abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102902472
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 00:15 schreef Sosha het volgende:
Hee, ik wilde net editen ;).
Heb je topic nog eens bekeken en je hebt gelijk, het is niet je spelling waar het aan schort. Je haalt de en het soms door elkaar (ook in bovenstaande post: het is 'het punt', dus schrijf je 'een goed punt', niet 'een goede punt'), maar verder valt me niets op aan je spelling. Ik weet nu wel weer waarom ik je topic vervelend vond om te lezen: je schrijfstijl en zinsbouw vind ik niet zo mooi. Maar da's persoonlijk, denk ik.
Mijn wortels liggen niet in Nederland. Nederlands is niet mijn moedertaal. Dus de lidwoorden 'de en het' haal ik zeker door elkaar. Dat ligt aan mijn afkomst!!!

Er zijn geen regels voor wanneer je 'de en het' schrijft. Vandaar dat het voor mij lastig blijft. Het enige wat ik er aan kan doen is zoveel mogelijk boeken lezen om het te verbeteren. En ik lees aardig veel. Ook al zeg ik het zelf. Vooral fantasy boeken vind ik fantastisch.

Mijn zinsopbouw daar heb ik nooit commentaar op gehad. Dus daar schort het ook niet aan. Mijn schrijfstijl is ook wat origineel. Maar daar zal ik verder niet op ingaan.
pi_102902666
Ik weet dat dat lastig is als Nederlands je moedertaal niet is, ik kan om die reden ook geen Duits, haha. ;) Voor een Nederlander is het verwarren van 'de' en 'het' echter - helaas - wel opvallend. Wat je schrijfstijl betreft: haha, origineel is een goed woord ;). Het valt me vooral op dat je zinnen wat kort zijn. Ze lopen niet zo lekker en komen op mij wat houterig over, maar nogmaals, dat kan persoonlijke voorkeur zijn.

We gaan trouwens wel gigantisch off-topic ;)
pi_102902814
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 00:38 schreef Sosha het volgende:
Ik weet dat dat lastig is als Nederlands je moedertaal niet is, ik kan om die reden ook geen Duits, haha. ;) Voor een Nederlander is het verwarren van 'de' en 'het' echter - helaas - wel opvallend. Wat je schrijfstijl betreft: haha, origineel is een goed woord ;). Het valt me vooral op dat je zinnen wat kort zijn. Ze lopen niet zo lekker en komen op mij wat houterig over, maar nogmaals, dat kan persoonlijke voorkeur zijn.

Houterig? Persoonlijk ben ik het niet met je eens. Dat zijn meningsverschillen.

'De en het' daar zal ik waarschijnlijk mijn hele leven mee blijven stoeien. Veel lezen en hopen dat ik progressie maak op dat gebied. Maar het zal er altijd wel een beetje in blijven zitten. Daar heb ik al vrede mee gesloten!! Simpelweg omdat ik geen handvaten (grammaticale regels) heb om op terug te vallen. Je moet het aanvoelen. Nederlanders kunnen dat. Voor veel buitenlanders is het een hele andere verhaal.

We gaan zeker offtopic. Maar het moet af en toe kunnen.
pi_102903585
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 19:13 schreef Serieuzeonderwerpen het volgende:

[..]

Je trekt wel heel erg snel conclusies, Lord.

En als we toch gaan letten op spelfouten. Zie mijn verbetering hierboven. Jij typt ook niet foutloos. Houdt dat in je achterhoofd. Mij hier een beetje aanvallen om mijn grammatica. Maar bedankt dat je het ter berde brengt. Dan leer ik van mijn fouten. Dank u.
De gebiedende wijs enkelvoud wordt gespeld als de stam. Vroeger werd de gebiedende wijs meervoud gespeld als stam+t. "Helpt elkaar, koopt Nederlandse waar"
Maar tegenwoordig is het gewoon zonder t. Ook in het meervoud.
En zeker in het enkelvoud, als je een enkele persoon (nl L_V) gebiedt.
En het is te berde brengen.

Het is niet erg slim om hier de macho uit te gaan hangen. De meeste mensen hier zijn aardig goed in taal, maar twijfelen desondanks nog regelmatig. En dat hoort ook zo: taal is een voortdurend veranderende afspraak tussen mensen. Nog los van allerlei dialecten, gewoontes, familiegebruiken en dergelijke relevante invloeden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_102903743
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 00:38 schreef Sosha het volgende:

Mwa, dat ben ik helaas niet met je eens. Gewoon in een goede krant als de Volkskrant: ...de organisatie dat...
In artikelen van auteurs met heel Nederlandse namen.

De woordgeslachten zijn al teruggebracht van m, v, o tot de- en het-woorden, maar zelfs dat onderscheid vervaagt.

Origineel niet. Misschien moet er een topic komen voor taalfouten die gaandeweg aan invloed winnen en dus helaas over enige tijd geen taalfouten meer zijn?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_102903795
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 01:21 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De gebiedende wijs enkelvoud wordt gespeld als de stam. Vroeger werd de gebiedende wijs meervoud gespeld als stam+t. "Helpt elkaar, koopt Nederlandse waar"
Maar tegenwoordig is het gewoon zonder t. Ook in het meervoud.
En zeker in het enkelvoud, als je een enkele persoon (nl L_V) gebiedt.
En het is te berde brengen.

Het is niet erg slim om hier de macho uit te gaan hangen. De meeste mensen hier zijn aardig goed in taal, maar twijfelen desondanks nog regelmatig. En dat hoort ook zo: taal is een voortdurend veranderende afspraak tussen mensen. Nog los van allerlei dialecten, gewoontes, familiegebruiken en dergelijke relevante invloeden.
Ik weet niet welke betekenis 'macho' voor jou heeft, maar voor mij heeft het een heel andere betekenis dan waar jij op reageert. Ik reageer op deze topic!!! Knoop dat goed in je oren.

Taal is lastig. Het verandert continu. Zeker zullen mensen hier over twijfelen. Maar je moet niet bang zijn om fouten te maken als je er maar van leert. En daar zijn veel mensen wel bang voor. Als je ze erop aanspreekt dan hebben ze er teveel moeite mee. Een stukje mentaliteit daar ligt het ook aan.
pi_102903953
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 01:33 schreef Serieuzeonderwerpen het volgende:

[..]

Ik weet niet welke betekenis 'macho' voor jou heeft, maar voor mij heeft het een heel andere betekenis dan waar jij op reageert. Ik reageer op deze topic!!! Knoop dat goed in je oren.

Taal is lastig. Het Zij verandert continu. Zeker zullen mensen hier over twijfelen. Maar je moet niet bang zijn om fouten te maken als je er maar van leert. En daar zijn veel mensen wel bang voor. Als je ze erop aanspreekt dan hebben ze er teveel moeite mee. Een stukje mentaliteit daar ligt het ook aan.
Vet van mij: _O-

Taal is in elk geval niet onzijdig, dus het is fout. Ik heb het opgezocht, want ik wist het ook niet meer: taal is een vrouwelijk woord.

Oh, en met macho bedoel ik iemand die een grote mond opzet en maar moet afwachten of hij die waar kan maken.
pi_102904002
Wat zijn er toch veel idioten in dit topic. :') _O-
pi_102904114
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 01:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij: _O-

Taal is in elk geval niet onzijdig, dus het is fout. Ik heb het opgezocht, want ik wist het ook niet meer: taal is een vrouwelijk woord.

Oh, en met macho bedoel ik iemand die een grote mond opzet en maar moet afwachten of hij die waar kan maken.
Je ego is ook weer gestreeld? Aangezien je het vet vindt.

Maar bedankt dat je mij erop wijst dat taal een vrouwelijk woord is. Dan weet ik voortaan dat ik een vrouwelijk verwijswoord moet gebruiken.

Dus macho slaat niet op mij. Ik zet geen grote mond op! Ik reageer op de reacties op deze topic. Een heel groot verschil lijkt mij.
pi_102904178
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 01:30 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Mwa, dat ben ik helaas niet met je eens. Gewoon in een goede krant als de Volkskrant: ...de organisatie dat...
In artikelen van auteurs met heel Nederlandse namen.
Je hebt gelijk. Het wordt overal steeds vaker verkeerd gedaan, op televisie maar ook in gerespecteerde kranten en tijdschriften.
Mijn 100% Hollandse vriend gebruikt 'die' en 'dat' ook verkeerd, maar ik ben gestopt hem te verbeteren ;(
pi_102904194
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 02:01 schreef Sosha het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Het wordt overal steeds vaker verkeerd gedaan, op televisie maar ook in gerespecteerde kranten en tijdschriften.
Mijn 100% Hollandse vriend gebruikt 'die' en 'dat' ook verkeerd, maar ik ben gestopt hem te verbeteren ;(
Fantastisch Sosha.

Leuke username trouwens. Ik vind het als een echte naam ook leuk (soscha)! Offtopic trouwens, maar moest het even kwijt.
pi_102904236
Ik ken inderdaad ook een Soscha :P maar mijn echte naam is 't niet. En eh, wat vind je fantastisch..? Of was dat sarcasme?
pi_102904259
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 02:09 schreef Sosha het volgende:
Ik ken inderdaad ook een Soscha :P maar mijn echte naam is 't niet. En eh, wat vind je fantastisch..? Of was dat sarcasme?
Zeker geen sarcasme. Ik reageerde op je mededeling dat je was gestopt je vriend te verbeteren met 'die en dat'. Dat vond ik fantastisch. Het bezorgde mij een glimlach. HAHA. Ik zag het helemaal voor mij.

En Socha is een hele leuke naam. Zeker.
pi_102904275
Begint meer het Margriettopic te worden, hè?
pi_102904310
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 20:43 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Jouw verbetering is onnodig en je maakt alweer een nieuwe fout :P
Een tikje offtopic (maar dat was alles hierboven sowieso al): weet iemand hoe het zit met de uitspraak van een/één? Ik had hier onlangs een discussie over met een vriend van mij. Hij vond het netter staan als iemand 'Ik heb een huis gekocht' uitsprak met de 'een' als 'één'. Nu is dat natuurlijk een mening, maar ik ben benieuwd of er een richtlijn of voorkeursuitspraak is. Mij lijkt het namelijk logisch dat je enkel één zegt (even afgezien van de momenten waarop het móet) als je de nadruk op het aantal wil leggen, terwijl 'een' een zekere willekeur aanduidt. Als ik 'één huis' heb gekocht dan klinkt dat in mijn oren dus alsof het feit dat het er maar één is mijn hoofdboodschap is, terwijl dat over het algemeen een vanzelfsprekendheid is en het er simpelweg om draait dat er 'een' huis is gekocht. 'Een huis' vind ik dan dus correcter klinken. Ik kan het alleen niet helemaal vastpinnen, mijn uitleg is enigszins vaag. En uiteindelijk maakt het ook niet héél veel uit. Maar ik ben benieuwd of een van beide uitspraken correcter is. Iemand een idee?
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  maandag 10 oktober 2011 @ 06:16:22 #276
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_102904681
Tenzij de context om de benadrukking van het aantal (één) vraagt, zou ik toch gewoon kiezen voor het onbepaald lidwoord (een).
The love you take is equal to the love you make.
pi_102907871
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 06:16 schreef Lienekien het volgende:
Tenzij de context om de benadrukking van het aantal (één) vraagt, zou ik toch gewoon kiezen voor het onbepaald lidwoord (een).
Ja, dat is kort samengevat ook wat mijn intuïtie zegt. :)
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  maandag 10 oktober 2011 @ 14:43:15 #278
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_102914861
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 14:38 schreef 3-voud het volgende:
Oh God, zijn krimpspier begint te trillen.
Gewoon rustig lezen en zie hoe je jezelf de das om doet.

Leuk ook hoe die eerste zin op de tweede aansluit.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 10 oktober 2011 @ 14:44:50 #279
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_102914913
quote:
10s.gif Op maandag 10 oktober 2011 14:43 schreef Copycat het volgende:

[..]

Leuk ook hoe die eerste zin op de tweede aansluit.
Het verklaart mijn gebrek aan adem, denk ik :D
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 10 oktober 2011 @ 14:45:38 #280
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_102914943
Alsmede de kromming van mijn tenen. Maar dat gebeurt bij dat zielig excuus voor een user wel vaker.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')