abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101716201

· Onweerlinks 'live'
· Stormvue-sites
· Cape en voorspellende kaarten
· Wolkenkaarten en foto's
· Diverse weersites
· Achtergrond informatie
· Golven en wind
· Buienradar Nederland
· Buienradar West Europa

· Vorige delen 'De atmosfeer staat op ontploffen'
· Openingpost 'De atmosfeer staat op ontploffen'
· 'Weersverwachting in uw eigen plaats'
· 'Upload en Fotoalbum'

CAPE? WAAR DE FOK HEEFT IEDEREEN HET OVER? WAT IS CAPE?
quote:
Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.

De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.

Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!

MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale

SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.

MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.

Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).

Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!

Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.

Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.

CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel

Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Zie ook
Een kijkje naar CAPE
Uitleg CAPE en LIFTED INDEX kaart
pi_101716213
Onweerskansen 10 en 11 september

Voor de mensen die dit seizoen al af hebben geschreven, kan ik mededelen dat er aanstaande zaterdag wederom een mooie setting is voor onweer. Aanstaande zaterdag krijgen we te maken met aanvoer vanuit het zuiden, dus warme lucht. Dit zien we ook terug in de temperaturen. De laatste berekeningen van het weermodel ECMWF laten zien dat de temperaturen zaterdag oplopen naar zomerse waarde in het midden en in het zuiden van het land, het noordelijk deel van het land enkele graden kouder, maar met 22-24 graden nog zeer aangenaam (klik). Echter aan het einde van de middag nadert er een koufront, we weten allemaal wel wat het allemaal gaat doen.

Als we gaan kijken naar de onstabiliteit, dan zit het Europees weermodel en het Amerikaans weermodel haast op 1 lijn. Opvallen is wel dat het Europees weermodel ook met hoge CAPE waardes aan komt zetten. Maximale CAPE dat het Europees weermodel berekend is tussen de 2200 en de 2400 J/KG (Klik.) Het Amerikaans weermodel GFS (die u hieronder ziet staan) berekend een maximale 2000 J/KG bij een lifted van -5. WRF is beduidend minder, maar die zal vanavond ook wel bij gaan draaien vermoed ik. WRF berekend een CAPE van 750-1000 J/KG.

Kijkend naar de 0-1 kilometer windschering en de 0-6 kilometer windschering, dan zien we best wel een aardige situatie. Natuurlijk mogen de waardes ietsjes hoger komen te liggen op 18UTC (20.00uur Nederlandse tijd). Op 21UTC (23.00uur Nederlandse tijd) liggen de waardes hoger, namelijk 12 a 13 meter per seconde op 0-1 kilometer hoogte en op 0-6 kilometer hoogte liggen de waardes ongeveer rond de 22 meter per seconde. Gezien deze waardes, plus een SRH van 125-150 m2/s2, SCP van 0.5 en een STP van 1 valt een supercel met mogelijk een zwakke tornado niet uit te sluiten. Ook opvallend is de wolkentoppen, die berekend worden op 14 kilometer en mogelijk nog wat hoger (klik). Hieronder ziet u de windschering op 0-1 kilometer hoogte en de 0-6 kilometer hoogte van 18UTC en 21UTC (20.00 uur en 23.00 uur Nederlandse tijd)

Kijken we ook even snel naar de PW (Precipitable Water), dan zien we die uitkomen op 34-36mm. Echter dit zal in de komende run nog wel hoger komen te liggen is de verwachting. Dit houdt in dat er lokaal weer zeer veel neerslag kan gaan vallen. Ook de hagelkans is aanwezig. Momenteel worden er berekeningen gedaan door de modellen en die geven aan dat er een kans bestaat, dat er hagel van 2 centimeter kan gaan vallen. Dit is weer een mooie situatie om in de gaten te gaan houden. Persoonlijk ga ik voor het midden van het land en het westen.

