Ook de jaren '90 kenden natuurlijk ouderwets Nederlands baggerweer. Maar één dag staat toch wel bovenaan qua bagger.
Op 25 januari 1990 trok een zeer zware storm over Nederland en zorgde voor enorme problemen.
Als je hem hebt meegemaakt, dan ben je die dag waarschijnlijk niet meer vergeten...
Het KNMI over die dag:
quote:
De storm van 25 januari 1990 was een van de ergste in zeker honderd jaar en de zwaarste in een kwart eeuw. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar de dramatische berichten konden een ramp niet voorkomen. Zeventien mensen verloren het leven. De gevolgen waren zo groot omdat de wind tijdens de avondspits zijn top bereikte. De luchthaven Schiphol was tijdelijk onbereikbaar. Het weg- en treinverkeer werd volledig ontwricht door omgewaaide bomen, vernielde bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. Duizenden reizigers strandden in de grote steden en moesten daar noodgedwongen de nacht doorbrengen.
![]()
Wat weet jij nog van deze dag?
Ik weet nog dat wij de kantine van school waar wij zaten te kaarten werden uitgejaagd met de, naar wij dachten, kutsmoes dat er een orkaan aan kwam. Eenmaal buiten gekomen viel het ons op dat het inderdaad wel erg hard waaide.
De fietstocht naar huis was een lastige onderneming. Door de zijwind was het lastig om op het fietspad te blijven, en er lagen al de nodige flinke takken op de weg. De A2 waar wij via een viaductje overheen fietsten was ook redelijk bezaaid met takken. Later is daar de snelweg helemaal afgesloten omdat er meerdere bomen over de weg lagen.
Toen ik eenmaal thuis kwam trof ik een behoorlijk ongeruste moeder aan, niet alleen omdat ik nog op de fiets zat, maar ook omdat de kas die wij hadden behoorlijk beschadigd begon te raken door ramen die uit de kas van onze buren vlogen en op onze kas terecht kwamen.
Uiteindelijk viel de schade aan de kas nog mee: de week daarvoor waren nog alle kapotte ramen vervangen. De glaszetter mopperde toen nog dat het zo rustig was de laatste tijd, en dat er maar weer eens een goede storm moest komen
![]()
De kas van de buurman had echter vrijwel geen ramen meer over en is ook nooit meer hersteld.
De boosdoener van die dag:
![]()
Post hier je verhalen, of nog beter: foto's!
[b]Op
maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P