abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:06:50 #1
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_42537802
Ook de jaren '90 kenden natuurlijk ouderwets Nederlands baggerweer. Maar één dag staat toch wel bovenaan qua bagger.

Op 25 januari 1990 trok een zeer zware storm over Nederland en zorgde voor enorme problemen.
Als je hem hebt meegemaakt, dan ben je die dag waarschijnlijk niet meer vergeten...

Het KNMI over die dag:
quote:
De storm van 25 januari 1990 was een van de ergste in zeker honderd jaar en de zwaarste in een kwart eeuw. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar de dramatische berichten konden een ramp niet voorkomen. Zeventien mensen verloren het leven. De gevolgen waren zo groot omdat de wind tijdens de avondspits zijn top bereikte. De luchthaven Schiphol was tijdelijk onbereikbaar. Het weg- en treinverkeer werd volledig ontwricht door omgewaaide bomen, vernielde bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. Duizenden reizigers strandden in de grote steden en moesten daar noodgedwongen de nacht doorbrengen.

Wat weet jij nog van deze dag?

Ik weet nog dat wij de kantine van school waar wij zaten te kaarten werden uitgejaagd met de, naar wij dachten, kutsmoes dat er een orkaan aan kwam. Eenmaal buiten gekomen viel het ons op dat het inderdaad wel erg hard waaide.
De fietstocht naar huis was een lastige onderneming. Door de zijwind was het lastig om op het fietspad te blijven, en er lagen al de nodige flinke takken op de weg. De A2 waar wij via een viaductje overheen fietsten was ook redelijk bezaaid met takken. Later is daar de snelweg helemaal afgesloten omdat er meerdere bomen over de weg lagen.
Toen ik eenmaal thuis kwam trof ik een behoorlijk ongeruste moeder aan, niet alleen omdat ik nog op de fiets zat, maar ook omdat de kas die wij hadden behoorlijk beschadigd begon te raken door ramen die uit de kas van onze buren vlogen en op onze kas terecht kwamen.
Uiteindelijk viel de schade aan de kas nog mee: de week daarvoor waren nog alle kapotte ramen vervangen. De glaszetter mopperde toen nog dat het zo rustig was de laatste tijd, en dat er maar weer eens een goede storm moest komen De kas van de buurman had echter vrijwel geen ramen meer over en is ook nooit meer hersteld.

De boosdoener van die dag:

Post hier je verhalen, of nog beter: foto's!
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_42537838
Daar weet ik niets meer vanaf. Ik herinner me enkel een zware storm in Brabant in de zomer van '92.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_42538145
Kan ik me ook nog wel herinneren (ik was toen 8). Maar eigenlijk vooral omdat toen een ruzie met onze buren begon. Ze woonden pas naast ons en hadden wat nieuwe boompjes geplant. Tijdens die storm waaide onze schutting om, precies op die boompjes Die buren helemaal flippen en dat kwam nooit meer goed (was overigens van het type kampvolk dat helemaal niet in die buurt thuishoort).
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:20:10 #4
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_42538211
Ik weet nog dat de ruit van onze woonkamer helemaal doorveerde, ik mocht langer opblijven (zodat ik Klokhuis kon kijken), en later zijn we nog naar de oprit van de snelweg gelopen om te kijken naar een omgewaaide vrachtwagen.

Nostalgie
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_42538299
mijn vaders is toen nog voor mij joystick wezen kopen, in een plaats 20km verderop, voor mijn verjaardag.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:23:35 #6
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_42538311
Wat ik er nog van weet is dat het tijdens die storm ook enorm veel weerlichtte... bijna constant verlichtte hemel.

En overdag zag ik een grote euh ... 'zandzak' van 120x120m ergens in een boom bungelen...
die heb ik er uitgevist. vervolgens mijn skateboard gepakt... en lekker op de ring aan het wind-skaten gegaan... tering.. wat ging dat hard!

Verder weet ik nog dat er ontelbaar veel dakpannen door de hele wijk lagen...

Maar die bliksemflitsen zijn toch wel de mooiste herinneringen aan die storm...

[ Bericht 0% gewijzigd door RecomServ op 10-10-2006 12:24:31 (typo) ]
www.wildpianoz.nl Wild Pianoz Show.
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:26:36 #7
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_42538411
weet alleen nog dat de straten bezaaid waren met daktegels en takken van bomen.
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:27:12 #8
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_42538425
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 12:06 schreef Againzender het volgende:

Als je hem hebt meegemaakt, dan ben je die dag waarschijnlijk niet meer vergeten...
Ik was toen 18 en moet het dus behoorlijk bewust meegemaakt hebben. Maar ik kan me er echt niets van herinneren.
Grappig om te zien dat kids van 10 jaar jonger blijkbaar nog wel herinneringen hebben aan deze storm.
pi_42538555
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 12:27 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik was toen 18 en moet het dus behoorlijk bewust meegemaakt hebben. Maar ik kan me er echt niets van herinneren.
Grappig om te zien dat kids van 10 jaar jonger blijkbaar nog wel herinneringen hebben aan deze storm.
Ik was toen 15, maar ik kan hem ook echt niet meer herinneren. Ook niet van die 17 doden. Waren er toen ook al allerlei hoaxende groperingen die beweerden dat het aan de milieuvervuiling lag?
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:33:26 #10
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_42538624
Toen was ik 3

Ik herinner me dus helemaal niets ervan
World Wrestling Entertainment
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:33:34 #11
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_42538627
Ik kan me er ook werkelijk niets van herinneren...
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  Vis een optie? dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:33:50 #12
70532 loveli
N
pi_42538639
Wij hadden klasseavond. De helft van de leerlingen kon niet meer naar huis en heeft moeten logeren. Ook het telefoonnet was deels buiten werking.
crap in = crap out
pi_42538650
Ik vernam net dat wij twee maanden in een nieuw huis woonden en konden gaan zoeken naar dakpannen .
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_42538718
dat heb ik niet meegekregen blijkbaar
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:36:37 #15
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_42538734
Zat toen op de basisschool ('k was zeven jaar) en weet dat ik op weg naar school ongeveer omver werd geblazen bij een plein met hoge flats. Ook overal waren bomen omgevallen. Heeft blijkbaar veel indruk gemaakt, aangezien ik het me nog kan herinneren
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:38:16 #16
23283 Mobster273
BEEEEEEER.......GOOOOOOOD!!!
pi_42538794
ik herinner mij slechts een storm waarbij de lampen binnen wat begonnen flikkeren, maar ik heb eigenlijk geen idee of dat deze was of een andere
...houdt toch vooral van bier
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
Sober: a disturbing period of time between drinking sessions
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:41:36 #17
46911 Mjam
Zweven is leven
pi_42538906
Ik weet nog goed dat ik uit mijn raam kon zien hoe 2 flats licht heen en weer bewogen. Ik geloofde eerst mijn ogen niet, maar anderen zagen het ook.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:52:54 #18
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_42539249
De volgende dag leek het wel als of alle dakpannen in het centrum van het dorp waar ik toen woonde er af waren gewaait....het lag zeker wel kniehoog aan scherven, toen ik, eigenwijs, op de fiets naar school ging. Was idd een pittig stormpje.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:55:36 #19
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_42539319
Ik kan me nog herinneren dat alle stadsbussen ongeveer stapvoets moesten rijden omdat ze zo heen en weer slingerden. Mijn opa had schade aan zijn auto omdat er kiezelstenen van platte daken afwaaiden.

Bij ons thuis is er een toen een 10 meter hoge conifeer omgewaaid. Deze zat aan de muur verankerd met een stalen oogbout van 1 cm doorsnede. Het oog was geheel uitgerekt door de kracht waarmee de boom er aan aan het trekken was.
pi_42539699
Chinezen die overal over klagen
JOHNNY HEITINGA
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:30:21 #21
3878 Vork
Manisch creatief
pi_42540368
Ik had die avond nog Atletiek training, maar ik ben toen niet gegaan, aangezien de dakpannen door de straten vlogen (nouja, bijna wel dan). Later hoorde ik dat sommigen wel waren wezen trainen, maar die konden amper op de baan blijven door de storm (lekker verantwoord ook met kinder dan 8 a 9 jaar) Maar verder dan heel veel wind en wat schade de volgende dag heb ik er niet van gemerkt. Zoals in de krant, het leven lag even 'lam'.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:34:24 #22
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_42540472
17 doden? das wel heel veel!

Ik kan me er vaag wel iets van herinneren, die storm
Where law ends, tyrrany begins.
pi_42540621
Jawel,

woonde toen nog in utrecht, en ik was met mn moeder onderweg naar huis, we moesten nog maar een metertje of 50 ofzo, maar ik moest huilen en toen gingen we schuilen in een portiekje, en later vlug naar huis gerend!
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:39:14 #24
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_42540622
Ik weet nog dat mijn pa de schuifdeuren van de serre toen vergrendeld heeft met houten balken! En de dag na zo'n storm was het altijd leuk om te gaan strandwandelen.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_42540897
ik was 18 en heb op de fiets m'n zus opgehaald die was spelen bij een vriendinnetje. uitkijken voor dakpannen en uitkijken dat je niet de weg opgeblazen werd.

m'n zus opgehaald en terugfietsen met dezelfde problemen. nog een paar grapjassen die vuurwerk af gingen steken wat tegen m'n zus aanwaaide en ze daardoor schrok en onder een auto terechtkwam. gelukkig was het een geparkeerde auto
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')