monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 19:34 |
Hallo allen, Afgelopen zaterdag hebben house_is_a_feeling en ik een fiat 133 gekocht bij een schuurverkoop! Al langere tijd, eigenlijk sinds dat we elkaar kennen wilden we graag een opknap fiatje en nu hebben we er dus eentje gevonden. ![]() Het is dus een fiat 133 uit 1975 die zo'n 30 jaar niet meer heeft gereden ![]() Uiteindelijk hebben we de fiat voor 250 euro kunnen kopen, onder voorbehoud dat we het kentekenbewijs nog van de eigenaar krijgen. De beste man had namelijk veel kentekenbewijzen niet bij zich. ![]() ![]() Hierbij een foto van hoe de fiat uit de schuur kwam: ![]() ![]() Toen we thuis waren hebben we het beest meteen even gepoetst en vandaag al aan de slag gegaan met de auto te strippen. ![]() Het vastgelopen blok. Hier en daar kruipspray ingespoten, ook achter de bougies om met goede hoop de zuigers los te laten komen. Kwestie van geduld & brute kracht? ![]() Enig echt rot puntje van de auto, enkele gaatjes in de vloer. ![]() De bumper, en andere bumper ook, opgepoetst. Moet nog enigszins uitgedeukt worden. ![]() En zo staat de auto er nu bij: ![]() ![]() Bepaalde gaatjes zijn afgeplakt ivm regen. Vannacht gaat er ook nog een hoes overheen. Belangrijkste wat we nu moeten doen is zorgen dat het beest begint te puffen. Daarna het interieur aanpakken en als laatste de buitenkant. Dingen die nu echt mis zijn: • Geen beweging in motor • Rechter raam sluit niet, hendel zit los. • Rechter portier gaat niet op slot. • Gat in vloer bij het gaspedaal • Vastgeroeste onderdelen • Banden + alles wat we nog tegenkomen. Tips zijn welkom! ![]() [ Bericht 100% gewijzigd door monsterd. op 04-09-2011 19:52:47 ] | |
monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 19:35 |
Daarnaast moeten we nog even toegeven dat we allebei een boek autotechniek voor dummies nodig hebben ![]() ![]() | |
Piles | zondag 4 september 2011 @ 19:37 |
Misschien handig om de foto's even te verkleinen ![]() | |
monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 19:37 |
Fok resized ze toch automatisch. | |
Piles | zondag 4 september 2011 @ 19:38 |
Ja, maar het downloaden duurt wel even... | |
monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 19:39 |
Ik zal er eventjes naar kijken dan. | |
Pizzakoppo | zondag 4 september 2011 @ 19:42 |
Wat een mooie Fiat, koopje voor 250 euro, wat voor auto staat er achter de fiat op de eerste foto? Je ziet alleen een koplamp aan de linker kant... | |
Palomar | zondag 4 september 2011 @ 19:44 |
30 jaar stilgestaan... hoop voor je dat er nog iets van te maken is. Lijkt me echt een hel, alles wat vastgeroest/gerot is ![]() En de banden waren nog wel gevuld na 30 jaar? ![]() [edit] mn browser (google chrome) vindt die grote plaatjes ook niet zo leuk..... | |
DJ_ | zondag 4 september 2011 @ 19:45 |
een oude bmw 5 serie van eind jaren 70 ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 4 september 2011 @ 19:46 |
Da's een 3.0 CSL. | |
DJ_ | zondag 4 september 2011 @ 19:48 |
mm dat zou ook heel goed kunnen, het is best lastig te zien ![]() | |
monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 19:48 |
De banden waren wel redelijk plat bij aankoop, thuis hebben we ze even opgepompt om het verplaatsen van de auto wat makkelijker te maken. | |
Klonk | zondag 4 september 2011 @ 19:51 |
Nopes, is een BMW 316 | |
house_is_a_feeling | zondag 4 september 2011 @ 19:53 |
Die rode is idd een 316. | |
Pizzakoppo | zondag 4 september 2011 @ 19:58 |
Ik bedoel niet de duidelijke BMW aan de rechterkant maar de auto achter de fiat waar je alleen een koplamp van ziet, of is dat ook een BMW? | |
Klonk | zondag 4 september 2011 @ 20:03 |
Lijkt me een NSU Prinz | |
monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 20:03 |
Dat kon een alfa of een BMW geweest zijn. Weet het niet meer precies, sorry. Als het een alfa was dan was het de alfa die de eigenaar later zelf naar huis mee nam. Als het een BMW was dan is die opgekocht door een autobedrijf. ![]() | |
L0we | zondag 4 september 2011 @ 20:06 |
De motor krijg je met brute kracht waarschijnlijk niet lekker los. Ik zou het met heel veel geduld aanpakken. Dus inderdaad wat kruipolie in de bougies, en daarna in iedere cylinder een beetje dunne olie. Kwestie van weken voor je hem los hebt verwacht ik. Je kan ook de hele motor demonteren, en vervolgens de boel gangbaar krijgen, maar daarmee kijk je dus eigenlijk wel tegen een hele motorrevisie aan ![]() Het laswerk wil ik wel voor jullie doen tegen een schappelijke prijs ![]() | |
monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 20:08 |
We proberen hem ook echt los te weken. Ik weet nog niet wie het laswerk gaat doen. Ik denk dat de vriend van mijn moeder dat opzich zou kunnen, als het niet lukt laat ik het je nog weten! Bedankt voor het aanbod iig. ![]() | |
Pizzakoppo | zondag 4 september 2011 @ 20:13 |
Ja, vermoedde al een Alfa, volgens mij een Alfetta. Erg mooie auto's btw! | |
Klonk | zondag 4 september 2011 @ 20:15 |
Tof project trouwens ![]() En toch denk dat ik de onbekende een NSU Prinz is, vooral de vorm van de koplampen en de motorkap ![]() | |
house_is_a_feeling | zondag 4 september 2011 @ 20:18 |
Er zaten twee NSU's bij, sowieso een witte, of die rode er een is laat ik aan jullie over. Ik heb de foto's nog geresized, ze linken naar dropbox dus als ze nu nog verkeerd staan ligt het aan de browsercache. @Lowe, we hebben de tijd! ![]() | |
Sounddragon | zondag 4 september 2011 @ 20:42 |
Strak karretje ![]() Heb je niet meer foto's van de schuurinhoud? ![]() | |
monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 20:44 |
Nope. Als je op marktplaats zoekt op schuurvondst kom je de advertentie tegen en daarin vind je wat foto's die voor de verkoop gemaakt zijn. | |
Sounddragon | zondag 4 september 2011 @ 20:58 |
Gevonden, maar da's ook niet veel soeps ![]() Jammer, moet hier ergens om de hoek zijn, kan bijna niet missen ![]() | |
Klonk | zondag 4 september 2011 @ 21:04 |
http://www.mijnalbum.nl/Album=687KGMHY damn wat een snoepgoed staat daar zeg... | |
Sounddragon | zondag 4 september 2011 @ 21:09 |
D'r staan wat aparte dingen tussen, maar ook in beroerde staat denk ik; dat vaststaande blokkie van de 133 zal niet de enige zijn ben ik bang ![]() Ik zie ook wel een aantal auto's waarvan de ramen open hebben gestaan, daar wordt een interieur ook niet beter van.. Magoed, dit (project) topic ging over de 133, laten we niet te ver afdwalen ![]() | |
cofi | zondag 4 september 2011 @ 21:16 |
Ik vind het wel erg stoer dat TS en haar vriend zonder echte autotechnische kennis zo'n auto kopen! [ Bericht 8% gewijzigd door cofi op 04-09-2011 21:23:16 ] | |
monsterd. | zondag 4 september 2011 @ 22:38 |
Nouja we gaan het ook allemaal leren he. Daarbij hebben we mensen paraat die de kennis wel hebben en ook wel willen helpen. ![]() | |
Anne | zondag 4 september 2011 @ 23:08 |
Om de hoek? ![]() Ik heb het project trouwens in het overzicht gezet, onder jouw username mosterd. -> Overzicht Projecten | |
ellevehC86 | maandag 5 september 2011 @ 08:44 |
Die blauwe Renault 5 vind ik toch wel een schattig dingetje ![]() | |
Kriegel | maandag 5 september 2011 @ 13:28 |
![]() Dude, een Mitsubishi Celeste! ![]() ![]() Shit hee, die zijn tegenwoordig serieus zeldzaam. Waarom heb je die laten staan, Monsterd? Ik bedoel, niks tegen die Fiat als je dat leuk vindt, maar er staan daar echt een paar veel coolere/waardevollere auto's tussen. Niet dat ik weet in welke staat ze zijn, maar die NSU, de Alfa's, deze Mitsu... doe mij maar. ![]() | |
Klonk | maandag 5 september 2011 @ 13:36 |
Ik heb maar even een apart topic aangemaakt voor het andere snoepgoed in die schuur: Schuurvondst | |
monsterd. | maandag 5 september 2011 @ 15:54 |
De celeste zag er niet zo goed uit en stond ergens in het midden, bumper tegen bumper met nog heel veel autos ervoor. Verder wilden wij echt een fiatje dus vind ik het niet zo erg dat we andere misschien "zeldzamere" autos voor moesten laten liggen. | |
Kriegel | maandag 5 september 2011 @ 16:22 |
Ah, dat is inderdaad niet zo handig als zo'n kar tussen twintig andere auto's staat. | |
blup | maandag 5 september 2011 @ 16:27 |
Geef dat blokkie de tijd te weken in de olie, forceer het niet. Heb je daar nou ook een lantaarnpaal recht voor je oprit staan ![]() | |
monsterd. | maandag 5 september 2011 @ 16:28 |
Ja ![]() | |
RainofDeath | maandag 5 september 2011 @ 16:30 |
Wat betreft het vastzittende blok: - bougies eruit - paar druppels olie in elke cilinder - in de 2e versnelling zetten en rustig heen en weer drukken Met een beetje geluk komt ie los | |
monsterd. | maandag 5 september 2011 @ 16:59 |
| |
cofi | maandag 5 september 2011 @ 17:00 |
Gelukt?? | |
monsterd. | maandag 5 september 2011 @ 17:01 |
Nee nog niet ![]() | |
cofi | maandag 5 september 2011 @ 17:02 |
Haha, ok, je had geluk zo mooi doorgestreept... ![]() | |
densmee | maandag 5 september 2011 @ 19:34 |
of een sleutel op de krukaspoelie en rustig draaien | |
house_is_a_feeling | maandag 5 september 2011 @ 19:44 |
Ook helemaal vast! Het enige wat begon te bewegen was alles behalve de krukas. ![]() | |
gateway | maandag 5 september 2011 @ 20:05 |
Leuk topic om te volgen! Ben benieuwd! wel lef, onervaren een auto te gaan opknappen ![]() | |
powerflux | maandag 5 september 2011 @ 20:06 |
olie via de bougie-gaten naar binnendruppelen en rustig afwachten. nooit geweld gebruiken. | |
rene90 | maandag 5 september 2011 @ 20:13 |
Kan je niet een liedje met zware bass erop zetten dat het gewoon los trilt ![]() Ben benieuwd hoelang het duurt voordat je hem uiteindelijk los hebt ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 6 september 2011 @ 02:44 |
In de versnelling zetten en voor- en achteruit duwen met wat beleid? ![]() | |
L0we | dinsdag 6 september 2011 @ 07:56 |
Dat dus. Laat hem zo maar eens een week staan, elke dag ff olie druppelen. Alles beter dan dat je de boel forceert | |
powerflux | dinsdag 6 september 2011 @ 08:21 |
oh en haal het kleppendeksel eraf en smeer de nokkenas ook in. die zal ook kurkdroog zijn. | |
monsterd. | woensdag 7 september 2011 @ 20:10 |
Het blok is los! Hij draait alleen niet een volledige slag dus we vermoeden dat er een klep vast zit. binnenkort als het weer wat beter is gaan we dat loshalen dus. | |
blup | woensdag 7 september 2011 @ 22:22 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
powerflux | woensdag 7 september 2011 @ 23:14 |
keep it up! | |
densmee | woensdag 7 september 2011 @ 23:24 |
kleppendeksel er even af halen en kijken of alle kleppen nog gangbaar zijn | |
mark_dabomb | donderdag 8 september 2011 @ 10:04 |
Mooi projectje hoor ![]() | |
L0we | donderdag 8 september 2011 @ 11:04 |
Beter kan je het niet hebben, weet ik hoeveel jaar in een droge schuur ![]() | |
monsterd. | donderdag 8 september 2011 @ 11:50 |
Beiden deuren moeten gedaan worden en verder maar een heel klein plaatje onderin bij het gaspedaal; daar zit een gaatje. Verder valt het idd mee. Maargoed, er zit wel flink roest op en heel veel onderdelen zitten vast! | |
monsterd. | zaterdag 10 september 2011 @ 20:54 |
De vriend van mn moeder is vandaag bezig geweest met de fiat. Ondertussen is het hele motorblok uit de auto gehaald. De klep die vast zat is gelukkig lostgekomen! Verder lekt de waterpomp een beetje, dus daar zullen we wat aan moeten doen. Overigens is is de auto geproduceerd in 1974. Hij heeft dus waarschijnlijk ook nog eens een klein jaartje in de showroom gestaan ![]() | |
monsterd. | maandag 19 september 2011 @ 23:13 |
Ik ga van de week eens kijken of ik de oude eigenaar nog eens kan bereiken voor de papieren. Het wordt wel tijd na 3 weken. ![]() Verder hebben we maar weinig met de fiat gedaan..Het enige wat op de planning staat deze week is om hem even goed te laten luchten (hij staat nu buiten onder zeil) en verder het motorblok schoon te maken ![]() | |
De_Melkboer | maandag 19 september 2011 @ 23:51 |
En volgens mij zijn die motorblokjes aardig gangbaar, ook gebruikt in de Panda 34, iets vergroot in de panda 43, de 127 en cinquecento. Kijk maar eens op Fiat forums of op Problemcar. Leuke wagen hoor, best iets bijzonders vandaag de dag. | |
Kriegel | maandag 19 september 2011 @ 23:59 |
Kijk je wel uit met dat zeil, monsterd? Dat is ironisch genoeg nou juist voor roestgevoelige auto's vaak funest, je beschermt ze weliswaar tegen directe neerslag maar al het water dat zich onder de auto verzamelt (en soms zelfs onder het zeil) kan vervolgens nergens heen. Stilstaand water is schadelijker dan vluchtend. Hebben jullie niet iets van een carport ofzo? | |
powerflux | maandag 19 december 2011 @ 11:56 |
Hoe staat het hier mee? | |
house_is_a_feeling | maandag 19 december 2011 @ 12:35 |
Niet daar, wel een garage hier in Enschede. Dit ligt even stil omdat we waarschijnlijk weer gaan verhuizen. Wel weer naar de plek waar de auto staat dus dan kan daar de aandacht heen. Al ziet mevrouw wel steeds meer charme in een 850. ![]() | |
Dingest | maandag 19 december 2011 @ 22:39 |
850s rotten wel als de pest. Ze zijn erg leuk om mee te rijden - ondanks geen enkel vermogen - maar als je niet héél goed oplet op wat je koopt kan je bijna meteen een complete restauratie van de carrosserie tegemoet zien ![]() Ik wil wel wat horrorfoto's laten zien anders ![]() | |
monsterd. | maandag 19 december 2011 @ 23:33 |
Nou kom maar op, ben wel benieuwd. ![]() | |
Dingest | maandag 19 december 2011 @ 23:40 |
Nou had ik die van mij voor maar een paar 100 euro gekocht, maar ik heb daarna bij exemplaren gekeken die voor 1500 aangeboden werden en die bij de volgende APK net zo rot zouden blijken ![]() Rot die ik pas later te zien krijg vanonder een inspectiekuil: ![]() ![]() ![]() | |
Dingest | maandag 19 december 2011 @ 23:47 |
Daarna ben ik de auto uit elkaar gaan halen, en dit is wat ik tegenkwam, al wist ik wel dat het zeker geen smetteloze auto zou zijn. Maar dat het zo erg was... ![]() Frame achterruit (en dat lekt allemaal door, dus al het isolatiemateriaal was gaan rotten door de jaren heen): ![]() Frame voorruit: ![]() Staat van binnendorpels: ![]() Onder rubbers van de deuren: ![]() Daarna ben ik wat roestige delen vrij gaan maken: ![]() Scherm voor: ![]() Dorpels voor: ![]() Dorpels achter: ![]() En binnenkant wielkast/bevestigingspunt ophanging: ![]() Aan beide kanten ongeveer even erg, en nog wat gaten in de vloerplaten ![]() | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 20 december 2011 @ 05:43 |
Ze maakten wel kwaliteitsbandjes 30 jaar terug ![]() | |
monsterd. | dinsdag 20 december 2011 @ 09:40 |
Wat een rot exemplaar.. Heb je het nog wel afgemaakt? Ik kijk sowieso zo nu en dan op marktplaats wat er staat.. Voorlopig nog niets bijzonders voor niet al te veel geld.. Dus een 850 zit er voorlopig nog niet in. Het probleem met de 133 is nu voornamelijk dat hij nog steeds onder het zeil staat. Toen het nog beter weer was, werd ie zo nu en dan gelucht maar nu eigenlijk niet meer.. Ik verwacht dus eigenlijk nog meer roest en nog meer zooischimmels etc. ![]() Hij moet sowieso uit elkaar, of het nog uiteindelijk een semidonor wordt voor een 850 of dat we hem gaan opknappen, daar ben ik nog niet over uit ![]() | |
house_is_a_feeling | dinsdag 20 december 2011 @ 12:49 |
Dat gaat echt niet. Voor minder moeite heb je een nieuwe motor er in! Alle body ervan is toch niet te gebruiken op een 850 ![]() De roest bij de ruiten hebben wij ook. De auto zou eigenlijk in z'n geheel een roestbehandeling moeten krijgen, en daarna een nieuw kleurtje. Maar of dat nog het geld waard is.. voor minder moeite kunnen we een 126p uit z'n iconische land halen. | |
monsterd. | dinsdag 20 december 2011 @ 13:57 |
Ik doelde ook op het interieur, om dat te herbruiken eventueel ![]() | |
house_is_a_feeling | dinsdag 20 december 2011 @ 13:57 |
De stoelen dus. ![]() | |
monsterd. | dinsdag 20 december 2011 @ 14:54 |
Ja, want die vind ik mooi! Maak me nou eens even niet belachelijk ![]() ![]() | |
monsterd. | donderdag 29 maart 2012 @ 10:10 |
Fiat is helaas verkocht en wordt in de loop van aankomende week opgehaald.. Hij stond nog steeds op de oprit zonder dat er iets gebeurde. Heb verder ook niet meer de tijd en geen garageruimte meer. Balen, want het is zo'n leuk ding! ![]() | |
L0we | donderdag 29 maart 2012 @ 11:47 |
Zonde! | |
Turquaz52 | donderdag 29 maart 2012 @ 13:13 |
Wat jammer nou! | |
Dingest | donderdag 29 maart 2012 @ 13:54 |
Had hem al gezien op MP, maar het was net een paar weken te vroeg voor mij om te overwegen of ik er nog iets aan had kunnen hebben ![]() | |
monsterd. | donderdag 29 maart 2012 @ 14:10 |
Ik heb ook heel veel reacties gehad. Maargoed nu wordt de fiat alsnog opgeknapt in plaats van dat hij bij mijn ouders op de stoep blijft doorroesten. Ik check nog wel zo nu en dan op marktplaats of ik iets vervangends kan vinden met iets minder werk. Maargoed, dat zullen we wel in de toekomst zien. ![]() | |
Dingest | donderdag 29 maart 2012 @ 14:18 |
Hangt van je budget af, rond de 2000 euro kan je een redelijke 133/850 nog wel vinden wat de moeite is om eens een kijkje te nemen ![]() | |
monsterd. | donderdag 29 maart 2012 @ 17:21 |
Het oorspronkelijke plan was eigenlijk altijd geweest om een 126 te halen, en je kunt ze maar tot 1996 invoeren. Ze hebben. Namelijk geen lambasonde en vanaf 96 waren die dus verplicht. Ik weet het nu alleen niet want ze zijn wel echt een stuk kleiner dan de 133. Hrb een beetje gekeken maar misschien is een 133 uit spanje een optie. Ik las alleen dat het veel gedod is om het op naam te zetten ed. | |
Dingest | donderdag 29 maart 2012 @ 17:49 |
Ja, ik weet het. Een brakke regel en sneu voor de mensen die een Maluch uit Polen hadden gehaald, omdat een lambdasonde technisch gewoon niet mogelijk is ![]() Veel kleiner vond ik wel meevallen, de 133/850 is ook al geen grote auto hoor ![]() ![]() Volgens mij vallen de kosten en moeite van het invoeren wel mee, zolang je maar geen problemen met de taalbarrière en alles helder verloopt. | |
T42 | donderdag 29 maart 2012 @ 19:05 |
iedergeval is dit autotje gered van de opkoper die zowat de hele schuur opkocht en heeft gesloopt voor onderdelen. (dacht ik gehoord te hebben) | |
monsterd. | donderdag 29 maart 2012 @ 20:36 |
We zijn beiden Pools, dus zelf uit Polen halen moet ook wel lukken. ![]() Nouja ik heb verder geen proefrit ermee gemaakt enzo, maar na wat rondjes in de mini van mijn zusje zou ik het fijn vinden om in een hobbyauto wel rechtop te kunnen zitten ![]() Meen je? ![]() | |
Dingest | donderdag 29 maart 2012 @ 20:57 |
Als je zelf Pools bent, ben je het bijna verplicht natuurlijk ![]() Ik bedoelde meer dat die verzamelaar je in contact kan brengen met een Poolse liefhebber, dacht in de buurt van Kraków, die de goede exemplaren in Polen voor je kan opsnorren. 126s schijnen nog wel eens in vrij goede staat uit een schuur getrokken te worden. Dan had opa op de wachtlijst gestaan en tegen de tijd dat hij er eentje kreeg/kocht was opa al dood of zoiets ![]() ![]() De eerste generaties beginnen daar nu toch wel meer geld waard te worden. Worden toch wel gezien als deel van de geschiedenis en cultuur, omdat de Polen ook doorhebben dat het een belangrijk onderdeel van hun mobilisering heeft gevormd. Latere exemplaren zijn ook beter geïsoleerd. Ik heb bij die man in een jaren '70 en jaren '90 model rondgereden, verschil in herrie is vrij groot ![]() Oh, en ze zijn nog simpeler en goedkoper in onderhoud ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Dingest op 29-03-2012 21:04:26 ] | |
house_is_a_feeling | donderdag 29 maart 2012 @ 22:25 |
Hmm opzich wel interesse in contact, kan altijd kijken wat daaruit komt etc. ![]() ![]() Oh oeps: Ik ben monsterd dus nu, even onder het account van house ![]() | |
T42 | donderdag 29 maart 2012 @ 23:21 |
motorblokken enzo worden niet meer gemaakt hé ![]() | |
Dingest | donderdag 29 maart 2012 @ 23:45 |
Dit is zijn site, e-mailadres staat er ook wel op: http://fiat-126.nl/ Ergens staan ook wat verslagjes van hoe hij ze uit Polen heeft gehaald; daar kopen, zelf meteen terugrijden ![]() Een heleboel dingen zijn ook generiek, zelfde stoeltjes, bakjes, knopjes en dat soort dingen. Binnenruimte viel mij bij de 850 ook op, was zelfs erg ruim voor zo'n kleine auto. Dat is iets waar Fiat heel erg goed in is/was. | |
monsterd. | vrijdag 30 maart 2012 @ 11:41 |
Heb de verslagen zojuist gelezen. Leuk! Ik ga even kijken of ik het zelf kan proberen met hulp van familie/vrienden. Daarnaast nog even twee maanden sparen ![]() Ik zit stiekem gewoon alleen maar te kijken naar maluchjes met dezelfde kleur en interieur als de 133. ![]() Opzich zou het met heel weinig geld wel moeten lukken, zeker onder de 1000 euro. Vlucht is zo enkel rond de 60 euro (voor 2 personen), treinvervoer afhankelijk van regio maar ook niet veel. Auto zo rond de 300-600, in Nederland op naam zetten en omzetten 150 euro + nog 100 euro voor eventuele reparaties. + 200 aan benzine hooguit. Ik kan ook nog overwegen om de auto niet op te geven als export maar simpelweg op mijn naam te zetten, maargoed daarvoor moet ik wel in Polen ingeschreven staan op een adres en dan ben ik dus niet ![]() ![]() | |
monsterd. | vrijdag 20 april 2012 @ 19:28 |
De fiat is alsnog niet opgehaald. Hij was in eerste instantie verkocht, koper zou hem op korte termijn ophalen. Hij moest alleen zijn schuur uitruimen. Daarna kwamen de smoesjes en nu komt hij alsnog niet ![]() Iemand interesse? ![]() | |
Dingest | vrijdag 20 april 2012 @ 19:42 |
Volgens mij wonen jullie te ver weg ![]() | |
monsterd. | vrijdag 20 april 2012 @ 20:04 |
Zutphen ligt regelijk centraal toch ![]() Ik ga zelf de 133 niet meer rijdend maken. Het is voor de beperkte kennis die ik heb gewoon te veel werk en ik wil de vriend van mijn moeder er ook niet echt mee opzadelen. Daarnaast heb ik nu een 126 op het oog. Hij staat alleen 750 km hiervandaan ![]() | |
Dingest | vrijdag 20 april 2012 @ 20:58 |
Dat is het probleem natuurlijk, je weet niet wat er na 30 jaar nog meer vastzit en vergaan is. Ik verwacht een aantal rubbers en de remmen, misschien de koppeling ook, maar dat is bij zo'n auto niet overdreven ingewikkeld. Die motor heb je er vrij vlot uit. Kost vooral tijd allemaal (en onderdelen). Zou op zich een leuke bezigheid zijn, maar ik vrees dat de aanschaf een beetje lastig uit kan ![]() Ah, een leuk tripje wel om een 126 op te halen ![]() ![]() | |
monsterd. | vrijdag 20 april 2012 @ 21:08 |
Voor 250 mag je hem altijd overnemen ![]() ![]() Nouja ben nu aan het kijken wat het goedkoopste is met rijden etc. Heb de eigenaar gemaild met wat vragen over de technische staat etc. Die fiat zelf is heel goedkoop, dus ik vermoed dat er het een en het ander aan zit te komen. De poolse APK verloopt ook bijna, maargoed dat hoeft niet heel gek te worden wat betreft de kosten. Het meeste waar ik mee zit is of het handiger zou zijn om de maluch dan aan een oplegger mee te nemen. En zo ja, hoe ik dan aan een oplegger kom en wat daarvan de kosten zijn. Enig idee? ![]() | |
house_is_a_feeling | vrijdag 20 april 2012 @ 21:10 |
Te veel, als die rijdt dan rijdt ie. | |
monsterd. | vrijdag 20 april 2012 @ 21:11 |
Jawel dat is ook zo, maar we hebben maar 2 bestuurders dan. Jij en ik. Aangezien dan een van ons ook de andere auto moeten besturen vind ik het een beetje saai en lang alleen in de auto ![]() | |
Dingest | vrijdag 20 april 2012 @ 21:23 |
Ach, er is vast altijd nog wel iemand te vinden die in zo'n ding wil tuffen ![]() Tsja, het is niet overdreven ver weg, alleen jammer dat m'n auto voor dagelijks gebruik eerst door de APK moet (en ik er dan 4 nieuwe banden op wil) en ik binnenkort al een andere auto moet/wil kopen voor de Carbage Run ![]() ![]() Je moet goed onthouden dat een Poolse APK geen Nederlandse APK is. De Polen letten vooral op dat de auto geen gevaar is voor anderen. Mankeert er iets aan dat alleen de bestuurder kan treffen vinden ze dat niet zo boeiend. Onze eisen zijn veel strenger. Afhankelijk van het bouwjaar hoeft zo'n 126 daar ook niet veel te kosten, er was een periode dat ze die dingen massaal door de shredder haalde want niemand hoefde ze. De oer-126jes beginnen nu wel in waarde te stijgen ![]() Als je een autoambulance moet huren gaat je dat zo'n 50 euro per dag kosten (+ brandstof natuurlijk). Een oprijwagen gaat per kilometer + brandstof en daar zou ik op zo'n afstand niet aan beginnen. Er zijn ook trekstangen; dan wordt het 126je de aanhanger, wordt met 500jes ook nog gedaan. Eerste hit op Google levert ook een 126 op toevallig ![]() ![]() Het ideaalst zou zijn om zo'n ding te lenen, maar met z'n tweeën heen en dan met de auto los proberen terug te rijden. Daar heb je denk ik ook het meest plezier van. Althans, als ik een auto uit het buitenland zou halen zou ik hem zelf willen terugrijden als het even kan ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 20-04-2012 21:37:20 (aanvulling) ] | |
Dingest | vrijdag 20 april 2012 @ 22:23 |
Als ik van één van jullie een PM hebt ontvangen (dit is één van mijn weinige actieve topics ![]() ![]() | |
monsterd. | vrijdag 20 april 2012 @ 22:40 |
Oja die trekstangen heb ik voorbij zien komen. Als we er eentje zouden kunnen lenen dan zouden we hem zelf ook nog kunnen besturen met een gewoon rijbewijs B. Ik weet dat de Poolse APK een stuk minder waard is dan de Nederlandse, maar er moet enige vorm van een keuring opzitten wil ik hem naar Nederland rijden. Opzich zijn er nu genoeg onderdelen te verkrijgen in Nederland en daarnaast kan ik eventueel hem nog in Polen gauw laten fixen. Ik had een mailtje naar de verkoper gestuurd, kreeg ik terug dat hij hoopte dat de auto dan Nederland zou halen. ![]() ![]() Ik heb je trouwens geen PM verstuurd, misschien dat house dat heeft gedaan. Hij is nu onderweg naar huis, dus kan het straks wel even laten weten ![]() | |
house_is_a_feeling | vrijdag 20 april 2012 @ 23:24 |
Ik ben onschuldig. | |
Dingest | vrijdag 20 april 2012 @ 23:33 |
Dan zal het wel een mysterie blijven ![]() Ik zou dan proberen om zo'n trekstang te lenen (of huren), maar wel met de auto proberen naar huis te rijden. Als hij het begeeft kan je altijd nog slepen/aanhangwagen spelen. Althans, dat zou ik doen als leukste en meest avontuurlijke oplossing ![]() ![]() Vraag is vooral hoeveel vertrouwen je in die Poolse techneut/verkoper steekt ![]() ![]() | |
monsterd. | vrijdag 20 april 2012 @ 23:52 |
Ach we kunnen gewoon even kijken, het is ook een goed excuus om de nieuwe carisma van house in te rijden. ![]() Mocht die het niet worden dan staat er in de buurt daaro ook nog wel een hoop. ![]() | |
Sneezeechu | zaterdag 21 april 2012 @ 00:04 |
Vervoer? die Fiat 133 past gewoon op de bak van een sprinter weet ik uit ervaring te vertellen past met gemak. | |
Dingest | zaterdag 21 april 2012 @ 00:26 |
Nou ja, al met al zou het denk ik een euro of 350 kosten om hem hier op de oprit te hebben staan. Niet overdreven duur, afhankelijk van hoe hij er in het algemeen aan toe is, maar met wat onzekere uitgaven in de toekomst durf ik het er nu niet voor neer te leggen ![]() En ik ben benieuwd over de 126-vorderingen, die hoor ik ook graag ![]() | |
T42 | zondag 22 april 2012 @ 01:41 |
![]() | |
monsterd. | woensdag 25 april 2012 @ 19:13 |
We hebben een blauw exemplaar gekocht. Eerste 125 km zijn heel goed gegaan. Morgen gaan we weer terug naar nederland, zelfrijdend met 2 autos dus. Lekker 80 op de snelweg toeren ![]() | |
Dingest | woensdag 25 april 2012 @ 22:48 |
Top, veel plezier ![]() Ik ben ook hard op zoek naar een 126, maar wat meer in de regio zijn ze nu even erg lastig te vinden ![]() | |
monsterd. | donderdag 26 april 2012 @ 07:13 |
In nl? Er staan idd maar weinig te koop, heb het ook in de gaten gehouden. Nouja eentje uit polen is bij lange na ook niet al te gemakkelijk. We hebben genoeg rotte varianten gezien hier, daarnaast konden we ze amper op de weg vinden. Een paar jaar geleden aas dat heel anders maar nu lijkt het alsof ze met een sloopregeling van de aardbodem verdwenen zijn ![]() |