast is het monument opgericht vanwege een stuk geschiedenis dat relevant was aan de VOC. Laten we het even omdraaien; jij vindt dus dat alles dat met de VOC te maken heeft gewoon met de grond gelijk gemaakt moet worden?
Nee hoezo :? Gebouwen kunnen toch geen schuld ergens aan hebben? Niemand pleit er toch ook voor om de gebouwen die bijvoorbeeld de nazi's hebben gebouwd, kapot te maken?

Edit: de tijdschaal is dus ook van belang in jouw optiek? Naarmate een misdadige actie langer geleden is, wordt het minder erg?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')