Ook maar even neerslagkaartje erbij doen dan.

pi_101716261
hmm.. zou wel wat foto's willen maken zaterdag, jammer dat m'n poot in het gips zit :7
pi_101716299
Nieuwe run (Cape) ziet er nog beter uit.

pi_101716415
Nogmaals

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:54 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Idem. Appelpop toevallig?
Ja Appelpop. :)
pi_101716657
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:58 schreef andreas612 het volgende:
hmm.. zou wel wat foto's willen maken zaterdag, jammer dat m'n poot in het gips zit :7
Vuilniszak met tape eromheen een gaan :P.. Been there done that :9..
pi_101716664
Hmm, ziet er niet al te best uit dus voor een openlucht festival.. :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_101716696
Hoe laat begint het onweer zaterdag in de buurt van Eindhoven?
pi_101716747
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Hoe laat begint het onweer zaterdag in de buurt van Eindhoven?
Dat is niet zo ver van tevoren te zeggen. Dit soort weer is zo onvoorspelbaar dat je het pas kort van tevoren weet. Zoals het er nu naar uitziet komen de buien 's middags pas.
pi_101717047
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:59 schreef aloa het volgende:

[ afbeelding ]
Zo dan! :D
Life is Music
pi_101717162
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:14 schreef Nwana-Zeist het volgende:

[..]

Dat is niet zo ver van tevoren te zeggen. Dit soort weer is zo onvoorspelbaar dat je het pas kort van tevoren weet. Zoals het er nu naar uitziet komen de buien 's middags pas.
gvd :(
Had ik gepland om zaterdag lekker te gaan varen en jawel hoor.......... toch weer regen.

Wat een ongelooflijke bagger "zomer" is het toch :r
pi_101717667
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:11 schreef Timmos het volgende:

[..]

Vuilniszak met tape eromheen een gaan :P.. Been there done that :9..
grapjurk, de regen is niet het probleem, hoe wil je al die apparatuur + statief op 2 krukken richting het strand krijgen? :D
  donderdag 8 september 2011 @ 18:45:02 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101717692
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:59 schreef aloa het volgende:

[ afbeelding ]
Ziet er heftig uit! Zijn deze waardes voor Nederland nu uitzonderlijk hoog?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_101717742
Dat wordt knallen zaterdag :D
pi_101718190
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:45 schreef Dven het volgende:

[..]

Ziet er heftig uit! Zijn deze waardes voor Nederland nu uitzonderlijk hoog?
Deze waardes zijn niet uitzonderlijk voor Nederland denk ik, gebeurd een paar keer in de zomer.
Dit is meer uitzonderlijk:
http://forum.onweer-onlin(...)1309010703_thumb.jpg
Life is Music
  donderdag 8 september 2011 @ 19:20:35 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101719069
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:58 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Deze waardes zijn niet uitzonderlijk voor Nederland denk ik, gebeurd een paar keer in de zomer.
Dat ziet er inderdaad nog wat heftiger uit ;) Dacht ergens gelezen te hebben dat waardes boven de 1000 voor Nederland uitzonderlijk zijn, vandaar :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 8 september 2011 @ 19:29:48 #17
172693 hans1988
weet ik veel...zeg et ma
pi_101719446
T is wel weer toevallig he, ik had me weer eens voorgenomen misschien zaterdag te gaan barbeknoeien, krijgen we dit soort weer weer :')

Heel toevallig had ik het barbeknoei-vlees ook al klaarliggen op dezelfde dag als het pukkelpop-noodweer ;(

ik moet vaker gaan barbeknoeien :D
  donderdag 8 september 2011 @ 19:45:54 #18
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_101720136
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:58 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

28 juni!
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_101721605
Dit was trouwens van een paar dagen geleden in Arnhem

Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_101723079
Ik vrees toch dat Appelpop echt hinder gaat ondervinden gezien de weerkaarten momenteel. Vreemd dat de organisatie nog geen mail heeft teruggestuurd

Uitleg onderste kaart:

De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energieuitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.

Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradient in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.

http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/theta-e
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  donderdag 8 september 2011 @ 20:51:10 #21
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_101723535
We moeten het maar bekijken hoe het allemaal gaat lopen.
Ik weet wel dat het met de feesten ook echt feest is :o
pi_101723680
Hier hebben we een buurtfeest. Met grote tent en barbecue (en ik moet helpen met het vis roken) :')

Ach, gewoon uitgaan van het meest negatieve scenario, dan kan het altijd meevallen :)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  donderdag 8 september 2011 @ 21:03:39 #23
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_101724329
quote:
14s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:14 schreef DutchErrorist het volgende:
Dit was trouwens van een paar dagen geleden in Arnhem

[ afbeelding ]
Mooie foto
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
  donderdag 8 september 2011 @ 21:16:49 #24
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_101725493
Eeuhm vallen aardschokken hier ook in eigenlijk #utrecht net :o!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 september 2011 @ 21:23:59 #25
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_101726039
20km ten ZO van Nijmegen. 4.3 Schaal van Richter
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: