abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 oktober 2011 @ 21:01:36 #201
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_102930925
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 20:57 schreef FS1986NL het volgende:
Haha moest wat duidelijker zijn natuurlijk.
Ik heb 6 jaar Horeca werkervaring maar daar ben ik juist mee gestopt omdat ik dat ritme gewoon niks meer vind.
Verder nog 1 jaar werkervaring bij TNT Post pakket sorteerder en dan nog wat stages gelopen.
Maar het punt is ik wil liever niet meer de horeca in omdat ik dat gewoon zat ben.

Het liefst zoek ik een bijbaantje in de ICT, Verkoper, en heel misschien iets in de zorg zoals een thuishulp ofzo.
Callcenters zoeken vaak mensen voor verkoopfuncties, daar hoef je vaak geen ervaring voor te hebben volgens mij! :Y Ledenwerving kan ook denk ik. Sluit er niks aan bij je stages? Stages kun je ook opgeven als werkervaring, lijkt me.
Als je iets studeert in de richting van de ICT kan je misschien part-time helpdeskfuncties proberen? Ik weet niet of ze daar veel ervaring voor eisen, maar het is wellicht te proberen?
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  maandag 10 oktober 2011 @ 21:31:01 #202
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_102932939
Zijn zulke functies te krijgen middels een BBL traject? (meestal 4 dagen werken en 1 dag naar school).
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
pi_102934003
Vandaag toch een uotkering aangevraagd. niet echt trots op mja kon via mn uitzendwerk maar max 8 uur er week werken ( dat blijf ik wel doen). aan de andere kant heb ik t zelf altijd betaald in de vorm van belastingen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_102934472
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 20:57 schreef FS1986NL het volgende:
Haha moest wat duidelijker zijn natuurlijk.
Ik heb 6 jaar Horeca werkervaring maar daar ben ik juist mee gestopt omdat ik dat ritme gewoon niks meer vind.
Verder nog 1 jaar werkervaring bij TNT Post pakket sorteerder en dan nog wat stages gelopen.
Maar het punt is ik wil liever niet meer de horeca in omdat ik dat gewoon zat ben.
Het liefst zoek ik een bijbaantje in de ICT, Verkoper, en heel misschien iets in de zorg zoals een thuishulp of zo.
Liever ook niet echt callcenter outbound achtige werk, niet dat ik niks wil maar dat soort werk weet ik gewoon dat ik na een week al niks vind.
Kijk ik vind bepaalde horeca werk niet erg of zo maar liever niet meer in restaurants etc waar je merendeels savonds moet werken.

Thuishulp als in mensen wassen of huishoudelijk? Voor dat eerste zal je een opleiding moeten doen, wellicht een combinatie werken en leren?
Dat tweede is wel makkelijk te vinden.
pi_102937126
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 21:56 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Thuishulp als in mensen wassen of huishoudelijk? Voor dat eerste zal je een opleiding moeten doen, wellicht een combinatie werken en leren?
Dat tweede is wel makkelijk te vinden.
Huishoudelijk wil ik dan gaan doen, het lijkt me toch wel leuk om mensen te helpen die het niet zelf kunnen meer.
Ik ben wel een jongen dus weet niet of dat echt heel veel uitmaak, normaal had ik nooit zoiets van ga iets in de zorg doen maar moet gewoon werk hebben nu snap je.
pi_102938019
Het maakt natuurlijk niet uit of je een jongen bent. :)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_102941625
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 22:38 schreef FS1986NL het volgende:

[..]

Huishoudelijk wil ik dan gaan doen, het lijkt me toch wel leuk om mensen te helpen die het niet zelf kunnen meer.
Ik ben wel een jongen dus weet niet of dat echt heel veel uitmaak, normaal had ik nooit zoiets van ga iets in de zorg doen maar moet gewoon werk hebben nu snap je.
Nee maakt meestal niks uit (een enkele client wil nog wel eens dwarsliggen). Ik doe nu (en toen ik nog studeerde) zelf tijdelijk dat werk.
Mijn broertje zit in dezelfde situatie en die is ook gewoon aangenomen voor dat werk, over geslacht doen ze dus niet moeilijk.
Ik zou eens googlen in jouw regio en wat organisaties opbellen.
pi_102947731
Waar kan ik goede voorbeeld sollicitatiebrieven vinden? Ik loop een beetje vast met de mijne.
pi_102948121
bij mijn documenten
pi_102948249
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:11 schreef Stansfield het volgende:
Waar kan ik goede voorbeeld sollicitatiebrieven vinden? Ik loop een beetje vast met de mijne.
Kreeg van intermediair deze link gestuurd in een nieuwsbrief, misschien heb jij er wat aan.
http://www.intermediair.n(...)gn=Kandidatenmailing
pi_102948730
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:32 schreef brtausi het volgende:

[..]

Kreeg van intermediair deze link gestuurd in een nieuwsbrief, misschien heb jij er wat aan.
http://www.intermediair.n(...)gn=Kandidatenmailing
Die had ik ook al gezien ja. Erg handig alleen zoek ik wat goede voorbeeldzinnen voor stap 3 en 4.
pi_102949992
Na lang meelezen toch maar even geregistreerd,

Sinds half september was ik op zoek naar een (fulltime) baan aangezien ik bijna afgestudeerd ben (alleen nog even mijn scriptie schrijven en that's it). In eerste instantie via het uitzendbureau gesolliciteerd op een helpdeskfunctie, waar ik binnen een kwartier (!) na sollicitatie opgebeld werd en uitgenodigd werd voor een gesprek en competentietest.

Test ging super en het gesprek stelde eigenlijk niets voor ("sja, ik heb niets te vragen over je CV, je bent zwaar overgekwalificeerd maar als je het wil kan je je zeker omhoog werken binnen het bedrijf. Weet je zeker dat je het wil?"). Vorige week vrijdag zou ik mijn contract tekenen.

Nu vond ik het loon van de helpdeskfunctie wel erg laag dus voor de zekerheid had ik toch maar een Monsterboard profiel aangemaakt (je kan aangeven dat je niet "actief zoekend" bent maar "open staat voor kansen"). Na een wat vreemd telefoontje van een Engels bedrijf dat me voor een volledig ongerelateerde functie wilde hebben kreeg ik twee weken geleden een mailtje van een werving/selectiebureau over een functie waarbij ik veel meer eigen verantwoordelijkheid kreeg en veel meer door kon groeien.

Dus, vier dagen voordat ik het contract via het uitzendbureau zou tekenen toch op gesprek geweest bij het werving/selectiebureau. Gelijk maar de stoute schoenen aangetrokken en 400 Euro per maand meer gevraagd dan de eerste baan...ze waren razend enthousiast en ik zou gelijk voorgesteld worden aan het bedrijf. Daar op twee gesprekken geweest (een met de CFO en manager en een met mijn toekomstige collega) en vanmorgen te horen gekregen dat ik het ben geworden! Ik kan maandag meteen beginnen!

Al met al heb ik dus hele positieve ervaringen met zowel het uitzendbureau (Randstad) als mijn nieuwe werkgever. Telkens binnen één a twee dagen reactie en een nieuwe afspraak. Door dit draadje mee te lezen had ik wel echt het gevoel dat ik meer ontspannen naar de gesprekken toe ging dus hartstikke bedankt en succes voor alle mensen die bezig zijn met solliciteren!
pi_102950327
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:48 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Die had ik ook al gezien ja. Erg handig alleen zoek ik wat goede voorbeeldzinnen voor stap 3 en 4.
Stap 3 (Waarom jij): Idealiter kan je hier je ervaring aandragen. Wat ook goed werkt is je visie op de baan aandragen (bijvoorbeeld: Ik ben van mening dat voor een belastingadviseur het hebben van sterke communicatieve vaardigheden net zo belangrijk is als de kennis van belastingregels"). Als je het op je ervaring of opleiding gooit: "Tijdens mijn opleiding tot slager heb ik reeds vele malen konijnen gevilt. Ik denk met deze ervaring een sterke bijdrage te kunnen leveren aan uw team van deurwaarders".

Hoe dichter je ervaring/opleiding bij de functie ligt hoe makkelijker deze wordt, maar met een beetje creativiteit kan je best veel dingen aandragen. Helemaal fijn zou het zijn als je je opleiding(en) en ervaring(en) kan samenvoegen en zo een nieuwe "invalshoek" voor een bedrijf kan zijn. Met name bij managementfuncties of creatieve functies kan dit er voor zorgen dat je brief/CV extra opvalt.

Stap 4 (waarom deze werkgever): Deze kan een beetje lastig zijn via uitzendbureau's of werving/selectie, aangezien die niet altijd de naam van het bedrijf vermelden. Hier kan je bijvoorbeeld dingen schrijven als "Ik winkel reeds vijftien jaar elke week bij de C1000. Telkens wanneer ik hier kom valt het me op dat het personeel met veel enthousiasme in de winkel staat en een erg klantvriendelijke houding aanneemt. Het lijkt me erg leuk om een onderdeel te zijn van een dergelijk team".
Met name als het een groot, bekend bedrijf is kan je vaak ofwel via via ofwel uit eigen ervaring iets zeggen over hoe zo'n bedrijf naar zijn of haar klanten toe is. Via kennissen/familie goede ervaringen hebben met het bedrijf kan je hier ook een houvast geven.

Succes!
pi_102952248
Hoe maak ik hier een mooie goedlopende zin van.

In mijn huidige functie heb ik veel ervaring opgedaan op diverse vlakken van de financiële administratie in de retailbranche.
pi_102952649
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 13:45 schreef Stansfield het volgende:
Hoe maak ik hier een mooie goedlopende zin van.

In mijn huidige functie heb ik veel ervaring opgedaan op diverse vlakken van de financiële administratie in de retailbranche.
In mijn huidige functie als <insert baan> heb ik veel ervaring opgedaan binnen de financiële administratie van een bedrijf in de retailbranche. <vertel hier wat die ervaring inhoudt en laat het 'diverse vlakken' weg.>

Hierdoor ga je net even wat dieper in op je ervaring en laat je duidelijk zien dat je weet waar je het over hebt, in tegenstelling tot enigszins op de vlakte te blijven. ("diverse vlakken"? Koffie rondbrengen en kopietjes maken zijn ook diverse vlakken, maar dat is niet wat je bedoelt.)
pi_102952798
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 13:58 schreef Panne-koek het volgende:

[..]

In mijn huidige functie als <insert baan> heb ik veel ervaring opgedaan binnen de financiële administratie van een bedrijf in de retailbranche. <vertel hier wat die ervaring inhoudt en laat het 'diverse vlakken' weg.>

Hierdoor ga je net even wat dieper in op je ervaring en laat je duidelijk zien dat je weet waar je het over hebt, in tegenstelling tot enigszins op de vlakte te blijven. ("diverse vlakken"? Koffie rondbrengen en kopietjes maken zijn ook diverse vlakken, maar dat is niet wat je bedoelt.)
Tnx. Alleen wat mijn ervaringen allemaal zijn staat weer vermeld in mijn CV en ik las ook weer dat je niet dubbelop moet zijn met wat in je CV staat omdat ook nog weer in je brief te vermelden.
pi_102953202
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:02 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Tnx. Alleen wat mijn ervaringen allemaal zijn staat weer vermeld in mijn CV en ik las ook weer dat je niet dubbelop moet zijn met wat in je CV staat omdat ook nog weer in je brief te vermelden.
In dat geval kan je tussen "dieper ingaan" en "volledig op de vlakte blijven" gaan zitten. Bijv: heb het over de gebieden waar je ervaring in hebt. Niet direct de taken die je hebt vervuld (die staan immers op je CV) maar iets globaler. Dan blijft het to-the-point maar kan je vlot verder met de andere redenen waarom het bedrijf je moet uitnodigen.

Voorbeeld:
Functie: Account manager
Taken op CV: Inbound aannemen van orders / outbound verkoop / klachtenservice
Omschrijving op brief: Ruime ervaring in het verzorgen van de communicatie naar de klant.
pi_102953543
tnx. Volgens mij heb ik mijn brief nu wel helemaal compleet.
pi_102954786
Wordt zo gek van die uitzendbureaus die met die standaard antwoorden komen van ''Op basis van uw Cv en werkervaring komt u niet in aanmerking voor deze functie''
Wordt daar zo gek van krijg telkens maar zulke berichten terwijl er op die vacature geen 1 eis opstaat waaraan je moet voldaan.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:28:23 #220
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_102956031
Mijn tweede gesprek is nu ingepland (in de loop van volgende week). Het gesprek zal ik hebben met 2 andere mensen (leidinggevenden) hebben dan het 1e gesprek. Het bedrijf is relatief klein (er is geen aparte HR ofzo), ik heb ruime ervaring in de gevraagde functie en dat is hen ook bekend (door mijn 1e gesprek maar ook uit 'het werkveld' zeg maar).

Ik heb zelf niet gevraagd wat de inhoud van het 2e gesprek zal zijn, ik weet ook niet hoeveel concurrenten ik heb. Best lastig om me hierop voor te bereiden. Qua kennis en opleiding zit het wel snor schat ik zo in. Misschien is het ook meer om te kijken of ik in het plaatje pas ofzo (hoe bereid je je daar op voor?). Er zijn nog wel een paar vragen die ik wel verwacht, maar die zijn meer van arbeidsvoorwaardelijk niveau en zullen m.i. toch pas als laatste worden gevraagd. Overigens heb ik zelf wel op een rijtje wat ik kan & wil zeggen als het over de arbeidsvoorwaarden gaat. Ik wil mezelf alleen niet gek maken door er te makkelijk over te denken (zo van 'ik ben er al').
Iemand nog tips ? Alle ervaringen zijn welkom!

@Panne-koek: wat fijn dat het ook gewoon goed kan gaan! Ik heb zelf geen ervaring met uitzendbureaus, maar van wat ik (o.a.) hier lees word je er niet vrolijk van.
klerkje
pi_102956435
@Spiegelei
Waar het eerste gesprek als het goed is meer oriënterend ("wie ben je, wat is je houding, waar zie je jezelf over vijf jaar, enz") was, zal je tweede gesprek waarschijnlijk veel meer vakinhoudelijk zijn. Als de mensen waarmee je het gesprek hebt straks (hopelijk) je direct leidinggevenden zijn is het met name om te zien of je samen kan werken met die mensen, of je in het team past en de juiste hoeveelheid leergierigheid/maakbaarheid/gewilligheid hebt.

Qua voorbereiding kan je kijken naar wat je is gevraagd in het eerste gesprek en eventueel wat meer zoeken over het bedrijf. Als je de namen van je gesprekspartners weet, kan je eventueel er een google aan wagen (LinkedIn is misschien ook handig). Dit is niet echt iets om direct in het gesprek te laten blijken maar alvast een idee hebben wat voor personen je voor je gaat krijgen is misschien wel zo prettig.

Gefeliciteerd met je tweede gesprek in ieder geval, en heel veel succes!
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:41:21 #222
33350 Janena
pi_102956586
Mijn 'helder licht' brief is er net uitgegaan....

Het zou voor mij de ideale baan zijn. Ik beschik in ieder geval over de juiste opleiding, ervaring en eigenschappen, ik kan er op de fiets heen als ik zou willen dus ook op dat gebied geen reden voor een afwijzing. Stiekem heb ik om die redenen toch wel hoop op een uitnodiging. Aan de andere kant is de concurrentie enorm en kunnen er mensen reageren met een extra pre...Pffff, ik WEET gewoon dat ik teleurgesteld zal zijn als er toch een afwijzing volgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janena op 13-10-2011 08:49:03 ]
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
pi_103027564
Ik begin een beetje gefrustreerd te raken hoe uitzendbureau's soms met je omgaan. :{

Zo zag ik maandag een leuke functie. Gebeld of ze er nog mensen voor zochten. Ja, dat was het geval. (Veel vacatures op die sites zijn vaak al lang vergeven of ze hebben al genoeg kandidaten op gesprek, dus ik bel altijd eerst.) Gevraagd of ik daarop uitgenodigd kon worden, ik sta immers ingeschreven bij dat uzb. Er wordt mij verteld dat de intercendente mijn cv zal toetsen aan de eisen die in de vacature staan en dat ik daarna word gebeld. Dinsdag: geen belletje. Woensdag: geen belletje. 'S middags zelf maar contact opgenomen. 'Nee, die is vandaag vrij!'. Dus het is intussen alweer donderdag en ik weet nog geen moer en wellicht hebben ze ondertussen nu wel genoeg kandidaten gevonden. Dus ik loop wellicht een leuke functie mis door laksheid van een intercedente.

Maar ik word wel gebeld wanneer ze tijdelijk iemand zoeken voor dakdekker of in de bouw, terwijl ik een financieel-administratieve achtergrond heb. Kom op zeg, je hebt mijn cv in je database staan. Één blik daarop zegt toch al genoeg dat ik misschien niet zo geschikt ben voor die functies?

En de diplomageilheid van sommige bedrijven is om van te kotsen. Als je ziet wat ze soms vragen in vacatures voor de meest simpele banen die zelfs een aap zou kunnen doen... Om nog maar te zwijgen over het feit dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Krijg je een heel eisenpakket voor je kiezen en ze verwachten de wereld van je, terwijl het loon de gemiddelde vakkenvuller niet ontstijgt.

[/rant]
  donderdag 13 oktober 2011 @ 13:31:33 #224
20758 Stringer
You have a nice day
pi_103034993
Vraagje; werd van de week gebeld door een recruiter of wilde langskomen voor een intakegesprek n.a.v. een vacature waar ik via hun op heb gereageerd.

Ze wilde me volgende week op gesprek sturen, na de intake van vrijdag bij hen zelf. Nu staat er bij de vacature dat deze gesloten is. Betekent dit dat ik voor jan lul op bezoek ga morgen of dat ze voorlopig bijvoorbeeld voldoende kandidaten hebben? Of zou ik dit gewoon aan ze vragen? Heb namelijk geen zin om een lange reis te maken om alleen in het systeem van de recruiter te komen.
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
pi_103036546
Kun je toch gewoon vragen? Maar breng het wel tactisch.

"Ik zag dat de vacature ondertussen gesloten is. Is dat omdat jullie voldoende kandidaten hebben of omdat er een geschikte persoon is gevonden?"

Zoiets. Nav het antwoord kun je altijd nog beslissen of je langsgaat daar.
pi_103037289
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 08:22 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ik begin een beetje gefrustreerd te raken hoe uitzendbureau's soms met je omgaan. :{

Zo zag ik maandag een leuke functie. Gebeld of ze er nog mensen voor zochten. Ja, dat was het geval. (Veel vacatures op die sites zijn vaak al lang vergeven of ze hebben al genoeg kandidaten op gesprek, dus ik bel altijd eerst.) Gevraagd of ik daarop uitgenodigd kon worden, ik sta immers ingeschreven bij dat uzb. Er wordt mij verteld dat de intercendente mijn cv zal toetsen aan de eisen die in de vacature staan en dat ik daarna word gebeld. Dinsdag: geen belletje. Woensdag: geen belletje. 'S middags zelf maar contact opgenomen. 'Nee, die is vandaag vrij!'. Dus het is intussen alweer donderdag en ik weet nog geen moer en wellicht hebben ze ondertussen nu wel genoeg kandidaten gevonden. Dus ik loop wellicht een leuke functie mis door laksheid van een intercedente.

Maar ik word wel gebeld wanneer ze tijdelijk iemand zoeken voor dakdekker of in de bouw, terwijl ik een financieel-administratieve achtergrond heb. Kom op zeg, je hebt mijn cv in je database staan. Één blik daarop zegt toch al genoeg dat ik misschien niet zo geschikt ben voor die functies?

En de diplomageilheid van sommige bedrijven is om van te kotsen. Als je ziet wat ze soms vragen in vacatures voor de meest simpele banen die zelfs een aap zou kunnen doen... Om nog maar te zwijgen over het feit dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Krijg je een heel eisenpakket voor je kiezen en ze verwachten de wereld van je, terwijl het loon de gemiddelde vakkenvuller niet ontstijgt.

[/rant]
Ja ik word ook strontziek van die uitzendbureaus, ben al 2 maanden bezig om werk te zoeken en zelfs bij de simpelste baantjes krijg ik dit te horen: ''Op basis van uw Cv en werkervaring komt u niet in aanmerking voor deze functie''
Echt man vraag me echt af hoelang het nog gaat duren voordat ik uberhaupt weer aan de slag kan ergens.
PFFFFFFFFFFFFF werkloos zijn is zo kut.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:03:38 #227
20758 Stringer
You have a nice day
pi_103038040
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:38 schreef FS1986NL het volgende:

[..]

Ja ik word ook strontziek van die uitzendbureaus, ben al 2 maanden bezig om werk te zoeken en zelfs bij de simpelste baantjes krijg ik dit te horen: ''Op basis van uw Cv en werkervaring komt u niet in aanmerking voor deze functie''
Echt man vraag me echt af hoelang het nog gaat duren voordat ik uberhaupt weer aan de slag kan ergens.
Tja, je merkt dat de economie in dat opzicht tegen zit. Uitzendbureaus en bedrijven hebben het voor het uitkiezen.
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
  donderdag 13 oktober 2011 @ 15:03:57 #228
20758 Stringer
You have a nice day
pi_103038049
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:18 schreef Mint_Clansell het volgende:
Kun je toch gewoon vragen? Maar breng het wel tactisch.

"Ik zag dat de vacature ondertussen gesloten is. Is dat omdat jullie voldoende kandidaten hebben of omdat er een geschikte persoon is gevonden?"

Zoiets. Nav het antwoord kun je altijd nog beslissen of je langsgaat daar.

Zojuist maar even gedaan..

Edit: Lekker dan. Bedrijf wil geen nieuwe CV's meer. Recruiter 'hoopt' me er morgen na het gesprek nog tussen te gooien. Wat moet ik daar nou mee. Beetje voor 10% kans naar Amsterdam gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Stringer op 13-10-2011 16:53:30 ]
pi_103045235
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:38 schreef FS1986NL het volgende:

[..]

Ik ben ook al eventjes bezig met werk zoeken maar ik heb 't nog niet via uitzendbureau's geprobeerd.. maar zo te horen zal dat weinig gaan helpen :P. Sucks.

Ik vind het vooral frustrerend dat ik een goede opleiding genoten heb en iedereen om me heen doet alsof je daar "zóóó" een baan mee hebt. Ja, vroeger misschien, maar nu niet. Nu is de ervaring belangrijker, lijkt het wel (iig bij startersfuncties, wat vreemd is.. want starters hebben nou eenmaal weinig tot geen ervaring).
  donderdag 13 oktober 2011 @ 18:52:23 #230
33350 Janena
pi_103045683
De enigen die nog veel kans maken op een baan zijn mensen met een opleiding/ervaring waarin nog mensen worden gezocht (Zo uit mijn hoofd weet ik dat er een tekort is aan podologen . In die richting heb je zo een baan)

Als je niet tot die gelukkigen behoort heb je alleen een grote kans met een goed diploma wanneer je onder de 25 bent en 10 jaar ervaring hebt ;).

O ja, en voor een schijntje willen werken helpt ook.
pi_103046046
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 18:52 schreef Janena het volgende:
De enigen die nog veel kans maken op een baan zijn mensen met een opleiding/ervaring waarin nog mensen worden gezocht (Zo uit mijn hoofd weet ik dat er een tekort is aan podologen . In die richting heb je zo een baan)

Als je niet tot die gelukkigen behoort heb je alleen een grote kans met een goed diploma wanneer je onder de 25 bent en 10 jaar ervaring hebt ;).

O ja, en voor een schijntje willen werken helpt ook.
Het kutte is ik heb wel een koksdiploma maar ik ben juist uit de Horeca gestapt omdat ik toch iets anders wil gaan doen.
Het was eigenlijk de bedoeling dat ik de ICT in ging maar dat werd me toch al gauw te saai.
Nu wil ik proberen om volgend jaar toch HBO te kunnen doen, moet dan wel eerst een 21+ toets maken maar dan heb ik wel als alles goed gaat een goed diploma.
Nu heb ik eigenlijk alleen maar een VMBO en een MBO 2 diploma en daar kan je gewoon geen reet mee.
Heb morgen wel een gesprek even bij een uitzendbureau, dat gaat over verkoper telecomwinkel maar toch zie ik daar ook niet echt veel vertrouwen in.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 19:14:27 #232
33350 Janena
pi_103046472
Die vacatures (verkoper in de telecom-branche) krijg ik ook vaak binnen via de mail, niet echt wat voor mij maar kennelijk zoeken ze daar inderdaad nog mensen voor.

Ikzelf heb een MEAO opleiding (financieel administratief).

Mijn voordelen:
Juiste diploma
Genoeg ervaring
Relatief flexibel, wil alles op administratief gebied wel doen...

Mijn nadelen:
Relatief oud (35)
Parttime willen werken (willen de meeste vrouwen dus veel kapers op de kust)
Weinig werk in mijn directe omgeving (kandidaat die dichtbij woont heeft vaak de voorkeur).

Ik werk nu in de schoonmaak :') .

[ Bericht 0% gewijzigd door Janena op 13-10-2011 19:38:06 ]
pi_103047291
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 19:14 schreef Janena het volgende:
Die vacatures (verkoper in de telecom-branche) krijg ik ook vaak binnen via de mail, niet echt wat voor mij maar kennelijk zoek ze daar inderdaad nog mensen voor.

Ikzelf heb een MEAO opleiding (financieel administratief).

Mijn voordelen:
Juiste diploma
Genoeg ervaring
Relatief flexibel, wil alles op administratief gebied wel doen...

Mijn nadelen:
Relatief oud (35)
Parttime willen werken (willen de meeste vrouwen dus veel kapers op de kust)
Weinig werk in mijn directe omgeving (kandidaat die dichtbij woont heeft vaak de voorkeur).

Ik werk nu in de schoonmaak :') .
Ja wat betreft die telecom vacatures die krijg ik idd ook heel veel, juist daarom had ik erop gereageerd omdat ik toch snel werk nodig heb.
Schoonmaak werk zou ik geen eens erg vinden maar daar is ook al weinig in te vinden, tenminste ik zie nergens iets staan waar ze mensen nodig hebben.
Het wordt gewoon heel moeilijk jammer genoeg.
pi_103153438
De huidige arbeidsmarkt is echt om gek van te worden, voor mijn gevoel willen de bedrijven zich bewust in de vingers gaan snijden door nu niet al te investeren in vervanging voor het vergrijzende persoon wat straks allemaal tegelijk weg gaat...

Overigens is mijn ervaring met de uitzendbureaus wel beter, maar ik ben daar ook selectief in: ik houd contact met een uitzendbureau dat ook contact houdt met mij, zelfs al is het maar even om te bellen dat er helaas in de afgelopen twee weken nog niets is binnengekomen dat aansluit...

Helaas heb ik soms ook het gevoel dat zowel opdrachtgevers als de uitzendbureaus een beetje spelen met de functieomschrijvingen, waardoor een functie "Meewerkend logistiek coördinator" uiteindelijk meer een functie als verhuizer blijkt te zijn dan dat je met coördineren bezig bent... Of je vragen voor een functie in de horeca, terwijl je duidelijk aangeeft -geen- dergelijke werkzaamheden meer te willen vervullen...

Ik ben overigens bijna afgestudeerd op Logistiek & Economie (HBO), moet alleen nog verdedigen. Ik werk op dit moment fulltime in een eetcafé in de keuken, maar wil na circa zeven jaar horeca toch liever iets doen gericht op m'n opleiding. Ik word voornamelijk afgewezen op basis van gebrek aan ervaring (terwijl ik voor mijn stage/afstuderen twee vrij bekende stagebedrijven heb) of gebrek aan raakvlakken... Twee bedrijven gaven in ieder geval wel feedback op de sollicitatie, die geven aan dat ik beter pas in de combinatie ICT met logistiek.
pi_103157035
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 17:44 schreef Gnomestein het volgende:
De huidige arbeidsmarkt is echt om gek van te worden, voor mijn gevoel willen de bedrijven zich bewust in de vingers gaan snijden door nu niet al te investeren in vervanging voor het vergrijzende persoon wat straks allemaal tegelijk weg gaat...

Overigens is mijn ervaring met de uitzendbureaus wel beter, maar ik ben daar ook selectief in: ik houd contact met een uitzendbureau dat ook contact houdt met mij, zelfs al is het maar even om te bellen dat er helaas in de afgelopen twee weken nog niets is binnengekomen dat aansluit...

Helaas heb ik soms ook het gevoel dat zowel opdrachtgevers als de uitzendbureaus een beetje spelen met de functieomschrijvingen, waardoor een functie "Meewerkend logistiek coördinator" uiteindelijk meer een functie als verhuizer blijkt te zijn dan dat je met coördineren bezig bent... Of je vragen voor een functie in de horeca, terwijl je duidelijk aangeeft -geen- dergelijke werkzaamheden meer te willen vervullen...

Ik ben overigens bijna afgestudeerd op Logistiek & Economie (HBO), moet alleen nog verdedigen. Ik werk op dit moment fulltime in een eetcafé in de keuken, maar wil na circa zeven jaar horeca toch liever iets doen gericht op m'n opleiding. Ik word voornamelijk afgewezen op basis van gebrek aan ervaring (terwijl ik voor mijn stage/afstuderen twee vrij bekende stagebedrijven heb) of gebrek aan raakvlakken... Twee bedrijven gaven in ieder geval wel feedback op de sollicitatie, die geven aan dat ik beter pas in de combinatie ICT met logistiek.
Kan me er erg in vinden. Heb veel werk gedaan wat niet met mijn studie te maken heeft (nu is dat chauffeuren). De ervaring is meestal hetgene waardoor ze niet verder willen gaan.

Had laatst een sollicitatie gesprek met een mevrouw die ondanks mijn weinige ervaring toch op basis van opleiding me had uitgenodigd. Helaas zijn er daar maar weinig van.
pi_103161981
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 19:18 schreef brtausi het volgende:

[..]

Kan me er erg in vinden. Heb veel werk gedaan wat niet met mijn studie te maken heeft (nu is dat chauffeuren). De ervaring is meestal hetgene waardoor ze niet verder willen gaan.

Had laatst een sollicitatie gesprek met een mevrouw die ondanks mijn weinige ervaring toch op basis van opleiding me had uitgenodigd. Helaas zijn er daar maar weinig van.
Of je wordt uitgenodigd omdat "je geen problemen, maar uitdagingen ziet"... En dan nog wordt doodgegooid met een blije mus.
  maandag 17 oktober 2011 @ 10:30:56 #237
129375 less_is_more
Mini Malism for President!
pi_103180606
Goedemorgen. Ik lurk al een flinke tijd hier mee, maar ik loop tijdens het solliciteren tegen iets aan waar ik graag jullie meningen over wil horen. Ik ga solliciteren voor een traineeship binnen een branche waarin ik graag wil werken, maar weinig vacatures te vinden zijn. Het probleem is dat ik niet zo "pas afgestudeerd" ben als in de vacaturetekst om wordt gevraagd. Ik heb alleen geen relevante werkervaring opgebouwd sinds mijn afstuderen.

Achtergrond: Bijna drie jaar geleden afgestudeerd, WO richting economie. Vlak daarna drie maanden in het buitenland gereisd. Bij terugkomst zomerbaantje gehad, om wat snel geld te verdienen. Daarna ruim anderhalf jaar in callcenter (inbound) gewerkt, tot mei van dit jaar. In mei ontslag genomen en nog eens drie maanden naar het buitenland. Nu zoek ik een baan die aansluit op mijn opleiding.

Wat zouden jullie in de motivatiebrief hierover vermelden? Wel ingaan op het feit dat ik al een paar jaar terug ben afgestudeerd maar nog geen relevante werkervaring heb opgebouwd en nu klaar ben om met mijn opleiding verder te gaan? Of deze verstreken tijd helemaal niet benoemen in de brief? Alvast bedankt :)
pi_103180965
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:30 schreef less_is_more het volgende:
Goedemorgen. Ik lurk al een flinke tijd hier mee, maar ik loop tijdens het solliciteren tegen iets aan waar ik graag jullie meningen over wil horen. Ik ga solliciteren voor een traineeship binnen een branche waarin ik graag wil werken, maar weinig vacatures te vinden zijn. Het probleem is dat ik niet zo "pas afgestudeerd" ben als in de vacaturetekst om wordt gevraagd. Ik heb alleen geen relevante werkervaring opgebouwd sinds mijn afstuderen.

Achtergrond: Bijna drie jaar geleden afgestudeerd, WO richting economie. Vlak daarna drie maanden in het buitenland gereisd. Bij terugkomst zomerbaantje gehad, om wat snel geld te verdienen. Daarna ruim anderhalf jaar in callcenter (inbound) gewerkt, tot mei van dit jaar. In mei ontslag genomen en nog eens drie maanden naar het buitenland. Nu zoek ik een baan die aansluit op mijn opleiding.

Wat zouden jullie in de motivatiebrief hierover vermelden? Wel ingaan op het feit dat ik al een paar jaar terug ben afgestudeerd maar nog geen relevante werkervaring heb opgebouwd en nu klaar ben om met mijn opleiding verder te gaan? Of deze verstreken tijd helemaal niet benoemen in de brief? Alvast bedankt :)
Misschien iets zeggen in de geest van:
De afgelopen jaren gezocht naar een richting. Onder andere wat levenservaring opgedaan door buitenlandse reizen. Nu spreekt een traineeship je erg aan om je breed te oriënteren binnen bedrijf X. (Logisch dat iemand die zoekende is goed zou zijn voor een traineeship, meestal 4x6 maanden op een andere functie)
pi_103189905
Wat slecht dit: Wordt ik terug gebeld met de vraag wat ik zo leuk vind aan die....... vacature. Kan ik het me niet eens meer herinneren wat die functie inhoud :@
Heb er de laatste tijd zoveel uitgestuurd dat ik even een blackout kreeg.
Gelukkig was de rest van het gesprek wel positief.
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:55:16 #240
33350 Janena
pi_103191390
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:22 schreef brtausi het volgende:
Wat slecht dit: Wordt ik terug gebeld met de vraag wat ik zo leuk vind aan die....... vacature. Kan ik het me niet eens meer herinneren wat die functie inhoud :@
Herkenbaar ja...

Momenteel solliciteer ik iets minder omdat ik een baan heb (t'is alleen niet DE baan) dus nu gaat dat beter maar in sommige weken deed ik er 4 sollicitaties per dag uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janena op 17-10-2011 23:14:30 ]
pi_103215238
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:22 schreef brtausi het volgende:
Hhaha ik kreeg een afwijzing terwijl ik de vacature niet meer kon herinneren :P
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_103278386
I'm on a role.....not.
Stuur ik weer een brief eruit. Lees ik een half uur later dat ik in de eerste zin al heb staan:
.....solliciteren naar de functie van Junior Junior Product Manager. |:(
pi_103279048
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:05 schreef brtausi het volgende:
I'm on a role.....not.
Stuur ik weer een brief eruit. Lees ik een half uur later dat ik in de eerste zin al heb staan:
.....solliciteren naar de functie van Junior Junior Product Manager. |:(
Jaaa wel blijven opletten he! :D Daarom stuur ik dingen nooit gelijk, lees het altijd de volgende dag ofzo nog even na.

Ik kreeg net nog een afwijzing voor een kassajuf functie, :') omdat ik niet aan het profiel voldoe. HBO is ook echt waardeloos tegenwoordig.....
pi_103280566
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:19 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Jaaa wel blijven opletten he! :D Daarom stuur ik dingen nooit gelijk, lees het altijd de volgende dag ofzo nog even na.

Ik kreeg net nog een afwijzing voor een kassajuf functie, :') omdat ik niet aan het profiel voldoe. HBO is ook echt waardeloos tegenwoordig.....
Ik krijg dat echt elke keer te horen van ''je voldoet niet aan de eisen''
Je zou denken dat je met een HBO diploma wel makkelijker aan een baan komt, maar niet dus.
PFF werk zoeken in deze tijd is zo kut ;(
  woensdag 19 oktober 2011 @ 16:20:35 #245
33350 Janena
pi_103284430
Ik ben zojuist zelf benaderd voor een (leuke) vacature door een uitzendbureau.
Het kan dus nog wel :o .
pi_103285480
Ik heb maandag een afspraak bij Manpower voor bij PostNL.
Ik moet nu wel wat, want zit al 2 maanden zonder werk en heb geen zin in een uitkering.
Er komt tenminste wat geld binnen dan en dat is even het belangrijkste nu.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 20:03:40 #247
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_103294134
Wat is dat toch met uitzendbureau's en terugbellen?

Ik zag vanmorgen een erg leuke functie staan bij een bepaald uzb, die prima aansluit op wat ik hiervoor heb gedaan. Ze zochten nog mensen voor de baan (een unicum!) en de intercedente zou mijn cv bekijken en me aan de hand daarvan terugbellen.

Zo rond half vijf vanmiddag dacht ik: kom, ik bel zelf wel. Ja, ze had mijn cv bekeken maar omdat ze het zelf zo druk had, had ze het bij een collega neergelegd. Die zou me eind van de middag terugbellen!!

En zoals al verwacht... niet teruggebeld natuurlijk.

Ik heb godverdomme al 2x eerder voor die lui gewerkt naar volle tevredenheid van de werkgevers en ze weten dat ik op zoek ben naar dat soort werk, dus waarom word ik dan wel gebeld wanneer ze een tijdelijke callcenter joppie zoeken of werk wat helemaal niet in mijn vakgebied ligt en niet voor deze baan? Waarom moet ik hier zelf over bellen en waarom beloven ze iets wat ze niet nakomen??

Gezeik. Vroeger wisten die lui tenminste meteen wie je was als je belde of langsging en waar je naar op zoek was. Tegenwoordig ben je een nummer en een naam in hun archief.
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
  woensdag 19 oktober 2011 @ 20:18:41 #248
20758 Stringer
You have a nice day
pi_103294880
Vandaag een gesprek gehad, wel een beetje erg specialistisch binnen mijn vakgebied, dus moet wat soulsearching doen of ik dat zelf zou willen. Als ze mij natuurlijk wel willen. Nu nog 3 gesprekken te gaan.

Brieven hebben deze keer dus wat vruchten afgeworpen. Ik heb geprobeerd een prikkelende openingszin te gebruiken bij elke brief. Lang niet bij elke uitnodiging voldoe ik aan de minimum ervaringseisen overigens.

En uitzendbureau's kunnen helemaal de vinken*** krijgen, ik contact alleen nog maar direct een bedrijf. Ook veel beter voor je looneis.
pi_103295785
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:19 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Als je niet snapt dat je inderdaad niet aan het profiel voldoet, dan heb is het HBO inderdaad waardeloos tegenwoordig ;)
pi_103296342
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:35 schreef Hiya het volgende:

[..]

Als je niet snapt dat je inderdaad niet aan het profiel voldoet, dan heb is het HBO inderdaad waardeloos tegenwoordig ;)
Nee bij HBO functies heb je niet genoeg ervaring.
Bij MBO functies ben je overgekwalificeerd.
En zelfs als kassamiep heb je gewoon geen schijn van kans, zelfs al heb ik wat ervaring.

Het is gewoon nooit goed. Oftewel ik maak schoon bij ouderen en heb een 0 uren contract waardoor ik eigenlijk de huur nauwelijks meer kan betalen. Ik wil gewoon werk!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')