Daar verschillen we dan over van meningquote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:29 schreef Arkai het volgende:
[..]
Het is juist de de conclusie over de kans om op een bepaald punt te kunnen instappen die er toe doet. Die scatterplots geven namelijk geen bewijs dat lage PE's per definitie een beter instappunt zijn, dat kun je alleen al zien over de grote verschillen in rendement bij bepaalde waarderingen. Het is goed om te weten wat historische returns zijn maar je aankoop zou je m.i. moeten doen op basis van het gegeven dat de PE's convergeren naar de mediaan.
Maar zoals ik al zei speelt de mediaan geen enkele rol bij de beoordeling van je instappunt! Je beoordeelt dat aan de hand van het te verwachten rendement en aan de hand van de ligging van de huidige waardering ten opzichte van de waarderingsdips in het verleden. De mediaan komt in die hele vergelijking niet voor!quote:Nee die scatterplot klopt inderdaad niet meer maar daarom zou je dat ook niet moeten beoordelen met een mediaan die we alleen vandaag de dag kennen als je het zou willen beoordelen vanuit de historie.
Dat ben ik op zich met je eens en ik heb er in het verleden ook naar gekeken. Wat me daar alleen niet aan beviel is dat er informatie verloren gaat doordat je punten gaat samenvoegen in ranges. Uiteindelijk vond ik de scatterplot toch de beste visualisatie, ook omdat je daarin de variatie door de tijd heen makkelijk kunt weergeven, zoals ik doe met verschillende periodes in verschillende kleuren.quote:Het is veel beter om een histogram te gebruiken omdat dat een zuivere weergave is van de rendementen met bijbehorende rendementen zonder enige vorm van bias.
En daar ben ik trots op. Ik vind mijn eigen plaatjes ook beter en duidelijker dan die van Shiller zelf.quote:Volgens mij ben je ook de enige op het internet die scattersplots maakt op basis van een genormaliseerde mediaan. Ik heb het Shiller in elk geval nooit zien doen.
Zoals ik al uitlegde speelt de mediaan geen rol bij het bepalen van je instappunt, ook niet 80 jaar geleden. Zelf prefereer ik een normalisering op de mediaan van vandaag maar jij prefereert misschien om daar gewoon de waarde van de P/E te zetten. Dat is een persoonlijke voorkeur. Maar wat jij voorstelde om te normaliseren op een variabele mediaan is conceptueel gewoon fout imo, hoe klein het verschil ook is in de praktijk.quote:Het blijft een relatieve waardering natuurlijkAls je op de x-as van je plot niet-vervormbare variabelen gebruikt (zoals de PE's die we kennen) dan kun je tenminste zeggen dat het instappunt van 80 jaar geleden identiek zou zijn aan die van vandaag bijvoorbeeld. Dan blijft het niet bij een momentopname. Maar ik heb er verder niet veel problemen mee omdat de afwijkingen zoals eerder gezegd marginaal zijn. Voor de leesbaarheid is zo'n logaritmische schaal ook gewoon ok en we weten allemaal water bedoeld wordt. Fundamenteel verandert er niks.
Het is wel bizar. De enige reden die ik kan bedenken is dat bad news = good news, want de kans dat the Bernank iets moet gaan doen volgende maand neemt dan toe. Het probleem is alleen dat hij niets meer kan doen wat nog enig concreet verschil kan uitmaken. Alle grote kogels zijn allang verschoten, hij heeft hooguit nog een paar erwtjes over. Het lijkt me daarom wel een mooie setup voor een teleurstellingscrash.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:19 schreef Anno2012 het volgende:
Consumentenvertrouwen laagst sinds april 2009(gister), banengroei lager dan verwacht. En toch weer +2%
Het blijft me verbazen.
Hij kan nog mooie kansen creëren voor private equity door hun benchmark omlaag te drukken en natuurlijk weer proberen de huizenbubble van extra lucht te voorzien.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is wel bizar. De enige reden die ik kan bedenken is dat bad news = good news, want de kans dat the Bernank iets moet gaan doen volgende maand neemt dan toe. Het probleem is alleen dat hij niets meer kan doen wat nog enig concreet verschil kan uitmaken. Alle grote kogels zijn allang verschoten, hij heeft hooguit nog een paar erwtjes over. Het lijkt me daarom wel een mooie setup voor een teleurstellingscrash.
Verwacht jij dat het nog wel lager gaat? Of denk je dat de bodem is bereikt?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is wel bizar. De enige reden die ik kan bedenken is dat bad news = good news, want de kans dat the Bernank iets moet gaan doen volgende maand neemt dan toe. Het probleem is alleen dat hij niets meer kan doen wat nog enig concreet verschil kan uitmaken. Alle grote kogels zijn allang verschoten, hij heeft hooguit nog een paar erwtjes over. Het lijkt me daarom wel een mooie setup voor een teleurstellingscrash.
Met 10yr Treasury yields op 2,15%?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:40 schreef flyguy het volgende:
[..]
Hij kan nog mooie kansen creëren voor private equity door hun benchmark omlaag te drukken en natuurlijk weer proberen de huizenbubble van extra lucht te voorzien.
Nog lager?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:43 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Verwacht jij dat het nog wel lager gaat? Of denk je dat de bodem is bereikt?
Ik ga er even vanuit dat je het over mijn huizen-opmerking hebt; mensen die denken de sleutel te gaan inleveren, kopers, REIT's, herfinancierders, banken en zo zullen er nog wel wat groepen zijn. Hoe groot die groepen zijn en welk (positief) effect zoiets zou hebben, dat kan Ben nog wel eens tegenvallen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Met 10yr Treasury yields op 2,15%?
Stel het lukt hem om dat nog met 0,5% naar beneden te trekken door meer lange maturities te kopen. Who f*cking cares?
Hypotheekrente staat al op een historisch dieptepunt. Nog een paar tienden van een procent eraf gaat echt niks uitmaken. De reden dat alles in het slob zit heeft ook niets te maken met rentepeil, yieldcurve of beschikbaarheid van bankreserves. The Bernank heeft z'n taak gedaan. Er valt niks meer te doen met monetair beleid wat nog een verschil uitmaakt voor de echte econonomie. Het enige effect is een soort "feel good" effect voor financiële markten dat de FED weer "iets" gaat doen, maar eigenlijk is dat op niks gebaseerd.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:51 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ik ga er even vanuit dat je het over mijn huizen-opmerking hebt; mensen die denken de sleutel te gaan inleveren, kopers, REIT's, herfinancierders, banken en zo zullen er nog wel wat groepen zijn. Hoe groot die groepen zijn en welk (positief) effect zoiets zou hebben, dat kan Ben nog wel eens tegenvallen.
Ben het ook wel met je eens. Het is ook meer een 'wat Ben wil, maar wat Ben niet kan'-verhaal.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hypotheekrente staat al op een historisch dieptepunt. Nog een paar tienden van een procent eraf gaat echt niks uitmaken. De reden dat alles in het slob zit heeft ook niets te maken met rentepeil, yieldcurve of beschikbaarheid van bankreserves. The Bernank heeft z'n taak gedaan. Er valt niks meer te doen met monetair beleid wat nog een verschil uitmaakt voor de echte econonomie. Het enige effect is een soort "feel good" effect voor financiële markten dat de FED weer "iets" gaat doen, maar eigenlijk is dat op niks gebaseerd.
Dit is natuurlijk wel een mooi stimuleringsprogramma: miljoenen mensen die geen hypotheek meer betalen. Denk eens aan al die extra koopkracht die daardoor unleashed wordt en kan vloeien naar extra iPads...quote:• Average Loan in Foreclosure Is Delinquent for Record 599 Days
• Of the nearly 1.9 million loans that are 90 or more days delinquent but not yet in foreclosure, 42 percent have not made a payment in more than a year with an average delinquency of 397 days, also a new record.
• As of the end of June, 4.1 million loans were either 90 or more days delinquent or in foreclosure, as delinquencies remain two times and foreclosures eight times pre-crisis levels.
Ja, en ik heb de trein gemist denk ikquote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:18 schreef Shispeed het volgende:
de rally is ingezet hoor, al 3.6% erbij
ik ook, maar treur niet, waarschijnlijk zakt de hele zooi de komende weken in elkaar. dit soort fluctuaties zijn nooit goedquote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:19 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Ja, en ik heb de trein gemist denk ik
Vrije aandelen die 10% of meer stijgen in één week; schrijven die handel!quote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:21 schreef Shispeed het volgende:
[..]
ik ook, maar treur niet, waarschijnlijk zakt de hele zooi de komende weken in elkaar. dit soort fluctuaties zijn nooit goed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |