jammer dat de plaatjes allemaal dood zijnquote:Op dinsdag 6 september 2011 23:41 schreef Dagoduck het volgende:
Ik kan me deze nog herinneren:
http://www.knmi.nl/cms/co(...)arste_in_twaalf_jaar
Ik was 9, stonden we op de dijkLekker tegen de wind inhangen.. kwam een paar dagen later in het bos, telde al snel 10 bomen die waren omgewaaid
edit:
[Centraal] Zware storm 27 oktober
[Centraal] Zware storm 27 oktober (deel 2)
Dat weet ik nog wel dak van restaurant, hele daken van flats erafActie! Sensatie!
Inderdaad, veel wind en regen. Het gaat aardig tekeerquote:
Zo te zien had Breda toen ook al een forcefield. Ik herinner me er dan ook niets van. De storm van januari 1990 daarentegenquote:Op woensdag 7 september 2011 01:23 schreef marcel-o het volgende:
[..]
jammer dat de plaatjes allemaal dood zijn
Vertel't eens. Toen was ik nog niet geboren, en ik denk vele met mij. Er was ook een keer een erge storm in 2006/2007, in de middag.quote:Op woensdag 7 september 2011 06:21 schreef JDude het volgende:
[..]
Zo te zien had Breda toen ook al een forcefield. Ik herinner me er dan ook niets van. De storm van januari 1990 daarentegen.
Die van 1990 was zeker heftig. Ik weet nog wel dat er overal stapels kapotte dakpannen lagen en het was het einde van de watertoren hier (daar werd een gigantisch gat in geblazen).quote:Op woensdag 7 september 2011 07:26 schreef Mpj het volgende:
[..]
Vertel't eens. Toen was ik nog niet geboren, en ik denk vele met mij. Er was ook een keer een erge storm in 2006/2007, in de middag.
Van het KNMI, tussen de 10 a 45 mm de laatste 24u.quote:Op woensdag 7 september 2011 07:50 schreef Jor_Dii het volgende:
Ben benieuwd naar de neerslaghoeveelheden
Aha, een terrorist onder ons.quote:Op woensdag 7 september 2011 02:00 schreef DJKoster het volgende:
De regen is hier, in Enschede, ook losgebarsten.. *blaast bootje op*
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mij mag je er voor wakker maken.
Cape en neerslag zien er alvast goed uit.quote:Op woensdag 7 september 2011 09:54 schreef Drugshond het volgende:
Er zijn weer onweer kansen aanstaande zaterdag.
Dat viel me vanochtend ook via een andere site, maar die maken waarschijnlijk ook gebruik van dezelfde satellietbeelden.quote:Op woensdag 7 september 2011 11:45 schreef Dven het volgende:
http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/Satellit-Europa
Wat gebeurde er om 07-09 om 01:00?
Even een vraagje over dat CAPE. Als ik mij wat inlees dan staat er dat CAPE-waardes boven de duizend in Nederland een zeer grote instabiliteit betekenen. Nu krijgt Midden-/Oost-Nederland een CAPE-waarde van 500-1000. Wat is nu de potentie van zo'n waarde als je het uitdrukt in weersomstandigheden?quote:Op woensdag 7 september 2011 13:14 schreef aloa het volgende:
[..]
Cape en neerslag zien er alvast goed uit.
Je praat eigenlijk over de potentie/kans. Tot 1000 j/kg staat voor "licht onstabiel". Tevens neem je de lifted mee in je voorspelling. Op de kaartjes hier boven geeft die -2/-4 max aan. Dat wil eigenlijk zeggen dat er een bui met onweer mogelijk is.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Even een vraagje over dat CAPE. Als ik mij wat inlees dan staat er dat CAPE-waardes boven de duizend in Nederland een zeer grote instabiliteit betekenen. Nu krijgt Midden-/Oost-Nederland een CAPE-waarde van 500-1000. Wat is nu de potentie van zo'n waarde als je het uitdrukt in weersomstandigheden?
Ook blijkt dat CAPE verzadigde lucht nodig heeft om los te komen. Kan ik hieruit opmaken dat de kans op zware buien in het westen met een lage CAPE maar hogere neerslagverwachting (dus hogere verzadiging van de lucht, neem ik aan?) groter is dan in het oosten, waar andersom het geval is?
Alvast dank mocht iemand mijn vraag willen beantwoorden
Waar is het op die wereldsatelliet zichtbaar dan? Blijft inderdaad apart, hoe zou het kunnen komen?quote:Op woensdag 7 september 2011 13:17 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Dat viel me vanochtend ook via een andere site, maar die maken waarschijnlijk ook gebruik van dezelfde satellietbeelden.
Hier is het ook zichtbaar: http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/Satellit-Jorden
Edit:
http://wolken.buienradar.nl/history.aspx
Selecteer tijd: 01:15 en 01:30
Men eerste reactie is ruis/ of een satelliet die even iets oppikt van de maan/zon etc.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Waar is het op die wereldsatelliet zichtbaar dan? Blijft inderdaad apart, hoe zou het kunnen komen?
Maakt het een stuk duidelijker, bedanktquote:Op woensdag 7 september 2011 13:38 schreef Drassss het volgende:
[..]
Je praat eigenlijk over de potentie/kans. Tot 1000 j/kg staat voor "licht onstabiel". Tevens neem je de lifted mee in je voorspelling. Op de kaartjes hier boven geeft die -2/-4 max aan. Dat wil eigenlijk zeggen dat er een bui met onweer mogelijk is.
Zie hier voor de uitgebreide uitleg
http://members.home.nl/weerlicht.boz/cape.htm
Er zijn uiteraard nog betere sites, maar bovenstaande site geeft even rap aan wat ze bedoelen met de 2 waardes.
Als je kiest voor 09-07 01:00 dan zie je een lichte waas vanaf links tot het midden.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Waar is het op die wereldsatelliet zichtbaar dan? Blijft inderdaad apart, hoe zou het kunnen komen?
Volgens mij zit dat ergens rond -9. Voor echte klappers van onweersbuien zitten wij vaak hier in Nederland rond -5/-6 Ik twijfel of ik lagere getallen heb gezien hier in Nederland. In Amerika uiteraard heb je soms echt machtige onweersbuien en daar vliegen de cijfers uiteraard wat verder omlaagquote:Op woensdag 7 september 2011 13:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Maakt het een stuk duidelijker, bedankt
Laatste vraag, de LI. Tot hoever kan deze het negatieve in en wanneer wordt het bijzonder voor Nederlandse begrippen?
Nu je het zegt, inderdaad. Valt op dat het samenvalt met het moment dat de zon vanaf die zijde van de aarde niet meer zichtbaar is. Zal het daar dan mee te maken hebben en zal het daarom ook dagelijks zo te zien zijn?quote:Op woensdag 7 september 2011 13:55 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Als je kiest voor 09-07 01:00 dan zie je een lichte waas vanaf links tot het midden.
Oke, kan ik ook die waardes een plekje geven. Toch weer iets extra's waar ik nu kan proberen over mee te praten! ;-)quote:Op woensdag 7 september 2011 13:57 schreef Drassss het volgende:
[..]
Volgens mij zit dat ergens rond -9. Voor echte klappers van onweersbuien zitten wij vaak hier in Nederland rond -5/-6 Ik twijfel of ik lagere getallen heb gezien hier in Nederland. In Amerika uiteraard heb je soms echt machtige onweersbuien en daar vliegen de cijfers uiteraard wat verder omlaag
Hehe, geen probleem.quote:Op woensdag 7 september 2011 14:06 schreef Dven het volgende:
Toch nog een laatste vraag...
Waar haal je die kaarten vandaan?
Thanks! Ga me maar weer verdiepen in meteorologie, heb het als kind altijd enorm interessant gevonden, tot m'n tiende werd ik de weerman genoemd door familieledenquote:Op woensdag 7 september 2011 14:07 schreef Drassss het volgende:
[..]
Hehe, geen probleem.
Er zijn meerdere sites. Ik haal oa. mijn info van deze site.
http://skywarn.jimdo.com/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |