abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 augustus 2011 @ 11:49:34 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_101404291
http://img529.imageshack.us/img529/6748/debeursvloer.jpg (copy/paste deze link)

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[Bloomberg TV] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

De Beursvloer # 172 Straks de double dip? Of toch niet?
De Beursvloer # 173 Na 10 maanden 2010 weer terug bij af
De Beursvloer # 174 Waar we verder ouwehoeren
De Beursvloer #175 Met QE2, G20, Currency wars &overheden zonder geld
Beursvloer #179 Waar we de candlesticks aansteken voor kerst

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[ Bericht 6% gewijzigd door PietjePuk007 op 31-08-2011 15:19:57 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 11:53:20 #2
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_101404445
Maak even een nieuw topic door op open nieuw deel te klikken:
(niet nieuw topic)

slotje.gif
One man's trash, another man's treasure.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 12:20:56 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101405256
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 11:29 schreef Arkai het volgende:

[..]

Het is juist de de conclusie over de kans om op een bepaald punt te kunnen instappen die er toe doet. Die scatterplots geven namelijk geen bewijs dat lage PE's per definitie een beter instappunt zijn, dat kun je alleen al zien over de grote verschillen in rendement bij bepaalde waarderingen. Het is goed om te weten wat historische returns zijn maar je aankoop zou je m.i. moeten doen op basis van het gegeven dat de PE's convergeren naar de mediaan.

Daar verschillen we dan over van mening :).

Theoretisch verwacht je gewoon dat annualized total real returns gelijk zijn aan de gemiddelde earningsyield (het omgekeerde van de P/E). Alle beleggingswinst moet tenslotte komen uit bedrijfswinst, anders zouden P/E's oneindig blijven stijgen of dalen. In de praktijk zie je ook dat dat bijna perfect klopt. (Gemiddelde annualized real returns: 6,50%, gemiddelde earningsyield: 6,45%)

Maar een standaard P/E is erg grillig, daarom bouw je die om tot een Shiller P/E om businesscycles en allerlei boekhoud effecten uit te filteren. Correlatie tussen Shiller P/E en returns is ook beter dan wanneer je de gewone P/E gebruikt.

Mijn punt is: de scatterplot is geen toevallige statistische abberatie die niets bewijst, maar een bevestiging van een verband dat je theoretisch verwacht. Om die reden moet je de grafiek ook niet vervormen zoals jij voorstelt, want dan ben je iets anders aan het testen. Het komt dan conceptueel niet meer overeen met je uitgangspunt (hoe klein het verschil in de praktijk ook is).

quote:
Nee die scatterplot klopt inderdaad niet meer maar daarom zou je dat ook niet moeten beoordelen met een mediaan die we alleen vandaag de dag kennen als je het zou willen beoordelen vanuit de historie.
Maar zoals ik al zei speelt de mediaan geen enkele rol bij de beoordeling van je instappunt! Je beoordeelt dat aan de hand van het te verwachten rendement en aan de hand van de ligging van de huidige waardering ten opzichte van de waarderingsdips in het verleden. De mediaan komt in die hele vergelijking niet voor!

De hele schaling met de mediaan dient slechts om de grafiek beter leesbaar te maken. je krijgt verder exact dezelfde grafiek en dezelfde conclusies als je daar gewoon de Shiller P/E zet. De reden dat ik het doe is omdat het getal van de Shiller P/E verder een nietszeggend getal is, terwijl als je het normeert op de historische mediaan het duidelijker is waar je je in historische context bevindt.

quote:
Het is veel beter om een histogram te gebruiken omdat dat een zuivere weergave is van de rendementen met bijbehorende rendementen zonder enige vorm van bias.
Dat ben ik op zich met je eens en ik heb er in het verleden ook naar gekeken. Wat me daar alleen niet aan beviel is dat er informatie verloren gaat doordat je punten gaat samenvoegen in ranges. Uiteindelijk vond ik de scatterplot toch de beste visualisatie, ook omdat je daarin de variatie door de tijd heen makkelijk kunt weergeven, zoals ik doe met verschillende periodes in verschillende kleuren.

quote:
Volgens mij ben je ook de enige op het internet die scattersplots maakt op basis van een genormaliseerde mediaan. Ik heb het Shiller in elk geval nooit zien doen.

En daar ben ik trots op. Ik vind mijn eigen plaatjes ook beter en duidelijker dan die van Shiller zelf.

quote:
Het blijft een relatieve waardering natuurlijk ;) Als je op de x-as van je plot niet-vervormbare variabelen gebruikt (zoals de PE's die we kennen) dan kun je tenminste zeggen dat het instappunt van 80 jaar geleden identiek zou zijn aan die van vandaag bijvoorbeeld. Dan blijft het niet bij een momentopname. Maar ik heb er verder niet veel problemen mee omdat de afwijkingen zoals eerder gezegd marginaal zijn. Voor de leesbaarheid is zo'n logaritmische schaal ook gewoon ok en we weten allemaal water bedoeld wordt. Fundamenteel verandert er niks.
Zoals ik al uitlegde speelt de mediaan geen rol bij het bepalen van je instappunt, ook niet 80 jaar geleden. Zelf prefereer ik een normalisering op de mediaan van vandaag maar jij prefereert misschien om daar gewoon de waarde van de P/E te zetten. Dat is een persoonlijke voorkeur. Maar wat jij voorstelde om te normaliseren op een variabele mediaan is conceptueel gewoon fout imo, hoe klein het verschil ook is in de praktijk.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 13:55:20 #5
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101408874
Sie hat den serie kaputt gemacht!
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:17:50 #6
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101411741
In deze verder of nieuwe?
The more debt, the better
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:19:57 #7
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_101411801
Consumentenvertrouwen laagst sinds april 2009(gister), banengroei lager dan verwacht. En toch weer +2%

Het blijft me verbazen.
Paardelul !!!
pi_101411856
Topic in de reeks gezet. Imagehack en USmarkets doen 't blijkbaar niet meer qua plaatjes :{.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:35:22 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101412252
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:19 schreef Anno2012 het volgende:
Consumentenvertrouwen laagst sinds april 2009(gister), banengroei lager dan verwacht. En toch weer +2%

Het blijft me verbazen.
Het is wel bizar. De enige reden die ik kan bedenken is dat bad news = good news, want de kans dat the Bernank iets moet gaan doen volgende maand neemt dan toe. Het probleem is alleen dat hij niets meer kan doen wat nog enig concreet verschil kan uitmaken. Alle grote kogels zijn allang verschoten, hij heeft hooguit nog een paar erwtjes over. Het lijkt me daarom wel een mooie setup voor een teleurstellingscrash.
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:40:47 #10
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101412417
quote:
10s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is wel bizar. De enige reden die ik kan bedenken is dat bad news = good news, want de kans dat the Bernank iets moet gaan doen volgende maand neemt dan toe. Het probleem is alleen dat hij niets meer kan doen wat nog enig concreet verschil kan uitmaken. Alle grote kogels zijn allang verschoten, hij heeft hooguit nog een paar erwtjes over. Het lijkt me daarom wel een mooie setup voor een teleurstellingscrash.
Hij kan nog mooie kansen creëren voor private equity door hun benchmark omlaag te drukken en natuurlijk weer proberen de huizenbubble van extra lucht te voorzien.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:43:46 #11
349538 Anno2012
pi_101412505
quote:
10s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Verwacht jij dat het nog wel lager gaat? Of denk je dat de bodem is bereikt?
Paardelul !!!
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:46:46 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101412596
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:40 schreef flyguy het volgende:

[..]

Hij kan nog mooie kansen creëren voor private equity door hun benchmark omlaag te drukken en natuurlijk weer proberen de huizenbubble van extra lucht te voorzien.
Met 10yr Treasury yields op 2,15%?
Stel het lukt hem om dat nog met 0,5% naar beneden te trekken door meer lange maturities te kopen. Who f*cking cares?
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:47:53 #13
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_101412633
Wat een volume plots de laatste minuten in KLM, met een aardig koersstijging :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:51:03 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101412749
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:43 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Verwacht jij dat het nog wel lager gaat? Of denk je dat de bodem is bereikt?
Nog lager? :D
De markt is peperduur op deze niveaus! Niet dat het iets zegt over de koersontwikkeling op korte termijn overigens. Ik heb daar geen mening over. Ik heb alleen een mening over de te verwachten returns op lange termijn bij een instap op dergelijke niveaus.
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:51:25 #15
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101412761
quote:
10s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Met 10yr Treasury yields op 2,15%?
Stel het lukt hem om dat nog met 0,5% naar beneden te trekken door meer lange maturities te kopen. Who f*cking cares?
Ik ga er even vanuit dat je het over mijn huizen-opmerking hebt; mensen die denken de sleutel te gaan inleveren, kopers, REIT's, herfinancierders, banken en zo zullen er nog wel wat groepen zijn. Hoe groot die groepen zijn en welk (positief) effect zoiets zou hebben, dat kan Ben nog wel eens tegenvallen.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 15:58:23 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101412998
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:51 schreef flyguy het volgende:

[..]

Ik ga er even vanuit dat je het over mijn huizen-opmerking hebt; mensen die denken de sleutel te gaan inleveren, kopers, REIT's, herfinancierders, banken en zo zullen er nog wel wat groepen zijn. Hoe groot die groepen zijn en welk (positief) effect zoiets zou hebben, dat kan Ben nog wel eens tegenvallen.
Hypotheekrente staat al op een historisch dieptepunt. Nog een paar tienden van een procent eraf gaat echt niks uitmaken. De reden dat alles in het slob zit heeft ook niets te maken met rentepeil, yieldcurve of beschikbaarheid van bankreserves. The Bernank heeft z'n taak gedaan. Er valt niks meer te doen met monetair beleid wat nog een verschil uitmaakt voor de echte econonomie. Het enige effect is een soort "feel good" effect voor financiële markten dat de FED weer "iets" gaat doen, maar eigenlijk is dat op niks gebaseerd.
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:01:19 #17
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101413097
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hypotheekrente staat al op een historisch dieptepunt. Nog een paar tienden van een procent eraf gaat echt niks uitmaken. De reden dat alles in het slob zit heeft ook niets te maken met rentepeil, yieldcurve of beschikbaarheid van bankreserves. The Bernank heeft z'n taak gedaan. Er valt niks meer te doen met monetair beleid wat nog een verschil uitmaakt voor de echte econonomie. Het enige effect is een soort "feel good" effect voor financiële markten dat de FED weer "iets" gaat doen, maar eigenlijk is dat op niks gebaseerd.
Ben het ook wel met je eens. Het is ook meer een 'wat Ben wil, maar wat Ben niet kan'-verhaal.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:05:51 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101413219
Het enige wat wel concreet kan helpen (op korte termijn!) is een nieuw grootschalig stimuleringsprogramma door de regering. Nou, succes om dat er nu doorheen te krijgen na die soap met de debt-ceiling! :+
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:13:41 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101413440
quote:
• Average Loan in Foreclosure Is Delinquent for Record 599 Days :X
• Of the nearly 1.9 million loans that are 90 or more days delinquent but not yet in foreclosure, 42 percent have not made a payment in more than a year with an average delinquency of 397 days, also a new record.
• As of the end of June, 4.1 million loans were either 90 or more days delinquent or in foreclosure, as delinquencies remain two times and foreclosures eight times pre-crisis levels.
Dit is natuurlijk wel een mooi stimuleringsprogramma: miljoenen mensen die geen hypotheek meer betalen. Denk eens aan al die extra koopkracht die daardoor unleashed wordt en kan vloeien naar extra iPads...
En de bank houdt die hypotheken ondertussen at mark to myth :D
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:18:51 #20
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_101413633
de rally is ingezet hoor, al 3.6% erbij :')
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:19:25 #21
349538 Anno2012
pi_101413663
quote:
11s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 16:18 schreef Shispeed het volgende:
de rally is ingezet hoor, al 3.6% erbij :')
Ja, en ik heb de trein gemist denk ik :(
Paardelul !!!
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:21:00 #22
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_101413734
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 16:19 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Ja, en ik heb de trein gemist denk ik :(
ik ook, maar treur niet, waarschijnlijk zakt de hele zooi de komende weken in elkaar. dit soort fluctuaties zijn nooit goed ;)
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:54:52 #23
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_101414861
Zozo, het lek lijkt weer helemaal gedicht :')!!!
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_101415121
quote:
10s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 16:21 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ik ook, maar treur niet, waarschijnlijk zakt de hele zooi de komende weken in elkaar. dit soort fluctuaties zijn nooit goed ;)
Vrije aandelen die 10% of meer stijgen in één week; schrijven die handel!
  woensdag 31 augustus 2011 @ 17:13:50 #25
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101415519

"Nieuw" interview met Buffet, voor de geïnteresseerden.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')