quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:38 schreef Wokkel het volgende:
Zorg dat je een groter bedragniks per maand kan betalen dan ben je het goedkoopste uit.
Ik heb tot mijn 39e bezig geweest met afbetalen (afgelopen 1 januari laatste deel gehad), dus denk het niet.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:40 schreef 81Renrew het volgende:
via de site van DUO kan je toch ook een draagkracht berekening maken? Wellicht dat je maandbedrag dan lager uit kan vallen, is het niet meer zo dat de schuld die je nog hebt na je 35ste wordt kwijtgescholden?
Ik dacht dat het na 15 jaar werd kwijtgescholden?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:47 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ik heb tot mijn 39e bezig geweest met afbetalen (afgelopen 1 januari laatste deel gehad), dus denk het niet.
kan toch prima?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:54 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Ik dacht dat het na 15 jaar werd kwijtgescholden?
Klopt toch ook? Meestal met je 22/23 klaar met studeren, dan hoef je niet meteen te beginnen met aflossen dus dan klopt het dat je met ca. 39 klaar bent.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:54 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Dat zou lekker wordenquote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:54 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Alleen in bepaald gevallen: je moet dan ook het inkomen van je partner mee laten wegen en jullie gezamenlijke inkomen moet zo triest laag zijn om kwijtschelding te krijgen. Dan heb je dus waarschijnlijk al jarenlang een draagkrachtmeting aangevraagd ivm laag inkomen zodat je minder terug hoeft te betalen dan je hele leenbedrag/15 jaar x 12 maanden plus rente.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:54 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Zo simpel is het nou ook weer niet, je bent altijd verplicht een minimaal bedrag af te lossen. Komt dus denk ik niet vaak voor dat je na 15 jaar iets overhoudt aan schuld, of je moet echt een bizar hoge schuld hebben opgebouwd.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:58 schreef ukga het volgende:
[..]
Dat zou lekker wordendan wacht iedereen gewoon 15 jaar met terug betalen.
Er zijn inmiddels zoveel regelingen dat het me niet zou verbazen dat zulke figuren werkelijk bestaan.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:58 schreef ukga het volgende:
[..]
Dat zou lekker wordendan wacht iedereen gewoon 15 jaar met terug betalen.
Hoe hoog je schuld ook is: DUO deelt gewoon dat bedrag plus rente door 15 jaar en 12 maanden, dus 180 betalingen. Of je nu 5.0000 of 60.000 schuld hebt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef 81Renrew het volgende:
[..]
Zo simpel is het nou ook weer niet, je bent altijd verplicht een minimaal bedrag af te lossen. Komt dus denk ik niet vaak voor dat je na 15 jaar iets overhoudt aan schuld, of je moet echt een bizar hoge schuld hebben opgebouwd.
Dat bedoelde ik inderdaad.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:07 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Hoe hoog je schuld ook is: DUO deelt gewoon dat bedrag plus rente door 15 jaar en 12 maanden, dus 180 betalingen. Of je nu 5.0000 of 60.000 schuld hebt.
Als je na 15 jaar niet alles terug hebt betaald, is dat meestal omdat je te weinig verdiend hebt en een draagkrachtmeting hebt aangevraagd om je maandbedrag te verlagen.
De rente bij DUO is 4,17%. Maar zoals ik al zei, ik ben verder helemaal niet thuis in dat hele lenen-gebeuren, dus ik heb geen flauw idee wat de percentages bij de bank zijn. En alvorens daar eens te informeren besloot ik om het hier eens te vragen. De bank zal me ongetwijfeld maar wat graag een lening aansmeren..quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:37 schreef Tinos85 het volgende:
Rente bij duo is toch lager dan bij een bank?
Klinkt wat vreemd misschien, maargoed.. Stel dat je bij de ene lening veel minder rente zou betalen en daardoor in 1x die andere (dure) lening kunt aflossen.. wat maakt het dan uit?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
een lening nemen om een lening af te betalen...
Klopt, het gaat dan ook om een aanzienlijk bedrag dat ik moet terugbetalen.. (ca. 10k)quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:39 schreef Ascendancy het volgende:
35 euro rente per maand. Dat is nogal een bedrag.
Maar nee, geen bank hanteert een lagere rente. De IBG rente ligt net boven de hoogste spaarrentes, om winst op geld lenen te vermijden.
Tsja, daar dacht ik dus ook al aan. Schuld bij de DUO wordt niet meegenomen evt. hypotheekberekeningen. Een lening bij de bank wel. Dus dat zou een groot nadeel zijn inderdaad, vooral omdat ik toch wel eens denk aan een koophuisje..quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:46 schreef HPoi het volgende:
mja, het leven is duur. Zelf los ik elke maand een bedrag af aan de Belastingdienst en die knakkers rekenen 2,5% rente.
Overigens is je lening bij de DUO goedkoop, goedkoper kan niet. Je hebt ook geen BKR registratie, wat je wel hebt als je een lening afsluit bij de bank. Als je een BKR hebt kun je problemen krijgen bij het goederen kopen op krediet, creditcard aanvragen, nog een lening afsluiten, kopen op afbetaling en dergelijke.
Tsja, als dat kon had ik het wel gedaan. Maar ook bij mij houdt het een keer op. Dit ¤ 75,= is echt wel mijn max. op dit moment.. Daarom wil ik ook zsm van die schuld af, zodat ik die ¤ 75,= p/mnd weer kan gaan sparenquote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:57 schreef aloe_vera het volgende:
Gewoon meer aflossen dan die 75 euro pm, dat scheelt een boel rente. je kunt zelf extra overmaken naar DUO
Ik zal eens kijken wat je bij de ING kwijt zou zijn, dat is mijn bank namelijk..quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:58 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Klopt toch ook? Meestal met je 22/23 klaar met studeren, dan hoef je niet meteen te beginnen met aflossen dus dan klopt het dat je met ca. 39 klaar bent.
Ik ben in 2000 begonnen dus nog 4 jaar te gaan dus ben ook 39 als ik klaar ben.
Bij mij staat op het jaaroverzicht trouwens de berekende rente. Dan kun je toch gewoon zien of je ergens een lager % zou kunnen vinden? Maar dan heb je dus niet de overige gunstige voorwaarden (afbetalen naar draagkracht en evt. kwijtschelding).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |