FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] Fiat Seat 133 1975
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 19:34
Hallo allen,

Afgelopen zaterdag hebben house_is_a_feeling en ik een fiat 133 gekocht bij een schuurverkoop! Al langere tijd, eigenlijk sinds dat we elkaar kennen wilden we graag een opknap fiatje en nu hebben we er dus eentje gevonden. :)

Het is dus een fiat 133 uit 1975 die zo'n 30 jaar niet meer heeft gereden :'). Al die tijd heeft de fiat in de schuur gestaan. Omdat de eigenaar meerdere auto's in een schuur had staan (zo'n 80 in totaal) en wat problemen met de politie had gekregen naar aanleiding van het hoge aantal auto's in de schuur, moeten alle auto's binnen 14 dagen weg zijn. Dit was voor ons de ideale kans om eens te gaan kijken. We wisten van te voren dat hij iig 2 fiatjes 133 had. Eenmaal aangekomen was het een hel om opzoek naar een auto te gaan; alle auto's stonden namelijk strak tegen elkaar aan geparkeerd.. We hadden het geluk dat de fiat die we hebben gekocht in een hoek redelijk vooraan stond, want je moest letterlijk over de auto's heen lopen om bij andere auto's te kunnen komen. Daardoor liepen veel auto's onnodige deukschade op. Jammer, maargoed.

Uiteindelijk hebben we de fiat voor 250 euro kunnen kopen, onder voorbehoud dat we het kentekenbewijs nog van de eigenaar krijgen. De beste man had namelijk veel kentekenbewijzen niet bij zich. :') Het frappante van alles was, dat wij als eersten met een auto naar huis toe konden zo rond half 4 (we waren daar al vanaf 10 uur 's morgens) aangezien de eigenaar het overzicht zelf niet had.. Daarnaast duurde het heel erg lang met afhandelen omdat de situatie heel warrig was. :{

Hierbij een foto van hoe de fiat uit de schuur kwam:
2011-09-03%2013.44.30.jpg
2011-09-03%2013.52.04%20%281%29.jpg

Toen we thuis waren hebben we het beest meteen even gepoetst en vandaag al aan de slag gegaan met de auto te strippen.
IMG_20110904_140922.jpg

Het vastgelopen blok. Hier en daar kruipspray ingespoten, ook achter de bougies om met goede hoop de zuigers los te laten komen. Kwestie van geduld & brute kracht?
IMG_20110904_174830.jpg

Enig echt rot puntje van de auto, enkele gaatjes in de vloer.
IMG_20110904_170234.jpg

De bumper, en andere bumper ook, opgepoetst. Moet nog enigszins uitgedeukt worden.
IMG_20110904_170315.jpg

En zo staat de auto er nu bij:
2011-09-04%2019.23.12.jpg
2011-09-04%2019.23.23.jpg

Bepaalde gaatjes zijn afgeplakt ivm regen. Vannacht gaat er ook nog een hoes overheen.

Belangrijkste wat we nu moeten doen is zorgen dat het beest begint te puffen. Daarna het interieur aanpakken en als laatste de buitenkant.

Dingen die nu echt mis zijn:

• Geen beweging in motor
• Rechter raam sluit niet, hendel zit los.
• Rechter portier gaat niet op slot.
• Gat in vloer bij het gaspedaal
• Vastgeroeste onderdelen
• Banden

+ alles wat we nog tegenkomen. Tips zijn welkom! :9

[ Bericht 100% gewijzigd door monsterd. op 04-09-2011 19:52:47 ]
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 19:35
Daarnaast moeten we nog even toegeven dat we allebei een boek autotechniek voor dummies nodig hebben :'). Totdat we het een beetje door hebben krijgen we hulp van het ouderlijk front! :)
Pileszondag 4 september 2011 @ 19:37
Misschien handig om de foto's even te verkleinen ;)
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 19:37
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 19:37 schreef Piles het volgende:
Misschien handig om de foto's even te verkleinen ;)
Fok resized ze toch automatisch.
Pileszondag 4 september 2011 @ 19:38
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 19:37 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Fok resized ze toch automatisch.
Ja, maar het downloaden duurt wel even...
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 19:39
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 19:38 schreef Piles het volgende:

[..]

Ja, maar het downloaden duurt wel even...
Ik zal er eventjes naar kijken dan.
Pizzakoppozondag 4 september 2011 @ 19:42
Wat een mooie Fiat, koopje voor 250 euro, wat voor auto staat er achter de fiat op de eerste foto? Je ziet alleen een koplamp aan de linker kant...
Palomarzondag 4 september 2011 @ 19:44
30 jaar stilgestaan... hoop voor je dat er nog iets van te maken is. Lijkt me echt een hel, alles wat vastgeroest/gerot is ;)

En de banden waren nog wel gevuld na 30 jaar? :P

[edit] mn browser (google chrome) vindt die grote plaatjes ook niet zo leuk.....
DJ_zondag 4 september 2011 @ 19:45
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 19:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
Wat een mooie Fiat, koopje voor 250 euro, wat voor auto staat er achter de fiat op de eerste foto? Je ziet alleen een koplamp aan de linker kant...
een oude bmw 5 serie van eind jaren 70

sm_users_img-101470.jpg
ZwartmetSuikerzondag 4 september 2011 @ 19:46
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 19:45 schreef DJ_ het volgende:

[..]

een oude bmw 5 serie van eind jaren 70

[ afbeelding ]
Da's een 3.0 CSL.
DJ_zondag 4 september 2011 @ 19:48
quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2011 19:46 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Da's een 3.0 CSL.
mm dat zou ook heel goed kunnen, het is best lastig te zien :)
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 19:48
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 19:44 schreef Palomar het volgende:
30 jaar stilgestaan... hoop voor je dat er nog iets van te maken is. Lijkt me echt een hel, alles wat vastgeroest/gerot is ;)

En de banden waren nog wel gevuld na 30 jaar? :P

[edit] mn browser (google chrome) vindt die grote plaatjes ook niet zo leuk.....
De banden waren wel redelijk plat bij aankoop, thuis hebben we ze even opgepompt om het verplaatsen van de auto wat makkelijker te maken.
Klonkzondag 4 september 2011 @ 19:51
quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2011 19:46 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Da's een 3.0 CSL.
Nopes, is een BMW 316
house_is_a_feelingzondag 4 september 2011 @ 19:53
Die rode is idd een 316.
Pizzakoppozondag 4 september 2011 @ 19:58
Ik bedoel niet de duidelijke BMW aan de rechterkant maar de auto achter de fiat waar je alleen een koplamp van ziet, of is dat ook een BMW?
Klonkzondag 4 september 2011 @ 20:03
Lijkt me een NSU Prinz
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 20:03
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 19:58 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik bedoel niet de duidelijke BMW aan de rechterkant maar de auto achter de fiat waar je alleen een koplamp van ziet, of is dat ook een BMW?
Dat kon een alfa of een BMW geweest zijn. Weet het niet meer precies, sorry. Als het een alfa was dan was het de alfa die de eigenaar later zelf naar huis mee nam. Als het een BMW was dan is die opgekocht door een autobedrijf. :P
L0wezondag 4 september 2011 @ 20:06
De motor krijg je met brute kracht waarschijnlijk niet lekker los. Ik zou het met heel veel geduld aanpakken. Dus inderdaad wat kruipolie in de bougies, en daarna in iedere cylinder een beetje dunne olie.

Kwestie van weken voor je hem los hebt verwacht ik. Je kan ook de hele motor demonteren, en vervolgens de boel gangbaar krijgen, maar daarmee kijk je dus eigenlijk wel tegen een hele motorrevisie aan ;).

Het laswerk wil ik wel voor jullie doen tegen een schappelijke prijs :). PM maar indien interesse
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 20:08
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 20:06 schreef L0we het volgende:
De motor krijg je met brute kracht waarschijnlijk niet lekker los. Ik zou het met heel veel geduld aanpakken. Dus inderdaad wat kruipolie in de bougies, en daarna in iedere cylinder een beetje dunne olie.

Kwestie van weken voor je hem los hebt verwacht ik. Je kan ook de hele motor demonteren, en vervolgens de boel gangbaar krijgen, maar daarmee kijk je dus eigenlijk wel tegen een hele motorrevisie aan ;).

Het laswerk wil ik wel voor jullie doen tegen een schappelijke prijs :). PM maar indien interesse
We proberen hem ook echt los te weken. Ik weet nog niet wie het laswerk gaat doen. Ik denk dat de vriend van mijn moeder dat opzich zou kunnen, als het niet lukt laat ik het je nog weten! Bedankt voor het aanbod iig. :)
Pizzakoppozondag 4 september 2011 @ 20:13
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 20:03 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Dat kon een alfa of een BMW geweest zijn. Weet het niet meer precies, sorry. Als het een alfa was dan was het de alfa die de eigenaar later zelf naar huis mee nam. Als het een BMW was dan is die opgekocht door een autobedrijf. :P
Ja, vermoedde al een Alfa, volgens mij een Alfetta. Erg mooie auto's btw!
Klonkzondag 4 september 2011 @ 20:15
Tof project trouwens :)

En toch denk dat ik de onbekende een NSU Prinz is, vooral de vorm van de koplampen en de motorkap

NSU_Prinz_1000_TT_1.jpg
house_is_a_feelingzondag 4 september 2011 @ 20:18
Er zaten twee NSU's bij, sowieso een witte, of die rode er een is laat ik aan jullie over. Ik heb de foto's nog geresized, ze linken naar dropbox dus als ze nu nog verkeerd staan ligt het aan de browsercache.

@Lowe, we hebben de tijd! ^O^
Sounddragonzondag 4 september 2011 @ 20:42
Strak karretje ^O^

Heb je niet meer foto's van de schuurinhoud? :P
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 20:44
quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2011 20:42 schreef Sounddragon het volgende:
Strak karretje ^O^

Heb je niet meer foto's van de schuurinhoud? :P
Nope. Als je op marktplaats zoekt op schuurvondst kom je de advertentie tegen en daarin vind je wat foto's die voor de verkoop gemaakt zijn.
Sounddragonzondag 4 september 2011 @ 20:58
Gevonden, maar da's ook niet veel soeps ;)

Jammer, moet hier ergens om de hoek zijn, kan bijna niet missen :9
Klonkzondag 4 september 2011 @ 21:04
http://www.mijnalbum.nl/Album=687KGMHY

damn wat een snoepgoed staat daar zeg...
Sounddragonzondag 4 september 2011 @ 21:09
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 21:04 schreef Klonk het volgende:
http://www.mijnalbum.nl/Album=687KGMHY

damn wat een snoepgoed staat daar zeg...
D'r staan wat aparte dingen tussen, maar ook in beroerde staat denk ik; dat vaststaande blokkie van de 133 zal niet de enige zijn ben ik bang :{
Ik zie ook wel een aantal auto's waarvan de ramen open hebben gestaan, daar wordt een interieur ook niet beter van..

Magoed, dit (project) topic ging over de 133, laten we niet te ver afdwalen :)
cofizondag 4 september 2011 @ 21:16
Ik vind het wel erg stoer dat TS en haar vriend zonder echte autotechnische kennis zo'n auto kopen!

[ Bericht 8% gewijzigd door cofi op 04-09-2011 21:23:16 ]
monsterd.zondag 4 september 2011 @ 22:38
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 21:16 schreef cofi het volgende:
Ik vind het wel erg stoer dat TS en haar vriend zonder echte autotechnische kennis zo'n auto kopen!
Nouja we gaan het ook allemaal leren he. Daarbij hebben we mensen paraat die de kennis wel hebben en ook wel willen helpen. :)
Annezondag 4 september 2011 @ 23:08
quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2011 20:58 schreef Sounddragon het volgende:
Gevonden, maar da's ook niet veel soeps ;)

Jammer, moet hier ergens om de hoek zijn, kan bijna niet missen :9
Om de hoek? :P. Hetzelfde dorp!

Ik heb het project trouwens in het overzicht gezet, onder jouw username mosterd. -> Overzicht Projecten
ellevehC86maandag 5 september 2011 @ 08:44
Die blauwe Renault 5 vind ik toch wel een schattig dingetje :P
Kriegelmaandag 5 september 2011 @ 13:28
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 21:04 schreef Klonk het volgende:
http://www.mijnalbum.nl/Album=687KGMHY

damn wat een snoepgoed staat daar zeg...
Foto-XYZCWHXX.jpg

Dude, een Mitsubishi Celeste! :o

mitsubishi_celeste_1024x768.jpg

Shit hee, die zijn tegenwoordig serieus zeldzaam. Waarom heb je die laten staan, Monsterd? Ik bedoel, niks tegen die Fiat als je dat leuk vindt, maar er staan daar echt een paar veel coolere/waardevollere auto's tussen. Niet dat ik weet in welke staat ze zijn, maar die NSU, de Alfa's, deze Mitsu... doe mij maar. :9
Klonkmaandag 5 september 2011 @ 13:36
Ik heb maar even een apart topic aangemaakt voor het andere snoepgoed in die schuur: Schuurvondst
monsterd.maandag 5 september 2011 @ 15:54
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 13:28 schreef Kriegel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dude, een Mitsubishi Celeste! :o

[ afbeelding ]

Shit hee, die zijn tegenwoordig serieus zeldzaam. Waarom heb je die laten staan, Monsterd? Ik bedoel, niks tegen die Fiat als je dat leuk vindt, maar er staan daar echt een paar veel coolere/waardevollere auto's tussen. Niet dat ik weet in welke staat ze zijn, maar die NSU, de Alfa's, deze Mitsu... doe mij maar. :9
De celeste zag er niet zo goed uit en stond ergens in het midden, bumper tegen bumper met nog heel veel autos ervoor. Verder wilden wij echt een fiatje dus vind ik het niet zo erg dat we andere misschien "zeldzamere" autos voor moesten laten liggen.
Kriegelmaandag 5 september 2011 @ 16:22
Ah, dat is inderdaad niet zo handig als zo'n kar tussen twintig andere auto's staat.
blupmaandag 5 september 2011 @ 16:27
Geef dat blokkie de tijd te weken in de olie, forceer het niet.
Heb je daar nou ook een lantaarnpaal recht voor je oprit staan _O-.. Nederland.
monsterd.maandag 5 september 2011 @ 16:28
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2011 16:27 schreef blup het volgende:

Heb je daar nou ook een lantaarnpaal recht voor je oprit staan _O-.. Nederland.
Ja :')
RainofDeathmaandag 5 september 2011 @ 16:30
Wat betreft het vastzittende blok:

- bougies eruit
- paar druppels olie in elke cilinder
- in de 2e versnelling zetten en rustig heen en weer drukken

Met een beetje geluk komt ie los
monsterd.maandag 5 september 2011 @ 16:59
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 16:30 schreef RainofDeath het volgende:
Wat betreft het vastzittende blok:

- bougies eruit
- paar druppels olie in elke cilinder
- in de 2e versnelling zetten en rustig heen en weer drukken

Met een beetje geluk tijdkomt ie los
cofimaandag 5 september 2011 @ 17:00
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 16:59 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Gelukt??
monsterd.maandag 5 september 2011 @ 17:01
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 17:00 schreef cofi het volgende:

[..]

Gelukt??
Nee nog niet :P
cofimaandag 5 september 2011 @ 17:02
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 17:01 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Nee nog niet :P
Haha, ok, je had geluk zo mooi doorgestreept... O-)
densmeemaandag 5 september 2011 @ 19:34
of een sleutel op de krukaspoelie en rustig draaien
house_is_a_feelingmaandag 5 september 2011 @ 19:44
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:34 schreef densmee het volgende:
of een sleutel op de krukaspoelie en rustig draaien
Ook helemaal vast! Het enige wat begon te bewegen was alles behalve de krukas. :')
gatewaymaandag 5 september 2011 @ 20:05
Leuk topic om te volgen! Ben benieuwd! wel lef, onervaren een auto te gaan opknappen :)
powerfluxmaandag 5 september 2011 @ 20:06
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:44 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Ook helemaal vast! Het enige wat begon te bewegen was alles behalve de krukas. :')
olie via de bougie-gaten naar binnendruppelen en rustig afwachten. nooit geweld gebruiken.
rene90maandag 5 september 2011 @ 20:13
Kan je niet een liedje met zware bass erop zetten dat het gewoon los trilt :')?

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat je hem uiteindelijk los hebt :) Leuk projectje.
Sounddragondinsdag 6 september 2011 @ 02:44
In de versnelling zetten en voor- en achteruit duwen met wat beleid? :)
L0wedinsdag 6 september 2011 @ 07:56
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 20:06 schreef powerflux het volgende:

[..]

olie via de bougie-gaten naar binnendruppelen en rustig afwachten. nooit geweld gebruiken.
Dat dus. Laat hem zo maar eens een week staan, elke dag ff olie druppelen. Alles beter dan dat je de boel forceert
powerfluxdinsdag 6 september 2011 @ 08:21
quote:
1s.gif Op dinsdag 6

september 2011 07:56
schreef L0we het volgende:


[..]

Dat dus. Laat hem zo maar eens een week staan, elke dag ff olie druppelen. Alles beter dan dat je de boel forceert
oh en haal het kleppendeksel eraf en smeer de nokkenas ook in. die zal ook kurkdroog zijn.
monsterd.woensdag 7 september 2011 @ 20:10
Het blok is los! Hij draait alleen niet een volledige slag dus we vermoeden dat er een klep vast zit. binnenkort als het weer wat beter is gaan we dat loshalen dus.
blupwoensdag 7 september 2011 @ 22:22
*O* *G* *O* *G* *O* *G*
powerfluxwoensdag 7 september 2011 @ 23:14
keep it up!
densmeewoensdag 7 september 2011 @ 23:24
kleppendeksel er even af halen en kijken of alle kleppen nog gangbaar zijn
mark_dabombdonderdag 8 september 2011 @ 10:04
Mooi projectje hoor :) het laswerk valt dus mee? Dat had ik niet verwacht na 30 jaar stilstaan in een schuur...
L0wedonderdag 8 september 2011 @ 11:04
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:04 schreef mark_dabomb het volgende:
Mooi projectje hoor :) het laswerk valt dus mee? Dat had ik niet verwacht na 30 jaar stilstaan in een schuur...
Beter kan je het niet hebben, weet ik hoeveel jaar in een droge schuur :)
monsterd.donderdag 8 september 2011 @ 11:50
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:04 schreef mark_dabomb het volgende:
Mooi projectje hoor :) het laswerk valt dus mee? Dat had ik niet verwacht na 30 jaar stilstaan in een schuur...
Beiden deuren moeten gedaan worden en verder maar een heel klein plaatje onderin bij het gaspedaal; daar zit een gaatje. Verder valt het idd mee. Maargoed, er zit wel flink roest op en heel veel onderdelen zitten vast!
monsterd.zaterdag 10 september 2011 @ 20:54
De vriend van mn moeder is vandaag bezig geweest met de fiat. Ondertussen is het hele motorblok uit de auto gehaald. De klep die vast zat is gelukkig lostgekomen! Verder lekt de waterpomp een beetje, dus daar zullen we wat aan moeten doen.

Overigens is is de auto geproduceerd in 1974. Hij heeft dus waarschijnlijk ook nog eens een klein jaartje in de showroom gestaan :P
monsterd.maandag 19 september 2011 @ 23:13
Ik ga van de week eens kijken of ik de oude eigenaar nog eens kan bereiken voor de papieren. Het wordt wel tijd na 3 weken. :P

Verder hebben we maar weinig met de fiat gedaan..Het enige wat op de planning staat deze week is om hem even goed te laten luchten (hij staat nu buiten onder zeil) en verder het motorblok schoon te maken oO<
De_Melkboermaandag 19 september 2011 @ 23:51
En volgens mij zijn die motorblokjes aardig gangbaar, ook gebruikt in de Panda 34, iets vergroot in de panda 43, de 127 en cinquecento. Kijk maar eens op Fiat forums of op Problemcar.
Leuke wagen hoor, best iets bijzonders vandaag de dag.
Kriegelmaandag 19 september 2011 @ 23:59
Kijk je wel uit met dat zeil, monsterd? Dat is ironisch genoeg nou juist voor roestgevoelige auto's vaak funest, je beschermt ze weliswaar tegen directe neerslag maar al het water dat zich onder de auto verzamelt (en soms zelfs onder het zeil) kan vervolgens nergens heen. Stilstaand water is schadelijker dan vluchtend.

Hebben jullie niet iets van een carport ofzo?
powerfluxmaandag 19 december 2011 @ 11:56
Hoe staat het hier mee?
house_is_a_feelingmaandag 19 december 2011 @ 12:35
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2011 23:59 schreef Kriegel het volgende:
Kijk je wel uit met dat zeil, monsterd? Dat is ironisch genoeg nou juist voor roestgevoelige auto's vaak funest, je beschermt ze weliswaar tegen directe neerslag maar al het water dat zich onder de auto verzamelt (en soms zelfs onder het zeil) kan vervolgens nergens heen. Stilstaand water is schadelijker dan vluchtend.

Hebben jullie niet iets van een carport ofzo?
Niet daar, wel een garage hier in Enschede.

quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 11:56 schreef powerflux het volgende:
Hoe staat het hier mee?
Dit ligt even stil omdat we waarschijnlijk weer gaan verhuizen. Wel weer naar de plek waar de auto staat dus dan kan daar de aandacht heen. Al ziet mevrouw wel steeds meer charme in een 850. :9
Dingestmaandag 19 december 2011 @ 22:39
850s rotten wel als de pest. Ze zijn erg leuk om mee te rijden - ondanks geen enkel vermogen - maar als je niet héél goed oplet op wat je koopt kan je bijna meteen een complete restauratie van de carrosserie tegemoet zien :P

Ik wil wel wat horrorfoto's laten zien anders :D
monsterd.maandag 19 december 2011 @ 23:33
quote:
14s.gif Op maandag 19 december 2011 22:39 schreef Dingest het volgende:
850s rotten wel als de pest. Ze zijn erg leuk om mee te rijden - ondanks geen enkel vermogen - maar als je niet héél goed oplet op wat je koopt kan je bijna meteen een complete restauratie van de carrosserie tegemoet zien :P

Ik wil wel wat horrorfoto's laten zien anders :D
Nou kom maar op, ben wel benieuwd. :P
Dingestmaandag 19 december 2011 @ 23:40
Nou had ik die van mij voor maar een paar 100 euro gekocht, maar ik heb daarna bij exemplaren gekeken die voor 1500 aangeboden werden en die bij de volgende APK net zo rot zouden blijken :)

Rot die ik pas later te zien krijg vanonder een inspectiekuil:
CR2011_Fiat16.jpg
CR2011_Fiat17.jpg
CR2011_Fiat15-1.jpg
Dingestmaandag 19 december 2011 @ 23:47
Daarna ben ik de auto uit elkaar gaan halen, en dit is wat ik tegenkwam, al wist ik wel dat het zeker geen smetteloze auto zou zijn. Maar dat het zo erg was... :X

Frame achterruit (en dat lekt allemaal door, dus al het isolatiemateriaal was gaan rotten door de jaren heen):
CR2011_Fiat20.jpg
Frame voorruit:
CR2011_Fiat22.jpg
Staat van binnendorpels:
CR2011_Fiat23.jpg
Onder rubbers van de deuren:
CR2011_Fiat24.jpg

Daarna ben ik wat roestige delen vrij gaan maken:
CR2011_Fiat37.jpg
Scherm voor:
CR2011_Fiat38.jpg
Dorpels voor:
CR2011_Fiat39.jpg
Dorpels achter:
CR2011_Fiat40.jpg
En binnenkant wielkast/bevestigingspunt ophanging:
CR2011_Fiat41.jpg

Aan beide kanten ongeveer even erg, en nog wat gaten in de vloerplaten :P
FkTwkGs2012dinsdag 20 december 2011 @ 05:43
Ze maakten wel kwaliteitsbandjes 30 jaar terug :@
monsterd.dinsdag 20 december 2011 @ 09:40
Wat een rot exemplaar.. Heb je het nog wel afgemaakt?

Ik kijk sowieso zo nu en dan op marktplaats wat er staat.. Voorlopig nog niets bijzonders voor niet al te veel geld.. Dus een 850 zit er voorlopig nog niet in.

Het probleem met de 133 is nu voornamelijk dat hij nog steeds onder het zeil staat. Toen het nog beter weer was, werd ie zo nu en dan gelucht maar nu eigenlijk niet meer.. Ik verwacht dus eigenlijk nog meer roest en nog meer zooischimmels etc. -O- Maargoed, eerst nog maar eens tijd vrij maken en afwachten op de verhuizing. Daarna pas kunnen we denk ik weer verder ermee.

Hij moet sowieso uit elkaar, of het nog uiteindelijk een semidonor wordt voor een 850 of dat we hem gaan opknappen, daar ben ik nog niet over uit :P
house_is_a_feelingdinsdag 20 december 2011 @ 12:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 09:40 schreef monsterd. het volgende:

Hij moet sowieso uit elkaar, of het nog uiteindelijk een semidonor wordt voor een 850 of dat we hem gaan opknappen, daar ben ik nog niet over uit :P
Dat gaat echt niet. Voor minder moeite heb je een nieuwe motor er in! Alle body ervan is toch niet te gebruiken op een 850 :+

De roest bij de ruiten hebben wij ook. De auto zou eigenlijk in z'n geheel een roestbehandeling moeten krijgen, en daarna een nieuw kleurtje. Maar of dat nog het geld waard is.. voor minder moeite kunnen we een 126p uit z'n iconische land halen.
monsterd.dinsdag 20 december 2011 @ 13:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 12:49 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Dat gaat echt niet. Voor minder moeite heb je een nieuwe motor er in! Alle body ervan is toch niet te gebruiken op een 850 :+

De roest bij de ruiten hebben wij ook. De auto zou eigenlijk in z'n geheel een roestbehandeling moeten krijgen, en daarna een nieuw kleurtje. Maar of dat nog het geld waard is.. voor minder moeite kunnen we een 126p uit z'n iconische land halen.

Ik doelde ook op het interieur, om dat te herbruiken eventueel :*
house_is_a_feelingdinsdag 20 december 2011 @ 13:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 13:57 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Ik doelde ook op het interieur, om dat te herbruiken eventueel :*
De stoelen dus. :')
monsterd.dinsdag 20 december 2011 @ 14:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 13:57 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

De stoelen dus. :')
Ja, want die vind ik mooi! Maak me nou eens even niet belachelijk :'( :P
monsterd.donderdag 29 maart 2012 @ 10:10
Fiat is helaas verkocht en wordt in de loop van aankomende week opgehaald.. Hij stond nog steeds op de oprit zonder dat er iets gebeurde. Heb verder ook niet meer de tijd en geen garageruimte meer. Balen, want het is zo'n leuk ding! :(
L0wedonderdag 29 maart 2012 @ 11:47
Zonde!
Turquaz52donderdag 29 maart 2012 @ 13:13
Wat jammer nou!
Dingestdonderdag 29 maart 2012 @ 13:54
Had hem al gezien op MP, maar het was net een paar weken te vroeg voor mij om te overwegen of ik er nog iets aan had kunnen hebben :Y
monsterd.donderdag 29 maart 2012 @ 14:10
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 13:54 schreef Dingest het volgende:
Had hem al gezien op MP, maar het was net een paar weken te vroeg voor mij om te overwegen of ik er nog iets aan had kunnen hebben :Y
Ik heb ook heel veel reacties gehad. Maargoed nu wordt de fiat alsnog opgeknapt in plaats van dat hij bij mijn ouders op de stoep blijft doorroesten. Ik check nog wel zo nu en dan op marktplaats of ik iets vervangends kan vinden met iets minder werk. Maargoed, dat zullen we wel in de toekomst zien. :)
Dingestdonderdag 29 maart 2012 @ 14:18
Hangt van je budget af, rond de 2000 euro kan je een redelijke 133/850 nog wel vinden wat de moeite is om eens een kijkje te nemen :Y Voor de helft van het geld kan je nog een goede 126 op de kop tikken, een iets gemoderniseerde 500 in dezelfde vorm van een 133, tot en met bouwjaar '96 dacht ik kunnen hier nog op de weg.
monsterd.donderdag 29 maart 2012 @ 17:21
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 14:18 schreef Dingest het volgende:
Hangt van je budget af, rond de 2000 euro kan je een redelijke 133/850 nog wel vinden wat de moeite is om eens een kijkje te nemen :Y Voor de helft van het geld kan je nog een goede 126 op de kop tikken, een iets gemoderniseerde 500 in dezelfde vorm van een 133, tot en met bouwjaar '96 dacht ik kunnen hier nog op de weg.
Het oorspronkelijke plan was eigenlijk altijd geweest om een 126 te halen, en je kunt ze maar tot 1996 invoeren. Ze hebben. Namelijk geen lambasonde en vanaf 96 waren die dus verplicht. Ik weet het nu alleen niet want ze zijn wel echt een stuk kleiner dan de 133. Hrb een beetje gekeken maar misschien is een 133 uit spanje een optie. Ik las alleen dat het veel gedod is om het op naam te zetten ed.
Dingestdonderdag 29 maart 2012 @ 17:49
Ja, ik weet het. Een brakke regel en sneu voor de mensen die een Maluch uit Polen hadden gehaald, omdat een lambdasonde technisch gewoon niet mogelijk is -O-

Veel kleiner vond ik wel meevallen, de 133/850 is ook al geen grote auto hoor :D Ik neem aan dat het een hobby-autootje blijft. Je kunt er niet het land mee door met 4 man, en sneller dan 100 gaat echt niet lukken, maar ik ken mensen die er zonder problemen mee op en neer naar Polen rijden :P Je moet wel de watergekoelde versies (Bis uitvoering) laten staan, lopen nogal snel warm in de stad. Bij mij in de regio zit een mannetje en verzamelaar die voor de hobby regelmatig goede 126s naar Nederland haalt, je zou met hem contact kunnen zoeken.

Volgens mij vallen de kosten en moeite van het invoeren wel mee, zolang je maar geen problemen met de taalbarrière en alles helder verloopt.
T42donderdag 29 maart 2012 @ 19:05
iedergeval is dit autotje gered van de opkoper die zowat de hele schuur opkocht en heeft gesloopt voor onderdelen. (dacht ik gehoord te hebben)
monsterd.donderdag 29 maart 2012 @ 20:36
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 17:49 schreef Dingest het volgende:
Ja, ik weet het. Een brakke regel en sneu voor de mensen die een Maluch uit Polen hadden gehaald, omdat een lambdasonde technisch gewoon niet mogelijk is -O-

Veel kleiner vond ik wel meevallen, de 133/850 is ook al geen grote auto hoor :D Ik neem aan dat het een hobby-autootje blijft. Je kunt er niet het land mee door met 4 man, en sneller dan 100 gaat echt niet lukken, maar ik ken mensen die er zonder problemen mee op en neer naar Polen rijden :P Je moet wel de watergekoelde versies (Bis uitvoering) laten staan, lopen nogal snel warm in de stad. Bij mij in de regio zit een mannetje en verzamelaar die voor de hobby regelmatig goede 126s naar Nederland haalt, je zou met hem contact kunnen zoeken.

Volgens mij vallen de kosten en moeite van het invoeren wel mee, zolang je maar geen problemen met de taalbarrière en alles helder verloopt.
We zijn beiden Pools, dus zelf uit Polen halen moet ook wel lukken. ;) Bedankt voor de tip van de Bis, wist ik niet!

Nouja ik heb verder geen proefrit ermee gemaakt enzo, maar na wat rondjes in de mini van mijn zusje zou ik het fijn vinden om in een hobbyauto wel rechtop te kunnen zitten :+

quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 19:05 schreef T42 het volgende:
iedergeval is dit autotje gered van de opkoper die zowat de hele schuur opkocht en heeft gesloopt voor onderdelen. (dacht ik gehoord te hebben)
Meen je? :{ Zonde zeg, ik vraag me af wat voor onderdelen dan echt nog te gebruiken zijn. Veel van de technische onderdelen zullen toch vervangen moeten worden bij al die auto's. Onze fiat was een van de betere auto's die daar stond (staattechnisch gezien dan).
Dingestdonderdag 29 maart 2012 @ 20:57
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 20:36 schreef monsterd. het volgende:

[..]

We zijn beiden Pools, dus zelf uit Polen halen moet ook wel lukken. ;) Bedankt voor de tip van de Bis, wist ik niet!

Nouja ik heb verder geen proefrit ermee gemaakt enzo, maar na wat rondjes in de mini van mijn zusje zou ik het fijn vinden om in een hobbyauto wel rechtop te kunnen zitten :+
Als je zelf Pools bent, ben je het bijna verplicht natuurlijk :D
Ik bedoelde meer dat die verzamelaar je in contact kan brengen met een Poolse liefhebber, dacht in de buurt van Kraków, die de goede exemplaren in Polen voor je kan opsnorren. 126s schijnen nog wel eens in vrij goede staat uit een schuur getrokken te worden. Dan had opa op de wachtlijst gestaan en tegen de tijd dat hij er eentje kreeg/kocht was opa al dood of zoiets :P Maar hij kan je alleen in contact brengen met die man daar en dat je het verder zelf regelt (als je toch Pools bent :+ ) maar hij wil het op zich ook zelf wel regelen. Is echt een hobby van hem, geen zaakje of zo.

De eerste generaties beginnen daar nu toch wel meer geld waard te worden. Worden toch wel gezien als deel van de geschiedenis en cultuur, omdat de Polen ook doorhebben dat het een belangrijk onderdeel van hun mobilisering heeft gevormd. Latere exemplaren zijn ook beter geïsoleerd. Ik heb bij die man in een jaren '70 en jaren '90 model rondgereden, verschil in herrie is vrij groot :P Ik weet niet waar je woont, anders kan je eens contact met hem opnemen voor een proefritje of wellicht kent hij iemand in jullie omgeving. Lang geleden dat ik in een Mini heb gezeten, maar die viel mij qua binnenruimte toen iets tegen. De 126 viel mij best mee, ik heb het idee dat het niet veel uitmaakt tov de 133/850 (is uit die periode allemaal een beetje van hetzelfde) en dat vooral ruimte is bespaart op de achterbank en de kofferbak.
Oh, en ze zijn nog simpeler en goedkoper in onderhoud :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door Dingest op 29-03-2012 21:04:26 ]
house_is_a_feelingdonderdag 29 maart 2012 @ 22:25
quote:
14s.gif Op donderdag 29 maart 2012 20:57 schreef Dingest het volgende:

[..]

Als je zelf Pools bent, ben je het bijna verplicht natuurlijk :D
Ik bedoelde meer dat die verzamelaar je in contact kan brengen met een Poolse liefhebber, dacht in de buurt van Kraków, die de goede exemplaren in Polen voor je kan opsnorren. 126s schijnen nog wel eens in vrij goede staat uit een schuur getrokken te worden. Dan had opa op de wachtlijst gestaan en tegen de tijd dat hij er eentje kreeg/kocht was opa al dood of zoiets :P Maar hij kan je alleen in contact brengen met die man daar en dat je het verder zelf regelt (als je toch Pools bent :+ ) maar hij wil het op zich ook zelf wel regelen. Is echt een hobby van hem, geen zaakje of zo.

De eerste generaties beginnen daar nu toch wel meer geld waard te worden. Worden toch wel gezien als deel van de geschiedenis en cultuur, omdat de Polen ook doorhebben dat het een belangrijk onderdeel van hun mobilisering heeft gevormd. Latere exemplaren zijn ook beter geïsoleerd. Ik heb bij die man in een jaren '70 en jaren '90 model rondgereden, verschil in herrie is vrij groot :P Ik weet niet waar je woont, anders kan je eens contact met hem opnemen voor een proefritje of wellicht kent hij iemand in jullie omgeving. Lang geleden dat ik in een Mini heb gezeten, maar die viel mij qua binnenruimte toen iets tegen. De 126 viel mij best mee, ik heb het idee dat het niet veel uitmaakt tov de 133/850 (is uit die periode allemaal een beetje van hetzelfde) en dat vooral ruimte is bespaart op de achterbank en de kofferbak.
Oh, en ze zijn nog simpeler en goedkoper in onderhoud :Y
Hmm opzich wel interesse in contact, kan altijd kijken wat daaruit komt etc. :) Heb zojuist ook even gekeken op de poolse marktplaats; veel afgetrapte exemplaren tegengekomen.. Familie van mij en house hebben allemaal ervaring met 126jes dus kan daar ook nog wel wat rondvragen. 133 zit verder ook wel ruim, zag toenstraks nog exemplaren met hetzelfde intereurstel etc! :+

Oh oeps: Ik ben monsterd dus nu, even onder het account van house :')
T42donderdag 29 maart 2012 @ 23:21
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 20:36 schreef monsterd. het volgende:

[..]

We zijn beiden Pools, dus zelf uit Polen halen moet ook wel lukken. ;) Bedankt voor de tip van de Bis, wist ik niet!

Nouja ik heb verder geen proefrit ermee gemaakt enzo, maar na wat rondjes in de mini van mijn zusje zou ik het fijn vinden om in een hobbyauto wel rechtop te kunnen zitten :+

[..]

Meen je? :{ Zonde zeg, ik vraag me af wat voor onderdelen dan echt nog te gebruiken zijn. Veel van de technische onderdelen zullen toch vervangen moeten worden bij al die auto's. Onze fiat was een van de betere auto's die daar stond (staattechnisch gezien dan).
motorblokken enzo worden niet meer gemaakt hé :P en die zijn wel te reviseren
Dingestdonderdag 29 maart 2012 @ 23:45
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:25 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Hmm opzich wel interesse in contact, kan altijd kijken wat daaruit komt etc. :) Heb zojuist ook even gekeken op de poolse marktplaats; veel afgetrapte exemplaren tegengekomen.. Familie van mij en house hebben allemaal ervaring met 126jes dus kan daar ook nog wel wat rondvragen. 133 zit verder ook wel ruim, zag toenstraks nog exemplaren met hetzelfde intereurstel etc! :+

Oh oeps: Ik ben monsterd dus nu, even onder het account van house :')
Dit is zijn site, e-mailadres staat er ook wel op: http://fiat-126.nl/ Ergens staan ook wat verslagjes van hoe hij ze uit Polen heeft gehaald; daar kopen, zelf meteen terugrijden :P

Een heleboel dingen zijn ook generiek, zelfde stoeltjes, bakjes, knopjes en dat soort dingen. Binnenruimte viel mij bij de 850 ook op, was zelfs erg ruim voor zo'n kleine auto. Dat is iets waar Fiat heel erg goed in is/was.
monsterd.vrijdag 30 maart 2012 @ 11:41
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:45 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dit is zijn site, e-mailadres staat er ook wel op: http://fiat-126.nl/ Ergens staan ook wat verslagjes van hoe hij ze uit Polen heeft gehaald; daar kopen, zelf meteen terugrijden :P

Een heleboel dingen zijn ook generiek, zelfde stoeltjes, bakjes, knopjes en dat soort dingen. Binnenruimte viel mij bij de 850 ook op, was zelfs erg ruim voor zo'n kleine auto. Dat is iets waar Fiat heel erg goed in is/was.
Heb de verslagen zojuist gelezen. Leuk!

Ik ga even kijken of ik het zelf kan proberen met hulp van familie/vrienden. Daarnaast nog even twee maanden sparen :')

Ik zit stiekem gewoon alleen maar te kijken naar maluchjes met dezelfde kleur en interieur als de 133. :P

Opzich zou het met heel weinig geld wel moeten lukken, zeker onder de 1000 euro. Vlucht is zo enkel rond de 60 euro (voor 2 personen), treinvervoer afhankelijk van regio maar ook niet veel. Auto zo rond de 300-600, in Nederland op naam zetten en omzetten 150 euro + nog 100 euro voor eventuele reparaties. + 200 aan benzine hooguit.

Ik kan ook nog overwegen om de auto niet op te geven als export maar simpelweg op mijn naam te zetten, maargoed daarvoor moet ik wel in Polen ingeschreven staan op een adres en dan ben ik dus niet :+. Het kan wel, kost wel meer moeite maar opzich hoef ik hem dan ook nog niet gelijk "echt" in te voeren zegmaar. Scheelt ook in belasting en verzekering (in Polen zijn die dingen altijd vooraf al betaald voor een bepaalde periode). Geen idee of dat wel een goed idee is, het is wat omslachtig en zoveel spaar je er niet mee uit. Ik vind een pools kenteken eigenlijk mooier dan een nieuwe nederlandse, maar daar is verder weinig aan te doen :{
monsterd.vrijdag 20 april 2012 @ 19:28
De fiat is alsnog niet opgehaald. Hij was in eerste instantie verkocht, koper zou hem op korte termijn ophalen. Hij moest alleen zijn schuur uitruimen. Daarna kwamen de smoesjes en nu komt hij alsnog niet :').

Iemand interesse? :+
Dingestvrijdag 20 april 2012 @ 19:42
Volgens mij wonen jullie te ver weg :P Ik heb nog wel de technische delen - inclusief niet-vastzittend-blok-maar-wel-met-wat-werk - van mijn 850 liggen om een 133 weer werkend te krijgen.
monsterd.vrijdag 20 april 2012 @ 20:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:42 schreef Dingest het volgende:
Volgens mij wonen jullie te ver weg :P Ik heb nog wel de technische delen - inclusief niet-vastzittend-blok-maar-wel-met-wat-werk - van mijn 850 liggen om een 133 weer werkend te krijgen.
Zutphen ligt regelijk centraal toch ;)

Ik ga zelf de 133 niet meer rijdend maken. Het is voor de beperkte kennis die ik heb gewoon te veel werk en ik wil de vriend van mijn moeder er ook niet echt mee opzadelen. Daarnaast heb ik nu een 126 op het oog. Hij staat alleen 750 km hiervandaan :')
Dingestvrijdag 20 april 2012 @ 20:58
Dat is het probleem natuurlijk, je weet niet wat er na 30 jaar nog meer vastzit en vergaan is. Ik verwacht een aantal rubbers en de remmen, misschien de koppeling ook, maar dat is bij zo'n auto niet overdreven ingewikkeld. Die motor heb je er vrij vlot uit. Kost vooral tijd allemaal (en onderdelen). Zou op zich een leuke bezigheid zijn, maar ik vrees dat de aanschaf een beetje lastig uit kan :@

Ah, een leuk tripje wel om een 126 op te halen :P Ik neem aan dat je hem dan terug wilt rijden? :)
monsterd.vrijdag 20 april 2012 @ 21:08
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 april 2012 20:58 schreef Dingest het volgende:
Dat is het probleem natuurlijk, je weet niet wat er na 30 jaar nog meer vastzit en vergaan is. Ik verwacht een aantal rubbers en de remmen, misschien de koppeling ook, maar dat is bij zo'n auto niet overdreven ingewikkeld. Die motor heb je er vrij vlot uit. Kost vooral tijd allemaal (en onderdelen). Zou op zich een leuke bezigheid zijn, maar ik vrees dat de aanschaf een beetje lastig uit kan :@

Ah, een leuk tripje wel om een 126 op te halen :P Ik neem aan dat je hem dan terug wilt rijden? :)
Voor 250 mag je hem altijd overnemen :9 . Onderdelen zijn wel redelijk te verkrijgen. Rubbers zullen op sommige plekken idd moeten. Maar je hebt wel het voordeel dat de carosserie redelijk hard is. Je kunt iig altijd even komen kijken he ;)

Nouja ben nu aan het kijken wat het goedkoopste is met rijden etc. Heb de eigenaar gemaild met wat vragen over de technische staat etc. Die fiat zelf is heel goedkoop, dus ik vermoed dat er het een en het ander aan zit te komen. De poolse APK verloopt ook bijna, maargoed dat hoeft niet heel gek te worden wat betreft de kosten.

Het meeste waar ik mee zit is of het handiger zou zijn om de maluch dan aan een oplegger mee te nemen. En zo ja, hoe ik dan aan een oplegger kom en wat daarvan de kosten zijn. Enig idee? :+
house_is_a_feelingvrijdag 20 april 2012 @ 21:10
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:08 schreef monsterd. het volgende:
Het meeste waar ik mee zit is of het handiger zou zijn om de maluch dan aan een oplegger mee te nemen. En zo ja, hoe ik dan aan een oplegger kom en wat daarvan de kosten zijn. Enig idee? :+
Te veel, als die rijdt dan rijdt ie.
monsterd.vrijdag 20 april 2012 @ 21:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:10 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Te veel, als die rijdt dan rijdt ie.
Jawel dat is ook zo, maar we hebben maar 2 bestuurders dan. Jij en ik. Aangezien dan een van ons ook de andere auto moeten besturen vind ik het een beetje saai en lang alleen in de auto :P.
Dingestvrijdag 20 april 2012 @ 21:23
Ach, er is vast altijd nog wel iemand te vinden die in zo'n ding wil tuffen :Y

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:08 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Voor 250 mag je hem altijd overnemen :9 . Onderdelen zijn wel redelijk te verkrijgen. Rubbers zullen op sommige plekken idd moeten. Maar je hebt wel het voordeel dat de carosserie redelijk hard is. Je kunt iig altijd even komen kijken he ;)

Nouja ben nu aan het kijken wat het goedkoopste is met rijden etc. Heb de eigenaar gemaild met wat vragen over de technische staat etc. Die fiat zelf is heel goedkoop, dus ik vermoed dat er het een en het ander aan zit te komen. De poolse APK verloopt ook bijna, maargoed dat hoeft niet heel gek te worden wat betreft de kosten.

Het meeste waar ik mee zit is of het handiger zou zijn om de maluch dan aan een oplegger mee te nemen. En zo ja, hoe ik dan aan een oplegger kom en wat daarvan de kosten zijn. Enig idee? :+
Tsja, het is niet overdreven ver weg, alleen jammer dat m'n auto voor dagelijks gebruik eerst door de APK moet (en ik er dan 4 nieuwe banden op wil) en ik binnenkort al een andere auto moet/wil kopen voor de Carbage Run :P Zelfs 250 (en dan moet er nog transport bij) zit er denk ik nog even niet in, al is het wel uitnodigend om iets te doen te hebben ;)

Je moet goed onthouden dat een Poolse APK geen Nederlandse APK is. De Polen letten vooral op dat de auto geen gevaar is voor anderen. Mankeert er iets aan dat alleen de bestuurder kan treffen vinden ze dat niet zo boeiend. Onze eisen zijn veel strenger. Afhankelijk van het bouwjaar hoeft zo'n 126 daar ook niet veel te kosten, er was een periode dat ze die dingen massaal door de shredder haalde want niemand hoefde ze. De oer-126jes beginnen nu wel in waarde te stijgen :Y

Als je een autoambulance moet huren gaat je dat zo'n 50 euro per dag kosten (+ brandstof natuurlijk). Een oprijwagen gaat per kilometer + brandstof en daar zou ik op zo'n afstand niet aan beginnen. Er zijn ook trekstangen; dan wordt het 126je de aanhanger, wordt met 500jes ook nog gedaan. Eerste hit op Google levert ook een 126 op toevallig :P Dan zou je via de 126-club/verzamelaar eens kunnen vragen of je zo'n ding kunt regelen (kopen kost zo'n 300 euro).
TREKSTANG%20overzicht%20met.jpg
Het ideaalst zou zijn om zo'n ding te lenen, maar met z'n tweeën heen en dan met de auto los proberen terug te rijden. Daar heb je denk ik ook het meest plezier van. Althans, als ik een auto uit het buitenland zou halen zou ik hem zelf willen terugrijden als het even kan O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 20-04-2012 21:37:20 (aanvulling) ]
Dingestvrijdag 20 april 2012 @ 22:23
Als ik van één van jullie een PM hebt ontvangen (dit is één van mijn weinige actieve topics :P); ik heb de melding gehad maar hij is niet in mijn inbox verschenen :o
monsterd.vrijdag 20 april 2012 @ 22:40
Oja die trekstangen heb ik voorbij zien komen. Als we er eentje zouden kunnen lenen dan zouden we hem zelf ook nog kunnen besturen met een gewoon rijbewijs B.

Ik weet dat de Poolse APK een stuk minder waard is dan de Nederlandse, maar er moet enige vorm van een keuring opzitten wil ik hem naar Nederland rijden. Opzich zijn er nu genoeg onderdelen te verkrijgen in Nederland en daarnaast kan ik eventueel hem nog in Polen gauw laten fixen.

Ik had een mailtje naar de verkoper gestuurd, kreeg ik terug dat hij hoopte dat de auto dan Nederland zou halen. :') Hij had er nooit problemen mee gehad maar de grootste afstand die hij ermee had afgelegd was ook maar 100 km. Verder gaf hij aan dat de auto ook beginnende roest heeft. Prima, zolang het nog niet helemaal rot is. Misschien gaan we volgende week kijken. Als we geen fiat kopen dan hebben we iig de mogelijkheid om een jaarvoorraad aan Poolse producten in te slaan bij de supermarkt :+

Ik heb je trouwens geen PM verstuurd, misschien dat house dat heeft gedaan. Hij is nu onderweg naar huis, dus kan het straks wel even laten weten :P
house_is_a_feelingvrijdag 20 april 2012 @ 23:24
Ik ben onschuldig.
Dingestvrijdag 20 april 2012 @ 23:33
Dan zal het wel een mysterie blijven :P
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 22:40 schreef monsterd. het volgende:
Oja die trekstangen heb ik voorbij zien komen. Als we er eentje zouden kunnen lenen dan zouden we hem zelf ook nog kunnen besturen met een gewoon rijbewijs B.

Ik weet dat de Poolse APK een stuk minder waard is dan de Nederlandse, maar er moet enige vorm van een keuring opzitten wil ik hem naar Nederland rijden. Opzich zijn er nu genoeg onderdelen te verkrijgen in Nederland en daarnaast kan ik eventueel hem nog in Polen gauw laten fixen.

Ik had een mailtje naar de verkoper gestuurd, kreeg ik terug dat hij hoopte dat de auto dan Nederland zou halen. :') Hij had er nooit problemen mee gehad maar de grootste afstand die hij ermee had afgelegd was ook maar 100 km. Verder gaf hij aan dat de auto ook beginnende roest heeft. Prima, zolang het nog niet helemaal rot is. Misschien gaan we volgende week kijken. Als we geen fiat kopen dan hebben we iig de mogelijkheid om een jaarvoorraad aan Poolse producten in te slaan bij de supermarkt :+

Ik heb je trouwens geen PM verstuurd, misschien dat house dat heeft gedaan. Hij is nu onderweg naar huis, dus kan het straks wel even laten weten :P
Ik zou dan proberen om zo'n trekstang te lenen (of huren), maar wel met de auto proberen naar huis te rijden. Als hij het begeeft kan je altijd nog slepen/aanhangwagen spelen. Althans, dat zou ik doen als leukste en meest avontuurlijke oplossing :) Die luchtgekoelde motortjes lopen in ieder geval niet snel warm, zouden het van -30 tot +50 goed moeten doen, en met een wat reserveonderdelen kan je op een boel anticiperen onderweg. Mijn 850 toen had 3 jaar praktisch stilgestaan - één keer 40 km gereden van/naar de APK - en die heeft toen een rit van/naar Breda (500 km bij elkaar) zonder problemen gedaan ;)

Vraag is vooral hoeveel vertrouwen je in die Poolse techneut/verkoper steekt :P Die kunnen er behoorlijk simpel over doen. Die link van die liefhebber die ik eerder had gegeven die zorgt er meteen voor dat je ook echt een goede, nette auto krijgt. Afgelopen zomer heb ik Poolse auto's zien rondrijden met de hele dorpel in de lengte doorgeroest, dus 'een beetje roest' neem ik dan een beetje ruim :P
monsterd.vrijdag 20 april 2012 @ 23:52
Ach we kunnen gewoon even kijken, het is ook een goed excuus om de nieuwe carisma van house in te rijden. :P

Mocht die het niet worden dan staat er in de buurt daaro ook nog wel een hoop. :P
Sneezeechuzaterdag 21 april 2012 @ 00:04
Vervoer? die Fiat 133 past gewoon op de bak van een sprinter weet ik uit ervaring te vertellen past met gemak.
Dingestzaterdag 21 april 2012 @ 00:26
Nou ja, al met al zou het denk ik een euro of 350 kosten om hem hier op de oprit te hebben staan. Niet overdreven duur, afhankelijk van hoe hij er in het algemeen aan toe is, maar met wat onzekere uitgaven in de toekomst durf ik het er nu niet voor neer te leggen :) Ondanks dat het erg aantrekkelijk en leuk projectje lijkt.

En ik ben benieuwd over de 126-vorderingen, die hoor ik ook graag :P
T42zondag 22 april 2012 @ 01:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:23 schreef Dingest het volgende:
Ach, er is vast altijd nog wel iemand te vinden die in zo'n ding wil tuffen :Y

[..]

Tsja, het is niet overdreven ver weg, alleen jammer dat m'n auto voor dagelijks gebruik eerst door de APK moet (en ik er dan 4 nieuwe banden op wil) en ik binnenkort al een andere auto moet/wil kopen voor de Carbage Run :P Zelfs 250 (en dan moet er nog transport bij) zit er denk ik nog even niet in, al is het wel uitnodigend om iets te doen te hebben ;)

Je moet goed onthouden dat een Poolse APK geen Nederlandse APK is. De Polen letten vooral op dat de auto geen gevaar is voor anderen. Mankeert er iets aan dat alleen de bestuurder kan treffen vinden ze dat niet zo boeiend. Onze eisen zijn veel strenger. Afhankelijk van het bouwjaar hoeft zo'n 126 daar ook niet veel te kosten, er was een periode dat ze die dingen massaal door de shredder haalde want niemand hoefde ze. De oer-126jes beginnen nu wel in waarde te stijgen :Y

Als je een autoambulance moet huren gaat je dat zo'n 50 euro per dag kosten (+ brandstof natuurlijk). Een oprijwagen gaat per kilometer + brandstof en daar zou ik op zo'n afstand niet aan beginnen. Er zijn ook trekstangen; dan wordt het 126je de aanhanger, wordt met 500jes ook nog gedaan. Eerste hit op Google levert ook een 126 op toevallig :P Dan zou je via de 126-club/verzamelaar eens kunnen vragen of je zo'n ding kunt regelen (kopen kost zo'n 300 euro).
[ afbeelding ]
Het ideaalst zou zijn om zo'n ding te lenen, maar met z'n tweeën heen en dan met de auto los proberen terug te rijden. Daar heb je denk ik ook het meest plezier van. Althans, als ik een auto uit het buitenland zou halen zou ik hem zelf willen terugrijden als het even kan O+
539282.jpg
monsterd.woensdag 25 april 2012 @ 19:13
We hebben een blauw exemplaar gekocht. Eerste 125 km zijn heel goed gegaan. Morgen gaan we weer terug naar nederland, zelfrijdend met 2 autos dus. Lekker 80 op de snelweg toeren :P
Dingestwoensdag 25 april 2012 @ 22:48
Top, veel plezier :P
Ik ben ook hard op zoek naar een 126, maar wat meer in de regio zijn ze nu even erg lastig te vinden -O-
monsterd.donderdag 26 april 2012 @ 07:13
quote:
10s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:48 schreef Dingest het volgende:
Top, veel plezier :P
Ik ben ook hard op zoek naar een 126, maar wat meer in de regio zijn ze nu even erg lastig te vinden -O-
In nl? Er staan idd maar weinig te koop, heb het ook in de gaten gehouden. Nouja eentje uit polen is bij lange na ook niet al te gemakkelijk. We hebben genoeg rotte varianten gezien hier, daarnaast konden we ze amper op de weg vinden. Een paar jaar geleden aas dat heel anders maar nu lijkt het alsof ze met een sloopregeling van de aardbodem verdwenen zijn :')