quote:
Op dinsdag 30 augustus 2011 16:43 schreef Leonidas82 het volgende:[..]
Bedankt voor de tip, hier heb ik tenminste wat aan. Maar ik ga dus echt niet met mijn hbo-papiertje in de bouw of in een fabriek werken. Al die jaren geleerd om achter een lopende band te gaan staan of wandjes plaatsen zeker

Mijn ex was ook zo stronteigenwijs. MBO + HBO, solliciteerde alleen naar werk dat haar aanstond en werd overal in de eerste ronde afgewezen op gebrek aan werkervaring. Noteer daarbij goed dat er vaak niet gespecificeerd word wát voor ervaring.
Ik ben zelf twee maanden werkeloos geweest in mijn leven, en ik heb me gek gesolliciteerd. Ik besloot dat ik goed was in autorijden, dat ook leuk vind, en dus solliciteerde ik ook veel als chauffeur en koerier. Uiteindelijk kreeg ik toch een baan binnen mijn werkgebied aangeboden, maar ik was er niet slechter van geworden een paar maanden rond te karren voor wat minder geld. Je laat zien dat je wilt werken.
- Callcenterervaring is handig omdat je laat zien dat je competent bent in klachtbehandeling en telefonisch overleg. Het is lastiger dan face-to-face omdat je om stemgeluid, intonatie en woordkeuze gaat werken. Je laat zien dat je veelzijdig bent en met klanten om kunt gaan.
- Werken in de 'bouw' is niet zo eenzijdig en saai als jij nu schetst. Bovendien kun je je opwerken (dat is in die branche heel gewoon) en ervaring als bijvoorbeeld Voorman (snel bereikt) is toch alweer makkelijk te verkopen als 'ervaring met leidinggeven'. Dat klinkt toch beter.
Er zijn talloze 'domme' baantjes te vinden waarmee je zeer waardevolle ervaring opdoet die je goed kunt verkopen op je CV, nog los van trainingen. Ik wil je niet afzeiken zonder je te kennen, maar als je HBO gestudeerd hebt ga ik ervanuit dat je slim genoeg bent om deze kansen zelf ook te zien. Kleine bedrijven investeren óók in personeel. Bovendien is het makkelijker om je schulden te bespreken, omdat de relatie hechter is. Als jij in de bouw werkt of in een magazijn en je baas weet dat jij hard wilt werken om daar vanaf te komen, kun je verzoeken om meer nachtdiensten of extra shifts. Je collega's waarderen je meer, je baas ook, jij verdient meer poen en je klimt sneller op in het bedrijf, dus weer meer poen.
Het is echt niet zo moeilijk, maar je moet wíllen, en je zelf niet te goed voelen.
p.s.: McDonalds zou ik snel links laten liggen. Ze maken wel leuk reclame met hoe goed je daar door kunt groeien en hoe ze investeren in personeel maar dat zijn allemaal tactieken á lá het vreemdelingenlegioen. 1 op 10 klimt op en doet dat letterlijk ten koste van mensen onder hem, om uiteindelijk te eindigen met een diploma/certificaat dat nergens geaccrediteerd is en met een team mensen onder je die je bloed wel kunnen drinken omdat jij een overhemd en fiets van de zaak hebt.